Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-V laamsche Tramweg-Maatschappij v Enorm hetel. M 1 33 0E3 V 1ST V 33 V O E3 Nadruk verboden Axel SPOOK WE© MECHELENTERNEUZEN. a AUaaa op woikdogra b AU«o* op Zoo- loMtdoaoo. Spoorweg Ter Nooiob©eat. Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging. Kr uiningen—Hans weertW aizoorden Vlissingen—Breskens. Breakens—Vlissingen. Neuzen—Hoedekenskerke. Neuzen—Borsseien—Vlissingen. Vlissingen—Borsseien—Neuzen. 7,- a,o» Bi-vrTea aatoroitpi. Naar ait bij den ANWB bin nengekomen berichten is gebleken, zijn verschillende aanrijdingen van des laataten tijd te wiiree geweest aan bevroren auto'u'ten. waar door de besmurderw g-eB voldoen de nitz'cht weer hadden. D»ar dit euvel bij heersehende koude algemeen optreedt bij anto's die niet «an een speciale verwar- mings-esfa jane aim voorzien, wygt de A N.W B. op het volgende: H-t bevriezen vaD de voorruit ban worden voorkomen door tus schen het torpedofront en den aehterrand van de motorkap kurk- jes te leggen, zoodat een kleine spleet ontstaat, waardoor de langs den motor strijkende verwarmde lucht tegen de voorruit komt en deze ontdooid hondt. Om te voorkomen dat de z;j- rniten bevriezen en da A.N W. B. wijst er op, dat dit nit vei ligheidsoogpunt absoluut noodza kelijk is wrijve men deze aan de bmDanztide met een met gly cerine bevochtigd doekje in. Het zeilde geldt voer de achterruit. Indien men deze raadgevingen opvolgt, rijdt men wat het uitzicht betrett, ook in het winterweer veilig. Wat wel en wat Biet kan. Ais ik m'n leven eens over kon deen en dan weten wat ik nu weet, dan Hoe vaak hebben we een dergelijke ver- xnehting mat gebeerd en hee kort zichtig is een dergely ke uitspraak Want van da dingen die men gedaan heeft, van de beslissingen die nann genomen heett, het leven, de riehtmg die men koos, kent men het voor en het tegen. Men kent dat, omdat uien het ervaren heeft. Vau de dingen, die men naliet, weet men alleen het goede en dan nog vaak verheerlijkt door fantasie. Iedere ervaring, iedere realiteit ontbreekt en men kan de niet be traden levensweg daarom nooit zuiver zien, laat staan beeordeeleu. Wanneer men dus zyn leven over moeht doen, veronderstel eens dat het mogelijk was, dan zou men op een goeden dag héél zeker zeggen »Als ik m'n leven over mocht deen* enz. enz. Niemand kan z'n leven over doen. Men leeft en leert aanvaar den, ook al is dat soms moeilijk. Als iedereen ernstig en met over tuiging het beste van 't hem toe vertrouwde leven maken wil, dan verlangt men niet het leven over te deen. DaD kan men gelukkig zijn zonder meer Meabelen Tan turf. Met turi maakt men niet alleen de kachel aan, men vervaardigt er ook meubelen van althans in een van de meubelfabrieken iu het oosten van Berlijn, De be treffende fabrikant heeft een uit vinding van twee vernuftige turf- speeialisten gekocht en fabriceert thans inderdaad, met behulp van stevige platei samengeperste