Axelsche Courant. Koop eerst een andere tandpasta SPIT... KLQDSTERBALSEM Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. No. 55. Vrijdag 14 October 1938 Kamer van Koophandel en Fabrieken. u. bieden dl? i«l»g?nhttó giet, ei] Gemengd Nieuws. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Drukker-Uitgever J. C. VINK Axel. Tweede Blad. Toerrittan Jaarbeurs. In antwoord op het vertoog der Kamer, naar aanleiding van geweigerde toerwagenritten naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs, schrijft de Minister van Water staat, dat het hem gebleken is, dat de verzoeken voor toerwagen ritten vanuitZeeuwsch-Vlaanderen steeds met de noodige soepelheid worden behandeld. Hij grondt dit op het feit, dat van de 1970 verzoeken slechts 18 zijn gewei gerd, waarvan 12 ritten binnen Zeeuwsch-Vlaanderen betroffen. De ritten naar de Jaarbeurs zijn geweigerd in overeenstem ming met het beginsel, dat een afwijkende houding behoort te worden aangenomen voor zoover door de vaste vervoerdiensten in het beoogde vervoer kan worden voorzien. De Minister stelt zich op het standpunt, dat zulks door gebruikmaking van de gewone verkeersmiddelen vanuitZeeuwsch Vlaanderen het geval is. Hij beoordeelt alleen het geval met betrekking tot de geweigerde ritten van de stoomtrammaat schappij BreskensMaldeghem en wijst er op, dat het op den weg dier maatschappij zou liggen ten behoeve van de bezoekers der jaarbeurs aansluiting te geven op de eerste boot naar Breskens, teneinde aansluiting te geven op den trein te Vhssingen en ook op de laatste boot die des avonds te Breskens aankomt, om die bezoekers verder naar hun woon plaats te voeren. Hoezeer ook het belang erken nende van de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen zooveel mo gelijk naar NederlatyJ benoorden de Schelde te trekken, is hij op grond van het door hem aange voerde van meening, dat er geen aanleiding bestaat om voor Z. Vlaanderen een gewijzigden maat staf voor het beoordeelen van aanvragen om vergunning voor het uitvoeren van toerwagenritten voor te schrijven. Naar aanleiding hiervan is namens de Kamer aan denMinister opgemerkt, dat zij die beoordee ling stroef moet blijven noemen en dit juist te meer in verband met de talrijke andere ritten die wèl worden toegestaan. Toegestemd is, dat voor een „zakelijk" bezoek aan de Jaar beurs gebruikmaking van de vaste verkeersmiddelen voldoende kan worden geacht, doch er is nadruk op gelegd, dat zoo'n rit naar Utrecht door de betrokkenen uit Zeeuwsch-Vlaanderen uit toeris tisch oogpunt geschiedt en dat men zoo'n ééndaagsche tocht dan, evenzeer als de bewoners van het overig deel van Nederland zulks doen, gaarne wil uitstrekken tot een later uur dan waartoe de vaste verkeersmiddelen, in verband met de in den avond beperkte uren van den veerdienst, over de Schelde gelegenheid bieden. Nader is bepleit, dat de bevol king van Zeeuwsch-Vlaanderen op ééndaagsche tochten evenzeer als het overig deel van het Nederland- sche volk ten volle zal kunnen genieten van hetgeen de Neder- landsche groote steden en de Nederlandsche cultuur in het cen trum des lands bieden, door haar in de gelegenheid te stellen ge bruik te maken van de verkeers middelen die de moderne techniek haar daartoe bieden. De vaste verkeersmiddelen over de Schelde en liefst de duurste die er is en probe r daarna I*orol (volgens Nieuw recept) Dan neemt U waar hoe Ivorol in reinigend-, witmakend- en schuimend vermogen alle andere verre overtreft. behoud van het bestaande systeem van beoordeeling der toelaatbaar heid van toerritten tijdens de Jaarbeurs te Utrecht zal aan de bevolking van Zeeuwsch-Vlaan deren juist die gelegenheid worden onthouden, Er kan niet worden toegegeven, dat het verleenen van vergunnin gen voor toerritten naar Utrecht ter gelegenheid der Jaarbeurs meer schade aan de vaste verkeers middelen zou toebrengen dan het uitvoeren van tal van andere toerritten, waarvoor wel vergun ning wordt verleend. Het weigeren zal tot gevolg hebben, dat de bezoeken van Zeeuwschvlamingen aan de Jaarbeurs te Utrecht een nationaal Instituut spora disch zullen blijven en zijn omdat ze daar dan goedkooper en gemakkelijker kernen en beter bekend zullen blijven met