Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch -Vlaanderen. No. 72 DINSDAG 13 DECEMBER 1938. 54<* Jaarg. Raadsverslag. J. C. VINK - Axel. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post I Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. Zitting van 29 November 1938. Aanwezig alle leden. Voorzitter de heer F. Blok, burgemeester, secretaris de heer J. L. J. Maris. IV. INKOMSTEN. De VOORZ. vroeg of de Raad noodig achtte de inkomsten post voor post te behandelen, daar die vrijwel vast zijn en voornamelijk over belastingen loopen, die ge baseerd zijn op gegevens van de Inspectie, waar men het toch het best weet. Naar aanleiding van de begra fenisrechten enz. wilde men de posten echter nagaan. Art. 6a. Leges f 1450 Hierbij kwam een wijziging aan de orde van de verordening voor het verstrekken van inlichtingen of opgaven uit het bevolkings register. De VOORZ. zeide dat deze te hoog zijn gebleken en dus ge halveerd waren. Maar nu was er van dhr. J. C. Vink, als uit gever van de Axelsche Courant, nog een verzoek ingediend, waarin deze opmerkt, dat in het ontwerp d^r wijziging wordt gemist een speciaal tarief voor uitgevers van nieuwsbladen, zooals hem in een schrijven van B. en W. d.d. 29 Maart 1938 was toegezegd. Adressant peeft te kennen, dat hij genegen is om voor een 14- daagsche opgave 5 cent per naam te betalen (in plaats van 8 cent, zooals de wijziging luidt), hetgeen neer komt op f25 per jaar. Spr. deelde mede, dat B. en W. naar aanleiding daarvan voor stellen om de heffing dan te stellen op f7,50 voor 100 schrif telijke inlichtingen, f30 voor f500 en f50 voor duizend opgaven. Dhr. OGGEL zei, dat er nu geen gebruik van werd gemaakt en het bij verlaging misschien wel ge beuren zal. Dhr. ESSELBRUGGE vond het tarief ook nogal hoogf 25 was beter. Dhr. 't GILDE meende ook dat halveering nog te hoog is. Andere bladen nemen het ook en betalen veel minder. De VOORZ. Ja, die hebben een contract onder elkander. Dhr. 't GILDE Het was toch ook toegezegd De VOORZ.Dat kan niet, maar als de Raad goed vindt, dat we 'top f25 houden, dan wordt dat zoo bepaald. Z.h.s. werd alzoo besloten. 137. Gebruik van openbare gronden f515. Radio-centrale f300, benzine pompen f200, weegschaal f 15. Een nieuw ontwerp voor pre cariorechten (draden voor radio) werd voorgesteld, ad 25 ct. per m. per jaar. Dhr. FANOY Was de inning door zegels niet gemakkelijker dan per kwitantie. De VOORZ.Dat geeft geen goede controle. Dhr. FANOY zou ook een betere redactie willen voor de precario-rechten. Dhr. OGGELWeet u een betere Dhr. FANOY Op't oogenblik niet en toch voldoet deze nu ook niet. Hierna werd het ontwerp z.h.s. goedgekeurd. }41, Begrafenisrechten f 400, Voorgesteld werd een ont- werp-verordening defini tief vast te stellen, welke een 17-tal artikels bevat, waarvan de voornaamste bepalingen zijn Art. 1. Tegen een bepaald recht en voorzoover er ruimte is en onverminderd verdere rechten bestaat gelegenheid om lijken in een bepaald graf te doen begra ven de rechten zijn voor een (sigen) graf voor onbepaalden tijd, van 2 m. lang en 1 m. breed, voor 1 lijk f80, 2 graf ruimten boven elkaar f130, 2 grafruimten naast elkaar f 160, en voor iedere m. meer de helft van het tarief meer; gedeelten voor heele m. berekend. Art. 2. Tevens heeft men dan de bevoegdheid tot het stichten van een grafkelder, plaatsen van gedenksteenen, zerken, tuinen, boomen of andere gewassen bin nen de afmeting van het ge kochte recht. Art. 3. Het tarief voor gewone begravingen is voor een graf 2 m. lang en 1 m. breed f6.