1VOROL-tandpasta is de beste!
Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch-VH aantieren.
No. 10.
VRIJDAG 3 MEI 1940.
56e Jaarg.
Firma J. C. VINK - Axel
De Landdag van het
Leger des Heils.
Het verloren werelddeel
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
UITGEEFSTER
Bureau Markt 12.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
ADVERTENTIÉN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
De gisteren alhier gehouden
landdag van het Leger des Heils
heeft veel bedrijvigheid met zich
gebracht en mag in alle opzichten
goed geslaagd genoemd worden.
Het weder, hoewel onweerachtig,
heeft zich goed gehouden en 's
middags was het zelfs warm op
het concoursterrein.
Ongeveer 11 uur arriveerden
hier de commandant, officieren en
Heilsoldaten, alsook tal van an
deren, die in betrekking tot deze
organisatie staan.
Vooraf gegaan door een twee
tal muziekkorpsen, waaronder dat
van Rotterdam 1 werd naar de
Markt gemarcheerd, waar ten
stadhuize de ontvangst door het
Dag. Bestuur onzer gemeente
plaats had van den commandant
en mevrouw Benwell, alsmede de
andere officieren. Hier werd ook
een toespraak gehouden in het
Engelsch door den commandant
tot de Axelsche burgerij. Deze
toespraak werd door majoor
Claeys vertaald. Onderwijl voerde
het muziekkorps van Rotterdam I
eenige muzieknummers uit op de
kiosk. Een en ander bracht al
heel wat drukte teweeg.
Na deze eerste kennismaking
met het Leger des Heils werd
een uur gepauzeerd en in Het
Centrum eenige ververschingen
gebruikt.
Te ruim 1 uur werd vanaf Het
Centrum met de muziek voorop
naar het concours-terrein gemar
cheerd, waar de eigenlijke land
dag werd gehouden.
Na muziek en zang werd de
landdag geopend met een inlei
ding en gebed door luit.-kolone!
v. d Hoven.
De envoy Mr. P. Dieleman
heette hierna als president van
de commissie van voorbereiding
allen hartelijk welkom, in het bij
zonder de commandant en diens
echtgenoote, predikanten, officie
ren en soldaten van het Leger
des Heils en verdere belangstel-
FEUILLETON
door: Conan Doyle
15)
»Ja, dat is misschien niet meer
dan billijk. Goed dan, ik ga van
avond met je mee.«
Toen we aan het gebouw kwa
men, vonden we een veel grooter
toeloop dan we verwacht hadden,
Uit een rij auto's stapten profes
soren met witte baarden, terwijl
een stroom van nederige voetgan
gers zich verdrong door den ge
welfden iDgaog Toen we ge
zeten waren, ontdekte ik, achterom
ziende, lange rijen van medische
studenten, die in een vroolijke
stemming schenen te verkeereu.
Ze zongen allerlei liederen met
een geestdrift, die een zonderlinge
inleiding vormde van een weten
schappelijke lezing, en er bestoud
reeds neiging tot spotternijen, die
voor het pnbliek een lustigen avond
beloofde, hoe vervelend dit ook
mocht zijn voor hen, aan wian deze
twijfelachtige eer ten deel zon
vallen.
Toen bijvoorbeeld de onde Dr.
M ddrurn op bet podium verscheen
Elke vergelijkende proef bewijst dit. In tuben van 60, 40 en 25 cent.
lenden. Het is nu een dag van
glorie vof r de Christenheid, nu
we herdenken, dat Christus ten
hemel is gevaren naar Zijn He-
melschen Vader.
Allen zijn hier welkom, wij
allen hebben een onsterfelijke
ziel, zoowel de dominé als de
onderwijzer, de bakker, de land
man en de tuinman, de groote
hotelier en de eigenaar van het
kleine „staminétje". Gods liefde
zal uiteindelijk alles overwinnen,
ook nu de volken tegen elkander
opstaan in deze zorgelijke tijden.
Ieder onzer hunkert naar geluk
en leven en vrede, onverschillig
van welke richting of kerkgenoot
schap. Ons hart mag geen ge
sloten kamer zijn, aldus spr.
