Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Viaamsclie Tramweg-Maatschappij
ïy'ke
M 1
(Auteursrecht volgens de wet voorbehouden
ES V
IV V ER V O
Axel Walsoorden Axel
Nadruk verboden
Axel
Sas
Gent
Breskens Axel
Axel
Hulst
YL1SSIN GEN—ROOSENDAAL.
Alleen op wukdegen
b AUm
m op Son- on
Feestdcfon,
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
woo
Spoorweg Ter Ne azenGent.
1 ae
Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging;.
Kruiningen—HansweertWalzoorden.
YUuingeit—Breskens.
Breskens—Yllssingen.
NeuzenHocdekenskerbe.
Hoedekenskerke—Neuzen.
N enzenBorsseienV lissingen.
Ylissingen—BorsseienNeuzen.
7,-
9.06 6,90
vm,
9.— nm,
9.20
10.90
7.W
De nutomaat op het platteland
Mf-n sch'yft na A phen aan den
Rijn aan de »N enwe Rott. Ot.«
De aniooaaat is in onze samen
leving een schier snmisbaar in
Strument geworden en sinds bij
voor een deel de taak van den
aas wetteD gebonden winkelier
en deD met werk overladen post
ambtenaar heelt overgenomen, is
jong en oud er mee vertrouwd
geraakt.
Nochtans schijnen er Deg altijd
lieden te zijn, voor wie dit pro
duct van een op efficiency in
gestelde wereld iets geaeimzinnigs
beeft en wien het doel ervan
schijnt te ontgaan Dat ondervon
den zij, die getuige waren van
het vermakelijke tafereel, dat zieh
afspeelde bij het postkantoor te
Alpben a.d. Rijn, waar een brave
laudman sukkelde met ean der
voor dit gebouw bevestigde post-
zeeelantematen.
De man had, tenvelle vertrou
wend op de eerlijkheid van Tante
Pos, een dubbeltje in do gleuf
geduwd en hij voelde zich wel
diep in dit vertrouwen geschokt,
toen de verwachte twee postzegels
vbb v\ji cent uitbleven.
De zieh aldus bedrogen wanen
de klant van de P.T T. deed
daarop, wat alle brave landlieden,
voor wie een automaat een onge
kond ding is, zouden hebben
gedaan hij schoof zijn z\jden pet
wat naar achteren en krabde zich
eens op zijn bol en toen dat niet
bielp, bekeek hy het misleidende
diog, dat dubbeltjes by vooruit
betaling eiscbte en er geen post
zegels voer terug gat, eens van
allo kanten. Hij drukte op een
knop, dia niet reageerde, tikte op
het ruitje, dat weerstand bood aau
de kracht van zijn harde knokkels
en tenslotte rammelde hij het
weerspannige ding eens flmk
door elkaar, alsof het van den
maar moest
Het was alles rorgeefseb; er
schenen geen postzegels meer te
worden geleverd.
Menschen in verlegenheid ple
gen geweoniyk spoedig de aan
dacht te trekken en brave land
lieden, dio overhoop liggen met
een postzegelautomaat, vormen
bepaald een attractie. Er dromde
dan ook weldra een groepje
nieuwsgierigen samen, die de
verrichtingen van den man met
de zyden pet met klimmende
belangstelling volgden. Tot ein-
delyk een hunner zich over hem
ontfermde.
»Die krijg je zoo niet! Heb
je al geroepen informeerde bij
hnlpvaardig.
»Wat? Geroepen?*
»Nou, daar achter dat glaasje
natuuriyk
En toen gebeurde het ongeloof-
De man, die niet wist, of zich
althans op dit oogenblik niet
realiseerde, dat een automaat
tenminste volgens Koenen een
zichzelf bewegend toestel is, ver
schoof zyn prnim achter zijn ver
standskies, lichte het klepje van
het bakje, waarin de zegels be-
hooren te vallen, op, bracht zijn
mond by de opening en schreeuw
de met een stentorstem »Tweei
van vaif!»
