Stoombootdienst op de Wester-Selielde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij
visch goed op hun plaats zullen
zijn-
Botersaus (4 personen).
V3 L kokend water 2
Maggi's Bouillonblokjes, 40G
(4 afgestreken eetlepels) bloem
80 G (4 afgestreken eetlepels)
boter.
JVC 1
JEU INT
I>J V J±S
VOER
Nadruk verboden 1)
Axel Walsoorden Axel
Axel
YLISS1NWEN—ROOSENDAAL.
Alleen op werkdagen b Alleen ep Zon. en Feestdagen,
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Ne azenWent.
Autobosdlenst Terneazen—Sluiskil—Sas van Went-Zelzate v.v.
Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging.
WalzoordenHansweert Kruiningen.
Kruiningen—HansweertWalzoorden.
YliasingenBreskens.
Breskens—Yllsslngen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
NeuzenBorsselenYllsslngen.
VlissingenBorsselenNeuzen.
nm.
Mei recepten.
Er zjjn van die traditioneele
gebruiken, die hier en daar nog
worden in stand gehouden, maar
die ever het algemeen verdrongen
zijn geworden door den stroom
van nieuwigheden
Zoo is het o.a gegaan met de
oude gewoonte, die de huisvrouw
in Mei de combinatie deed kiezen
van nieuwe zoutevisch, jonge
worteltjes en nieuwe aardappelen.
Dat was eeD goede keus; immers
de pas gezouten visoh, speciaal
de beroemde »keelrj~s en lipjes*
daarbij de geurige jonge
groente, de steeds zoo gewaar
deerde nieuwe aardappelen en ten
slotte de saus, die in dezen tnd
van 't jaar weer met echte gras-
boter kan worden bereid die
alle afzonderlijk maar niet minder
in de hier genoemde samenvoe
ging, vormen een maaltijd, die
een geschikte alwisseling is met
onze anders gebruikelijke »visch-
dagen«.
De keeltjes en lipjes worden
reeds een dag van te voren besteld
en 's avonds ot 's ochtends vroeg
in ruim water gezeteen uur
vóór het begin van den maaltijd
zetten we ze op met versch kokend
water zonder zout en we laten ze
op een zoo zacht mogel\jk vuur
meer tegen het kookpunt aan
dan bepaald kokende gaar wor
den (ongeveer 1 uur). Halver
wege kenren we de visch op het
zoutgehalte blijkt ze te zout, dan
gieten we het water nog eens at
en vervangen het door nieuw ko
kend water zou daarentegen de
visoh te tl u w olijken, dan voegen
we er nog wat zout bij.
Omstreeks dienzetfden tyd
als dus de visch een half uur
zachtjes heeft gekookt zetten
we onze worteltjes en onze nieuwe
aardappelen op, beide maar
vooral de worteltjes met wei
nig water, n.l. zoo, dat na een
halt uurtje koken het water is
verdwenen de gare worteltjes
worden dan in de pan even door-
geschud met een flink klontje boter
en wat fijngehakte peterselie, de
aardappelen worden boven het
vuur enkel droog geschud.
Als we den tijd, die voor 't gaar
maken van groente, aardappelen
en visch noodig is, gebruiken voor
het hakken van de peterselie eD
het bereiden van de saus, dan
komt alles tegelijk warm op tafel
en er is geen twijfel aau, of het
valt bij iedereen in den smaak
Als saus maken we klaar eeD
peterselie- of een bote saus, waar
voor hier een paar b(j tonder sum
kelijke recepten volgen, die trou
wens ook bij andere gekookte
Los de Maggi's Bouillonblokjes
in het kokende water op.
Verwarm op een zacht vuur
roerende de bloem met de helft
van de boter (2 afgestreken eet
lepels dus), giet er onder voort
durend roeren geleidelijk den
bouillon bij en laat de saus even
doorkoken, iot ze mooi glad en
gebonden is. Noem de pan van
het vuur en roer er klontje
voor klontje de rest vau de
boter door: de saus wordt op deze
wijze »roomig* van uiterlijk en
bijzonder geurig vau smaak, om
dat de laatst toegevoegde boter
niets door het koken heeft verloren.
