I
Stoom bootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei.
e rsr
Zeeuw sch-Y laamsche Tramweg-Maatschappij.
De zorg Toor zieken
eu genezi-nden.
Ia samenwerking met den
bebandelendeu geneesheer, die
zy d beste krachten aan 't ziekte
proces van zyn patiëot geett,
moet ook de omgeving zorg
dragen, dat aan alle eiscben die
de bygiëoe stelt, wordt voldaan
De grootste zindelijkheid van de
ziekenkamer is een eerste eisch
er niet minder aandacht moet
besteed worden aan alles wat de
patiënt gebruikt. De ziekenwasch
behoort apart gewasschen te
worden en niet tegelykertyd met
de groote wasch, welks in- ot
buitensbuis gewasschen wordt
Meermalen zal het zelts noodig
zijn, dat het onder-en nachtgoed
onmiddellijk in een emmer met
ly«ol gedaan wordt (10 uren),
daarna met een stok uitnemen
en in schoon water overbrengen,
tenslotte opkoken oi in sop doen.
Het beddegoed vraagt meermalen
vernieuwing dan in normale
gevallen en ook dit neemt ziekte
kiemen aan, zoodat ook bier
aandacht aan besteed moet wor
den. Het onderlaken wordt by
zwakke, ernstige patiëoten op
gerold en op deze wyze voor
Z'chtig weggehaald, het nieuwe
wordt op dezelfde wyze gelegd
Beter is het nog, indien er twee
bedden voor een patiënt be
schikbaar zijn, zoodat hij op
deskundige wijze overgebracht
kan worden in het andere bed
Is dit niet mogelijk, dan zal een
leunstoel voor minder ernstige
patiëoten gebruikt worden, om
hierin tydnns bet verschoonen
van het bed te zitten.
Dikke crêoe papieren onder
lagen zyn eveneens gemakkelijk,
deze worden dagelijks verwisseld
en verbrand.
Ieder zieke zal evenals een
gezond mensch dit doet, 's mor
gens en 's avonds gewasscben
moeten worden met lauw warm
water. By bet wasschen van
het bovenlijf slaat men een groote
badhanddoek om het middel en
blytt het onderlij! bedekthet
eventueel afdruppelende water
wordt door de handdoek opge
vangen.
Indien de zieke geen groote
waschbeurt kan hebben, neemt
men het lichaam af met vochtige
badhanddoeken. Het laa ste is
zeer gewenscht, want door het
vele liggen en traospireeren
verstoppen de poriën van de
buid en kan deze de kwade
stoffen niet uitscheiden, hetgeen
de gezondheid niet ten goede
komt.
De verzorging van mond en
handen is van bet grootste belang
en om verdere infecties te voor
komen, moeten de tanden regel
matig gepoetst en de mond na
iedere maaltyd gespoeld worden.
Mondwater is zeer aan te bevelen
daar bet een frissche smaak
achterlaat en kan heel goed zelf
samengesteld worden. Men heeft
hiervoor noodig 100 gr. spiritus,
3 gr. benzoë tinctuur, een halve
gr tbijmolie en 2 gr. popermunt
olie. Men vult een glas half vol
met koud of lauw water en
druppelt hiervan zooveel van de
oplossing, dat bet water troebel
wordt. Odol is natuurlyk ook
goed.
Zeer zwakke zieken wischt
men den mond uit met een watje
gedrenkt in een 3 pet. borax-
oplossing.
Voor postzegelverzamelaars.
Êenigen tyd geleden gaf België
eea nieuwe luchtpostserie uit.
Voor alle waarden geldt hetzelfde
beeld, een piloot in zyn vliegtuig
De postzegels zijn uitgegeven
voor de waarden van 10 plus
5, 35 plus 5, 70 plus 3 centimes,
1,75 plus 0,25 francs en 2,45
plus 2,55 lraucs.
