Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-V laamsche Tramweg-Maatschappij
v
Enorm hetel.
M 1 33
0E3 V
1ST V 33
V O E3
Nadruk verboden
Axel
SPOOK WE© MECHELENTERNEUZEN.
a AUaaa op woikdogra b AU«o* op Zoo- loMtdoaoo.
Spoorweg Ter Nooiob©eat.
Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging.
Kr uiningen—Hans weertW aizoorden
Vlissingen—Breskens.
Breakens—Vlissingen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
Neuzen—Borsseien—Vlissingen.
Vlissingen—Borsseien—Neuzen.
7,-
a,o»
Bi-vrTea aatoroitpi.
Naar ait bij den ANWB bin
nengekomen berichten is gebleken,
zijn verschillende aanrijdingen van
des laataten tijd te wiiree geweest
aan bevroren auto'u'ten. waar
door de besmurderw g-eB voldoen
de nitz'cht weer hadden.
D»ar dit euvel bij heersehende
koude algemeen optreedt bij anto's
die niet «an een speciale verwar-
mings-esfa jane aim voorzien, wygt
de A N.W B. op het volgende:
H-t bevriezen vaD de voorruit
ban worden voorkomen door tus
schen het torpedofront en den
aehterrand van de motorkap kurk-
jes te leggen, zoodat een kleine
spleet ontstaat, waardoor de langs
den motor strijkende verwarmde
lucht tegen de voorruit komt en
deze ontdooid hondt.
Om te voorkomen dat de z;j-
rniten bevriezen en da A.N W.
B. wijst er op, dat dit nit vei
ligheidsoogpunt absoluut noodza
kelijk is wrijve men deze aan
de bmDanztide met een met gly
cerine bevochtigd doekje in. Het
zeilde geldt voer de achterruit.
Indien men deze raadgevingen
opvolgt, rijdt men wat het uitzicht
betrett, ook in het winterweer
veilig.
Wat wel en wat Biet kan.
Ais ik m'n leven eens over
kon deen en dan weten wat ik
nu weet, dan Hoe vaak
hebben we een dergelijke ver-
xnehting mat gebeerd en hee kort
zichtig is een dergely ke uitspraak
Want van da dingen die men
gedaan heeft, van de beslissingen
die nann genomen heett, het leven,
de riehtmg die men koos, kent
men het voor en het tegen. Men
kent dat, omdat uien het ervaren
heeft.
Vau de dingen, die men naliet,
weet men alleen het goede en dan
nog vaak verheerlijkt door fantasie.
Iedere ervaring, iedere realiteit
ontbreekt en men kan de niet be
traden levensweg daarom nooit
zuiver zien, laat staan beeordeeleu.
Wanneer men dus zyn leven over
moeht doen, veronderstel eens dat
het mogelijk was, dan zou men op
een goeden dag héél zeker zeggen
»Als ik m'n leven over mocht
deen* enz. enz.
Niemand kan z'n leven over
doen. Men leeft en leert aanvaar
den, ook al is dat soms moeilijk.
Als iedereen ernstig en met over
tuiging het beste van 't hem toe
vertrouwde leven maken wil, dan
verlangt men niet het leven over
te deen. DaD kan men gelukkig
zijn zonder meer
Meabelen Tan turf.
Met turi maakt men niet alleen
de kachel aan, men vervaardigt
er ook meubelen van althans
in een van de meubelfabrieken iu
het oosten van Berlijn, De be
treffende fabrikant heeft een uit
vinding van twee vernuftige turf-
speeialisten gekocht en fabriceert
thans inderdaad, met behulp van
stevige platei samengeperste turi.
slaapkamer-amenblementen, kas
ten, tafels, ja zelfs huisdeuren.
De turfplaten bestaan uit dunne
lagen tnrf, welke gescheiden zyn
door triplexhout, vervolgens in een
houten lijst worden gezet en ten
slotte zoowel van boven als van
onderen eveneens met triplexhout
worden afgedekt. De verschillende
onderdeelen worden aan elkander
gelijmd, zoodat een geheel ontstaat,
dat er uitziet als een massieve
honten plank In werkelijkheid
is deze plank dus niets anders dan
een houten doos, gevuld met turt.
