Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij M 1 D D E E V 1ST VE n V E FA Axel 812 1042 SPOORWEG WECHELEN—TERNEUZEN. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. a Alleen op werkdagen b Alleen ep Zen- en feestdagen. Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging. VlissingenBreskens. Breskens—Ylisslngen. Ne a zenHoedekenskerke. e,o& N enzen—BorsselenV lissingen. Vlissingen—BorsselenNeuzen. Het verkeer in vorige eenwen. Het straatbeeld in vroeger eeuwen is voor ons, menschen van dezen tijd van haasten en jachten, het beeld van een en al gemoe delijkheid, rast en kalmte. Wij stellen ons immers onze voor ouders voor als menschen, die waardig en rustig door de straten gingen of zich in alle waardigheid in hun kalessen, per diligence of trekschuit lieten vervoeren. Hoe geheel anders schjjnt de werkelijkheid te zijn geweest, als wij de plakkaten lezen, die door tal van stedelijke regeeringen in vroeger tijd zijn uitgevaardigd, welke plakkaten allerlei bepalin gen bevatten, die de burgers aan spoorden zich rustig over straat te begeven en die aaD het verkeer allerlei beperkingen oplegden. Zoo Wen wy in een plakkaat vaD 15 Februari 1729 Burgemeesters, scheepenen en- de de raed der stadt Zutphen, ondervindende, dat 'toDgeschikt en onbesonnen rijden, jaagen en rossen van de koetsiers met de koetsen van haere heeren ende vrouwen binnen deese stadt niet alleen niet ophoud, maer ter con trarie dagelyks sodanig toeneemt en aangroeit, dat daeroyt niet an ders te wachten en te vreezen zyn als zwaere ongelukken ende on- heylen, omdat noch bejaerde men schen, veel miD kinderen, in staet zyn om de fnrie der paerden, in haer volle draf wesende, te kunnen ontwijken, hebben ten boogsten noodig geoordeelt daerinne ende tegens alle ongemakken, daernyt kunnende resulteren, te voorzien.» Verder bevat het plakkaat een reeks van verbods- en strafbepa lingen, die betrekking hebben op het „draven, jaagen, rossen of galoppeeren 't sy te voet 't sij met coetsen, calessen, chaisen of waa gens." Men moest de boeten onmiddel lijk betalen, daar men anders in arrest werd gesteld. Indien de koetsiers of voerlieden niet in staat waren de boeten te betalen, dan waren de heeren, in wier dienst zij waren, verplicht de verschul digde som vao hun loon af te houden en ter beschikking van de overheid te stellen. Alle onge makken of ongelukken door het haastig verkeer veroorzaakt, moes ten »ten volle* worden vergoed. Aan de stadsroededragers, een soort politiedienaars, die op de naleviDg van allerlei voorschriften der stedelijke regeering hadden toe te zien, was opgedragen er op te letten, dat de regelen omtrent het verkeer nauwkeurig in acht werden genomen. By overtreding moesten zij onmiddellijk ingrijpen en de boeten iD ontvangst nemen. Deden zij dit niet, dan moesten zy het bedrag, dat de overtreders verschuldigd waren, zelf