let verpan valide,Jilaoic" voor Zeeuwsch - Vlaanderen. No. 50. VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1939. 55e Jaarg. J. C. VINK - Axel. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-U1TGEVER Bureau Markt 12. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENT1ÊN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Oroote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. JECerste J31ad. Binnenland. Vliegtuig van de K. L. M. beschoten. Dinsdag, om 15.28 uur, landde op Schiphol de vliegtuigbestuur der Moll met de Douglas DC-3 PH-ASM uit Malmö. Hij rap porteerde om 14.10 uur op 120 km ten N.W. van Helgoland, vlie gende op 800 m hoogte, door een onbekend watervliegtuig, voorzien van drijvers te zijn beschoten. Hij zag deze machine later in Oostelijke richting naar Helgoland afbuigen. De airhostess, mejuffrouw Wy- noldi, bemerkte, dat er iets niet in orde was, waarop zij zich naar de stuurhut begaf om den gezag voerder te waarschuwen. De boordwerktuigkundige vergezelde de airhostess naar de cabine en bemerkte aan een aantal kogel gaten, dat de machine was be schoten. Er waren 9 passagiers aan boord. Een van de passa giers, de Zweedsche ingenieur Gustav Robert Lamm, oud 38 jaar, uit Malmö, bleek getroffen te zijn. De heer Lamm was op weg naar Brussel. De airhostess had den heer Lamm hulp verleenddeze had slechts gezegd„it is a gun" en was daarna bewegingloos in den stoel blijven zitten. Aan boord bleef ieder van de passagiers en de bemanning rustig. Qezien de ernstige schade, welke door de beschieting was aangebracht, is dit ongeluk bui ten verwachting beperkt gebleven tot het verlies van één menschen- leven. De regeering heeft zich om standig over het gebeurde laten inlichten en terzake aanstonds een onderzoek aangevangen. Direct werd door het parket het onderzoek ter hand genomen hierover kon nog het volgende worden medegedeeld Het toestel werd door circa 50 kogels geraakt, die op allerlei plaatsen het toestel binnendron FEUILLETON doorEen der overlevenden 1) Van de vele ontzettende dingen, die ik my in verband met de verongelukte »Titanic« kan her inneren, is er één indruk, die mij nooit weer los zal laten. Dat is het rotsvaste vertrouwen, dat ik had io het groote schip. Het is onzinkbaar, had men mij gezegd. Het is het vei ligste sehip, dat ooit in de vaart kwam. Ik had neg nooit een Oceaanreis gemaakt en was bang voor de zee Maar ik luisterde Daar wat men van de »Titanicc zei»Ga met de >TitaDic«. Dan kan je niets over komen. Nieuwe uitvindingen ver zekeren haar veiligheid en vergeet niet, dat het haar eerste reis is De olficieren zullen dus extra voorzichtig zijn. Dat klonk zoo geloofwaardig, en dus besloten wy Harvey, mijn man, en odb acht jarig dochtertje Marjorie en ik, met die boot naar Amerika te gaan. Marjorie en ik zyn hier nu veilig aangeland Maar we lijn gen. O.a. zijn kogelgaten ge constateerd in het stabilo, de beide staartvlakken, onderin den romp, in de zijkanten van de cabine, zelfs achter de propellers. De gaten waren veroorzaakt door mi trailleurkogels, waarvan ereenige in de cabine werden teruggevon den. Uit het aantal kogels kon ongeveer worden afgeleid, dat de beschieting circa 5 minuten heeft geduurd, hetgeen in overeenstem ming is met de verklaringen der passagiers, die overigens aanvan kelijk geen aandacht aan de on gewone geluiden hadden geschon ken. Uit de plaatsen waar de kogelgaten zich bevonden zou voorts kunnen worden afgeleid dat het aanvallende vliegtuig om de Mees heeft gecirkeld. De aan valler heeft men uit de Mees ech ter niet gezien. Eerst later zag men in Oostelijke richting een toestel wegvliegen. Het was een watervliegtuig, waarvan de na tionaliteit niet kon worden vast gesteld. Men wees er ons op, dat het in groote letters op onder- en bovenkant van romp en vleugels geschilderde woord Holland geen twijfel laat omtrent de nationali teit van de Douglastoestellen der K. L. M. Woensdag hebben de Duitsche zaakgelastigde namens de Duit sche regeering en de Duitsche luchtvaartattaché namens gene- raal-maarschalk Qöring als opper bevelhebber van de Duitsche luchtvloot op het Ministerie van Builenlandsche Zaken te Den Haag leedwezen betuigd over het feit, dat een Duitsche vliegboot ten N.W. van Helgoland ten ge volge van een ongelukkige samen loop van omstandigheden het K. L.M.