turi. slaapkamer-amenblementen, kas ten, tafels, ja zelfs huisdeuren. De turfplaten bestaan uit dunne lagen tnrf, welke gescheiden zyn door triplexhout, vervolgens in een houten lijst worden gezet en ten slotte zoowel van boven als van onderen eveneens met triplexhout worden afgedekt. De verschillende onderdeelen worden aan elkander gelijmd, zoodat een geheel ontstaat, dat er uitziet als een massieve honten plank In werkelijkheid is deze plank dus niets anders dan een houten doos, gevuld met turt. Het groote voordeel en 't eenige doel van dit nienwe experiment schnilt daarin, dat men ongeveer 80 proeent hout hespaart, hetgeen onder de gegeven omstandigheden iu Duitschland, die een greote zuinigheid met waardevolle mate rialen en ook met hout vereiscben, van niet te onderschatten betee- kenis genoemd kan worden. Daar komt nog bij, dat het sturfheutc bij uitstek geschikt is als isolatie materiaal, aangezien het noch warmte, noch geluid doorlaat. Middel tegen mosterdgas. Dr. Ralph Ballard, leeraar iu de chemie aan het Hobard College, heett een scheikundige samenstel ling ontdekt, welke het bernchte strijdgas >mosterdgas* kan neu traliseeren. Door middel van een vaparisator kunnen kleeren met de vloeistof worden bespoten, waardoor zy enkele maanden be scherming bieden tegen het gas. Dr. Ballard zet zijn onderzoek voort om zijn ontdekking neg te vervolmaken. Het grootste hotel van de V.S. en waarschijnlijk wel van de heele wereld, is het Stevens Hotel te Chicage. Niet minder dan 3000 logeergasten kunnen er een plaats vinden. De V S. bezitten 7 hotels voor 2000 en 17 voor 1000 gasten. (Auteursrecht volgens da wet voorbehouden. Axel Walsoorden Axel v Axel v Zaamslag v Hengstdijk a Walsoorden 619 7 37 1003 1229 3 03 5 54 634 7 56 1020 1246 3 20 611 6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30 7 10 830 1054 1 20 348 646 v Walsoorden v Hengstdijk v Zaamslag a Axel 720 9 44 1210 2 44 5 37 6 47 7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7 75. 1020 1246 3 20 611 7 23 812 1036 1 340 629 743 Axel Driesch. Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat Breskens Axel 812 5 44 8 17 6 02 8 33 6 18 8 48 6 40 9 09 658 9 23 7 09 9 38 7 19 9 48 7 3 10 04 Sas 10 36 1 02 10 41 107 10 57 1 23 11 17 1 50 11 39 2 12 11 58 231 1208 241 12 18 251 12 34 3 07 van 3 36 3 41 3 57 434 Gent 7 39 744 7 58 8 13 Breskens 4 57 a8 33 5 16 a8 52 5 26 a9 - 5 36 a9 12 552 a9 27 Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Axel 5 43 5 59 6 09 6 20 641 7 03 7 17 7 38 Axel 812 1042 8 28 8 38 8 49 9 09 9 28 9 42 9 59 10 58 11 08 11 19 11 39 11 57 1210 12 28 1 14 4 7 37 1 31 4 16 7 52 1 41 4 26 8 02 1 52 4 37 8 13 2 13 4 58 a8 34 2 31 5 20 a8 54 2 44 5 34 a9 08 3 - 5 52 a9 26 a Op Zondag 20 minuten later. Axel Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Pyramide IJzendijke ljzendijke Schoond. Schoond. Breskens 544 5 59 618 619 6 30 640 659 7 08 7 24 7 39 7 36 7 56 8 16 8 