Nieuws-
Advertent eblad
voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
0 V0 El fL Jte tfuxUiteiti -ZhrticLruxMxv
No. 10.
DINSDAG 6 MEI I94I.
57e Jaarg.
Firma J. C. VINK - Axel
Rede van ir. A. A. Musssrt
voor de radio.
Dragen van speldjes met en af
beeldingen van levende leden
van het Huis van Oranje verboden.
3
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 79 Cent; franco per post 1,04 Gulden.
Afzonderlijke Nos 5 Cent.
UITGEEFSTER
Bureau Markt 12.
elet. So. - Postrek. 60263.
ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 621/'s Centvoor
eiken regel meer 1272 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend. Kleine advertentiën 31 Cent.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
Donderdag heeft ir. A. A.
Mussert, de leider van de N.S.B.,
een rede voor de radio gehouden,
waaraan het volgende wordt ont
leend
Heden den eersten Mei van het
jaar 1941, zoo begon spreker,
heb ik het voorrecht voor de
eerste maal tot ons Nederlandsche
volk, waarmede ik mij met iedere
vezel van lichaam en ziel ver
bonden weet, te spreken over
den grondslag van ons volksche
bestaan, den arbeid. 1 Mei, dag
van den arbeid, feest van den
arbeid.
Feest van den arbeid juist nu,
want het leed dat geleden wordt,
is de prijs, die Europa betaalt,
om zich te bevrijden van het
kapitalistische juk. De eeuw van
het kapitalisme wordt afgesloten
en de eeuw van het waarlijke
socialisme begint. Nog immer
geldt, dat elke geboorte met
weeën gepaard gaat.
De eerste Mei is een groote
gedachte geweest van menschen,
voor wie de onteering van den
arbeid, de knechting van den
arbeidenden mensch een gruwel
was, waartegen zij in gerecht
vaardigden, eerlijkin opstand
kwamen, om der wille van de
gerechtigheid. Daar diezelfde
gevoelens ook ons bezielen,
daarom willen wij die traditie
voortzetten en trachten den eersten
Mei op hooger plan te brengen.
Te Amsterdam staat het stand
beeld van den strijder Domela
Nieuwenhuis, de groote idealist
met het groote hart vol liefde
voor hen, die verdrukt en verne
derd zijn. Zijn liefde voor het
volk werd hem beloond door
hoon, verdachtmaking en opslui
ting in de gevangenis.
Het schijnt het noodlot te
motten zijn in ons vaderland van
ieder, die uit liefde voor zijn
volk zich inzet voor de bevrijding
van zijn volk. Wij, nationaal
socialisten, willen hem eeren en
allen, die voor en na hem kwamen,
uit alle kringen van ons volk,
wier beweegredenen eerlijk en
zuiver waren, die zichzelf ver
gaten, zichzelf offerden terwille
van de gemeenschap.
De idcëele beteekenis
van den eersten Mei.
Zoo is de ontwikkeling van den
lsten Mei geweest: in de eerste
periode de dag van den opstand
van den arbeid tegen het kapita
lisme. Lafer in de tweede peri
ode, die nu pas geëindigd is, de
dag, waarop aan vele goedgeloo-
vigen werd wijs gemaakt, dat
het de dag was van den strijd
tegen het kapitalisme, terwijl de
misleide menigte in werkelijkheid
werd zoet gehouden door een
schijnvertooning onder het wel
willend toeziend oog van het
kapitalisme.
Maar heden willen wij niet
denken aan het misbruik, dat van
de nobele gedachte van den
eersten Mei is gemaakt, maar in
de eerste plaats dank brengen
aan allen, die zich hebben ingezet
voor de bevrijding van den arbeid
uit zijn vernedering.
De eerste Mei moet een feest
dag worden voor gansch ons
arbeidende volk, voor alle volke
ren van gansch Europa. Dit zal
echter pas zijn, wanneer wij gelijk
gestemd zijn en wanneer wij allen
in ons jtarj de behoefte gevoelen
onze dankbaarheid te uiten voor
het feit, dat het goede heeft be
haagd, ons arbeidskracht te geven
dat wij deze arbeidskracht kunnen
aanwenden in het belang vaa de
volksgemeenschap en dat dt
volksgemeenscnap ons daarvoor
beloont met geborgenheid in haar
schoot. Zoover is het nog niet,
maar zoover zal het komen naar
mijn vaste overtuiging. Laat ons
dezen tijd voorbereiden. Arbeid
is geen koopwaar, maar een siukj
van de schepping, een vonkj
goddelijkheid. Alles wat wij be
hoeven in geestelijken en mate-
rieelen zin, is met behulp van
menschelijken arbeid tot stand
gekomen, dank zij de gaven, de
talenten, die de Schepper in ons
heeft gelegd.
