Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwscli-Vlaamsclie Tramweg-Maatscliappij E Eï IV IV V Ei V 619 737 1003 1229 303 554 6 34 7 56 10 20 12 46 3 20 6 11 6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30 7 10 8 30 10 54 1 20 3 48 6 46 8 12 1042 1 14 8 28 10 58 1 31 838 11 08 1 41 11 19 1 52 11 39 2 13 11 57 2 31 12 10 2 44 1228 3- 8 49 9 09 9 28 9 42 9 59 4— 7 37 4 16 7 52 4 26 8 02 4 37 8 13 4 58 a8 34 5 20 a8 54 5 34 a908 5 52 a9 26 a Op Zondag 20 minuten later. 12 28 3 5 53 1246 3 206 11 7 23 1 06 3 39 6 30 7 42 1 52 4 37 812 2 02 4 47 8 23 2 12 4 57 8 33 2 32 5 17 2 39 5 27 3 38 5 28 3 52 5 43 4 44 5 54 4 56 6 06 6 27 6 36 6 58 7 14 7 44 7 67 8 02 904 9 27 1016 8 07 8 27 9 14 9 52 917 10- 10 20 7 60 7 58 814 8 27 48 9 - 9 06 10 04 10 27 11 16 9 07 9 27 10 14 10 52 10 17 11 11 20 9 20 9 29 9 51 10 07 10 37 10 59 11 12 04 12 27 116 1107 11 27 12 14 12 52 1217 1 120 1120 11 29 11 51 12 07 12 37 12 50 12 56 2 04 2 27 8 16 107 127 214 Allee» ep werkdag» k Allee» ep Zo»- ea feestdagen. Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging. Aank.tr. Vlissingen 615 716 837 917 1122 1209 128 809 323 528 618 728 Vertr. boot Vlissingen 680 746 9— 1016 1130 1245 2- 815 480 545 7- 915 Aank. boos Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940 HoedekenakerkeNeuzen Vlissingen—BorsselenNeuzen. i,ao Hot tabaksverbruik. De cijfers voor 1938 toonen opnieuw aan, dat bot verbruik van tabak een belangryke ver andering van structueelen aard ondergaat. Dit spreekt bet dui delijkst by vergelijking met 1929, het laatste jaar vóór de crisis. Ondanks de groote verandering van de koopkracht der bevolking is het gemiddeld verbruik van sigaretten per hoofd zonder onderbrekingen van eenig belang gestegen van 409 in 1929 tot 549 in 1938 Daartegenover staat een vermindering van het ver bruik van rook- en pruimtabak e.d. van 1,45 kg (na een stijging tot 1,59 kg in 1932) tot 1,16 kg. Aangezien het hoofdelijk gebruik van sigaren slechts geringe schommelingen vertoond heeft en per saldo nog eenigssins gestegen is (van 173 tot 179), is de styging van het verbruik van sigaretten dus practisch geheel gegaan ten koste van dat van rook- en pruim tabak. De totale uitgaven voor tabaks fabrikaten zijn in bedoelde pe riode belangrijk verminderd, n 1. van 173 tot 132 millioen gulden of por hoofd der bevolking van 22 tot 15. Er heeft dus ook een belangrijke daling van de gemiddelde waarde der verbruik te artikelen plaats eevonden voor sigaren van 69 tot 42 per duizend, voor sigaretten van 17 tot 10 per duizend en voor rook- en pruimtabak e.d. van 236 tot 175 per 100 kg. Het trekt de aandacht, dat de na 1930 begonnen daling van de totale waarde, sinds 1936 weer voor eenige styging heeft plaats gemaakt; bedroeg de waarde in 1930 183 millioen, in 1936 was deze 124 millioen en in 1938 132 mil. Meerdere gegevens vindt men in het Januari