let verpan valide,Jilaoic"
voor Zeeuwsch - Vlaanderen.
No. 50.
VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1939.
55e Jaarg.
J. C. VINK - Axel.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-U1TGEVER
Bureau Markt 12.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
ADVERTENT1ÊN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Oroote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
JECerste J31ad.
Binnenland.
Vliegtuig van de K. L. M.
beschoten.
Dinsdag, om 15.28 uur, landde
op Schiphol de vliegtuigbestuur
der Moll met de Douglas DC-3
PH-ASM uit Malmö. Hij rap
porteerde om 14.10 uur op 120
km ten N.W. van Helgoland, vlie
gende op 800 m hoogte, door een
onbekend watervliegtuig, voorzien
van drijvers te zijn beschoten.
Hij zag deze machine later in
Oostelijke richting naar Helgoland
afbuigen.
De airhostess, mejuffrouw Wy-
noldi, bemerkte, dat er iets niet
in orde was, waarop zij zich naar
de stuurhut begaf om den gezag
voerder te waarschuwen. De
boordwerktuigkundige vergezelde
de airhostess naar de cabine en
bemerkte aan een aantal kogel
gaten, dat de machine was be
schoten. Er waren 9 passagiers
aan boord. Een van de passa
giers, de Zweedsche ingenieur
Gustav Robert Lamm, oud 38 jaar,
uit Malmö, bleek getroffen te zijn.
De heer Lamm was op weg naar
Brussel.
De airhostess had den heer
Lamm hulp verleenddeze had
slechts gezegd„it is a gun" en
was daarna bewegingloos in den
stoel blijven zitten. Aan boord
bleef ieder van de passagiers en
de bemanning rustig.
Qezien de ernstige schade,
welke door de beschieting was
aangebracht, is dit ongeluk bui
ten verwachting beperkt gebleven
tot het verlies van één menschen-
leven.
De regeering heeft zich om
standig over het gebeurde laten
inlichten en terzake aanstonds een
onderzoek aangevangen.
Direct werd door het parket
het onderzoek ter hand genomen
hierover kon nog het volgende
worden medegedeeld
Het toestel werd door circa
50 kogels geraakt, die op allerlei
plaatsen het toestel binnendron
FEUILLETON
doorEen der overlevenden
1)
Van de vele ontzettende dingen,
die ik my in verband met de
verongelukte »Titanic« kan her
inneren, is er één indruk, die mij
nooit weer los zal laten. Dat is
het rotsvaste vertrouwen, dat ik
had io het groote schip.
Het is onzinkbaar, had men
mij gezegd. Het is het vei
ligste sehip, dat ooit in de vaart
kwam.
Ik had neg nooit een Oceaanreis
gemaakt en was bang voor de zee
Maar ik luisterde Daar wat men
van de »Titanicc zei»Ga met de
>TitaDic«. Dan kan je niets over
komen. Nieuwe uitvindingen ver
zekeren haar veiligheid en vergeet
niet, dat het haar eerste reis is
De olficieren zullen dus extra
voorzichtig zijn. Dat klonk zoo
geloofwaardig, en dus besloten wy
Harvey, mijn man, en odb acht
jarig dochtertje Marjorie en ik,
met die boot naar Amerika te gaan.
Marjorie en ik zyn hier nu
veilig aangeland Maar we lijn
gen. O.a. zijn kogelgaten ge
constateerd in het stabilo, de beide
staartvlakken, onderin den romp,
in de zijkanten van de cabine,
zelfs achter de propellers. De
gaten waren veroorzaakt door mi
trailleurkogels, waarvan ereenige
in de cabine werden teruggevon
den. Uit het aantal kogels kon
ongeveer worden afgeleid, dat de
beschieting circa 5 minuten heeft
geduurd, hetgeen in overeenstem
ming is met de verklaringen der
passagiers, die overigens aanvan
kelijk geen aandacht aan de on
gewone geluiden hadden geschon
ken. Uit de plaatsen waar de
kogelgaten zich bevonden zou
voorts kunnen worden afgeleid
dat het aanvallende vliegtuig om
de Mees heeft gecirkeld. De aan
valler heeft men uit de Mees ech
ter niet gezien. Eerst later zag
men in Oostelijke richting een
toestel wegvliegen. Het was een
watervliegtuig, waarvan de na
tionaliteit niet kon worden vast
gesteld.