Wij menschen hebben elkander
noodig. De vermogens van ieder
mensch zijn beperkt, leder kan
iets, maar niemand kan alles.
Een volk is een godsge
dachte.
Die godsgedachte maakt het
mogelijk, dat vele honderddui
zenden den arbeid onder elkaar
vcrdeelen. Wanneer deze hon
derdduizenden elkander begrijpen
en verstaan, ontstaat een arbeids
gemeenschap met een ontzag
wekkend scheppingsvermogen.
Wanneer dat scheppingsver
mogen wordt toegepast op vrucht
baren bodem, wanneer grond
stoffen aanwezig zijn, dan behoeft
geen mensch onvoldoende ge
kleed, gevoed of gehuisvest te
zijn. Een voik is zoo rijk als
het zijn arbeidsvermogen kan
organiseeren, mus het een bodem
heelt en grondstoffen.
Onze bodem is klein maar
goed, van de grondsioffen hebben
wij alleen steenkool en zout, ai
het andere moet van buiten komen.
Dank zij de onmetelijke grond-
stoffenvoorraden van Indië waren
wij op dit gebied nog rijk, totdat
de verbinding met lndië in Sep
tember 1939 werd beiemmtrd en
na den tienden Mei werd afge
broken. Alleen doortrapte volks
verraders of dwazen konden ons
volk aansporen, om zijn eigen
ondergang te veroorzaken, do ir
te handelen naar de leuze „indië
los van Holland*. De eenvoudige
arbeidende mensch zou hetieerste
slachtoffer daarvan geweest zijn.
Maar voor onze volkshuishouding
is niet alleen noodig verbinding
met lndië, maar tevens met ons
natuurlijk achterland. Nog grooter
zal de samenwerking moeten
worden, ook de andere Germaan-
sche volkeren, de Zweden, de
Noren, de Denen, ja alle Euro-
peesche volkeren zullen een
Europeesche volkshuishouding
met elkander moeten gaan vormen.
Dan zal er ongekende welvaart
in Europa ontstaan.
Dit is het uiteindelijke doel dat
Adolf Hitler en Benito Mussolini
voor oogen hebben. Hun samen
werking is gebaseerd op hun
gemeenschappelijken wil, om de
Europeesche vulkeren te verlossen
van het juk van het kapitalisme
en van de daaruit voortkomende
iedere 25 jaar dreigende of los
barstende oorlogen. Beiden be
oogen zij een nieuw Europa op
te bouwen, een solidair Europa,
een Europa van met elkander
samenwerkende volkeren, waarin
gerechtigheid en dus vrede en
welvaart zal heerscnen.
Daaruit is de geweldige kracht
te verklaren, waarmede deze Euro
peesche revolutie wordt voltrok
ken. Niet de Duitsche weermacht
staat tegenover de Engelsche
weermacht, maar vele millioenen
Duitsche en Italiaansche arbeiders.
Die weten, dat het om de toe
komst van hun gezinnen gaat,
slaan tegenover legers, die vo^r
net behoud van het kapitalisme
door de dragers en de profiteurs
van het kapitalisme tegen het
voortschrijdende socialisme in het
veld zijn gestuurd. Daarom wint
Duiiscnland tezamen met Itaiië.
Daarom ook heb ik mij en
reeds duizenden met mij reeds
in 1935 solidair met hen ver
klaard, omdat ook wij arbeiders
zijn, omdat ook wij reikhalzend
uitzien naar het nieuwe Europa,
waarin gerechtigheid zal zijn in
de eerste plaats voor den arbei
denden mensch.
Het ideaaleen werkzaam
leven in dienst van de
gemeenschap.