het gelijksoortig instituut te Brussel, hetgeen niet een Nederlandsch belang is. Hieraan kan worden toegevoegd dat weer vergunning is geweigerd voor het uitvoeren van toerritten naar Utrecht ter gelegenheid der najaars-Jaarbeurs aan de Stoom tram Breskens—Maldeghem en ook aan den ondernemer A. Dees vanaf Terneuzen. Wel is aan dezen toestemming verleend een rit te ondernemen vanaf Sluiskil. Daarvoor zou dan de overweging nebbengegolden, dat Sluiskil geen rechtstreeksche verbinding heeft met de vaste verkeersmiddelen, d.i. in dit geval met de eerste afvaart der provinciale boot. Maar is dat dan in Westelijk Zeeuwsch- Vlaandeien niet het geval met alle plaatsen, uitgezonderd Breskens. Er werd op 9 September 1.1. door de Nederlandsche Spoor wegen weer een extra-trein naar Utrecht ingelegd. Daarvoor kon den noch voor de heen-, noch voor de terugreis inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen gebruik ma ken. In de pers is er naar aan leiding daarvan op gewezen, dat de Ned. Spoorwegen, ten wiens behoeve autobusritten uit Z.-Vi r.aar Utrecht worden geweigerd, zich blijkbaar aan de inwoners van dat gewest weinig genegen laten liggen, door bij het inleggen van dien extra-trein geen rekening te houden met de uren van aan komst en vertrek der veerbooten. Na enkele dagen is toen opzien barend gepubliceerd, dat op de veerbooten van den prov. dienst bijzondere retourkaarten voor een bezoek aan de Jaarbeurs te Utrecht op 9 September verkrijg baar zouden zijn. Dit betrof dan evenwel een reis uit te voeren met den gewonen trein, zoodat dit, voor wat den tijd dien men in Utrecht kon doorbrengen, geen bijzondere service schonk. Kenschetsend voor het resultaat daarvan is, dat voor een gewei- gerden rit van af Terneuzen ruim 30 liefhebbers waren, doch dat op 9 September op de boot van Terneuzen naar Hoedekenskerke slechts 9 van die bijzondere re tourkaarten naar Utrecht zijn af gegeven. Dat deze houding van de Verkeersinspectie afbreuk doet aan het bezoek aan Utrecht tijdens de Jaarbeurs is duidelijk. Ook verwekt het wel een on behaaglijke stemming, dat men dagelijks in het centrum des lands ongehinderd tientallen autobussen met duizenden reizigers laat rij den, klaarblijkelijk omdat geen rechtsmiddelen bestaan om dit te beletten, en men inmiddels zoo sttoef optreedt tegen ritten van uit een geografisch zoo moeilijk ten opzichte van het overig deel van Nederland gelegen gewest. De Kamer betreurde dezen gang van zaken, die zij beschouwt als een gevolg van de omstandigheid, dat bij een vorige gelegenheid door een ondernemer minder juiste argumenten voor het ver krijgen eener vergunning waren aangevoerd. Voorloopig zal de ontwikkeling der vervoersordening worden aan gezien, doch de Kamer hoopt, dat in de toekomst deze beltm- meringen, die ten slotte de Zeeuwsch-Vlamingen naar België drijven, terwijl deze door de autobusondernemers juist naar het overig deel van Nederland werden geleid, zullen worden opgeheven. Retourkaarten spoorwegen. Het lid der Kamer, dhr. R Verschaffel, van Sas van Gent heeft opnieuw gewezen op het bezwaar, dat op de veerbooten op de Schelde geen retourkaarten voor de Ned. Spoorwegen zijn te verkrijgen, maar alleen enkele reiskaarten. Werd vroeger als argument tegen de bestaande regeling aan gevoerd, dat op drukke dagen het gevaar bestond, dat door min dere geoefendheid van de vrouw die op het station te Hoedekens kerke belast is met de afgifte der kaarten, het afrijden van de mo tortram moest vertragen en daar door de aansluiting te Goes kon worden gemist, thans acht hij den bestaanden toestand ttneenenmale onvoldoende wegens het kleine kantoortje bij de aanlegplaats. Daar kunnen maar enkele men- schen tegelijk in. Is er eenige toeloop, dan moeten ondertus- schen de anderen buiten blijven staan, hetgeen met het naderende gure jaargetijde toch geen goedt toestand kan worden genoemd. Waarom worden toch ten gerieve der reizigers ook geen retourkaar ten op de veerboot afgegeven Naar aanleiding van de vroegere klacht is destijds te kennen ge geven, dat het in orde zou komen. Nu is de toestand feitelijk nog erger. Dat hokje voor het nemen van plaatskaarten is al klein en nog erger wordt het als dat als