Stoom bootdienst op de YVester-Schelde
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij
J-l? - W»
Tragisch einde.
e jonge Duitsche Joden,
cit ,.r halve wereld waren rond
te- sisd om ergens een nieuw
tland te vinden, zijn Zater
dag e Londen op tragische w ijze
om bet leven gekomen. De
n.arnen, die ongeveer 25 jaar
ouci -aren hadden Duitschland
.se dalf jaar geleden verlaten
ei. West Iüdië weten te bereiken,
waar zij werk zochten. Toen
dit niet lukte namen zy passage
op een boot naar Engeland.
Daar werd hun echter het bin-
t iltomeu geweigerd en zy war
"oorloopig opgesloten a n
l van het schip, dat hen
meegebracht had en dat lig-
plaat,* had genomen ia het West
i&dta 'Jok te Londen. Woensdng
blaken zy gevlucht te zijn. De
anders schepen in deze haven
werden nagezocht, doch de jon-
:>=n« werden niet gevonden.
ia chter Zaterdag een dezer
schepen, de Jamaica Progress
was uitgezwaveld, vond men er
hun lijkeD De jonge mannen
hadden zich zoo goed verstopt
in een van de luchtkokers, dat
zy niet gevonden waren. Uit
de ligging der lijken bleek, dat
deze schuilplaats hun noodlottig
was geworden. Zij hadden toen
het uitrooken van het schip
begon klaarblykelyk nog wan
hopige pogingen gedaan om vrij
te komeD, doch waren daarin
niet geslaagd.
Moeder en dochter levend
verbrand.
In de B°lgische gemeente Aos
was de 45 jarige mevrouw J.
Osselos m-t behulp barer dochter
bezig kleeren te reinigen met
benzine, toen deze vlam vatte.
Beider kleeren stonden in enkele
seconden in vuur en vlam, waar
door zy zulke vreeselyke brand
wonden kregen, dat zij na enkele
minuten overleden.
Kerstgeschenken.
Hot Amerikaansche Roode
Kruis zal eind dezer maand drie
ladingen speelgoederen, lekker
nijen, levensmiddelen en medi
camenten naar China verschepen.
De speelgo"deren en lekkernijen
zijn bedoeld als Kerstverrassing
voor de Cbineesche kindertjes.
Ook naar Spanje zullen twee
ladingen worden gezonden.
Deze zendingen zyn mogelijk
gemaakt door bydragen van
Amerikaansche schoolkinderen
en hulp van verscheiden lief
dadige instellingen.
Te Villafranca da Hira bif
Lissabon, hebben wilde stieren,
die voor een stierengevecht wa
ren losgelaten, eenige slachtoffers
Verkouden - Grieperig?
gemaakt en groot»» materieele
schade aangericht. Een uit tal
van kleine Spaansche steden
overgenomen gewoonte wil, dat
de stieren in vrijheid door de
straten der gtad naar het stieren
park gatn. Een groote menigte
nieuwsgierigen windt de stieren
dan door geschreeuw op. De
stieren van Villafranca da Htra
werden bat g en wierpen zich
plotseling op de menigte. Er
ontstond een paniek. Verschei
den etalages werden vermeld
Zy stormden zelfs op auto's in,
welke beschadigd werden. Drie
personen werden gedood en zes
tien gewoud. Pas na twee uur
waren de beesten overmeesterd.
Zevenvoudige moord in de
woestQn.
Pelgrims, die van Kerbala,
nabij de ruïues van Baby on,
op weg waren naar de heilige
stad Nejaf, op 180 KM. ten Z
van Bagdad, hebben een afschu
welijke ontdekking gedaan.
mm
Op den grooten woestijnweg
naar Irak troff-n zij een auto
aan met twee mannen, die by
onderzoek doodgeschoten bleken
te zyn. Een der pelgrims strui
kelde over een hoop zand. De
man viel en slaakte een kreet
van afgrijzen. Door zyn val
was het hoofd van een kind
bioot gekomen Onmiddellijk
begonnen de pelgrims het zand
weg te halen. De hoop zand
bleek een haastig gegraven grfcf
te zyn. Zy vonden twee kin
deren, een meisje van vijftien
jaar, een jonge vrouw en een
vrouw op leetiyd. Allen waren
doodgeschoten ot door messteken
om het leven gebracht. Tot
dusver is nog niets bekend om
trent de beweegredenen, die tot
dezen zevenvoudigen moord heb
ben geleid.