Maandschrift van het Centr. Bur. v.d.Statistiek. Auto, boot en tractor tegelflk. Een merkwaardig vervoermid del, dat wellicht t.z t. ook in ons laud met zijn zachten en vaak drassignn bodem nuttige diensten zal kunnen bewijzen, hebben Amerikaansche irgenieurs gecon strueerd, namelijk een auto, die op zyn wielen kan dryven en zich voortbewegen. Dit vervoermiddel, dat alle eigenschappen van een auro, een boot en een tractor in zich ver- eenigt, kan op vasten grond een snelheid ontwikkelen van 60 km. per uur. Op drassigen bodem bedraagt de maximumsnelheid 15 A 20 km en in het water nog altyd ruim 10 km. De banden der vier wielen van dezen amphiebie-auto zyn van een zoodanigen omvang, dat als het voertuig zich in het water bevindt, de waterverplaatsing zoodanig is, dat de banden het geheele vehikel drijvende hou den bij een maximaal totaal ge wicht van 3500 kg. en een ma ximum-diepgang van 60 cm. De van aluminium vervaar digde wielen hebben een diame ter van 1 50 m. en zijn van balloDbanden voorzien. De ban den staan in verbinding met een compressor, die het ontstaan van scheuren als gevolg van oneffen heden tegengaat. Voorts zijn de wielen uitgerust met dwarsloo- peode, luchtdichte rubberslangen van circa 5 cm. binnen-diameter. Bevindt de auto zich op vasten wal, dan verhinderen deze slan gen het doorzakken van den wa gen. Op drassigen bodem kan hij, dank zy deze rubberslaugen, voortglyden en in het water doen zy dienst als een soort scheppen, die de voorwaartsche beweging vergemakkelijken. NIeHwe kegel In den Vesuvius. Waarnemers van het observa torium te Sorrente deelen mede, dat zich in den Vesuvius weer een kegel aan het vormen is. Men is niet in staat, de juiste afmetingen op te geven, doch verklaart slechts, dat de kegel duidelijk zichtbaar omhoog komt. Deze mededeeling heeft weer alle belangstelling op <ien vuur- spuwenden berg gericht, te meer, omdat twee jaar vóór de cata- strophale eruptie van April 1906 eveneens een kegel gevormd werd. Deze kegel, die in een zeer fyne punt uitliep, stortte in een- tydens de eruptie, die een der ergste was, welke men van denVesuvius heeft medegemaakt. Tien jaar geleden werd in den Vesuvius eveneens een kegel waargenomen, die weldra een hoogte van 71 meter bereikte, nl. circa 1200 meter boven de zee. —o Een gegronde reden. Oom Waarom draag je zulke hooge hakken Lily Denkt u misschien, dat ik altyd op m'n voorhoofd gekust wil worden M 1 D (Auteursrecht volgens de wet voorbehouden. Axel Walsoorden Axel v Axel v Zaamslag v Hengstdijk a Walsoorden v Walsoorden v Hengstdijk v Zaamslag a Axel 720 944 1210 244 537 647 7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7 7 56 1020 1246 3 20 611 723 8 12 10 36 1 3 40 6 29 7 43 Axel Driesch. Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat 544 6 02 618 6 40 6 58 7 09 7 19 Axel 812 8 17 8 33 8 48 909 9 23 9 38 948 7 361004 Sas 1036 1 02 1041 107 10 57 1 23 11 17 1 50 11 39 2 12 11 58 231 1208 241 12 18 251 12 34 3 07 van 3 36 341 3 57 4 34 Gent 7 39 744 7 58 8 13 4 57 a8 33 5 16 a8 52 5 26 a9 - 5 36 a9 12 5 52 a9 27 Breskens v Breskens 5 43 v Hoofdplaat 5 59 v Biervliet 6 09 v Pyramide 6 20 v Philippine 6 41 v Sas van Gent 7 03 v Westdorpe 7 17 a Axel 7 38 Axel Axel Zaamslag Neuzen Neuxen Hoek Philippine Pyramide a ljzendijke v ljzendijke a Schoond. v Schoond. a Breskens 544 736 5 59 7 56 618 8 16 619 849 630 859 640 909 659 929 708 938 7 24 9 39 7 39 9 53 7 54 1019 8061038 Axel 10- 10 20 10 39 11 19 11 29 11 39 11 58 12 06 12 07 12 19 12 54 1 06 Terneuzen Breskens Breskens Schoond. Schoond. ljzendijke ljzendijke Pyramide Philippine Hoek Neuzen Neuzen Zaamslag Axel Axel 811 8 20 8 22 8 36 8 37 6 20 8 49 6 40 9 09 6 48 9 17 659 927 7 35 959 7 56 1021 816 10 39 9 3012- 9 40 12 20 9 54 12 34 10 08 12 48 1108 142 3435-612 3 53 5 10 6 20 4 10 5 57 4 24 6 12 4 25 11 19 11 39 11 47 11 57 12 24 1244 1 04 1 52 212 2 20 2 30 2 59 3 21 3 40 4 37 4 57 504 5 16 5 50 612 6 30 813 834 8 41 8 52 8 54 9 14 9 34 Nadruk verboden SPOORWEH «ECHELEN—TERNEUZEN. v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas 614 6 24 6 33 6 41 6 53 713 7 22 7 5» v St. Nic. n. Antw a Antwerpen v St. Nie. n.Mech, ac7 19 a Mechelen 7 30 v Meehelen 7 85 a Brussel 7 61 10 58 9 64 1106 2 13 11 14 221 11 21 1133 2 40 1140 2 50 12 02 3 12 17 3 28 1201 309 101 4 07 1 16 4 15 1 31 4 31 a5 02 a5 11 a5 21 afi 28 85 42 a5 58 6 07 6 42 6 05 a 7 02a 7 15 7 31 6 50b 6 56b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 10 7 65b 8 47b 9 05b 921b Brussel Mechele» Meehelen St. Nie. v. Meeh. Antw. n. St. Nie. St. Nic, St. Nic Hulst Kijkuit Axel Sluiskil Ter Neuzen v. Antw. u. Tem. 6C0 6 17 619 7 19 «44 7 16 7 25 8 20 8 27 8 36 8 46 8 53 10 00 1016 10 29 11 26 11 46 12 00 12 09 103 1 11 1 19 128 187 a Niet op Zon- en Feestdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, c Eerstvolgende correspondentie is 8,14 en aank. Brussel 9,09. 120 136 1 67 2 54 2 41 219 3 08 4 4 16 4 24 4 31 6 10 6 26 «31 7 37 7 27 7 45 7 63 8 44 8 51 8 59 9 0S 915 Spoorweg Ter Neuzen—Eeat. Autobusdienst Axel—Hulst v Axel 910 140 4 30 v Zuiddorpe 9 20 1 50 445 v Koewacht 9 35 2 05 5- v St. Jansteen 9 50 2 20 515 a Hulst 10- 2 30 530 v Hulst 1010 240 615 v St. Jansteen 10 20 2 50 6 25 v Koewacht 10 35 3 05 6 40 v Zuiddorpe 10 50 3 20 6 55 v Axel 11 330 7 05 v Hulst a Walz. 630 830 710 910 1025 11 Autobusdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden v.v. v St. Janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915 1105 r30 325 350 536 650 925 1245 240 305 450 611 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006 125 320 345 530646918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735 Marktbussen. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9 Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Van Hulst 11—, Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd. Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd. Op Maandag van Walzoorden via Vogelwaarde naar Hulst 11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12 40 en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06. Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. Naar St. Nicolaas. Naar Gent. VLISS1N fit ENROOSENDAAL. Per epeor reist gij het veiligst. v Vlissingen a5 47 Middeiourg a5 54 Gees a6 14 Kramingen a« 27 Bergen ep Zeem aC 48 a Roosendaal a7 v Roosendaal a7 05 v Rotterdam D. P. ad 04 a Den Haag H.S. a8 27 a Amsterdam C.8. a9 16 v Roosendaal 7 07 a Breda 7 27 v 's Hertogenbosoh 8 14 a Utrecht Ü.S. 8 62 v 's Hertogenbosch 8 17 Nymegen 9 a Arnüem 9 20 2 52 217 3 - 3 20 5 20 150 158 2 14 2 27 2 48 3 3 08 4 04 4 27 5 16 3 07 3 27 414 4 52 417 5 - 5i a3 20 a3 29 a3 51 a4 07 «4 37 a4 50 5 - 6 04 6 27 7 16 5 07 5 27 6 14 6 52 4 20 4 29 4 51 5 07 6 37 5 50 6 19 7 34 7 67 8 46 6 07 6 27 7 14 7 52 6 17 b7 17 7 b8 7 20 b8 20 5 50 5 58 614 6 27 6 48 7 7 04 8 04 8 27 916 7 07 7 27 814 8 52 8 17 9 9 20 7 20 7 29 7 51 8 07 8 37 8 50 9 06 9 56 10 27 11 16 9 07 9 27 10 14 10 52 10 17 11 11 20 vArnhem NljmegeD a 's Hertogenbesch v Utrechi C.t>. 's Hertogenbosoh Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Roosendaal Roosendaal Bergen op Zeom Krutmngen Goes Middeloarg VuÊSiagen »5 52 a6 34 a6 64 ag 54 a6 62 a7 - a7 17 a7 46 a8 04 a8 80 ab 37 6 41 7 03 7 44 710 7 52 6 84 8 64 8 43 7 32 7 54 8 52 a 9 a 9 13 a 9 31 a 9 46 alO 03 alO 09 8 41 9 03 9 44 910 9 52 10 35 10 64 8 43 9 32 9 64 10 52 U- 11 13 1134 11 46 12 03 12 09 9 41 10 03 10 44 10 10 10 52 11 35 1154 12 12 14 12 43 12 69 121 128 11 41 12 03 12 44 12 10 12 62 1 35 154 all 13 al2 20 al2 48 al 54 a2 a2 13 a2 34 a2 46 a3 03 a3 09 1 41 3 41 641 7 41 2 03 4 03 6 03 8 03 2 44 4 44 644 844 210 410 610 8 10 2 52 4 62 6 52 8 52 3 35 6 36 7 35 9 35 3 54 5 54 7 54 9 54 143 8 43 6 43 7 43 9 32 4 32 6 32 8 32 3 06 4 64 6 54 8 56 3 56 5 54 7 64 9 52 4 6 8- 10- 414 614 818 1014 4 43 6 43 8 34 10 43 4 69 6 59 8 46 10 59 6 21 7 21 9 03 1121 5 28 7 28 9 09 1128 8 60 8 58 914 9 27 9 48 10- 10 06 10 54 11 29 1216 10 07 10 27 11 14 11 52 bil 17 b 12 bl2 20 b3 29 bS 51 b9 40 9 10 9 52 10 35 10 54 8 43 9 32 10 04 10 55 11 - 11 13 11 34 11 46 12 03 12 09 vNeuzen 6 50 8 50a 12 25 Sluiskil 6 69 8 59a 12 34 Sluiskil Brug 7 03 9 03a 12 38 Philippine 7 07 9 07a 12 42 Sas van Gent 7 20 9 20* 12 55 aSelzaete 7 05 9 05* 12 40 vSelzaete 7 23 11 04 12 57 aGent St. P. 8 04 11 44 1 59 v 8 39 11 52 1 ."4 a Brussel N 9-9 12 53 2 54 5 40 5 49 5 53 5 57 607 5 52 6 01 6 56 7 20 8 43 Brussel Z Gent St. P. Gent St. P. Selzaete Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen 6 25 7 22 7 30 8 8 08 8 12 8 16 8 24 7- 11 4 - 8 7 32 1132 4 32 8 32 8 28 1155 5 8 44 9 18 1251 6 - 9 36 9 21a 1 6 20 9 40b 9 51a 1 30 650 10 10b 9 59a 1 