1VOROL-tandpasta is de beste! Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-VH aantieren. No. 10. VRIJDAG 3 MEI 1940. 56e Jaarg. Firma J. C. VINK - Axel De Landdag van het Leger des Heils. Het verloren werelddeel Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. UITGEEFSTER Bureau Markt 12. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENTIÉN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. De gisteren alhier gehouden landdag van het Leger des Heils heeft veel bedrijvigheid met zich gebracht en mag in alle opzichten goed geslaagd genoemd worden. Het weder, hoewel onweerachtig, heeft zich goed gehouden en 's middags was het zelfs warm op het concoursterrein. Ongeveer 11 uur arriveerden hier de commandant, officieren en Heilsoldaten, alsook tal van an deren, die in betrekking tot deze organisatie staan. Vooraf gegaan door een twee tal muziekkorpsen, waaronder dat van Rotterdam 1 werd naar de Markt gemarcheerd, waar ten stadhuize de ontvangst door het Dag. Bestuur onzer gemeente plaats had van den commandant en mevrouw Benwell, alsmede de andere officieren. Hier werd ook een toespraak gehouden in het Engelsch door den commandant tot de Axelsche burgerij. Deze toespraak werd door majoor Claeys vertaald. Onderwijl voerde het muziekkorps van Rotterdam I eenige muzieknummers uit op de kiosk. Een en ander bracht al heel wat drukte teweeg. Na deze eerste kennismaking met het Leger des Heils werd een uur gepauzeerd en in Het Centrum eenige ververschingen gebruikt. Te ruim 1 uur werd vanaf Het Centrum met de muziek voorop naar het concours-terrein gemar cheerd, waar de eigenlijke land dag werd gehouden. Na muziek en zang werd de landdag geopend met een inlei ding en gebed door luit.-kolone! v. d Hoven. De envoy Mr. P. Dieleman heette hierna als president van de commissie van voorbereiding allen hartelijk welkom, in het bij zonder de commandant en diens echtgenoote, predikanten, officie ren en soldaten van het Leger des Heils en verdere belangstel- FEUILLETON door: Conan Doyle 15) »Ja, dat is misschien niet meer dan billijk. Goed dan, ik ga van avond met je mee.« Toen we aan het gebouw kwa men, vonden we een veel grooter toeloop dan we verwacht hadden, Uit een rij auto's stapten profes soren met witte baarden, terwijl een stroom van nederige voetgan gers zich verdrong door den ge welfden iDgaog Toen we ge zeten waren, ontdekte ik, achterom ziende, lange rijen van medische studenten, die in een vroolijke stemming schenen te verkeereu. Ze zongen allerlei liederen met een geestdrift, die een zonderlinge inleiding vormde van een weten schappelijke lezing, en er bestoud reeds neiging tot spotternijen, die voor het pnbliek een lustigen avond beloofde, hoe vervelend dit ook mocht zijn voor hen, aan wian deze twijfelachtige eer ten deel zon vallen. Toen bijvoorbeeld de onde Dr. M ddrurn op bet podium verscheen Elke vergelijkende proef bewijst dit. In tuben van 60, 40 en 25 cent. lenden. Het is nu een dag van glorie vof r de Christenheid, nu we herdenken, dat Christus ten hemel is gevaren naar Zijn He- melschen Vader. Allen zijn hier welkom, wij allen hebben een onsterfelijke ziel, zoowel de dominé als de onderwijzer, de bakker, de land man en de tuinman, de groote hotelier en de eigenaar van het kleine „staminétje". Gods liefde zal uiteindelijk alles overwinnen, ook nu de volken tegen elkander opstaan in deze zorgelijke tijden. Ieder onzer hunkert naar geluk en leven en vrede, onverschillig van welke richting of kerkgenoot schap. Ons hart mag geen ge sloten kamer zijn, aldus spr. Opent daarom Uw hart voor God, eer het straks te laat is. Na deze woorden van Mr. Die leman trad de zangbrigade op en volgde gemeenschappelijk zingen. Dr. Cazemier begon met een schets van den Italiaanschen vrij heidsheld Garribaldi, die zijn soldaten niet anders kon beloven dan honger en dorst, geforceerde dagmarschen en misschien zelfs wel de dood. Jezus, die wij mogen dienen belooft ook wel eens iets dat wij liever niet heb ben en dat we toch dienen te aanvaarden. We moeten Jezus echter volgen om Hem zelf, zooals Joh. 12 ons zegt. Jezus zelf koos de weg van het lijden; hij wilde niet alleen blijven, doch vruchten voortbrengen, evenals het tarwe- zaad dat in de aarde gezaaid wordt. Wat verdienen we echter met Jezus te volgen; het loon volgt niet direct, doch veelal spot en hoon van de zijde der wereld Christus hing aan het kruis om ons gehoorzaamheid te leeren. Dat kruis stond echter ook op Golgotha als teeken van verzoe met zijn welbekende klak onder den arm, riep men hem zoo spot tend