Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Viaamsclie Tramweg-Maatschappij ïy'ke M 1 (Auteursrecht volgens de wet voorbehouden ES V IV V ER V O Axel Walsoorden Axel Nadruk verboden Axel Sas Gent Breskens Axel Axel Hulst YL1SSIN GEN—ROOSENDAAL. Alleen op wukdegen b AUm m op Son- on Feestdcfon, SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN. woo Spoorweg Ter Ne azenGent. 1 ae Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging;. Kruiningen—HansweertWalzoorden. YUuingeit—Breskens. Breskens—Yllssingen. NeuzenHocdekenskerbe. Hoedekenskerke—Neuzen. N enzenBorsseienV lissingen. Ylissingen—BorsseienNeuzen. 7,- 9.06 6,90 vm, 9.— nm, 9.20 10.90 7.W De nutomaat op het platteland Mf-n sch'yft na A phen aan den Rijn aan de »N enwe Rott. Ot.« De aniooaaat is in onze samen leving een schier snmisbaar in Strument geworden en sinds bij voor een deel de taak van den aas wetteD gebonden winkelier en deD met werk overladen post ambtenaar heelt overgenomen, is jong en oud er mee vertrouwd geraakt. Nochtans schijnen er Deg altijd lieden te zijn, voor wie dit pro duct van een op efficiency in gestelde wereld iets geaeimzinnigs beeft en wien het doel ervan schijnt te ontgaan Dat ondervon den zij, die getuige waren van het vermakelijke tafereel, dat zieh afspeelde bij het postkantoor te Alpben a.d. Rijn, waar een brave laudman sukkelde met ean der voor dit gebouw bevestigde post- zeeelantematen. De man had, tenvelle vertrou wend op de eerlijkheid van Tante Pos, een dubbeltje in do gleuf geduwd en hij voelde zich wel diep in dit vertrouwen geschokt, toen de verwachte twee postzegels vbb v\ji cent uitbleven. De zieh aldus bedrogen wanen de klant van de P.T T. deed daarop, wat alle brave landlieden, voor wie een automaat een onge kond ding is, zouden hebben gedaan hij schoof zijn z\jden pet wat naar achteren en krabde zich eens op zijn bol en toen dat niet bielp, bekeek hy het misleidende diog, dat dubbeltjes by vooruit betaling eiscbte en er geen post zegels voer terug gat, eens van allo kanten. Hij drukte op een knop, dia niet reageerde, tikte op het ruitje, dat weerstand bood aau de kracht van zijn harde knokkels en tenslotte rammelde hij het weerspannige ding eens flmk door elkaar, alsof het van den maar moest Het was alles rorgeefseb; er schenen geen postzegels meer te worden geleverd. Menschen in verlegenheid ple gen geweoniyk spoedig de aan dacht te trekken en brave land lieden, dio overhoop liggen met een postzegelautomaat, vormen bepaald een attractie. Er dromde dan ook weldra een groepje nieuwsgierigen samen, die de verrichtingen van den man met de zyden pet met klimmende belangstelling volgden. Tot ein- delyk een hunner zich over hem ontfermde. »Die krijg je zoo niet! Heb je al geroepen informeerde bij hnlpvaardig. »Wat? Geroepen?