49 8 59 909 9 29 9 38 9 39 9 53 7 54 10 19 806 1038 10- 10 20 10 39 11 19 11 29 11 39 11 58 12 06 12 07 12 19 12 54 1 06 Terneuzen 1228 3-553 1246 3 20611 723 1 06 3 39 6 30 7 42 1 52 4 37 812 2 02 4 47 8 23 2 12 4 57 8 33 2 32 517 2 39 5 27 3 38 5 28 3 52 5 43 4 44 5 54 456 60ó Breskens Breskens Schoond. Schoond. IJzendijke ljzendijke Pyramide Philippine Hoek a Neuzen v Neuzen v Zaamslag a Axel 620 6 40 6 48 659 7 35 811 820 822 836 837 8 49 9 09 917 9 27 9 59 7 56 10 21 8 16 1039 9 30 9 40 9 54 10 08 11 08 11 19 11 39 11 47 11 57 12 24 1244 1 04 12- 12 20 1234 12 48 1 42 1 52 212 2 20 2 30 2 59 3 21 340 3 43 5 3 53 5 4 10 5 4 24 6 4 25 4 37 4 57 504 5 16 5 50 6 12 6 30 -612 106 20 57 12 813 834 8 41 8 52 8 54 914 934 Autobusdienst Axel- Hulst V Axel 910 1 40 4 30 v Hulst 1010 240 615 V Zuiddorpe 9 20 1 50 4 45 v St. Jansteen 10 20 250 6 25 V Koewacht 935 2 05 5- v Koewacht 1035 3 05 640 V St. Jansteen 950 2 20 515 v Zuiddorpe 10 50 3 20 6 55 a Hulst 10- 230 530 v Axel 11 330 7 05 Noar St. Nicolaas. Naar Gent. Aut< b isdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden 'v v. v St. Janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915 110 130 325 350 536 650 925 v Hulst 630 830 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 7301006 a Walz. 710 910 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735 Marktbussea. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9, Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd. Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl. tijd. Op Maandag van Walzoorden via vogelwaarde naar Hulst 11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40 en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06. Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. V LI SS JUS ti EN —KOUSEN 1> A AL. Per spoor reist gij het veiligst. Vlissimgea Middelburg boes Krumingen Bergen op Zeem Roosendaal Roosendaal Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Amsterdam C.S. Rooseudaal Breda 's Bertegenbesoh Utrecht C.S 's Hertogenbosch Nijmegen Arnhem a6 47 6 27 7 60 9 2u 11 20 1 60 a3 20 4 20 5 60 7 20 8 60 a5 »4 6 36 7 58 9 29 11 29 1 a8 a3 29 4 29 5 58 7 29 8 68 a6 14 6 58 8 14 9 51 Ij 51 2 14 a3 61 4 51 614 7 51 9 14 a6 47 7 14 8 27 10 07 12 07 2 27 a4 07 6 07 6 27 8 07 5 27 a6 48 7 44 8 40 10 37 12 37 2 48 •4 37 6 37 6 48 8 37 9 48 a7- 7 67 9 10 50 12 60 3 a4 50 6 50 7 8 50 10- a7 u5 8 02 9 06 11 12 56 3 08 5 - 6 19 7 04 9 06 10 06 a8 04 904 1U04 12 O* 2 04 4 04 <04 7 34 8 04 9 56 10 54 a8 27 9 27 10 27 12 27 2 27 4 27 6 27 7 f>7 8 27 10 27 11 29 a9 6 i0 <6 11 16 1 lè 3 16 5 16 7 16 8 46 916 11 1216 1 07 e 07 9 07 11 07 107 3 u7 5 07 6 07 7 07 907 10 07 7 27 8 27 9 27 11 27 1 27 3 27 5 27 6 27 7 27 9 27 10 2? 8 L4 9 14 10 14 12 14 214 414 6 14 7 14 814 10 14 11 14 8 62 9 52 10 52 12 52 2 52 4 62 6 62 752 8 52 10 62 11 52 817 917 1017 12 17 217 4 17 6 17 b7 17 817 10 17 bil 17 9 10 11 - 1 8- 5 7 - b8 9 11 bl2 9 20 1020 11 20 120 3 20 5 20 7 20 b8 20 9 20 11 20 b 12 20 vArnhem Nfjmegeu a 's Hertogeabeseh v Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda a Roosendaal v Amsterdam C.S. Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. a Roosendaal v Roosendaal Bergen op Zoom Kruiningen boes Middelburg Vlisoingen a552 a6 84 a6 54 a5 54 aë f>2 a7 a7 17 a7 46 •8 04 a8 80 •8 37 6 41 7 03 7 44 710 7 53 6 34 8 54 8 43 7 32 7 54 8 o2 a 9 a 9 13 a 9 34 a 9 46 •1003 «1009 8 41 9 63 9 44 910 9 52 16 35 10 54 8 43 9 32 9 54 10 52 U- 11 13 11 34 11 46 12 03 12 09 9 41 10 03 10 44 10 10 10 52 11 35 11 54 12 - 12 14 12 43 12 69 121 128 11 41 12 03 12 44 12 10 12 62 1 35 154 •1113 •1* 20 •12 48 al 54 a2 a2 13 •2 34 a2 46 a3 08 •3 09 141 2 03 2 44 210 2 52 3 35 3 54 1 43 2 32 3 06 3 56 4 414 4 43 4 69 621 5 28 8 41 4 03 4 44 410 4 52 6 35 5 54 8 43 4 32 4 64 554 6- 6 14 6 43 6 59 7 21 7 28 6 41 6 08 644 610 6 62 7 35 7 54 6 43 6 32 6 54 7 64 8- 813 8 34 8 46 9 03 99» 7 41 8 03 8 44 8 10 8 62 9 35 9 54 7 43 8 32 8 55 9 52 10 - 1014 10 43 10 59 1121 1128 b3 29 b8 61 b9 40 910 9 52 10 35 10 64 8 43 9 32 10 04 10 55 11 - 11 13 11 84 11 46 12 03 1209 v Ter Neuzen 61410 58 9 64 a5 „Sluiskil 6 24 1106 2 13 a& Axal 6 331114 2 21 a5 Kijkuit 6 41 11 21 a6 Hulst 6 53 11 33 2 40 a5 a St. Nicolaas 7 13 11 40 5 50 a5 v St. Nic. u. Antw. 7 22 12 02 3 a Aatwerpen 7 5» 12 17 3 28 6 v St. Nie. u.Meek. ae7 19 12 03 3 09 6 a Mechelen 7 30 1 01 4 07 7 v Meehelen 7 85 1 16 4 15 7 a Brussel 7 51 1 31 4 31 7 02 11 21 28 42 58 07 42 6 50b 6 68b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 10 0^a 7 65b 02a8 7b 15 9 05b 31 9 2ib V Brussel 6 CO ie 00 120 6 10 a Mechelen 6 !7 101« 136 <26 V Mechelen 619 10 25 167 <31 a St. Nic. v. Mesb. 714 11 26 2 54 7 37 V Antw. b. St. Nie. <44 11 46 2 41 7 27 a St. Nic. r. Antw. 7 16 12 00 2 '9 7 45 V St. Nie u. Teru. 7 25 12 09 3 08 7 53 19 99 Hulst 8 20 103 4- 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 8 61 yy Axel 8 36 119 416 8 59 yy Sluiskil 8 46 128 4 24 9 01 a Ter Neuzen 8 63 187 4 31 915 a Niet on Zon- en Feestdagen, b Alleen op Zou- en feestdagen, c Eerstvolgende correspondentie is 8,14 en aank. Brussel 9,09. vNeuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent aSelzaete vSelzaete aGent St. P. a irussel N 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 04 7 23 8 04 8 30 9 9 8 50a 8 59a 9 03a 9 07a 9 20» 9 05» 11 04 1144 1152 12 53 12 25 12 34 12 38 12 42 12 55 12 40 12 57 150 154 2 64 6 40 5 49 5 53 6 67 6 07 5 52 6 0S 6 56 7 20 8 43 Brussel Z Gent St. P. Geut St. P. Selzaete Selzaete Sas van Geut Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen 7 - 11 - 4 - 8 7 82 1132 4 32 8 32 6 26 8 28 1155 6 8 44 7 22 9 18 12 53 6 - 9 36 7 30 9 21a 1 6 20 9 40b 8 9 51a 1 30 6 50 10 10b 8 08 9 59a 1 38 6 66 10 18b 8 12 10 03a 142 7 02 102 b 816 10 07a 146 7 06 10 26b 8 24 10 16a 154 714 10 34b a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen. W