Volgens de laatste opgaven
zyn bij de mijnramp te Joebari
op Hokkaido, 159 mijnwerkers
om bet leven gekomen.
M1D
Auteursrecht volgens de wet voorbehouden.
£3U£j]\r
1ST
VEH VOJÈJH
Axel Walsoorden Axel
Axel
Sas van Gent
11 17 1 50 4 34 8 13
1139 2 12 4 57 a8 33
11 58 231 5 16 a852
12 08 2 41 5 26 a9
12 18 2 51 5 36 a9 12
12 34 3 07 5 52 a9 27
- Breskens
Breskens
Axel
Axel Ter neuzen Breskens Axel
Autobusdienst Axel Hulst
VL1SS1N GEN ROOSENDAAL.
Alleen op werkdagen b Alleen op Zon- en feoetdagei,
Nudrnk verheden
SPOORWEG MECHELEN—1EBNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
i se
138
142
1 46
i 54
Van af 2 October 1938 tot nadere aankondiging.
WalzoordenHans weert Krnlningen.
kruiningen—Hans weertWalzoorden.
Tlittaingei)—Breskens.
Breakens— Vllssingen.
NeuzenHocdekenskerke.
«,45
7,15
9,41
10,0»
10 10
10,20
10,95
10,65
2.26
2.36
2,45
2, «O
3.20
8.39
8,05
8.36
8.45
8.60
9 20
HoedekenskerkeNenzen.
N euzen—BorsselenVllssingen.
M4 vm. 9,57 nm. 8,44
iu'-
I
V lissing enBorsselenN e aze n
Aankomst trein te Vlissingen vm, 8,37 nm 19 09 12 37
Vertrek boot *an Vlissingen 5,60 9,- 12' 5
Borsselen 9.20 i'rs
Aankomst te Nenaen 7,- 10,SO "u
vm 10.80 nm 7.20
6'sn 1060 740
4— vm. 9.— nm.
4/0 9.20
6,SO j 10.90
Terstond Dam po inwrijven en in
ademen. Dit voorkomt erger en U
bent spoedig beter.
Pot 50 ct. Doos 30 ct.
Bij Apoth. en Drogisten. lil Jrw
Axel
aamslag
v Hengstdijk
Valsoorden
\xel
vDriesch.
Westdorpe
v Sas van Gent
Philippine
Pyramide
Piervliet
oofdplaat
reskens
619 7 37 10 03 12 29 3 03 5 54
634 7 56 10 20 12 46 3 20 6 11
6 54 8 14 10 39 1 04 3 36 6 30
7 10 8 30 1054 1 20 3 48 6 46
v Walsoorden
v Hengstdijk
v Zaamslag
a Axel
7 20 9 44 1210 2 44 5 37 6 47
7 34 9 9 12 24 2 59 5 51 7
75 - 10 20 1246 320 6 11 7 23
8 12 10 36 1 3 40 6 29 7 43
544
6 02
618
6 40
6 58
7 09
7 19
8 12
817
8 33
8 48
9 09
9 23
9 38
9 48
7 3 o 10 04
1036 1 02 3 36 7 39 I
1041 1 07 3 41 7 44
10 57 1 23 3 57 7 58
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Axel
5 43
5 59
6 09
6 20
641
7 03
7 17
7 38
8 12 1042
8 28
8 38
8 49
9 09
9 28
9 42
9 59
10 58
11 08
11 19
11 39
11 57
1210
12 28
1 14 4— 7 37
1 31 4 16 7 52
141 4 26 8 02
1 52 4 37 8 13
2 13 4 58 a8 34
2 31 5 20 a8 54
2 44 5 34 a9 08
3— 5 52 a926
a Op Zondag 20 minuten later.
A xel
aamslag
euzen
euzen
oek
v hilippine
v Pyramide
a fzendijke
v ijzendijke
a'Schoond.
v Schoond.
a rlreskens
544
5 59
618
619
6 30
6 40
6 59
7 08
7 24
7 39
7 36
7 56
8 16
8 49
8 59
909
9 29
9 38
9 39
9 53
7 54 10 19
8 06 10 38
10
10 20
10 39
11 19
11 29
11 39
11 58
12 06
12 07
12 19
12 54
1 06
12 28
12 46
1 06
1 52
2 02
2 12
2 32
2 39
3 38
3 52
444
4 56
3-553 -
3 20 6 11 7 23
3 39 6 30 7 42
4 37
4 47
4 57
517
5 27
5 28
5 43
5 54
605
812
8 23
8 33
v
Breskens
811 93012— 3435
6 12
a
Schoond.