Wat den normalen arbeidenden
mer.scn bezielt, is niet de zucht
naar weelde, maar de gerecht
vaardigde wensch om volwaardig
volksgenoot te zijn, zijn kinderen
benooriijk te knnnen opvoeden
en op den ouden dag niet naar
het armtnhu s te worden, ver
wezen. OuK wat dit betreft, staat
het germaanscne ideaal lijnrecht
tegenover het joodsche ideaal.
Zie daariegenover ons ideaal:
Een werkzaam leven, het be
nutten van alie talenten in dienst
van de zorg voor eigen voik, ge-
meenschappelijKen arbeid voor
een doei, net geiuk, de welvaart,
de toekomst van net geheele volk
Dat is socialisme van de daad.
Dit kan worden berefkt door
samenwerking van allen, hoog
tot laag. Voor de samenwerking
is in de eerste plaats noodig het
beëindigen van den onzaligen
kiasaeiisnijd. Wat is er niet ge
leden in aten snijd tusschen hen,
die eigenlijk op eikander waren
aangewezen om samen te werken.
Door den Joodscnen invloed,
het internationalisme werd den
arbeider wijs gemaakt, dat hij
geen vaderland had, dat hij een
internationale proletarië was. De
waarheid was, dat juist het ka
pitaal in dien tijd internationaal
was. De arbeider zonder geld
was buiten zijn laid geheel en al
een verschoppeling.
Wij, arbeiders van hoog tot
laag, aldus ir. Mussert. zeggen
het vaderland is van ons. Besef,
dat het door den arbeid van onze
voorvaders gemaakt is tot wat het
is. Volksgemeenschap en Vader
land behooren bij elkander. An
ders uitgedruktbloed en bodem
vormen den grondslag van de
komende ordening,
De splitsing van het arbeidende
volk in verschillende elkander
bestrijdende groepen, heeft ten
gevolge gehad, dat honderddui
zenden hun vertrouwen hebben
verloren. Anderen wilden trouw
blijven aan een eens gekoesterd
ideaal.
Daarom duurde het zoolang,
voordat de eerste tienduizenden
arbeiders kwamen, om zich we
derom in te zetten.
Bedrijf mede zij de grond
slag voor de samenwerking
Er is maar een mogelijkheid
om de belangen van het arbei
dende volk en tegelijk de be
langen van de volkshuishouding
te behartigen en dat is door de
vorming van een arbeidsfront om
vattende alie arbeiders van hoog
tot laag.
Wanneer men over enkele
jaren aan de menschen vertelt,
dat het nog maar kort geleden
is, dat een roomsch-katholiek
mijnwerker wel samen met een
protestantschen makker zooveel
nonderd meter bededen de aard
oppervlakte mocht werken en zoo
noodig sterven, maar niet samen
met hem in een bond zijn, zal
men vragen of dit een soort ver
standsverbijstering was. Daorom
ben ik er zeker van, dat het Ar
beidsfront van alle Nederlandsche
werkers van hoog tot laag zal
ontstaan.
Bedrijfsvrede voorts moeten
komen als grondslag voor de
volksche samenwerking.
Wij zijn altijd een volk van
werkers geweest. Kunsten en
wetenschappen hebben hier ge
bloeid in de 17e eeuw als ner
gens elders. De Nederlandsche
vlag wapperde op alle zetë.i ter
wereld. Ons koloniseeringswerk
in lndië mag door iedereen wor
den gezien. Ik heb een onver
woestbaar geloof in de goede
eigenschappen van ons volk,
maar wij moeten schoonmaak
houden, wat ondeugdelijk is,
moet worden uitgebrand.
De goede eigenschappen van
hart en hand van ons voik, onze
werkkracht, ons inzicht, onze
ijver, ons plichtsbesef, ons door
zettingsvermogen, onze eerlij kheid,
ons godsvertrouwen, zieuaar dLn
grooten schat, den grootsten rijk
dom. Deze rijkdom is het, dien
wij moeten hoeden.
Deze goede eigenschappen, de
vruchtbaarheid van onzen bodem,
de eeuwenoude vet bondenheid
met lndië, de komende samen
werking van alle Europeesche
volkeren in een door Hitler en
Mussolini van joodscn kapitalisme
en Engelsche heerschzucht be
vrijd Europa ziedaar de grond
slag ook voor een welvarend en
gelukkig Nederlandsch volk.