-vliegtuig „Mees" beschoten heeft. Ook aan de Zweedsche regee ring is leedwezen betuigd voor het omkomen van een Zweedsch onderdaan. Zakenverloven en uitstel van eerste oefening wegens stadie. In opdracht van den minister van defensie worden voorberei- alleeu, wsmt myn man is omge komen en met de »Titanic« ging alles, wat wy ia de wereld be zaten, verloren. Ik moet u eerst vertellen, boe wjj er toe kwamen Eogeland te verlaten. Wy woonden in Bishop tohe, een dorpje dicht bij Sou thampton, in Hampshire. Mijn man had een kruidenierszaak en, et- schoon hij nog slechts 35 jaar was, had hij zyn zaak opgewerkt tot de voornaamste van bet dorp en hij was bij al zjjn medeDurgers zeer gezien, Hy was ook koster van het kerkje en was den geestelijke altijd behulpzaam bij de admini stratie, het uitreiken en opmaken van doop- en trouwacten enz, Hy bediende ook het klokkenspel, dat meer dan honderd jaar oud is en een van de sehoonste in Engeland. Vrienden van ons waren voor enkele jaren naar Payette Vally in Idaho gegaan. Zij hadden er zich op de fruitteelt toegelegd en maakten goede zaken, Zjj schre ven ons wonderen over het heer lijke klimaat en rieden ons aan om over te komen. Wij hadden er geeD ooren naar, doch verleden jaar begon ik erg te tobben met mijn gezondheid mijn longen >ijn iwak en op 't laatst be dingen getroffen voor een rege ling van zakenverloven en voor het verleenen van uitstel van eerste oefening in verband met studiebelangen. Zoodra de internationaal-poli- tieke omstandigheden dit, reke ning houdende met de noodzake lijke paraatheid van de weermacht, gedoogen, ligt het in het voor nemen, in de meest dringende gevallen tot het verleenen op be perkte schaal van zoogenaamde zakenverloven over te gaan. Nader zaf worden bekend ge maakt, wanneer en op welke wijze aanvragen voor deze ver loven kunnen worden ingediend. Ten aanzien van het verleenen van uitstel van eerste oefening voor studiebelangen, wordt het volgende bepaald. In het algemeen zal alleen uit stel van eerste oefening worden verleend of uitstel van het nog te vervullen gedeelte van deze oefening. Dit geldt derhalve voor personen, die nog niet zijn inge lijfd of althans voor het meeren- deel de eerste oefening nog niet hebben volbracht. Voor dit uit stel zullen in aanmerking kunnen komen personen, die het eind diploma H B S. of gymnasium of een dergelijk diploma nog moeten behalen. Verder is het de be doeling uitstel voor een zekeren duur te verleenen aan hen, die hun studie aan een universiteit of overeenkomstige instelling binnen een jaar zullen beëindigen. Het hierbedoelde uitstel voor studiebelangen kan terstond en bij ongezegeld verzoek worden aangevraagd bij den minister van defensie. Wie in militairen dienst is, moet het verzoek indienen door tusschenkomst van zijn compagnies- of overeenkomstigen commandant. Deze commandant voorziet het verzoek van een korte aanteekening, houdende de bijzonderheden, welke voor ver melding in aanmerking komen, en zendt het verzoek vervolgens rechtstreeks aan den minister van defensie. Bij elke aanvraag betreffende studiebelangen moet een verkla- sloten wy toch onze zaak aan kant te doen en een boerderij te koopen in dezeltde streek waar onze vrienden woonden. Ik kan maar niet vergeten dat het voor my en het kind was, dat myn overleden man besloot dien stap te doen. Veor hem zou het beter geweest ziju in Engeland te blyven. Den dag voor wij vertrokken betoonden onze buren en vrienden ons allerlei hartelijks Het schijnt my toe, alsot honderden behoefte hadden ons vaarwel te zeggen, en in den namiddag bereidden de ledeB van de kerk mijn man een groote verrassing Zij leidden hem onder een grooten boom op het kerkhof, toen klommen eenigen van hen in den klokketoren ea te zjjner eere bespeelden zy de klokken, al de liederen die zij kenden. Het duurde meer dao een nnr en hij was er bijzonder mee ingenomen. Maar mij maakte het iet of wat weemoedig en be droefd. Zij speelden de onde pleehtige liederen evenzeer als de vroolyke wysjes en op mij maakte het te zeer den indruk van een afscheid. Waarom kun nen de menichen hen die moeten vertrekken niet helpen vergeten d»t se alles wat hen dierbaar is ring worden gevoegd, waaruit blijkt, in welk stadium de op leiding of de studie verkeert. Zulk een verklaring behoort te zijn afgegeven door het hoofd van de onderwijsinrichting. De maatregelen tegen prtysopdrQvlng. De minister van oeconomische zaken deelt met betrekking tot de prijspolitiek het volgende mede Als regel zal blijven gelden tenzij in bijzondere gevallen an ders is bepaald dat iedere verhooging van prijzen boven het peil, dat voor de artikelen gold in de maand Augustus 1939, als prijsopdrijving zal worden be schouwd en derhalve verboden is, tenzij deze verhooging door aantoonbare verhooging van den kostprijs gemotiveerd is. De bezwaren, welke aan dezen regel ongetwijfeld zijn verbonden, wegen niet op