820 9 401220 3 535 10 6 20
V
Schoond.
8 22 9 54 12 34 4 10 5 57
a
Ijzendijke
8361008 1248 4246 12
V
Ijzendijke
837 11 08
1 42 4 25
V
Pyramide
6 20
84911 19
1 52 4 37
813
V
Philippine
6 40
909 11 39
2 12 4 57
8 34
V
Hoek
6 48
917 11 47
220 504
841
a
Neuzen
6 59
9 27 11 57
2 30 5 16
8 52
V
Neuzen
7 35
9 59 12 24
2 59 5 50
8 54
V
Zaamslag
7 56 10 21 12 44
321 612
9 14
a
Axel
8 16 10 39 104
340 6 30
934
v Axel
v Zuiddorpe
v Koewacht
St. Jansteen
a Hulst
7 30
7 40
7 55
810
815
10 40
10 50
11 04
11 20
11 30
1 40
1 50
2 05
2 20
2 30
4 30
4 45
5
5 14
5 30
7 45
7 55
810
8 24
8 35
v
Hulst
8 30
11 50
2 40
6 14
8 50
V
St. Jansteen
8 45
12
2 50
6 24
9-
V
Koewacht
9
12 14
3 04
6 40
915
v
Zuiddorpe
9 14
12 30
3 20
6 54
9 30
v Axel
9 30
12 40
3 30
7 06
9 40
Autobusdiensten St. Jansteen HulstWalzoorden v v
Sv.janst. 624 824 1020 1240 234 445 837 v Walz. 715 915110 130 325 350 536 650 925
Hulst 630 830 1025 1245 240 305 450 11 842 a Hulst 755 955 1145 210 405 430 610 7301006
-Walz. 710 910 11— 125 320 345 530 646 918 a St.Janst.8— 10— 1150 215 410 735
Marktbussen.
Naar St. Nicolaas. Op Donderdag van Walzoorden naar St. Nicolaas 8,25 en van Hulst 9,—
Terug van St. Nicolaas 1,30 en van Hulst 2,20
Naar Gent. Van Huist 11 Axel 11,30 Holl. tijd, aank. Gent 12,15 Belg. tijd.
Van Gent 5,30 Belg. tijd, aank. Axel 7,— en Hulst 7,30 Holl tijd.
Op Maandag van Walzoorden via v ogelwaarde naar Hulst
'1,45 van Ossenisse, 12,— van Hengstdijk 12,15, aank. Hulst 12,40
tn terug"resp. 3,10, 3,36, 3,50, aank. Walzoorden 4,06.
van Terneuzen 12,15, Spui 12,25, aank. Axel 12,35.
Axel 3,30, 3,40, Neuzen 3,50.
Alleen op Zaterdag van Hulst, aank. Axel 12 uur en terug 3 uur.
Per
speor reist gij
het veiligst.
v Vlissingen
ah 47
6 27
7 60
9 20
11 20
1 60
*3 20
4 20
5 60
720
8 60
Middelburg
af> 54
6 36
7 58
9 29
11 29
1 58
a3 29
4 29
5 53
7 29
8 68
Gaes
ab 14
6 58
814
951
11 51
2 14
a3 61
4 51
614
7 51
9 14
v
Kruiningen
a6 27
7 14
8 27
10 07
12 07
2 27
a4 07
6 07
6 27
8 07
9 27
Bergen op Zeem
a6 48
7 44
8 48
10 37
1237
2 48
a4 37
6 87
6 48
8 37
9 48
a
Roosendaal
a7
7 67
9 -
10 59
12 60
3
a4 50
6 60
7
8 50
10-
V
Roosendaal
a7 05
8 02
9 06
11
12 f6
8Ux
6
6 19
7 04
9 U6
10 06
V
Rotterdam D. P.
ab 04
9 04
10 04
12 04
2 04
4 04
«04
7 34
8 04
9 56
10 54
a
Den Haag H.S.
ab 27
9 27
10 27
12 27
2 27
4 27
6 27
7 7
8 27
10 a7
11 29
a
Amsterdam C.S.
