PUROL er op! Dit moet Uw Eerste Gedachte zijn bij
V
Buitenland.
a. ten behoeve van de gemeen
ten Hoek, Philippine, Sas van
Gent, Westdorpe en Zaamslag in
het „Rustoord" te Zaamslag;
b. ten behoeve van de gemeen
ten Clinge, Graauw en Langen-
dam, Koewacht, Overslag, Sint
Jansteen en Zuiddorpe in het
meisjespatronaat te St. Jansteen
c. ten behoeve van de gemeen
ten Hontenisse en Vogelwaarde in
het het R K. Liefdehuis te Honte
nisse.
Artikel 6.
De oprichting en inrichting der
in artikel 4 genoemde hulpzieken
huizen en de inrichting van die
genoemd in artikel 5, alsmede de
exploitatie, zal geschieden door
een commissie van zeven per
sonen, door en uit de burgemees
ters der aangesloten gemeenten
te benoemen.
Artikel 7.
Onverminderd het bepaalde in
het vorig artikel behoort tot de
aan de commissie opgedragen
taakhet benoemen, schorsen,
ontslaan en het regelen der ver
goedingen van en het vaststellen
van eventueele instructies voor
deskundigen en personeel, werk
zaam gesteld voor de commissie.
Artikel 8.
De leden der commissie
nieten reis- en verblijfkosten voor
elke vergadering, welke zij bij
wonen en voor de reizen, welke
zij in het belang dezer regeling
buiten Oost Zeeuwsch Vlaanderen
maken. De leden der commissie
kunnen ten allen tijde hun onts'ag
nemen. In vacatures, ontstaan
door het verliezen van de kwali
teit van burgemeester in de ge
meenten hierboven omschreven
en bij ontslagname, vult de com
missie zichzelf aan.
Artikel 9.
De commissie benoemt uit haar
midden een voorzitter, een plaats
vervangend voorzitter en een se
cretaris-penningmeester.
De voorzitter en de secretaris
vertegenwoordigen de commissie
in en buiten rechten.
Alle stukken van de commissie
uitgaande worden door den voor
zitter en den secretaris onder
teekend.
Éénmaal in elk kwartaal roept
de voorzitter der commissie alle
burgemeesters der aangesloten
gemeenten op, om hen verslag
te doen van den stand van zaken
en met hen besprekingen te voe
ren in het belang van de be
scherming der bevolking tegen
luchtaanvallen.
Artikel 10.
Alle kosten voortvloeiende uit
de artikelen 4 en 5 worden ge
dragen door de gemeenten, die
bij de oprichting, inrichting en
exploitatie der daar bedoelde
hulpziekenhuizen belang hebben.
Deze kosten worden berekend
in evenredigheid naar het aantal
inwoners dier gemeenten op 31
December van het voorafgaande
jaar, waarbij het aantal inwoners
van Terneuzen (kom) wordt be
paald op vier-vijfden van het
aantal der gemeente Terneuzen
en van Sluiskil op één-vijfde van
dit aantal.
De overige algemeene kosten,
voortvloeiende uit deze regeling
worden door alle gemeenten ge
zamenlijk gedragen in evenredig
heid naar het aantal inwoners der
gemeenten op 31 December van
het voorafgaande jaar.
Artikel 11.
De commissie stelt jaarlijks
voor ieder hulpziekenhuis, ge
noemd in de artikelen 4 en 5 en
en voor de algemeene kosten,
genoemd iti het laatste lid van
artikel 10, vast:
a voor 1 Mei een rekening en
verantwoording over het afgeloo-
pen kalenderjaar.
b. voor 1 Juli een begrooting
van de inkomsten en uitgaven
voor het volgend dienstjaar.
Van de in het vorig lid ge
noemde stukken zendt de com
missie, binnen 14 dagen na de
vaststelling, afschriften aan de
raden der betrokken gemeenten.
Deze zenden hun eventueele be
merkingen in aan Gedeputeerde
Staten van Zeeland voor 1 Sep
tember.
