Stooinbootdieust op de W ester-Schel de
Allerlei.
es rsr
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij
TV VERVOER
Nadruk verboden
Axel
SPOOHWEG MECHELEN—TEJtNKTJZEN.
1253
S-
9 86
Schoondyke- IJzen».Jjke—Pyramide.
Van af 15 Mei 1939 tot nadere aankondiging
Breskens - Vlissingen,
NeuzenHoedekenskerke.
Hoedekenskerke—Neuzen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Dieaitregalipg op den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag, «le op werkdagen.
Pas op de Plraya's.
In de rivieren van Zuid-Aune-
rika leeft een kleine, onaanzien
lijke vigeh. Het ia de piraya, een
visch van ongeveer 30 cm. lengte.
Hij heeft een gedrongen lijf en
achter zijn stompen bek staan
vlijmscherpe tanden. Over deze
vjgeh hebbeD ontdekkingsreizigers
en natuuronderzoekers ons al de
meest wonderlijke dingen verteld.
Het dier is heel erg gevaarlijk,
één van de gevaarlijkste roofvis-
schen, die groote dieren en zelfs
menechen kunnen dooden. We
zullen hier de berichten ran en
kele geleerden laten volgen.
Gusnila was de eerste, die over
deze visschen schreef en ons een
goed beeld van deze hoogst ge
vaarlijke dieren gaf. Hij vertelt,
dat ossen en andere groote dieren,
die over een rivier moesten zwem
men, dikwijls door pirsy's worden
aangevallen en gedood. Geweldige
groote scholen van deze visschen
vallen het zwemmende dier aan
en trekken vraatzuchtig met hun
scherpe tanden het vleesch van
zijn liohaam. Het dier verliest
hierdoor zooveel bloed, dat het al
gauw geen kracht meer heeft. Als
bet nog ver van den kant at is
en dus nog een flink stnk moet
zwemmen, moet het arme dier
aan de vreeselijke wonden, die de
visschen hem toebrengen, bezwij
ken. Eu zelfs als het hem Inkt
om den oever nog te bereikeD,
valt bij daar meestal balt dood in
elkaar.
De dieren, die aan den rand
van de rivieren moeten leven,
weten heel goed, hoe gevaarlijk
de kleine visschen voor hen zijn.
Gumila vertelt, dat hij meer dan
eeDS had gezien, dat paarden en
honden, die water uit de rivier
willen drinkeD, eerst op een be
paalde plaats het water hevig in
beroering brachten, waardoor ze
de pireya's naar dien kant lokten.
Daarna holden ze dan langs de
rivier en begonnen een heel eiDd
verder te drinken. Maar zelfs dit
voorzorgsmiddel was lang niet
altjjd afdoende, want dikwijls ge
hemde het dan nog, dat de paar
den en honden met een fl nk stak
uit hun snuit terugkeerden.
Een andere ontdekkingsreiziger
weet ons het volgende te vertellen
»De piraya valt de menschen bij
bet baden aan en trekt heele
stukken vleesch oit hnn lichaam.
Zeits degene, die in het begin
maar weinig gewond is, kan toch
niet uit het water komen zonder
heel leelyke wonden opgeloopen
te hebben, want de visschen val
len in grooten getale hun slacht-
off rs aan.
Ik heb verschillende Indianen
ontmoet, die me heel diepe lit-
teekeDS lieten zien op hnn armen
en beenen. Dat waren wonden
geweest, die ze van de kleine
visschen gekregen hadden bij het
doorwaden ol overzwemmen van
eer rivier.
Van de kracht van hun gebit
kan je je bjjna geen voorstelling
maken. Ik hield eens een stok
van heel sterk hout en van meer
dan een viDger dikte in het water.
In minder dan geen tijd was de
stok doorgebeten.
