Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij
M 1 D D E
E V
1ST VE n V
E FA
Axel
812 1042
SPOORWEG WECHELEN—TERNEUZEN.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
a Alleen op werkdagen b Alleen ep Zen- en feestdagen.
Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging.
VlissingenBreskens.
Breskens—Ylisslngen.
Ne a zenHoedekenskerke.
e,o&
N enzen—BorsselenV lissingen.
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
Het verkeer in vorige eenwen.
Het straatbeeld in vroeger
eeuwen is voor ons, menschen van
dezen tijd van haasten en jachten,
het beeld van een en al gemoe
delijkheid, rast en kalmte. Wij
stellen ons immers onze voor
ouders voor als menschen, die
waardig en rustig door de straten
gingen of zich in alle waardigheid
in hun kalessen, per diligence of
trekschuit lieten vervoeren.
Hoe geheel anders schjjnt de
werkelijkheid te zijn geweest, als
wij de plakkaten lezen, die door
tal van stedelijke regeeringen in
vroeger tijd zijn uitgevaardigd,
welke plakkaten allerlei bepalin
gen bevatten, die de burgers aan
spoorden zich rustig over straat te
begeven en die aaD het verkeer
allerlei beperkingen oplegden.
Zoo Wen wy in een plakkaat
vaD 15 Februari 1729
Burgemeesters, scheepenen en-
de de raed der stadt Zutphen,
ondervindende, dat 'toDgeschikt
en onbesonnen rijden, jaagen en
rossen van de koetsiers met de
koetsen van haere heeren ende
vrouwen binnen deese stadt niet
alleen niet ophoud, maer ter con
trarie dagelyks sodanig toeneemt
en aangroeit, dat daeroyt niet an
ders te wachten en te vreezen zyn
als zwaere ongelukken ende on-
heylen, omdat noch bejaerde men
schen, veel miD kinderen, in staet
zyn om de fnrie der paerden, in
haer volle draf wesende, te kunnen
ontwijken, hebben ten boogsten
noodig geoordeelt daerinne ende
tegens alle ongemakken, daernyt
kunnende resulteren, te voorzien.»
Verder bevat het plakkaat een
reeks van verbods- en strafbepa
lingen, die betrekking hebben op
het „draven, jaagen, rossen of
galoppeeren 't sy te voet 't sij met
coetsen, calessen, chaisen of waa
gens."
Men moest de boeten onmiddel
lijk betalen, daar men anders in
arrest werd gesteld. Indien de
koetsiers of voerlieden niet in staat
waren de boeten te betalen, dan
waren de heeren, in wier dienst
zij waren, verplicht de verschul
digde som vao hun loon af te
houden en ter beschikking van de
overheid te stellen. Alle onge
makken of ongelukken door het
haastig verkeer veroorzaakt, moes
ten »ten volle* worden vergoed.
Aan de stadsroededragers, een
soort politiedienaars, die op de
naleviDg van allerlei voorschriften
der stedelijke regeering hadden
toe te zien, was opgedragen er op
te letten, dat de regelen omtrent
het verkeer nauwkeurig in acht
werden genomen. By overtreding
moesten zij onmiddellijk ingrijpen
en de boeten iD ontvangst nemen.
Deden zij dit niet, dan moesten
zy het bedrag, dat de overtreders
verschuldigd waren, zelf betalen
In tal van stedelijke erimineele
sententieboeken staan diverse
straffen vermeld, welke zijn toe
gepast ten aanzien van personen,
die zich aan woest en onvoorzich
tig rijden hadden schuldig ge
maakt Onder meer opsluiting op
water en brood, geeseling en zelts
verbanning.
En dan spreekt men nog van
den goeden, rustigen, ouden tyd.
Colleges in rQbroek.
Aan een departement vaD alge
meen bestuur in Den Haag ver-
stou te zich eenmaal een vrouwelijk
amotenaar zonder kousen te ver
schijnen. Een studente te Parijs
beeft het zoo mogelijk nog bonter
gemaakt door in trui en rybroek
«1e groote leeszaal van de nationale
bibliotheek te willen betreden. De
Cerberus aan de deur sprong by
dezen aanblik van louter ontzet
ting op. Hij spreidde de armen
en moet de historische woorden
gesproken hebben
U komt er niet door.