Iu Roemenië verscheen ook
een nieuwe serie, ter herinnering
aan de zg. Balkan-Entente. De
wapens van de vier staten, die
daarbij betrokken zyn, staan op
de postzegel afgebeeld.
Ten eerste bet wapen van
Roemenië daarachter bet wapen
van Griekenland, dan dat van
Turkyo en Zuid-Slavie. De
laatste drie wapens zijn echter
voor een deel verborgen. Deze
postzegels zyn alleen in waarden
van 7,50 en 10 lei uitgegeven.
Afkoelen zonder tyg.
Wanneer men moeilyk ys kan
bekomen, moet m^n de chemie
te hulp roepen en 375 gr ammo
niak in kristalletjes oplossen in
anderhalve liter regenwater. In
deze vloeistof kan men verschil
lende fl 'sschen ot kannen plaat
sen, waardoor de inboud heerlyk
koel wordt- Na het gebruik kan
men de oplossing laten verdam
pen en daarna tot 12 maai toe
opnieuw oplossen en gebruiken
om heerlyk koele dranken te
verkrygen.
M 1 D D H
INT VERVOER
Axel Walsoorden
Axel Sas van Gent Breskens.
Axel TerneuzenBreskens.
n
AutubueUienoien si, JansieenHulstWaizoorden v.v.
A blo busdienst AxelHulst.
VLISSIN «EN—ROOSENDAAL.
s Aüew of werkdagen b Alleen op Zen. ra Feestdagen, t Treinen «et toeslag
SPOOK WEG «El HEL EN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter lNt*u«en -Gent.
Autobusdienst Terneuzen —Selzaete.
Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging.
WaizoordenHansweert- Kruidingen.
Kruiningen—HansweertWaizoorden.
Yllsslnge nBreskens.
Breskens—Ylisslngen.
Vertr. boot Breskens 7— 815 930 1046 1200 115 230 346 5— 6)6 810 V4">
Aankomst V -issingen 26 810 956 1110 1225 140 265 410 526 640 836 1010
v ertr. Irelïi Vlisslngen 784 *2') 1 151120 160 320 450 5i5 642 b80
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
NeuzenBorstelen
Vlissingen.
Vlissingen—
ankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsseien
Aankomst t« Neuzen
BorsselenNeuzen
vm.
7,-
9,20
10,30
vm.
7.80
7.50
8.50
nm.
v Axel
Zaamslag
Hengstdijk
a Walsoorden
6 19
6 H
6 64
710
7 37 9 «2
7f6 0.0
8 ifc 10 39
8 0 10 6-4
12-9 303 f 64
2 4b 3 20 611
1 06 3 3b SrO I
1 20 3 4e 6 4b j
x Walsoorden
Bmgstdijk
Zaamslag
Axel
7 20 944 12 10 2 44 f 37 6
7 84 9 69 12 24 2 59 5 51 7
7 66 li 20 12 46 320 6 1 7
8 i 2 10 36 1 - 3 4t 6 29 7
a
Axe'
8 12
10 36
102
3 6
7 39
n
rines'h 6 44
8 17
lu +1
107
341
7 4
n
We tdor e 6 02
8 33
IOo7
l zS
3 67
7
9
Sas v v. 6 10
8 48
li 17
16)
4 .4
8 13
9
Philipii e 6 0
9 i)9
11 J9
2 12
46.