*916
iO 16
11 16
1 16
8 16
5 16
7 16
8 46
916
11 16
12 16
V
Roosendaal
7 07
8 07
9 07
11 07
107
3 07
5 07
607
7 07
9 07
10 PT
a
Breda
7 27
8 27
9 27
11 27
1 27
3 27
5 27
6 27
727
9 27
lu 2
V
'aHertogenboseb
8 14
9 14
10 14
12 14
2 14
4 14
6 14
7 14
814
10 4
11 14
a
Utrecht C.B
8*2
9 X2
10 52
'2«2
2 51
4 62
6 52
751
8 62
10 62
11 52
T
s Heitogenbosch
8 17
917
10 17
12 17
217
417
617 b717
817
10 17
bil 17
Nu mogen
9
10
11 -
1
3-
5
7
bS
9 -
11
b'2-
a Arnhem
9 20
10 20
1120
120
3 20
5 20
7 90 b8 20
9 20
11 20
b 12 2o
v Arnhem
a Nijmegen
a 's Hertogenboseh
v Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
a Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Den Haag H.8.
a Rotterdam D.P.
a Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op 'Zoom
Kruiningen
Middelburg
a Vllssingen
6 41
8 41
9 41
11 41
1 41
3 41
541
7 41
b3 29
7 08
9 03
10 03
12 03
2 08
4 03
6 03
8 03
bb 61
7 44
9 44
1044
12 44
2 44
414
6 44
8 44
b9 40
710
910
10 10
12 10
2 10
410
610
8 '0
9 19
a552
7 52
9 52
10 52
12 62
2 52
4 62
652
8 62
9 52
a6 34
8 34
10 35
11 85
1 35
3 35
6 35
7F5
9 5
10 35
a6 64
8 64
10 64
1154
1 54
3 54
5 54
751
9 54
10 64
6 43
8 43
all 13
1 43
8 48
6 43
7*3
8 43
7 82
9 32
al2 20
2 82
4 32
6 32
8 32
9 32
a5 54
7 54
9 64
al 3 48
3 06
4 64
6 54
8 56
10 04
aë 62
8 52
1052
al 54
3 56
554
7 64
9 52
10 55
a7
a
9-
11-
12 -
a2
A -
6 -
8-
10 -
11 -
a7 17
a
9 13
11 13
12 14
a2 13
414
614
813
1014
11 13
a7 «6
a
9 34
1134
12 43
a2 34
4 43
6 43
8 34
i0 43
11 34
a 3 04
a
9 46
11 46
12 59
a2 46
4 69
6 59
8 46
10 59
11 '6
a8 82
alO 08
12 03
12:
a8 03
621
7 21
9 03
1121
12 03
a8 37
alO 09
19 09
128
a3 09
5 28
7 28
9 09
1128
19 09
v 'i'er Neuzen 6
Sluiskil 6
Axel 6
Kijkuit 6
Hulst 6
a St. Nicolaas 7
v St. Nic. n. Antw. 7
a Antwerpen 7
v St. Nic. n.Mech. ac
a Mechelen 7
t Mechelen 7
a Brussel 7
1110 58 8 64
24 11 06 2 13
33 11 14 2 2
4i :i ai
53 1133 2 40
13 11 40 2 5'
22 12 02 3
5» 12 17 3 24
.9 120 30»
30 101 4 07
■'■5 116 415
61 1 31 4 31
a5 02
a'> II
a5 21
*6 28
«5 42
a5 58
60
6 42
60 a
7 62a
7 15
7 31
6 50b
6 68b
7 06b
7 14b
7 24b
43b
7 52
8 1
7 65b
8 7b
9 05b
92 b
v Brussel
a Mechele»
v Mechelen
a St., Nic* v. Meeh.
v Antw. n. St. Nie.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic h. Tem.
Huist
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
6 CO
lf 00
1 20
6 10
6 '7
10 6
136
6 26
619
10 ?5
157
«31
7 1
11 26
2 54
7 37
«44
11 <6
2 41
7 27
7 16
12 00
2 9
7 45
7 55
12 09
3 08
7 53
8 20
1 03
4
8 44
8 27
1 11
U
8 61
8 36
1 19
4 16
8 59
8 46
1 28
4 24
9u«
8 53
187
4 31
915
a Niet O" Zon en Feestdagen b Alleen op Zou- en feestdagen,
c Eerstvolgende correspondentie ii 8,14 an aauk. Brussel 9,09.
vNeuzen
6 50
8
50a
12
25
6 40
Sluiskil
6 59
8
59a
12
54
5 "9
Sluiskil Brug
7 03
9
02a
12
38
5 53
Philippine
7 07
9
07a
12
42
6 57
Sas van Gent
7 20
9
20*
12
.55
607
aSelzaete
7 05
9
05»
12
40
5 5.'
vSelzaete
7 23
11
04
12
57
6 06
aGent St. P.