tegen de gevaren, welke ontstaan bij een ongecon troleerde prijsbeweging. Som mige der bezwaren worden groo- ter naarmate de huidige omstan digheden langer duren. Met in achtneming van het bovenstaande beginsel is de minister bereid zooveel mogelijk aan deze be zwaren tegemoet te komen. Om te voorkomen, dat schade geleden wordt, o.a. tengevolge van verkoop van hetzelfde artikel tegen verschillende prijzen, zal de minister verzoeken om deze bezwaren te ondervangen, onder zoeken en voor de daarvoor in aanmerking komende artikelen of groepen vari artikelen een billijke regeling treffen. Prtysverhoogfng ran benzine en gasolle. Naar wij vernemen is de prijs van benzine voor levering ex- tankauto met l3/^ cent per liter verhoogd, tengevolge waarvan de benzine geleverd aan de pompen thans 15V2 cent per liter kost. De prijzen van petroleum, gas- olie en huisbrandoliën zijn met U/s cent per liter verhoogd. Deze prijsverhoogingen komen moeten achterlaten Deze vraag stel ik mijzelf zoo dikwijls. Den volgenden morgen gingen wij naar Southampton en daar haalde myn man al zijn geld van de bank, met inbegrip van de som, die by veor onze zaak had ontvangen. Het bedroeg verschei dene daizenden dollars, Ameri- kaansch geld, en hy kreeg alies in bankpapier uitbetaald. De klerk vroeg hem nog of hjj niet liever een wissel won hebben, maar bij schudde het hoofd en stak het geld in een portefeuille, die hy in den binnenzak van zyn jas tot het einde toe, bewaarde. Wij baddeD onze kleine aardsche bezittingen reeds voornitgezonden, zoodat, toen wij aan boord van de >Titanic< kwamen, wij alles wat wy bezaten bij ens hadden. Wy reisden tweede klasse en van ons dek, dat vooraan gelegen was, sagen wy het groote uitge leide dat men de boot gaf. Ik geloof niet dat ik ooit zooveel menschen te Southampton heb gezien en het was geen wonder dat ze er waren. De »Titanicc was een wonder- boot 1 Veel mooier en groetseher dan ik had kunnen droomen. De andere schepen in de haven leken er netedoppen bij en dat waren niet onverwacht, daar reeds dade lijk na het uitbreken van den oorlog de zeevrachttarieven en de molestpremiën sterk zijn op- geloopen, terwijl bovendien de wereldmarktprijzen van petro- leum producten zijn gestegen. Xfyncn aan onze kast. Gevaarlijke helsche zeemonsters drijven langzaam de Noordzee over in de richting van de Ne- derlandsche kust en bedreigen met hun lading onze scheepvaart, aldus meldt de Telegraaf. Sche- veningsche visschers, die de kust- visscherij beoefenen hebben deze drijvende mijnen boven de golven zien opduiken en inderhaast de Nederlandsche autoriteiten ge waarschuwd. Deze hebben ter stond langs de geheele kust uit gebreide voorzorgsmaatregelen ge troffen om de gevaarlijke voor werpen zoo spoedig mogelijk onschadelijk te maken. De lichting 1924. Zooals men weet, moet dezer dagen begin October de lichting 1940 onder de wapenen komen. In overweging is, of, wanneer die lichting voldoende geoefend zal zijn, (wat over 5 6 maanden wel het geval zal wezen) de oudste van de tenge volge der mobilisatie opgeroepen lichtingen, dat is de lichting 1924, dan naar huis toe zal kunnen gaan. Daarop schijnt wel eenige kans te bestaan. Natuurlijk altijd met deze reserve, dat de omstan digheden de verwezenlijking van een dergelijk in beginsel gekoes terd voornemen zullen veroor loven. Eenlnklfyke giften. H. M. de Koningin heeft het beschermvrouwschap aanvaard van de vereeniging „Marine- rampenfonds 1914—1919" en deze vereeniging tevens een be langrijke bijdrage geschonken. H. M. de Koningin heeft ook een zeer belangrijke bijdrage ge schonken aan de Kon. Nationale vereeniging tot steun aan mili ciens. toch de booten van de Amerikaan- sche en andere lijnen, die naen enkele jaren geleden enorm vond. Ik herinner mij dat een vriend tot mij zeide, jnist nadat het sein tot vertrek voor bezoekers was gegeven Ben je niet bang, om je op zee te wagen Maar nn was ik het, die ver« trouwen had. Wat, op zoa'n boot 1 zei ik. De ergste storm kan ons nu niet deren Voor wy de haven verlieten zag ik het ongeval met de »New York«, de >liner« die van z'n ketting was losgeslagen en tegen ons aanbotste in het kanaal. Niemand was er door verschrikt. Het was een bewijs te meer van do almaoht van de »Titanic«. Ik weet mij weinig van de eerste dagen van de reis te her inneren. Ik was zeeziek en bleef meest in mijn hut. Maar op Zon dag 14 April was ik op de been. Met eteostjjd was ik op myn plaats in het eetsalon en genoot van het maal, hoewel ik het te zwaar en te weelderig vend. (Wordt vervolgd). AXELSCHE1$ COURANT.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 1