— Kinderen beneden 12 jaar 3.— 1 jaar 1.50 Voor grootere grafruimten wordt naar maat betaald. Art. 4. Geen recht is verschul digd voor het begraven van lijken van onvermogenden, wier erfge namen tot het betalen ervan niet in staat worden geacht. Als on vermogend wordt niet beschouwd degene, die bij een begrafenis fonds verzekerd is. Art. 5. Voor het begraven bui ten de gewone uren (van 7- 3 uur) wordt f 10 betaald. Art. 6. Het luiden der stads klok gedurende een begrafenis kost f 50. Art. 7. Het plaatsen van een grafsteen kost f 10, een boom of andere gewassen en kransen f 5. Art. 8. Het registreeren van een graf kost f3. Art. 9. Bij onvoldoende zorg van bij een graf geplaatste voor werpen, zullen die worden opge ruimd. Art. 10. Het onderhoud van een graf kost f 2.50 en van een monument f5 per jaar, hoogstens gedurende 25 jaar. Dhr. 't GILDE had bezwaren tegen dat ontwerp en zag erin een belangrijke reactie, nadeelig voor de gemeente en ook voor de verfraaiing onzer begraafplaats. De gestelde tarieven zijn z.i. te hoog en er zal door de nabe staanden belangrijk minder ge offerd worden aan onderhoud en verzorging der graven, zoodat van verfraaiing door zerken, beplan ting of kransen weinig meer te recht zal komen. De bijzondere toewijding waar mede de tegenwoordige grafdelver zijn taak sedert jaren verricht heeft, zal men zich later nog wel eens herinneren. Bovendien heeft het ook zijn bezwaren, dat vandaag de een en morgen een ander de taak van grafdelver zal verrichten. Uit eigen waarneming heeft spr. onlangs bij het begraven van een familielid nog geconstateerd, dat de grafdelver, die zelf ter begra fenis was ter hulp moest schieten om het toestel te be dienen. Dat zijn pijnlijke en minder piëteitsvolle situatie's, die zich dan meer kunnen voordoen en spr. zou dan ook gaarne zien, dat B. en W. die bediening in één hand legden. De VOORZ. zeide, dat dit ook de bedoeling is. Er zijn reeds 2 gemeente-arbeiders, die dat kun» DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt 12. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. nen ook Freekenhorst heeft het moeten leeren. En de tarieven zijn, in verge lijking met andere gemeenten, zoo laag mogelijk gesteld. Dhr. DE RU1JTER vroeg ook. of er nu twee vaste menschen mee belast worden, zoodat bij begraving geen onaangenaamhe den te vreezen zijn De VOORZ. antwoordde, dat het nu een gemeentedienst wordt. Dhr. OGGEL vond het wel gewenscht, dat erop gelet werd, dat b.v. bij het planten van boo men op een graf, deze geen hin der konden veroorzaken, doordat ze b.v., zooals een treurwilg over de paden hangen of over een ander graf. De VOORZDit kan voor komen worden, doordatdie dingen in overleg met B. en W. moeten gebeuren, nadat het aan dit col lege is aangevraagd. Dhr. FANOY meende ook, dat de tarieven te hoog waren en vond resp. f30, f45 en f55 beter. Men moet de gelegenheid scheppen, dan wordt er meer gebruik van gemaakt. Dhr. OGGELHet is altijd zoo geweest, als nu bepaald is. Dhr. VAN 't HOFF vond het ook veel te hoog. De VOORZ. wenschte eerst het voorstel tot het heffen der rechten in stemming te brengen; dan kon men daarna over de tarieven enz. spreken. Z.h.s. werd dat voorstel aan genomen. Dhr. FANOY vroeg nu het woord en uitte enkele op- en aanmerkingen over de redactie der artikels in het ontwerp. Zoo werd daar gesproken van maten, waar de begrafeniswet alleen spreekt van één vorm en alleen voor kinderen afwijkt. Spr. geloofde, dat die artikels in strijd met de