Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwsch -Vlaanderen.
No. 72
DINSDAG 13 DECEMBER 1938.
54<* Jaarg.
Raadsverslag.
J. C. VINK - Axel.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post I Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
Zitting van 29 November 1938.
Aanwezig alle leden.
Voorzitter de heer F. Blok,
burgemeester, secretaris de heer
J. L. J. Maris.
IV.
INKOMSTEN.
De VOORZ. vroeg of de Raad
noodig achtte de inkomsten post
voor post te behandelen, daar die
vrijwel vast zijn en voornamelijk
over belastingen loopen, die ge
baseerd zijn op gegevens van de
Inspectie, waar men het toch het
best weet.
Naar aanleiding van de begra
fenisrechten enz. wilde men de
posten echter nagaan.
Art. 6a. Leges f 1450
Hierbij kwam een wijziging aan
de orde van de verordening voor
het verstrekken van inlichtingen
of opgaven uit het bevolkings
register.
De VOORZ. zeide dat deze te
hoog zijn gebleken en dus ge
halveerd waren. Maar nu was
er van dhr. J. C. Vink, als uit
gever van de Axelsche Courant,
nog een verzoek ingediend, waarin
deze opmerkt, dat in het ontwerp
d^r wijziging wordt gemist een
speciaal tarief voor uitgevers van
nieuwsbladen, zooals hem in een
schrijven van B. en W. d.d. 29
Maart 1938 was toegezegd.
Adressant peeft te kennen, dat
hij genegen is om voor een 14-
daagsche opgave 5 cent per naam
te betalen (in plaats van 8 cent,
zooals de wijziging luidt), hetgeen
neer komt op f25 per jaar.
Spr. deelde mede, dat B. en
W. naar aanleiding daarvan voor
stellen om de heffing dan te
stellen op f7,50 voor 100 schrif
telijke inlichtingen, f30 voor f500
en f50 voor duizend opgaven.
Dhr. OGGEL zei, dat er nu geen
gebruik van werd gemaakt en het
bij verlaging misschien wel ge
beuren zal.
Dhr. ESSELBRUGGE vond het
tarief ook nogal hoogf 25 was
beter.
Dhr. 't GILDE meende ook dat
halveering nog te hoog is. Andere
bladen nemen het ook en betalen
veel minder.
De VOORZ. Ja, die hebben
een contract onder elkander.
Dhr. 't GILDE Het was toch
ook toegezegd
De VOORZ.Dat kan niet,
maar als de Raad goed vindt,
dat we 'top f25 houden, dan
wordt dat zoo bepaald.
Z.h.s. werd alzoo besloten.
137. Gebruik van openbare
gronden f515.
Radio-centrale f300, benzine
pompen f200, weegschaal f 15.
Een nieuw ontwerp voor pre
cariorechten (draden voor radio)
werd voorgesteld, ad 25 ct. per
m. per jaar.
Dhr. FANOY Was de inning
door zegels niet gemakkelijker
dan per kwitantie.
De VOORZ.Dat geeft geen
goede controle.
Dhr. FANOY zou ook een
betere redactie willen voor de
precario-rechten.
Dhr. OGGELWeet u een
betere
Dhr. FANOY Op't oogenblik
niet en toch voldoet deze nu ook
niet.
Hierna werd het ontwerp z.h.s.
goedgekeurd.
}41, Begrafenisrechten f 400,
Voorgesteld werd een ont-
werp-verordening defini
tief vast te stellen, welke een
17-tal artikels bevat, waarvan de
voornaamste bepalingen zijn
Art. 1. Tegen een bepaald
recht en voorzoover er ruimte is
en onverminderd verdere rechten
bestaat gelegenheid om lijken in
een bepaald graf te doen begra
ven de rechten zijn voor een
(sigen) graf voor onbepaalden
tijd, van 2 m. lang en 1 m.
breed, voor 1 lijk f80, 2 graf
ruimten boven elkaar f130, 2
grafruimten naast elkaar f 160,
en voor iedere m. meer de helft
van het tarief meer; gedeelten
voor heele m. berekend.
Art. 2. Tevens heeft men dan
de bevoegdheid tot het stichten
van een grafkelder, plaatsen van
gedenksteenen, zerken, tuinen,
boomen of andere gewassen bin
nen de afmeting van het ge
kochte recht.