Peterseliesaus (4 personen).
Vs L. kokend water met 2 Mag
gi s Bouillonblokjes 40 G. (4 af
gestreken eetlepels) bloem, 80G.
(4 afgestreken eetlepels) boter,
1 volle eetlepel fijngehakte pe
terselie.
Los de Maggi's Bouillonblokjes
op in bet kokende water.
Verwarm op een zacht vuur,
onder voortdurend roeren, de
bloem met de heltt van de boter
giet daarbij steeds roerende
geleidelijk den bouillon en laat
de saus even doorkoken, tot zede
ereiBCtiie dikte heeft gekregen.
N ui de pan van het tour en roer
er klontje voot klootje de
nog overgeöouoen boter door, die
met de peterselie is vermengd
Laat vooral de peterselie niet mee
koken èo de geur èo de kleur zou
deu daaronder te lijdeD hebben
(Auteursrecht volgens de wet voorbehouden.
v Axel
v Zaamslag
v Hengstdijk
a Walsoorden
6 19 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54
6 34 7 56 10 20 1246 3 20 6 11
6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30
7 10 8 30 10 54 1 20 348 646
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
720 9 44 1210 2 44 5 37 6 47
734 9 9 1224 259 5 17
7 5 10 20 1246 3 20 6 11 7 23
812 1036 1 340 6 29 7 43
Axel
Driesch.
Westdorpe
Sas van üent
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
5 44
6 02
6 18
6 40
6 58
7 09
7 19
73
8 12
8 17
8 33
8 48
9 09
9 23
9 38
9 48
10 04
Sas van
1036 102 336
1041 1 07 341
10 57 1 23 3 57
11 17 1 50 4 34
11 39 2 12 457
11 58 2 31 5 16
12 08 2 41 5 26
12 18 2 51 5 36
12 34 3 07 5 52
Üent Breskens
7 39 I v Breskens 5 43
7 44 I v Hoofdplaat 5 59
7 58 v Biervliet 6 09
§13 v Pyramide 6 20
a8 33 v Philippine 6 41
a8 52 v Sas van üent 7 03
a9— v Westdorpe i 17
a912 a Axel 7 38
a9 27
Axel
8 12 1042
8 28
8 38
8 49
9 09
9 28
9 42
9 59
10 58
1108
11 19
11 39
11 57
12 10
1228
1 14 4 7 37
1 31 4 16 7 52
1 41 4 26 8 02
1 52 4 37 8 13
2 13 4 58 a8 34
2 31 5 20 a8 54
2 44 5 34 a9 08
3 - 5 52 a9 26
a Op Zondag 20 minuten later.
Axel '1 erneuzen Breskens Axel
v Axel
v Zaamslag
a Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
ljzendtjke
IJzendijke
Schoond.
Schoond.
Breskens
5 44 7 36
5 59 7 56
618 8 16
619 849
6 30 8 59
640 909
659 929
708 938
7 24 9 39
7 39 9 53
7 54 10 19
806 10 38
10-12
10 20 12
10 39
11 19
11 29
11 39
11 58
1206
12 07
12 19
12 54
106
28 3 5 53
46 3 20 6 11 7 23
06 3 39 6 30 7 42
52 4 37 8 12
02 4 47
12 4 57
32 5 17
39 5 27
38 5 28
52 5 43
44 5 54
56 6 Oó
8 23
833
Breskens
Schoond.
Schoond.
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Hoek
Neuzen
Neuzen
Zaamslag
Axel
6 20
6 40
6 48
6 59
7 35
811
8 20
822
8 36
8 37
8 49
9 09
917
9 27
9 59
93012
9 40 12 20
9 54 12 34
10 08 12 48
11 08 1 42
3 43 5 612
3 53 5 10 6 20
4 10557
4 246 12
4 25
7 56 10 21
816 1039
11 19
11 39
11 47
11 57
12 24
1244
1 04
1 52
2 12
2 20
2 30
2 59
3 21
340
4 37
4 57
5 04
5 16
5 50
6 12
6 30
813
8 34
8 41
8 52
8 54
914
9 34
Autobusdienst Axel Hulst
v Axel
910
1 40
4 30
v Zuiddorpe
9 20
1 50
4 45
v Koewacht
9 35
2 05
5
v St. Jansteen
950
2 20
515
a Hulst
10-
2 30
530
v Hulst
1010
240
615
v St. Jansteen
10 20
2 50
6 25
v Koewacht
10 35
3 05
6 40
v Zuiddorpe
10 50
3 20
6 55
v Axel
11
3 30
7 05
Autobusdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden v.v.
