PUROL er op! Dit moet Uw Eerste Gedachte zijn bij V Buitenland. a. ten behoeve van de gemeen ten Hoek, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe en Zaamslag in het „Rustoord" te Zaamslag; b. ten behoeve van de gemeen ten Clinge, Graauw en Langen- dam, Koewacht, Overslag, Sint Jansteen en Zuiddorpe in het meisjespatronaat te St. Jansteen c. ten behoeve van de gemeen ten Hontenisse en Vogelwaarde in het het R K. Liefdehuis te Honte nisse. Artikel 6. De oprichting en inrichting der in artikel 4 genoemde hulpzieken huizen en de inrichting van die genoemd in artikel 5, alsmede de exploitatie, zal geschieden door een commissie van zeven per sonen, door en uit de burgemees ters der aangesloten gemeenten te benoemen. Artikel 7. Onverminderd het bepaalde in het vorig artikel behoort tot de aan de commissie opgedragen taakhet benoemen, schorsen, ontslaan en het regelen der ver goedingen van en het vaststellen van eventueele instructies voor deskundigen en personeel, werk zaam gesteld voor de commissie. Artikel 8. De leden der commissie nieten reis- en verblijfkosten voor elke vergadering, welke zij bij wonen en voor de reizen, welke zij in het belang dezer regeling buiten Oost Zeeuwsch Vlaanderen maken. De leden der commissie kunnen ten allen tijde hun onts'ag nemen. In vacatures, ontstaan door het verliezen van de kwali teit van burgemeester in de ge meenten hierboven omschreven en bij ontslagname, vult de com missie zichzelf aan. Artikel 9. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter, een plaats vervangend voorzitter en een se cretaris-penningmeester. De voorzitter en de secretaris vertegenwoordigen de commissie in en buiten rechten. Alle stukken van de commissie uitgaande worden door den voor zitter en den secretaris onder teekend. Éénmaal in elk kwartaal roept de voorzitter der commissie alle burgemeesters der aangesloten gemeenten op, om hen verslag te doen van den stand van zaken en met hen besprekingen te voe ren in het belang van de be scherming der bevolking tegen luchtaanvallen. Artikel 10. Alle kosten voortvloeiende uit de artikelen 4 en 5 worden ge dragen door de gemeenten, die bij de oprichting, inrichting en exploitatie der daar bedoelde hulpziekenhuizen belang hebben. Deze kosten worden berekend in evenredigheid naar het aantal inwoners dier gemeenten op 31 December van het voorafgaande jaar, waarbij het aantal inwoners van Terneuzen (kom) wordt be paald op vier-vijfden van het aantal der gemeente Terneuzen en van Sluiskil op één-vijfde van dit aantal. De overige algemeene kosten, voortvloeiende uit deze regeling worden door alle gemeenten ge zamenlijk gedragen in evenredig heid naar het aantal inwoners der gemeenten op 31 December van het voorafgaande jaar. Artikel 11. De commissie stelt jaarlijks voor ieder hulpziekenhuis, ge noemd in de artikelen 4 en 5 en en voor de algemeene kosten, genoemd iti het laatste lid van artikel 10, vast: a voor 1 Mei een rekening en verantwoording over het afgeloo- pen kalenderjaar. b. voor 1 Juli een begrooting van de inkomsten en uitgaven voor het volgend dienstjaar. Van de in het vorig lid ge noemde stukken zendt de com missie, binnen 14 dagen na de vaststelling, afschriften aan de raden der betrokken gemeenten. Deze zenden hun eventueele be merkingen in aan Gedeputeerde Staten van Zeeland voor 1 Sep tember. Gesprongen Handen, Ruwe huid en Schrale Lippen Barsten, Kloven, Winterhanden, Wintervoeten, Winterooren en Winterteenen Huidwondjes, Ontvellingen, Huidschavingen, Snij-, Stoot-, Brand- en Valwonden Roode ontstoken Huid, Schrijnen en Smetten der Huid Het verzacht dadelijk en geneest spoedig. PUROL in Doozen van 30, 60 en 90 cent; Tuben 80 cent. Bij Apoth. en Drogisten. Artikel 12. Bij opheffing dezer gemeen schappelijke regeling is de com missie belast met de liquidatie binnen een door Gedeputeerde Staten van Zeeland te bepalen termijn. De na liquidatie overblijvende gelden worden naar de maatstaf van het tweede lid van artikel 10 aan de gemeenten uitgekeerd. Artikel 13 Deze regeling wordt aangegaan tot 1 Januari 1942 en wordt daarna, behoudens opzegging, van jaar tot jaar verlengd. De