Men wees er ons op, dat het
in groote letters op onder- en
bovenkant van romp en vleugels
geschilderde woord Holland geen
twijfel laat omtrent de nationali
teit van de Douglastoestellen der
K. L. M.
Woensdag hebben de Duitsche
zaakgelastigde namens de Duit
sche regeering en de Duitsche
luchtvaartattaché namens gene-
raal-maarschalk Qöring als opper
bevelhebber van de Duitsche
luchtvloot op het Ministerie van
Builenlandsche Zaken te Den
Haag leedwezen betuigd over het
feit, dat een Duitsche vliegboot
ten N.W. van Helgoland ten ge
volge van een ongelukkige samen
loop van omstandigheden het K.
L.M.-vliegtuig „Mees" beschoten
heeft.
Ook aan de Zweedsche regee
ring is leedwezen betuigd voor
het omkomen van een Zweedsch
onderdaan.
Zakenverloven en uitstel van
eerste oefening wegens stadie.
In opdracht van den minister
van defensie worden voorberei-
alleeu, wsmt myn man is omge
komen en met de »Titanic« ging
alles, wat wy ia de wereld be
zaten, verloren.
Ik moet u eerst vertellen, boe
wjj er toe kwamen Eogeland te
verlaten. Wy woonden in Bishop
tohe, een dorpje dicht bij Sou
thampton, in Hampshire. Mijn man
had een kruidenierszaak en, et-
schoon hij nog slechts 35 jaar was,
had hij zyn zaak opgewerkt tot
de voornaamste van bet dorp en
hij was bij al zjjn medeDurgers
zeer gezien,
Hy was ook koster van het
kerkje en was den geestelijke
altijd behulpzaam bij de admini
stratie, het uitreiken en opmaken
van doop- en trouwacten enz, Hy
bediende ook het klokkenspel, dat
meer dan honderd jaar oud is en
een van de sehoonste in Engeland.
Vrienden van ons waren voor
enkele jaren naar Payette Vally
in Idaho gegaan. Zij hadden er
zich op de fruitteelt toegelegd en
maakten goede zaken, Zjj schre
ven ons wonderen over het heer
lijke klimaat en rieden ons aan om
over te komen. Wij hadden er
geeD ooren naar, doch verleden
jaar begon ik erg te tobben met
mijn gezondheid mijn longen
>ijn iwak en op 't laatst be
dingen getroffen voor een rege
ling van zakenverloven en voor
het verleenen van uitstel van
eerste oefening in verband met
studiebelangen.
Zoodra de internationaal-poli-
tieke omstandigheden dit, reke
ning houdende met de noodzake
lijke paraatheid van de weermacht,
gedoogen, ligt het in het voor
nemen, in de meest dringende
gevallen tot het verleenen op be
perkte schaal van zoogenaamde
zakenverloven over te gaan.
Nader zaf worden bekend ge
maakt, wanneer en op welke
wijze aanvragen voor deze ver
loven kunnen worden ingediend.
Ten aanzien van het verleenen
van uitstel van eerste oefening
voor studiebelangen, wordt het
volgende bepaald.
In het algemeen zal alleen uit
stel van eerste oefening worden
verleend of uitstel van het nog
te vervullen gedeelte van deze
oefening. Dit geldt derhalve voor
personen, die nog niet zijn inge
lijfd of althans voor het meeren-
deel de eerste oefening nog niet
hebben volbracht. Voor dit uit
stel zullen in aanmerking kunnen
komen personen, die het eind
diploma H B S. of gymnasium of
een dergelijk diploma nog moeten
behalen. Verder is het de be
doeling uitstel voor een zekeren
duur te verleenen aan hen, die
hun studie aan een universiteit of
overeenkomstige instelling binnen
een jaar zullen beëindigen.