vSt.Janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915 110 130 325 350 536 650 925
1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006
11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150215 410 735
Marktbussen.
v Hulst
a Walz.
630 830
710 910
Naar St. Nicolaas.
Naar Gent.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,-
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Van Hulst 11—, Axel 11,30 Holl. tijd, aank. üent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via Vogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
v Vlissingen afi 47
t Middelburg a6 54
Goes ab 14
Krmuingen ab z7
Bergen up Zeem ab 48
a iion.se nuaai a7
v Kuoaeudaal a7 05
v Rotte dam D. P. aö 04
a Den Haag H.S. a8 27
a Amsterdam G.S. a9 lb
V Roosendaal i 07
a Breda 7 27
's Hertogen bosch 8 4
a Utreehi i,.ti bf>2
'8 Hei togen bosch 817
Nijmegen 9
a Arnbem 9 20
Per spoor reist gij het veiligst.
8 27
8 3b
8 58
7 14
7 44
7 67
8 02
904
9 27
10 16
8 07
8 27
9 14
9 .2
9 17
10
10 20
7 60
7 58
814
827
8 48
9 -
9 06
10 04
10 il
11 16
907
9 27
1014
1U 52
10 17
11
11 20
9 20
9 29
95i
10 07
10 37
10 5'J
11
12 0*
12 27
1 16
11 07
11 27
12 14
12 j2
12 17
1
120
11 20
11 29
L 51
12 07
12 37
12 60
12 66
2 04
2 i7
3 16
107
127
214
2 5-
217
3 -
3 20
1 60
1 8
2 14
2 27
2 48
3
3 08
4 04
4 z7
5 16
A u7
3 27
4 14
4 62
417
5-
5 20
a3 20
«3 29
a3 51
a4 07
a4 37
a4 50
6 -
6 04
6 27
7 *6
5 07
5 27
6 14
6 52
4 20
4 29
4 51
6 07
6 37
5 60
6 19
7 34
7.W
8 46
607
6 27
7 1*
75 i
6 .7 b717
7 b8
720 b8 20
5 60
5 58
614
6 27
6 48
7
7 04
8 04
8 27
9 16
70?
7 27
8 14
8 62
817
9 -
9 20
7 20
7 29
7 51
8 07
8 37
8 50
9 06
9 56
0 il
11 lo
9 07
9 27
10 .4
10 62
1017
11 -
11 20
8 60
8 68
9 14
9 27
9 48
10-
10 06
10 54
11 29
12 16
10 07
10 2
11 14
11 52
bil 17
bl2 -
bl2 20
vArnhem
Nfjtnegen
a "s Hertogenbbseh
v L treoni v..o.
's Uertogenbosch
Breda
a Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Den üaag H.S.
a Rotterdam D.P.
