Axelsche Courant.
Koop eerst een andere tandpasta
SPIT...
KLQDSTERBALSEM
Nieuws- en Advertentieblad voor
Zeeuwsch-Vlaanderen.
No. 55. Vrijdag 14 October 1938
Kamer van Koophandel
en Fabrieken.
u.
bieden dl? i«l»g?nhttó giet, ei]
Gemengd Nieuws.
Verschijnt
Dinsdag- en Vrijdagavond.
Drukker-Uitgever J. C. VINK
Axel.
Tweede Blad.
Toerrittan Jaarbeurs.
In antwoord op het vertoog
der Kamer, naar aanleiding van
geweigerde toerwagenritten naar
Utrecht tijdens de Jaarbeurs,
schrijft de Minister van Water
staat, dat het hem gebleken is,
dat de verzoeken voor toerwagen
ritten vanuitZeeuwsch-Vlaanderen
steeds met de noodige soepelheid
worden behandeld. Hij grondt
dit op het feit, dat van de 1970
verzoeken slechts 18 zijn gewei
gerd, waarvan 12 ritten binnen
Zeeuwsch-Vlaanderen betroffen.
De ritten naar de Jaarbeurs
zijn geweigerd in overeenstem
ming met het beginsel, dat een
afwijkende houding behoort te
worden aangenomen voor zoover
door de vaste vervoerdiensten in
het beoogde vervoer kan worden
voorzien. De Minister stelt zich
op het standpunt, dat zulks door
gebruikmaking van de gewone
verkeersmiddelen vanuitZeeuwsch
Vlaanderen het geval is. Hij
beoordeelt alleen het geval met
betrekking tot de geweigerde
ritten van de stoomtrammaat
schappij BreskensMaldeghem
en wijst er op, dat het op den
weg dier maatschappij zou liggen
ten behoeve van de bezoekers
der jaarbeurs aansluiting te geven
op de eerste boot naar Breskens,
teneinde aansluiting te geven op
den trein te Vhssingen en ook
op de laatste boot die des avonds
te Breskens aankomt, om die
bezoekers verder naar hun woon
plaats te voeren.
Hoezeer ook het belang erken
nende van de bevolking van
Zeeuwsch-Vlaanderen zooveel mo
gelijk naar NederlatyJ benoorden
de Schelde te trekken, is hij op
grond van het door hem aange
voerde van meening, dat er geen
aanleiding bestaat om voor Z.
Vlaanderen een gewijzigden maat
staf voor het beoordeelen van
aanvragen om vergunning voor
het uitvoeren van toerwagenritten
voor te schrijven.
Naar aanleiding hiervan is
namens de Kamer aan denMinister
opgemerkt, dat zij die beoordee
ling stroef moet blijven noemen
en dit juist te meer in verband
met de talrijke andere ritten die
wèl worden toegestaan.
Toegestemd is, dat voor een
„zakelijk" bezoek aan de Jaar
beurs gebruikmaking van de vaste
verkeersmiddelen voldoende kan
worden geacht, doch er is nadruk
op gelegd, dat zoo'n rit naar
Utrecht door de betrokkenen uit
Zeeuwsch-Vlaanderen uit toeris
tisch oogpunt geschiedt en dat
men zoo'n ééndaagsche tocht dan,
evenzeer als de bewoners van het
overig deel van Nederland zulks
doen, gaarne wil uitstrekken tot
een later uur dan waartoe de
vaste verkeersmiddelen, in verband
met de in den avond beperkte
uren van den veerdienst, over de
Schelde gelegenheid bieden.
