I Stoom bootdienst op de YVester-Schelde Allerlei. e rsr Zeeuw sch-Y laamsche Tramweg-Maatschappij. De zorg Toor zieken eu genezi-nden. Ia samenwerking met den bebandelendeu geneesheer, die zy d beste krachten aan 't ziekte proces van zyn patiëot geett, moet ook de omgeving zorg dragen, dat aan alle eiscben die de bygiëoe stelt, wordt voldaan De grootste zindelijkheid van de ziekenkamer is een eerste eisch er niet minder aandacht moet besteed worden aan alles wat de patiënt gebruikt. De ziekenwasch behoort apart gewasschen te worden en niet tegelykertyd met de groote wasch, welks in- ot buitensbuis gewasschen wordt Meermalen zal het zelts noodig zijn, dat het onder-en nachtgoed onmiddellijk in een emmer met ly«ol gedaan wordt (10 uren), daarna met een stok uitnemen en in schoon water overbrengen, tenslotte opkoken oi in sop doen. Het beddegoed vraagt meermalen vernieuwing dan in normale gevallen en ook dit neemt ziekte kiemen aan, zoodat ook bier aandacht aan besteed moet wor den. Het onderlaken wordt by zwakke, ernstige patiëoten op gerold en op deze wyze voor Z'chtig weggehaald, het nieuwe wordt op dezelfde wyze gelegd Beter is het nog, indien er twee bedden voor een patiënt be schikbaar zijn, zoodat hij op deskundige wijze overgebracht kan worden in het andere bed Is dit niet mogelijk, dan zal een leunstoel voor minder ernstige patiëoten gebruikt worden, om hierin tydnns bet verschoonen van het bed te zitten. Dikke crêoe papieren onder lagen zyn eveneens gemakkelijk, deze worden dagelijks verwisseld en verbrand. Ieder zieke zal evenals een gezond mensch dit doet, 's mor gens en 's avonds gewasscben moeten worden met lauw warm water. By bet wasschen van het bovenlijf slaat men een groote badhanddoek om het middel en blytt het onderlij! bedekthet eventueel afdruppelende water wordt door de handdoek opge vangen. Indien de zieke geen groote waschbeurt kan hebben, neemt men het lichaam af met vochtige badhanddoeken. Het laa ste is zeer gewenscht, want door het vele liggen en traospireeren verstoppen de poriën van de buid en kan deze de kwade stoffen niet uitscheiden, hetgeen de gezondheid niet ten goede komt. De verzorging van mond en handen is van bet grootste belang en om verdere infecties te voor komen, moeten de tanden regel matig gepoetst en de mond na iedere maaltyd gespoeld worden. Mondwater is zeer aan te bevelen daar bet een frissche smaak achterlaat en kan heel goed zelf samengesteld worden. Men heeft hiervoor noodig 100 gr. spiritus, 3 gr. benzoë tinctuur, een halve gr tbijmolie en 2 gr. popermunt olie. Men vult een glas half vol met koud of lauw water en druppelt hiervan zooveel van de oplossing, dat bet water troebel wordt. Odol is natuurlyk ook goed. Zeer zwakke zieken wischt men den mond uit met een watje gedrenkt in een 3 pet. borax- oplossing. Voor postzegelverzamelaars. Êenigen tyd geleden gaf België eea nieuwe luchtpostserie uit. Voor alle waarden geldt hetzelfde beeld, een piloot in zyn vliegtuig De postzegels zijn uitgegeven voor de waarden van 10 plus 5, 35 plus 5, 70 plus 3 centimes, 1,75 plus 0,25 francs en 2,45 plus 2,55 lraucs. Iu Roemenië verscheen ook een nieuwe serie, ter herinnering aan de zg. Balkan-Entente. De wapens van de vier staten, die