Hierin gelooven wij onvoor
waardelijk ook nu, nu het
oorlog is, nu het leven vooi
honderdduizenden zoo uiterst be
zwaarlijk is. Het middel oorlog
is hard. Maar het doel is de
moeite waard. De eeuw van het
kapitalisme wordt afgesloten door
dezen oorlog, de eeuw van het
socialisme, van den waarlijken
gemeenschapszin op volkschen
grondslag, begint op den dag,
dat de vrede zal zijn gesloten.
Dan zal met vereende krachten
gebouwd worden aan een arbeids
gemeenschap, goed georganiseerd,
doelbewust gericht op het welzijn
van het geheele volk. Dan zal
ieder zich geborgen weten in
eigen volk, de werker zal hebben
de bestaanszekerheid, waarop hij
recht heeft, de ouders zullen hun
kinderen kunnen geven, wat zij
noodig hebben, de ouden van
dagen zullen geen zorg meer be
hoeven te hebben, dat zij vergeten
worden, omdat zij niet meet kun
nen arbdden.
Dan zal ook de arbeidseer
hersteld zijn.
De eerste Mei zal dan inderdaad
en met recht de dag mogen heeten
van het feest van den arbeid.
Moge dit reeds op den eersten
Mei van 1942 het geval zijn. Laten
wij, die begrip hebben van de
nieuwe ordening, de handen inp< n
slaan en op dezen eersten M i
elkander en ons volk beloven, dat
wij voort zullen gaan met vereende
krachten en ieder persoonlijk
onzen plicht te doen.
Allen voor een en een voor allen*
Het Rijkscommissariaat maakt
het volgende bekend
Op grond van par. 5 van h t
besluit van den Fütrer over ae
uitoefening van de Redeem.^be
voegdheden in Nederland van 18
Mei 194u (RcicntsgtsetzbiaU I
bladzijde 778) en in aanmerkt g
nemend par. 1 van verorden! g
20 van 7 Febr. 1941, vaardigt ae
hoogere SS. en Polizeiiünrer ae
volgende bekendmaking uit
1. Het openbare dragen en
toonen van afbeeldingen van le
vende leden van net Huis van
Oranje-Nassau, op welke wijze en
in welken voim dan ook, also
het demonstratieve dragen cn
toonen van de kleuren van het
Oranjehuis, wordt hietbij ver
boden.
Ditzelfde geldt van het al of
niet tegen betaung verder ver
spreiden van dergelijke voor
werpen.
2. Handelingen in strijd hier
mee worden voorzoover niet
strengere straffen bepaald zijn
ingevolge par. 1 der verordening
nr. 20-1941 van 7 Februari 1941
bestraft.
Het volgende offxiëele com
mentaar werd aan het A.N P. bij
dsze bekendmaking gegeven
Verschillende incidenten van
den laatsten tijd brachten het
bewijs, dat afbeeldingen van
levende leden van het Huis van
Oranje Nassau, alsook de kleuren
van dit Huis, tot en demonstratie
tegen de bezettingsmacht werdt-n
misbruikt, en wel zeer opmerkelijk
het meest door kleine groepen
uit het sociaal-democratische en
Roomsch-Katholieke kamp, die
voorheen sieents in zeer bijzon
dere gevallen bereid wartn, om
de zaak van het Huis van Oranje-
Nassau tot de hunne te maken.
Daatbij werd geenszins aan een
erkenning van de verdiensien van
vroegere leden van het Huis van
Oranje-Nassau gedacht, een er
kenning, voor welke een alge-
meene waardeering kan wordt, n
aangenomen, aan welke dt^e
bekendmaking geenszins te kort
doen wil.
Het geval ligt bij het publiek
toonen van afbeeldingen van le
vende leden van het Huis Orai.j -
Nassau echter geheel andus,
reeds op grond van het feit, at
deze leden van genoemd Hu s,
nadat zij haar land rn volk v -
lieten, zonder uitzondering g h I
naar de zijde der Engeischtn z t
overgegaan, moet dit ais derm -
strattes worden opg, vat. I t
demonstratieve too en heeft u a
ook tot verstoring der orde
leid, die tot het boven we;
;even verbod leiden motsten,
bekendmaking der polstte