Stoom bootdienst op de YVester-Schelde Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij J-l? - W» Tragisch einde. e jonge Duitsche Joden, cit ,.r halve wereld waren rond te- sisd om ergens een nieuw tland te vinden, zijn Zater dag e Londen op tragische w ijze om bet leven gekomen. De n.arnen, die ongeveer 25 jaar ouci -aren hadden Duitschland .se dalf jaar geleden verlaten ei. West Iüdië weten te bereiken, waar zij werk zochten. Toen dit niet lukte namen zy passage op een boot naar Engeland. Daar werd hun echter het bin- t iltomeu geweigerd en zy war "oorloopig opgesloten a n l van het schip, dat hen meegebracht had en dat lig- plaat,* had genomen ia het West i&dta 'Jok te Londen. Woensdng blaken zy gevlucht te zijn. De anders schepen in deze haven werden nagezocht, doch de jon- :>=n« werden niet gevonden. ia chter Zaterdag een dezer schepen, de Jamaica Progress was uitgezwaveld, vond men er hun lijkeD De jonge mannen hadden zich zoo goed verstopt in een van de luchtkokers, dat zy niet gevonden waren. Uit de ligging der lijken bleek, dat deze schuilplaats hun noodlottig was geworden. Zij hadden toen het uitrooken van het schip begon klaarblykelyk nog wan hopige pogingen gedaan om vrij te komeD, doch waren daarin niet geslaagd. Moeder en dochter levend verbrand. In de B°lgische gemeente Aos was de 45 jarige mevrouw J. Osselos m-t behulp barer dochter bezig kleeren te reinigen met benzine, toen deze vlam vatte. Beider kleeren stonden in enkele seconden in vuur en vlam, waar door zy zulke vreeselyke brand wonden kregen, dat zij na enkele minuten overleden. Kerstgeschenken. Hot Amerikaansche Roode Kruis zal eind dezer maand drie ladingen speelgoederen, lekker nijen, levensmiddelen en medi camenten naar China verschepen. De speelgo"deren en lekkernijen zijn bedoeld als Kerstverrassing voor de Cbineesche kindertjes. Ook naar Spanje zullen twee ladingen worden gezonden. Deze zendingen zyn mogelijk gemaakt door bydragen van Amerikaansche schoolkinderen en hulp van verscheiden lief dadige instellingen. Te Villafranca da Hira bif Lissabon, hebben wilde stieren, die voor een stierengevecht wa ren losgelaten, eenige slachtoffers Verkouden - Grieperig? gemaakt en groot»» materieele schade aangericht. Een uit tal van kleine Spaansche steden overgenomen gewoonte wil, dat de stieren in vrijheid door de straten der gtad naar het stieren park gatn. Een groote menigte nieuwsgierigen windt de stieren dan door geschreeuw op. De stieren van Villafranca da Htra werden bat g en wierpen zich plotseling op de menigte. Er ontstond een paniek. Verschei den etalages werden vermeld Zy stormden zelfs op auto's in, welke beschadigd werden. Drie personen werden gedood en zes tien gewoud. Pas na twee uur waren de beesten overmeesterd. Zevenvoudige moord in de woestQn. Pelgrims, die van Kerbala, nabij de ruïues van Baby on, op weg waren naar de heilige stad Nejaf, op 180 KM. ten Z