daarbij betrokken zyn, staan op de postzegel afgebeeld. Ten eerste bet wapen van Roemenië daarachter bet wapen van Griekenland, dan dat van Turkyo en Zuid-Slavie. De laatste drie wapens zijn echter voor een deel verborgen. Deze postzegels zyn alleen in waarden van 7,50 en 10 lei uitgegeven. Afkoelen zonder tyg. Wanneer men moeilyk ys kan bekomen, moet m^n de chemie te hulp roepen en 375 gr ammo niak in kristalletjes oplossen in anderhalve liter regenwater. In deze vloeistof kan men verschil lende fl 'sschen ot kannen plaat sen, waardoor de inboud heerlyk koel wordt- Na het gebruik kan men de oplossing laten verdam pen en daarna tot 12 maai toe opnieuw oplossen en gebruiken om heerlyk koele dranken te verkrygen. M 1 D D H INT VERVOER Axel Walsoorden Axel Sas van Gent Breskens. Axel TerneuzenBreskens. n AutubueUienoien si, JansieenHulstWaizoorden v.v. A blo busdienst AxelHulst. VLISSIN «EN—ROOSENDAAL. s Aüew of werkdagen b Alleen op Zen. ra Feestdagen, t Treinen «et toeslag SPOOK WEG «El HEL EN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter lNt*u«en -Gent. Autobusdienst Terneuzen —Selzaete. Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging. WaizoordenHansweert- Kruidingen. Kruiningen—HansweertWaizoorden. Yllsslnge nBreskens. Breskens—Ylisslngen. Vertr. boot Breskens 7— 815 930 1046 1200 115 230 346 5— 6)6 810 V4"> Aankomst V -issingen 26 810 956 1110 1225 140 265 410 526 640 836 1010 v ertr. Irelïi Vlisslngen 784 *2') 1 151120 160 320 450 5i5 642 b80 NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. NeuzenBorstelen Vlissingen. Vlissingen— ankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsseien Aankomst t« Neuzen BorsselenNeuzen vm. 7,- 9,20 10,30 vm. 7.80 7.50 8.50 nm. v Axel Zaamslag Hengstdijk a Walsoorden 6 19 6 H 6 64 710 7 37 9 «2 7f6 0.0 8 ifc 10 39 8 0 10 6-4 12-9 303 f 64 2 4b 3 20 611 1 06 3 3b SrO I 1 20 3 4e 6 4b j x Walsoorden Bmgstdijk Zaamslag Axel 7 20 944 12 10 2 44 f 37 6 7 84 9 69 12 24 2 59 5 51 7 7 66 li 20 12 46 320 6 1 7 8 i 2 10 36 1 - 3 4t 6 29 7 a Axe' 8 12 10 36 102 3 6 7 39 n rines'h 6 44 8 17 lu +1 107 341 7 4 n We tdor e 6 02 8 33 IOo7 l zS 3 67 7 9 Sas v v. 6 10 8 48 li 17 16) 4 .4 8 13 9 Philipii e 6 0 9 i)9 11 J9 2 12 46. 83 9 P rami.ie 6 5» 9 3 11 58 231 516 8 9 Bi rvu' t 7 9 9 8 j2 8 2 1 j 26 9 9 hoold laat 7 .1 8 »8 1 18 2 1 5 36 9 A Br* - eus 7 36 0 1 -4 12 4 3(>7 5 2 9 v Br»akens 6 43 8 12 10 42 1 15 4 78 1 Hoofdpi. 5 59 8 28 10 58 1 31 416 7 - Bier het 6 u9 8 38 11 0 1 41 4 26 Pvr niidc 6 2 1 8 49 ll l9 i 52 4 37 8 1 Ph.lippiue 6 41 9 09 l! 39 2 13 4 57 8 34 as v. G. 7 03 9 28 1167 2 31 5 20 85 We» norpe 7 17 9 4- 12 10 2 44 5 3 9 08 Axei 7 38 9 69 12 -s 3 - 5 52 9 26 v Axel v Zaaiasl. a ^euzen V Nrnzen a oek v Pm i -p v y am v lJz i d v Ijlend, a Sc.,oond. 7 39 v 7 5 aBregken» 8 5 5 «4 5 69 6 18 6 19 63 6 O 6 69 7e 7 24 ?3C 7 5o lo 8 49 9 90 9 9 93 9 „9 9 - 1014 10 3j 10 I0 20 10 .9 11 19 11 29 11 39 11 9 1 Oh 2 o7 12 19 1 5 1 0. 