Gesprongen Handen, Ruwe huid en Schrale Lippen Barsten, Kloven, Winterhanden, Wintervoeten, Winterooren en Winterteenen
Huidwondjes, Ontvellingen, Huidschavingen, Snij-, Stoot-, Brand- en Valwonden Roode ontstoken Huid, Schrijnen en Smetten der Huid
Het verzacht dadelijk en geneest spoedig. PUROL in Doozen van 30, 60 en 90 cent; Tuben 80 cent. Bij Apoth. en Drogisten.
Artikel 12.
Bij opheffing dezer gemeen
schappelijke regeling is de com
missie belast met de liquidatie
binnen een door Gedeputeerde
Staten van Zeeland te bepalen
termijn.
De na liquidatie overblijvende
gelden worden naar de maatstaf
van het tweede lid van artikel 10
aan de gemeenten uitgekeerd.
Artikel 13
Deze regeling wordt aangegaan
tot 1 Januari 1942 en wordt
daarna, behoudens opzegging, van
jaar tot jaar verlengd.
De opzegging moet drie maan
den voor het einde van ieder
kalenderjaar schriftelijk geschie
den.
Wijziging in en opheffing van
deze overeenkomst kan geschie
den indien drie-vierde der be
trokken gemeenten hiertoe besluit.
Artikel 14,
Deze gemeenschappelijke re
geling treedt in werking zoodra
de bekendmaking ingevolge art.
137 der Gemeentewet heeft plaats
gehad. De in het eerste lid be
doelde bekendmaking zal geschie
den door de zorg van het ge
meentebestuur van Terneuzen.
Aldus besloten in de openbare
vergadering van den Raad der
gemeente Axel, den 12en October
1939.
De VOORZ. vraagt of iemand
hierover nog het woord wenscht
Dhr. DE RU1JTER zegt bij art.
5 Axel gemist te hebben. In art,
10 wordt uitgewijd over de kosten.
Spr. vraagt of dit onze gemeente
geld zal kosten en hoeveel.
De VOORZ. licht een en ander
toe en zegt dat de kosten van
voorbereiding ten laste van de
gemeenten komenwe moeten
dan ook met alles gereed zijn
als bericht van den Minister komt.
De overige kosten, zooals op
richting en inrichting der zieken
huizen komen ten laste van het
Rijk.
Dhr. DERUIJTER: Alle kosten
van voorbereiding zijn dus voor
rekening der gemeenten, als ik
het goed begrepen heb
De VOORZ. bevestigt dit.
Dhr C. VAN BENDEGEM ver
klaart accoord te kunnen gaan
met de onderlinge hulpverleening
bij brand. Op art. 6 heeft hij
echter aanmerking. Alles wordt
hier in handen gelegd van de
burgemeesters en deze hebben
toch al zooveel groote verplich
tingen in deze moeilijke tijden.
Hij zou deze nog niet hooger op
willen voeren en zou de redactie
dan ook willen wijzigen en achter
7 personen lezenbestaande uit
leden van de aangesloten ge
meentebesturen.
In art. 8, betreffende reis- en
verblijfkosten voor bijwonen van
vergaderingen, zou hij „buiten
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen" wil
len schrappen, dus geen enkele
reis of vergoeding uitsluiten.
De VOORZ.Dan zouden de
kosten nog hooger loopen.
Dhr. C. VAN BENDEGEM zegt
dat deze wijziging toch geen be
zwaar kan zijn, omdat niet ieder
even goed gesitueerd is. Iemand
die een reis maakt moet toch
betaald woiden en daarbij dienen
toch ook de verdere onkosten te
worden vergoed, ook binnen O.
Z.Vlaanderen. Hier zou hij ook
nog willen bijvoegen een vaste
regeling omtrent die onkosten.
De VOORZ. zegt dat l et beste
is om deze zaak vast te leggen
volgens het reisbesluit. Hij zou
echter zoo weinig mogelijk ver
anderingen willen aanbrengen,
omdat verschillende gemeenten
de verordening reeds hebben
vastgelegd.
