Stooiubootdienst op de Wester-Sclielde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij M1D XD 1ST 1ST VERVOER. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. e Allee» e? vtrkdage» b Alleen Zaterdag* o Allee» et 2e». es Feeetiefes, SPOORWEG MECHKLEN—TERNEUZEN. Spoor ««k SelzaeieGent. Van af 15 Mei 1939 tot nadere aankondiging VlissingenBresken*. Breakena— Vllssingen. NeuzenHoedekenskerke. Hoedekenskerke—Neuzen. Vlissingen—BorsseienNeuzen. Dieaatregeliig op den Hemelvaartsdag en den Sen Pinksterdag, all »p werkdagen. De kleinste man ter wereld woont in Ootmarsum „Er is na eenmaal niets aan t#> doen, ik ben niet grenter en aU ik er over zon klagen dan maakte ik het leven voor me zelf en voor mijn omgeving maar onaange naam". Dit zegt ons de kleinste man van Nederland, die, wie zou het vermoeden in het landelijke plaatsje Ootmarsum woont. Het is Jan Wilbers, geboren in M»*rt 1869, dns ruim 70 j»sr M«ar men ziet hem dezen leeltyd geens zins aan. Jan Wilbers heett de pretentie de kleinste man van de wereld te ziin en hij daagt iedereen ni' naar O iimarsum te komen en hei tegendeel te bewijzen. Wat laatst gezegd is voor de radio waar z.g. de kleinste man voorkwam, is abso1 nut onjuist, beweerde hij. Laten ze het maar nameten. „Hij had schatrijk kunnen zjjo, valt een der familieleden in, want ze zijn bier vaak genoeg geweest, o a. reozencircussen, om met Jan de wereld door te trekken en hem voor geld te laten zien. Maar hü won Dooit. Daar voelt hy zich bob te »groot« voor. 1 meter beeft hij nooit kuDneD haien. Hij is wel grooter geweest an thans maar hjj meet du preeies 9b" c. M Herhaalde malen kreeg bij vroe ger bezoek van vertegenwoordi gers van circussen, die hem mee wilden nemen om zich te laten kijken. Hij voelde daar nooit veel voor. Op zekeren dag kwam een mijnheer van het groote des tjjds wereldberoemde eircn* Bar- num en Beli. Deze noemde hem zulke tabelachtige bedragen, dat het wel zeer moeilijk was om er niet op in te gaan. Als hg toen toegestemd had, dan zou hij nu niet in Ootmarsum zitten want het circus speelde toeutertyd in Nederland en ver trok het jaar daarop naar Amerika en het is toen met man en muis vergaan. Middelb. Crt. o— Bijen als koeriers. Telegraphen Praxis deelt mede, dat in den tegenwoordigen Cai- neesch Japanschen oorlog met succes van bijen wordt gebruik gemaakt voor het overbrengen van militaire berichten. Proeven om de mogelijkheden te bepalen, om deze dieren voor militaire oog merken te doen dienen, zyn in Duitgehland in d«n loop der jaren 1911-1912 en 1920 1921 ge nomen. Men heeft geconstateerd, dat de byen geen groote afstanden sfLggen, want zy vinden hun byenkorf slechts in een straal van 5 tot 6 kilometers terug. Ander zijds kunnen zy slechts in den zomer en in deD herfst dienen en alleen op mooie dagen. De snel heid van de vlucht van de bij is ongeveer 60 km per uur, dat