opzegging moet drie maan den voor het einde van ieder kalenderjaar schriftelijk geschie den. Wijziging in en opheffing van deze overeenkomst kan geschie den indien drie-vierde der be trokken gemeenten hiertoe besluit. Artikel 14, Deze gemeenschappelijke re geling treedt in werking zoodra de bekendmaking ingevolge art. 137 der Gemeentewet heeft plaats gehad. De in het eerste lid be doelde bekendmaking zal geschie den door de zorg van het ge meentebestuur van Terneuzen. Aldus besloten in de openbare vergadering van den Raad der gemeente Axel, den 12en October 1939. De VOORZ. vraagt of iemand hierover nog het woord wenscht Dhr. DE RU1JTER zegt bij art. 5 Axel gemist te hebben. In art, 10 wordt uitgewijd over de kosten. Spr. vraagt of dit onze gemeente geld zal kosten en hoeveel. De VOORZ. licht een en ander toe en zegt dat de kosten van voorbereiding ten laste van de gemeenten komenwe moeten dan ook met alles gereed zijn als bericht van den Minister komt. De overige kosten, zooals op richting en inrichting der zieken huizen komen ten laste van het Rijk. Dhr. DERUIJTER: Alle kosten van voorbereiding zijn dus voor rekening der gemeenten, als ik het goed begrepen heb De VOORZ. bevestigt dit. Dhr C. VAN BENDEGEM ver klaart accoord te kunnen gaan met de onderlinge hulpverleening bij brand. Op art. 6 heeft hij echter aanmerking. Alles wordt hier in handen gelegd van de burgemeesters en deze hebben toch al zooveel groote verplich tingen in deze moeilijke tijden. Hij zou deze nog niet hooger op willen voeren en zou de redactie dan ook willen wijzigen en achter 7 personen lezenbestaande uit leden van de aangesloten ge meentebesturen. In art. 8, betreffende reis- en verblijfkosten voor bijwonen van vergaderingen, zou hij „buiten Oost Zeeuwsch-Vlaanderen" wil len schrappen, dus geen enkele reis of vergoeding uitsluiten. De VOORZ.Dan zouden de kosten nog hooger loopen. Dhr. C. VAN BENDEGEM zegt dat deze wijziging toch geen be zwaar kan zijn, omdat niet ieder even goed gesitueerd is. Iemand die een reis maakt moet toch betaald woiden en daarbij dienen toch ook de verdere onkosten te worden vergoed, ook binnen O. Z.Vlaanderen. Hier zou hij ook nog willen bijvoegen een vaste regeling omtrent die onkosten. De VOORZ. zegt dat l et beste is om deze zaak vast te leggen volgens het reisbesluit. Hij zou echter zoo weinig mogelijk ver anderingen willen aanbrengen, omdat verschillende gemeenten de verordening reeds hebben vastgelegd. Dhr. C. VAN BENDEGEM heeft ook nog enkele andere op merkingen. Het kan b.v. voor komen dat een ander dan de bur gemeester in de commissie ver tegenwoordigd is. Hij zou de invloed der gemeenteraden in deze niet willen wegcijferen en niet alles zoo maar in handen leggen van de burgemeesters. Spr. bedoelt hiermede geen wantrouwen te wekken. Bij hulpverleening bij brand is het wat anders dan bij het bouwen en inrichten van ziekenhuizen. Hiervoor zijn toch ook de gemeenteraden verant woordelijk. Dhr. 't G'.LDE acht het 't beste dat alles in handen blijft van de burgemeesters betnff3~.de deze regeling. De VOORZ. zegt dat het fei telijk één materie is en z.i. de commissies te groot worden. Hij had liever een commissie van 5 personen gehad. De Raad blijft natuurlijk bevoegd om wijzigingen voor te stellen, maar toch zou hij gaarne zien, wanneer het eenigs- zins kan, de verordening voor- loopig vast te stellen, tenzij er dan principieele bezwaren tegen zijn. Dhr. C. VAN BENDEGEM her haalt dat hij niet gaarne zou zien dat de gemeenteraden alles uit handen leggen. Dhr. SEGHERs voelt ook wel iets voor hetgeen dhr. C. van Bendegem heeft gezegd, doch vraagt of hierdoor geen vertraging in de zaak zal ontstaan. Dhr. S1JTEMA vindt het geen bezwaar datde luchtbeschermings dienst in handen ligt van de burgemeesters, doch als het gaat om de oprichting van ziekenhui zen, acht hij het niet wenschelijk om hier de gemeenteraden buiten te laten. Hij zou willen dat de gemeenteraden hiervoor een per soon aanwezendit hoeft niet steeds de burgemeester te zijn. Hij vindt dat er toch ook niet zoo'n haast is met de inrichting en het beheer der ziekenhuizen. Een en ander zou hij dan ook