a Roosendaal
v Roosendaal
m Bergen op Zoom
Kruiningen
1*006
Middelburg
a V. sin gen
a5 52
a6 34
a6 64
a5 54
a6 62
al
a7 17
a7 46
ae 04
a6 8
ab 37
6 41
7 03
7 44
7 10
7 52
6 34
8 64
8 43
7 32
7 54
8 62
a 9
a 9 13
a 9 34
a 9 46
alO 03
alO U9
8 41
9 03
9 44
910
9 52
16 85
10 64
8 43
9 32
9 64
10 52
11 -
11 13
11 84
11 46
12 03
12 09
9 41
1141
1 41
3 41
6 41
7 41
b8 29
10 03
12 03
2 03
4 03
6 03
8 03
b8 61
10 44
12 44
2 44
4 44
6 44
8 44
b9 4»
10 10
12 10
210
4 10
610
8 10
9 10
10 52
12 62
2 52
4 62
6 62
8 62
9 52
1 35
1 36
8 35
6 36
7 35
9 35
10 35
1154
1 54
3 54
5 51
7 54
9 54
10 54
all 13
1 43
8 43
6 43
7 43
8 43
al'2 20
2 32
4 32
6 32
8 32
9 32
al2 48
3 06
4 64
6 54
8 55
10 04
12 -
*1 54
3 56
5 54
7 64
9 52
10 55
&2
4
6 -
8 -
10 -
11 -
12 14
a2 18
4 14
6 14
8 13
1014
11 13
12 4,3
a2 14
4 43
6 43
8 34
*0 43
11 34
12 69
a2 46
4 59
6 59
8 46
10 59
11 46
121
a3 03
6 21
7 21
9 03
11 21
12 03
128
ad 09
5 28
7 28
9 09
1128
12 09
V Ter Neuzen 6 5 10 5? 2 04 a5 00 6 50b
Sluiskil 6 24 J1 06 2 13 a5 09 6 68b
„Axel 6 33 11 14 2 21 a5 19 7 06b
B Kijkuit 6 411121 a5 26 7 14b
.Hulst 6 53 1133 2 40 a5 40 7 24b
a St. Nicolaas 7 13 11 40 2 50 a5 59 7 43b
St. Nic. n. Antw. 7 22 12 01 3— 6 (9 7 62
Antwerpen 7 57 12 17 3 27 6 42 8 10
St. Nic. n.Mech. ac7 19 12 05 3 09 6 0 a 7 55b
Mechelen ac814125< 407 702a847b
Mechelen acS25 1 16 4 15 7 15 9 05b
Brussel ac8 41 1 31 4 31 7 31 9 21b
a Alleen op werkdagen,
b Alleen op Zon- en Feestdagen.
c Deze trein vertrekt op Zon- en Feestdagen om 8.14 van St, Nicolaas 9 09 a Mechelen
en 9 31 a Brus e'
d Des Z<terdngi van Brussel 106, a Mechelen 1.87.
De tijd oor de B"lgi»che sta0ons is Be gische zom r ijl
Tot 16 Mei as. ve-trekken de treinen van de Nelerund*che stations een uur vroeger
V
Brussel
6 CO
IP 00 dl 20
6 03
a
Mecheles
6 15
10 16
dl 35
6 15
V
Mechelen
619
10 25
157
631
a
St. Nic. v. Meeh.
7 H
11 26
2 54
7 37
V
Antw. n. St. Nic.
6 44
11 46
2 41
7 27
a
St. Nic. v. Antw.
716
12 01
259
7 45
V
St. Nie n. Tern.
7 25
12 09
3 08
7 52
1,
Hulst
8 20
103
4-
8 44
O
Kijkuit
8 27
111
8 51
11
Axel
8 36
1 19
414
8 59
,1
Sluiskil
8 46
128
4 22
9(8
a
Ter Neuzeu
8 63
187
4 29
9 15
vSelzaete
aGent St. I
v
a Brussel N
7 23
8 04
8 39
9 9
11 04 12 57
1144 150
1152 154
12 53 2 64
6 06
6 56
7 20
8 43
v Brussel Z
a Gent St. P.
v Gent St. P.
a Selzaete
6 26
7 22
7
7 32
8 38
9 18
11
1132
1155
1253
4 -
4 32
5
6
8
8 32
8 44
9 36
v TerEeuzen, Prov. Boot 5 59
v Sluisail 6(5
v Sas an Gent 6 20
a Zelzate, Station H. T 6 31
v Ze'zaete, Station H. T. 6 45
v Sas van Gent 6 56
v ^luiskil 7 05
a Terneuzen. Prov Boot 7 20
a Rijdt niet des Zondags, b Vertrekt
a
8
8 15
8 30
8— 910
816 9 45
8E0 10 -
8 40 10 10
8 46 10 30
8 5 10 40
9 10 10 55
926 11 0
11 20
1135
11 50
12
12 20
1230
12 45
1 -
1 15
180
1 45
0
0 -
145
2
2 15
2 15
2 3d
2 45
2 55
3 20
3 30
3 45
4 -
410b
4 45
5
6 10
5 25
5 33
5 50
6 05
6 30
6 45
6
6 10
7
7 10
7 25
7 40
Zondags om 4.30 van de Pro/. Boot.