Het groote voordeel en 't eenige
doel van dit nienwe experiment
schnilt daarin, dat men ongeveer
80 proeent hout hespaart, hetgeen
onder de gegeven omstandigheden
iu Duitschland, die een greote
zuinigheid met waardevolle mate
rialen en ook met hout vereiscben,
van niet te onderschatten betee-
kenis genoemd kan worden. Daar
komt nog bij, dat het sturfheutc
bij uitstek geschikt is als isolatie
materiaal, aangezien het noch
warmte, noch geluid doorlaat.
Middel tegen mosterdgas.
Dr. Ralph Ballard, leeraar iu
de chemie aan het Hobard College,
heett een scheikundige samenstel
ling ontdekt, welke het bernchte
strijdgas >mosterdgas* kan neu
traliseeren. Door middel van een
vaparisator kunnen kleeren met
de vloeistof worden bespoten,
waardoor zy enkele maanden be
scherming bieden tegen het gas.
Dr. Ballard zet zijn onderzoek
voort om zijn ontdekking neg te
vervolmaken.
Het grootste hotel van de V.S.
en waarschijnlijk wel van de heele
wereld, is het Stevens Hotel te
Chicage. Niet minder dan 3000
logeergasten kunnen er een plaats
vinden. De V S. bezitten 7 hotels
voor 2000 en 17 voor 1000 gasten.
(Auteursrecht volgens da wet voorbehouden.
Axel Walsoorden Axel
v Axel
v Zaamslag
v Hengstdijk
a Walsoorden
619 7 37 1003 1229 3 03 5 54
634 7 56 1020 1246 3 20 611
6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30
7 10 830 1054 1 20 348 646
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
720 9 44 1210 2 44 5 37 6 47
7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7
75. 1020 1246 3 20 611 7 23
812 1036 1 340 629 743
Axel
Driesch.
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
Axel
812
5 44 8 17
6 02 8 33
6 18 8 48
6 40 9 09
658 9 23
7 09 9 38
7 19 9 48
7 3 10 04
Sas
10 36 1 02
10 41 107
10 57 1 23
11 17 1 50
11 39 2 12
11 58 231
1208 241
12 18 251
12 34 3 07
van
3 36
3 41
3 57
434
Gent
7 39
744
7 58
8 13
Breskens
4 57 a8 33
5 16 a8 52
5 26 a9 -
5 36 a9 12
552 a9 27
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Axel
5 43
5 59
6 09
6 20
641
7 03
7 17
7 38
Axel
812 1042
8 28
8 38
8 49
9 09
9 28
9 42
9 59
10 58
11 08
11 19
11 39
11 57
1210
12 28
1 14 4 7 37
1 31 4 16 7 52
1 41 4 26 8 02
1 52 4 37 8 13
2 13 4 58 a8 34
2 31 5 20 a8 54
2 44 5 34 a9 08
3 - 5 52 a9 26
a Op Zondag 20 minuten later.
Axel
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
IJzendijke
ljzendijke
Schoond.
Schoond.
Breskens
544
5 59
618
619
6 30
640
659
7 08
7 24
7 39
7 36
7 56
8 16
8 49
8 59
909
9 29
9 38
9 39
9 53
7 54 10 19
806 1038
10-
10 20
10 39
11 19
11 29
11 39
11 58
12 06
12 07
12 19
12 54
1 06
Terneuzen
1228 3-553
1246 3 20611 723
1 06 3 39 6 30 7 42
1 52 4 37 812
2 02 4 47 8 23
2 12 4 57 8 33
2 32 517
2 39 5 27
3 38 5 28
3 52 5 43
4 44 5 54
456 60ó
Breskens
Breskens
Schoond.
Schoond.