* »Nou, daar achter dat glaasje natuuriyk En toen gebeurde het ongeloof- De man, die niet wist, of zich althans op dit oogenblik niet realiseerde, dat een automaat tenminste volgens Koenen een zichzelf bewegend toestel is, ver schoof zyn prnim achter zijn ver standskies, lichte het klepje van het bakje, waarin de zegels be- hooren te vallen, op, bracht zijn mond by de opening en schreeuw de met een stentorstem »Tweei van vaif!» Op betzelfde oogenblik draaide de welwillende adviseur aan den zwengel, dien de goedgeloovige buitenman ever het hoofd had gezien, met het gevolg, dat de beide verlangde zegels dezen bijna in den moDd gleden. »Da's leuk!* zei de brave land man, die het nu cög niet door had en vergenoegd mompelend heen ging. En de schare belangstellenden, die zich na de geslaagde mani pulatie yiings uit de voeten had gemaakt en op veiligen afstand aan haBr vreugde uiting gaf, stemde daar volkomen met den eenvoudigen man mee in. De langste waterleidingbuis bezit New York. Deze enorme bnis is 35 kilometer lang. Per dag loopt er vier-en-een-halt milli ard (4.500 000 000 liter) water doorheen. Een leger van 2500 arbeiders heeft met het leggen der buis drie jaar lang werk gehad. Het bewQg. U hebt toch in de krant gezet, dat u een portenaeunaie met 50 gevonden hebt En...? Die ic van mij Hoe bewast u dat Kyk maar, ik kan u nog hot gat in mijn linkerbroekzak laten zien. Niemand is vlekkeloos. In schoonheid vallen fouten op in de pas gevallen sneeuw ziet men het kleinste vlekje. Ieders taak bij ongevallen is kalmte bewaren en hulpvaardig zyn. Axel Zaamslag Hengstdijk Walsoorden Axel Driesch. Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat Breskens 619 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54 634 7 56 1020 1246 3 20 611 6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30 7 10 8 30 10 54 1 20 3 48 6 46 v Walsoorden v Hengstdijk v Zaamslag a Axel 720 9 44 12 10 2 44 5 37 6 47 7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7 75 i 10 20 1246 3 20 6 11 7 23 812 10 36 1 340 629 743 812 8 17 8 33 848 909 9 23 9 38 948 544 6 02 618 640 6 58 709 7 19 7 3. 1004 1036 102 10 41 107 10 57 1 23 11 17 1 50 11 39 212 11 58 231 12 08 2 41 1218 251 12 34 3 07 van 3 36 341 3 57 434 739 I 744 7 58 I 813 4 57 a8 33 5 16 a8 52 5 26 a9 5 36 a912 552 a9 27 v Breskens 5 43 8 12 1042 1 14 4 7 37 V Hoofdplaat 5 59 8 28 10 58 1 31 416 7 52 V Biervliet 6 09 8 38 11 08 1 41 4 26 8 02 V Pyramide 620 849 11 19 1 52 4 37 813 V Philippine 6 41 9 09 11 39 213 4 58 a8 34 V Sas van Gent 7 03 9 28 11 57 2 31 5 20 a8 54 V Westdorpe 7 17 9 42 12 10 244 5 34 a9 08 a Axel 7 38 9 59 12 28 3- 5 52 a9 26 a Op Zondag 20 minuten later. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Pyramide ljzendijke IJ zend ij ke Schoond. Schoond. Breskens 544 5 59 618 6 19 6 30 640 6 59 7 08 7 24 7 39 Axel Terneuzen 7 3610- 1228 3-553 756 10201246 3 206 11 723 8 16 10 39 1 06 3 39 6 30 7 42 849 11 19 1 52 437 812 8 59 11 29 2 02 4 47 8 23 90911 39 2 12 4 57 8 33 9 29 9 38 9 39 9 53 7 54 1019 806 1038 11 19 11 29 11 39 11 58 1206 12 07 12 19 12 54 1 06 1 52 2 02 2 12 2 32 2 39 3 38 3 52 444 4 56 4 47 4 57 517 5 27 5 28 5 43 5 54 606 Breskens Breskens Schoond. Schoond. ljzendijke ljzendijke Pyramide Philippine Hoek Neuzen Neuzen Zaamslag Axel 6 20 6 40 6 48 659 7 35 7 56 816 811 9 30 8 20 9 40 822 954 8 36 10 08 837 11 08 849 11 19 90911 39 917 11 47 927 1157 9 5912 24 1021 1244 1039 1 04 12- 12 20 1234 1248 1 42 1 52 2 12 2 20 2 30 2 59 3 21 340 3 43 5 3 53 5 4 10 5 4 24 6 4 25 4 37 4 57 5 04 5 16 5 50 6 12 6 30 -612 10 6 20 57 12 813 834 8 41 8 52 8 54 9 14 9 34 Autobusdienst Axel v Axel 730 1040 1 40 4 30 7 45 v Zuiddorpe 7 40 10 50 1 50 4 45 7 55 v Koewacht 7 55 11 04 2 05 5 810 v St. Jansteen 810 11 20 2 20 514 8 24 a Hulst 815 1130 230 530 835 V Hulst 8 30 1150 240 614 850 V St. Jansteen 8 45 12 2 50 6 24 9- V Koewacht 9- 1214 3 04 640 915 V Zuiddorpe 9 14 12 30 3 20 654 9 30 V Axel 930 1240 3 30 7 06 940 Naar St. Nicolaas. Naar Gent. Aut< b isdiensten M. Jansteen—HulstWalzoorden v v. vSt.Janst.624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915110 130 325 350536650 925 v Hulst 630 830 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006 a Walz. 710 910 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735 Marktbussen. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,— Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Van Hulst 11Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd. Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd. Op Maandag van Walzoorden via ogelwaarde naar Hulst 11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40 en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06. Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. Per speor reist gij het veilig <t. v Vlissingen ah 47 6 27 7 60 9 2u 11 20 1 60 a3 20 4 20 5 60 7 20 8 60 Middelburg a5 54 6 36 7 58 9 29 11 29 1 58 h3 29 4 29 5 59 7 29 8 58 Goes aS 14 6 58 8 14 9 51 11 51 2 14 a3 61 4 51 6 14 7 51 9 14 Kruiningen a6 47 7 14 8 27 10 07 12 07 2 27 a4 07 6 07 6 27 8 07 9 27 Bergen ep Zeem a6 48 7 44 8 48 10 37 12 37 2 48 a4 37 5 37 6 48 8 37 9 48 a Reoseudaal a7 - 7 67 9 - 10 59 12 50 3 a4 50 6 50 7 8 50 10- V Roesendaal a7 05 8 08 9 06 11 12 66 3 08 6 - 6 19 7 04 9 06 10 06 V Rotterdam D. P. a8 04 904 10 04 12 04 2 04 4 04 «04 7 34 8 04 9 56 10 54 a Den Haag H.S. a8 97 9 27 10 '27 12 27 2 27 4 27 6 27 7 67 8 27 10 27 11 29 a Amsterdam G.S. a9 16 10 16 11 16 1 16 3 16 5 Id 7 16 8 46 916 11 16 1216 V Roosendaal 7 07 8 07 9 07 11 07 107 3U7 5 07 6 07 7 07 9 07 10 07 a Breda 7 27 8 27 9 27 1127 127 3 27 5 27 6 27 7 27 9 27 10 27 'sHertegenbosoh 8 14 9 14 10 14 12 14 214 414 6 14 7 14 814 10 14 11 14 a Utrecht C.S 8 59 9 52 10 52 12 52 251 4 62 6 52 7 52 8 52 10 