Dhr. C. VAN BENDEGEM
heeft ook nog enkele andere op
merkingen. Het kan b.v. voor
komen dat een ander dan de bur
gemeester in de commissie ver
tegenwoordigd is. Hij zou de
invloed der gemeenteraden in deze
niet willen wegcijferen en niet
alles zoo maar in handen leggen
van de burgemeesters. Spr. bedoelt
hiermede geen wantrouwen te
wekken. Bij hulpverleening bij
brand is het wat anders dan bij
het bouwen en inrichten van
ziekenhuizen. Hiervoor zijn toch
ook de gemeenteraden verant
woordelijk.
Dhr. 't G'.LDE acht het 't beste
dat alles in handen blijft van de
burgemeesters betnff3~.de deze
regeling.
De VOORZ. zegt dat het fei
telijk één materie is en z.i. de
commissies te groot worden. Hij
had liever een commissie van 5
personen gehad. De Raad blijft
natuurlijk bevoegd om wijzigingen
voor te stellen, maar toch zou hij
gaarne zien, wanneer het eenigs-
zins kan, de verordening voor-
loopig vast te stellen, tenzij er dan
principieele bezwaren tegen zijn.
Dhr. C. VAN BENDEGEM her
haalt dat hij niet gaarne zou zien
dat de gemeenteraden alles uit
handen leggen.
Dhr. SEGHERs voelt ook wel
iets voor hetgeen dhr. C. van
Bendegem heeft gezegd, doch
vraagt of hierdoor geen vertraging
in de zaak zal ontstaan.
Dhr. S1JTEMA vindt het geen
bezwaar datde luchtbeschermings
dienst in handen ligt van de
burgemeesters, doch als het gaat
om de oprichting van ziekenhui
zen, acht hij het niet wenschelijk
om hier de gemeenteraden buiten
te laten. Hij zou willen dat de
gemeenteraden hiervoor een per
soon aanwezendit hoeft niet
steeds de burgemeester te zijn.
Hij vindt dat er toch ook niet
zoo'n haast is met de inrichting
en het beheer der ziekenhuizen.
Een en ander zou hij dan ook
ter overweging aan de andere
gemeenteraden willen voorstellen.
Indien deze de voorgestelde wij
zigingen overnamen, zouden van
zelf ook nog andere artikelen
gewijzigd dienen te worden.
De VOORZ vraagt of dhr. C.
van Bendegem er een positief
voorstel van wil maken.
Dhr. C. VAN BENDEGEM zegt
den indruk te hebben gekregen
dat er blijkbaar niet veel instem
ming voor bestaat in den Raad.
De VOORZ, zou het beste vin
den om de verordening voorloopig
te accepteeren.
Dhr. C. VAN BENDEGEM geeft
hierna te kennen er toch een
voorstel van te willen maken.
Dhr. HAMELINK vindt het ook
verkeerd dat de gemeenteraden
maar alles moeten slikken. Spr.
meent te weten, dat er ook in
andere gemeenteraden aanmer
kingen zijn gemaakt op de voor
gestelde regeling. Hij acht deze
regeling verkeerd, alsmede de
behandeling in de verschillende
gemeenteraden het kan dan ook
niet anders of de zaak moet
hierdoor wel opgehouden worden.
Principieel acht hij deze rege
ling verkeerd, de raad is wel
verantwoordelijk voor een en
ander, maar verder feitelijk on
mondig.
De VOORZ. zegt, dat hij slechts
in overweging geeft om de re
geling zoo te accepteeren, doch
de Raad blijft bevoegd om be
zwaren te opperen. Axel is een
van de laatste plaatsen waar de
zaak in behandeling komt en
voor zoover spr. bekend is de
regeling door de andere gemeente
raden reeds aangenomen.
Dhr. SiJTEMA wil tot een com
promis komen en de regeling in
beginsel aanvaarden, doch daarbij
te kennen geven of het niet mo
gelijk is om een oplossing te
vinden inzake het beheer der
ziekenhuizen. Het komt dan toch
ook ter kennis van Ged. Staten.
