Stooinbootdieust op de W ester-Schel de Allerlei. es rsr Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij TV VERVOER Nadruk verboden Axel SPOOHWEG MECHELEN—TEJtNKTJZEN. 1253 S- 9 86 Schoondyke- IJzen».Jjke—Pyramide. Van af 15 Mei 1939 tot nadere aankondiging Breskens - Vlissingen, NeuzenHoedekenskerke. Hoedekenskerke—Neuzen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Dieaitregalipg op den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag, «le op werkdagen. Pas op de Plraya's. In de rivieren van Zuid-Aune- rika leeft een kleine, onaanzien lijke vigeh. Het ia de piraya, een visch van ongeveer 30 cm. lengte. Hij heeft een gedrongen lijf en achter zijn stompen bek staan vlijmscherpe tanden. Over deze vjgeh hebbeD ontdekkingsreizigers en natuuronderzoekers ons al de meest wonderlijke dingen verteld. Het dier is heel erg gevaarlijk, één van de gevaarlijkste roofvis- schen, die groote dieren en zelfs menechen kunnen dooden. We zullen hier de berichten ran en kele geleerden laten volgen. Gusnila was de eerste, die over deze visschen schreef en ons een goed beeld van deze hoogst ge vaarlijke dieren gaf. Hij vertelt, dat ossen en andere groote dieren, die over een rivier moesten zwem men, dikwijls door pirsy's worden aangevallen en gedood. Geweldige groote scholen van deze visschen vallen het zwemmende dier aan en trekken vraatzuchtig met hun scherpe tanden het vleesch van zijn liohaam. Het dier verliest hierdoor zooveel bloed, dat het al gauw geen kracht meer heeft. Als bet nog ver van den kant at is en dus nog een flink stnk moet zwemmen, moet het arme dier aan de vreeselijke wonden, die de visschen hem toebrengen, bezwij ken. Eu zelfs als het hem Inkt om den oever nog te bereikeD, valt bij daar meestal balt dood in elkaar. De dieren, die aan den rand van de rivieren moeten leven, weten heel goed, hoe gevaarlijk de kleine visschen voor hen zijn. Gumila vertelt, dat hij meer dan eeDS had gezien, dat paarden en honden, die water uit de rivier willen drinkeD, eerst op een be paalde plaats het water hevig in beroering brachten, waardoor ze de pireya's naar dien kant lokten. Daarna holden ze dan langs de rivier en begonnen een heel eiDd verder te drinken. Maar zelfs dit voorzorgsmiddel was lang niet altjjd afdoende, want dikwijls ge hemde het dan nog, dat de paar den en honden met een fl nk stak uit hun snuit terugkeerden. Een andere ontdekkingsreiziger weet ons het volgende te vertellen »De piraya valt de menschen bij bet baden aan en trekt heele stukken vleesch oit hnn lichaam. Zeits degene, die in het begin maar weinig gewond is, kan toch niet uit het water komen zonder heel leelyke wonden opgeloopen te hebben, want de visschen val len in grooten getale hun slacht- off rs aan. Ik heb verschillende Indianen ontmoet, die me heel diepe lit- teekeDS lieten zien op hnn armen en beenen. Dat waren wonden geweest, die ze van de kleine visschen gekregen hadden bij het doorwaden ol overzwemmen van eer rivier. Van de kracht van hun gebit kan je je bjjna geen voorstelling maken. Ik hield eens een stok van heel sterk hout en van meer dan een viDger dikte in het water. In minder dan geen tijd was de stok doorgebeten. Ook de stalen hergelhaakjes zjjo er niet veilig voor. Er worden wel eens erg overdreven dingen van deze visschen verteld, maar het is toch waar, dat iedereen, die wel eeDS in eeD rivier, waar deze kleine beesten zjjD, gevischt heeft, er de litteekens van meedraagt. Het gevaar is dat deze visschen direct naar de plaats des onheils worden gelokt, zoodra het slacht offer bloed heeft verloreD, want juist het bloed trekt de dieren aan. In ongelooflijk korten tjjd kunnen ze hnn slacht» ffer dan doodelijk toetakelen. Dat is ook de reden, dat menschen, die midden in eeD rivier en ver van den oever af, door pireya's worden overvallen, zeker verloren zjjD. Toch bomt dit laatste niet dikwjjls voor, om dat iedereen het weet en daarom bijzonder voorzichtig is met het overtrekken van rivieren* Is roeken schadelijk? Amerikaansche onderzoekers, al dus vermeldt het bekende medi sche vaktijdschrift »Jourral of the Americ Medical Assoc.