62 11 52 V 's Hertogenbosch 817 917 1017 12 17 217 417 6 17 b7 17 817 10 17 bll 17 Ny mogen 9- 10 11 1 - 3 5 - 7 - b8 9 - 11 bl2 a Arnhem 9 20 10 20 11 20 120 3 20 5 20 7 20 b8 20 9 20 11 20 bl2 20 vArnhem 6 41 8 41 9 41 11 41 141 3 41 5 41 7 41 b3 29 Nijmegen 7 03 9 03 10 03 12 03 2 08 4 03 6 08 8 03 b8 61 a's Hertogenbeseh 7 44 9 44 10 44 12 44 2 44 4 44 644 8 44 b9 40 v Utrecht G.S. 710 010 10 10 12 10 210 4 10 610 810 910 's Hertogenbosch «5 52 7 52 9 52 10 52 12 52 2 52 4 62 6 62 8 52 9 52 Breda a6 34 8 34 10 35 11 35 1 36 8 35 5 35 7 35 9 35 10 35 a Roosendaal a6 64 8 54 10 64 11 54 154 3 54 5 54 754 9 54 10 54 v Amsterdam C.S. 6 43 8 43 all 13 1 43 8 43 5 43 7 43 8 43 Den Haag H.S. 7 33 9 32 al2 20 2 82 4 32 6 32 8 32 9 32 a Rotterdam D .P a5 54 7 54 9 54 al2 48 3 06 4 64 6 54 8 55 10 04 a Roosendaal a6 62 8 52 10 52 a) 54 3 56 5 54 7 64 9 52 10 55 v Roosendaal a7 - a 9 U - 12- «2 4 6 8 10- 11 - Bergen op Zoom a7 17 a 9 13 11 13 12 14 a2 13 414 614 8 13 1014 11 13 Kruiningen a7 46 a 9 34 11 34 12 43 a2 34 4 43 6 43 8 34 Ï0 43 11 34 loee «8 04 a 0 46 11 46 12 69 «2 46 4 69 6 59 8 46 10 59 11 46 Middelburg «8 30 «1003 12 03 121 «8 08 5 21 7 21 9 03 1121 12 03 a Vlissingen «8 37 «10 09 12 0» 128 «3 09 5 28 7 28 9 09 1128 12 09 Ter Neuzen 6 Sluiskil 6 Axel 6 Kfjkuit 6 Huist 6 St. Nicelaas 7 St. Nie. n. Antw. 7 Antwerpen 7 St. Nie. n.Mech. ac7 Mecheleu Meehelen Brussel 1410 58 9 64 24 1106 2 13 33 11 14 2 21 41 11 21 63 11 33 13 11 40 22 12 02 5» 12 17 19 1201 309 30 101 4 07 85 115 4 15 51 1 31 4 31 2 40 2 5) 3 3 28 *5 02 a5 U a5 21 afi 28 a5 42 a5 58 6 07 £42 6 0'a 7 02a 7 15 7 31 6 50b 6 58b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 10 7 65b 8 47b 9 05b 92.b V Brussel 6 CO 120 6 10 a Mecheleu 6 17 1016 1 36 6 26 V Meehelen 619 10 25 157 631 a St. Nic. v. Mecb. 71) 11 26 2 54 7 37 V Antw. n. St. Nie. «44 11 46 2 41 7 27 a St. Nic. v. Antw. 7 16 12 00 259 7 45 V St. Nie u. Term. 7 25 12 09 3 08 7 53 1, Hulst 8 20 103 4- 8 44 Kijkuit 8 27 111 8 61 e Axel 8 86 1 19 416 8 59 e Sluiskil 8 46 128 4 24 9 0» a Ter Neuzen 8 53 187 4 81 915 a Niet od Zon- en Feestdagen, b Alleen op Zo»- en feestdagen, c Earstvolgende correspondentie is 8,14 en aauk. Brussel 9,09. vNeuzen 6 50 8 50a Sluiskil 6 59 8 59a Sluiskil Brug 7 03 9 03a Philippine 7 07 9 07a Sas van Gent 7 20 9 20* aSelzaete 7 06 9 05* rSeizaete 7 23 11 04 aGent St. P. 8 04 11 44 v 8 39 11 52 a Brussel N 9 49 12 53 12 95 12 84 12 33 12 42 12 55 12 40 12 57 150 154 2 54 6 40 5 49 5 53 6 57 607 6 52 6 04 6 56 7 20 8 43 Brussel Z Gent St. P. Gent St. P. Selzaete Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen 7 - 11 4 - 8 7 32 11 32 4 82 8 32 6 26 8 28 1155 5 8)4 7 22 9 18 12 53 6 - 9 36 7 30 9 21a 1 6 20 9 40b 8- 9 51a 6 50 10 10b 8 08 9 59a 118 6 68 10 18b 8 12 10 03a 142 7 02 102 b 8 16 10 07* 146 7 06 10 36b 3 24 10 lia 154 