erkdagen, W s lzoordenHansweert—Kr uiningen Vertrek boot van Walzoorden 7.35 9,1511,15 Aankomst te Hansweert 8,(15 9/611,46 Vertrek van Hansweert 8,10 9,5011,60 Aankomst te Kruiningen 8,20 10,— 12,— Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,01 '2 07 Vlissingen 8 32 11,3412,43 1,35 3,50 5 35 7,15 9 20 2,05 4.20 6 05 7,46 9 60 2,10 4,26 6 10 7,60 9 50* 2,20 4,35 6 20 8,- 10-* 2,27 5,17 d 27 8,07 2,34 4,43 6 43 8 34 1043 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn. Aaskomst trein van Roosendaal 7,44 9 3212,412,32 4,415,36 8 32 Vlissingen 6,26 8,26 10 05 12,06 2,26 4,05 5,05 8.06 Vertrek van Kruiningen 6,30 8,28 10 10 12,45 2,35 4 45 6,40 8,86 Aankomst te Hansweert 6,40 8,88 10 20 12.55 2 45 4,56 6.50 8,45 Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4 10,26 12,bb 2,60 6 6,10 8.50 Aankomst te Walzoorden 7,15 9,1010,65 1,26 3,205 30 6,40 9,20 Aank. tr. Vlissingen 615 716 887 917 1122 1209 128 809 323 528 613 728 Vertr. boot Vlissingen 630 746 9— 1016 1130 1245 8- 815 430 545 7— 915 Aank. boot Breskens 655 810 995 1040 1155 110 2,25 340 456 610 725 940 Vertr. boot Breskens 7— 815 9361046 1300 116 280 346 5— 616 810 945 .inkomst Vlissingen 725 840 955 11101226 140 255 410 526 640 836 1010 Vertr. trein Vlissingen 734 320 1015 1120 160 320 420 539(20 850 Vertrek beet van Neuzen 6,46 9,40 11.40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12.25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15 Vlissingen 8,04 11,09 12,59 Aassluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. HoedekenskerkeNeuzen. Zondagen 7,35 11,15 5,35 9.20 8.0 11,46 6,05 9,50 8 10 11,50 6,10 9.60* 8,20 12,6, 0 10,-* 8,27 12,07 6,27 8,32 12,43 6,43 10,43 2,20 3,05 3,61 4,69 5,40 6,25 7,51 6,59 7,55 8,40 9,15 9,12 Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 8,44 Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 6-13 7,49 Vertrek boot van Hoedekensk, 8,45 10,30 12,30 3,16 6,46 9,15 Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,— 7,30 10, Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek beet van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 1,50 Borsseien 7,40 10,50 2,10 Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,10 Vertrek trein van Vlissingen 9,20 1,50 3,20 Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsseien Aankon»! te Neasez vm. 11 11 5,60 8,37 9.— 9,90 10,80 nm 12,09 18,37 12.45 n 1.05 4,10 4,30 6,30 5,89 8,28 4 4,20 1,80 6,45 7,15 9,41 10,05 10.10 10.20 10,25 10,65 2.25 2.35 2,45 2,50 3.20 8.32 8,05 8.36 8.45 8.60 9 20 917 1269 128 528 728 7451015 1246 815 645 "80 8101140 110 340 610 755 8151046116 345 615 810 8401110 140 410 640 835 920 1120150 622 720 850 6.45 nm. 7 55 7.80 8,40 8,15 9,15 8.47 91» vm. 9,57 9,49 10,30 11,15 nm. 8,44 7,49 9,16 10.- vm 10.80 nm 7.28 10.60 7.40 11.50 8.40 8.50 6.18 vm. 9.— nm. 6.— 9.20 6.90 10.80 7,80

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1939 | | pagina 4