Wat heb ik misdaan vroeg
de ander in de onschuld van haar
wil, sportieve en wetenschappelijke
verlangens te verzoenen.
Toen klonk streng en plechtig
U bent bier niet in een
circus, maar op een plek, waar
vermommingen verboden zyn.
Het meisje schaterde het uit en
ging heen na de dame, met het
bewaren van de o»erkleeren be
last, verzekerd te hebben, in dat
gewaad de colleges van de Sor-
bonne te volgen, zonder dat ooit
een hoogleeraar er een misplaatste
opmerking over maakte l
o
(Auteursrecht volgens de wet voorbehouden.
Nadruk verboden
Axel Walsoorden Axel
v Axel
v Zaamslag
v Hengstdijk
a Walsoorden
619 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54 v Walsoorden
6 34 7 56 10 20 1246 3 20 6 11 j v Hengstdijk
6 54 814 10 39 1 04 3 36 6 30 v Zaamslag
7 10 8 30 10 54 1 20 3 48 6 46 a Axel
7 20 9 44 1210 2 44 5 37 6 47
7 34 9 9 12 24 2 59 5 1 7
75 10 20 12 46 3 20 611 7 23
8 12 10 36 1 340 629 743
Axel
Driesch.
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
544
6 02
618
6 40
6 58
7 09
719
Axel
8 12
8 17
8 33
8 48
9 09
9 23
9 38
9 48
7 3j 10 04
Sas van (jent
10 36 1 02 3 36 7 39
10 41 1 07 3 41 7 44
1057 1 23 357 7 58
11 17 1 50 434 8 13
11 39 2 12 4 57 a8 33
11 58 2 31 5 16 a8 52
12 08 2 41 5 26 a9
12 18 2 51 5 36 a9 12
12 34 3 07 5 52 a927
Breskens
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Axel
5 43
5 59
6 09
6 20
6 41
7 03
7 17
7 38
828
8 38
8 49
9 09
9 28
9 42
9 59
10 58
11 08
11 19
11 39
11 57
12 10
12 28
1 14 4 7 37
1 31 4 16 7 52
1 41 4 26 8 02
1 52 4 37 8 13
2 13 4 58 a8 34
2 31 5 20 a8 54
2 44 5 34 a9 08
3 5 52 a9 26
a Op Zondag 20 minuten later.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
ljzendijke
IJzendijke
a Schoond.
v Schoond.
a Breskens
544
5 59
618
619
6 30
6 40
6 59
7 08
724
7 39
7 36
7 56
816
8 49
8 59
909
9 29
9 38
9 39
9 53
7 54 10 19
806 1038
Axel Terneuzen
10 12 28 3 5 53
10 20 12 46 3 206 11 7 23
10 39 1 06 3 39 6 30 7 42
4 37 812
4 47
4 57
5 17
5 27
5 28
5 43
554
6 05
Breskens Axel
11 19
11 29
11 39
11 58
12 06
12 07
12 19
12 54
1 06
1 52
2 02
2 12
2 32
2 39
3 38
3 52
444
4 56
8 23
833
Breskens
Schoond.
Schoond.
IJzendijke
ljzendijke
Pyramide
Philippine
Hoek
Neuzen
Neuzen
Zaamslag
Axel
6 20
6 40
6 48
6 59
7 35
811
8 20
8 22
8 36
8 37
8 49
909
917
9 27
959
7 561021
816 1039
93012
9 40 12 20
9 54 12 34
10 08 12 48
1108 142
11 19
11 39
11 47
11 57
12 24
1244
104
3435-6 12
3 53 5 10 6 20
4 10 5 57
4 24 6 12
4 25
1 52
2 12
2 20
2 30
2 59
3 21
3 40
4 37
4 57
5 04
5 16
5 50
612
6 30
813
8 34
8 41
8 52
8 54
9 14
9 34
v Axel
v Zuiddorpe
v Koewacht
v St. Jansteen
a Hulst
Autobusdienst Axel Mulst
910
1 40
4 30
v Hulst
9 20
1 50
4 45
v St. Jansteen
9 35
2 05
5-
v Koewacht
950
2 20
515
v Zuiddorpe
10-
2 30
5 30
v Axel
Hulst
Walz.