*, hebben nieuw licht geworpen op de vraag of ronken al daD niet slecht is. Zij onderzochten 6 gezonde stu denten, 11 patiënten met hart ziekten en andere kwalen. De invloed van hef rooken van 2 5 sigaretten op het bloedsuikerge halte, den bloeddruk en de huid- temperatunr werd onderzocht. Da volgende interessante feiten werden nu gevonden MenscbeD, die slechts 1 of 2 kruisjes achter zich hebben, zijn veel gevoeliger voor nicotine dan oudere personeD, Merkwaardigerwijze ondervonden de gezonde menschen meer de schadeljibe werking van nicotine daD de herstellende patiënten aan hart- en andere kwaleD. De vraag »Is rooken schade lijk kan dus niet zonder meer beantwoord worden. Zij is font gesteld en er is maar één juist antwoord op, p 1. een wedervraag Allereerst «hoeveel wordt gerookt* en dan ook: Wie is de rooker De zee als po«tbesteller Dit opschrift klinkt misschien wat ongeloofwaardig, maar toch is het zoovoor den heer Hart, wachter van den Hanois-vuurtoren (5 mjjl ten Westen van de ge vaarlijke kust van Guernsey) doet de zee dienst als postbode. Al sedert jaren heeft de heer Hart, gedurende z\jn tweemaaD- delijbsche wachtperiode op de rots, regelmatig aan zijn vader in Combe Martin (Noord Devon) ge schreven elke week bezorgt hjj een brief ter post in zee. De brief wordt in een waterdichte bus gesloteD en dan wacht de heer Hart maar rustig op het goede getij, dat zooals h(j weet, de bus ver genoeg in het Kanaal zal breDgan om haar met den stroom mee naar de Eogelsche kust te deen voereD. «Daarna zegt hij vertrouw ik op de vriendelijk heid van anderen*. De brief is gefrankeerd. In de bna bevindt zich een baartje, met verzoek aan den vinder den brief ter post te bezorgen. Vrijwel steeds gaat alles goed slechts tweemaal is een brief niet terecht gekomen. o Al heel vroeg heeft men ge probeerd de sterren te tellen. Het zal wel nooit gelukken om het werkelijke aantal te tellen. Een normaal mensch is in staat om ongeveer 5500 sterren aan den hemel te zien. Zoodra men een verrekijker gebruikt, wordt dit ge tal natuurlijk veel grooter. De ster ren zijn iD verschillende klassen verdeeld. Die klassen geven dan hun grootte aan in verhouding tot de andere sterren. We kennen maar 12 sterren van de eerste grootte. Van de tweede grootte hebben we er al 39, van de derde 105, enz. De veertiende klasse heelt er al meer dan 13 000 000 en de zestiende zelfs wel 57 milli- oen. M 1 J3 (Auteursrecht volgens de wet voorbehouden. Axel Walsoorden Axel v Axel v Zaamslag v Hengstdijk a Walsoorden 620 821a 1013 1233246a 449 646 63 j 839a 1031 1251 304a 50 704 654 857a 1049 109 322a 522 722 707 910a 1102 122 335a 533 735 v Walsoorden v Hengstdijk v Zaamslag a Axel 723 915a 1108 133 340a 535 740 736 928a 1121 14 353a 548 753 757 946a 1142 207 414a 608 814 812 llo7 222 429a 621 829 a Alleen op werkdagen Axel—Sas van Qent—Philippine. 