van Bagdad, hebben een afschu welijke ontdekking gedaan. mm Op den grooten woestijnweg naar Irak troff-n zij een auto aan met twee mannen, die by onderzoek doodgeschoten bleken te zyn. Een der pelgrims strui kelde over een hoop zand. De man viel en slaakte een kreet van afgrijzen. Door zyn val was het hoofd van een kind bioot gekomen Onmiddellijk begonnen de pelgrims het zand weg te halen. De hoop zand bleek een haastig gegraven grfcf te zyn. Zy vonden twee kin deren, een meisje van vijftien jaar, een jonge vrouw en een vrouw op leetiyd. Allen waren doodgeschoten ot door messteken om het leven gebracht. Tot dusver is nog niets bekend om trent de beweegredenen, die tot dezen zevenvoudigen moord heb ben geleid. Volgens de laatste opgaven zyn bij de mijnramp te Joebari op Hokkaido, 159 mijnwerkers om bet leven gekomen. M1D Auteursrecht volgens de wet voorbehouden. £3U£j]\r 1ST VEH VOJÈJH Axel Walsoorden Axel Axel Sas van Gent 11 17 1 50 4 34 8 13 1139 2 12 4 57 a8 33 11 58 231 5 16 a852 12 08 2 41 5 26 a9 12 18 2 51 5 36 a9 12 12 34 3 07 5 52 a9 27 - Breskens Breskens Axel Axel Ter neuzen Breskens Axel Autobusdienst Axel Hulst VL1SS1N GEN ROOSENDAAL. Alleen op werkdagen b Alleen op Zon- en feoetdagei, Nudrnk verheden SPOORWEG MECHELEN—1EBNEUZEN. Spoorweg Ter NeuzenGent. i se 138 142 1 46 i 54 Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging. WalzoordenHans weert Krnlningen. kruiningen—Hans weertWalzoorden. Tlittaingei)—Breskens. Breakens— Vllssingen. NeuzenHocdekenskerke. «,45 7,15 9,41 10,0» 10 10 10,20 10,95 10,65 2.26 2.36 2,45 2, «O 3.20 8.39 8,05 8.36 8.45 8.60 9 20 HoedekenskerkeNenzen. N euzen—BorsselenVllssingen. M4 vm. 9,57 nm. 8,44 iu'- I V lissing enBorsselenN e aze n Aankomst trein te Vlissingen vm, 8,37 nm 19 09 12 37 Vertrek boot *an Vlissingen 5,60 9,- 12' 5 Borsselen 9.20 i'rs Aankomst te Nenaen 7,- 10,SO "u vm 10.80 nm 7.20 6'sn 1060 740 4— vm. 9.— nm. 4/0 9.20 6,SO j 10.90 Terstond Dam po inwrijven en in ademen. Dit voorkomt erger en U bent spoedig beter. Pot 50 ct. Doos 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten. lil Jrw Axel aamslag v Hengstdijk Valsoorden \xel vDriesch. Westdorpe v Sas van Gent Philippine Pyramide Piervliet oofdplaat reskens 619 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54 634 7 56 10 20 12 46 3 20 6 11 6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30 7 10 8 30 1054 1 20 3 48 6 46 v Walsoorden v Hengstdijk v Zaamslag a Axel 7 20 9 44 1210 2 44 5 37 6 47 7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7 75 - 10 20 1246 320 6 11 7 23 8 12 10 36 1 3 40 6 29 7 43 544 6 02 618 6 40 6 58 7 09 7 19 8 12 817 8 33 8 48 9 09 9 23 9 38 9 48 7 3 o 10 04 1036 1 02 3 36 7 39 I 1041 1 07 3 41 7 44 10 57 1 23 3 57 7 58 Hoofdplaat Biervliet Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Axel 5 43 5 59 6 09 6 20 641 7 03 7 17 7 38 8 12 1042 8 28 8 38 8 49 9 09 9 28 9 42 9 59 10 58 11 08 