630 830
710 910
Autobusdiensten St. Jansteen Mulst-Walzoorden v.v.
vSt lanst 624 824 1020 1240 234 - 445 - 837 v Walz. 715 915110 130 325 350 536 650 925
- 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006
11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150215 410 735
Marktbussen.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via Vogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
Naar St. Nicolaas
Naar Gent.
v Vlissiagen
Middelburg
Goes
Krmningen
Bergen op Zoem
a Roosendaal
v Roosendaal
v Rotterdam D. P.
a Den Uaag U.S.
a Amsterdam C.S.
v Roosendaal
a Breda
v 'a Hertogenbosoh
a Utrecht (J.S
v 's Hertogenbosch
Ny mogen
a Arnhem
Per
speor
reist gij het veiligst.
a5 47
6 27
7 60
9 20
1120
1 60
a3 20
4 20
5 60
7 20
8 60
a& 54
6 36
7 58
9 29
11 29
1&8
a3 29
4 29
5 58
7 29
8 68
a6 14
6 58
814
9 5i
11 51
214
a3 51
4 51
614
7 51
9 14
a6 27
7 14
827
10 07
12 07
2 27
a4 07
6 07
6 27
8 07
9 27
a6 48
7 44
8 48
10 37
12 37
2 48
a4 37
6 37
6 48
8 37
9 48
a7
7 67
9 -
10 50
12 50
3
a4 50
6 50
7
8 50
10
a7 05
8 02
9 06
11
12 66
3 0b
6 -
619
7 04
9 06
10 06
ab o4
904
10 01
12 0*
2 04
4 04
6 04
7 34
8 04
9 56
10 54
a8 27
9 27
10 27
12 27
2 27
4 27
6 27
7 si
8 27
10 27
11 29
a9 36
1016
11 16
1 16
3 16
516
7 16
8 46
916
11 16
1216
7 07
K 07
9 07
1107
107
3 07
5 07
6 07
7 07
9 07
10 07
7 27
8 27
9 27
11 27
127
3 27
5 27
6 27
7 27
9 27
10 2
814
9 14
1014
12 14
214
4 14
6 14
7 11
814
10 14
11 14
8 62
9 52
10 52
12 52
251
4 62
6 52
7 5
8 52
10 62
11 52
817
917
10 17
12 17
2 17
417
6 17 b7 17
817
10 17
bil 17
9
10
11
1
3-
5
7 -
bb
9 -
11 -
bl2
9 20
1020
11 20
1 20
3 20
5 20
7 20 b8 20
9 20
11 20
bl2 20
vArnhem
m Nijmegen
a 's Uertogenbosch
v Utrecht U.ö.
's Hertogenbosoh
Breda
a Roosendaal
v Amsterdam C.S.
m Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
a Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruinlugen
Goee
Middelburg
tl Vut sin* en
6 41
8 41
9 41
11 41
141
3 41
6 41
7 41
b 129
7 03
9 03
10 03
12 03
2 03
4 03
6 03
8 03
b8 61
7 44
9 44
10 44
12 44
2 44
4 44
6 44
8 44
b9 4!)