Ook de stalen hergelhaakjes
zjjo er niet veilig voor. Er worden
wel eens erg overdreven dingen
van deze visschen verteld, maar
het is toch waar, dat iedereen, die
wel eeDS in eeD rivier, waar deze
kleine beesten zjjD, gevischt heeft,
er de litteekens van meedraagt.
Het gevaar is dat deze visschen
direct naar de plaats des onheils
worden gelokt, zoodra het slacht
offer bloed heeft verloreD, want
juist het bloed trekt de dieren aan.
In ongelooflijk korten tjjd kunnen
ze hnn slacht» ffer dan doodelijk
toetakelen. Dat is ook de reden,
dat menschen, die midden in eeD
rivier en ver van den oever af,
door pireya's worden overvallen,
zeker verloren zjjD. Toch bomt
dit laatste niet dikwjjls voor, om
dat iedereen het weet en daarom
bijzonder voorzichtig is met het
overtrekken van rivieren*
Is roeken schadelijk?
Amerikaansche onderzoekers, al
dus vermeldt het bekende medi
sche vaktijdschrift »Jourral of the
Americ Medical Assoc.*, hebben
nieuw licht geworpen op de vraag
of ronken al daD niet slecht is.
Zij onderzochten 6 gezonde stu
denten, 11 patiënten met hart
ziekten en andere kwalen. De
invloed van hef rooken van 2 5
sigaretten op het bloedsuikerge
halte, den bloeddruk en de huid-
temperatunr werd onderzocht.
Da volgende interessante feiten
werden nu gevonden MenscbeD,
die slechts 1 of 2 kruisjes achter
zich hebben, zijn veel gevoeliger
voor nicotine dan oudere personeD,
Merkwaardigerwijze ondervonden
de gezonde menschen meer de
schadeljibe werking van nicotine
daD de herstellende patiënten aan
hart- en andere kwaleD.
De vraag »Is rooken schade
lijk kan dus niet zonder meer
beantwoord worden. Zij is font
gesteld en er is maar één juist
antwoord op, p 1. een wedervraag
Allereerst «hoeveel wordt gerookt*
en dan ook: Wie is de rooker
De zee als po«tbesteller
Dit opschrift klinkt misschien
wat ongeloofwaardig, maar toch is
het zoovoor den heer Hart,
wachter van den Hanois-vuurtoren
(5 mjjl ten Westen van de ge
vaarlijke kust van Guernsey) doet
de zee dienst als postbode.
Al sedert jaren heeft de heer
Hart, gedurende z\jn tweemaaD-
delijbsche wachtperiode op de rots,
regelmatig aan zijn vader in
Combe Martin (Noord Devon) ge
schreven elke week bezorgt hjj
een brief ter post in zee. De
brief wordt in een waterdichte
bus gesloteD en dan wacht de heer
Hart maar rustig op het goede
getij, dat zooals h(j weet, de bus
ver genoeg in het Kanaal zal
breDgan om haar met den stroom
mee naar de Eogelsche kust te
deen voereD. «Daarna zegt hij
vertrouw ik op de vriendelijk
heid van anderen*.
De brief is gefrankeerd. In de
bna bevindt zich een baartje, met
verzoek aan den vinder den brief
ter post te bezorgen. Vrijwel steeds
gaat alles goed slechts tweemaal
is een brief niet terecht gekomen.
o
Al heel vroeg heeft men ge
probeerd de sterren te tellen. Het
zal wel nooit gelukken om het
werkelijke aantal te tellen. Een
normaal mensch is in staat om
ongeveer 5500 sterren aan den
hemel te zien. Zoodra men een
verrekijker gebruikt, wordt dit ge
tal natuurlijk veel grooter. De ster
ren zijn iD verschillende klassen
verdeeld. Die klassen geven dan
hun grootte aan in verhouding tot
de andere sterren. We kennen
maar 12 sterren van de eerste
grootte. Van de tweede grootte
hebben we er al 39, van de derde
105, enz. De veertiende klasse
heelt er al meer dan 13 000 000
en de zestiende zelfs wel 57 milli-
oen.