Op betzelfde oogenblik draaide
de welwillende adviseur aan den
zwengel, dien de goedgeloovige
buitenman ever het hoofd had
gezien, met het gevolg, dat de
beide verlangde zegels dezen bijna
in den moDd gleden.
»Da's leuk!* zei de brave land
man, die het nu cög niet door
had en vergenoegd mompelend
heen ging.
En de schare belangstellenden,
die zich na de geslaagde mani
pulatie yiings uit de voeten had
gemaakt en op veiligen afstand
aan haBr vreugde uiting gaf,
stemde daar volkomen met den
eenvoudigen man mee in.
De langste waterleidingbuis
bezit New York. Deze enorme
bnis is 35 kilometer lang. Per
dag loopt er vier-en-een-halt milli
ard (4.500 000 000 liter) water
doorheen. Een leger van 2500
arbeiders heeft met het leggen der
buis drie jaar lang werk gehad.
Het bewQg.
U hebt toch in de krant
gezet, dat u een portenaeunaie met
50 gevonden hebt
En...?
Die ic van mij
Hoe bewast u dat
Kyk maar, ik kan u nog hot
gat in mijn linkerbroekzak laten
zien.
Niemand is vlekkeloos.
In schoonheid vallen fouten op
in de pas gevallen sneeuw ziet
men het kleinste vlekje.
Ieders taak
bij ongevallen is kalmte bewaren
en hulpvaardig zyn.
Axel
Zaamslag
Hengstdijk
Walsoorden
Axel
Driesch.
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
619 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54
634 7 56 1020 1246 3 20 611
6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30
7 10 8 30 10 54 1 20 3 48 6 46
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
720 9 44 12 10 2 44 5 37 6 47
7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7
75 i 10 20 1246 3 20 6 11 7 23
812 10 36 1 340 629 743
812
8 17
8 33
848
909
9 23
9 38
948
544
6 02
618
640
6 58
709
7 19
7 3. 1004
1036 102
10 41 107
10 57 1 23
11 17 1 50
11 39 212
11 58 231
12 08 2 41
1218 251
12 34 3 07
van
3 36
341
3 57
434
739 I
744
7 58 I
813
4 57 a8 33
5 16 a8 52
5 26 a9
5 36 a912
552 a9 27
v Breskens
5 43 8 12
1042
1 14
4
7 37
V
Hoofdplaat
5 59 8 28
10 58
1 31
416
7 52
V
Biervliet
6 09 8 38
11 08
1 41
4 26
8 02
V
Pyramide
620 849
11 19
1 52
4 37
813
V
Philippine
6 41 9 09
11 39
213
4 58
a8 34
V
Sas van Gent
7 03 9 28
11 57
2 31
5 20
a8 54
V
Westdorpe
7 17 9 42
12 10
244
5 34
a9 08
a
Axel
7 38 9 59
12 28
3-
5 52
a9 26
a Op Zondag 20 minuten later.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
ljzendijke
IJ zend ij ke
Schoond.
Schoond.
Breskens
544
5 59
618
6 19
6 30
640
6 59
7 08
7 24
7 39
Axel Terneuzen
7 3610- 1228 3-553
756 10201246 3 206 11 723
8 16 10 39 1 06 3 39 6 30 7 42
849 11 19 1 52 437 812
8 59 11 29 2 02 4 47 8 23
90911 39 2 12 4 57 8 33
9 29
9 38
9 39
9 53
7 54 1019
806 1038
11 19
11 29
11 39
11 58
1206
12 07
12 19
12 54
1 06
1 52
2 02
2 12
2 32
2 39
3 38
3 52
444
4 56
4 47
4 57
517
5 27
5 28
5 43
5 54
606
Breskens
Breskens
Schoond.