wet zijn. Ook vroeg hij, hoe het mogelijk is, om een lijk zooais art. 4 zegt over te brengen naar een graf „op dezelfde plaats". Spr. begrijpt de bedoeling wel, maar vond die uitdrukking zoo onge lukkig gekozen. Zoo wees hij nog op verschillende fouten in dit ontwerp. In art. 7 eischt men f 50, terwijl de wet spreekt van een matig recht Dhr. OGGEL We kunnen het ook op f 25 zetten. De VOORZ.daar is geen be zwaar tegen. Dhr. FANOY zou kransen vrij van rechten willen laten, omdat het een aandenken is. De VOORZ.Er is hier bedoeld „blijvende" kransen. Dhr. OGGELJa, dat is het zelfde als b.v. een steen. Dhr. AFNOY zou in art. 11 ook willen zetten in plaats van hoogstens 25, „minstens" voor 25 jaar. Dhr. DE JONGE vond het ta rief voor kinderen te hoog en stelde voor resp. f4, f2 en f 1. Dit werd z.h.s. aangenomen. Dhr. VAN 't HOFF ls dan de raming van f 400 nog voldoende De VOORZ. dacht van wel. Dhr. FANOY zeide een raming te hebben gemaakt, waarbij dat wel uitkwam. Z.h.s. werd hierna het gewijzigd ontwerp goedgekeurd. 141a. Wegen- of straatbelas ting f 7500. Volgens de Gemeentewet kan een gemeente wegens de kosten van aanleg en onderhoud van land- of waterwegen, van ver lichting en van afvoer van water 'en vuil, een bijdrage vorderen van hen, die recht van bezit heb ben op eigendom (gebouwen en erven), gelegen aan openbare land- of waterwegen in die ge meente, of daarop uitgang hebben. En waar de stand der ge- meente-financiën zulks noodig maakt, stelden B. en W voor, zulk een bron van inkomsten in te voeren, volgens een ontwerp als nu werd aangeboden. In dit ontwerp wordt de be lasting berekend naar de belast bare opbrengst van de eigen dommen, aangewezen in de ka dastrale leggers. Zij bedraagt jaarlijks 4 pet. van die opbrengst voor perceelen, die in de 8e klasse vallen van de pers. belasting, en 3 pet. voor perceelen in het overige gedeelte gelegen. Geen belasting wordt geheven van eigendommen, bedoeld in art. 25 der wet op de Grondbe lasting. Van de aanslagen worden ko hieren ingericht. De betaling kan geschieden in 4 termijnen. Bij de bespreking in de sectie vergadering zeide een lid, dat hem evenmin als anderen deze belasting aantrok. Spr. vroeg zich af, waarom B en W. niet gekomen zijn met een zakelijke bedrijfsbelasting. Deze behoeft men niet in bekrompen opvattingen samen te stellen om kleinere bedrijven te treffen, doch alleen b.v. het bedrijf te Sluiskil. Wanneer men ziet, en dit zei spr. niet voor het eerst, hoe ge ring het aantal arbeiders uit Axel hier werkzaam gesteld zijn en het grootste percentage uit andere gemeenten komt, waarom dan langer dit bedrijf gespaard en de inwoners met het voorbijzien van deze bron een andere belasting opgelegd, die evenals andere be lastingen met moeite bijeenge bracht kan worden. Spr. vroeg „Moeten wij deze buitenlandsche maatschappij met een reserveka pitaal onbelast laten Zouden wij, als Nederlanders, in het buitenland ook zoo beschermd worden en zouden die streekbe- woners ter wille van ons met iets belast worden, wat ook moeilijk bijeengebracht zou kunnen wor den Spr. betwijfelde dit ten zeerste. De VOORZ. wees op de muren, die door de bedrijfsbelasting om de gemeente worden gebouwd voor andere bedrijven. Vervolgens zei spr., dat dezer dagen het college een onderhoud met de directie heeft gehad, waarbij toe gezegd is, dat met de belangen van Axel rekening zal worden gehouden. De vorige spreker antwoordde hierop, dat eenige leden de hou ding van de directie tegenover het college als zeer correct aan