De VOORZ. zegt dat men dan
echter niet tot een vast besluit
komt en dat is toch de bedoeling.
Dhr. C. VAN BENDEGEM wil
de zaak niet op de lange baan
schuiven en als nu andere ge
meenten met de voorgestelde
wijzigingen accoord gaan, dan kan
alzoo ook nog besloten worden.
De VOORZ. herhaalt dat hier
een vast besluit genomen moet
worden en geen tweeledig.
Dhr. C. VAN BENDEGEM dient
echter een voorstel in om een en
ander te wijzigen,
Dit voorstel wordt verworpen
met 8 tegen 4 st. Vóór stemmen
de h.h. C. van Bendegem, Hame
link, Sijtema en Seghers.
Z.h.s. wordt hierna de voorge
stelde gemeenschappelijke rege
ling aanvaard.
De VOORZ. doet hierna de
mededeelingen, zooals reeds in
ons vorig nummer vermeld.
Omvraag.
Dhr. DE RUIJTER vraagt hoe
het staat met de maatregelen van
den luchtbeschermingsdienst in
deze gemeente en wat B. en W.
ir. deze reeds hebben gedaan.
De VOORZ. antwoordt dat met
beperkte middelen een en ander
goed georganiserd is. Het hoofd
van dienst der luchtbescherming
heeft een ontwerp gemaakt, dat
door den inspecteur goedgekeurd
is. Spr. wil de heeren gaarne in
een vergadering op de hoogte
stellen van alles wat reeds voor
den dienst gedaan is.
Dhr. SCHIEMAN informeert
naar de militaire kostwinners
vergoedingen. Hem is ter oore
gekomen dat in deze gemeente
verschillende vergoedingen zijn
vastgesteld aan den lagen kant.
Spr. vraagt dan ook of er hier
al toeslag is verleend op de ver
goedingen, zulks naar aanleiding
van de beschikking van den Mi
nister in deze.
De VOORZ. zegt dat hier naar
aanleiding van de ministerieele
beschikking nog geen beslissingen
zijn genomen. Deze zaak is uit
sluitend in handen van den burge
meester en is geen onderwerp om
in een openbare vergadering te be
spreken. Belangstellenden kunnen
zich daarvoor ten allen tijde tot
hem wenden op de burgemeesters
kamer.
Dhr. SCHIEMAN vraagt verder
hoe het staat met de cursussen
voor vlasbewerking.
De VOORZ. zegt hieromtrent
den Raad spoedig nader te zullen
inlichten.
Dhr. SEGHERS heeft gehoord
dat plannen bestaan om wijziging
te brengen in den dienst Meche
len—Terneuzen en deze te be
perken, wat moeilijkheden zou
opleveren. Hij vraagt dan ook of
er iets gedaan kan worden om
alle diensten te handhaven.
De VOORZ. zegt ook iets ver
nomen te nebben omtrent beper
king, doch alles zal gedaan wor
den om de bestaande diensten te
handhaven.
Dhr. C. VAN BENDEGEM wijst
op de moeilijkheden inzake het
grensverkeer. We mogen nu niet
meer over de grens met een bewijs
van Nederlanderschap, terwijl de
Belgen wel tot aan de Schelde
mogen komen. Voor velen in
deze streek is door deze bepa
lingen een moeilijke toestand ge
schapen. Het is spr. bekend, dat
pogingen worden gedaan om ver
betering te krijgen voor de be
woners en hij zag gaarne dat B.
en W. hieraan ook hun mede
werking verleenen.
De VOORZ. geeft toe, dat het
een hopelooze toestand is, doch
officieel is bepaald, dat een gel
dig Nederlandsch paspoort be-
noodigd is voor het passeeren
der grens. Hij wil er echter het
departement mee in kennis stel
len en op deze bezwaren wijzen
voor de grensbewoners. Voor
Nederlanders zoowel als Belgen
bestaan echter dezelfde bepalin-
hen inzake het grensverkeer.
Dhr. C. VAN BENDEGEM zegt
het toch anders vernomen te
hebbenhij moet dus verkeerd
zijn ingelicht voor wat het ver
keer uit België naar hier betreft.