ter overweging aan de andere gemeenteraden willen voorstellen. Indien deze de voorgestelde wij zigingen overnamen, zouden van zelf ook nog andere artikelen gewijzigd dienen te worden. De VOORZ vraagt of dhr. C. van Bendegem er een positief voorstel van wil maken. Dhr. C. VAN BENDEGEM zegt den indruk te hebben gekregen dat er blijkbaar niet veel instem ming voor bestaat in den Raad. De VOORZ, zou het beste vin den om de verordening voorloopig te accepteeren. Dhr. C. VAN BENDEGEM geeft hierna te kennen er toch een voorstel van te willen maken. Dhr. HAMELINK vindt het ook verkeerd dat de gemeenteraden maar alles moeten slikken. Spr. meent te weten, dat er ook in andere gemeenteraden aanmer kingen zijn gemaakt op de voor gestelde regeling. Hij acht deze regeling verkeerd, alsmede de behandeling in de verschillende gemeenteraden het kan dan ook niet anders of de zaak moet hierdoor wel opgehouden worden. Principieel acht hij deze rege ling verkeerd, de raad is wel verantwoordelijk voor een en ander, maar verder feitelijk on mondig. De VOORZ. zegt, dat hij slechts in overweging geeft om de re geling zoo te accepteeren, doch de Raad blijft bevoegd om be zwaren te opperen. Axel is een van de laatste plaatsen waar de zaak in behandeling komt en voor zoover spr. bekend is de regeling door de andere gemeente raden reeds aangenomen. Dhr. SiJTEMA wil tot een com promis komen en de regeling in beginsel aanvaarden, doch daarbij te kennen geven of het niet mo gelijk is om een oplossing te vinden inzake het beheer der ziekenhuizen. Het komt dan toch ook ter kennis van Ged. Staten. De VOORZ. zegt dat men dan echter niet tot een vast besluit komt en dat is toch de bedoeling. Dhr. C. VAN BENDEGEM wil de zaak niet op de lange baan schuiven en als nu andere ge meenten met de voorgestelde wijzigingen accoord gaan, dan kan alzoo ook nog besloten worden. De VOORZ. herhaalt dat hier een vast besluit genomen moet worden en geen tweeledig. Dhr. C. VAN BENDEGEM dient echter een voorstel in om een en ander te wijzigen, Dit voorstel wordt verworpen met 8 tegen 4 st. Vóór stemmen de h.h. C. van Bendegem, Hame link, Sijtema en Seghers. Z.h.s. wordt hierna de voorge stelde gemeenschappelijke rege ling aanvaard. De VOORZ. doet hierna de mededeelingen, zooals reeds in ons vorig nummer vermeld. Omvraag. Dhr. DE RUIJTER vraagt hoe het staat met de maatregelen van den luchtbeschermingsdienst in deze gemeente en wat B. en W. ir. deze reeds hebben gedaan. De VOORZ. antwoordt dat met beperkte middelen een en ander goed georganiserd is. Het hoofd van dienst der luchtbescherming heeft een ontwerp gemaakt, dat door den inspecteur goedgekeurd is. Spr. wil de heeren gaarne in een vergadering op de hoogte stellen van alles wat reeds voor den dienst gedaan is. Dhr. SCHIEMAN informeert naar de militaire kostwinners vergoedingen. Hem is ter oore gekomen dat in deze gemeente verschillende vergoedingen zijn vastgesteld aan den lagen kant. Spr. vraagt dan ook of er hier al toeslag is verleend op de ver goedingen, zulks naar aanleiding van de beschikking van den Mi nister in deze. De VOORZ. zegt dat hier naar aanleiding van de ministerieele beschikking nog geen beslissingen zijn genomen. Deze zaak is uit sluitend in handen van den burge meester en is geen onderwerp om in een openbare vergadering te be spreken. Belangstellenden kunnen zich daarvoor ten allen tijde tot hem wenden op de burgemeesters kamer. Dhr. SCHIEMAN vraagt verder hoe het staat met de cursussen voor vlasbewerking. De VOORZ. zegt hieromtrent den Raad spoedig nader te zullen inlichten. Dhr. SEGHERS heeft gehoord dat plannen bestaan om wijziging te brengen in den dienst Meche len—Terneuzen en deze te be perken, wat moeilijkheden zou opleveren. Hij vraagt dan ook of er iets gedaan kan worden om alle diensten te handhaven. De VOORZ. zegt ook iets ver nomen te nebben omtrent beper king, doch alles zal gedaan wor den om de bestaande diensten te handhaven. Dhr. C. VAN BENDEGEM wijst op de moeilijkheden inzake het grensverkeer. We mogen nu niet meer over de grens met een bewijs van Nederlanderschap, terwijl de Belgen wel tot aan de Schelde mogen