M 1 J3
(Auteursrecht volgens de wet voorbehouden.
Axel
Walsoorden Axel
v Axel
v Zaamslag
v Hengstdijk
a Walsoorden
620 821a 1013 1233246a 449 646
63 j 839a 1031 1251 304a 50 704
654 857a 1049 109 322a 522 722
707 910a 1102 122 335a 533 735
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
723 915a 1108 133 340a 535 740
736 928a 1121 14 353a 548 753
757 946a 1142 207 414a 608 814
812 llo7 222 429a 621 829
a Alleen op werkdagen
Axel—Sas van Qent—Philippine.
812 8 54 10 46 1 06 319
519 630 8 17 859 1051 111 336
534 6 45 8 32 9 15 11 05 1 26 3 51
5 47 6 57 8 44 9 29 11 19 12 06 1 40 2 28 4 05
7 15d 9 02 9 50d 11 37 1223d 205 245d42a
Axel
Drieschouwen
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Aansluiting te
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drieschouwen
Axel
Aansluiting te
5 03
5 20d
Philippine op de tram Axel-Neuzen-Pyramide-Breskens
10 34
10 50
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
620
636
655
657
707
718
7 18e 9 05e
548 746 940
6 01 8— 9 53
6 16 8 16 10 08
6 20 8 21 1013
Philippine op tram Breskens-Philippine-Axel
Axel Terneuzen Breskens
b
739 931
756 947
815 1006
932
942
953
953 11 40e 1226 2 08e 248 428e 523
10 20 11 57 12 44 2 25 3 0 445 611
12 56
1 10
3 20
335
356
6 21 719
6 25 7 54
6 40 810
6 50 8 24
7 07 8 52
7 10e 8 5*>
7 27 9 1^
6 25
641
6 4 j
7 39
7 53
7 58
9 2'
9 4J
7361011
743 1018
751 1026
805 1040
1124 149 356
1141 206 413
il 2— 225 432
1205 227 502
1215 237 512
1226 248 523
1244 306 541
1251 313 548
1259 321 556
113 335 610
551 758
607 813
626 832
834
844
85
911
918
927
940
b Allee» op Zondagen
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
Philippine
Hoek
Neuzen
Neuzen
Zaamslag
Axel
510
524
532
540
557
60)
615
617 818
757 839
812 854
8151050
8291104
837 1112
846 1121
904 1139
913 1148
923 1158
1010 1230
1031 1251
1046 106
118 342
132 355
140 403
149 412
205 427
216 435
226 445
243 447
304 506
319 521
620
634
642
651
709
718
728
643 834
704 855
719910
V
Axel
9 05
145
450
V
Zuiddorpe
915
1 55
5
V
Koewacht
9 30
210
5 15
V
Heikant
9 40
2 20
5 25
V
St. Jansteen
945
2 25
5 30
a
Hulst
9 55
2 35
5 40
10
2 45
616
1010
2 55
6 26
10 15
3-
6 30
10 25
310
6 40
1040
3 25
6 55
1050
3 35
7 05
Autobusdienst Axel—Hulst
v Hulst
v St. Jansteen
v Heikant
v Koewacht
v Zuiddorp
a Axel
Autobusdiensten St. JansteenHulstWalzoorden v.v.
vSt. lanst. 645 825a 1020 1240 255a 445 650 837 v Walz. 735 915a 110 130 337a 535 740 925
v Hulst 650 830a 1025 1245 3—a450ö55 842 v Hulst 815 955a 1145 210 415a 615 820 1005
a Walz. 730 910a 11- 125 335a 530 735 918 a St.Janst. 820 10- 1150 215 420a 620 825 c
a Alleen op werkdagen, c Rijdt slechts op tijdig verzoek door naar St. Jansteea
Marktbussen.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via vogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
en terug resp. 3,15, 3,35, 3,50, aank. Walzoorden 4,05.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
Naar St. Nicolaas.
Naar Gent.
Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
De Klinga B.T.
St. Niklaas B.T.
Mfchel 'n B T.
Brussel N. B.T.
Antwerpen B.T.
Gent St. P. B,T,
615 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
g 4111 21
6 53 11 33
6 401119
7 13 11 40
c8 14 12 68
cl 41 1 31
7 f712 17
8 49 126
9( 4 c5
2 13 c5 09
2 81 c5 19
c 26
2 40 e5 40
2 27 ca .6
2 5» Ca 58
4 07 c7 02
431 c73!
3 27 c6 42
413 c7 06
6 50d
6 6fcd
7 06u
7 14d
7 24d
7 10a
7 4,-d
8 47a
9 21d
8 104
10 l9d
v Antwerpen BT.
v Gent St. P. B T.
v Brussel N B.T.
v Mechelen B.T
v St Nik aas B.T.
v e Kltnga B.T.
Humt
Kfjknlt
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
6 44
11 46
2 41
7 27
5 57
10 64
138
7 67
6
10
1 20
6 -
b 19
10 25
1 57
6 31
7 25
IX 09
3 08
7 52
7 46
12 c0
3 27
8 13
8 20
1 03
4 -
8 44
8 27
1 11
8 51
8 36
1 19
414
8 59
8 46
1 28
4 22
9 08
8 53
1 87
4 29
9 15
Niet op Zondagen, 21 Juli, 2den Pinkster'ag, Hear el vaart'd tg, O.L.V, liemelvairt
Alleen op Zondagen, 21 Juli, 2deu Pinksterdag, Hemelvaart»dgg, O L V. Hemelv«a t
vSelzaete
aGent St. P,
Brussel
Spoorweg Netzaele
7 23 11 04 12 57 6 06
8 04 11 44 150 6 56
8 39 1152 154 7 90
148 1253 264 843
Gem.
v Brussel Z
a Gent St. P.
7 Geut St. P, 6 26
Selzuete 7 92
7 -
11
4 -
8-
7 82
11 32
4 32
8 32
8 28
11 55
6
8<4
18
v Fcbooodijke 8 21 10 56 1 26 5 12a 6 23
a IJzendijse 8 4 11 10 139 2 55 401 5 26 6 37
a Pyramide 843d 11 20e 148e 304d 411e 639d 650e
d Te Pvramide aanslu t ng op tram Axel-Veuzen-Bre:keus
e Te Pyr mide anns uit ng op tr*m Brcskenr-Philippini -Neuzen-Axel
a Alleen op wtritd-gen
Pyramide—IJzendJJke—Sohoondyke.
V Pyramide 7 S5d 46e 10104 11 le 12 43d 143e 3 05d 412e 5 40d
a IJzendijke 742 8 56 1020 11 30 12 3 1 69 315 4 22 5 51
a ScOoo dijke 7 5l 10 54 1 24 4 44a 6 05
6 51e
7 -
Auiobutdiensi TerneoZ'n—Sluiskil—Sas van Gent—Zelzate v v.
V
Terreuzen Prov. Bo t
r 5'»
8-
9 0
11 20
115
2 15
410b
5 30
7 35
V
Slui .*11
61 5
815
9 43
1135
1 30
2 80
4 45
545
7 50
V
Sas an Gent
6 20
8 0
10
50
1 45
2 45
6
6
8 05
a
Ze'zxte, Mation H. T
63-
8 40 1 10
12 -
0
2 5
5 10
6 10
8 16
V
Ze zat te, Station H. T.
6 45
a
8 45
10 <0
12 20
0
3 20
5 25
7
9 -
y
sas van Gent
6 &b
8
8 f.
1» in
2 0
1 45
3 30
5 35
7 10
9 10
r
luiskil
7 05
8 15
10
'0 55
12 45
2 -
3 45
5 50
7 25
9 25
a
Terneuzen. Pror Boot
7 2n
8 3')
b 26
11 0
1
2 15
4 -
6C5
7 40
9 40
a Rijdt n et de-) Zondags, b Vertrekt Zondags om 4.30 van de Pro». Boot.
