Stooiubootdienst op de Wester-Sclielde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij
M1D
XD 1ST
1ST VERVOER.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
e Allee» e? vtrkdage» b Alleen Zaterdag* o Allee» et 2e». es Feeetiefes,
SPOORWEG MECHKLEN—TERNEUZEN.
Spoor ««k SelzaeieGent.
Van af 15 Mei 1939 tot nadere aankondiging
VlissingenBresken*.
Breakena— Vllssingen.
NeuzenHoedekenskerke.
Hoedekenskerke—Neuzen.
Vlissingen—BorsseienNeuzen.
Dieaatregeliig op den Hemelvaartsdag en den Sen Pinksterdag,
all »p werkdagen.
De kleinste man ter wereld
woont in Ootmarsum
„Er is na eenmaal niets aan t#>
doen, ik ben niet grenter en aU
ik er over zon klagen dan maakte
ik het leven voor me zelf en voor
mijn omgeving maar onaange
naam".
Dit zegt ons de kleinste man
van Nederland, die, wie zou
het vermoeden in het landelijke
plaatsje Ootmarsum woont. Het
is Jan Wilbers, geboren in M»*rt
1869, dns ruim 70 j»sr M«ar
men ziet hem dezen leeltyd geens
zins aan.
Jan Wilbers heett de pretentie
de kleinste man van de wereld
te ziin en hij daagt iedereen ni'
naar O iimarsum te komen en hei
tegendeel te bewijzen. Wat laatst
gezegd is voor de radio waar z.g.
de kleinste man voorkwam, is
abso1 nut onjuist, beweerde hij.
Laten ze het maar nameten.
„Hij had schatrijk kunnen zjjo,
valt een der familieleden in, want
ze zijn bier vaak genoeg geweest,
o a. reozencircussen, om met Jan
de wereld door te trekken en hem
voor geld te laten zien. Maar hü
won Dooit. Daar voelt hy zich
bob te »groot« voor.
1 meter beeft hij nooit kuDneD
haien. Hij is wel grooter geweest
an thans maar hjj meet du preeies
9b" c. M
Herhaalde malen kreeg bij vroe
ger bezoek van vertegenwoordi
gers van circussen, die hem mee
wilden nemen om zich te laten
kijken. Hij voelde daar nooit
veel voor. Op zekeren dag kwam
een mijnheer van het groote des
tjjds wereldberoemde eircn* Bar-
num en Beli. Deze noemde hem
zulke tabelachtige bedragen, dat
het wel zeer moeilijk was om er
niet op in te gaan.
Als hg toen toegestemd had,
dan zou hij nu niet in Ootmarsum
zitten want het circus speelde
toeutertyd in Nederland en ver
trok het jaar daarop naar Amerika
en het is toen met man en muis
vergaan.
Middelb. Crt.
o—
Bijen als koeriers.
Telegraphen Praxis deelt mede,
dat in den tegenwoordigen Cai-
neesch Japanschen oorlog met
succes van bijen wordt gebruik
gemaakt voor het overbrengen van
militaire berichten. Proeven om
de mogelijkheden te bepalen, om
deze dieren voor militaire oog
merken te doen dienen, zyn in
Duitgehland in d«n loop der jaren
1911-1912 en 1920 1921 ge
nomen. Men heeft geconstateerd,
dat de byen geen groote afstanden
sfLggen, want zy vinden hun
byenkorf slechts in een straal van
5 tot 6 kilometers terug. Ander
zijds kunnen zy slechts in den
zomer en in deD herfst dienen en
alleen op mooie dagen. De snel
heid van de vlucht van de bij is
ongeveer 60 km per uur, dat is
ongeveer gelijk aan de postduif.
De bij heeft door haar kleinen
omgang dit voordeel, dat de ko-
ge s haar moeilijk bereikeD, zoodat
het aan den vijand onmogelijk is
om het geheim van het bericht,
dat wordt overgebracht, te onder
scheppen. In den tegenwoordigen
staat van de micro pbotografie eu
van de techniek rier ontwikkelin
gen, heeft men de mogelijkheid
om geschreven mededeelingen op
zeer kleine blaadjes collodinm te
verzenden, welke men door bijen
doet dragen.
Vele mensc ieo weien te spre
ken, doch weinigen op het juiste
moment te zwijgen.