Art. 3. Het tarief voor gewone
begravingen is voor een graf
2 m. lang en 1 m. breed f6.—
Kinderen beneden 12 jaar 3.—
1 jaar 1.50
Voor grootere grafruimten wordt
naar maat betaald.
Art. 4. Geen recht is verschul
digd voor het begraven van lijken
van onvermogenden, wier erfge
namen tot het betalen ervan niet
in staat worden geacht. Als on
vermogend wordt niet beschouwd
degene, die bij een begrafenis
fonds verzekerd is.
Art. 5. Voor het begraven bui
ten de gewone uren (van 7- 3
uur) wordt f 10 betaald.
Art. 6. Het luiden der stads
klok gedurende een begrafenis
kost f 50.
Art. 7. Het plaatsen van een
grafsteen kost f 10, een boom of
andere gewassen en kransen f 5.
Art. 8. Het registreeren van
een graf kost f3.
Art. 9. Bij onvoldoende zorg
van bij een graf geplaatste voor
werpen, zullen die worden opge
ruimd.
Art. 10. Het onderhoud van
een graf kost f 2.50 en van een
monument f5 per jaar, hoogstens
gedurende 25 jaar.
Dhr. 't GILDE had bezwaren
tegen dat ontwerp en zag erin
een belangrijke reactie, nadeelig
voor de gemeente en ook voor de
verfraaiing onzer begraafplaats.
De gestelde tarieven zijn z.i. te
hoog en er zal door de nabe
staanden belangrijk minder ge
offerd worden aan onderhoud en
verzorging der graven, zoodat van
verfraaiing door zerken, beplan
ting of kransen weinig meer te
recht zal komen.
De bijzondere toewijding waar
mede de tegenwoordige grafdelver
zijn taak sedert jaren verricht
heeft, zal men zich later nog wel
eens herinneren.
Bovendien heeft het ook zijn
bezwaren, dat vandaag de een en
morgen een ander de taak van
grafdelver zal verrichten. Uit
eigen waarneming heeft spr.
onlangs bij het begraven van een
familielid nog geconstateerd, dat
de grafdelver, die zelf ter begra
fenis was ter hulp moest
schieten om het toestel te be
dienen. Dat zijn pijnlijke en
minder piëteitsvolle situatie's, die
zich dan meer kunnen voordoen
en spr. zou dan ook gaarne zien,
dat B. en W. die bediening in
één hand legden.
De VOORZ. zeide, dat dit ook
de bedoeling is. Er zijn reeds 2
gemeente-arbeiders, die dat kun»
DRUKKER-UITGEVER
Bureau Markt 12.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
nen ook Freekenhorst heeft het
moeten leeren.
En de tarieven zijn, in verge
lijking met andere gemeenten,
zoo laag mogelijk gesteld.
Dhr. DE RU1JTER vroeg ook.
of er nu twee vaste menschen
mee belast worden, zoodat bij
begraving geen onaangenaamhe
den te vreezen zijn
De VOORZ. antwoordde, dat
het nu een gemeentedienst wordt.
Dhr. OGGEL vond het wel
gewenscht, dat erop gelet werd,
dat b.v. bij het planten van boo
men op een graf, deze geen hin
der konden veroorzaken, doordat
ze b.v., zooals een treurwilg over
de paden hangen of over een
ander graf.
De VOORZDit kan voor
komen worden, doordatdie dingen
in overleg met B. en W. moeten
gebeuren, nadat het aan dit col
lege is aangevraagd.
Dhr. FANOY meende ook, dat
de tarieven te hoog waren en
vond resp. f30, f45 en f55
beter. Men moet de gelegenheid
scheppen, dan wordt er meer
gebruik van gemaakt.
Dhr. OGGELHet is altijd
zoo geweest, als nu bepaald is.
Dhr. VAN 't HOFF vond het
ook veel te hoog.
De VOORZ. wenschte eerst het
voorstel tot het heffen der rechten
in stemming te brengen; dan kon
men daarna over de tarieven enz.
spreken.
Z.h.s. werd dat voorstel aan
genomen.
Dhr. FANOY vroeg nu het
woord en uitte enkele op- en
aanmerkingen over de redactie der
artikels in het ontwerp. Zoo werd
daar gesproken van maten, waar
de begrafeniswet alleen spreekt
van één vorm en alleen voor
kinderen afwijkt. Spr. geloofde,
dat die artikels in strijd met de
wet zijn.