710
910
10 10
12 10
210
4 10
610
8 10
9 10
«5 52
7 52
9 52
10 52
12 62
2 52
4 52
6 52
6 52
9 52
a6 34
6 34
10 35
1135
1 86
3 35
5 36
7 35
9 35
10 35
ab 64
8 64
10 64
1154
1 54
3 54
5 54
754
9 54
10 64
6 43
8 43
all 13
1 43
8 43
5 43
7 43
8 43
7 32
9 32
ale 20
2 32
4 32
6 32
8 32
9 32
a5 54
7 54
9 64
al2 48
3 06
4 64
6 54
8 55
10 04
a6 52
8 52
10 52
al 54
3 56
5 54
7 64
9 52
10 55
a7
a
9
U -
12 -
a2
4
6-
8-
10 -
11-
a7 17
a
9 13
11 13
12 14
s 2 18
414
6 14
813
1014
11 13
a7 46
a
9 34
1134
12 43
a2 34
4 43
6 43
8 34
10 43
11 34
a8 04
a
9 46
11 46
12 59
a2 46
4 69
6 59
8 46
10 59
11 46
a8 80
al003
12 03
121
a3 08
6 21
7 21
9 03
11 21
12 03
ab 37
alO 09
12 09
128
a3 09
5 28
7 28
9 09
1128
1209
v Ter Neuzen 6 5 10 58 2 ('4 a5
Sluiskil 6 54 i 1 06 2 13 af>
„Axel 6 33 U 14 2 21 a5
Kijkuit 6 411121 a5
Hulst 6 53 11 33 2 40 »5
a St. Nicolaas 713 1140 25'' a5
v St. Nic. n. Antw 7 22 12 01 3
a Antwerpen 7 57 12 17 3 27
v St. Nic. n.Mech. ac i9i2C5 3 09
a Mechelen ac8 14 12 51 4 07
v Mecbelen acS25 115 4 15
a Brussel ac8 41 1 31 4 31
6 50b
6 68b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 10
0 a 7 55b
02a8 47b
15 9 05b
31 9 2ib
Brussel
Mechelen
Mechelen
St. Nic. v. Meeh.
Antw. n. St. Nic.
St. Nic. v. Antw.
St. Nie
Huist
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
Tem.
6 CO
10 00 dt 20
6 00
6 <5
1016
dl 36
6 15
6 19
10 25
1 67
631
7 11
11 26
2 54
7 37
6 44
11 46
2 41
7 27
7 16
12 01
2.'9
7 46
7 25
12 09
3 08
7 52
8 20
103
4-
8 44
8 27
111
651
8 36
1 19
414
8 59
8 46
128
4 22
918
8 53
187
4 29
9 15
1010
2 40
615
10 20
2 50
6 25
10 35
3 05
640
10 50
3 20
6 55
11
3 30
7 05
a Alleen op werkdagen,
b Alleen op Zon- en Feestdagen.
c D-ze trein vertrekt op Zon- en Feestdagen om 8.14 van St. Nicolaas 9,09, a Mechelen
en 9 31 a Brus el
d Des Ztterdsgi \an Brussel 1.06, a Mechelen 1.87.
De tijd -oor d-> B lgi«cbe stations is Be gische zom«rijd
Tot 15 Mei as. vertrekken de treinen van de NederUnd«the stations een nar vroeger
Spoorweg Ter Neuzenblent.
vSelzaete
aQent St. P.
v
a Brussel N
7 23
8 04
8 39
9 9
11 04 12 57
11 44 1 5')
11 f2 154
12 51 2 54
6 06
6 56
7 20
8 43
v Brussel Z
a Gent St. P.
v Gtut St. P.
a Selzaete
6 25
7 22
7
7 82
8S8
9 18
11
11 32
11 5")
1251
4 -
4 32
5
6
8
8 32
8 44
9 35
Autobusdlenst Terneuzen—Sluiskil—Sas van Gent Zelza'e v.v.
v Terneuzen, Prov. Boot
v Sluiskil
v Sas an Gent
a Ze'zate, btation H. T
v Zelzaete, Station H. T.
v oas van Gent
v luiskil
a Terneuzen, Prov. Boot
a Rijdt niet des Zondags.