IJzendijke
ljzendijke
Pyramide
Philippine
Hoek
a Neuzen
v Neuzen
v Zaamslag
a Axel
620
6 40
6 48
659
7 35
811
820
822
836
837
8 49
9 09
917
9 27
9 59
7 56 10 21
8 16 1039
9 30
9 40
9 54
10 08
11 08
11 19
11 39
11 47
11 57
12 24
1244
1 04
12-
12 20
1234
12 48
1 42
1 52
212
2 20
2 30
2 59
3 21
340
3 43 5
3 53 5
4 10 5
4 24 6
4 25
4 37
4 57
504
5 16
5 50
6 12
6 30
-612
106 20
57
12
813
834
8 41
8 52
8 54
914
934
Autobusdienst Axel- Hulst
V
Axel
910
1 40
4 30
v Hulst
1010
240
615
V
Zuiddorpe
9 20
1 50
4 45
v St. Jansteen
10 20
250
6 25
V
Koewacht
935
2 05
5-
v Koewacht
1035
3 05
640
V
St. Jansteen
950
2 20
515
v Zuiddorpe
10 50
3 20
6 55
a
Hulst
10-
230
530
v Axel
11
330
7 05
Noar St. Nicolaas.
Naar Gent.
Aut< b isdiensten St. Jansteen Hulst—Walzoorden 'v v.
v St. Janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915 110 130 325 350 536 650 925
v Hulst 630 830 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 7301006
a Walz. 710 910 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735
Marktbussea.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Van Hulst 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl. tijd.
Op Maandag van Walzoorden via vogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
V LI SS JUS ti EN —KOUSEN 1> A AL.
Per spoor reist gij het veiligst.
Vlissimgea
Middelburg
boes
Krumingen
Bergen op Zeem
Roosendaal
Roosendaal
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Amsterdam C.S.
Rooseudaal
Breda
's Bertegenbesoh
Utrecht C.S
's Hertogenbosch
Nijmegen
Arnhem
a6 47
6 27
7 60
9 2u
11 20
1 60
a3 20
4 20
5 60
7 20
8 60
a5 »4
6 36
7 58
9 29
11 29
1 a8
a3 29
4 29
5 58
7 29
8 68
a6 14
6 58
8 14
9 51
Ij 51
2 14
a3 61
4 51
614
7 51
9 14
a6 47
7 14
8 27
10 07
12 07
2 27
a4 07
6 07
6 27
8 07
5 27
a6 48
7 44
8 40
10 37
12 37
2 48
•4 37
6 37
6 48
8 37
9 48
a7-
7 67
9
10 50
12 60
3
a4 50
6 50
7
8 50
10-
a7 u5
8 02
9 06
11
12 56
3 08
5 -
6 19
7 04
9 06
10 06
a8 04
904
1U04
12 O*
2 04
4 04
<04
7 34
8 04
9 56
10 54
a8 27
9 27
10 27
12 27
2 27
4 27
6 27
7 f>7
8 27
10 27
11 29
a9 6
i0 <6
11 16
1 lè
3 16
5 16
7 16
8 46
916
11
1216
1 07
e 07
9 07
11 07
107
3 u7
5 07
6 07
7 07
907
10 07
7 27
8 27
9 27
11 27
1 27
3 27
5 27
6 27
7 27
9 27
10 2?