Nader is bepleit, dat de bevol
king van Zeeuwsch-Vlaanderen op
ééndaagsche tochten evenzeer als
het overig deel van het Nederland-
sche volk ten volle zal kunnen
genieten van hetgeen de Neder-
landsche groote steden en de
Nederlandsche cultuur in het cen
trum des lands bieden, door haar
in de gelegenheid te stellen ge
bruik te maken van de verkeers
middelen die de moderne techniek
haar daartoe bieden. De vaste
verkeersmiddelen over de Schelde
en liefst de duurste die er is en probe r daarna I*orol (volgens Nieuw recept) Dan neemt U
waar hoe Ivorol in reinigend-, witmakend- en schuimend vermogen alle andere verre overtreft.
behoud van het bestaande systeem
van beoordeeling der toelaatbaar
heid van toerritten tijdens de
Jaarbeurs te Utrecht zal aan de
bevolking van Zeeuwsch-Vlaan
deren juist die gelegenheid worden
onthouden,
Er kan niet worden toegegeven,
dat het verleenen van vergunnin
gen voor toerritten naar Utrecht
ter gelegenheid der Jaarbeurs meer
schade aan de vaste verkeers
middelen zou toebrengen dan het
uitvoeren van tal van andere
toerritten, waarvoor wel vergun
ning wordt verleend. Het weigeren
zal tot gevolg hebben, dat de
bezoeken van Zeeuwschvlamingen
aan de Jaarbeurs te Utrecht
een nationaal Instituut spora
disch zullen blijven en zijn
omdat ze daar dan goedkooper en
gemakkelijker kernen en beter
bekend zullen blijven met het
gelijksoortig instituut te Brussel,
hetgeen niet een Nederlandsch
belang is.
Hieraan kan worden toegevoegd
dat weer vergunning is geweigerd
voor het uitvoeren van toerritten
naar Utrecht ter gelegenheid der
najaars-Jaarbeurs aan de Stoom
tram Breskens—Maldeghem en
ook aan den ondernemer A. Dees
vanaf Terneuzen. Wel is aan
dezen toestemming verleend een
rit te ondernemen vanaf Sluiskil.
Daarvoor zou dan de overweging
nebbengegolden, dat Sluiskil geen
rechtstreeksche verbinding heeft
met de vaste verkeersmiddelen,
d.i. in dit geval met de eerste
afvaart der provinciale boot. Maar
is dat dan in Westelijk Zeeuwsch-
Vlaandeien niet het geval met alle
plaatsen, uitgezonderd Breskens.
Er werd op 9 September 1.1.
door de Nederlandsche Spoor
wegen weer een extra-trein naar
Utrecht ingelegd. Daarvoor kon
den noch voor de heen-, noch
voor de terugreis inwoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen gebruik ma
ken. In de pers is er naar aan
leiding daarvan op gewezen, dat
de Ned. Spoorwegen, ten wiens
behoeve autobusritten uit Z.-Vi
r.aar Utrecht worden geweigerd,
zich blijkbaar aan de inwoners
van dat gewest weinig genegen
laten liggen, door bij het inleggen
van dien extra-trein geen rekening
te houden met de uren van aan
komst en vertrek der veerbooten.
Na enkele dagen is toen opzien
barend gepubliceerd, dat op de
veerbooten van den prov. dienst
bijzondere retourkaarten voor een
bezoek aan de Jaarbeurs te
Utrecht op 9 September verkrijg
baar zouden zijn. Dit betrof dan
evenwel een reis uit te voeren
met den gewonen trein, zoodat
dit, voor wat den tijd dien men
in Utrecht kon doorbrengen, geen
bijzondere service schonk.
Kenschetsend voor het resultaat
daarvan is, dat voor een gewei-
gerden rit van af Terneuzen ruim
30 liefhebbers waren, doch dat
op 9 September op de boot van
Terneuzen naar Hoedekenskerke
slechts 9 van die bijzondere re
tourkaarten naar Utrecht zijn af
gegeven. Dat deze houding van
de Verkeersinspectie afbreuk doet
aan het bezoek aan Utrecht tijdens
de Jaarbeurs is duidelijk.
Ook verwekt het wel een on
behaaglijke stemming, dat men
dagelijks in het centrum des lands
ongehinderd tientallen autobussen
met duizenden reizigers laat rij
den, klaarblijkelijk omdat geen
rechtsmiddelen bestaan om dit te
beletten, en men inmiddels zoo
sttoef optreedt tegen ritten van
uit een geografisch zoo moeilijk
ten opzichte van het overig deel
van Nederland gelegen gewest.