is ongeveer gelijk aan de postduif. De bij heeft door haar kleinen omgang dit voordeel, dat de ko- ge s haar moeilijk bereikeD, zoodat het aan den vijand onmogelijk is om het geheim van het bericht, dat wordt overgebracht, te onder scheppen. In den tegenwoordigen staat van de micro pbotografie eu van de techniek rier ontwikkelin gen, heeft men de mogelijkheid om geschreven mededeelingen op zeer kleine blaadjes collodinm te verzenden, welke men door bijen doet dragen. Vele mensc ieo weien te spre ken, doch weinigen op het juiste moment te zwijgen. (Auteursrecht volgen* de wet voorbehouden. Nadruk verboden 1) Axel Walsoorden Axel v Axel v Zaamslag v Hengstdijk a Walsoorden 620 821a 1013 1233246a 449 646 633 839a 1031 1251 304a 50 704 654 857a 1049 109322a 522 722 707 91 Oa 1102 122 335a 533 735 a Alleen op werkdagen v Walsoorden v Hengstdijk v Zaamslag a Axel 723 915a 1108 133 340a 535 740 736 928a 1121 14 353a 548 753 757 946a 1142 207 414a 608 814 812 11 „7 222 429a 621 829 v Axel v Drieschouwen v Westdorpe a Sas van Gent a Philippine Axel—Sas van Qent—Philippine. 812 854 1046 1 06 519 630 817 859 1051 1 11 5 34 6 45 8 32 9 15 11 05 1 26 5 47 6 57 8 44 9 29 11 19 12 06 1 40 2 28 7 15d 902 950d 11 37 12 23d 2 05 24 c 319 3 36 351 4 05 4 2j 6 21 7 19d 6 25 7 54 6 40 810 5 03 6 50 8 24 5 20d 7 07 8 52 d Aansluiting te Philippine op de tram Axel-Neuzen Pyramide-Breskens Philippine Sas van Gent Westdorpe Drieschouwen Axel 7 18e 9 05e 9 53 11 40e 12 26 2 08e 2 48 4 28e 5 23 7 10e 8 55 548 7 46 9 40 1020 11 57 1244 2 25 3 0 445 0 11 727 9 13 601 8 9 53 10 34 12 56 3 20 6 25 7 39 9 27 616 8 16 10 08 10 50 1 10 33j 6 41 7 53 9 43 6 20 8 21 10 13 3 56 6 40 7 58 e Aansluiting te Philippine op tram Breskens Philippine Axel Axel Terneuzen Breskens Axel v Axel v Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek v Philippine v Pyramide v Biervliet v Hoofdplaat a Breskens 620 739 636 756 655 815 657 932 707 942 718 953 7361011 743 1018 751 1026 805 1040 931 1124 149356 947 1141 206 413 1006 12— 225 432 1205 227 502 1215 237 512 1226 248 523 1244 306 541 1251 313 548 1259 321 556 113 335610 551 758 607 813 626 832 834 844 85 911 918 92 940 Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide Philippine Hoek Neuzen Neuzen Zaamslag Axel 510 524 532 540 557 60 615 617 818 757 839 812 854 815 1050118342 829 1104 132 355 837 1112 140 403 846 1121 149 412 904 1139 205 427 913 1148 216 435 923 1158 226 445 1010 1230 243 447 1031 1251 304 506 1046 106319521 620 634 ti42 t51 709 718 728 643 834 704 855 719910 b Alleen op Zondagen Autobusdienst Axel—Hulst v Axel 905 1 45 4 50 v Hulst 10- 245 6 16 v Zuiddorpe 915 1 55 5 v St. Jansteen 1010 2 55 6 26 v Koewacht 9 30 210 515 v Heikant 10 15 3 6 30 v Heikant 9 40 2 20 5 25 v Koewacht 10 25 310 6 40 v St. Jansteen 945 2 25 5 30 v Zuiddorpe 1040 3 25 6 55 a Hulst 9 55 2 35 5 40 a Axel 10 50 3 35 7 05 Autobusdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden v v. vSt.Janst. 