Schoond.
ljzendijke
ljzendijke
Pyramide
Philippine
Hoek
Neuzen
Neuzen
Zaamslag
Axel
6 20
6 40
6 48
659
7 35
7 56
816
811 9 30
8 20 9 40
822 954
8 36 10 08
837 11 08
849 11 19
90911 39
917 11 47
927 1157
9 5912 24
1021 1244
1039 1 04
12-
12 20
1234
1248
1 42
1 52
2 12
2 20
2 30
2 59
3 21
340
3 43 5
3 53 5
4 10 5
4 24 6
4 25
4 37
4 57
5 04
5 16
5 50
6 12
6 30
-612
10 6 20
57
12
813
834
8 41
8 52
8 54
9 14
9 34
Autobusdienst Axel
v Axel 730 1040 1 40 4 30 7 45
v Zuiddorpe 7 40 10 50 1 50 4 45 7 55
v Koewacht 7 55 11 04 2 05 5 810
v St. Jansteen 810 11 20 2 20 514 8 24
a Hulst 815 1130 230 530 835
V
Hulst
8 30
1150
240
614
850
V
St. Jansteen
8 45
12
2 50
6 24
9-
V
Koewacht
9-
1214
3 04
640
915
V
Zuiddorpe
9 14
12 30
3 20
654
9 30
V
Axel
930
1240
3 30
7 06
940
Naar St. Nicolaas.
Naar Gent.
Aut< b isdiensten M. Jansteen—HulstWalzoorden v v.
vSt.Janst.624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915110 130 325 350536650 925
v Hulst 630 830 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 730 1006
a Walz. 710 910 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735
Marktbussen.
Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,—
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Van Hulst 11Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via ogelwaarde naar Hulst
11,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
en terug resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06.
Van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
Per
speor reist gij
het veilig <t.
v Vlissingen
ah 47
6 27
7 60
9 2u
11 20
1 60
a3 20
4 20
5 60
7 20
8 60
Middelburg
a5 54
6 36
7 58
9 29
11 29
1 58
h3 29
4 29
5 59
7 29
8 58
Goes
aS 14
6 58
8 14
9 51
11 51
2 14
a3 61
4 51
6 14
7 51
9 14
Kruiningen
a6 47
7 14
8 27
10 07
12 07
2 27
a4 07
6 07
6 27
8 07
9 27
Bergen ep Zeem
a6 48
7 44
8 48
10 37
12 37
2 48
a4 37
5 37
6 48
8 37
9 48
a
Reoseudaal
a7 -
7 67
9 -
10 59
12 50
3
a4 50
6 50
7
8 50
10-
V
Roesendaal
a7 05
8 08
9 06
11
12 66
3 08
6 -
6 19
7 04
9 06
10 06
V
Rotterdam D. P.
a8 04
904
10 04
12 04
2 04
4 04
«04
7 34
8 04
9 56
10 54
a
Den Haag H.S.
a8 97
9 27
10 '27
12 27
2 27
4 27
6 27
7 67
8 27
10 27
11 29
a
Amsterdam G.S.
a9 16
10 16
11 16
1 16
3 16
5 Id
7 16
8 46
916
11 16
1216
V
Roosendaal
7 07
8 07
9 07
11 07
107
3U7
5 07
6 07
7 07
9 07
10 07
a
Breda
7 27
8 27
9 27
1127
127
3 27
5 27
6 27
7 27
9 27
10 27
'sHertegenbosoh
8 14
9 14
10 14
12 14
214
414
6 14
7 14
814
10 14
11 14
a
Utrecht C.S
8 59
9 52
10 52
12 52
251
4 62
6 52
7 52
8 52
10 62
11 52
V
's Hertogenbosch
817
917
1017
12 17
217
417
6 17 b7 17
817
10 17
bll 17
Ny mogen
9-
10
11
1 -
3
5 -
7 -
b8
9 -
11
bl2
a Arnhem
9 20
10 20
11 20
120
3 20
5 20
7 20 b8 20
9 20
11 20
bl2 20
vArnhem
6 41
8 41
9 41
11 41
141
3 41
5 41
7 41
b3 29
Nijmegen
7 03
9 03
10 03
12 03
2 08
4 03
6 08
8 03
b8 61
a's Hertogenbeseh
7 44
9 44
10 44
12 44
2 44
4 44
644
8 44
b9 40
v Utrecht G.S.