De Kamer betreurde dezen gang
van zaken, die zij beschouwt als
een gevolg van de omstandigheid,
dat bij een vorige gelegenheid
door een ondernemer minder
juiste argumenten voor het ver
krijgen eener vergunning waren
aangevoerd.
Voorloopig zal de ontwikkeling
der vervoersordening worden aan
gezien, doch de Kamer hoopt,
dat in de toekomst deze beltm-
meringen, die ten slotte de
Zeeuwsch-Vlamingen naar België
drijven, terwijl deze door de
autobusondernemers juist naar
het overig deel van Nederland
werden geleid, zullen worden
opgeheven.
Retourkaarten
spoorwegen.
Het lid der Kamer, dhr. R
Verschaffel, van Sas van Gent
heeft opnieuw gewezen op het
bezwaar, dat op de veerbooten
op de Schelde geen retourkaarten
voor de Ned. Spoorwegen zijn
te verkrijgen, maar alleen enkele
reiskaarten.
Werd vroeger als argument
tegen de bestaande regeling aan
gevoerd, dat op drukke dagen
het gevaar bestond, dat door min
dere geoefendheid van de vrouw
die op het station te Hoedekens
kerke belast is met de afgifte der
kaarten, het afrijden van de mo
tortram moest vertragen en daar
door de aansluiting te Goes kon
worden gemist, thans acht hij den
bestaanden toestand ttneenenmale
onvoldoende wegens het kleine
kantoortje bij de aanlegplaats.
Daar kunnen maar enkele men-
schen tegelijk in. Is er eenige
toeloop, dan moeten ondertus-
schen de anderen buiten blijven
staan, hetgeen met het naderende
gure jaargetijde toch geen goedt
toestand kan worden genoemd.
Waarom worden toch ten gerieve
der reizigers ook geen retourkaar
ten op de veerboot afgegeven
Naar aanleiding van de vroegere
klacht is destijds te kennen ge
geven, dat het in orde zou komen.
Nu is de toestand feitelijk nog
erger. Dat hokje voor het nemen
van plaatskaarten is al klein en
nog erger wordt het als dat als
bergplaats voor fietsen wordt ge
bruikt. Een der laatste Maan
dagen stonden er drie rijwielen
in en moesten de kaartjesnemers
er zich letterlijk tusschendoor
wringen.
Indertijd is hierover een verzoek
gericht tot de D.rectie der Ned.
Spoorwegen en is door Ged.
Staten van Zeeland daaraan ad-
haesie verleend.
De Kamer werd daarop verrast
met de mededeeling, dat het juist
de directie van de Prov. boot
was, die bezwaar heeft gemaakt
die retourkaarten op de booten
af te geven, wegens daaraan ver
bonden administratieve bezwaren.
De kwestie is daarop blijven
rusten.
Toch komt een oplossing inder
daad gewenscht voor. Voor het
verkeer op zich zelf is de toestand
te Hoedekenskerke wel verbeterd,
doch de gelegenheid voor het
nemen van kaartjes en het wachten
is niet ideaal.
Het Bureau, van oordeel zijnde
dat het voor de reizigers over
de Westerschelde van groot ge
rief kan zijn dat zij reeds over
een kaart voor de spoorwegen
kunnen beschikken vóór zij de
veerboot verlaten, stellen voor aan
Ged. Staten van Zeeland te ver
zoeken, te willen bevorderen dat
op de veerbooten ook retour
kaarten voor de Ned.spoorwegen
zullen worden verkrijgbaar gesteld
voor de stations waarvoor thans
reeds enkele-reiskaarten worden
uitgegeven of, indien onoverko
melijke bezwaren bestaan om die
retourkaarten ook nog op veer
booten verkrijgbaar te stellen,
deze dan verkrijgbaar te stellen
op de kantoren van den veerdienst
te Ter Neuzen, Breskens en
Walsoorden.
Klachten spoorwegen.