nemen, doch daar zit de fout niet. Die moet men ergens anders zoeken. Is het geen grief, dat slechts 27 pet. van het geheele personeel Axelaars zijn of daar woont? En dit cijfer is op een zeer gunstig tijdstip opgenomen. Met zijn in het leven geroepen nieuwe afdeelingen is dit cijfer weer gedaald. Men neemt dit bedrijf in bescherming en de daar aan te boren bron laat men on- aangewend, terwijl men een an dere, die veel meer zorg en druk op de gemeentenaren legt, in het leven roept. Een ander lid kon met cijfers Griep, Kou, Piin.~L7p'enVe°£} uit een gepubliceerd finantieel verslag aantoonen, dat men niet bezorgd hoeft te zijn over de resultaten van die in onze ge- meenteaanwezige ondernemingen. B. en W waren echter tot de conclusie gekomen, dat van hen geen voorstel was te verwachten tot invoering van een zakelijke bedrijfsbelasting. De meerderheid handhaafde het voorstel tot in voering van een wegenbelasting en de minderheid wenschte een verordening tot heffing van rech ten voor het ophalen van huisvuil, enz. De VOORZ. zeide, dat geen inkomsten of besparingen op de uitgaven konden worden gevon- den, waardoor men buiten een verhooging van belasting of in voering van nieuwe belastingen kon blijven. Spr. stelde daarom het eerst de wegenbelasting aan de orde. Dhr. HAMELINK wilde eerst zijn voorstel tot zakelijke bedrijfs belasting verdedigen. Wil men die niet, dan zijn we wel ver plicht de wegenbelasting te ne men om het tekort te dekken. Spr. zeide, dat hij niet de kleine bedrijven wilde belasten, maar alleen het oog had op l'Azote, waaraan 500 arbeiders werken. En als hij de belasting neemt op f 6 per man, wat hij niet hoog acht, dan is de op brengst f3000. Er is dan van de f 6000 nog f 3000 te dekken, die spr. dan wilde halen uit de wegenbelasting, die dan op de helft zou komen. Spr. wilde dus niet het hoogste vragen. De VOORZ zeide niet voor zakelijke bedrijfsbelasting te zijn. Er zijn in onze provincie slechts 2 gemeenten, waar dat bestaat en daarvan heeft het er een weer laten varen. We moeten geen tolmuur zetten en de menschen naar elders sturen, om bedrijven te stichten. Dhr. FANOY wees erop, dat ook in de Tweede Kamer door den Minister is gemotiveerd, dat de gemeenten vaak voor kosten staan, ten opzichte van de sociale wetten, welke niet verhaalbaar zijn op de bedrijven, omdat de stichters elders wonen, dan waar het bedrijf is gevestigd. Maar afgezien daarvan vroeg spr. welke kosten heeft de gemeente nu ge had voor de oprichting van de stikstoffabriek, terwijl men elders zich offers getroost door aanleg var. wegen, rioleering, verlichting, enz. om een bedrijf binnen de muren te krijgen De l'Azóte heeft alles zelf be kostigd. Dan staan daartegenover de inkomsten, die we van het per soneel hebben aan opcenten op de pers. belasting, de gemeente- fondsbrlasting, vermogensbelas ting, 40 woningen met personeele en grondbelasting, zoodat spr. constateerde, dat die fabriek voor Axel een dankbaar belastingob ject is, en als er minder wordt opgebracht, dan we wenschten, aan is dat niet te wijten aan den fabrikant, omdat het een N.V. is. Dan is er nog een wetsontwerp aanhangig voor de forensenbe lasting, waar de hoogere ambte naren dier fabriek onder vallen. Theorethisch en ook practisch is er een bediijfsbelasting van AXELSCHE® COURANT ■ESaaaKOEIXÏ! l»ljd een poeder ol cachet van Mijnhardt. Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct Cachets.genaamd..Mijnhardtjes"2st. IOct Doos50cfc

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 1