Rechtszaken. Gemengd Nieuws. Volgens het Duitsche Nieuws bureau te Berlijn is een verorde ning uitgevaardigd, waarbij het aan de Joden met 1 Januari 1939 verboden wordt handel te drijven, een handwerk uit te oefenen, bedrijfsleider te zijn. Er is dus voor een Jood in het Duitsche bedrijfsleven geen plaats meer. Alleen een zeer ondergeschikte betrekking mag hij waarnemen Maar wie durft er een Jood in dienst nemen En dan ten slotte moeten de Joden in Duitschland ook nog hun vermogen worden ontnomen Een boete van een milliard Rijksmark, dus 600 millioen gulden moeten de Joden opbrengen voor den snooden moord in Parijs. Aan de eigenaars der Joodsche zaken, die op 8, 9 en 10 Nov. werden vernield door het gepeu pel, is aangezegd, dat zij die schade terstond moeten laten herstellen en op eigen kosten. Het bedrag, dat hun door ver zekering zal worden vergoed, moe ten de Joden aan den Duitschen Staat afstaan. En dat noemt men dan nog maar een voorspel. Binnenland. Spanje. Uit diverse berichten is de laatste weken gebleken, dat in het linksche Spanje groote voed selnood begint te heerschen. In een ïapport van twee Engelschen, sir Denys Bray en Lawrence Webster, die onder auspiciën van den Volkenbond een onderzoek ter plaatse hebben ingesteld, stellen zij, naar de Qeneefsche correspondent van de N. R. Ct. meldt, vast, dat het republikein- sche Spanje onder een buiten gewone armoede aan voedings middelen te lijden heeft. Deze armoede is een gevolg van de door den oorlog veroorzaakte noodzakelijkheid, om een strijdend leger te onderhouden en uit t rusten, terwijl het republikeinsche Spanje afgezonderd is van zijn provinciën die het land zijn levensmiddelen pleegden te ver schaffen en bovendien de lucht- blokkade van zijn havens, in het bijzonder Barcelona en Valencia, den toevoer van levensmiddelen van buiten bemoeilijkt. Tengevolge van deze armoede aan levensmiddelen heeft de Spaansche regeering rantsoenee- ringsmaatregelen voor de geheele burgerlijke bevolking moeten triffen. Vaak zijn de levens middelen echter zoo schaarsch, dat men veel minder bekomt dan wat op papier is toegestaan. Alleen de broodvoorziening (150 gram per dag) scnijnt overal ver zekerd. De vluchtelingen, die uitslui tend van de liefdadigheid leven moeten, ontvangen een iets groo- tere dagelijksche portie dan de gewone burger, die de mogelijk heid bezit nog iets anders te koopen. De vluchtelingen ver krijgen dagelijks levensmiddelen van een totaal gewicht van 250 gram ter waarde van ongeveer 2 peseta's. De voor hen bestemde levensmiddelen, die hun gratis door de regeering worden ver strekt, zijn ook in den regel in derdaad te hunner beschikking. Het gevolg van de aangekon digde gewijzigde levensmiddelen verzorging der vluchtelingen is, dat dezen vermoedelijk zelfs niet meer het weinige voor hun leven onontbeerlijke voedsel zullen kun nen verkrijgen, indien niet van buiten hulp wordt gebracht. Deze hulp zal echter van geen geringen omvang rrtöeten zijn. Chineesche verliezen. Het Japansche hoofdkwartier becijfert de Chineesche verliezen aan het front van Centraal China sedert Aug. j.l. op 350,000 man. De totale sterkte der Chineesche troepen, welke aan den strijd hebben deelgenomen, heeft on geveer 800,000 man bedragen. 