Ook vroeg hij, hoe het mogelijk
is, om een lijk zooais art. 4
zegt over te brengen naar een
graf „op dezelfde plaats". Spr.
begrijpt de bedoeling wel, maar
vond die uitdrukking zoo onge
lukkig gekozen. Zoo wees hij
nog op verschillende fouten in dit
ontwerp.
In art. 7 eischt men f 50, terwijl
de wet spreekt van een matig
recht
Dhr. OGGEL We kunnen het
ook op f 25 zetten.
De VOORZ.daar is geen be
zwaar tegen.
Dhr. FANOY zou kransen vrij
van rechten willen laten, omdat
het een aandenken is.
De VOORZ.Er is hier bedoeld
„blijvende" kransen.
Dhr. OGGELJa, dat is het
zelfde als b.v. een steen.
Dhr. AFNOY zou in art. 11
ook willen zetten in plaats van
hoogstens 25, „minstens" voor 25
jaar.
Dhr. DE JONGE vond het ta
rief voor kinderen te hoog en
stelde voor resp. f4, f2 en f 1.
Dit werd z.h.s. aangenomen.
Dhr. VAN 't HOFF ls dan de
raming van f 400 nog voldoende
De VOORZ. dacht van wel.
Dhr. FANOY zeide een raming
te hebben gemaakt, waarbij dat
wel uitkwam.
Z.h.s. werd hierna het gewijzigd
ontwerp goedgekeurd.
141a. Wegen- of straatbelas
ting f 7500.
Volgens de Gemeentewet kan
een gemeente wegens de kosten
van aanleg en onderhoud van
land- of waterwegen, van ver
lichting en van afvoer van water
'en vuil, een bijdrage vorderen
van hen, die recht van bezit heb
ben op eigendom (gebouwen en
erven), gelegen aan openbare
land- of waterwegen in die ge
meente, of daarop uitgang hebben.
En waar de stand der ge-
meente-financiën zulks noodig
maakt, stelden B. en W voor,
zulk een bron van inkomsten in
te voeren, volgens een ontwerp
als nu werd aangeboden.
In dit ontwerp wordt de be
lasting berekend naar de belast
bare opbrengst van de eigen
dommen, aangewezen in de ka
dastrale leggers.
Zij bedraagt jaarlijks 4 pet. van
die opbrengst voor perceelen, die
in de 8e klasse vallen van de
pers. belasting, en 3 pet. voor
perceelen in het overige gedeelte
gelegen.
Geen belasting wordt geheven
van eigendommen, bedoeld in
art. 25 der wet op de Grondbe
lasting.
Van de aanslagen worden ko
hieren ingericht.
De betaling kan geschieden in
4 termijnen.
Bij de bespreking in de sectie
vergadering zeide een lid, dat
hem evenmin als anderen deze
belasting aantrok.
Spr. vroeg zich af, waarom B
en W. niet gekomen zijn met een
zakelijke bedrijfsbelasting. Deze
behoeft men niet in bekrompen
opvattingen samen te stellen om
kleinere bedrijven te treffen, doch
alleen b.v. het bedrijf te Sluiskil.
Wanneer men ziet, en dit zei
spr. niet voor het eerst, hoe ge
ring het aantal arbeiders uit Axel
hier werkzaam gesteld zijn en het
grootste percentage uit andere
gemeenten komt, waarom dan
langer dit bedrijf gespaard en de
inwoners met het voorbijzien van
deze bron een andere belasting
opgelegd, die evenals andere be
lastingen met moeite bijeenge
bracht kan worden. Spr. vroeg
„Moeten wij deze buitenlandsche
maatschappij met een reserveka
pitaal onbelast laten Zouden
wij, als Nederlanders, in het
buitenland ook zoo beschermd
worden en zouden die streekbe-
woners ter wille van ons met iets
belast worden, wat ook moeilijk
bijeengebracht zou kunnen wor
den Spr. betwijfelde dit ten
zeerste.
De VOORZ. wees op de muren,
die door de bedrijfsbelasting om
de gemeente worden gebouwd
voor andere bedrijven. Vervolgens
zei spr., dat dezer dagen het
college een onderhoud met de
directie heeft gehad, waarbij toe
gezegd is, dat met de belangen
van Axel rekening zal worden
gehouden.