W erkdagen.
Walzoorden— Hun* weert ftruiuineen
Vertrek boot van Walzoorden 7 45 9 20 11,15
Aankomst te Hansweert 8 5 9,5': 11,46
ertrek van Hansweert 8,10 1,50 11.60
Aankomst te Kruiningen 8,-0 10 - 12,—
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07 12 07
Vlissingen 8 32 11,3412,43
1,5-6 3, 0 5 35 7 40 9 '6
2,05 4,21) 6 05 8,10 9 60
2.10 4 26 6 10 8,1 2 9 oO*
2.20 4,35 6 20 8,22 10-
2.27 5,1 7 e 27 9 27
2.34 4.43 6 50 8 34 10 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zfjn.
KrniningenHansweertWalsoorden.
Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2,32 *,41 6 48 8 32
Vlissiuge» 6 26 8,25 10 06 19,06 2 25 4.05 6 25 8 06
Vertrek vau Krniningen 6.30 8,28 lt> 10 12,45 2 35 4 45 6,5 8,36
vankums» te Haasweert 6 40 8,.-8 10 20 12 55 2 *6 4,56 7 8.45
Vertrek boot van Hansweert 6.46 8.4 0,28 12,ho 2.50 6 7 5 50
\ankomst te Walzoorden 7,15 9.10 10,65 1,26 3.20 5 307 5 920
Vlfaalngen Breskens.
iank. tr. Vlissingen 615 716 887 917 :009 2 >9 128 3i 9 323 528 613 725
Verti. boot Vlissingen 630 <46 91016 113u 1245 9— 815 430 545 7915
Aank. boot Breskens 656 810 926 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940
V srtr. boot Breskens 7-815 9101046 1800 116 230 345 5— 616 810 845
Vankomst VfiBsiaget. 26 8.0 956 110 1226 140 255 410 526 63 7 836 1010
Ver Sr, uwin Vlissingen 784 s2tJ 1015 1120 160 820 4-0 553 642 860
Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11.40 2,30 5,50 7,55
Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12.25 3,15 6,86 8,40
Vertrek trein naar Roosendaal 8,15 11,15 2.15 3,61 7,51 9,15
Vlissingen 8,04 11,09 12,59 4,69 7,13 9,14
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 8,44
Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 615 7,49
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,*0 6,46 9,15
Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,05 7,30 10,
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
vm.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen vm
Vertrek trein van Vlissingen
7,20
7,40
8,40
9,20
10,30 nm. 1.50
10,50 2,10
11,60 3,10
1,50 3,20
Aankomst trein te Vlissingen vm, 8,37 nm 12,0912,22
Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,— 12,50
Borsselen 9,20 1,10
Aankomst te Neuzen 7,— 10,90 2,10
4,25
4,45
6,45
5.63
3,23
4
4,20
6,20
Zondagen
7,"5 '1,15 5 36 9.20
8.05 11 46 6,05 9.60
8,10 11,50 6,10 9,60*
8,20 12,- 6, 0 10, -*
8,27 12,07 6 27
8,32 12,43 6,50 10,43
9,41 4.41 8.32
- 10,05 - e,05
10 10 4.46 8 36
- 10.20 4,65 8.45
6,45 10,25 6,- 8.60
7,15 10,65 5 30 9 20
917 1209 128 528 909
74610151246 315 64 915
8101 >40 110 340 610 910
8161016116 845 615 940
84011101404106371010
920 ,120160 420 642 725
vm 6.45 nm. 7 55
7.80 8,40
8,15 9,15
8.47 914
vm. 9,5? nm. 8,44
9.49 7.49
10,30 9,16
11,15 10,-
vm 9.nm 7.90
9,20
10.20
11.20
vm. 7.30 nm.
7.60
850
7.40
8 40
8.50
6.28
6
6.20
7.20