83
9
P rami.ie 6 5»
9 3
11 58
231
516
8
9
Bi rvu' t 7 9
9 8
j2 8
2 1
j 26
9
9
hoold laat 7 .1
8 »8
1 18
2 1
5 36
9
A
Br* - eus 7 36
0 1 -4
12 4
3(>7
5 2
9
v Br»akens 6 43
8 12
10 42
1 15
4
78 1
Hoofdpi. 5 59
8 28
10 58
1 31
416
7 -
Bier het 6 u9
8 38
11 0
1 41
4 26
Pvr niidc 6 2 1
8 49
ll l9
i 52
4 37
8 1
Ph.lippiue 6 41
9 09
l! 39
2 13
4 57
8 34
as v. G. 7 03
9 28
1167
2 31
5 20
85
We» norpe 7 17
9 4-
12 10
2 44
5 3
9 08
Axei 7 38
9 69
12 -s
3 -
5 52
9 26
v Axel
v Zaaiasl.
a ^euzen
V Nrnzen
a oek
v Pm i -p
v y am
v lJz i d
v Ijlend,
a Sc.,oond. 7 39
v 7 5
aBregken» 8 5
5 «4
5 69
6 18
6 19
63
6 O
6 69
7e
7 24
?3C
7 5o
lo
8 49
9
90
9 9
93
9 „9
9 -
1014
10 3j
10
I0 20
10 .9
11 19
11 29
11 39
11 9
1 Oh
2 o7
12 19
1 5
1 0.
12 2» 3— 5 63
.2 *6 3 40 o 11
1 u5 3 3a 6-0
1 62 4 37
2 02 4 47
4 67
5 17
5 47
6 38
5 3
212
2 32
2 3»
33
3 2
4 4»
7 23
4
h 12
8 33
8 33
4 -,b 6 05
v Bra-kaus
a bchuondij e
v IJze- uijkö
ryram de
Puiap 8 40
H-ek 6 48
.Neuzen 6 e9
7 36
Z*»msl. 7 54
Axel 8 14
8 11
8 20
8 32
8 36
8 37
8 49
9 30
9 40
9 64
0 08
11 68
11 19
9 o9 11 39
9 17 1147
9 27 11 67
9 59 .2 25
10 20 i45
10 o9 1 05
12-
12 20
12 34
12 49
1 42
1 62
212
2 20
2..0
2 69
3 20
3 40
J 43
3 53
4 10
4 24
4 25
4 37
467
6 06
6 15
6 60
6 09
6 oü
7 30
7 40
5 04
7 02
V 24
8 32
6 31
8 i4
8:4
«53
9 12
7 42 9 31
a a
v St. Janst. 624 825 120 1240 235 42 7 445
v Muist b3 830 025 12 6 240 306-432 450
aWalz. 710 9 C 11— 12ö 82d 345 512 53o
tijdig verzoek van of naar
a a a
v Walz. 715 915 UC5 130 325 350 515 5?6 660
v Huist 766 *55 1145 210 405 430 5 6 610 730
a StJanst t10 liöo 216410 6- 736
f Op tijdig verzoek van of naar St. J»nsteen. Rijdt allleen op Zondig.
Op tijdig eizoe.it zal er gestopt worden op de stopplaatsen die ziju aangegeven door een
tram bus-halte bo d. a Al. een op werkdagen.
Marktbussen.
Van Hulst 11— Axel 1130 Holl. tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd.
Van Gent <0 Beig tijd, a»nk Axel 7 en Hulst 7 30 Ho.l tijd.
Op Donderdag v n Wa-oorden naar St. Nicoiaas 8 26 en van Hulst 9
Terug vau St. Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20.
Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1146, van Ossenisse 12—, van Hengstdijk 12 15, aank. Hulst 12 40,
en terug rosp. 3 iO, 3 36, 2 60, aank. Walsoorden 4 06.