Opent daarom Uw hart voor God,
eer het straks te laat is.
Na deze woorden van Mr. Die
leman trad de zangbrigade op en
volgde gemeenschappelijk zingen.
Dr. Cazemier begon met een
schets van den Italiaanschen vrij
heidsheld Garribaldi, die zijn
soldaten niet anders kon beloven
dan honger en dorst, geforceerde
dagmarschen en misschien zelfs
wel de dood. Jezus, die wij
mogen dienen belooft ook wel
eens iets dat wij liever niet heb
ben en dat we toch dienen te
aanvaarden.
We moeten Jezus echter volgen
om Hem zelf, zooals Joh. 12 ons
zegt. Jezus zelf koos de weg
van het lijden; hij wilde niet
alleen blijven, doch vruchten
voortbrengen, evenals het tarwe-
zaad dat in de aarde gezaaid
wordt. Wat verdienen we echter
met Jezus te volgen; het loon
volgt niet direct, doch veelal spot
en hoon van de zijde der wereld
Christus hing aan het kruis om
ons gehoorzaamheid te leeren.
Dat kruis stond echter ook op
Golgotha als teeken van verzoe
met zijn welbekende klak onder
den arm, riep men hem zoo spot
tend toe: »Waar het) je dat pot
deksel vandaan dat hij die
haastig onder zyn stoel verborg.
En zoodra men den jichtigen pro-
tessor Wadley naar zijn plaats zag
strompelen, werd er algemeen,
□it alle hoeken van de zaal, be
langstellend naar den toestand van
zijn teen gtïjformeerd, dat hem
zichtbaar verlegeQ maakte mei zijn
figuur. Ea toen eindolyk Prot.
Cnallenger verscheen en de zaal
doorliep om zijn plaats in te nemen
op de eerste rij van het podium,
brak er zulk een kreet van ver
welkoming los, dat ik begon te
denken dat Henry gelyk had ge
had met zijn veronderstelling, dat
deze menschenmassa niet gekomen
was om de lezing, maar omdat het
ruchtbaar was geworden dat Pro
fessor Challenger daarvan deel zou
uitmaken.
Van de vooiste banken, gevuld
mat een goedgekleed publiek,
klonk eeu goedkeurend gelach,
alsof deze demonstratie van de
studenten hen niet onwelgevallig
was. Hnn begroeiing was gelyk
aan het gebrul van verscheurende
beesten in de kooi, die in de verte
het gerammel van den emmer
mat voediel hoeren. Misschien lag
ning. Jezus dienen is Hem volgen,
ook door leed en strijd. Hij is
ten hemel gevaren, niet alleen
voor zichzelf, maar ook voor ons,
om ons te trekken daar, waar
Hij is.
Nadat enkele muziek- en zang
nummers ten gehoore gebracht
waren, voerde mevrouw Benwell
het woord in het Engelsch, dat
vertaald werd door majoor Claeys.
Mevrouw Benwell is afkomstig
uit Denemarken de laatste zeven
jaren was zij in China. Zij was
daar een poos alleen, omdat haar
echtgenoot naar Engeland was.
Toen is zij na een moeilijke reis
door China naar Nederland ge
komen, ook naar Zeeland en nu
naar het liefelijke Axel. Zij is
blij om hier thans de Hemel
vaartsdag te mogen vieren en bet
is toch zoo heerlijk om den Heere
Jezus te kennen als Heiland. Zij
is- dankbaar dat alle twijfel uit
haar ziel is weggenomen. Door
het geloof aldus spr. ben
ik gered geworden. Vanaf het
oogenblik dat ik bekeerd ben,
heb ik ook steeds mogen ervaren
Gods behoedende kracht. Het
is heerlijk voor mij, U hier allen
in deze vredige en mooie omge
ving te Axel te mogen ontmoeten
Het is mij gezegd geworden, dat
wij hier vandaag allemaal bij
elkaar moesten komen. Er komt
zoo'n vrede en blijdschap in onze
harten, als we Jezus aannemen
als onzen Zaligmaker. O, dat
toch niemand meer moge twijfelen.