812 8 54 10 46 1 06 319 519 630 8 17 859 1051 111 336 534 6 45 8 32 9 15 11 05 1 26 3 51 5 47 6 57 8 44 9 29 11 19 12 06 1 40 2 28 4 05 7 15d 9 02 9 50d 11 37 1223d 205 245d42a Axel Drieschouwen Westdorpe Sas van Gent Philippine Aansluiting te Philippine Sas van Gent Westdorpe Drieschouwen Axel Aansluiting te 5 03 5 20d Philippine op de tram Axel-Neuzen-Pyramide-Breskens 10 34 10 50 Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat Breskens 620 636 655 657 707 718 7 18e 9 05e 548 746 940 6 01 8— 9 53 6 16 8 16 10 08 6 20 8 21 1013 Philippine op tram Breskens-Philippine-Axel Axel Terneuzen Breskens b 739 931 756 947 815 1006 932 942 953 953 11 40e 1226 2 08e 248 428e 523 10 20 11 57 12 44 2 25 3 0 445 611 12 56 1 10 3 20 335 356 6 21 719 6 25 7 54 6 40 810 6 50 8 24 7 07 8 52 7 10e 8 5*> 7 27 9 1^ 6 25 641 6 4 j 7 39 7 53 7 58 9 2' 9 4J 7361011 743 1018 751 1026 805 1040 1124 149 356 1141 206 413 il 2— 225 432 1205 227 502 1215 237 512 1226 248 523 1244 306 541 1251 313 548 1259 321 556 113 335 610 551 758 607 813 626 832 834 844 85 911 918 927 940 b Allee» op Zondagen Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide Philippine Hoek Neuzen Neuzen Zaamslag Axel 510 524 532 540 557 60) 615 617 818 757 839 812 854 8151050 8291104 837 1112 846 1121 904 1139 913 1148 923 1158 1010 1230 1031 1251 1046 106 118 342 132 355 140 403 149 412 205 427 216 435 226 445 243 447 304 506 319 521 620 634 642 651 709 718 728 643 834 704 855 719910 V Axel 9 05 145 450 V Zuiddorpe 915 1 55 5 V Koewacht 9 30 210 5 15 V Heikant 9 40 2 20 5 25 V St. Jansteen 945 2 25 5 30 a Hulst 9 55 2 35 5 40 10 2 45 616 1010 2 55 6 26 10 15 3- 6 30 10 25 310 6 40 1040 3 25 6 55 1050 3 35 7 05 Autobusdienst Axel—Hulst v Hulst v St. Jansteen v Heikant v Koewacht v Zuiddorp a Axel Autobusdiensten St. JansteenHulstWalzoorden v.v. vSt. lanst. 645 825a 1020 1240 255a 445 650 837 v Walz. 735 915a 110 130 337a 535 740 925 v Hulst 650 830a 1025 1245 3—a450ö55 842 v Hulst 815 955a 1145 210 415a 615 820 1005 a Walz. 730 910a 11- 125 335a 530 735 918 a St.Janst. 820 10- 1150 215 420a 620 825 c a Alleen op werkdagen, c Rijdt slechts op tijdig verzoek door naar St. Jansteea Marktbussen. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9, Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd. Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,en Hulst 7,30 Holl tijd. Op Maandag van Walzoorden via vogelwaarde naar Hulst 11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40 en terug resp. 3,15, 3,35, 3,50, aank. Walzoorden 4,05. Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. Naar St. Nicolaas. Naar Gent. Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst De Klinga B.T. St. Niklaas B.T. Mfchel 'n B T. Brussel N. B.T. Antwerpen B.T. Gent St. P. B,T, 615 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 g 4111 21 6 53 11 33 6 401119 7 13 11 40 c8 14 12 68 cl 41 1 31 7 f712 17 8 49 126 9( 4 c5 2 13 c5 09 2 81 c5 19 c 26 2 40 e5 40 2 27 ca .6 2 5» Ca 58 4 07 c7 02 431 c73! 3 27 c6 42 413 c7 06 6 50d 6 6fcd 7 06u 7 14d 7 24d 7 10a 7 4,-d 8 47a 9 21d 8 104 10 l9d v Antwerpen BT. v Gent St. P. B T. v Brussel N B.T. v Mechelen B.T v St Nik aas B.T. v e Kltnga B.T. Humt Kfjknlt Axel Sluiskil a Ter Neuzen 6 44 11 46 2 41 7 27 5 57 10 64 138 7 67 6 10 1 20 6 - b 19 10 25 1 57 6 31 7 25 IX 09 3 08 7 52 7 46 12 c0 3 27 8 13 8 20 1 03 4 - 8 44 8 27 1 11 8 51 8 36 1 19 414 8 59 8 46 1 28 4 22 9 08 8 53 1 87 4 29 9 15 Niet op Zondagen, 21 Juli, 2den Pinkster'ag, Hear el vaart'd tg, O.L.V, liemelvairt Alleen op Zondagen, 21 Juli, 2deu Pinksterdag, Hemelvaart»dgg, O L V. Hemelv«a t vSelzaete aGent St. P, Brussel Spoorweg Netzaele 7 23 11 04 12 57 6 06 8 04 11 44 150 6 56 8 39 1152 154 7 90 148 1253 264 843 Gem. v Brussel Z a Gent St. P. 7 Geut St. P, 6 26 Selzuete 7 92 7 - 11 4 - 8- 7 82 11 32 4 32 8 32 8 28 11 55 6 8<4 18 v Fcbooodijke 8 21 10 56 1 26 5 12a 6 23 a IJzendijse 8 4 11 10 139 2 55 401 5 26 6 37 a Pyramide 843d 11 20e 148e 304d 411e 639d 650e d Te Pvramide aanslu t ng op tram Axel-Veuzen-Bre:keus e Te Pyr mide anns uit ng op tr*m Brcskenr-Philippini -Neuzen-Axel a Alleen op wtritd-gen Pyramide—IJzendJJke—Sohoondyke. V Pyramide 7 S5d 46e 10104 11 le 12 43d 143e 3 05d 412e 5 40d a IJzendijke 742 8 56 1020 11 30 12 3 1 69 315 4 22 5 51 a ScOoo dijke 7 5l 10 54 1 24 4 44a 6 05 6 51e 7 - Auiobutdiensi TerneoZ'n—Sluiskil—Sas van Gent—Zelzate v v. V Terreuzen Prov. Bo t r 5'» 8- 9 0 11 20 115 2 15 410b 5 30 7 35 V Slui .