v Ax«l 7 39 10 40 140 4 80 7 46
vZuddorpe 7 40 10 50 150 a6 7 55
v koowa'-ht 7 55 11 05 2 06 5 8 10
vM Jansteen810 11 20 2 20 5 15 8.5
a Huisi, 8 15 11 oO 2 aO 5o0 8 36
V Hulst
v Si. Jansteen
v Koew cht
v Zuiddorpe
v Axel
3 30
8 43
9
9 15
9 30
1160
12
12 15
12 30
12 40
2 40
2 50
3 Ou
3 20
3 30
6 15
6 25
6 40
6 55
7 05
8 60
9
915
9 30
9 40
9
Vlissingen
a5 47
6 27
7 bO
9 20
11 20
1 50
a3 20
«4 50
5 20
V
Middelburg
a5 54
6 36
7 53
9 29
11 29
1 - 8
«3 29
a4 68
5 29
V
Goes
a6 15
6 58'
8 lo
«5i
115
2 15
a3 61
a6 16
55L
9
Kruiningen
a6 27
7 14
827
10 07
12 07
2 27
«4 07
«5 27
6 07
9
Bergen ep Zeem
a6 48
7 44
8 42
10 37
12 27
2 48
a4 7
a6 41
6 37
n
Roosendaal
a7
7 67
9
10 51
12 60
3
a4 50
a6
6 50
9
Roosendaal
a7 04
8 02
9 04
11
12 66
3 38
6 -
f6 04
7
a
Rotterdam beurs
a8 u2
9 «2
lo02
12 02
2 02
«02
8 02
y Kottexdam D. P.
ao 05
1-04
10 0j
12 05
2 05
3 56
6 5
f6 2
8 05
a
Den Haag H.S.
8 27
927
10 27
li 27
2 7
4 19
8 27
f 7 14
8 27
a
Haarlem
8 69
9 o9
10 )9
12 59
25
4 69
8 j9
8 .9
v Amsterdam G.S.
9 1.4
lu 14
li 5
i 15
3 15
5 u8
915
f8 01
9 15
9
Roosendaal
7 «7
6 07
9 07
11 07
107
3 07
7 07
6 07
7 -7
9
Breda
7 26
8 26
9 2d
11 26
1 26
3 26
7 26
6 j6
7 26
9
s'Hertogenbosoh
8 08
9 08
10 Ud
12 08
2 08
4 08
8 08
7 08
8 06
9
Utrecht C.8.
8 62
9 52
10 52
i2 52
2 2j
4 52
7 62
7 52
8 52
9
Njmegen
9-
10 -
11
1
3 -
5
9 -
9 -
a
rtiuuem
9 20 10 2
11 20
120
3 20
5 20
9 20
9 20
7 42
O
O
cq
8 38
9 49
9 -
0 40
7 01
8 44
8 01
8 42
9 - -2
9 46
9 52
9 28
9 ol
7 20
7 29
751
7 45
8 37
8 50
9 06
10 02
9 56
0 27
10 59
11 15
9 07
9 26
10 u8
10 62
8 50
8 68
9 16
9 27
9 48
10 -
10 06
11 02
lu 41
11 29
12 -
0 .'5
10 07
10 3 b
11 08
11 52
11 - bl2
11 20 e 0 20
v Arnhem
6 41
a» 41
9 41
11 41
1 41
3 41
541
Nymegen
7 u3
a9 03
10 03
12 03
2 03
4 03
6 03
Utrecht C.S.
7 10
9 10
10 10
12 10
210
4 10
610
'e Hertogenbosch
»5 52
7 52
as 52
10 52
12 52
2 52
4 52
6 52
11
Breda
a6 j4
8 3b
a 34
11 34
1 35
3 35
5 35
7 35
Ruosendaal
ao *j 4
84
a I- 5k
11 )4
1 61
3 54
6 54
<51
Amsterdam C.S.
6 43
8 43
9 i3
10 13
1113
143
2*1
3 43
11
Uaanem
6 09
8 59
9 29
10 29
11 29
1 69
2 59
3 59
Den llaag H.S.