Hij zal met U zijn en ook U
•helpen. God zegene U allen.
Het Christelijk zangkoor te
Breskens was hierna aan de beurt
voor het uitvoeren van een paar
zangnummers.
Ds. Korevaar van Zaamslag
sprak vervolgens over het verband
dat bestaat tusschen het Leger
des Heils en de kerk. De stichter
er iets beleedigends in, maar over
het algemeen trof het rumoerige
geschreeuw mij meer dan de luid
ruchtige ontvaDgst van iemand,
die heD amuseerde en interesseerde
dan dien ze niet mochten Chal
lenger lachte vermoeid-toegeeflijk,
g ng langzaam zitten, zette de borst
uit, streek met de hand door den
baard en keek met trotschen blik
naar de volle zaal vóór hem. Het
ramoer door zjjn komst veroorzaakt
was nog niet geheel bedaard, toen
Professor Ronald Murray, de voor
zitter, en meneer WaldsoD, de
spreker, verschenen en de bijeen
komst geopend werd.
Professor Murray maakte met
eeu zachte, byna onhoorbare stem,
eenige opmerkingen tegen zy'D
witte das en tegen de waterkaraf
op tafelging toen weer zitten
ou onder een algemeen applans
stond meneer Waldson, de be
roemde volksredenaar op. Hij was
een strenge magere man met een
harde stem en strijdlustig voor
komen, die de handigheid bezat
om de ideeöa van anderen tot de
zij do te maken en ze weer te geven
op een wijza, die ze begrijpelijk
en interessant maakten voor het
gewone publiek.
Hij begon met ons een beeld te
|iren van kat heelal in vogelvlucht
van het Leger, William Booth is
ook uit de kerk voortgekomen
en hij bracht het Evangelie voor
het eerst in de achterbuurten van
Londen. Deze menschen voelden
zich niet thuis in de kerk, zij de
minder bedeelden tusschen de
meer deftige kerkbezoekers. Als
dienaar van de Herv kerk in
Nederland, is spr. blij over het
Leger des Heils in Axel te mogen
spreken. Zoowel in Engeland als
hier in Nederland zijn ten opzichte
daarvan fouten gemaakt. Jezus
is immers tijdens zijn leven op
aarde ook eerst begonnen in de
woningen der armen en ver
drukten. In deze dagen vallen
zoo velen af van den godsdienst.
We kunnen het Evangelie brengen
in het Nederlandsch, maar ook
in een vreemde taal. Niet slechts
in de taal der theologen moet het
Evangelie gebracht worden, doch
ook in de taal van dezen tijd.
Er zijn vele vragen naar het
brood des levens en spr. wil
daarbij in de eerste plaats wijzen
op den eenvoud van het Evangelie.
Wij allen zijn van nature zondig
en verloren, maar tot ons allen
komt ook de boodschap van het
Evangelie, opdat een ieder die in
Christus gelooft niet verloren ga,
maar het eeuwige leven hebbe.
En ten tweede is het Evangelie
voor alle standen en voor alle
volken; jezus wil ons aller broe
der zijn. Doe daarom de goede
keuze en wacht niet langer.
Hierna werd gezongen „Ik wil
de kruisvaan dragen" enz.
Commandant Benwell had voor
vandaag een blijde en glorieuze
boodschap te brengen, nu we de
hemelvaart van Jezus herdenken.
Hij schetste vervolgens het lijden,
de opstanding en de hemelvaart
van Christus. Vrienden, we zijn
hier heden als de getuigen van
de waarheid van het Evangelie.
