Nieuws- Advertent eblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. 0 V0 El fL Jte tfuxUiteiti -ZhrticLruxMxv No. 10. DINSDAG 6 MEI I94I. 57e Jaarg. Firma J. C. VINK - Axel Rede van ir. A. A. Musssrt voor de radio. Dragen van speldjes met en af beeldingen van levende leden van het Huis van Oranje verboden. 3 Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 79 Cent; franco per post 1,04 Gulden. Afzonderlijke Nos 5 Cent. UITGEEFSTER Bureau Markt 12. elet. So. - Postrek. 60263. ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 621/'s Centvoor eiken regel meer 1272 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Kleine advertentiën 31 Cent. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Donderdag heeft ir. A. A. Mussert, de leider van de N.S.B., een rede voor de radio gehouden, waaraan het volgende wordt ont leend Heden den eersten Mei van het jaar 1941, zoo begon spreker, heb ik het voorrecht voor de eerste maal tot ons Nederlandsche volk, waarmede ik mij met iedere vezel van lichaam en ziel ver bonden weet, te spreken over den grondslag van ons volksche bestaan, den arbeid. 1 Mei, dag van den arbeid, feest van den arbeid. Feest van den arbeid juist nu, want het leed dat geleden wordt, is de prijs, die Europa betaalt, om zich te bevrijden van het kapitalistische juk. De eeuw van het kapitalisme wordt afgesloten en de eeuw van het waarlijke socialisme begint. Nog immer geldt, dat elke geboorte met weeën gepaard gaat. De eerste Mei is een groote gedachte geweest van menschen, voor wie de onteering van den arbeid, de knechting van den arbeidenden mensch een gruwel was, waartegen zij in gerecht vaardigden, eerlijkin opstand kwamen, om der wille van de gerechtigheid. Daar diezelfde gevoelens ook ons bezielen, daarom willen wij die traditie voortzetten en trachten den eersten Mei op hooger plan te brengen. Te Amsterdam staat het stand beeld van den strijder Domela Nieuwenhuis, de groote idealist met het groote hart vol liefde voor hen, die verdrukt en verne derd zijn. Zijn liefde voor het volk werd hem beloond door hoon, verdachtmaking en opslui ting in de gevangenis. Het schijnt het noodlot te motten zijn in ons vaderland van ieder, die uit liefde voor zijn volk zich inzet voor de bevrijding van zijn volk. Wij, nationaal socialisten, willen hem eeren en allen, die voor en na hem kwamen, uit alle kringen van ons volk, wier beweegredenen eerlijk en zuiver waren, die zichzelf ver gaten, zichzelf offerden terwille van de gemeenschap. De idcëele beteekenis van den eersten Mei. Zoo is de ontwikkeling van den lsten Mei geweest: in de eerste periode de dag van den opstand van den arbeid tegen het kapita lisme. Lafer in de tweede peri ode, die nu pas geëindigd is, de dag, waarop aan vele goedgeloo- vigen werd wijs gemaakt, dat het de dag was van den strijd tegen het kapitalisme, terwijl de misleide menigte in werkelijkheid werd zoet gehouden door een schijnvertooning onder het wel willend toeziend oog van het kapitalisme. Maar heden willen wij niet denken aan het misbruik, dat van de nobele gedachte van den eersten Mei is gemaakt, maar in de eerste plaats dank brengen aan allen, die zich hebben ingezet voor de bevrijding van den arbeid uit zijn vernedering. De eerste Mei moet een feest dag worden voor gansch ons arbeidende volk, voor alle volke ren van gansch Europa. Dit zal echter pas zijn, wanneer wij gelijk gestemd zijn en wanneer wij allen in ons jtarj de behoefte gevoelen onze dankbaarheid te uiten voor het feit, dat het goede heeft be haagd, ons arbeidskracht te geven dat wij