5 50
8— 9 0
11 20
1 15
2 15
410b
6 30
7 35
615
8 16 9 45
1135
1 30
2 30
4 45
6 45
7 50
6 20
8 80 10
U-50
145
2 45
6
6
8 05
6 3b
8 40 1"10
12
0 -
2 -6
5 10
6 10
b 16
6 45
a
8 46 10 30
12 20
0 -
3 20
5 25
7
9
6 5b
8 -
8 5 1» '0
i2 30
1 45
3 30
6 35
7 In
9 10
7 05
8 15
9 10 10 55
12 45
2 -
3 45
5 50
7 25
9 25
7 20
8 30
9 25 11 1O
1
2 15
4 -
6 05
7 40
9 40
b Vertrekt Zondags om 4.30 van de Prov. Boot
W erkdagen.
Walzoorden—Hansweert- Kruiningen.
Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,1511,16 1,36 3,50 5 35 7,15 9 20
Aankomst te Hansweert 8,<»5 9,4611,46 2,05 4.20 6 05 7,46 9 60
Vertrek van Hausweert 8,10 9,5011,60 2,10 4,26 6 lO 7,60 9 dO®
Aankomst te Kruiningen 8,2010.12,— 2,20 4,35 6 20 8,- 10
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07 '2 07 2,27 5,' 7 z7 07
VlissingeD 8 32 11 3412,43 2,34 4,43 6 43 8,34 1 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn.
Krnlnlngen—HansweertWalzoorden.
Aankomst trein vaa Roosendaal 7,44 9 3212,412,32 4,415,36 8.32
Vlissingeu 8,25 8,26 10 06 12,l'6 2 26 4.05 5.05 8,06
Vertrek van Kruiningen 6,30 ,28 10 10 12,45 2 35 4.45 6,4u 8,36
Aankomst te Hansweert 6,40 8,38 10 20 12,55 2,*6 4,56 6,50 8,46
Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4 10,25 12,65 2,60 66,10 8.50
Aankomst te Walzoorden 7,15 9,1010,65 1,26 3.20 5 306,40 9.20
Aank. tr Vlissingen 615 716 887 917 1122 12J9 128 819 323 528 6'8 728
Vertr. boot Vlissingen 630 746 9— 1016 1130 1245 3- 815 480 545 7- 915
Aank. boot Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 34u 466 610 725 940
Vertr, boot Breskens 7815 930 1046 1200 116 280 846 5— 616 810 945
Aankomst Vli3slngen 26 840 956 110 1226 140 265 410 526 640 835 1010
arir, trein Vlissingen 784 920 1015 1120 160 320 420 539 i2u 650
11.40
12.25
2.15
12.59
Zondagen
7,f5 11,15 5.35 9.20
8.05 11,46 6,05 9.60
8,10 11,50 6,10 9,60*
8,20 12,- 6, 0 10,
8,27 12,07 6 27
8,32 12,43 c,43 10,43
6,45
7,15
9,41
10,05
10.10
10,20
10,25
10,65
2.26
2,35
2,45
2,50
8.20
8.32
8.36
8.45
8.60
9 20
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
HoedekenskerkeNeuzen.
6,46 9,40
7,30 10,25
8,15 11,51
8,u4 11,09
2,20
3,05
8,61
4,69
5,40
6,26
7,51
6,59
7,55
8,40
9,15
9.12
met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 5,48 8,44
Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 6 13 7,49
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,16 6,45 9,15
Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,7,30 10,
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 1,50
Borsselen 7,40 10,50 2,10
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,10
Vertrek trein van Vlissingen 9,20 1,50 3,20
4,10
4,30
6,30
5,39
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst to Neusea
vm. 8,37 nm 12,09 12,37 3,28
5,60 9,- 12,45 4-
9,20
7,- 10,20
I)
II
II
1.05 4,20
2.06 6,20
917 1209 1 8 528 728
746 k 151946 315 645 780
8101 >40 110 340 610 755
8161746 116 315 616 810
8401110140 410 640 836
920 120160 622 720 8: 0
6.46 nm. 7,55
7.30 8,40
8,15 9,15
8.47 912
vm. 9,57 nm. 8,44
9,49 7,49
10,30 9,16
11,15 10,-
vm 10.30 nm 7.20
10.60 7.40
11.50 8.49
8.50
6.28
vm. 9.— nm. 6.—
9.20 6.20
10.20 7.20