vertelde ons vau den afgrond tus
schen de doodeD en de levenden,
die onze e'nemie nog riet had kan
nen overbruggen om eindelijk
over te gaan tot de groote ladder
van de dierenwereld, te beginnen
met de weekdieren, eD dan van
sport tot sport naar de kruipende
dieren en de visschen, tot we ein
delijk kwamen aan de kangaroe-
rat, een dier dat levende jongen
voortbracht, d8 rechtstreeksche
voorvader van alle zoogdieren en
daarom vermoedelijk van alien
hier aanwezig, (»NeeD, neen
riep de ongeloovige stem van een
studeDt in de achterste rij Als
de jongeheer met de roode das
die >neen neen* riep en die er
dus aanspraak op maakte te ziju
u tgebroed, hem na de lering wilde
opwachten, zou het den spreker
genoegen doen zulk een curiositeit
te zieD. (Gelach), Het kwam bem
zonderling voor te deDken dat de
climax van het eeuwenlange na
tuurproces de sohepping was ge
weest van dieu jongen man met
de roode das. Maar was dat pro
ces Dn opgehouden Moest men
dezen jongen man neaawn als het
eind type het begin en het
einde der ontwikkeling Hjj
hoopte de gevoelens van den
Jongenheer met do roods das
Niemand behoeve verloren te
gaan. Vele jaren heb ik mogen
aanschouwen, dat mannen en
vrouwen van alle gelaatskleur het
Licht hebben gevonden. Want
Jezus is de Heiland van blanken
en zwarten. Ik heb menschen ge
kend met ontwikkeling, die gered
zijn geworden, doch ook men
schen die diep gezonken waren.
Spr. illustreerde dit met een tref
fend voorbeeld van iemand te
Amsterdam. Wat is het nut van
theologische godsdienst De
ware godsdienst moet rechtstreeks
uit ons hart komen. Wij moeten
practisch zijn en de echte gods
dienst zal dan tot uiting komen
zoowel in het gezin, als op ue
boerderij en in de werkplaats.
Dan zal er alom blijdschap ko
men. Hetgeen thans de wereld
vaneer.scheurt is de boosheid in
het menschenhart, de haat en de
geldzucht. We hebben onzen
naaste niet lief zooals het be
hoort. Het werkelijke genees
middel voor deze wereld is het
zoeken en dienen van God. Ook
ik ben gedoopt in de kerk, ging
naar de Zondagschool en was
lid van het kerkkoor, doch niet
bekeerd. Maar er kwam een dag
in mijn leven, dat ik belijdenis
moest doen van mijn schuld.
Vanaf die dag is mijn leven an
ders geworden. God moet dan
ook de eerste plaats in ons leven
hebben. Waarde vrienden, moge
God U allen zegenen.
Ter afwisseling volgde na deze
rede weer zang en muziek.
Als laatste spreker voerde Ds.
v. d. Werfhorst van Cadzand het
woord, die zei^e dat het een
voorrecht is te toeven bij men
schen, die iets kunnen vertellen
van de vreugde des Heeren, die
Zo
mersproeten
SPRUTOL
oiot te kwetsen door de bewering
dat, welke dengdeD gezegde jonge
heer ook in bet by'zooder mocht
bezitten, het groote proces van het
heelal niet volkomen gerechtvaar
digd zou zijn als het moest eindi
gen met zyo sohepping.
Hierna ging de spreker, onder
algemeen gelach, voort met zijn
schildering van het verleden, het
droogmaken van zeeëo, het te
voorschijn komen van de zand
banken, de neiging van deinzee
leveDde dieren om daarop eea
achu'lplaats te zoeken, den over
vloed van voedsel dien ze daar
vonden, en dientengevolge hun
enormen oinvaog. sVardaar, da
mes en beereü,* voegde hjj er
aan toe, »dat verschrikkelijke ge
broed van hagedissen, die een
schrik zjju voor onze oogen, als
we ze zien afgebeeld in boeken,
maar die gelukkig uitgestorven
zijD lang voor de verschoning van
den menscb op deze planeet
»Dat 'g nog de vrsaf dreunde
een stem v»d het pod um.
Meneer Waldror kor, zooals we
gezien hebben by de- s'ndent met
de roode da», uitstekt d i rnartd ep
syn plaats zetten, door zjjn sche
pen humor, die het gevearljik
maakte hem in de rede te vallen,
(Wordt vervo!|d)
LSCHE
<J>)
verdwijnen spoedig door n pot
Bij alle Drogisten