Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwscli-Vlaamsclie Tramweg-Maatscliappij
E
Eï IV
IV V Ei
V
619 737 1003 1229 303 554
6 34 7 56 10 20 12 46 3 20 6 11
6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30
7 10 8 30 10 54 1 20 3 48 6 46
8 12 1042 1 14
8 28 10 58 1 31
838 11 08 1 41
11 19 1 52
11 39 2 13
11 57 2 31
12 10 2 44
1228 3-
8 49
9 09
9 28
9 42
9 59
4— 7 37
4 16 7 52
4 26 8 02
4 37 8 13
4 58 a8 34
5 20 a8 54
5 34 a908
5 52 a9 26
a Op Zondag 20 minuten later.
12 28 3 5 53
1246 3 206 11 7 23
1 06 3 39 6 30 7 42
1 52 4 37 812
2 02 4 47 8 23
2 12 4 57 8 33
2 32 5 17
2 39 5 27
3 38 5 28
3 52 5 43
4 44 5 54
4 56 6 06
6 27
6 36
6 58
7 14
7 44
7 67
8 02
904
9 27
1016
8 07
8 27
9 14
9 52
917
10-
10 20
7 60
7 58
814
8 27
48
9 -
9 06
10 04
10 27
11 16
9 07
9 27
10 14
10 52
10 17
11
11 20
9 20
9 29
9 51
10 07
10 37
10 59
11
12 04
12 27
116
1107
11 27
12 14
12 52
1217
1
120
1120
11 29
11 51
12 07
12 37
12 50
12 56
2 04
2 27
8 16
107
127
214
Allee» ep werkdag» k Allee» ep Zo»- ea feestdagen.
Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging.
Aank.tr. Vlissingen 615 716 837 917 1122 1209 128 809 323 528 618 728
Vertr. boot Vlissingen 680 746 9— 1016 1130 1245 2- 815 480 545 7- 915
Aank. boos Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940
HoedekenakerkeNeuzen
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
i,ao
Hot tabaksverbruik.
De cijfers voor 1938 toonen
opnieuw aan, dat bot verbruik
van tabak een belangryke ver
andering van structueelen aard
ondergaat. Dit spreekt bet dui
delijkst by vergelijking met 1929,
het laatste jaar vóór de crisis.
Ondanks de groote verandering
van de koopkracht der bevolking
is het gemiddeld verbruik van
sigaretten per hoofd zonder
onderbrekingen van eenig belang
gestegen van 409 in 1929 tot
549 in 1938 Daartegenover staat
een vermindering van het ver
bruik van rook- en pruimtabak
e.d. van 1,45 kg (na een stijging
tot 1,59 kg in 1932) tot 1,16 kg.
Aangezien het hoofdelijk gebruik
van sigaren slechts geringe
schommelingen vertoond heeft en
per saldo nog eenigssins gestegen
is (van 173 tot 179), is de styging
van het verbruik van sigaretten
dus practisch geheel gegaan ten
koste van dat van rook- en pruim
tabak.
De totale uitgaven voor tabaks
fabrikaten zijn in bedoelde pe
riode belangrijk verminderd, n 1.
van 173 tot 132 millioen gulden
of por hoofd der bevolking van
22 tot 15. Er heeft dus ook
een belangrijke daling van de
gemiddelde waarde der verbruik
te artikelen plaats eevonden
voor sigaren van 69 tot 42
per duizend, voor sigaretten van
17 tot 10 per duizend en
voor rook- en pruimtabak e.d.
van 236 tot 175 per 100 kg.
Het trekt de aandacht, dat de
na 1930 begonnen daling van de
totale waarde, sinds 1936 weer
voor eenige styging heeft plaats
gemaakt; bedroeg de waarde in
1930 183 millioen, in 1936 was
deze 124 millioen en in 1938
132 mil. Meerdere gegevens vindt
men in het Januari Maandschrift
van het Centr. Bur. v.d.Statistiek.
Auto, boot en tractor tegelflk.