119,000 Chineezen zijn gesneu veld. De Japanners tellen 6153 (ioodent V? eldadigheidspostzegels. Van 1 December tot en met 5 Januari a.s. zullen weldadigheids postzegels worden verkrijgbaar gesteld. De netto-opbrengst van deze zegels is wederom bestemd voor steun van den arbeid ten bate van het bescherming- en hulp behoevende kind in het algemeen, met uitzondering van de zuige lingenbescherming. De zegels worden uitgegeven in 5 soorten met een frankeer- waarde van resp. 11/2, 3, 4, 5 en 12Vs cent. De kleur is resp. bruinzwart, paarsrood, groen, roodbruin en blauw. De verkoopprijs van de zegels bedraagt resp. 3 5, 6, 8enl6ct. De zegels dragen allen een zelfde voorstelling: t.w. een fluit spelend jongetje te midden der natuur, die door bloemen, een vogel en een visch is verbeeld. De weldadigheidspostzegels zijn voor de frankeering, mede in het internationale verkeer, geldig tot en met 31 December 1943. Het Wilhelmus ia Luxemburg. Toen de vorige bisschop van Luxemburg mgr. Nommesch, stierf had hij twee hartewenschen na gelaten de bouw van een krypt en de vergrooting van de kathe drale kerk in de hoofdstad des lands. Beiden hebben nu hun beslag gekregen. De verjongde kathedraal heeft twee flinke torens. In een daarvan is nu een volledig klokkenspel van 34 klokken opgehangen. Het wordt naar Nederlandsch-Vlaam- schen trant op 't heele en halve uur per speeltrommel bespeeld Een aardige bijzonderheid voor de vele Luxemburg bezoekende Ne derlanders is, dat op het volle uur voortaan het Wilhelmus van den Luxemburgschen beiaard zal weerklinken 1 Het Wilhelmus is daar te lande weliswaar niet het volkslied (dat is Ons Hémécht Onze Heimat) maar wel is het Wilhelmus nog steeds het lied, dat gespeeld wordt ter eere- van het vorstelijke Huis, hetwelk immers ook een tak van het Nassausche Huis is? Want is niet de regeerende groothertogin Charlotte hertogin van Nassau, Prinses van Bourbon-Parma, etc. etc. etc AXEL, 15 November 1938. Zaterdag werd alhier het par keerverbod op de Markt in toe passing gebracht, zoodat verschei dene autobestuurders rechtsom kei r moesten maken en een andere plaats zoeken. We zien nu in verschillende straten lange rijen van auto's staan, omdat ook het „offic ëele" parkeerterrein niet aan alle wagens plaats kan bieden. gedeelte daarvan begeerige blik ken worden geworpen. Na beëindiging van het opstel ontstond een levendige discussie over een en ander, waarbij dan o.m. in bespreking kwamen de toestanden in Duitschland. Onder de 30 aanwezigen werd gezellig gedebatteerd over het recht van Duitschland om zijn koloniën op te eischen, mede in verband met de barbaarsche be handeling, die de Joden, ofschoon ook gewettigde ingezetenen van het Duitsche Rijk, van hunne Regeering ondervinden. Een jubileum. Zaterdag is te Sluiskil het 25 jarig jubileum gevierd van dnr. F. Dehalu, die 25 jaar directeur van de cokesfabriek was. In den voormiddag bood in een ver sierde afdeeling het administratief en technisch personeel den di recteur etn geschenk aan, verge zeld van de gebruikelijke geluk- wenschen. Een deputatie van de werk lieden bood eveneens namens het gansche personeel hun patroon 2 bloemenmanden aan en een passend geschenk, evenals het eerste bestaand uit Delftsch aarde werk. De directeur was zeer onder den indruk en dankte hartelijk voor dit spontaan bewijs van sympathie. Wederkeerig herdacht hij het jubileum van een ambte naar en wijlen dhr. De Wolf Eerstgenoemde mocht een gouden horloge met inscriptie in ont vangst nemen. Een en ander ging gepaard