(Auteursrecht volgen* de wet voorbehouden.
Nadruk verboden 1)
Axel Walsoorden Axel
v Axel
v Zaamslag
v Hengstdijk
a Walsoorden
620 821a 1013 1233246a 449 646
633 839a 1031 1251 304a 50 704
654 857a 1049 109322a 522 722
707 91 Oa 1102 122 335a 533 735
a Alleen op werkdagen
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
723 915a 1108 133 340a 535 740
736 928a 1121 14 353a 548 753
757 946a 1142 207 414a 608 814
812
11 „7 222 429a 621 829
v Axel
v Drieschouwen
v Westdorpe
a Sas van Gent
a Philippine
Axel—Sas van Qent—Philippine.
812 854 1046 1 06
519 630 817 859 1051 1 11
5 34 6 45 8 32 9 15 11 05 1 26
5 47 6 57 8 44 9 29 11 19 12 06 1 40 2 28
7 15d 902 950d 11 37 12 23d 2 05 24 c
319
3 36
351
4 05
4 2j
6 21 7 19d
6 25 7 54
6 40 810
5 03 6 50 8 24
5 20d 7 07 8 52
d Aansluiting te Philippine op de tram Axel-Neuzen Pyramide-Breskens
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drieschouwen
Axel
7 18e 9 05e 9 53 11 40e 12 26 2 08e 2 48 4 28e 5 23 7 10e 8 55
548 7 46 9 40 1020 11 57 1244 2 25 3 0 445 0 11 727 9 13
601 8 9 53 10 34 12 56 3 20 6 25 7 39 9 27
616 8 16 10 08 10 50 1 10 33j 6 41 7 53 9 43
6 20 8 21 10 13 3 56 6 40 7 58
e Aansluiting te Philippine op tram Breskens Philippine Axel
Axel Terneuzen Breskens Axel
v Axel
v Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
v Philippine
v Pyramide
v Biervliet
v Hoofdplaat
a Breskens
620 739
636 756
655 815
657 932
707 942
718 953
7361011
743 1018
751 1026
805 1040
931 1124 149356
947 1141 206 413
1006 12— 225 432
1205 227 502
1215 237 512
1226 248 523
1244 306 541
1251 313 548
1259 321 556
113 335610
551 758
607 813
626 832
834
844
85
911
918
92
940
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
Philippine
Hoek
Neuzen
Neuzen
Zaamslag
Axel
510
524
532
540
557
60
615
617 818
757 839
812 854
815 1050118342
829 1104 132 355
837 1112 140 403
846 1121 149 412
904 1139 205 427
913 1148 216 435
923 1158 226 445
1010 1230 243 447
1031 1251 304 506
1046 106319521
620
634
ti42
t51
709
718
728
643 834
704 855
719910
b Alleen op Zondagen
Autobusdienst Axel—Hulst
v Axel
905
1 45
4 50
v Hulst
10-
245
6 16
v Zuiddorpe
915
1 55
5
v St. Jansteen
1010
2 55
6 26
v Koewacht
9 30
210
515
v Heikant
10 15
3
6 30
v Heikant
9 40
2 20
5 25
v Koewacht
10 25
310
6 40
v St. Jansteen
945
2 25
5 30
v Zuiddorpe
1040
3 25
6 55
a Hulst
9 55
2 35
5 40
a Axel
10 50
3 35
7 05
Autobusdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden v v.
vSt.Janst. 645 825a 1020 1240 255a 445 650837
v Hulst 650 830a 1025 1245 3—a 450155 842
a Walz. 730 910a 11— 125 335a 530 735 918
a Alleen op werkdagen.
v Walz. 735 915a 110 130 337a 535 740 925
v Hulst 815 955a 1145 210 415a 615 820 1005
a St.Janst. 820 10— 1150 215 420a 620 825 c
Rijdt slechts op tijdig verzoek door naar St. Jansteen
Marktbussen.
Naar St. Nicolaas.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Naar Gent. Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg tijd
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via V ogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
en terug resp. 3,15, 3,35, 3,50, aank. Walzoorden 4,05.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
Per speor reist gij het veiligst.