645 825a 1020 1240 255a 445 650837 v Hulst 650 830a 1025 1245 3—a 450155 842 a Walz. 730 910a 11— 125 335a 530 735 918 a Alleen op werkdagen. v Walz. 735 915a 110 130 337a 535 740 925 v Hulst 815 955a 1145 210 415a 615 820 1005 a St.Janst. 820 10— 1150 215 420a 620 825 c Rijdt slechts op tijdig verzoek door naar St. Jansteen Marktbussen. Naar St. Nicolaas. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9 Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Naar Gent. Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg tijd Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd. Op Maandag van Walzoorden via V ogelwaarde naar Hulst 11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40 en terug resp. 3,15, 3,35, 3,50, aank. Walzoorden 4,05. Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. Per speor reist gij het veiligst. V Vlissingen a6 47 6 27 7 60 Middelburg «6 54 6 36 7 58 Goes a6 14 6 58 8 14 m Kruiningen «6 27 714 8 27 m Bergen up Zeem a6 48 7 44 8 48 a Roosendaal «7 7 67 9- V Roosendaal «7 05 8 02 9 06 V Rotterdam D. P. 8 U6 9 OS 10 06 a Den Haag H.S. 8 27 9 27 10 27 a Amsterdam C.S. 915 1016 11 16 V Roosendaal 7 06 8 06 9 06 a Breda 7 27 8 27 9 27 's Hertogenboseh 814 914 1014 a Utrecht C.S. 8 62 9 52 10 52 V 's Hertogenboseh 8 21 9 21 10 21 Nijmegen 9i6 10116 11 06 a Arnhem 9 20 10 20 11 20 9 20 alO 50 U 20 i 60 «3 20 4 20 5 63 9 29 «10 58 11 29,158 «3 29 4 29 5 58 9 5'. all 1.3 1. 51 2 14 a3 61 4 51 614 100? a l i? 1207 227 «4 07 607 6 27 10 87 «1148 12 37 2 48 g4 37 o 37 6 48 10 50 a' 2 12 60 3 «4 50 5 60 7 11 al2i6 12 66 3 0- 6 05 6>5 705 12 06 IS 57 2U6 3 69 Sub 6 54 8 06 12 27 1 13 2 27 4 20 6 29 7 15 8 29 1 15 201 3 15 503 9 16 8 08 915 1106 «12 03 1C6 3 06 5 06 6 07 7 0S 11 27 «12 27 1 27 3 27 5 27 6 28 7 50 12 14 1 14 214 414 6 14 7 14 814 12 52 I 52 2 52 4 62 6 62 7 52 8 62 12 21 bl 21 2 21 4 21 6 21 8 21 106 b2 6 3 0a 6 05 7 05 9u5 120 bs 28 3 20 5 20 7 20 9 20 7 20 7 29 7 51 8 07 8 37 8 50 9 06 10 07 1019 1108 9 06 9 27 10 14 10 62 8 60 8 68 9 14 9 27 9 48 10- 10 06 1106 11 29 1215 10 06 10 2 11 14 1152 10 2i cll 21 11 0 c 2i& 11 20 cl2 20 vArnhem Nijmegen a 's Hertogenboseh v Utrecht C.b. 's Hertogenboseh Breda a Roosendaal v Amsterdam C.S. Den Haag H.S. a Botterdam D.P. a Boosendaal v Boosendaal Bergen op Zoom Kruiningen Goes Middelburg a Vlissingen 6 41 8 41 9 41 1141 7 03 9 03 10 03 12 03 7 39 9 39 10 39 12 89 7 10 9 10 10 10 12 10 »5 52 7 46 9 46 10 46 12 46 ab <54 8 10 35 11 3o 1 85 «6 i>4 8 (4 H'64 11 54 1 54 6 - 8 48 9 13 all 13 7 32 9 32 10 02 «12 20 a5 54 7 54 9 64 U 25 al2 48 «6 62 8 62 i0 52 11 30 8l 54 «7 a 9 li - 12 - «2 «7 17 a 9 18 11 13 12 14 a2 18 «7 46 a 9 34 1134 12 43 a2 34 «8 04 a 9 46 11 46 12 59 «2 4b «8 80 alCOa 12 03 121 a3 08 «8 37 810 09 12 09 1 28 a8 09 141 2 03 2 39 2 iO 8 10 2 52 3 52 a5 4 5 3 54 4 54 1 43 2 43 2 3? 