38 6 66 10 18b 10 03a 142 7 02 10 2>b 10 07a 1 46 7 06 10 26b 1016a 154 7 14 10 34b a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, W erkdagen. WalzoordenHansweert—Kruiningen. Vsrtrek boot van Walzoorden 7,35 9,1511,16 Aankomst te Hansweert 8,05 9,1611,45 Vertrek van Hansweert 8,10 4,50 1EE0 Aankomst te Kruiningen 8,-010 12,- Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,01 '2 07 Vlissingen 8 32 11 34 12,43 1,36 3,10 5 35 7,16 9 20 2,054206057,46 9 50 2,10 4,76 6 10 7,60 9 60* 2,20 4.35 6 20 8,- 10 2.27 5; 7 27 4 07 2.34 4.43 6 43 8 34 1 43 Deze bus rjjdt alleen, als er passagiers van de boot fijn Kruiningen—HansweertWalzoorden. Aankomst trein van Roosendaal •1 Vlissingen 6,25 Vertrek van Kruiningen 6,30 Aankomst te Hansweert 6.40 Vertrek beot van Hansweert 6,46 Aankomst te Walzoorden 7,15 7,44 9 32 12,41 5,32 4,41 5,36 8,32 8,26 10 06 12,06 2.26 4.05 5,05 8.05 8,28 10 10 1?,45 9,35 4 45 6,4u 8,35 8,88 10 20 12 55 2 46 4,56 6.50 8,45 8.4 10,25 12,65 2.60 6 6,10 8 50 9.10 10,65 1,26 3,20 5 30 6,40 9 20 Zondagen V5 11,15 5,35 9.20 8.05 11,46 6,05 9,60 8,10 11,50 6,10 9,50* 8,20 12,- 6, 0 10, -• 8,97 12,07 6 27 8,32 12,43 6,43 10 43 6,45 7,15 9,41 10,05 10.10 10,20 10,25 10,65 2 25 2.36 2.45 2,50 3.20 8.32 8,05 8.36 8.45 8.50 9 20 Vlissingen—Breskens. Breakens— Vlissingen. Verte, boot Breskens 7— 815 930 1046 1200 116 280 346 5— 616 810 "45 Aankomst Vlissingen 126 840 955 1101226 140 255 410 525 640 835 1010 Vertr. trein Vlissingen 734 «20 1015 1120 150 320 420 539 720 860 Ne u zenHoedekenakerke. Vertrek boot van Nenzen 6,46 9,40 11.40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12'25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15 11 1. Vlissingen 8,04 11,09 12.59 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 ii Vlissingen 8,13 9^49 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 Aankomst te Neuzen 9,30 11 15 7 1 -r j Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram, NenzenBorsselenVlissingen. Vertrek beot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 150 Borsselen 7,40 10,50 2,10 Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,50 3 10 Vertrek trein van Vlissingen m 9,20 1,50 3*20 11,44 11,49 12,30 1,16 2,20 3,05 3,61 4,59 2,44 2,13 3,15 4,- 5,40 6,26 7.&1 6,59 7,55 8,40 9,15 9,12 5,48 6-13 6,46 7,30 8,44 7,49 9,15 10,- 4,10 4,80 6,30 5,39 Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Akakomit te Neuzen vm. 8,37 nm 12,09 12,37 5,60 9<f™ 12'45 9,20 1,05 7,- 10,20 2,Qb H II II 3,23 4 4,20 917 1209 128 528 728 74610151246 315 643 780 8101940 110 340 610 755 8161045116 845 «16 810 8401110 140 410 640 836 9201120160 622 720 850 vm 6.45 nm. 7 55 7.80 8,40 8,15 9,15 8.47 912 vm. 9,57 nm. 8,44 9,49 7,49 10,30 9,15 11,15 10,- vm 10.30 nm 7.20 10.50 7.40 11.50 8.40 8.50 6.28 vm. 9.— nm. 6.— 9.20 6.20 18.10 7.20

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 4