De vorige spreker antwoordde
hierop, dat eenige leden de hou
ding van de directie tegenover
het college als zeer correct aan
nemen, doch daar zit de fout niet.
Die moet men ergens anders
zoeken. Is het geen grief, dat
slechts 27 pet. van het geheele
personeel Axelaars zijn of daar
woont? En dit cijfer is op een
zeer gunstig tijdstip opgenomen.
Met zijn in het leven geroepen
nieuwe afdeelingen is dit cijfer
weer gedaald. Men neemt dit
bedrijf in bescherming en de daar
aan te boren bron laat men on-
aangewend, terwijl men een an
dere, die veel meer zorg en druk
op de gemeentenaren legt, in het
leven roept.
Een ander lid kon met cijfers
Griep, Kou, Piin.~L7p'enVe°£}
uit een gepubliceerd finantieel
verslag aantoonen, dat men niet
bezorgd hoeft te zijn over de
resultaten van die in onze ge-
meenteaanwezige ondernemingen.
B. en W waren echter tot de
conclusie gekomen, dat van hen
geen voorstel was te verwachten
tot invoering van een zakelijke
bedrijfsbelasting. De meerderheid
handhaafde het voorstel tot in
voering van een wegenbelasting
en de minderheid wenschte een
verordening tot heffing van rech
ten voor het ophalen van huisvuil,
enz.
De VOORZ. zeide, dat geen
inkomsten of besparingen op de
uitgaven konden worden gevon-
den, waardoor men buiten een
verhooging van belasting of in
voering van nieuwe belastingen
kon blijven. Spr. stelde daarom
het eerst de wegenbelasting aan
de orde.
Dhr. HAMELINK wilde eerst
zijn voorstel tot zakelijke bedrijfs
belasting verdedigen. Wil men
die niet, dan zijn we wel ver
plicht de wegenbelasting te ne
men om het tekort te dekken.
Spr. zeide, dat hij niet de
kleine bedrijven wilde belasten,
maar alleen het oog had op
l'Azote, waaraan 500 arbeiders
werken. En als hij de belasting
neemt op f 6 per man, wat hij
niet hoog acht, dan is de op
brengst f3000. Er is dan van
de f 6000 nog f 3000 te dekken,
die spr. dan wilde halen uit de
wegenbelasting, die dan op de
helft zou komen. Spr. wilde dus
niet het hoogste vragen.
De VOORZ zeide niet voor
zakelijke bedrijfsbelasting te zijn.
Er zijn in onze provincie slechts
2 gemeenten, waar dat bestaat en
daarvan heeft het er een weer
laten varen. We moeten geen
tolmuur zetten en de menschen
naar elders sturen, om bedrijven
te stichten.
Dhr. FANOY wees erop, dat
ook in de Tweede Kamer door
den Minister is gemotiveerd, dat
de gemeenten vaak voor kosten
staan, ten opzichte van de sociale
wetten, welke niet verhaalbaar
zijn op de bedrijven, omdat de
stichters elders wonen, dan waar
het bedrijf is gevestigd. Maar
afgezien daarvan vroeg spr. welke
kosten heeft de gemeente nu ge
had voor de oprichting van de
stikstoffabriek, terwijl men elders
zich offers getroost door aanleg
var. wegen, rioleering, verlichting,
enz. om een bedrijf binnen de
muren te krijgen
De l'Azóte heeft alles zelf be
kostigd.
Dan staan daartegenover de
inkomsten, die we van het per
soneel hebben aan opcenten op
de pers. belasting, de gemeente-
fondsbrlasting, vermogensbelas
ting, 40 woningen met personeele
en grondbelasting, zoodat spr.
constateerde, dat die fabriek voor
Axel een dankbaar belastingob
ject is, en als er minder wordt
opgebracht, dan we wenschten,
aan is dat niet te wijten aan den
fabrikant, omdat het een N.V. is.
Dan is er nog een wetsontwerp
aanhangig voor de forensenbe
lasting, waar de hoogere ambte
naren dier fabriek onder vallen.
Theorethisch en ook practisch
is er een bediijfsbelasting van
AXELSCHE® COURANT
■ESaaaKOEIXÏ!
l»ljd een poeder ol cachet van Mijnhardt.
Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct
Cachets.genaamd..Mijnhardtjes"2st. IOct Doos50cfc