Het hierbedoelde uitstel voor
studiebelangen kan terstond en
bij ongezegeld verzoek worden
aangevraagd bij den minister van
defensie. Wie in militairen dienst
is, moet het verzoek indienen
door tusschenkomst van zijn
compagnies- of overeenkomstigen
commandant. Deze commandant
voorziet het verzoek van een
korte aanteekening, houdende de
bijzonderheden, welke voor ver
melding in aanmerking komen,
en zendt het verzoek vervolgens
rechtstreeks aan den minister van
defensie.
Bij elke aanvraag betreffende
studiebelangen moet een verkla-
sloten wy toch onze zaak aan
kant te doen en een boerderij te
koopen in dezeltde streek waar
onze vrienden woonden.
Ik kan maar niet vergeten dat
het voor my en het kind was, dat
myn overleden man besloot dien
stap te doen. Veor hem zou het
beter geweest ziju in Engeland te
blyven.
Den dag voor wij vertrokken
betoonden onze buren en vrienden
ons allerlei hartelijks Het schijnt
my toe, alsot honderden behoefte
hadden ons vaarwel te zeggen, en
in den namiddag bereidden de
ledeB van de kerk mijn man een
groote verrassing Zij leidden hem
onder een grooten boom op het
kerkhof, toen klommen eenigen
van hen in den klokketoren ea
te zjjner eere bespeelden zy de
klokken, al de liederen die zij
kenden. Het duurde meer dao
een nnr en hij was er bijzonder
mee ingenomen. Maar mij maakte
het iet of wat weemoedig en be
droefd. Zij speelden de onde
pleehtige liederen evenzeer als de
vroolyke wysjes en op mij
maakte het te zeer den indruk
van een afscheid. Waarom kun
nen de menichen hen die moeten
vertrekken niet helpen vergeten
d»t se alles wat hen dierbaar is
ring worden gevoegd, waaruit
blijkt, in welk stadium de op
leiding of de studie verkeert.
Zulk een verklaring behoort te
zijn afgegeven door het hoofd
van de onderwijsinrichting.
De maatregelen tegen
prtysopdrQvlng.
De minister van oeconomische
zaken deelt met betrekking tot
de prijspolitiek het volgende
mede
Als regel zal blijven gelden
tenzij in bijzondere gevallen an
ders is bepaald dat iedere
verhooging van prijzen boven het
peil, dat voor de artikelen gold
in de maand Augustus 1939, als
prijsopdrijving zal worden be
schouwd en derhalve verboden
is, tenzij deze verhooging door
aantoonbare verhooging van den
kostprijs gemotiveerd is.
De bezwaren, welke aan dezen
regel ongetwijfeld zijn verbonden,
wegen niet op tegen de gevaren,
welke ontstaan bij een ongecon
troleerde prijsbeweging. Som
mige der bezwaren worden groo-
ter naarmate de huidige omstan
digheden langer duren. Met in
achtneming van het bovenstaande
beginsel is de minister bereid
zooveel mogelijk aan deze be
zwaren tegemoet te komen.
Om te voorkomen, dat schade
geleden wordt, o.a. tengevolge
van verkoop van hetzelfde artikel
tegen verschillende prijzen, zal
de minister verzoeken om deze
bezwaren te ondervangen, onder
zoeken en voor de daarvoor in
aanmerking komende artikelen of
groepen vari artikelen een billijke
regeling treffen.
Prtysverhoogfng ran benzine
en gasolle.
Naar wij vernemen is de prijs
van benzine voor levering ex-
tankauto met l3/^ cent per liter
verhoogd, tengevolge waarvan de
benzine geleverd aan de pompen
thans 15V2 cent per liter kost.
De prijzen van petroleum, gas-
olie en huisbrandoliën zijn met
U/s cent per liter verhoogd.
Deze prijsverhoogingen komen
moeten achterlaten Deze vraag
stel ik mijzelf zoo dikwijls.
Den volgenden morgen gingen
wij naar Southampton en daar
haalde myn man al zijn geld van
de bank, met inbegrip van de
som, die by veor onze zaak had
ontvangen. Het bedroeg verschei
dene daizenden dollars, Ameri-
kaansch geld, en hy kreeg alies
in bankpapier uitbetaald.