Een merkwaardig vervoermid
del, dat wellicht t.z t. ook in ons
laud met zijn zachten en vaak
drassignn bodem nuttige diensten
zal kunnen bewijzen, hebben
Amerikaansche irgenieurs gecon
strueerd, namelijk een auto, die
op zyn wielen kan dryven en
zich voortbewegen.
Dit vervoermiddel, dat alle
eigenschappen van een auro, een
boot en een tractor in zich ver-
eenigt, kan op vasten grond een
snelheid ontwikkelen van 60 km.
per uur. Op drassigen bodem
bedraagt de maximumsnelheid
15 A 20 km en in het water nog
altyd ruim 10 km.
De banden der vier wielen
van dezen amphiebie-auto zyn
van een zoodanigen omvang, dat
als het voertuig zich in het water
bevindt, de waterverplaatsing
zoodanig is, dat de banden het
geheele vehikel drijvende hou
den bij een maximaal totaal ge
wicht van 3500 kg. en een ma
ximum-diepgang van 60 cm.
De van aluminium vervaar
digde wielen hebben een diame
ter van 1 50 m. en zijn van
balloDbanden voorzien. De ban
den staan in verbinding met een
compressor, die het ontstaan van
scheuren als gevolg van oneffen
heden tegengaat. Voorts zijn de
wielen uitgerust met dwarsloo-
peode, luchtdichte rubberslangen
van circa 5 cm. binnen-diameter.
Bevindt de auto zich op vasten
wal, dan verhinderen deze slan
gen het doorzakken van den wa
gen. Op drassigen bodem kan
hij, dank zy deze rubberslaugen,
voortglyden en in het water doen
zy dienst als een soort scheppen,
die de voorwaartsche beweging
vergemakkelijken.
NIeHwe kegel In den Vesuvius.
Waarnemers van het observa
torium te Sorrente deelen mede,
dat zich in den Vesuvius weer
een kegel aan het vormen is.
Men is niet in staat, de juiste
afmetingen op te geven, doch
verklaart slechts, dat de kegel
duidelijk zichtbaar omhoog komt.
Deze mededeeling heeft weer
alle belangstelling op <ien vuur-
spuwenden berg gericht, te meer,
omdat twee jaar vóór de cata-
strophale eruptie van April 1906
eveneens een kegel gevormd
werd. Deze kegel, die in een
zeer fyne punt uitliep, stortte in
een- tydens de eruptie, die een
der ergste was, welke men van
denVesuvius heeft medegemaakt.
Tien jaar geleden werd in den
Vesuvius eveneens een kegel
waargenomen, die weldra een
hoogte van 71 meter bereikte,
nl. circa 1200 meter boven de zee.
—o
Een gegronde reden.
Oom Waarom draag je zulke
hooge hakken
Lily Denkt u misschien, dat
ik altyd op m'n voorhoofd gekust
wil worden
M 1 D
(Auteursrecht volgens de wet voorbehouden.
Axel Walsoorden Axel
v Axel
v Zaamslag
v Hengstdijk
a Walsoorden
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
720 944 1210 244 537 647
7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7
7 56 1020 1246 3 20 611 723
8 12 10 36 1 3 40 6 29 7 43
Axel
Driesch.
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
544
6 02
618
6 40
6 58
7 09
7 19
Axel
812
8 17
8 33
8 48
909
9 23
9 38
948
7 361004
Sas
1036 1 02
1041 107
10 57 1 23
11 17 1 50
11 39 2 12
11 58 231
1208 241
12 18 251
12 34 3 07
van
3 36
341
3 57
4 34
Gent
7 39
744
7 58
8 13
4 57 a8 33
5 16 a8 52
5 26 a9 -
5 36 a9 12
5 52 a9 27
Breskens
v Breskens 5 43
v Hoofdplaat 5 59
v Biervliet 6 09
v Pyramide 6 20
v Philippine 6 41
v Sas van Gent 7 03
v Westdorpe 7 17
a Axel 7 38
Axel
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuxen
Hoek
Philippine
Pyramide
a ljzendijke
v ljzendijke
a Schoond.
v Schoond.
a Breskens
544 736
5 59 7 56
618 8 16
619 849
630 859
640 909
659 929
708 938
7 24 9 39
7 39 9 53
7 54 1019
8061038
Axel
10-
10 20
10 39
11 19
11 29
11 39
11 58
12 06
12 07
12 19
12 54
1 06
Terneuzen
Breskens
Breskens
Schoond.