V Vlissingen
a6 47
6 27
7 60
Middelburg
«6 54
6 36
7 58
Goes
a6 14
6 58
8 14
m
Kruiningen
«6 27
714
8 27
m
Bergen up Zeem
a6 48
7 44
8 48
a
Roosendaal
«7
7 67
9-
V
Roosendaal
«7 05
8 02
9 06
V
Rotterdam D. P.
8 U6
9 OS
10 06
a
Den Haag H.S.
8 27
9 27
10 27
a
Amsterdam C.S.
915
1016
11 16
V
Roosendaal
7 06
8 06
9 06
a
Breda
7 27
8 27
9 27
's Hertogenboseh
814
914
1014
a
Utrecht C.S.
8 62
9 52
10 52
V
's Hertogenboseh
8 21
9 21
10 21
Nijmegen
9i6
10116
11 06
a
Arnhem
9 20
10 20
11 20
9 20 alO 50 U 20 i 60 «3 20 4 20 5 63
9 29 «10 58 11 29,158 «3 29 4 29 5 58
9 5'. all 1.3 1. 51 2 14 a3 61 4 51 614
100? a l i? 1207 227 «4 07 607 6 27
10 87 «1148 12 37 2 48 g4 37 o 37 6 48
10 50 a' 2 12 60 3 «4 50 5 60 7
11 al2i6 12 66 3 0- 6 05 6>5 705
12 06 IS 57 2U6 3 69 Sub 6 54 8 06
12 27 1 13 2 27 4 20 6 29 7 15 8 29
1 15 201 3 15 503 9 16 8 08 915
1106 «12 03 1C6 3 06 5 06 6 07 7 0S
11 27 «12 27 1 27 3 27 5 27 6 28 7 50
12 14 1 14 214 414 6 14 7 14 814
12 52 I 52 2 52 4 62 6 62 7 52 8 62
12 21 bl 21 2 21 4 21 6 21 8 21
106 b2 6 3 0a 6 05 7 05 9u5
120 bs 28 3 20 5 20 7 20 9 20
7 20
7 29
7 51
8 07
8 37
8 50
9 06
10 07
1019
1108
9 06
9 27
10 14
10 62
8 60
8 68
9 14
9 27
9 48
10-
10 06
1106
11 29
1215
10 06
10 2
11 14
1152
10 2i cll 21
11 0 c 2i&
11 20 cl2 20
vArnhem
Nijmegen
a 's Hertogenboseh
v Utrecht C.b.
's Hertogenboseh
Breda
a Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Den Haag H.S.
a Botterdam D.P.
a Boosendaal
v Boosendaal
Bergen op Zoom
Kruiningen
Goes
Middelburg
a Vlissingen
6 41
8 41
9 41
1141
7 03
9 03
10 03
12 03
7 39
9 39
10 39
12 89
7 10
9 10
10 10
12 10
»5 52
7 46
9 46
10 46
12 46
ab <54
8
10 35
11 3o
1 85
«6 i>4
8 (4
H'64
11 54
1 54
6 -
8 48
9 13
all 13
7 32
9 32
10 02
«12 20
a5 54
7 54
9 64
U 25
al2 48
«6 62
8 62
i0 52
11 30
8l 54
«7
a
9
li -
12 -
«2
«7 17
a
9 18
11 13
12 14
a2 18
«7 46
a
9 34
1134
12 43
a2 34
«8 04
a
9 46
11 46
12 59
«2 4b
«8 80 alCOa
12 03
121
a3 08
«8 37 810 09
12 09
1 28
a8 09
141
2 03
2 39
2 iO 8 10
2 52 3 52
a5 4 5
3 54 4 54
1 43 2 43
2 3? 3 32
3 06 3 56
3 56 4 5
4— 6-
414 5 14
4 43 5 43
4 69 5 59
6 21 6 sl
5 28 «28
3 41
4 41
6 41
7 41
b3 35
4 03
t 02
6 03
8 03
bs 64
4 39
5 39
6 39
8 39
b9 4>
4 <0
4 10
610
8 10
9 10
4 62
4 62
6 52
8 52
9 52
6 36
36
7 35
9 35
10 35
55*
,4
75*
9 54
0 64
0 43
44.
6 43
7 <*3
8 *2
4 32
n 32
6 32
8 32
9 42
4 64
6 66
6 54
8 56
10 06
6 0»
6 53
7 64
9 52
10 55
6 12
7-
8-
10 -
11 -
b 2.)