714 10 34b a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen. W erkdagen. WalzoordenHaasweert—Kruisingen Vertrek beot van Walzoorden 7,35 9,1611,15 Aankomst te Hansweert 8,(>5 9,4511,45 Vertrek van Hansweert 8,10 8,5011,60 Aankomst te Kruiningen 8,>!01ü.12,— vertrek trein naar Roosendaal 8.27 10,07 12 07 V lissingen 8 32 11 8412,43 1,36 3,50 d 35 7,15 9 20 2,05 4,20 6 95 7,46 9 60 2.10 4,26 6 10 7,609 60* 2,20 4,35 6 20 8,— 19- 2.27 5,4)7 6 27 «,07 2 34 4,43 6 43 8 34 10 43 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn, Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 82 12,41 2,32 4 41 5,36 8.32 Vlissiagen 6.26 8,25 10 96 19,06 2,26 4.05 5,05 8,06 Vertrek van Kruiningen 6,39 8,281010 12,45 9,35 4 45 5,40 8,86 Aankomst te Hansweert 6,40 8,8810 2012,55 2,46 4,66 6,50 8,46 Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4)10,25 12,b5 2,50 6 6,10 8.50 1 6,45 Aankomst te Walzoerden 7,15 9,19 10,65 1,26 3,20 5 30 6,40 9,20 7,15 Aank. tr. Vlisaingen 615 716 887 917 1122:209 128 809 323 528 618 728 Verte. boot Vlisstngen 630 746 9— 1016 1130 1245 9— 815 430 545 7— 915 Aank. boot Breskens 655 810 895 1040 1155 110 2,25 340 465 610 725 940 Vartr. boot Breskens 7—815 9301046 1900 116 236 346 5—616 810 ?45 Aankomst Vlisaingen 25 8 40 956 X101226 140 265 410 526 640 836 1010 Verte. trein Vliaainget. 784 *20 10.5 1120 160 320 420 539 720 860 Vertrek boet van Neuzen 6,46 9,40 11.40 2,20 5,40 7,55 Aankomst te floedekenskerke 7,30 10,25 12.25 3,05 6,26 8,40 Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15 3,61 7 51 915 Vlissingeu 8,04 11,09 12.59 4,59 6,59 9,12 Zondagen 7,35 11,15 5,35 9,20 8.05 11,46 6,06 9,50 8 10 11,50 6,10 9,59* 8,20 12,- 6, 0 10,-» 8,27 12,07 6.97 8,32 12,43 6,43 10,41 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 8,44 V lissingen 8,13 9,49 11,49 2,18 6 13 7,49 Vertrek boot van Heedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,16 6,46 9,15 Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,— 7,30 10,— Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek beot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 1.50 410 Borsseien 7,40 10,50 2,10 4*30 Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,10 6,30 Vertrek trein van Vlissingen 9,20 1,50 3,20 5,89 vm, 8,87 nm 19,09 12,37 8,98 5,60 9,- 12,45 4- Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsseien Aankomt te Nemen 11 n 9',20 10,90 1) N n 1.05 4,20 9,41 10,05 10.10 10,20 10,25 10,65 2.26 2,36 2,45 2,50 3.20 8.32 8,06 8.36 8.45 8.60 9 20 917 1299 128 528 728 74610151246 315 545 730 8101140 110 340 616 755 8161945115 345 815 810 8401110H0 410 640 836 920 120160 622 720 60O 6.46 urn. 7 55 7.80 8,40 8,15 9,15 8.47 912 vm. 9,57 nm. 8,44 9,49 7,49 10,30 9,15 11,15 10,- vm 10.30 nm 7.26 10.50 7.40 11.50 8.49 8.50 6.98 6.— 6.90

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4