*11 61 5 815 9 43 1135 1 30 2 80 4 45 545 7 50 V Sas an Gent 6 20 8 0 10 50 1 45 2 45 6 6 8 05 a Ze'zxte, Mation H. T 63- 8 40 1 10 12 - 0 2 5 5 10 6 10 8 16 V Ze zat te, Station H. T. 6 45 a 8 45 10 <0 12 20 0 3 20 5 25 7 9 - y sas van Gent 6 &b 8 8 f. 1» in 2 0 1 45 3 30 5 35 7 10 9 10 r luiskil 7 05 8 15 10 '0 55 12 45 2 - 3 45 5 50 7 25 9 25 a Terneuzen. Pror Boot 7 2n 8 3') b 26 11 0 1 2 15 4 - 6C5 7 40 9 40 a Rijdt n et de-) Zondags, b Vertrekt Zondags om 4.30 van de Pro». Boot. W erkdagen. Walzoorden— Hun* weert ftruiuineen Vertrek boot van Walzoorden 7 45 9 20 11,15 Aankomst te Hansweert 8 5 9,5': 11,46 ertrek van Hansweert 8,10 1,50 11.60 Aankomst te Kruiningen 8,-0 10 - 12,— Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07 12 07 Vlissingen 8 32 11,3412,43 1,5-6 3, 0 5 35 7 40 9 '6 2,05 4,21) 6 05 8,10 9 60 2.10 4 26 6 10 8,1 2 9 oO* 2.20 4,35 6 20 8,22 10- 2.27 5,1 7 e 27 9 27 2.34 4.43 6 50 8 34 10 43 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zfjn. KrniningenHansweertWalsoorden. Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2,32 *,41 6 48 8 32 Vlissiuge» 6 26 8,25 10 06 19,06 2 25 4.05 6 25 8 06 Vertrek vau Krniningen 6.30 8,28 lt> 10 12,45 2 35 4 45 6,5 8,36 vankums» te Haasweert 6 40 8,.-8 10 20 12 55 2 *6 4,56 7 8.45 Vertrek boot van Hansweert 6.46 8.4 0,28 12,ho 2.50 6 7 5 50 \ankomst te Walzoorden 7,15 9.10 10,65 1,26 3.20 5 307 5 920 Vlfaalngen Breskens. iank. tr. Vlissingen 615 716 887 917 :009 2 >9 128 3i 9 323 528 613 725 Verti. boot Vlissingen 630 <46 91016 113u 1245 9— 815 430 545 7915 Aank. boot Breskens 656 810 926 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940 V srtr. boot Breskens 7-815 9101046 1800 116 230 345 5— 616 810 845 Vankomst VfiBsiaget. 26 8.0 956 110 1226 140 255 410 526 63 7 836 1010 Ver Sr, uwin Vlissingen 784 s2tJ 1015 1120 160 820 4-0 553 642 860 Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11.40 2,30 5,50 7,55 Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12.25 3,15 6,86 8,40 Vertrek trein naar Roosendaal 8,15 11,15 2.15 3,61 7,51 9,15 Vlissingen 8,04 11,09 12,59 4,69 7,13 9,14 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 8,44 Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 615 7,49 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,*0 6,46 9,15 Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,05 7,30 10, Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. vm. Vertrek boot van Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissingen vm Vertrek trein van Vlissingen 7,20 7,40 8,40 9,20 10,30 nm. 1.50 10,50 2,10 11,60 3,10 1,50 3,20 Aankomst trein te Vlissingen vm, 8,37 nm 12,0912,22 Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,— 12,50 Borsselen 9,20 1,10 Aankomst te Neuzen 7,— 10,90 2,10 4,25 4,45 6,45 5.63 3,23 4 4,20 6,20 Zondagen 7,"5 '1,15 5 36 9.20 8.05 11 46 6,05 9.60 8,10 11,50 6,10 9,60* 8,20 12,- 6, 0 10, -* 8,27 12,07 6 27 8,32 12,43 6,50 10,43 9,41 4.41 8.32 - 10,05 - e,05 10 10 4.46 8 36 - 10.20 4,65 8.45 6,45 10,25 6,- 8.60 7,15 10,65 5 30 9 20 917 1209 128 528 909 74610151246 315 64 915 8101 >40 110 340 610 910 8161016116 845 615 940 84011101404106371010 920 ,120160 420 642 725 vm 6.45 nm. 7 55 7.80 8,40 8,15 9,15 8.47 914 vm. 9,5? nm. 8,44 9.49 7.49 10,30 9,16 11,15 10,- vm 9.nm 7.90 9,20 10.20 11.20 vm. 7.30 nm. 7.60 850 7.40 8 40 8.50 6.28 6 6.20 7.20

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 4