betalen In tal van stedelijke erimineele sententieboeken staan diverse straffen vermeld, welke zijn toe gepast ten aanzien van personen, die zich aan woest en onvoorzich tig rijden hadden schuldig ge maakt Onder meer opsluiting op water en brood, geeseling en zelts verbanning. En dan spreekt men nog van den goeden, rustigen, ouden tyd. Colleges in rQbroek. Aan een departement vaD alge meen bestuur in Den Haag ver- stou te zich eenmaal een vrouwelijk amotenaar zonder kousen te ver schijnen. Een studente te Parijs beeft het zoo mogelijk nog bonter gemaakt door in trui en rybroek «1e groote leeszaal van de nationale bibliotheek te willen betreden. De Cerberus aan de deur sprong by dezen aanblik van louter ontzet ting op. Hij spreidde de armen en moet de historische woorden gesproken hebben U komt er niet door. Wat heb ik misdaan vroeg de ander in de onschuld van haar wil, sportieve en wetenschappelijke verlangens te verzoenen. Toen klonk streng en plechtig U bent bier niet in een circus, maar op een plek, waar vermommingen verboden zyn. Het meisje schaterde het uit en ging heen na de dame, met het bewaren van de o»erkleeren be last, verzekerd te hebben, in dat gewaad de colleges van de Sor- bonne te volgen, zonder dat ooit een hoogleeraar er een misplaatste opmerking over maakte l o (Auteursrecht volgens de wet voorbehouden. Nadruk verboden Axel Walsoorden Axel v Axel v Zaamslag v Hengstdijk a Walsoorden 619 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54 v Walsoorden 6 34 7 56 10 20 1246 3 20 6 11 j v Hengstdijk 6 54 814 10 39 1 04 3 36 6 30 v Zaamslag 7 10 8 30 10 54 1 20 3 48 6 46 a Axel 7 20 9 44 1210 2 44 5 37 6 47 7 34 9 9 12 24 2 59 5 1 7 75 10 20 12 46 3 20 611 7 23 8 12 10 36 1 340 629 743 Axel Driesch. Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat 544 6 02 618 6 40 6 58 7 09 719 Axel 8 12 8 17 8 33 8 48 9 09 9 23 9 38 9 48 7 3j 10 04 Sas van (jent 10 36 1 02 3 36 7 39 10 41 1 07 3 41 7 44 1057 1 23 357 7 58 11 17 1 50 434 8 13 11 39 2 12 4 57 a8 33 11 58 2 31 5 16 a8 52 12 08 2 41 5 26 a9 12 18 2 51 5 36 a9 12 12 34 3 07 5 52 a927 Breskens Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Axel 5 43 5 59 6 09 6 20 6 41 7 03 7 17 7 38 828 8 38 8 49 9 09 9 28 9 42 9 59 10 58 11 08 11 19 11 39 11 57 12 10 12 28 1 14 4 7 37 1 31 4 16 7 52 1 41 4 26 8 02 1 52 4 37 8 13 2 13 4 58 a8 34 2 31 5 20 a8 54 2 44 5 34 a9 08 3 5 52 a9 26 a Op Zondag 20 minuten later. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Pyramide ljzendijke IJzendijke a Schoond. v Schoond. a Breskens 544 5 59 618 619 6 30 6 40 6 59 7 08 724 7 39 7 36 7 56 816 8 49 8 59 909 9 29 9 38 9 39 9 53 7 54 10 19 806 1038 Axel Terneuzen 10 12 28 3 5 53 10 20 12 46 3 206 11 7 23 10 39 1 06 3 39 6 30 7 42 4 37 812 4 47 4 57 5 17 5 27 5 28 5 43 554 6 05 Breskens Axel 11 19 11 29 11 39 11 58 12 06 12 07 12 19 12 54 1 06 1 52 