De VOORZ. zegt dat het het
beste is om een en ander ter
kennis van de regeering te brengen
en aan te dringen op verandering
in dezen moeilijken toestand.
De vergadering wordt hierna
met dankgebed gesloten,
Het geeeelte van ons raads-
verslag in ons blad van j.l. Vrij
dag behoeft een kleine aanvulling
voor wat betreft het gesprokene
door dhr. C. Schieman omtrent
de kwestie van de loonen bij de
waterleiding. Deze sprak als volgt:
„Wat de vakvereeniging betreft,
aan een onderzoek van deze moet
men ook niet te veel waarde
hechter, aangezien de ogrriisaties
in dergelijke zaken ook steeds
met het hoofd tegen den muur
loopen. Men heeft dat in den
laalsten tijd ook weer ondervon
den. Daarom zou ik, zooals de
andere heeren dat willen, een
commissie uit den Raad of terug
naar B. en W.
Dnitschc luchtaanval op de
Kngelsche vloot.
Het Engelsche ministerie van
voorlichting deelde gistermiddag
mee, dat Duitsche vliegtuigen
's middags hebben gepoogd de
Schotsche kust aan te vallen. De
Britsche luchtmacht ging de aan
vallers tegemoet en bracht hun
verliezen toe.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
Op 16 October hebben Duit
sche bommenwerpers een' aanval
gedaan op Engelsche oorlogs
schepen, die in de Firth of Forth
lagen. Twee Engelsche kruisers
werden door bommen van zwaar
kaliber getroffen.
Van de Engelsche jachtvlieg
tuigen, die van hun kant ten aan
val opstegen, werden er door
onze strijdeenheid 2 neergescho
ten Twee Duitsche vliegtuigen
worden vermist.
Reuter meldt uit Londen:
De Duitsche luchtaanval werd
ondernomen door ongeveer 12
vliegtuigen, Geen enkel schip
heeft ernstige schade geleden.
Een bom, welke langs de huid
van den kruiser Southampton
schampte, veroorzaakte geringe
schade bij den boeg en bracht
de admiraalssloep en een acht-
riemssloep tot zinken. De Engel
sche verliezen bedragen drie man
aan boord van de Southampton
gedood of gewond en zeven aan
boord van den kruiser Edinburgh.
Verder viel een bom bij den
torpedobootjager Mohawk, waar
door 25 man gedood of gewond
werden.
Ten minste vier van de 12 tot
14 aanvallende toestellen werden
neergehaald, waarvan drie door
de Britsche luchtmacht.
Er zijn geen berichten over
verliezen onder de burgerbevol
king en ook de Britsche lucht
macht heeft geen verlies geleden.
De Duitsche bewering, dat de
duikboot, die de Royal Oak heeft
aangevallen, ook ernstige schade
heeft toegebracht aan het slag
schip Repulse, is een absurd
verzinsel.
Reuter meldt uit Londen,
dat men daar rekening houdt met
een spoedig groot Duitsch offen
sief.
Vliegtuigen der geallieerden
hebben troepenconcentraties ont
dekt tot bij Keulen, Bonn, Ko
blenz, Mainz en Mannheim, waar
toe naar men gelooft, 13 gemo
toriseerde divisies behooren uit
Polen.
Andere berichten maken mel
ding van sterke concentraties ar
tillerie achter de lijn Merzig-
Saarbruecken-Zweibruecken- Bsr-
zabern, met veel tanks en vlieg
tuigen. In totaal wordt berekend,
dat de Duitschers thans 800.000
tot 900 000 man gereed voor den
aanval, hebben opgesteld.
Vrijdag 13 October is een
ongeluksdag gebleken voor de
Duitsche oorlogsvloot. Drie duik-
booten zijn vernietigd. De Britsche
stiijdkrachten konden eenige over
levenden aan boord nemen.
AXEL, 17 October 1938.
Na de- laatste raadsvergadering
werd aan de leden van den Raad
inzage gegeven van het goedge'