7 35
7 50
8 05
8 16
9
9 10
9 25
9 40
Werkdagen, Zondagen
Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,'511,15 1,36 8 0 35 7,15 9 20
Aankomst te Hansweert 8, 5 9,'6 11,46 2,05 4.zo 6 üj 7,4» 9 60
Vertrek van Hansweert 8,10 4,5011,60 2.10 4 ,:6 6 lO 7,60 9 u0*
Aankomst te Kruiningen 8. 0 10.— 12, - 2,20 4,35 b 39 8,— lu
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,0T 2 07 2,27 5, 7 il rQ7
Vlissingen 8 32 11 3412,43 2,34 4,43 6 43 8,34 1 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zfjn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2 32 41 5,36 8 32
Vlissingen 6.25 8,26 10 06 12,05 2 2ó 4,05 5,Gj 8,06
Vertrek van Kruiningen 6,80 ",28 lo 10 12,45 2,35 4n 6,4'J 8,36
Aankomst te Hansweert 6.40 8,3610 2012,55 2 *0 4,06.5.50 8,45
Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4 .0,25 12,£>0 2,6U 6 6,10 8,00
Aankomst te Walsoorden 7,15 9,10 10,55 1,26 3,20 5 30 6,40 9.20
Aank.tr. Vlissingen 615 716 887 917 11x2 1209128 319 323 528 6 8 728
Vertr. boot Vlissingen 630 746 9— 1016 1130 1245 9— 815 48u ó4o 915
Aank. boot Breskens 655 810 926 1040 1165 *10 2,25 840 46b 610 725 940
Verte, boot Breskens 7— 815 930 1046 1200 116 230 3465— 616 810 946
Aankomst Vil slngen 26 8.0 956 101226 140 255 4iü 526 640 880 lulO
Vertr. trein Vlissingen 734 -2n 1015 1120 160 320 420 539 .2o 860
7,35 11,15 5 'P 9.20
6.O0 11.46 6,0a 9,60
8,10 11,50 6,10 9,60*
8,20 12,- 6, 0 10,-*
8,27 12,07 6 27
8,82 12,43 t>,43 10,43
6,45
7,15
9,41
10,0=»
10.10
10,20
10,25
10,65
2.25
2 36
2,45
2,50
3.20
8.32
8,05
8 26
8.' 5
8.60
9 20
Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11.40 2,20 5,40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12.25 3,05 6,26
Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 li,51 2.15 8,61 7,. 1
Vlissingen 8,04 11,09 12.59 4,69 6,59
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
7,55
8,4u
9,15
9,12
Aaukomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,- 9,44
8,13 9,49
8,45 10,30
9,30 11,15
11,44
11,49
12,30
1.16
2,44
2,13
3,16
4.-
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
6,48
613
6,45
7,30
Vertrek boot van Neuzen vm. 7 20
Borsselen 7'40
Aankomst te Vlissingen vm. 8*40
Vertrek trein van Vlissingen 9 20
10,30 nm. 1,50
10,50 2,10
11,60 3,10
1,50 3,20
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
vm. 8,37 nm 12,09 12,37
5,60 9,- 12,45
11
1»
9,20
7,- 10,20
11
11
M
1.05
2.06
8,44
7,49
9,15
10,-
4,10
4,30
6,30
5,39
3,23
4
4,20
6,20
917 1209 8 528 723
745 1 15IV '6 >15 64j 80
8101,40 110 340 610 755
815 1 46116 3 45 61F 810
840 1110 140 410 640 836
920 *120160 622 720 8.,0
vm
6.45 nm. 7 55
7.80 ,40
8,15 9,15
8.47 912
vm. 9,57 nm. 8,44
9,49 7,49
10,30 9,16
11,15 10,-
vm 10.80 nm 7.20
10.60 7.40
11.50 8,49
8.50
vm,
9.—
9.20
10.80
t
a
6.28
6.—
6.20
7,20