In antwoord op een schrijven
van Ged Staten van Zeeland, of
bij de Kamer ook klachten bekend
zijn met betrekkiug tot de Ned.
spoorwegen, speciaal de bediening
der Zeeuwsche lijn, zal worden
bericht, dat voor wat de wagons
voor de tweede klasse betreft,
zoowel de kwaliteit als de kwan
titeit reden tot klagen gal. Meer
malen kostte het moeite een
plaats te bemachtigen, ook bij
het overstappen te Roosendaal,
Ook kwam weer naar voren
een klacht die bestaat nopens
het station te Goes, waar sinds
een aantal jaren het publiek de
treinen niet meer mag bereiken
of deze verlaten, zonder een hoog
viaduct te passeeren. Dat is voor
ouden van dagen, voor reizigers
met bagage of met kinderen een
plaag te noemen, waarvan men
de noodzakelijkheid niet kan in
zien, wanneer men bedenkt dat
de perrons van verschillende
stations, waar het treinverkeer
even druk of drukker is als te
Goes, zonder meer gelijkvloers
te bereiken zijn of verlaten kun
nen worden. De Kamer zou
gaarne buitengebruikstelling van
dit voor het publiek hinderlijk
viaduct zien.
Schijnakten.
Zooals onlangs in dit blad
reeds is gemeld, is bij de Tweede
Kamer ingediend een wetsontwerp
tot bestrijding van het euvel van
schijnakten, d.w z. akten, betref
fende overdracht van roerende
goederen aan derden, zonder dat
er sprake is van betaling als
anderszins en welke overdracht
dan alleen ten doel heeft, die
goederen b.v. te onttrekken aan
inbeslagneming ten laste van
schulden van den oorspronke-
lijken eigenaar en gebruiker.
Dit wetsontwerp verdient eener-
zijds toejuiching, want bij de
huidige regeling maakt deze fei
telijk iedere credietverleening tol
een hachelijke onderneming. Men
kan iemand, op de uiterlijke om
standigheden lettende, zeer cre-
dietwaardig achten, terwijl men,
als het op een schuldvordering
zou aankomen, tot de conclusie
komt, dat al de praal en pracht,
die hij ten toon spieidde door
hem volgens een acte slechts in
gebruik bezeten wordt, doch aan
een ander in eigendom toebe
hoort. Wanneer die overdracht
slechts geldigheid zal bezitten
wanneer zij bij authentieke acte
is geschied, zal het kwaad wel
licht nog niet in alle opzichten
worden voorkomen, doch wel
tusschen enge perken terugge
bracht.
Toch is er het ernstig gevaar
aan verbonden, dat door den
voorgestelden maatregel ook het
sluiten van volkomen reëele over
eenkomsten van dien aard, ge
sloten voor het verkrijgen van
kleine credieten, ernstig zullen
worden bemoeilijkt.
Er zijn verschillende takken van
het bedrijfsleven, waar dat eigen
domsvoorbehoud voor zekerheid
van verstrekt crediet of andere
verplichtingen, volkomen bona
fide plaats vindt.
Maar bovendien valt de aan
dacht te vestigen op de Borg
stellingsfondsen. Deze passen,
bij gebrek aan andere middelen
om zekerheidsstelling te verkrijgen
de overdracht var. roerende goe
deren, die zij ten gebruike lafen
aan hem die het crediet verkreeg,
veelvuldig toe. Thans vallen op
die overeenkomsten alleen 50 ct.
zegelkosten. Wanneer daarvoor
in de toekomst notariëele akten
zouden noodig zijn, dan zullen
deze óf het accepteeren^ van de
voorwaarden waarop de credieten
worden verstrekt, óf het nemen
van de eenige zekerheidsstelling
door de fondsen ernstig bemoei
lijken. Dit wordt reeds onder
vonden, wanneer voor zekerheids
stelling het stellen van een hypo
theek wordt gevorderd. Niette
genstaande voor zulke gevallen
de notariëele kosten tot een rede
lijk minimum zijn teruggebracht,
maken de betrokkenen toch be
zwaar, bij het ontvangen van een
crediet van f500, daarvoor onge
veer 5 pet. aan onkosten te moe
ten betalep. Wanneer in de toe
komst voor credieten van f 100
tot f 500 voor een akte van eigen
domsoverdracht ongeveer het
zelfde bedrag zou verschuldigd
worden, dan zal dit de werkzaam
heden der Borgstellingsfondsen
ernstig belemmeren, terwijl de
bonafidehandel, die gewoon is
zich van zulke akten te bedienen.