2 02 2 12 2 32 2 39 3 38 3 52 444 4 56 8 23 833 Breskens Schoond. Schoond. IJzendijke ljzendijke Pyramide Philippine Hoek Neuzen Neuzen Zaamslag Axel 6 20 6 40 6 48 6 59 7 35 811 8 20 8 22 8 36 8 37 8 49 909 917 9 27 959 7 561021 816 1039 93012 9 40 12 20 9 54 12 34 10 08 12 48 1108 142 11 19 11 39 11 47 11 57 12 24 1244 104 3435-6 12 3 53 5 10 6 20 4 10 5 57 4 24 6 12 4 25 1 52 2 12 2 20 2 30 2 59 3 21 3 40 4 37 4 57 5 04 5 16 5 50 612 6 30 813 8 34 8 41 8 52 8 54 9 14 9 34 v Axel v Zuiddorpe v Koewacht v St. Jansteen a Hulst Autobusdienst Axel Mulst 910 1 40 4 30 v Hulst 9 20 1 50 4 45 v St. Jansteen 9 35 2 05 5- v Koewacht 950 2 20 515 v Zuiddorpe 10- 2 30 5 30 v Axel Hulst Walz. 630 830 710 910 Autobusdiensten St. Jansteen Mulst-Walzoorden v.v. vSt lanst 624 824 1020 1240 234 - 445 - 837 v Walz. 715 915110 130 325 350 536 650 925 - 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150215 410 735 Marktbussen. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9, Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd. Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd. Op Maandag van Walzoorden via Vogelwaarde naar Hulst 11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40 en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06. Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. Naar St. Nicolaas Naar Gent. v Vlissiagen Middelburg Goes Krmningen Bergen op Zoem a Roosendaal v Roosendaal v Rotterdam D. P. a Den Uaag U.S. a Amsterdam C.S. v Roosendaal a Breda v 'a Hertogenbosoh a Utrecht (J.S v 's Hertogenbosch Ny mogen a Arnhem Per speor reist gij het veiligst. a5 47 6 27 7 60 9 20 1120 1 60 a3 20 4 20 5 60 7 20 8 60 a& 54 6 36 7 58 9 29 11 29 1&8 a3 29 4 29 5 58 7 29 8 68 a6 14 6 58 814 9 5i 11 51 214 a3 51 4 51 614 7 51 9 14 a6 27 7 14 827 10 07 12 07 2 27 a4 07 6 07 6 27 8 07 9 27 a6 48 7 44 8 48 10 37 12 37 2 48 a4 37 6 37 6 48 8 37 9 48 a7 7 67 9 - 10 50 12 50 3 a4 50 6 50 7 8 50 10 a7 05 8 02 9 06 11 12 66 3 0b 6 - 619 7 04 9 06 10 06 ab o4 904 10 01 12 0* 2 04 4 04 6 04 7 34 8 04 9 56 10 54 a8 27 9 27 10 27 12 27 2 27 4 27 6 27 7 si 8 27 10 27 11 29 a9 36 1016 11 16 1 16 3 16 516 7 16 8 46 916 11 16 1216 7 07 K 07 9 07 1107 107 3 07 5 07 6 07 7 07 9 07 10 07 7 27 8 27 9 27 11 27 127 3 27 5 27 6 27 7 27 9 27 10 2 814 9 14 1014 12 14 214 4 14 6 14 7 11 814 10 14 11 14 8 62 9 52 10 52 12 52 251 4 62 6 52 7 5 8 52 10 62 11 52 817 917 10 17 12 17 2 17 417 6 17 b7 17 817 10 17 bil 17 9 10 11 1 3- 5 7 - bb 9 - 11 - bl2 9 20 1020 11 20 1 20 3 20 5 20 7 20 b8 20 9 20 11 20 bl2 20 vArnhem m Nijmegen a 's Uertogenbosch v Utrecht U.ö. 's Hertogenbosoh Breda a Roosendaal v Amsterdam C.S. m Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. a Roosendaal v Roosendaal Bergen op Zoom Kruinlugen Goee Middelburg tl Vut sin* en 6 41 8 41 9 41 11 41 141 3 41 6 41 7 41 b 129 7 03 9 03 10 03 12 03 2 03 4 03 6 03 8 03 b8 61 7 44 9 44 10 44 12 44 2 44 4 44 6 44 8 44 b9 4!) 