deze arbeidskracht kunnen aanwenden in het belang vaa de volksgemeenschap en dat dt volksgemeenscnap ons daarvoor beloont met geborgenheid in haar schoot. Zoover is het nog niet, maar zoover zal het komen naar mijn vaste overtuiging. Laat ons dezen tijd voorbereiden. Arbeid is geen koopwaar, maar een siukj van de schepping, een vonkj goddelijkheid. Alles wat wij be hoeven in geestelijken en mate- rieelen zin, is met behulp van menschelijken arbeid tot stand gekomen, dank zij de gaven, de talenten, die de Schepper in ons heeft gelegd. Wij menschen hebben elkander noodig. De vermogens van ieder mensch zijn beperkt, leder kan iets, maar niemand kan alles. Een volk is een godsge dachte. Die godsgedachte maakt het mogelijk, dat vele honderddui zenden den arbeid onder elkaar vcrdeelen. Wanneer deze hon derdduizenden elkander begrijpen en verstaan, ontstaat een arbeids gemeenschap met een ontzag wekkend scheppingsvermogen. Wanneer dat scheppingsver mogen wordt toegepast op vrucht baren bodem, wanneer grond stoffen aanwezig zijn, dan behoeft geen mensch onvoldoende ge kleed, gevoed of gehuisvest te zijn. Een voik is zoo rijk als het zijn arbeidsvermogen kan organiseeren, mus het een bodem heelt en grondstoffen. Onze bodem is klein maar goed, van de grondsioffen hebben wij alleen steenkool en zout, ai het andere moet van buiten komen. Dank zij de onmetelijke grond- stoffenvoorraden van Indië waren wij op dit gebied nog rijk, totdat de verbinding met lndië in Sep tember 1939 werd beiemmtrd en na den tienden Mei werd afge broken. Alleen doortrapte volks verraders of dwazen konden ons volk aansporen, om zijn eigen ondergang te veroorzaken, do ir te handelen naar de leuze „indië los van Holland*. De eenvoudige arbeidende mensch zou hetieerste slachtoffer daarvan geweest zijn. Maar voor onze volkshuishouding is niet alleen noodig verbinding met lndië, maar tevens met ons natuurlijk achterland. Nog grooter zal de samenwerking moeten worden, ook de andere Germaan- sche volkeren, de Zweden, de Noren, de Denen, ja alle Euro- peesche volkeren zullen een Europeesche volkshuishouding met elkander moeten gaan vormen. Dan zal er ongekende welvaart in Europa ontstaan. Dit is het uiteindelijke doel dat Adolf Hitler en Benito Mussolini voor oogen hebben. Hun samen werking is gebaseerd op hun gemeenschappelijken wil, om de Europeesche vulkeren te verlossen van het juk van het kapitalisme en van de daaruit voortkomende iedere 25 jaar dreigende of los barstende oorlogen. Beiden be oogen zij een nieuw Europa op te bouwen, een solidair Europa, een Europa van met elkander samenwerkende volkeren, waarin gerechtigheid en dus vrede en welvaart zal heerscnen. Daaruit is de geweldige kracht te verklaren, waarmede deze Euro peesche revolutie wordt voltrok ken. Niet de Duitsche weermacht staat tegenover de Engelsche weermacht, maar vele millioenen Duitsche en Italiaansche arbeiders. Die weten, dat het om de toe komst van hun gezinnen gaat, slaan tegenover legers, die vo^r net behoud van het kapitalisme door de dragers en de profiteurs van het kapitalisme tegen het voortschrijdende socialisme in het veld zijn gestuurd. Daarom wint Duiiscnland tezamen met Itaiië. Daarom ook heb ik mij en reeds duizenden met mij reeds in 1935 solidair met hen ver klaard, omdat ook wij arbeiders zijn, omdat ook wij reikhalzend uitzien naar het nieuwe Europa, waarin gerechtigheid zal zijn in de eerste plaats voor den arbei denden mensch. Het ideaaleen werkzaam leven in dienst van de gemeenschap. Wat den normalen arbeidenden mer.scn bezielt, is niet de zucht