toe: »Waar het) je dat pot deksel vandaan dat hij die haastig onder zyn stoel verborg. En zoodra men den jichtigen pro- tessor Wadley naar zijn plaats zag strompelen, werd er algemeen, □it alle hoeken van de zaal, be langstellend naar den toestand van zijn teen gtïjformeerd, dat hem zichtbaar verlegeQ maakte mei zijn figuur. Ea toen eindolyk Prot. Cnallenger verscheen en de zaal doorliep om zijn plaats in te nemen op de eerste rij van het podium, brak er zulk een kreet van ver welkoming los, dat ik begon te denken dat Henry gelyk had ge had met zijn veronderstelling, dat deze menschenmassa niet gekomen was om de lezing, maar omdat het ruchtbaar was geworden dat Pro fessor Challenger daarvan deel zou uitmaken. Van de vooiste banken, gevuld mat een goedgekleed publiek, klonk eeu goedkeurend gelach, alsof deze demonstratie van de studenten hen niet onwelgevallig was. Hnn begroeiing was gelyk aan het gebrul van verscheurende beesten in de kooi, die in de verte het gerammel van den emmer mat voediel hoeren. Misschien lag ning. Jezus dienen is Hem volgen, ook door leed en strijd. Hij is ten hemel gevaren, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor ons, om ons te trekken daar, waar Hij is. Nadat enkele muziek- en zang nummers ten gehoore gebracht waren, voerde mevrouw Benwell het woord in het Engelsch, dat vertaald werd door majoor Claeys. Mevrouw Benwell is afkomstig uit Denemarken de laatste zeven jaren was zij in China. Zij was daar een poos alleen, omdat haar echtgenoot naar Engeland was. Toen is zij na een moeilijke reis door China naar Nederland ge komen, ook naar Zeeland en nu naar het liefelijke Axel. Zij is blij om hier thans de Hemel vaartsdag te mogen vieren en bet is toch zoo heerlijk om den Heere Jezus te kennen als Heiland. Zij is- dankbaar dat alle twijfel uit haar ziel is weggenomen. Door het geloof aldus spr. ben ik gered geworden. Vanaf het oogenblik dat ik bekeerd ben, heb ik ook steeds mogen ervaren Gods behoedende kracht. Het is heerlijk voor mij, U hier allen in deze vredige en mooie omge ving te Axel te mogen ontmoeten Het is mij gezegd geworden, dat wij hier vandaag allemaal bij elkaar moesten komen. Er komt zoo'n vrede en blijdschap in onze harten, als we Jezus aannemen als onzen Zaligmaker. O, dat toch niemand meer moge twijfelen. Hij zal met U zijn en ook U •helpen. God zegene U allen. Het Christelijk zangkoor te Breskens was hierna aan de beurt voor het uitvoeren van een paar zangnummers. Ds. Korevaar van Zaamslag sprak vervolgens over het verband dat bestaat tusschen het Leger des Heils en de kerk. De stichter er iets beleedigends in, maar over het algemeen trof het rumoerige geschreeuw mij meer dan de luid ruchtige ontvaDgst van iemand, die heD amuseerde en interesseerde dan dien ze niet mochten Chal lenger lachte vermoeid-toegeeflijk, g ng langzaam zitten, zette de borst uit, streek met de hand door den baard en keek met trotschen blik naar de volle zaal vóór hem. Het ramoer door zjjn komst veroorzaakt was nog niet geheel bedaard, toen Professor Ronald Murray, de voor zitter, en meneer WaldsoD, de spreker, verschenen en de bijeen komst geopend werd. Professor Murray maakte met eeu zachte, byna onhoorbare stem, eenige opmerkingen tegen zy'D witte das en tegen de waterkaraf op tafelging toen weer zitten ou onder een algemeen applans stond meneer Waldson, de be roemde volksredenaar op. Hij was een strenge magere man met een harde stem en strijdlustig voor komen, die de handigheid bezat om de ideeöa van anderen tot de zij do te maken en ze weer te geven op een wijza, die ze begrijpelijk en interessant maakten voor het gewone publiek. Hij begon met ons een beeld te |iren van kat heelal in vogelvlucht van het Leger, William Booth is ook uit de kerk voortgekomen en hij bracht het Evangelie voor het eerst in de achterbuurten van Londen. Deze menschen voelden zich niet thuis in de kerk, zij de minder bedeelden tusschen de meer deftige kerkbezoekers. Als dienaar van de Herv kerk in Nederland, is spr. blij over het Leger des Heils in Axel te mogen spreken. Zoowel in Engeland als hier in Nederland zijn ten opzichte daarvan fouten gemaakt. Jezus is immers tijdens zijn leven op aarde ook eerst begonnen in de woningen der armen en ver drukten. In deze dagen vallen zoo velen af van den godsdienst. We kunnen het Evangelie brengen in het Nederlandsch, maar ook in een vreemde taal. Niet slechts in de taal der theologen moet het Evangelie gebracht worden, doch ook in de taal van dezen tijd. Er zijn vele vragen naar het brood des levens en spr. wil