AKKER'S
weer aanzienlijk door nieuwe
lasten zal worden getroffen.
De Rotterdamsche Kamer heeft
zich deswege tot de Staten-
Generaal gewend met de vraag
of het niet mogelijk is een op
lossing te vinden door te bepalen
dat ook genoegen kan worden
genomen met een onderhandsche
akte, indien daartoe vergunning
is verleend. Er zou dan een
controle op uitgeoefend worden.
Teneinde die met geen of zoo
laag mogelijke kosten gepaard te
doen gaan, zouden de Kamers
van Koophandel en Fabrieken
wellicht met het afgeven dier
vergunningen kunnen worden
belast. Zij die geen controle
zouden wenschen, behoeven deze
niet te aanvaarden, doch zijn dan
voor overdracht van onroerende
goederen aangewezen op een
authentieke akte.
Besloten werd steun te verlee
nen aan het adres der Rotterdam
sche Kamer en ook te verzoeken
vrijstelling van het voorschrift tot
het sluiten van een authentieke
akte voor akten van eigendoms
overdracht, gesloten ten behoeve
van vanwege de Regeeringsorga-
nen erkende credietinstellingen
ten behoeve van door dezen ver-
leend crediet of borgstelling voor
crediet. Aangezien deze instel
lingen aan controle van regee-
ringswege onderworpen zijn, be
staat ten allen tijde zekerheid,
dat men in die gevallen niet met
schijn, doch met een werkelijke
eigendomsoverdracht, waar tegen
over verleend crediet staat, te
doen heeft.
Het Bureau zal ook op dezen
kant der kwestie de aandacht
vestigen van den Minister van
Economische Zaken, wiens depar
tement controle over de Borg
stellingsfondsen voor den kleinen
handeldrijvenden en industrieelen
middenstand uitoefent, en ook
aan hem ten behoeve dier stich
tingen tusschenkomst bij zijn
ambtgenoot van Justitie ver
zoeken.
Aan het eind der zitting werden
herbenoemd de leden en plaats
vervangende leden benevens de
voorzitter der Bevrachtingscom
missie te 1 erneuzen, terwijl werd
herbenoemd tot adviseerend lid
van het Curatorium van het Eco
nomisch Technologisch Instituut
voor Zuid-Holland, Zeeland en
Utrecht de heer 1. van Melle en
tot diens plaatsvervanger de heer
A. van 't Hoff.
In een der werkplaatsen
van de oliefabnek Calvé te Delft
is een ongeluk met doodeljjken
afloop gebeurd. De 15-jarige
Kdie, zonder dat hjj naartoe
opdracht had gekregen, een goe
derenlift in beweging stelde,
raakte met zjjn hootd bekneld
tusschen de iitikooi en een der
wanden van den littkoker. De
jongen was op slag dood,
Laat dadelijk 'n groote pot Akker's
Kloosterbalsem halen en laat U drie
maal per dag flink daarmede wrij
ven. Akker's Kloosterbalsem heeft
de bijzondere eigenschap diep in
de weefsels te dringen en daar op
lossend te werken. Kloosterbalsem
tast dus Uw spit in zijn oorzaak
aan, verdrijft verrassend snel de pijn
en maakt Uw spieren weer gezond.
Ongeëvenaard als wrijfmiddel bij
spit, rheumatiek, spierverrekkin-
gen, stramheid, kneuzingen, ischias.
Ook onovertroffen als huidgenezend
middel bij brandwonden, schaaf
wonden, schrale huid, kloven, ge
sprongen handen en wintervoeten.
Pot van 25 Gr. f O.621/2, pot van 50 Gr. f 1.04