naar weelde, maar de gerecht vaardigde wensch om volwaardig volksgenoot te zijn, zijn kinderen benooriijk te knnnen opvoeden en op den ouden dag niet naar het armtnhu s te worden, ver wezen. OuK wat dit betreft, staat het germaanscne ideaal lijnrecht tegenover het joodsche ideaal. Zie daariegenover ons ideaal: Een werkzaam leven, het be nutten van alie talenten in dienst van de zorg voor eigen voik, ge- meenschappelijKen arbeid voor een doei, net geiuk, de welvaart, de toekomst van net geheele volk Dat is socialisme van de daad. Dit kan worden berefkt door samenwerking van allen, hoog tot laag. Voor de samenwerking is in de eerste plaats noodig het beëindigen van den onzaligen kiasaeiisnijd. Wat is er niet ge leden in aten snijd tusschen hen, die eigenlijk op eikander waren aangewezen om samen te werken. Door den Joodscnen invloed, het internationalisme werd den arbeider wijs gemaakt, dat hij geen vaderland had, dat hij een internationale proletarië was. De waarheid was, dat juist het ka pitaal in dien tijd internationaal was. De arbeider zonder geld was buiten zijn laid geheel en al een verschoppeling. Wij, arbeiders van hoog tot laag, aldus ir. Mussert. zeggen het vaderland is van ons. Besef, dat het door den arbeid van onze voorvaders gemaakt is tot wat het is. Volksgemeenschap en Vader land behooren bij elkander. An ders uitgedruktbloed en bodem vormen den grondslag van de komende ordening, De splitsing van het arbeidende volk in verschillende elkander bestrijdende groepen, heeft ten gevolge gehad, dat honderddui zenden hun vertrouwen hebben verloren. Anderen wilden trouw blijven aan een eens gekoesterd ideaal. Daarom duurde het zoolang, voordat de eerste tienduizenden arbeiders kwamen, om zich we derom in te zetten. Bedrijf mede zij de grond slag voor de samenwerking Er is maar een mogelijkheid om de belangen van het arbei dende volk en tegelijk de be langen van de volkshuishouding te behartigen en dat is door de vorming van een arbeidsfront om vattende alie arbeiders van hoog tot laag. Wanneer men over enkele jaren aan de menschen vertelt, dat het nog maar kort geleden is, dat een roomsch-katholiek mijnwerker wel samen met een protestantschen makker zooveel nonderd meter bededen de aard oppervlakte mocht werken en zoo noodig sterven, maar niet samen met hem in een bond zijn, zal men vragen of dit een soort ver standsverbijstering was. Daorom ben ik er zeker van, dat het Ar beidsfront van alle Nederlandsche werkers van hoog tot laag zal ontstaan. Bedrijfsvrede voorts moeten komen als grondslag voor de volksche samenwerking. Wij zijn altijd een volk van werkers geweest. Kunsten en wetenschappen hebben hier ge bloeid in de 17e eeuw als ner gens elders. De Nederlandsche vlag wapperde op alle zetë.i ter wereld. Ons koloniseeringswerk in lndië mag door iedereen wor den gezien. Ik heb een onver woestbaar geloof in de goede eigenschappen van ons volk, maar wij moeten schoonmaak houden, wat ondeugdelijk is, moet worden uitgebrand. De goede eigenschappen van hart en hand van ons voik, onze werkkracht, ons inzicht, onze ijver, ons plichtsbesef, ons door zettingsvermogen, onze eerlij kheid, ons godsvertrouwen, zieuaar dLn grooten schat, den grootsten rijk dom. Deze rijkdom is het, dien wij moeten hoeden. Deze goede eigenschappen, de vruchtbaarheid van onzen bodem, de eeuwenoude vet bondenheid met lndië, de komende samen werking van alle Europeesche volkeren in een door Hitler en Mussolini van joodscn kapitalisme en Engelsche heerschzucht be vrijd Europa ziedaar de grond slag ook voor een welvarend