11 19 11 39 11 57 1210 12 28 1 14 4— 7 37 1 31 4 16 7 52 141 4 26 8 02 1 52 4 37 8 13 2 13 4 58 a8 34 2 31 5 20 a8 54 2 44 5 34 a9 08 3— 5 52 a926 a Op Zondag 20 minuten later. A xel aamslag euzen euzen oek v hilippine v Pyramide a fzendijke v ijzendijke a'Schoond. v Schoond. a rlreskens 544 5 59 618 619 6 30 6 40 6 59 7 08 7 24 7 39 7 36 7 56 8 16 8 49 8 59 909 9 29 9 38 9 39 9 53 7 54 10 19 8 06 10 38 10 10 20 10 39 11 19 11 29 11 39 11 58 12 06 12 07 12 19 12 54 1 06 12 28 12 46 1 06 1 52 2 02 2 12 2 32 2 39 3 38 3 52 444 4 56 3-553 - 3 20 6 11 7 23 3 39 6 30 7 42 4 37 4 47 4 57 517 5 27 5 28 5 43 5 54 605 812 8 23 8 33 v Breskens 811 93012— 3435 6 12 a Schoond. 820 9 401220 3 535 10 6 20 V Schoond. 8 22 9 54 12 34 4 10 5 57 a Ijzendijke 8361008 1248 4246 12 V Ijzendijke 837 11 08 1 42 4 25 V Pyramide 6 20 84911 19 1 52 4 37 813 V Philippine 6 40 909 11 39 2 12 4 57 8 34 V Hoek 6 48 917 11 47 220 504 841 a Neuzen 6 59 9 27 11 57 2 30 5 16 8 52 V Neuzen 7 35 9 59 12 24 2 59 5 50 8 54 V Zaamslag 7 56 10 21 12 44 321 612 9 14 a Axel 8 16 10 39 104 340 6 30 934 v Axel v Zuiddorpe v Koewacht St. Jansteen a Hulst 7 30 7 40 7 55 810 815 10 40 10 50 11 04 11 20 11 30 1 40 1 50 2 05 2 20 2 30 4 30 4 45 5 5 14 5 30 7 45 7 55 810 8 24 8 35 v Hulst 8 30 11 50 2 40 6 14 8 50 V St. Jansteen 8 45 12 2 50 6 24 9- V Koewacht 9 12 14 3 04 6 40 915 v Zuiddorpe 9 14 12 30 3 20 6 54 9 30 v Axel 9 30 12 40 3 30 7 06 9 40 Autobusdiensten St. Jansteen HulstWalzoorden v v Sv.janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915110 130 325 350 536 650 925 Hulst 630 830 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 7301006 -Walz. 710 910 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735 Marktbussen. Naar St. Nicolaas. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,— Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20 Naar Gent. Van Huist 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd. Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd. Op Maandag van Walzoorden via v ogelwaarde naar Hulst '1,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40 tn terug"resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06. van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35. Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50. Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur. Per speor reist gij het veiligst. v Vlissingen ah 47 6 27 7 60 9 20 11 20 1 60 *3 20 4 20 5 60 720 8 60 Middelburg af> 54 6 36 7 58 9 29 11 29 1 58 a3 29 4 29 5 53 7 29 8 68 Gaes ab 14 6 58 814 951 11 51 2 14 a3 61 4 51 614 7 51 9 14 v Kruiningen a6 27 7 14 8 27 10 07 12 07 2 27 a4 07 6 07 6 27 8 07 9 27 Bergen op Zeem a6 48 7 44 8 48 10 37 1237 2 48 a4 37 6 87 6 48 8 37 9 48 a Roosendaal a7 7 67 9 - 10 59 12 60 3 a4 50 6 60 7 8 50 10- V Roosendaal a7 05 8 02 9 06 11 12 f6 8Ux 6 6 19 7 04 9 U6 10 06 V Rotterdam D. P. ab 04 9 04 10 04 12 04 2 04 4 04 «04 7 34 8 