7 14
8 13
1014
11 13
6 60
7 43
8 34
10 43
11 34
7 02
7 59
8 46
*0 59
11 46
7 i9
8 21
9 03
11 21
12 03
7 25
8 28
9 09
11 28
12 09
Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
De Klirge B.T.
St. Niklaas B T
Mr chel n B T
Bross* IN. B T.
Antwerpen B T.
Gent St. P. B T
6 5
6 94
6 33
6 41
6 53
6 0
7 13
c8 '4
et 41
7 7
849
*058
1106
II 14
11 21
11 33
11 9
11 40
12 58
1 31
12 17
126
9' 4 c5
213 c5 09
2 21 o5 19
e'- 26
<5 40
c5 16
c '8
c7 02
c7 3'
3 27 c642
4 13 c7 06
2 40
2 27
*5'
4 07
431
6 50d
6 68 d
7 06d
7 144
7 24d
7 lOd
7 4?d
8 47d
9 21d
8 104
10 I9d
V
Antwerpen B T
6 44
11 46
2 41
7 27
V
G nt St P B T
5 57
10 64
I 38
7 u7
T
Bru-sel N HT,
b
10
1 20
6 -
T
^ech-Jen B T
bl
10 25
1 57
6 31
V
St Nik aas B T.
7v5
lv 09
3 08
7 52
V
e Klinga B T.
7 46
12 0
3 27
8 1ft
It
Huisi
8 20
1 03
4-
8 44
m
Kijkuit
8 27
1 11
8 51
Axel
8 36
1 19
414
a 59
Sluiskil
8 46
1 28
4 22
9 08
a
Ter Neuzen
8 68
137
4 29
9 15
c Niet op Zondagen, 21 Juli, 2den Pinkster'ag, He-reVaartsdag, O.L.V, Hemelvaart
d Alleen op Zcnd'sren, 2 Juli, 2deu P nk terd g, Hemelvaart dag, O L V. Hemel va t
Scboond(jke- lJzcn (JkePyramide.
v Fckooudijke 8 21 1056 1 26 512a 6 23
a IJzendij e 8 4 11 10 139 2 66 4 01 5 26 6 37
a Pyramide 8i3d 11 20e 148e 30!d 411e 539d 65Ce
d Te P>ramide aanslu t ng op tram Axel-Veuzen-Bresbeng
e Te Pyr mide a«n« u t og op tram Brtskent-Philipp im-Neuzer-Axel
a Alleen op wcrtd-gen
Pyramide—IJzcndtyke—Schoondtyke.
v Pyramide 7 S5d f 46e lOHd 15 91e 1243d 14°e 30Fd
a iJzetdijke 7 42 8 56 1020 11 30 12 3 1 69 315
a Schoo dijbe 7&t J054 1 24
412e
4 22
4 44a
5 40d
6 51
6 05
6 5le
7
vSelzaete
aGent St. P.
v
a Brunei N
7 23
8 04
8 39
9 9
11 04 li 57 6 06
1144 15» 6 5«
11 52
12 51
1 54
2 64
7 20
8 4f
v Brussel Z
a Gent St. P.
Gent St. P.
Selzaete
6 25
7 22
7-
7 32
8 98
9 18
11
11 32
11 5
1251
4 -
4 32
5
6
8
8 32
8 '4
9 35
Auiobuedh-nsl Terneuz<n-Sluiskil-Sa* van Gent-Zeiza e v v.
v Terr euzen Prov. Bo t
v Slui-hil
v Sas an Gent
a Ze zate, htauou H. T
v Ze zaete, Station H. T.
v Sas van Qent
v yluiskil
a Terneuzen, Prov. Boot
6 50
615
6 20
6 3-(
6 45
6 66
7 05
7 20
a Rijdt niet des Zondags, b Vertrekt
a
8
8 15
8 30
8-9 0
8 16 9 46
8 >0 10
8 40 1010
8 45 10 30
861 10 40
9 10 1055
925 11 i0
11 20
1 15
2 15
410b
5 30
7 3ft
1136
1 30
2 3)
4 45
6 46
7 50
1' 50
1 *5
2 45
6
6
8 06
12 -
0
2 6
5 10
6 10
8 15
12 20
0 -
3 20
5 25
7
9 -
12 0
145
3 30
5 35
7 10
9 10
12 45
2 -
3 45
5 50
7 25
9 2ft
1 -
2 16
4 -
6C5
7 40
9 40
van de Pro
f. Boot
W erkdagen.