8 L4
9 14
10 14
12 14
214
414
6 14
7 14
814
10 14
11 14
8 62
9 52
10 52
12 52
2 52
4 62
6 62
752
8 52
10 62
11 52
817
917
1017
12 17
217
4 17
6 17 b7 17
817
10 17
bil 17
9
10
11 -
1
8-
5
7 -
b8
9
11
bl2
9 20
1020
11 20
120
3 20
5 20
7 20 b8 20
9 20
11 20
b 12 20
vArnhem
Nfjmegeu
a 's Hertogeabeseh
v Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
a Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
a Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruiningen
boes
Middelburg
Vlisoingen
a552
a6 84
a6 54
a5 54
aë f>2
a7
a7 17
a7 46
•8 04
a8 80
•8 37
6 41
7 03
7 44
710
7 53
6 34
8 54
8 43
7 32
7 54
8 o2
a 9
a 9 13
a 9 34
a 9 46
•1003
«1009
8 41
9 63
9 44
910
9 52
16 35
10 54
8 43
9 32
9 54
10 52
U-
11 13
11 34
11 46
12 03
12 09
9 41
10 03
10 44
10 10
10 52
11 35
11 54
12 -
12 14
12 43
12 69
121
128
11 41
12 03
12 44
12 10
12 62
1 35
154
•1113
•1* 20
•12 48
al 54
a2
a2 13
•2 34
a2 46
a3 08
•3 09
141
2 03
2 44
210
2 52
3 35
3 54
1 43
2 32
3 06
3 56
4
414
4 43
4 69
621
5 28
8 41
4 03
4 44
410
4 52
6 35
5 54
8 43
4 32
4 64
554
6-
6 14
6 43
6 59
7 21
7 28
6 41
6 08
644
610
6 62
7 35
7 54
6 43
6 32
6 54
7 64
8-
813
8 34
8 46
9 03
99»
7 41
8 03
8 44
8 10
8 62
9 35
9 54
7 43
8 32
8 55
9 52
10 -
1014
10 43
10 59
1121
1128
b3 29
b8 61
b9 40
910
9 52
10 35
10 64
8 43
9 32
10 04
10 55
11 -
11 13
11 84
11 46
12 03
1209
v Ter Neuzen 61410 58 9 64 a5
„Sluiskil 6 24 1106 2 13 a&
Axal 6 331114 2 21 a5
Kijkuit 6 41 11 21 a6
Hulst 6 53 11 33 2 40 a5
a St. Nicolaas 7 13 11 40 5 50 a5
v St. Nic. u. Antw. 7 22 12 02 3
a Aatwerpen 7 5» 12 17 3 28 6
v St. Nie. u.Meek. ae7 19 12 03 3 09 6
a Mechelen 7 30 1 01 4 07 7
v Meehelen 7 85 1 16 4 15 7
a Brussel 7 51 1 31 4 31 7
02
11
21
28
42
58
07
42
6 50b
6 68b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 10
0^a 7 65b
02a8 7b
15 9 05b
31 9 2ib
V
Brussel
6 CO
ie 00
120
6 10
a
Mechelen
6 !7
101«
136
<26
V
Mechelen
619
10 25
167
<31
a
St. Nic. v. Mesb.
714
11 26
2 54
7 37
V
Antw. b. St. Nie.
<44
11 46
2 41
7 27
a
St. Nic. r. Antw.
7 16
12 00
2 '9
7 45
V
St. Nie u. Teru.
7 25
12 09
3 08
7 53
19
99
Hulst
8 20
103
4-
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
8 61
yy
Axel
8 36
119
416
8 59
yy
Sluiskil
8 46
128
4 24
9 01
a
Ter Neuzen
8 63
187
4 31
915
a Niet on Zon- en Feestdagen, b Alleen op Zou- en feestdagen,
c Eerstvolgende correspondentie is 8,14 en aank. Brussel 9,09.
vNeuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
aSelzaete
vSelzaete
aGent St. P.
a irussel N
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 04
7 23
8 04
8 30
9 9
8 50a
8 59a
9 03a
9 07a
9 20»
9 05»
11 04
1144
1152
12 53
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12 40
12 57
150
154
2 64
6 40
5 49
5 53
6 67
6 07
5 52
6 0S
6 56
7 20
8 43
Brussel Z
Gent St. P.
Geut St. P.
Selzaete
Selzaete
Sas van Geut
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
7 -
11 -
4 -
8
7 82
1132
4 32
8 32
6 26
8 28
1155
6
8 44
7 22
9 18
12 53
6 -
9 36
7 30
9 21a
1
6 20
9 40b
8
9 51a
1 30
6 50
10 10b
8 08
9 59a
1 38
6 66
10 18b
8 12
10 03a
142
7 02
102 b
816
10 07a
146
7 06
10 26b
8 24
10 16a
154
714
10 34b
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen.