04 9 56 10 54 a Den Haag H.S. ab 27 9 27 10 27 12 27 2 27 4 27 6 27 7 7 8 27 10 a7 11 29 a Amsterdam C.S. *916 iO 16 11 16 1 16 8 16 5 16 7 16 8 46 916 11 16 12 16 V Roosendaal 7 07 8 07 9 07 11 07 107 3 07 5 07 607 7 07 9 07 10 PT a Breda 7 27 8 27 9 27 11 27 1 27 3 27 5 27 6 27 727 9 27 lu 2 V 'aHertogenboseb 8 14 9 14 10 14 12 14 2 14 4 14 6 14 7 14 814 10 4 11 14 a Utrecht C.B 8*2 9 X2 10 52 '2«2 2 51 4 62 6 52 751 8 62 10 62 11 52 T s Heitogenbosch 8 17 917 10 17 12 17 217 417 617 b717 817 10 17 bil 17 Nu mogen 9 10 11 - 1 3- 5 7 bS 9 - 11 b'2- a Arnhem 9 20 10 20 1120 120 3 20 5 20 7 90 b8 20 9 20 11 20 b 12 2o v Arnhem a Nijmegen a 's Hertogenboseh v Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda a Roosendaal v Amsterdam C.S. Den Haag H.8. a Rotterdam D.P. a Roosendaal v Roosendaal Bergen op 'Zoom Kruiningen Middelburg a Vllssingen 6 41 8 41 9 41 11 41 1 41 3 41 541 7 41 b3 29 7 08 9 03 10 03 12 03 2 08 4 03 6 03 8 03 bb 61 7 44 9 44 1044 12 44 2 44 414 6 44 8 44 b9 40 710 910 10 10 12 10 2 10 410 610 8 '0 9 19 a552 7 52 9 52 10 52 12 62 2 52 4 62 652 8 62 9 52 a6 34 8 34 10 35 11 85 1 35 3 35 6 35 7F5 9 5 10 35 a6 64 8 64 10 64 1154 1 54 3 54 5 54 751 9 54 10 64 6 43 8 43 all 13 1 43 8 48 6 43 7*3 8 43 7 82 9 32 al2 20 2 82 4 32 6 32 8 32 9 32 a5 54 7 54 9 64 al 3 48 3 06 4 64 6 54 8 56 10 04 aë 62 8 52 1052 al 54 3 56 554 7 64 9 52 10 55 a7 a 9- 11- 12 - a2 A - 6 - 8- 10 - 11 - a7 17 a 9 13 11 13 12 14 a2 13 414 614 813 1014 11 13 a7 «6 a 9 34 1134 12 43 a2 34 4 43 6 43 8 34 i0 43 11 34 a 3 04 a 9 46 11 46 12 59 a2 46 4 69 6 59 8 46 10 59 11 '6 a8 82 alO 08 12 03 12: a8 03 621 7 21 9 03 1121 12 03 a8 37 alO 09 19 09 128 a3 09 5 28 7 28 9 09 1128 19 09 v 'i'er Neuzen 6 Sluiskil 6 Axel 6 Kijkuit 6 Hulst 6 a St. Nicolaas 7 v St. Nic. n. Antw. 7 a Antwerpen 7 v St. Nic. n.Mech. ac a Mechelen 7 t Mechelen 7 a Brussel 7 1110 58 8 64 24 11 06 2 13 33 11 14 2 2 4i :i ai 53 1133 2 40 13 11 40 2 5' 22 12 02 3 5» 12 17 3 24 .9 120 30» 30 101 4 07 ■'■5 116 415 61 1 31 4 31 a5 02 a'> II a5 21 *6 28 «5 42 a5 58 60 6 42 60 a 7 62a 7 15 7 31 6 50b 6 68b 7 06b 7 14b 7 24b 43b 7 52 8 1 7 65b 8 7b 9 05b 92 b v Brussel a Mechele» v Mechelen a St., Nic* v. Meeh. v Antw. n. St. Nie. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic h. Tem. Huist Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen 6 CO lf 00 1 20 6 10 6 '7 10 6 136 6 26 619 10 ?5 157 «31 7 1 11 26 2 54 7 37 «44 11 <6 2 41 7 27 7 16 12 00 2 9 7 45 7 55 12 09 3 08 7 53 8 20 1 03 4 8 44 8 27 1 11 U 8 61 8 36 1 19 4 16 8 59 8 46 1 28 4 24 9u« 8 53 187 4 31 915 a Niet O" Zon en Feestdagen b Alleen op Zou- en feestdagen, c Eerstvolgende correspondentie ii 8,14 an aauk. Brussel 9,09. vNeuzen 6 50 8 50a 12 25 6 40 Sluiskil 6 59 8 59a 12 54 5 "9 Sluiskil Brug 7 03 9 02a 12 38 5 53 Philippine 7 07 9 07a 12 42 6 57 Sas van Gent 7 20 9 20* 12 .55 607 aSelzaete 7 05 9 05» 12 40 5 5.' vSelzaete 7 23 11 04 12 57 6 06 aGent St. P. 8 04 11 44 1 50 6 56 v 8 39 11 £2 1 54 7 20 a irussel N 9 i 9 12 53 2 64 8 43 Brussel Z Gent St. P. Geut St. P. Selzaete belzaete Sas van Geut Philippn. r Sluis It ilbrug Sluiskil Ter N euzen 6 25 7 22 7 39 8 8 08 8 12 8 16 82t 7 7 32 8 23 9 18 921a 9 51a 9 j9a 10 03 a 100 a 10 i5a 11 11 32 11 55 125! 