7 32
9 12
10 01
1 02
12 02
3 32
3 2
431
a
Rotterdam D.P.
a' 54
7 4
9 54
in 24
1 *4
12 24
2 54
3 64
4 >6
Rutteidam Beurs
*5 9
7 69
9.9
02
1129
1* 29
2 59
3 59
4 69
a
Houseuaaai
at 2
8 ii 2
0 52
1 32
12 8
15b
8 5 1
a4 ob
b 4
V
Roosendaal
a 1
a
9
11 -
12 -
139
a2
4
ao
6-
a
•ergo, up Zoom
«7 17
a
- 3
11 13
12 14
a2 ib
414
a5 18
6x4
Kruiningen
a7 6
a
93»
11 34
12 «3
a2 34
4 43
a5 38
6 43
11
urUOB
a 04
a
2 46
11 46
1 -
ai 4b
4 59
a5 60
6 69
i.
diddeiourg
a8 .c
alOOB
2 3
1 2
a 08
621
ab 67
7 21
a
Vusumgen
ao 37
•i.0 9
19 09
1 28
136
«3 09
5 28
a6 18
7 28
7 41
8 03
8 10
8 62
9 35
9 54
5 .3
6 j9
6 12
6 »6
9
- 5.
8
813
8 .4
8 46
9 03
9 09
b» 29
bs 49
9 10
9 62
lo.5
10 54
7 43
7 69
8 32
(-5
9
95
to
10 .4
10 44
iO 53
121
139
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axoi
Kijkuit
Hulst
a St. Nicoiaas
v St. Nic. n. Antw
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
a Mecheleu
f Meehelen
t Brussel
61410
6 24 11
6 33 11
6 41
6 53 11
713 li
7 22 12
75' 12
8 14 12
9 02 1
9 15 1
9 31 1
58 9 64
06 2 13
14 2 2
21 2 29
33 2 40
40 2 50
05 -iO
<■0 3 2»
0» 3 09
03 4 07
16 415
31 4.tl
a5 02
a» 1
«5 21
*6 28
«5 42
a5 58
60'
6 42
6 0a
7 08a
7 15
7 31
6 50b
6 68b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 1»
7 65b
8 7b
9 05b
92 b
a Alleen op werkdagen, b Alleen ot> Zon-
v Brussel
a Mecheleu
v Mechelen
a St. Nic. v. Mech.
v Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic h. Teru.
Hulst
Kijkuit
Axe!
Sluiskil
a Ter Neuzen
en Feestdagen.
6 C0
IP 00
1 20
6 -
6 '5
10 5
13.)
6 15
6 19
10 25
167
<31
7 1»
11 26
2 52
7 43
6 48
11 9
2 42
7 27
7 21
12 04
3-
7 45
7 24
12 09
3 08
7 53
8 20
1 03
4-
8 44
8 27
1 11
4 08
8 61
8 36
1 19
416
8 59
8 46
1 28
4 24
9 03
8 53
1 87
4 31
915
Neuzen 6 50
Sluiskil 6 69
Sluiskil Brug 7 03
Philippine 7 07
Sas van Gent 7 20
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
I 9
Brussel
i 05
8 50a 13 25
8 59 l i 34
9 03a 2 38
9 07a 12 42
9 20a 12 ón
9 05a 12 40
7 23 1103
8011145
8 39 11 52
9 15 153
12 -6a
134a
150a
162
5 <0 8 5oa
4 8 59a
5'190-a
557 9 7a
t>J7 9 20a
5629 0 ia
606 9 5
- 10 28
6 55 10
9 21 10 H
3— 10 54 11 5
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Geut Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluis til brug
Sluiskil
Ter N-,Uzen
a 7 24
a» 21
a# 3t
*8 43
a9 19
a9 21
«9 81
08 a9 59
12 aid 03
16 a 10 07
2-t a 10 15
25
4i
22
30
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Ail>-en op werkdagen.