3 32 3 06 3 56 3 56 4 5 4— 6- 414 5 14 4 43 5 43 4 69 5 59 6 21 6 sl 5 28 «28 3 41 4 41 6 41 7 41 b3 35 4 03 t 02 6 03 8 03 bs 64 4 39 5 39 6 39 8 39 b9 4> 4 <0 4 10 610 8 10 9 10 4 62 4 62 6 52 8 52 9 52 6 36 36 7 35 9 35 10 35 55* ,4 75* 9 54 0 64 0 43 44. 6 43 7 <*3 8 *2 4 32 n 32 6 32 8 32 9 42 4 64 6 66 6 54 8 56 10 06 6 0» 6 53 7 64 9 52 10 55 6 12 7- 8- 10 - 11 - b 2.) 7 14 8 13 1014 11 13 6 60 7 43 8 34 10 43 11 34 7 02 7 59 8 46 *0 59 11 46 7 i9 8 21 9 03 11 21 12 03 7 25 8 28 9 09 11 28 12 09 Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst De Klirge B.T. St. Niklaas B T Mr chel n B T Bross* IN. B T. Antwerpen B T. Gent St. P. B T 6 5 6 94 6 33 6 41 6 53 6 0 7 13 c8 '4 et 41 7 7 849 *058 1106 II 14 11 21 11 33 11 9 11 40 12 58 1 31 12 17 126 9' 4 c5 213 c5 09 2 21 o5 19 e'- 26 <5 40 c5 16 c '8 c7 02 c7 3' 3 27 c642 4 13 c7 06 2 40 2 27 *5' 4 07 431 6 50d 6 68 d 7 06d 7 144 7 24d 7 lOd 7 4?d 8 47d 9 21d 8 104 10 I9d V Antwerpen B T 6 44 11 46 2 41 7 27 V G nt St P B T 5 57 10 64 I 38 7 u7 T Bru-sel N HT, b 10 1 20 6 - T ^ech-Jen B T bl 10 25 1 57 6 31 V St Nik aas B T. 7v5 lv 09 3 08 7 52 V e Klinga B T. 7 46 12 0 3 27 8 1ft It Huisi 8 20 1 03 4- 8 44 m Kijkuit 8 27 1 11 8 51 Axel 8 36 1 19 414 a 59 Sluiskil 8 46 1 28 4 22 9 08 a Ter Neuzen 8 68 137 4 29 9 15 c Niet op Zondagen, 21 Juli, 2den Pinkster'ag, He-reVaartsdag, O.L.V, Hemelvaart d Alleen op Zcnd'sren, 2 Juli, 2deu P nk terd g, Hemelvaart dag, O L V. Hemel va t Scboond(jke- lJzcn (JkePyramide. v Fckooudijke 8 21 1056 1 26 512a 6 23 a IJzendij e 8 4 11 10 139 2 66 4 01 5 26 6 37 a Pyramide 8i3d 11 20e 148e 30!d 411e 539d 65Ce d Te P>ramide aanslu t ng op tram Axel-Veuzen-Bresbeng e Te Pyr mide a«n« u t og op tram Brtskent-Philipp im-Neuzer-Axel a Alleen op wcrtd-gen Pyramide—IJzcndtyke—Schoondtyke. v Pyramide 7 S5d f 46e lOHd 15 91e 1243d 14°e 30Fd a iJzetdijke 7 42 8 56 1020 11 30 12 3 1 69 315 a Schoo dijbe 7&t J054 1 24 412e 4 22 4 44a 5 40d 6 51 6 05 6 5le 7 vSelzaete aGent St. P. v a Brunei N 7 23 8 04 8 39 9 9 11 04 li 57 6 06 1144 15» 6 5« 11 52 12 51 1 54 2 64 7 20 8 4f v Brussel Z a Gent St. P. Gent St. P. Selzaete 6 25 7 22 7- 7 32 8 98 9 18 11 11 32 11 5 1251 4 - 4 32 5 6 8 8 32 8 '4 9 35 Auiobuedh-nsl Terneuz<n-Sluiskil-Sa* van Gent-Zeiza e v v. v Terr euzen Prov. Bo t v Slui-hil v Sas an Gent a Ze zate, htauou H. T v Ze zaete, Station H. T. v Sas van Qent v yluiskil a Terneuzen, Prov. Boot 6 50 615 6 20 6 3-( 6 45 6 66 7 05 7 20 a Rijdt niet des Zondags, b Vertrekt a 8 8 15 8 30 8-9 0 8 16 9 46 8 >0 10 8 40 1010 8 45 10 30 861 10 40 9 10 1055 925 11 i0 11 20 1 15 2 15 410b 5 30 7 3ft 1136 1 30 2 3) 4 45 6 46 7 50 1' 50 1 *5 2 45 6 6 8 06 12 - 0 2 6 5 10 6 10 8 15 12 20 0 - 3 20 5 25 7 9 - 12 0 145 3 30 5 35 7 10 9 10 12 45 2 - 3 45 5 50 7 25 9 2ft 1 - 2 16 4 - 6C5 7 