1 4 - 4 82 5 6 - 6 20 6 50 6 58 7 02 7 <16 7 14 8 8 32 8 '4 9 36 9 40b 10 10b 10 '8b 10 b 10 26b 10 3*b a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Ail* en op werkdagen. Zondagen W erkdagen. Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,1511,16 1,36 3,10 35 7,16 9 20 Aankomst te Hanswaert 8,05 9/511,46 2,05 4,20 6 05 7 4fe s 60 Vertrek van Hans weert 8,10 9,5011,50 2.10 4-:6 6 10 7 60 9 r0* Aankomst te Kruiningen 8/010.-12,- 2,20 435 6 2 1 8 10-* Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 19,07 12,07 2,27 5,07 /7 07 Vlisslngen 8 8211 3412/3 2,34143 6 43 8.34 1043 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot iijn, Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2.32 1 41 5 P6 33 Vllssingen 6,25 S,-z6 10 06 .12,06 2 2* 405 5.0 18 06 Vertrek van Kruiningen 6,30 \2x lu 10 12.45 2 35 45 6 4o 6 35 Aankomst te Hansweert 6,40 8,38 10 20 12 55 *1 *0 4,56 6 50 Vertrek boot van Hansweert 6,45 8.4 0,25 12,t.j 2.60 6 6 10 8 50 Aankomst te Walzoorden 7,15 9,1010,55 1,26 3,20 5 30 6/0 9,20 Aank. tr. Vlissingen 615 715 887 917 1129 1209 128 809 323 528 618 728 Vertr. boot Vlisslngen 6£0 146 9— i0l6 1130 1245 8— 315 43u o4o 7— 915 Aank. boet Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 340 46b 610 725 940 Vorir. boot Breskens 7—815 9J11046 200 116 230 346 5— 616 810 <45 aankomst Vllssmget 26 8 0 956 1< 226 140 255 «10 526 640 83b 11.10 v ertr, trein Vhsalngeu »4 2» 10151190 150 820 430 539 2o 850 6,45 9/a 11.40 7.30 10,25 8.11 ,51 4 il,09 Aansluiting op vertrekkende treinen te 7,r5 11,15 5,35 9.20 P.05 11,45 6,«5 9.60 8 10 11,50 6,10 9,60* 8,20 12,- 6, 0 10,-» 8,37 12,07 6 27 8,82 12,43 6,43 10/3 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekeuskerke v ertrek trein uaar Kooseudaal Vliss.ngen 12.25 2 15 12.5» Goes 2,20 3,'5 NM 4.59 5,40 6,25 7 1 6 59 7,55 b/o 9,15 9,.2 917 1209 128 528 728 746 0 151246 815 645 730 8101 *40 110 340 610 765 816 1046116 345 «16810 8401110 140 410 "40 835 92 120160 dj2 72 j S 0 met tram. Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2 44 6 48 Vlissingen 8,13 9,49 ll/9 2,iê 613 Vertrek boot van Hoedekensk. 8/5 10,30 12,30 3 16 6 45 Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4|— 7'ao Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek boot van Neuzen vm. Borsselen Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 6.45 nm. 7 80 8.1» 8.47 7 55 .40 9,15 919 10,30 11,15 9,15 10,- 7,20 7,40 8,40 9,20 10,30 nm. 1.50 10,50 2,10 11,60 3,10 1,50 3,20 11.50 8 43 5ii> 8.C0 8,23 6 98 6- 6.90 7/0

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4