Schoond.
ljzendijke
ljzendijke
Pyramide
Philippine
Hoek
Neuzen
Neuzen
Zaamslag
Axel
Axel
811
8 20
8 22
8 36
8 37
6 20 8 49
6 40 9 09
6 48 9 17
659 927
7 35 959
7 56 1021
816 10 39
9 3012-
9 40 12 20
9 54 12 34
10 08 12 48
1108 142
3435-612
3 53 5 10 6 20
4 10 5 57
4 24 6 12
4 25
11 19
11 39
11 47
11 57
12 24
1244
1 04
1 52
212
2 20
2 30
2 59
3 21
3 40
4 37
4 57
504
5 16
5 50
612
6 30
813
834
8 41
8 52
8 54
9 14
9 34
Nadruk verboden
SPOORWEH «ECHELEN—TERNEUZEN.
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
614
6 24
6 33
6 41
6 53
713
7 22
7 5»
v St. Nic. n. Antw
a Antwerpen
v St. Nie. n.Mech, ac7 19
a Mechelen 7 30
v Meehelen 7 85
a Brussel 7 61
10 58 9 64
1106 2 13
11 14 221
11 21
1133 2 40
1140 2 50
12 02 3
12 17 3 28
1201 309
101 4 07
1 16 4 15
1 31 4 31
a5 02
a5 11
a5 21
afi 28
85 42
a5 58
6 07
6 42
6 05 a
7 02a
7 15
7 31
6 50b
6 56b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 10
7 65b
8 47b
9 05b
921b
Brussel
Mechele»
Meehelen
St. Nie. v. Meeh.
Antw. n. St. Nie.
St. Nic,
St. Nic
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Ter Neuzen
v. Antw.
u. Tem.
6C0
6 17
619
7 19
«44
7 16
7 25
8 20
8 27
8 36
8 46
8 53
10 00
1016
10 29
11 26
11 46
12 00
12 09
103
1 11
1 19
128
187
a Niet op Zon- en Feestdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen,
c Eerstvolgende correspondentie is 8,14 en aank. Brussel 9,09.
120
136
1 67
2 54
2 41
219
3 08
4
4 16
4 24
4 31
6 10
6 26
«31
7 37
7 27
7 45
7 63
8 44
8 51
8 59
9 0S
915
Spoorweg Ter Neuzen—Eeat.
Autobusdienst Axel—Hulst
v Axel
910
140
4 30
v Zuiddorpe
9 20
1 50
445
v Koewacht
9 35
2 05
5-
v St. Jansteen
9 50
2 20
515
a Hulst
10-
2 30
530
v Hulst
1010
240
615
v St. Jansteen
10 20
2 50
6 25
v Koewacht
10 35
3 05
6 40
v Zuiddorpe
10 50
3 20
6 55
v Axel
11
330
7 05
v Hulst
a Walz.
630 830
710 910
1025
11
Autobusdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden v.v.
v St. Janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915 1105 r30 325 350 536 650 925
1245 240 305 450 611 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006
125 320 345 530646918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735
Marktbussen.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Van Hulst 11—, Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via Vogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12 40
en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
Naar St. Nicolaas.
Naar Gent.
VLISS1N fit ENROOSENDAAL.