met een tractatie. Voor het notarieel examen, deel 111, is o.m. geslaagd de heer mr. W. E. M. Seydlitz te Hulst Zaamslag. Zaterdag was men bij den land bouwer P D. bezig met het laden van een aardappelsorteermachine op een met paarden bespannen wagen. Hierbij bleek, dat een der paarden schichtig werd, waar om de landarbeider P. F. besloot de paarden bij den teugel te houden. Juist was de machine op den wagen geplaatst, toen de paarden wegrenden. F. kon ze niet meer vasthouden en werd onder de voeten geloopen, waarbij een wiel over zijn been ging, dat juist boven den enkel brak. F. is per ziekenauto naar het zieken huis vervoerd. Tem. Crt. Zouden die niet op de lijn Vlissingen Terneuzen kunnen worden bespaard Makelaar moet btëc*dfgd z(jn. Naar gemeld wordt heeft de Officier van justitie hooger beroep aangeteekend tegen het vonnis van de rechtbank te Assen, waarbij R. B., te De Wijk, was veroor deeld tot een geldboete van f 10 subs. 10 dagen hechtenis, omdat hij zich voor makelaar had uit gegeven en als zoodanig ook werkzaamheden had verricht, ter wijl hij niet was beëedigd. Andere makelaars zouden door zijn handelingen schade hebben geleden. Faillissementen. Door de Rechtbank te Middel burg werd heden in staat van faillissement verklaard E. E. Mar lens, schilder te Sas van Gent Rechter commissaris Mr, J. M. F. Bloemers; Curator Mr. H. M. van Son, advocaat te Hulst. V.-nieuws. ons mededeelt, zal V. V Naar men de intocht van St. Nicolaas alhier plaats hebben op Woensdag 30 November en zullen de kleuter scholen door hem bezocht worden op Donderdagmiddag 1 Decem ber. Een en ander in overleg met de leiders en leidsters der scholen. De groote scholen zul len Vrijdagmiddag 2 December m Het Centrum worden uitge noodigd. Het V. V. V -bestuur hoopt dat het onderwijzend per soneel weer dezelfde spontane medewerking zal verleenen als het vorig jaar. Wat het pro gramma voor de grooten zal zijn, zal nog worden bekend gemaakt. A.-R. blesvereeniging. Gisteravond hield de a.-r. kiesvereeniging „Nederland en Oranje" alhier een huishoudelijke vergadering onder voorzitterschap van dhr. W. A. den Boggende. Na afwérking van de gewone plichtplegingen werd gestemd voor een bestuurslid, wegers be danken van dhr. L. van Hoeve. Gekozen werd dhr. P. de Klerk. Hierna werd door dhr. L. Ha melink een nleiding gegeven over onze koloniale politiek. Spr. ging na hoe wij onze kolo niën hebben verkregen, hoe wij die besturen en tot ontwik keling brengen en hoe wij die ook zouden kunnen kwijt Auto geslipt. Toen dhr. van Bockstaele, arts te Terneuzen zich met zijn auto te Zaamslag bevond, is hij bij hei uitwijken voor twee wielrijders komen te slippen, met het gevolg dat hij in een sloot terecht kwam. Hij bekwam een paar gebroken ribben en is met een particuliere auto van burgemeester Van Hoeve huiswaarts vervoerd. De auto, die flink beschadigd werd, is met een kraanwagen er op gesleept. Naar we vernemen is zijn tot stand redelijk wel. Een nieuwe ferryboot. Binnenkort zullen Ged. Staten, naar wij meldden, voorstellen, om een vierde motorveerboot te laten bouwen, waarvan het model is ontworpen door „De Schelde" te Vlissingen. De uitbreiding van de provin ciale ferryvloot houdt verband met de uitbreiding van het auto vervoer, zoowel op de lijn Vlis singenBreskens als op die tus- schen Hansweert en Walsoorden. Straks als tegen het einde van 1939 de nieuwe