bergplaats voor fietsen wordt ge bruikt. Een der laatste Maan dagen stonden er drie rijwielen in en moesten de kaartjesnemers er zich letterlijk tusschendoor wringen. Indertijd is hierover een verzoek gericht tot de D.rectie der Ned. Spoorwegen en is door Ged. Staten van Zeeland daaraan ad- haesie verleend. De Kamer werd daarop verrast met de mededeeling, dat het juist de directie van de Prov. boot was, die bezwaar heeft gemaakt die retourkaarten op de booten af te geven, wegens daaraan ver bonden administratieve bezwaren. De kwestie is daarop blijven rusten. Toch komt een oplossing inder daad gewenscht voor. Voor het verkeer op zich zelf is de toestand te Hoedekenskerke wel verbeterd, doch de gelegenheid voor het nemen van kaartjes en het wachten is niet ideaal. Het Bureau, van oordeel zijnde dat het voor de reizigers over de Westerschelde van groot ge rief kan zijn dat zij reeds over een kaart voor de spoorwegen kunnen beschikken vóór zij de veerboot verlaten, stellen voor aan Ged. Staten van Zeeland te ver zoeken, te willen bevorderen dat op de veerbooten ook retour kaarten voor de Ned.spoorwegen zullen worden verkrijgbaar gesteld voor de stations waarvoor thans reeds enkele-reiskaarten worden uitgegeven of, indien onoverko melijke bezwaren bestaan om die retourkaarten ook nog op veer booten verkrijgbaar te stellen, deze dan verkrijgbaar te stellen op de kantoren van den veerdienst te Ter Neuzen, Breskens en Walsoorden. Klachten spoorwegen. In antwoord op een schrijven van Ged Staten van Zeeland, of bij de Kamer ook klachten bekend zijn met betrekkiug tot de Ned. spoorwegen, speciaal de bediening der Zeeuwsche lijn, zal worden bericht, dat voor wat de wagons voor de tweede klasse betreft, zoowel de kwaliteit als de kwan titeit reden tot klagen gal. Meer malen kostte het moeite een plaats te bemachtigen, ook bij het overstappen te Roosendaal, Ook kwam weer naar voren een klacht die bestaat nopens het station te Goes, waar sinds een aantal jaren het publiek de treinen niet meer mag bereiken of deze verlaten, zonder een hoog viaduct te passeeren. Dat is voor ouden van dagen, voor reizigers met bagage of met kinderen een plaag te noemen, waarvan men de noodzakelijkheid niet kan in zien, wanneer men bedenkt dat de perrons van verschillende stations, waar het treinverkeer even druk of drukker is als te Goes, zonder meer gelijkvloers te bereiken zijn of verlaten kun nen worden. De Kamer zou gaarne buitengebruikstelling van dit voor het publiek hinderlijk viaduct zien. Schijnakten. Zooals onlangs in dit blad reeds is gemeld, is bij de Tweede Kamer ingediend een wetsontwerp tot bestrijding van het euvel van schijnakten, d.w z. akten, betref fende overdracht van roerende goederen aan derden, zonder dat er sprake is van betaling als anderszins en welke overdracht dan alleen ten doel heeft, die goederen b.v. te onttrekken aan inbeslagneming ten laste van schulden van den oorspronke- lijken eigenaar en gebruiker. Dit wetsontwerp verdient eener- zijds toejuiching, want bij de huidige regeling maakt deze fei telijk iedere credietverleening tol een hachelijke onderneming. Men kan iemand, op de uiterlijke om standigheden lettende, zeer cre- dietwaardig achten, terwijl men, als het op een schuldvordering zou aankomen, tot de conclusie komt, dat al de praal en pracht, die hij ten toon spieidde door hem volgens een acte slechts in gebruik bezeten wordt, doch aan een ander in eigendom toebe hoort. Wanneer die overdracht slechts geldigheid zal bezitten wanneer zij bij authentieke acte is geschied, zal het kwaad wel licht nog niet in alle opzichten worden voorkomen, doch wel tusschen enge perken terugge bracht. Toch is er het ernstig gevaar aan verbonden, dat door den voorgestelden maatregel ook het sluiten van volkomen reëele over eenkomsten van dien aard, ge sloten voor het verkrijgen van kleine credieten, ernstig zullen worden bemoeilijkt. Er zijn verschillende takken van het bedrijfsleven, waar dat eigen domsvoorbehoud voor zekerheid van verstrekt crediet of andere verplichtingen, volkomen bona fide plaats vindt. Maar bovendien valt de aan dacht te vestigen op de Borg stellingsfondsen. Deze passen, bij gebrek aan andere middelen