40 9 40 van de Pro f. Boot W erkdagen. Walzoorden Hansweert- Kruiningen Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,2011,16 Aankomst te Hansweert 8,'*5 9,60 11,46 ertrek van Hansweert 8,10 9,5011,60 Aankomst te Kruiningen 8,<0 10,— 12,— ertrek trein naar BoosendaaJ 8,27 10.07 12 07 VLlusmgen 8 32 11,3412,43 l,c& 3,50 5 35 7.40 9 20 2,05 4,20 6 05 8,10 9 60 2.10 4 26 6 10 8,l i 9 60* 2,204356208 2210 2,27 5/ 7 n 27 9 27 2 34 4,43 6 60 8 34 10 43 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot ijn. KruiningenH ans weertWalzoorden Aankomst trein v ertrek van Kruiningen Aankomst te Hansweert Vertrek beot van Hansweert Aankomst te Walzoorden van Roosendaai 7,44 9 31 12,41 2,32 4 41 6 48 3. Vlissinge 6 26 8,z6 10 06 12/ 6 2.26 4.05 6.28 06 6,30 -,28 lo 10 12,45 9,35 4 45 6 51 8,35 6.40 8,38 10 20 12,55 2.46 4,56 7 8,45 6,46 8,4 10,25 12,65 2,60 6 - 7,05 8,50' 7,15 9,10 10,65 1,26 8,20 5 30 7,35 9,20 Zondagen 7,f5 11,15 5.36 9 20 8.O0 11 45 6,9 9 60 8,10 11,50 6,10 9,50» 8,20 12, 6, 0 10,-» 8, 7 12,07 6 27 8,32 12 43 8,50 10,43 Vank. Ir. Vllssingen 615 715 887 917 1C09 1299 128 309 323 528 618 725 er», boot Vllssingen 630 746 9— 1016 1130 1245 2— 815 430 545 7— 915 Vank. boot Breskens 655 810 995 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940 Vertr, boot Breskens 7— 815 93010461900 116 280 846 5— 616 810 94* -ankomst Vllssingen 25 840 955 110 1226 140 255 410 526 637 836 1010 k ersr. trein Vlissingeu 734 820 1015 1120 160 820 410553 642 860 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Roosendaal 11 Vlissingen Aansluiting op vertrekkende treinen te 6,45 9,40 7,30 10,25 8,16 11,15 8,04 11,09 11.40 12.25 2.15 12.59 Goes 2,30 3,15 3,61 4,69 5.50 6,85 7.51 7,13 met tram. 7,55 8,40 9,15 9,14 9,44 9,49 10,30 11,15 11,44 11,49 12,30 1,16 Aankomst trein van Roosendaal 8, 1, Vlissingen 8,13 Vertrek boot van Hoedekensk, 8,45 Aankomst te Neuzen 9,30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. NeuzenBorsseienVllssingen. Vertrek boot van Neuzen vm. Borsseien Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 2,44 6,48 8,44 2,13 6 15 7,49 3,i0 6,46 9,15 4,05 7,30 10,— 7,20 7,40 8,40 9,20 10,30 um 10,50 11,60 1,50 1.50 2,10 3,10 3,20 4,25 4,45 6,45 5,63 Aankomst trein te Vlissingen vm 8 37 nm 12 09 19 99 oa Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,'— '"ijg Borsseien 2.20 ï'io 1 Aankomst te Neuaen 7,- 10.20 a!l0 6,45 7,15 9,41 10,0' 10 10 10,20 10,95 10,65 4.41 4.46 4,65 6, 5.30 8.32 8,05 8 .<6 8.45 8.60 9 20 917 1209 li 8 528 909 74610151246 315 64 915 8101^40110 340 61o 9.0 8161045116 845 616 940 8401110140410637 010 920 1120160 420 642 ,95 vm 6.46 nm. 7,55 7.80 8,40 8,15 9,15 8.47 914 vm. 9,57 nm. 8,44 9,49 7,49 10,30 9,16 11,15 10,- vm m n w 9nm 7.20 9 0. 7.40 10 20 8.40 11.20 8.50 6.28 vm. 7.30 nm. 6 7.S0 6.20 8 60 7.90

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 4