8 04
11
44
1
50
6 56
v
8 39
11
£2
1
54
7 20
a irussel N
9 i 9
12
53
2
64
8 43
Brussel Z
Gent St. P.
Geut St. P.
Selzaete
belzaete
Sas van Geut
Philippn. r
Sluis It ilbrug
Sluiskil
Ter N euzen
6 25
7 22
7 39
8
8 08
8 12
8 16
82t
7
7 32
8 23
9 18
921a
9 51a
9 j9a
10 03 a
100 a
10 i5a
11
11 32
11 55
125!
1
4 -
4 82
5
6 -
6 20
6 50
6 58
7 02
7 <16
7 14
8
8 32
8 '4
9 36
9 40b
10 10b
10 '8b
10 b
10 26b
10 3*b
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Ail* en op werkdagen.
Zondagen
W erkdagen.
Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,1511,16 1,36 3,10 35 7,16 9 20
Aankomst te Hanswaert 8,05 9/511,46 2,05 4,20 6 05 7 4fe s 60
Vertrek van Hans weert 8,10 9,5011,50 2.10 4-:6 6 10 7 60 9 r0*
Aankomst te Kruiningen 8/010.-12,- 2,20 435 6 2 1 8 10-*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 19,07 12,07 2,27 5,07 /7 07
Vlisslngen 8 8211 3412/3 2,34143 6 43 8.34 1043
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot iijn,
Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2.32 1 41 5 P6 33
Vllssingen 6,25 S,-z6 10 06 .12,06 2 2* 405 5.0 18 06
Vertrek van Kruiningen 6,30 \2x lu 10 12.45 2 35 45 6 4o 6 35
Aankomst te Hansweert 6,40 8,38 10 20 12 55 *1 *0 4,56 6 50
Vertrek boot van Hansweert 6,45 8.4 0,25 12,t.j 2.60 6 6 10 8 50
Aankomst te Walzoorden 7,15 9,1010,55 1,26 3,20 5 30 6/0 9,20
Aank. tr. Vlissingen 615 715 887 917 1129 1209 128 809 323 528 618 728
Vertr. boot Vlisslngen 6£0 146 9— i0l6 1130 1245 8— 315 43u o4o 7— 915
Aank. boet Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 340 46b 610 725 940
Vorir. boot Breskens 7—815 9J11046 200 116 230 346 5— 616 810 <45
aankomst Vllssmget 26 8 0 956 1< 226 140 255 «10 526 640 83b 11.10
v ertr, trein Vhsalngeu »4 2» 10151190 150 820 430 539 2o 850
6,45 9/a 11.40
7.30 10,25
8.11 ,51
4 il,09
Aansluiting op vertrekkende treinen te
7,r5 11,15 5,35 9.20
P.05 11,45 6,«5 9.60
8 10 11,50 6,10 9,60*
8,20 12,- 6, 0 10,-»
8,37 12,07 6 27
8,82 12,43 6,43 10/3
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekeuskerke
v ertrek trein uaar Kooseudaal
Vliss.ngen
12.25
2 15
12.5»
Goes
2,20
3,'5
NM
4.59
5,40
6,25
7 1
6 59
7,55
b/o
9,15
9,.2
917 1209 128 528 728
746 0 151246 815 645 730
8101 *40 110 340 610 765
816 1046116 345 «16810
8401110 140 410 "40 835
92 120160 dj2 72 j S 0
met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2 44 6 48
Vlissingen 8,13 9,49 ll/9 2,iê 613
Vertrek boot van Hoedekensk. 8/5 10,30 12,30 3 16 6 45
Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4|— 7'ao
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boot van Neuzen vm.
Borsselen
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen
6.45 nm.
7 80
8.1»
8.47
7 55
.40
9,15
919
10,30
11,15
9,15
10,-
7,20
7,40
8,40
9,20
10,30 nm. 1.50
10,50 2,10
11,60 3,10
1,50 3,20
11.50 8 43
5ii> 8.C0
8,23
6 98
6-
6.90
7/0