1101
11 35
1 55
12 15
12 63
1
130
13»
142
146
1 54
3 50
4 54
5 00
5 14
6 54
6 20
6 50
6 68
7 02
7 06
7 14
6 12
7 46
8 44
8 56
9 35
9 40
9 10
9 18
10 22
10 26
1034
Neuzen
8
10 26
Werkdagen
V
ll 36
3 lo
5 30
7 40
V
Sluiskil
8 15
10 40
11 50
3 30
5 45
7 55
a
Selzaete
8 40
11
12 40
0 50
b 05
8 IN
V
Selzaete
9 51
1101
1 13
3 6
6 ''5
9 65
V
Slnsail
10 10
11 2"
1 30
415
6 45 10 15
a Neuzen
10 25
11 35
145
4 30
7
10 30
10 30
JO 46
11 10
1120
11 45
12
Zondagen
2
2 15
2 40
2 40
3 -
3 15
5 10
5 45
60
6 25
7 40
7 55
8 15
9 55
6 45 10 10
7- 10 85
Werkdagen. Zondagen
Vertrek boot van Walzoerden 7,35 9,2011,15 1,36 3,50 35 7,16 9 20
Aankomst te Hansweert 8,05 9,5011,45 2,05 4.20 6 05 7,45 9 60
Vertrek van Hansweert 8,10 9,5011,60 2,10 4,26 6 10 7,60 9 60*
Aankomst te Kruiningen 8,2010,-12,— 2,20 4,35 6 20 8,- 10—*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07'2,07 2,27 5,27 8.07
h i. Vlisslngeu 8 32 11 3412,43 2,344.43 6 43 8 34 10 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 3112,412.32 4,41 5,86 8,32
Vlissingen 6,26 8,*6 10 05 12,f>6 2 25 4.05 5 25 8,06
Vertrek van Kruiningen 6,80 8 28101012 459 5 i 45 6,4u 8,36
Aankomst te Hansweert 640 8,38 10 20 12 5 2 4B 4,56 6 50 8,45
v ertrek boot van Hansweert 6,46 8.4 10,26 12,f>5 2.60 6 6,10 6 50
Aankomst te Waizoorden 7,15 9,1010,65 1,26 3,205 306,40 9.20
Aank. tr. Vll88ingen 615 716 837 917 1125 1239 128 3G9 323 528 613 728
Vertr. boot Vlisslngeu 680 1 45 9— 1036 1130 1245 2— 815 430 545 7— 915
Aank. boot Breskens 656 810 926 1040 1165 110 2,25 840 466 610 725 940
Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11.40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12*25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15
i, Vlissingen 8,04 10,66 12.59
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
2,30 5,40
3,15 6,26
«,61 7, 1
4,69 6,59
met tram.
7,55
8,4u
9,15
9,12
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 5,48
Vlissingen 8,13 9^49 11,49 2^13 6T6
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 8,20 6,45
Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,05 7^30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boot van Neuzen vm.
Borsseien
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen
7,2o io,30 um 1.50
,40 10,50 2,10
8,40 11,60 3,10
9,20 1,51) 3,20
8,37
11
11
K
5,60
um 12,09 12,22
,i ^,5ü
l,d>
8,44
7,49
9,15
10,-
4,30
6,5j
6.08
8,23
4 -
4,20
6,20
7j5 11,15 5.15 9,20
8.O0 11.45 6,45 9,60
8,10 11,50 6,50 9, 0*
8,20 IJ,- 6,10,-»
8,27 12,07 6,07
8,32 12,43 6,43 10,43
9,41 8.32
10,05 2 25 8,05
10 10 2,85 8 *6
10.20 2,4f> a.45
6,45 10,25 2,o0 8.60
7,15 10,65 3.2j 9 20
917 1209 128 528 909
746 1015 1246 315 6j4
915 810 ,u40 110 340
610 940
816 1045 116 345 615
945 n+0 1 10 140 410
640 1010 9201126160
520 642
6.45 nm. 7.15
7.80 «,40
8,15 9,15
8.47 9,12
vm. 9,57 nm 8,44
9,49 7,49
10,30 9,15
11,15 10,-
vm
9 - Dm 7 20
9,90 7.40
10.20 8 40
11.20 8...O
6 28
6.-
6.96
7.80