710 910 10 10 12 10 210 4 10 610 8 10 9 10 «5 52 7 52 9 52 10 52 12 62 2 52 4 52 6 52 6 52 9 52 a6 34 6 34 10 35 1135 1 86 3 35 5 36 7 35 9 35 10 35 ab 64 8 64 10 64 1154 1 54 3 54 5 54 754 9 54 10 64 6 43 8 43 all 13 1 43 8 43 5 43 7 43 8 43 7 32 9 32 ale 20 2 32 4 32 6 32 8 32 9 32 a5 54 7 54 9 64 al2 48 3 06 4 64 6 54 8 55 10 04 a6 52 8 52 10 52 al 54 3 56 5 54 7 64 9 52 10 55 a7 a 9 U - 12 - a2 4 6- 8- 10 - 11- a7 17 a 9 13 11 13 12 14 s 2 18 414 6 14 813 1014 11 13 a7 46 a 9 34 1134 12 43 a2 34 4 43 6 43 8 34 10 43 11 34 a8 04 a 9 46 11 46 12 59 a2 46 4 69 6 59 8 46 10 59 11 46 a8 80 al003 12 03 121 a3 08 6 21 7 21 9 03 11 21 12 03 ab 37 alO 09 12 09 128 a3 09 5 28 7 28 9 09 1128 1209 v Ter Neuzen 6 5 10 58 2 ('4 a5 Sluiskil 6 54 i 1 06 2 13 af> „Axel 6 33 U 14 2 21 a5 Kijkuit 6 411121 a5 Hulst 6 53 11 33 2 40 »5 a St. Nicolaas 713 1140 25'' a5 v St. Nic. n. Antw 7 22 12 01 3 a Antwerpen 7 57 12 17 3 27 v St. Nic. n.Mech. ac i9i2C5 3 09 a Mechelen ac8 14 12 51 4 07 v Mecbelen acS25 115 4 15 a Brussel ac8 41 1 31 4 31 6 50b 6 68b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 10 0 a 7 55b 02a8 47b 15 9 05b 31 9 2ib Brussel Mechelen Mechelen St. Nic. v. Meeh. Antw. n. St. Nic. St. Nic. v. Antw. St. Nie Huist Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen Tem. 6 CO 10 00 dt 20 6 00 6 <5 1016 dl 36 6 15 6 19 10 25 1 67 631 7 11 11 26 2 54 7 37 6 44 11 46 2 41 7 27 7 16 12 01 2.'9 7 46 7 25 12 09 3 08 7 52 8 20 103 4- 8 44 8 27 111 651 8 36 1 19 414 8 59 8 46 128 4 22 918 8 53 187 4 29 9 15 1010 2 40 615 10 20 2 50 6 25 10 35 3 05 640 10 50 3 20 6 55 11 3 30 7 05 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen. c D-ze trein vertrekt op Zon- en Feestdagen om 8.14 van St. Nicolaas 9,09, a Mechelen en 9 31 a Brus el d Des Ztterdsgi \an Brussel 1.06, a Mechelen 1.87. De tijd -oor d-> B lgi«cbe stations is Be gische zom«rijd Tot 15 Mei as. vertrekken de treinen van de NederUnd«the stations een nar vroeger Spoorweg Ter Neuzenblent. vSelzaete aQent St. P. v a Brussel N 7 23 8 04 8 39 9 9 11 04 12 57 11 44 1 5') 11 f2 154 12 51 2 54 6 06 6 56 7 20 8 43 v Brussel Z a Gent St. P. v Gtut St. P. a Selzaete 6 25 7 22 7 7 82 8S8 9 18 11 11 32 11 5") 1251 4 - 4 32 5 6 8 8 32 8 44 9 35 Autobusdlenst Terneuzen—Sluiskil—Sas van Gent Zelza'e v.v. v Terneuzen, Prov. Boot v Sluiskil v Sas an Gent a Ze'zate, btation H. T v Zelzaete, Station H. T. v oas van Gent v luiskil a Terneuzen, Prov. Boot a Rijdt niet des Zondags. 5 50 8— 9 0 11 20 1 15 2 15 410b 6 30 7 35 615 8 16 9 45 1135 1 30 2 30 4 45 6 45 7 50 6 20 8 80 10 U-50 145 2 45 6 6 8 05 6 3b 8 40 1"10 12 0 - 2 -6 5 10 6 10 b 16 6 45 a 8 46 10 30 12 20 0 - 3 20 5 25 7 9 6 5b 8 - 8 5 1» '0 i2 30 1 45 3 30 6 35 7 In 9 10 7 05 8 15 9 10 10 55 12 45 2 - 3 45 5 50 7 25 9 25 7 20 8 30 9 25 11 1O 1 2 15 4 - 6 05 7 40 9 40 b Vertrekt Zondags om 4.30 van de Prov. Boot W erkdagen. Walzoorden—Hansweert- Kruiningen. Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,1511,16 1,36 3,50 5 35 7,15 9 20 Aankomst te Hansweert 8,<»5 9,4611,46 2,05 4.20 6 05 7,46 9 60 Vertrek van Hausweert 8,10 9,5011,60 2,10 4,26 6 lO 7,60 9 dO® Aankomst te Kruiningen 8,2010.12,— 2,20 4,35 6 20 8,- 10 Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07 '2 07 2,27 5,' 7 z7 07 VlissingeD 8 32 11 3412,43 2,34 4,43 6 43 8,34 1 43 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn. Krnlnlngen—HansweertWalzoorden. Aankomst trein vaa Roosendaal 7,44 9 3212,412,32 4,415,36 8.32 Vlissingeu 8,25 8,26 10 06 12,l'6 2 26 4.05 5.05 8,06 Vertrek van Kruiningen 6,30 ,28 10 10 12,45 2 35 4.45 6,4u 8,36 Aankomst te Hansweert 6,40 8,38 10 20 12,55 2,*6 4,56 6,50 8,46 Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4 10,25 12,65 2,60 66,10 8.50 Aankomst te Walzoorden 7,15 9,1010,65 1,26 3.20 5 306,40 9.20 Aank. tr Vlissingen 615 716 887 917 1122 12J9 128 819 323 528 6'8 728 Vertr. boot Vlissingen 630 746 9— 1016 1130 1245 3- 815 480 545 7- 915 Aank. boot Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 34u 466 610 725 940 Vertr, boot Breskens 7815 930 1046 1200 116 280 846 5— 616 810 945 Aankomst Vli3slngen 26 840 956 110 1226 140 265 410 526 640 835 1010 arir, trein Vlissingen 784 920 1015 1120 160 320 420 539 i2u 650 11.40 12.25 2.15 12.59 Zondagen 7,f5 11,15 5.35 9.20 8.05 11,46 6,05 9.60 8,10 11,50 6,10 9,60* 8,20 12,- 6, 0 10, 8,27 12,07 6 27 8,32 12,43 c,43 10,43 6,45 7,15 9,41 10,05 10.10 10,20 10,25 10,65 2.26 2,35 2,45 2,50 8.20 8.32 8.36 8.45 8.60 9 20 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes HoedekenskerkeNeuzen. 6,46 9,40 7,30 10,25 8,15 11,51 8,u4 11,09 2,20 3,05 8,61 4,69 5,40 6,26 7,51 6,59 7,55 8,40 9,15 9.12 met tram. Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 5,48 8,44 Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 6 13 7,49 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,16 6,45 9,15 Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,7,30 10, Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 1,50 Borsselen 7,40 10,50 2,10 Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,10 Vertrek trein van Vlissingen 9,20 1,50 3,20 4,10 4,30 6,30 5,39 Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst to Neusea vm. 8,37 nm 12,09 12,37 3,28 5,60 9,- 12,45 4- 9,20 7,- 10,20 I) II II 1.05 4,20 2.06 6,20 917 1209 1 8 528 728 746 k 151946 315 645 780 8101 >40 110 340 610 755 8161746 116 315 616 810 8401110140 410 640 836 920 120160 622 720 8: 0 6.46 nm. 7,55 7.30 8,40 8,15 9,15 8.47 912 vm. 9,57 nm. 8,44 9,49 7,49 10,30 9,16 11,15 10,- vm 10.30 nm 7.20 10.60 7.40 11.50 8.49 8.50 6.28 vm. 9.— nm. 6.— 9.20 6.20 10.20 7.20

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 4