De klerk vroeg hem nog of hjj
niet liever een wissel won hebben,
maar bij schudde het hoofd en
stak het geld in een portefeuille,
die hy in den binnenzak van zyn
jas tot het einde toe, bewaarde.
Wij baddeD onze kleine aardsche
bezittingen reeds voornitgezonden,
zoodat, toen wij aan boord van de
>Titanic< kwamen, wij alles wat
wy bezaten bij ens hadden.
Wy reisden tweede klasse en
van ons dek, dat vooraan gelegen
was, sagen wy het groote uitge
leide dat men de boot gaf. Ik
geloof niet dat ik ooit zooveel
menschen te Southampton heb
gezien en het was geen wonder
dat ze er waren.
De »Titanicc was een wonder-
boot 1 Veel mooier en groetseher
dan ik had kunnen droomen. De
andere schepen in de haven leken
er netedoppen bij en dat waren
niet onverwacht, daar reeds dade
lijk na het uitbreken van den
oorlog de zeevrachttarieven en
de molestpremiën sterk zijn op-
geloopen, terwijl bovendien de
wereldmarktprijzen van petro-
leum producten zijn gestegen.
Xfyncn aan onze kast.
Gevaarlijke helsche zeemonsters
drijven langzaam de Noordzee
over in de richting van de Ne-
derlandsche kust en bedreigen
met hun lading onze scheepvaart,
aldus meldt de Telegraaf. Sche-
veningsche visschers, die de kust-
visscherij beoefenen hebben deze
drijvende mijnen boven de golven
zien opduiken en inderhaast de
Nederlandsche autoriteiten ge
waarschuwd. Deze hebben ter
stond langs de geheele kust uit
gebreide voorzorgsmaatregelen ge
troffen om de gevaarlijke voor
werpen zoo spoedig mogelijk
onschadelijk te maken.
De lichting 1924.
Zooals men weet, moet dezer
dagen begin October de
lichting 1940 onder de wapenen
komen. In overweging is, of,
wanneer die lichting voldoende
geoefend zal zijn, (wat over 5
6 maanden wel het geval zal
wezen) de oudste van de tenge
volge der mobilisatie opgeroepen
lichtingen, dat is de lichting 1924,
dan naar huis toe zal kunnen
gaan. Daarop schijnt wel eenige
kans te bestaan. Natuurlijk altijd
met deze reserve, dat de omstan
digheden de verwezenlijking van
een dergelijk in beginsel gekoes
terd voornemen zullen veroor
loven.
Eenlnklfyke giften.
H. M. de Koningin heeft het
beschermvrouwschap aanvaard
van de vereeniging „Marine-
rampenfonds 1914—1919" en
deze vereeniging tevens een be
langrijke bijdrage geschonken.
H. M. de Koningin heeft ook
een zeer belangrijke bijdrage ge
schonken aan de Kon. Nationale
vereeniging tot steun aan mili
ciens.
toch de booten van de Amerikaan-
sche en andere lijnen, die naen
enkele jaren geleden enorm vond.
Ik herinner mij dat een vriend
tot mij zeide, jnist nadat het sein
tot vertrek voor bezoekers was
gegeven
Ben je niet bang, om je op
zee te wagen
Maar nn was ik het, die ver«
trouwen had. Wat, op zoa'n
boot 1 zei ik. De ergste storm
kan ons nu niet deren Voor wy
de haven verlieten zag ik het
ongeval met de »New York«, de
>liner« die van z'n ketting was
losgeslagen en tegen ons aanbotste
in het kanaal. Niemand was er
door verschrikt. Het was een
bewijs te meer van do almaoht
van de »Titanic«.
Ik weet mij weinig van de
eerste dagen van de reis te her
inneren. Ik was zeeziek en bleef
meest in mijn hut. Maar op Zon
dag 14 April was ik op de been.
Met eteostjjd was ik op myn
plaats in het eetsalon en genoot
van het maal, hoewel ik het te
zwaar en te weelderig vend.
(Wordt vervolgd).
AXELSCHE1$ COURANT.