710
010
10 10
12 10
210
4 10
610
810
910
's Hertogenbosch
«5 52
7 52
9 52
10 52
12 52
2 52
4 62
6 62
8 52
9 52
Breda
a6 34
8 34
10 35
11 35
1 36
8 35
5 35
7 35
9 35
10 35
a Roosendaal
a6 64
8 54
10 64
11 54
154
3 54
5 54
754
9 54
10 54
v Amsterdam C.S.
6 43
8 43
all 13
1 43
8 43
5 43
7 43
8 43
Den Haag H.S.
7 33
9 32
al2 20
2 82
4 32
6 32
8 32
9 32
a Rotterdam D .P
a5 54
7 54
9 54
al2 48
3 06
4 64
6 54
8 55
10 04
a Roosendaal
a6 62
8 52
10 52
a) 54
3 56
5 54
7 64
9 52
10 55
v Roosendaal
a7 -
a 9
U -
12-
«2
4
6
8
10-
11 -
Bergen op Zoom
a7 17
a 9 13
11 13
12 14
a2 13
414
614
8 13
1014
11 13
Kruiningen
a7 46
a 9 34
11 34
12 43
a2 34
4 43
6 43
8 34
Ï0 43
11 34
loee
«8 04
a 0 46
11 46
12 69
«2 46
4 69
6 59
8 46
10 59
11 46
Middelburg
«8 30
«1003
12 03
121
«8 08
5 21
7 21
9 03
1121
12 03
a Vlissingen
«8 37
«10 09
12 0»
128
«3 09
5 28
7 28
9 09
1128
12 09
Ter Neuzen 6
Sluiskil 6
Axel 6
Kfjkuit 6
Huist 6
St. Nicelaas 7
St. Nie. n. Antw. 7
Antwerpen 7
St. Nie. n.Mech. ac7
Mecheleu
Meehelen
Brussel
1410 58 9 64
24 1106 2 13
33 11 14 2 21
41 11 21
63 11 33
13 11 40
22 12 02
5» 12 17
19 1201 309
30 101 4 07
85 115 4 15
51 1 31 4 31
2 40
2 5)
3
3 28
*5 02
a5 U
a5 21
afi 28
a5 42
a5 58
6 07
£42
6 0'a
7 02a
7 15
7 31
6 50b
6 58b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 10
7 65b
8 47b
9 05b
92.b
V
Brussel
6 CO
120
6 10
a
Mecheleu
6 17
1016
1 36
6 26
V
Meehelen
619
10 25
157
631
a
St. Nic. v. Mecb.
71)
11 26
2 54
7 37
V
Antw. n. St. Nie.
«44
11 46
2 41
7 27
a
St. Nic. v. Antw.
7 16
12 00
259
7 45
V
St. Nie u. Term.
7 25
12 09
3 08
7 53
1,
Hulst
8 20
103
4-
8 44
Kijkuit
8 27
111
8 61
e
Axel
8 86
1 19
416
8 59
e
Sluiskil
8 46
128
4 24
9 0»
a
Ter Neuzen
8 53
187
4 81
915
a Niet od Zon- en Feestdagen, b Alleen op Zo»- en feestdagen,
c Earstvolgende correspondentie is 8,14 en aauk. Brussel 9,09.
vNeuzen
6 50
8
50a
Sluiskil
6 59
8
59a
Sluiskil Brug
7 03
9
03a
Philippine
7 07
9
07a
Sas van Gent
7 20
9
20*
aSelzaete
7 06
9
05*
rSeizaete
7 23
11
04
aGent St. P.
8 04
11
44
v
8 39
11
52
a Brussel N
9 49
12
53
12 95
12 84
12 33
12 42
12 55
12 40
12 57
150
154
2 54
6 40
5 49
5 53
6 57
607
6 52
6 04
6 56
7 20
8 43
Brussel Z
Gent St. P.
Gent St. P.