Per epeor reist gij het veiligst.
v Vlissingen a5 47
Middeiourg a5 54
Gees a6 14
Kramingen a« 27
Bergen ep Zeem aC 48
a Roosendaal a7
v Roosendaal a7 05
v Rotterdam D. P. ad 04
a Den Haag H.S. a8 27
a Amsterdam C.8. a9 16
v Roosendaal 7 07
a Breda 7 27
v 's Hertogenbosoh 8 14
a Utrecht Ü.S. 8 62
v 's Hertogenbosch 8 17
Nymegen 9
a Arnüem 9 20
2 52
217
3 -
3 20 5 20
150
158
2 14
2 27
2 48
3
3 08
4 04
4 27
5 16
3 07
3 27
414
4 52
417
5 -
5i
a3 20
a3 29
a3 51
a4 07
«4 37
a4 50
5 -
6 04
6 27
7 16
5 07
5 27
6 14
6 52
4 20
4 29
4 51
5 07
6 37
5 50
6 19
7 34
7 67
8 46
6 07
6 27
7 14
7 52
6 17 b7 17
7 b8
7 20 b8 20
5 50
5 58
614
6 27
6 48
7
7 04
8 04
8 27
916
7 07
7 27
814
8 52
8 17
9
9 20
7 20
7 29
7 51
8 07
8 37
8 50
9 06
9 56
10 27
11 16
9 07
9 27
10 14
10 52
10 17
11
11 20
vArnhem
NljmegeD
a 's Hertogenbesch
v Utrechi C.t>.
's Hertogenbosoh
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zeom
Krutmngen
Goes
Middeloarg
VuÊSiagen
»5 52
a6 34
a6 64
ag 54
a6 62
a7 -
a7 17
a7 46
a8 04
a8 80
ab 37
6 41
7 03
7 44
710
7 52
6 84
8 64
8 43
7 32
7 54
8 52
a 9
a 9 13
a 9 31
a 9 46
alO 03
alO 09
8 41
9 03
9 44
910
9 52
10 35
10 64
8 43
9 32
9 64
10 52
U-
11 13
1134
11 46
12 03
12 09
9 41
10 03
10 44
10 10
10 52
11 35
1154
12
12 14
12 43
12 69
121
128
11 41
12 03
12 44
12 10
12 62
1 35
154
all 13
al2 20
al2 48
al 54
a2
a2 13
a2 34
a2 46
a3 03
a3 09
1 41
3 41
641
7 41
2 03
4 03
6 03
8 03
2 44
4 44
644
844
210
410
610
8 10
2 52
4 62
6 52
8 52
3 35
6 36
7 35
9 35
3 54
5 54
7 54
9 54
143
8 43
6 43
7 43
9 32
4 32
6 32
8 32
3 06
4 64
6 54
8 56
3 56
5 54
7 64
9 52
4
6
8-
10-
414
614
818
1014
4 43
6 43
8 34
10 43
4 69
6 59
8 46
10 59
6 21
7 21
9 03
1121
5 28
7 28
9 09
1128
8 60
8 58
914
9 27
9 48
10-
10 06
10 54
11 29
1216
10 07
10 27
11 14
11 52
bil 17
b 12
bl2 20
b3 29
bS 51
b9 40
9 10
9 52
10 35
10 54
8 43
9 32
10 04
10 55
11 -
11 13
11 34
11 46
12 03
12 09
vNeuzen
6 50
8
50a
12
25
Sluiskil
6 69
8
59a
12
34
Sluiskil Brug
7 03
9
03a
12
38
Philippine
7 07
9
07a
12
42
Sas van Gent
7 20
9
20*
12
55
aSelzaete
7 05
9
05*
12
40
vSelzaete
7 23
11
04
12
57
aGent St. P.
8 04
11
44
1
59
v
8 39
11
52
1
."4
a Brussel N
9-9
12
53
2
54
5 40
5 49
5 53
5 57
607
5 52
6 01
6 56
7 20
8 43
Brussel Z
Gent St. P.
Gent St. P.
Selzaete
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
6 25
7 22
7 30
8
8 08
8 12
8 16
8 24
7-
11
4 -
8
7 32
1132
4 32
8 32
8 28
1155
5
8 44
9 18
1251
6 -
9 36
9 21a
1
6 20
9 40b
9 51a
1 30
650
10 10b
9 59a
1 38
6 66
10 18b
10 03a
142
7 02
10 2>b
10 07a
1 46
7 06
10 26b
1016a
154
7 14
10 34b
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen,
W erkdagen.