Walzoorden Hansweert- Kruiningen
Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,2011,16
Aankomst te Hansweert 8,'*5 9,60 11,46
ertrek van Hansweert 8,10 9,5011,60
Aankomst te Kruiningen 8,<0 10,— 12,—
ertrek trein naar BoosendaaJ 8,27 10.07 12 07
VLlusmgen 8 32 11,3412,43
l,c& 3,50 5 35 7.40 9 20
2,05 4,20 6 05 8,10 9 60
2.10 4 26 6 10 8,l i 9 60*
2,204356208 2210
2,27 5/ 7 n 27 9 27
2 34 4,43 6 60 8 34 10 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot ijn.
KruiningenH ans weertWalzoorden
Aankomst trein
v ertrek van Kruiningen
Aankomst te Hansweert
Vertrek beot van Hansweert
Aankomst te Walzoorden
van Roosendaai 7,44 9 31 12,41 2,32 4 41 6 48 3.
Vlissinge 6 26 8,z6 10 06 12/ 6 2.26 4.05 6.28 06
6,30 -,28 lo 10 12,45 9,35 4 45 6 51 8,35
6.40 8,38 10 20 12,55 2.46 4,56 7 8,45
6,46 8,4 10,25 12,65 2,60 6 - 7,05 8,50'
7,15 9,10 10,65 1,26 8,20 5 30 7,35 9,20
Zondagen
7,f5 11,15 5.36 9 20
8.O0 11 45 6,9 9 60
8,10 11,50 6,10 9,50»
8,20 12, 6, 0 10,-»
8, 7 12,07 6 27
8,32 12 43 8,50 10,43
Vank. Ir. Vllssingen 615 715 887 917 1C09 1299 128 309 323 528 618 725
er», boot Vllssingen 630 746 9— 1016 1130 1245 2— 815 430 545 7— 915
Vank. boot Breskens 655 810 995 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940
Vertr, boot Breskens 7— 815 93010461900 116 280 846 5— 616 810 94*
-ankomst Vllssingen 25 840 955 110 1226 140 255 410 526 637 836 1010
k ersr. trein Vlissingeu 734 820 1015 1120 160 820 410553 642 860
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
11 Vlissingen
Aansluiting op vertrekkende treinen te
6,45 9,40
7,30 10,25
8,16 11,15
8,04 11,09
11.40
12.25
2.15
12.59
Goes
2,30
3,15
3,61
4,69
5.50
6,85
7.51
7,13
met tram.
7,55
8,40
9,15
9,14
9,44
9,49
10,30
11,15
11,44
11,49
12,30
1,16
Aankomst trein van Roosendaal 8,
1, Vlissingen 8,13
Vertrek boot van Hoedekensk, 8,45
Aankomst te Neuzen 9,30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
NeuzenBorsseienVllssingen.
Vertrek boot van Neuzen vm.
Borsseien
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen
2,44 6,48 8,44
2,13 6 15 7,49
3,i0 6,46 9,15
4,05 7,30 10,—
7,20
7,40
8,40
9,20
10,30 um
10,50
11,60
1,50
1.50
2,10
3,10
3,20
4,25
4,45
6,45
5,63
Aankomst trein te Vlissingen vm 8 37 nm 12 09 19 99 oa
Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,'— '"ijg
Borsseien 2.20 ï'io 1
Aankomst te Neuaen 7,- 10.20 a!l0
6,45
7,15
9,41
10,0'
10 10
10,20
10,95
10,65
4.41
4.46
4,65
6,
5.30
8.32
8,05
8 .<6
8.45
8.60
9 20
917 1209 li 8 528 909
74610151246 315 64 915
8101^40110 340 61o 9.0
8161045116 845 616 940
8401110140410637 010
920 1120160 420 642 ,95
vm 6.46 nm. 7,55
7.80 8,40
8,15 9,15
8.47 914
vm. 9,57 nm. 8,44
9,49 7,49
10,30 9,16
11,15 10,-
vm
m
n
w
9nm 7.20
9 0. 7.40
10 20 8.40
11.20 8.50
6.28
vm. 7.30 nm. 6
7.S0 6.20
8 60 7.90