Selzaete
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
7 -
11
4 -
8
7 32
11 32
4 82
8 32
6 26
8 28
1155
5
8)4
7 22
9 18
12 53
6 -
9 36
7 30
9 21a
1
6 20
9 40b
8-
9 51a
6 50
10 10b
8 08
9 59a
118
6 68
10 18b
8 12
10 03a
142
7 02
102 b
8 16
10 07*
146
7 06
10 36b
3 24
10 lia
154
714
10 34b
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen.
W erkdagen.
WalzoordenHaasweert—Kruisingen
Vertrek beot van Walzoorden 7,35 9,1611,15
Aankomst te Hansweert 8,(>5 9,4511,45
Vertrek van Hansweert 8,10 8,5011,60
Aankomst te Kruiningen 8,>!01ü.12,—
vertrek trein naar Roosendaal 8.27 10,07 12 07
V lissingen 8 32 11 8412,43
1,36 3,50 d 35 7,15 9 20
2,05 4,20 6 95 7,46 9 60
2.10 4,26 6 10 7,609 60*
2,20 4,35 6 20 8,— 19-
2.27 5,4)7 6 27 «,07
2 34 4,43 6 43 8 34 10 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn,
Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 82 12,41 2,32 4 41 5,36 8.32
Vlissiagen 6.26 8,25 10 96 19,06 2,26 4.05 5,05 8,06
Vertrek van Kruiningen 6,39 8,281010 12,45 9,35 4 45 5,40 8,86
Aankomst te Hansweert 6,40 8,8810 2012,55 2,46 4,66 6,50 8,46
Vertrek boot van Hansweert 6,46 8,4)10,25 12,b5 2,50 6 6,10 8.50 1 6,45
Aankomst te Walzoerden 7,15 9,19 10,65 1,26 3,20 5 30 6,40 9,20 7,15
Aank. tr. Vlisaingen 615 716 887 917 1122:209 128 809 323 528 618 728
Verte. boot Vlisstngen 630 746 9— 1016 1130 1245 9— 815 430 545 7— 915
Aank. boot Breskens 655 810 895 1040 1155 110 2,25 340 465 610 725 940
Vartr. boot Breskens 7—815 9301046 1900 116 236 346 5—616 810 ?45
Aankomst Vlisaingen 25 8 40 956 X101226 140 265 410 526 640 836 1010
Verte. trein Vliaainget. 784 *20 10.5 1120 160 320 420 539 720 860
Vertrek boet van Neuzen 6,46 9,40 11.40 2,20 5,40 7,55
Aankomst te floedekenskerke 7,30 10,25 12.25 3,05 6,26 8,40
Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15 3,61 7 51 915
Vlissingeu 8,04 11,09 12.59 4,59 6,59 9,12
Zondagen
7,35 11,15 5,35 9,20
8.05 11,46 6,06 9,50
8 10 11,50 6,10 9,59*
8,20 12,- 6, 0 10,-»
8,27 12,07 6.97
8,32 12,43 6,43 10,41
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 8,44
V lissingen 8,13 9,49 11,49 2,18 6 13 7,49
Vertrek boot van Heedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,16 6,46 9,15
Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,— 7,30 10,—
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek beot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm. 1.50 410
Borsseien 7,40 10,50 2,10 4*30
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,10 6,30
Vertrek trein van Vlissingen 9,20 1,50 3,20 5,89
vm, 8,87 nm 19,09 12,37 8,98
5,60 9,- 12,45 4-
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsseien
Aankomt te Nemen
11
n
9',20
10,90
1)
N
n
1.05 4,20
9,41
10,05
10.10
10,20
10,25
10,65
2.26
2,36
2,45
2,50
3.20
8.32
8,06
8.36
8.45
8.60
9 20
917 1299 128 528 728
74610151246 315 545 730
8101140 110 340 616 755
8161945115 345 815 810
8401110H0 410 640 836
920 120160 622 720 60O
6.46 urn. 7 55
7.80 8,40
8,15 9,15
8.47 912
vm. 9,57 nm. 8,44
9,49 7,49
10,30 9,15
11,15 10,-
vm 10.30 nm 7.26
10.50 7.40
11.50 8.49
8.50
6.98
6.—
6.90