WalzoordenHansweert—Kruiningen.
Vsrtrek boot van Walzoorden 7,35 9,1511,16
Aankomst te Hansweert 8,05 9,1611,45
Vertrek van Hansweert 8,10 4,50 1EE0
Aankomst te Kruiningen 8,-010 12,-
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,01 '2 07
Vlissingen 8 32 11 34 12,43
1,36 3,10 5 35 7,16 9 20
2,054206057,46 9 50
2,10 4,76 6 10 7,60 9 60*
2,20 4.35 6 20 8,- 10
2.27 5; 7 27 4 07
2.34 4.43 6 43 8 34 1 43
Deze bus rjjdt alleen, als er passagiers van de boot fijn
Kruiningen—HansweertWalzoorden.
Aankomst trein van Roosendaal
•1 Vlissingen 6,25
Vertrek van Kruiningen 6,30
Aankomst te Hansweert 6.40
Vertrek beot van Hansweert 6,46
Aankomst te Walzoorden 7,15
7,44 9 32 12,41 5,32 4,41 5,36 8,32
8,26 10 06 12,06 2.26 4.05 5,05 8.05
8,28 10 10 1?,45 9,35 4 45 6,4u 8,35
8,88 10 20 12 55 2 46 4,56 6.50 8,45
8.4 10,25 12,65 2.60 6 6,10 8 50
9.10 10,65 1,26 3,20 5 30 6,40 9 20
Zondagen
V5 11,15 5,35 9.20
8.05 11,46 6,05 9,60
8,10 11,50 6,10 9,50*
8,20 12,- 6, 0 10, -•
8,97 12,07 6 27
8,32 12,43 6,43 10 43
6,45
7,15
9,41
10,05
10.10
10,20
10,25
10,65
2 25
2.36
2.45
2,50
3.20
8.32
8,05
8.36
8.45
8.50
9 20
Vlissingen—Breskens.
Breakens— Vlissingen.
Verte, boot Breskens 7— 815 930 1046 1200 116 280 346 5— 616 810 "45
Aankomst Vlissingen 126 840 955 1101226 140 255 410 525 640 835 1010
Vertr. trein Vlissingen 734 «20 1015 1120 150 320 420 539 720 860
Ne u zenHoedekenakerke.
Vertrek boot van Nenzen 6,46 9,40 11.40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12'25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15
11 1. Vlissingen 8,04 11,09 12.59
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44
ii Vlissingen 8,13 9^49
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30
Aankomst te Neuzen 9,30 11 15
7 1 -r j
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram,
NenzenBorsselenVlissingen.
Vertrek beot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 150
Borsselen 7,40 10,50 2,10
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,50 3 10
Vertrek trein van Vlissingen m 9,20 1,50 3*20
11,44
11,49
12,30
1,16
2,20
3,05
3,61
4,59
2,44
2,13
3,15
4,-
5,40
6,26
7.&1
6,59
7,55
8,40
9,15
9,12
5,48
6-13
6,46
7,30
8,44
7,49
9,15
10,-
4,10
4,80
6,30
5,39
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Akakomit te Neuzen
vm. 8,37 nm 12,09 12,37
5,60 9<f™ 12'45
9,20 1,05
7,- 10,20 2,Qb
H
II
II
3,23
4
4,20
917 1209 128 528 728
74610151246 315 643 780
8101940 110 340 610 755
8161045116 845 «16 810
8401110 140 410 640 836
9201120160 622 720 850
vm 6.45 nm. 7 55
7.80 8,40
8,15 9,15
8.47 912
vm. 9,57 nm. 8,44
9,49 7,49
10,30 9,15
11,15 10,-
vm 10.30 nm 7.20
10.50 7.40
11.50 8.40
8.50
6.28
vm. 9.— nm. 6.—
9.20 6.20
18.10 7.20