komen. Voor velen in deze streek is door deze bepa lingen een moeilijke toestand ge schapen. Het is spr. bekend, dat pogingen worden gedaan om ver betering te krijgen voor de be woners en hij zag gaarne dat B. en W. hieraan ook hun mede werking verleenen. De VOORZ. geeft toe, dat het een hopelooze toestand is, doch officieel is bepaald, dat een gel dig Nederlandsch paspoort be- noodigd is voor het passeeren der grens. Hij wil er echter het departement mee in kennis stel len en op deze bezwaren wijzen voor de grensbewoners. Voor Nederlanders zoowel als Belgen bestaan echter dezelfde bepalin- hen inzake het grensverkeer. Dhr. C. VAN BENDEGEM zegt het toch anders vernomen te hebbenhij moet dus verkeerd zijn ingelicht voor wat het ver keer uit België naar hier betreft. De VOORZ. zegt dat het het beste is om een en ander ter kennis van de regeering te brengen en aan te dringen op verandering in dezen moeilijken toestand. De vergadering wordt hierna met dankgebed gesloten, Het geeeelte van ons raads- verslag in ons blad van j.l. Vrij dag behoeft een kleine aanvulling voor wat betreft het gesprokene door dhr. C. Schieman omtrent de kwestie van de loonen bij de waterleiding. Deze sprak als volgt: „Wat de vakvereeniging betreft, aan een onderzoek van deze moet men ook niet te veel waarde hechter, aangezien de ogrriisaties in dergelijke zaken ook steeds met het hoofd tegen den muur loopen. Men heeft dat in den laalsten tijd ook weer ondervon den. Daarom zou ik, zooals de andere heeren dat willen, een commissie uit den Raad of terug naar B. en W. Dnitschc luchtaanval op de Kngelsche vloot. Het Engelsche ministerie van voorlichting deelde gistermiddag mee, dat Duitsche vliegtuigen 's middags hebben gepoogd de Schotsche kust aan te vallen. De Britsche luchtmacht ging de aan vallers tegemoet en bracht hun verliezen toe. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: Op 16 October hebben Duit sche bommenwerpers een' aanval gedaan op Engelsche oorlogs schepen, die in de Firth of Forth lagen. Twee Engelsche kruisers werden door bommen van zwaar kaliber getroffen. Van de Engelsche jachtvlieg tuigen, die van hun kant ten aan val opstegen, werden er door onze strijdeenheid 2 neergescho ten Twee Duitsche vliegtuigen worden vermist. Reuter meldt uit Londen: De Duitsche luchtaanval werd ondernomen door ongeveer 12 vliegtuigen, Geen enkel schip heeft ernstige schade geleden. Een bom, welke langs de huid van den kruiser Southampton schampte, veroorzaakte geringe schade bij den boeg en bracht de admiraalssloep en een acht- riemssloep tot zinken. De Engel sche verliezen bedragen drie man aan boord van de Southampton gedood of gewond en zeven aan boord van den kruiser Edinburgh. Verder viel een bom bij den torpedobootjager Mohawk, waar door 25 man gedood of gewond werden. Ten minste vier van de 12 tot 14 aanvallende toestellen werden neergehaald, waarvan drie door de Britsche luchtmacht. Er zijn geen berichten over verliezen onder de burgerbevol king en ook de Britsche lucht macht heeft geen verlies geleden. De Duitsche bewering, dat de duikboot, die de Royal Oak heeft aangevallen, ook ernstige schade heeft toegebracht aan het slag schip Repulse, is een absurd verzinsel. Reuter meldt uit Londen, dat men daar rekening houdt met een spoedig groot Duitsch offen sief. Vliegtuigen der geallieerden hebben troepenconcentraties ont dekt tot bij Keulen, Bonn, Ko blenz, Mainz en Mannheim, waar toe naar men gelooft, 13 gemo toriseerde divisies behooren uit Polen. Andere berichten maken mel ding van sterke concentraties ar tillerie achter de lijn Merzig- Saarbruecken-Zweibruecken- Bsr- zabern, met veel tanks en vlieg tuigen. In totaal wordt berekend, dat de Duitschers thans 800.000 tot 900 000 man gereed voor den aanval, hebben opgesteld. Vrijdag 13 October is een ongeluksdag gebleken voor de Duitsche oorlogsvloot. Drie duik- booten zijn vernietigd. De Britsche stiijdkrachten konden eenige over levenden aan boord nemen. AXEL, 17 October 1938. Na de- laatste raadsvergadering werd aan de leden van den Raad inzage gegeven van het goedge'

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 2