aanleghaven in den Perkolder in gebruik zal zijn genomen, zal het absoluut on mogelijk worden de motorveer boot op deze lijn tijdelijk te ver vangen door een schip, dat geen vrachtauto's kan bergen. De nieuwe motorveerboot zal aanmerkelijk grooter worden dan het tegenwoordige vlaggeschip der provincie, de „Prinses Julia na". Het schijnt ook in de be doeling te liggen haar sneller te maken, opdat zij eventueel tus- schen Vlissingen en Breskens een uur-dienst inplaats van een vijf kwartier-dienst zal kunnen onder houden. De kosten van de nieuwe boot rakenj althans voorzoover opeen worden geraamd op f 1.325.000. Weer een vliegramp Gisteravond ruim 7 uur is het vliegtuig Ijsvogel van de K L M komende van Berljjn met een bemanning van 5 man en 14 passagiers op korten aistand van Schiphol by Amsterdam in den Riekerpolder neergestort. De oorzaak is dat vermoedelijk een noodlanding werd gemaakt bij mistig weer. Gedood werden de 2e bestuur der kapitein W. van Gemeren, de marconist C. Surber en de werktuigkundige W van Huut De eerste bestuurder J. Duime- laaris eerst om elf uur gevonden hij was zwaar gewond en is kort daarna overleden. De steward D. Eys kreeg lichte verwondin gen. De 14 passagiers bestonden uit 9 Duitschers, 4 Engelschen en 1 Tsjech. Twee van hen (Duit sche dames) zy u ook omgekomen. Tien waren er op doorreis naar Engeland. Een correspondent van de N. R. Crt. te Amsterdam schrijft nader De Ijsvogel was Maandag morgen o.a. met Joodsche vluch telingen, die niet in ons land werden toegelaten, naar Berljjn teruggekeerd. Vermoedelijk heeft de bestuur der een noodlanding willen ma ken ten gevolge van het afslaan van een der motoren. Deze noodlanding is het vliegtuig en den inzittenden noodlottig gewor den, doordat dichte nevels, die op dat oogenblik laag boven het weiland hingen, hem het uitzicht op de slooten, die het doorkruisen, ontnam. Het vliegtuig zou eerst in een van deze slooten, deze dwars overstekend, terechtgeko men zijn, maar door de vaart, die het na de landing had, nog over deze sloot zjjn geschoven. Daarbij werd het reeds zeer ern stig beschadigd; een der motoren, of beide, is of zijn op deze plaats van het vliegtuig losgeslagen. Onderdeelen ervan heeft men in een grooten kring rondom deze plek gevonden. Ook het rechter- wiel van het landingsgestel. Door den geweldigen schok, die het toestel kreeg, zijn de meeste inzittenden eruit geslin gerd; degenen, die het eerst bij de plaats van de ramp waren, vonden de dooden en meestal zwaargewonden verspreid liggen. Het voorste gedeelte van het vliegtuig is er geheel afgebroken. De cockpit lag in de sloot. Vele inzittenden van voorbij rijdende auto's en omwonenden haastten zich naar de plaats der ramp, 10 min. gaans in 't weiland. Spoedig verscheen de brand weer en ook acht ambulance auto's. Eerst werden de verspreid liggende gewonden geholpen en de dooden geborgen. Ongeveer een uur na het ongeluk heeft men nog een heer en een dame uit den wrakhoop gehaaid. Op Schiphol vernamen wij Maandagavond, dat Duimelaar eerst geprobeerd heeft om daar te landen, maar dat bjj, den ver keersdienst op Schiphol dit voor neman kenbaar makend, het ver zoek kreeg om nog even in de luchtte blijven, omdat de Oever zwaluw juist geland was. De Ijsvogel bleef toen in draadloos contact met den verkeersdienst, totdat deze plotseling niets meer vernam. Even tevoren was nog gevraagd om