daarbij in de eerste plaats wijzen op den eenvoud van het Evangelie. Wij allen zijn van nature zondig en verloren, maar tot ons allen komt ook de boodschap van het Evangelie, opdat een ieder die in Christus gelooft niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe. En ten tweede is het Evangelie voor alle standen en voor alle volken; jezus wil ons aller broe der zijn. Doe daarom de goede keuze en wacht niet langer. Hierna werd gezongen „Ik wil de kruisvaan dragen" enz. Commandant Benwell had voor vandaag een blijde en glorieuze boodschap te brengen, nu we de hemelvaart van Jezus herdenken. Hij schetste vervolgens het lijden, de opstanding en de hemelvaart van Christus. Vrienden, we zijn hier heden als de getuigen van de waarheid van het Evangelie. vertelde ons vau den afgrond tus schen de doodeD en de levenden, die onze e'nemie nog riet had kan nen overbruggen om eindelijk over te gaan tot de groote ladder van de dierenwereld, te beginnen met de weekdieren, eD dan van sport tot sport naar de kruipende dieren en de visschen, tot we ein delijk kwamen aan de kangaroe- rat, een dier dat levende jongen voortbracht, d8 rechtstreeksche voorvader van alle zoogdieren en daarom vermoedelijk van alien hier aanwezig, (»NeeD, neen riep de ongeloovige stem van een studeDt in de achterste rij Als de jongeheer met de roode das die >neen neen* riep en die er dus aanspraak op maakte te ziju u tgebroed, hem na de lering wilde opwachten, zou het den spreker genoegen doen zulk een curiositeit te zieD. (Gelach), Het kwam bem zonderling voor te deDken dat de climax van het eeuwenlange na tuurproces de sohepping was ge weest van dieu jongen man met de roode das. Maar was dat pro ces Dn opgehouden Moest men dezen jongen man neaawn als het eind type het begin en het einde der ontwikkeling Hjj hoopte de gevoelens van den Jongenheer met do roods das Niemand behoeve verloren te gaan. Vele jaren heb ik mogen aanschouwen, dat mannen en vrouwen van alle gelaatskleur het Licht hebben gevonden. Want Jezus is de Heiland van blanken en zwarten. Ik heb menschen ge kend met ontwikkeling, die gered zijn geworden, doch ook men schen die diep gezonken waren. Spr. illustreerde dit met een tref fend voorbeeld van iemand te Amsterdam. Wat is het nut van theologische godsdienst De ware godsdienst moet rechtstreeks uit ons hart komen. Wij moeten practisch zijn en de echte gods dienst zal dan tot uiting komen zoowel in het gezin, als op ue boerderij en in de werkplaats. Dan zal er alom blijdschap ko men. Hetgeen thans de wereld vaneer.scheurt is de boosheid in het menschenhart, de haat en de geldzucht. We hebben onzen naaste niet lief zooals het be hoort. Het werkelijke genees middel voor deze wereld is het zoeken en dienen van God. Ook ik ben gedoopt in de kerk, ging naar de Zondagschool en was lid van het kerkkoor, doch niet bekeerd. Maar er kwam een dag in mijn leven, dat ik belijdenis moest doen van mijn schuld. Vanaf die dag is mijn leven an ders geworden. God moet dan ook de eerste plaats in ons leven hebben. Waarde vrienden, moge God U allen zegenen. Ter afwisseling volgde na deze rede weer zang en muziek. Als laatste spreker voerde Ds. v. d. Werfhorst van Cadzand het woord, die zei^e dat het een voorrecht is te toeven bij men schen, die iets kunnen vertellen van de vreugde des Heeren, die Zo mersproeten SPRUTOL oiot te kwetsen door de bewering dat, welke dengdeD gezegde jonge heer ook in bet by'zooder mocht bezitten, het groote proces van het heelal niet volkomen gerechtvaar digd zou zijn als het moest eindi gen met zyo sohepping. Hierna ging de spreker, onder algemeen gelach, voort met zijn schildering van het verleden, het droogmaken van zeeëo, het te voorschijn komen van de zand banken, de neiging van deinzee leveDde dieren om daarop eea achu'lplaats te zoeken, den over vloed van voedsel dien ze daar vonden, en dientengevolge hun enormen oinvaog. sVardaar, da mes en beereü,* voegde hjj er aan toe, »dat verschrikkelijke ge broed van hagedissen, die een schrik zjju voor onze oogen, als we ze zien afgebeeld in boeken, maar die gelukkig uitgestorven zijD lang voor de verschoning van den menscb op deze planeet »Dat 'g nog de vrsaf dreunde een stem v»d het pod um. Meneer Waldror kor, zooals we gezien hebben by de- s'ndent met de roode da», uitstekt d i rnartd ep syn plaats zetten, door zjjn sche pen humor, die het gevearljik maakte hem in de rede te vallen, (Wordt vervo!|d) LSCHE <J>) verdwijnen spoedig door n pot Bij alle Drogisten

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1940 | | pagina 1