om zekerheidsstelling te verkrijgen de overdracht var. roerende goe deren, die zij ten gebruike lafen aan hem die het crediet verkreeg, veelvuldig toe. Thans vallen op die overeenkomsten alleen 50 ct. zegelkosten. Wanneer daarvoor in de toekomst notariëele akten zouden noodig zijn, dan zullen deze óf het accepteeren^ van de voorwaarden waarop de credieten worden verstrekt, óf het nemen van de eenige zekerheidsstelling door de fondsen ernstig bemoei lijken. Dit wordt reeds onder vonden, wanneer voor zekerheids stelling het stellen van een hypo theek wordt gevorderd. Niette genstaande voor zulke gevallen de notariëele kosten tot een rede lijk minimum zijn teruggebracht, maken de betrokkenen toch be zwaar, bij het ontvangen van een crediet van f500, daarvoor onge veer 5 pet. aan onkosten te moe ten betalep. Wanneer in de toe komst voor credieten van f 100 tot f 500 voor een akte van eigen domsoverdracht ongeveer het zelfde bedrag zou verschuldigd worden, dan zal dit de werkzaam heden der Borgstellingsfondsen ernstig belemmeren, terwijl de bonafidehandel, die gewoon is zich van zulke akten te bedienen. AKKER'S weer aanzienlijk door nieuwe lasten zal worden getroffen. De Rotterdamsche Kamer heeft zich deswege tot de Staten- Generaal gewend met de vraag of het niet mogelijk is een op lossing te vinden door te bepalen dat ook genoegen kan worden genomen met een onderhandsche akte, indien daartoe vergunning is verleend. Er zou dan een controle op uitgeoefend worden. Teneinde die met geen of zoo laag mogelijke kosten gepaard te doen gaan, zouden de Kamers van Koophandel en Fabrieken wellicht met het afgeven dier vergunningen kunnen worden belast. Zij die geen controle zouden wenschen, behoeven deze niet te aanvaarden, doch zijn dan voor overdracht van onroerende goederen aangewezen op een authentieke akte. Besloten werd steun te verlee nen aan het adres der Rotterdam sche Kamer en ook te verzoeken vrijstelling van het voorschrift tot het sluiten van een authentieke akte voor akten van eigendoms overdracht, gesloten ten behoeve van vanwege de Regeeringsorga- nen erkende credietinstellingen ten behoeve van door dezen ver- leend crediet of borgstelling voor crediet. Aangezien deze instel lingen aan controle van regee- ringswege onderworpen zijn, be staat ten allen tijde zekerheid, dat men in die gevallen niet met schijn, doch met een werkelijke eigendomsoverdracht, waar tegen over verleend crediet staat, te doen heeft. Het Bureau zal ook op dezen kant der kwestie de aandacht vestigen van den Minister van Economische Zaken, wiens depar tement controle over de Borg stellingsfondsen voor den kleinen handeldrijvenden en industrieelen middenstand uitoefent, en ook aan hem ten behoeve dier stich tingen tusschenkomst bij zijn ambtgenoot van Justitie ver zoeken. Aan het eind der zitting werden herbenoemd de leden en plaats vervangende leden benevens de voorzitter der Bevrachtingscom missie te 1 erneuzen, terwijl werd herbenoemd tot adviseerend lid van het Curatorium van het Eco nomisch Technologisch Instituut voor Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht de heer 1. van Melle en tot diens plaatsvervanger de heer A. van 't Hoff. In een der werkplaatsen van de oliefabnek Calvé te Delft is een ongeluk met doodeljjken afloop gebeurd. De 15-jarige Kdie, zonder dat hjj naartoe opdracht had gekregen, een goe derenlift in beweging stelde, raakte met zjjn hootd bekneld tusschen de iitikooi en een der wanden van den littkoker. De jongen was op slag dood, Laat dadelijk 'n groote pot Akker's Kloosterbalsem halen en laat U drie maal per dag flink daarmede wrij ven. Akker's Kloosterbalsem heeft de bijzondere eigenschap diep in de weefsels te dringen en daar op lossend te werken. Kloosterbalsem tast dus Uw spit in zijn oorzaak aan, verdrijft verrassend snel de pijn en maakt Uw spieren weer gezond. Ongeëvenaard als wrijfmiddel bij spit, rheumatiek, spierverrekkin- gen, stramheid, kneuzingen, ischias. Ook onovertroffen als huidgenezend middel bij brandwonden, schaaf wonden, schrale huid, kloven, ge sprongen handen en wintervoeten. Pot van 25 Gr. f O.621/2, pot van 50 Gr. f 1.04

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 3