op het radiobaken te landen wegens mist en regen. Nadat het toestel den grond raakte, is het eerst in een sloot geraakt en daarbij een motor en een wiel van het uitstaande landingsgestel, afgebroken. Er waren verschillende omstan digheden, die het onderzoek v.eer bemoeilijkten. Ia de eerste plaats de pikdonkere avond, waar nog bij kwam een dikken mist en in de plaats de onmogelijkheid aceiyleeulampen te gebruiken in verband met brandgevaar, want overal op het weiland lag benzine verspreid. Daarom kon alleen gewerkt worden bij het licht van electrische lampen en autolan- taarns. Eenige honderden houten balken werden op vrachtauto's aangevoerd en speciaal op de plekken, die de verbinding vorm den tusschen twee weilanden, die zeer drassig waren, gelegd. Toen konden de auto's er tamelijk vlot doorkomen. De omgekomenen. J. J. Duimelaar, de bestuurder van het verongelukte vliegtuig werd 27 September 1895 te As- peren bij Leerdam geboren. Hjj ving zjjn luchtvaartcarrière aau iu November 1916 als chauffeur- monteur bij de luchtvaartafdee- ling te Soesterberg. Op 9 April 1922 trad bjj in dienst der K.L.M. De heer Duimelaar bezit het onderscheidingsteeken voor 12%- jarigen dienst bij de KLM. Hg heeft 25 vluchten op de ljjn Amsterdam—Batavia gemaakt, waarvan 24 als gezagvoerder. Kapitein-vlieger W. van Ge- meren, die als tweede bestuurder op de Ijsvogel medevloog, was commandant van de vltegschool te SoeBterberg. Reeds geruimen tjjd maakte hjj vluchten mee in verband met de aanschatfiag van tweemotorige vliegtuigen voor de militaire luchtvaartatdeeliog. Kapitein-vlieger Van Gemeren is 43 jaar oud geworden. W. J. van Huut, werktuig kundige, was op 26 April 1907 te Enschede geboren Op 13 Ayril 1931 kwam hjj in dienst bij de KLM, Hjj stond bekend ais een uitstekende kracht en was gedurende een nait jaar gedetacheerd om het personeel te instrueeren. C. J Sur oer, marconist, werd geboren op 1 Juli I9t2 te Rot terdam. Hjj heelt als derde stuurman op de groote vaart ge varen. O.a. was hi) in dienst bjj de Rotterdamsche Lloyd. Hjj was reserve luitenant ter zee derde klasse. Inbraken. Te Amsterdam hebben inbre kers weer een goeden slag ge slagen. Ditmaal bjj de Hema in de Kalverstraat, waar zjj de brandkast openbraken en 3000 buit maakteu. Waarscnjjnljjk hebben zjj zich Zaterdagavond laten insluiten. Met een cirkelzaag hebben zjj rond het slot een stuk uit de brandkast gezaagd, waarop de buit voor het grjjpen lag. Ook eenige maanden geleden heeft men hier getracht een brandkast te forceeren. Voorts hebben inbrekers hun slag geslagen bjj een bakker in de Dapperstraat, waar eveneens een bedrag van ongeveer 3000 in contanten is entvreemd. De daders zjjn daar tjjdens de bak ker en zfju vrouw bet Zaterdag iu hun winkel druk hadden, binnengedrongen in de daarboven gelegen woning en hebben daar het geld, dat in een kast was opgeborgen, gestolen. Toen de bakker ca het sluitingsuur aan zjjn woning kwam, zag hjj aat het slot uit de deur was genomeu en bemerkte al ras de verdwij ning van het geld. De vrouw had in den avond iemand de woningdeur tien uitgaan, dien sjj meende te kennen, gewapend G\£ S®-- Snel en goed f^OUf r IJHi helpen hierbij altijd een ^poeder of cachet van Mijnhardt. Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct.- Cachets,genaamd,,Mijnhardtjes"2st. lOct. Doos50cL

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 2