W erkdagen,
W s lzoordenHansweert—Kr uiningen
Vertrek boot van Walzoorden 7.35 9,1511,15
Aankomst te Hansweert 8,(15 9/611,46
Vertrek van Hansweert 8,10 9,5011,60
Aankomst te Kruiningen 8,20 10,— 12,—
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,01 '2 07
Vlissingen 8 32 11,3412,43
1,35 3,50 5 35 7,15 9 20
2,05 4.20 6 05 7,46 9 60
2,10 4,26 6 10 7,60 9 50*
2,20 4,35 6 20 8,- 10-*
2,27 5,17 d 27 8,07
2,34 4,43 6 43 8 34 1043
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn.
Aaskomst trein van Roosendaal 7,44 9 3212,412,32 4,415,36 8 32
Vlissingen 6,26 8,26 10 05 12,06 2,26 4,05 5,05 8.06
Vertrek van Kruiningen 6,30 8,28 10 10 12,45 2,35 4 45 6,40 8,86
Aankomst te Hansweert 6,40 8,88 10 20 12.55 2 45 4,56 6.50 8,45
Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4 10,26 12,bb 2,60 6 6,10 8.50
Aankomst te Walzoorden 7,15 9,1010,65 1,26 3,205 30 6,40 9,20
Aank. tr. Vlissingen 615 716 887 917 1122 1209 128 809 323 528 613 728
Vertr. boot Vlissingen 630 746 9— 1016 1130 1245 8- 815 430 545 7— 915
Aank. boot Breskens 655 810 995 1040 1155 110 2,25 340 456 610 725 940
Vertr. boot Breskens 7— 815 9361046 1300 116 280 346 5— 616 810 945
.inkomst Vlissingen 725 840 955 11101226 140 255 410 526 640 836 1010
Vertr. trein Vlissingen 734 320 1015 1120 160 320 420 539(20 850
Vertrek beet van Neuzen 6,46 9,40 11.40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12.25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15
Vlissingen 8,04 11,09 12,59
Aassluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
HoedekenskerkeNeuzen.
Zondagen
7,35 11,15 5,35 9.20
8.0 11,46 6,05 9,50
8 10 11,50 6,10 9.60*
8,20 12,6, 0 10,-*
8,27 12,07 6,27
8,32 12,43 6,43 10,43
2,20
3,05
3,61
4,69
5,40
6,25
7,51
6,59
7,55
8,40
9,15
9,12
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 8,44
Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 6-13 7,49
Vertrek boot van Hoedekensk, 8,45 10,30 12,30 3,16 6,46 9,15
Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,— 7,30 10,
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek beet van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 1,50
Borsseien 7,40 10,50 2,10
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,10
Vertrek trein van Vlissingen 9,20 1,50 3,20
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsseien
Aankon»! te Neasez
vm.
11
11
5,60
8,37
9.—
9,90
10,80
nm 12,09 18,37
12.45
n 1.05
4,10
4,30
6,30
5,89
8,28
4
4,20
1,80
6,45
7,15
9,41
10,05
10.10
10.20
10,25
10,65
2.25
2.35
2,45
2,50
3.20
8.32
8,05
8.36
8.45
8.60
9 20
917 1269 128 528 728
7451015 1246 815 645 "80
8101140 110 340 610 755
8151046116 345 615 810
8401110 140 410 640 835
920 1120150 622 720 850
6.45 nm. 7 55
7.80 8,40
8,15 9,15
8.47 91»
vm.
9,57
9,49
10,30
11,15
nm.
8,44
7,49
9,16
10.-
vm 10.80 nm 7.28
10.60 7.40
11.50 8.40
8.50
6.18
vm. 9.— nm. 6.—
9.20 6.90
10.80 7,80