en gelukkig Nederlandsch volk. Hierin gelooven wij onvoor waardelijk ook nu, nu het oorlog is, nu het leven vooi honderdduizenden zoo uiterst be zwaarlijk is. Het middel oorlog is hard. Maar het doel is de moeite waard. De eeuw van het kapitalisme wordt afgesloten door dezen oorlog, de eeuw van het socialisme, van den waarlijken gemeenschapszin op volkschen grondslag, begint op den dag, dat de vrede zal zijn gesloten. Dan zal met vereende krachten gebouwd worden aan een arbeids gemeenschap, goed georganiseerd, doelbewust gericht op het welzijn van het geheele volk. Dan zal ieder zich geborgen weten in eigen volk, de werker zal hebben de bestaanszekerheid, waarop hij recht heeft, de ouders zullen hun kinderen kunnen geven, wat zij noodig hebben, de ouden van dagen zullen geen zorg meer be hoeven te hebben, dat zij vergeten worden, omdat zij niet meet kun nen arbdden. Dan zal ook de arbeidseer hersteld zijn. De eerste Mei zal dan inderdaad en met recht de dag mogen heeten van het feest van den arbeid. Moge dit reeds op den eersten Mei van 1942 het geval zijn. Laten wij, die begrip hebben van de nieuwe ordening, de handen inp< n slaan en op dezen eersten M i elkander en ons volk beloven, dat wij voort zullen gaan met vereende krachten en ieder persoonlijk onzen plicht te doen. Allen voor een en een voor allen* Het Rijkscommissariaat maakt het volgende bekend Op grond van par. 5 van h t besluit van den Fütrer over ae uitoefening van de Redeem.^be voegdheden in Nederland van 18 Mei 194u (RcicntsgtsetzbiaU I bladzijde 778) en in aanmerkt g nemend par. 1 van verorden! g 20 van 7 Febr. 1941, vaardigt ae hoogere SS. en Polizeiiünrer ae volgende bekendmaking uit 1. Het openbare dragen en toonen van afbeeldingen van le vende leden van net Huis van Oranje-Nassau, op welke wijze en in welken voim dan ook, also het demonstratieve dragen cn toonen van de kleuren van het Oranjehuis, wordt hietbij ver boden. Ditzelfde geldt van het al of niet tegen betaung verder ver spreiden van dergelijke voor werpen. 2. Handelingen in strijd hier mee worden voorzoover niet strengere straffen bepaald zijn ingevolge par. 1 der verordening nr. 20-1941 van 7 Februari 1941 bestraft. Het volgende offxiëele com mentaar werd aan het A.N P. bij dsze bekendmaking gegeven Verschillende incidenten van den laatsten tijd brachten het bewijs, dat afbeeldingen van levende leden van het Huis van Oranje Nassau, alsook de kleuren van dit Huis, tot en demonstratie tegen de bezettingsmacht werdt-n misbruikt, en wel zeer opmerkelijk het meest door kleine groepen uit het sociaal-democratische en Roomsch-Katholieke kamp, die voorheen sieents in zeer bijzon dere gevallen bereid wartn, om de zaak van het Huis van Oranje- Nassau tot de hunne te maken. Daatbij werd geenszins aan een erkenning van de verdiensien van vroegere leden van het Huis van Oranje-Nassau gedacht, een er kenning, voor welke een alge- meene waardeering kan wordt, n aangenomen, aan welke dt^e bekendmaking geenszins te kort doen wil. Het geval ligt bij het publiek toonen van afbeeldingen van le vende leden van het Huis Orai.j - Nassau echter geheel andus, reeds op grond van het feit, at deze leden van genoemd Hu s, nadat zij haar land rn volk v - lieten, zonder uitzondering g h I naar de zijde der Engeischtn z t overgegaan, moet dit ais derm - strattes worden opg, vat. I t demonstratieve too en heeft u a ook tot verstoring der orde leid, die tot het boven we; ;even verbod leiden motsten, bekendmaking der polstte

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1941 | | pagina 1