12 2» 3— 5 63 .2 *6 3 40 o 11 1 u5 3 3a 6-0 1 62 4 37 2 02 4 47 4 67 5 17 5 47 6 38 5 3 212 2 32 2 3» 33 3 2 4 4» 7 23 4 h 12 8 33 8 33 4 -,b 6 05 v Bra-kaus a bchuondij e v IJze- uijkö ryram de Puiap 8 40 H-ek 6 48 .Neuzen 6 e9 7 36 Z*»msl. 7 54 Axel 8 14 8 11 8 20 8 32 8 36 8 37 8 49 9 30 9 40 9 64 0 08 11 68 11 19 9 o9 11 39 9 17 1147 9 27 11 67 9 59 .2 25 10 20 i45 10 o9 1 05 12- 12 20 12 34 12 49 1 42 1 62 212 2 20 2..0 2 69 3 20 3 40 J 43 3 53 4 10 4 24 4 25 4 37 467 6 06 6 15 6 60 6 09 6 oü 7 30 7 40 5 04 7 02 V 24 8 32 6 31 8 i4 8:4 «53 9 12 7 42 9 31 a a v St. Janst. 624 825 120 1240 235 42 7 445 v Muist b3 830 025 12 6 240 306-432 450 aWalz. 710 9 C 11— 12ö 82d 345 512 53o tijdig verzoek van of naar a a a v Walz. 715 915 UC5 130 325 350 515 5?6 660 v Huist 766 *55 1145 210 405 430 5 6 610 730 a StJanst t10 liöo 216410 6- 736 f Op tijdig verzoek van of naar St. J»nsteen. Rijdt allleen op Zondig. Op tijdig eizoe.it zal er gestopt worden op de stopplaatsen die ziju aangegeven door een tram bus-halte bo d. a Al. een op werkdagen. Marktbussen. Van Hulst 11— Axel 1130 Holl. tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd. Van Gent <0 Beig tijd, a»nk Axel 7 en Hulst 7 30 Ho.l tijd. Op Donderdag v n Wa-oorden naar St. Nicoiaas 8 26 en van Hulst 9 Terug vau St. Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20. Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146, van Ossenisse 12—, van Hengstdijk 12 15, aank. Hulst 12 40, en terug rosp. 3 iO, 3 36, 2 60, aank. Walsoorden 4 06. v Ax«l 7 39 10 40 140 4 80 7 46 vZuddorpe 7 40 10 50 150 a6 7 55 v koowa'-ht 7 55 11 05 2 06 5 8 10 vM Jansteen810 11 20 2 20 5 15 8.5 a Huisi, 8 15 11 oO 2 aO 5o0 8 36 V Hulst v Si. Jansteen v Koew cht v Zuiddorpe v Axel 3 30 8 43 9 9 15 9 30 1160 12 12 15 12 30 12 40 2 40 2 50 3 Ou 3 20 3 30 6 15 6 25 6 40 6 55 7 05 8 60 9 915 9 30 9 40 9 Vlissingen a5 47 6 27 7 bO 9 20 11 20 1 50 a3 20 «4 50 5 20 V Middelburg a5 54 6 36 7 53 9 29 11 29 1 - 8 «3 29 a4 68 5 29 V Goes a6 15 6 58' 8 lo «5i 115 2 15 a3 61 a6 16 55L 9 Kruiningen a6 27 7 14 827 10 07 12 07 2 27 «4 07 «5 27 6 07 9 Bergen ep Zeem a6 48 7 44 8 42 10 37 12 27 2 48 a4 7 a6 41 6 37 n Roosendaal a7 7 67 9 10 51 12 60 3 a4 50 a6 6 50 9 Roosendaal a7 04 8 02 9 04 11 12 66 3 38 6 - f6 04 7 a Rotterdam beurs a8 u2 9 «2 lo02 12 02 2 02 «02 8 02 y Kottexdam D. P. ao 05 1-04 10 0j 12 05 2 05 3 56 6 5 f6 2 8 05 a Den Haag H.S. 8 27 927 10 27 li 27 2 7 4 19 8 27 f 7 14 8 27 a Haarlem 8 69 9 o9 10 )9 12 59 25 4 69 8 j9 8 .9 v Amsterdam G.S. 9 1.4 lu 14 li 5 i 15 3 15 5 u8 915 f8 01 9 15 9 Roosendaal 7 «7 6 07 9 07 11 07 107 3 07 7 07 6 07 7 -7 9 Breda 7 26 8 26 9 2d 11 26 1 26 3 26 7 26 6 j6 7 26 9 s'Hertogenbosoh 8 08 9 08 10 Ud 12 08 2 08 4 08 8 08 7 08 8 06 9 Utrecht C.8. 8 62 9 52 10 52 i2 52 2 2j 4 52 7 62 7 52 8 52 9 Njmegen 9- 10 - 11 1 3 - 5 9 - 9 - a rtiuuem 9 20 10 2 11 20 120 3 20 5 20 9 20 9 20 7 42 O O cq 8 38 9 49 9 - 0 40 7 01 8 44 8 01 8 42 9 - -2 9 46 9 52 9 28 9 ol 7 20 7 29 751 7 45 8 37 8 50 9 06 10 02 9 56 0 27 10 59 11 15 9 07 9 26 10 u8 10 62 8 50 8 68 9 16 9 27 9 48 10 - 10 06 11 02 lu 41 11 29 12 - 0 .'5 10 07 10 3 b 11 08 11 52 11 - bl2 11 20 e 0 20 v Arnhem 6 41 a» 41 9 41 11 41 1 41 3 41 541 Nymegen 7 u3 a9 03 10 03 12 03 2 03 4 03 6 03 Utrecht C.S. 7 10 9 10 10 10 12 10 210 4 10 610 'e Hertogenbosch »5 52 7 52 as 52 10 52 12 52 2 52 4 52 6 52 11 Breda a6 j4 8 3b a 34 11 34 1 35 3 35 5 35 7 35 Ruosendaal ao *j 4 84 a I- 5k 11 )4 1 61 3 54 6 54 <51 Amsterdam C.S. 6 43 8 43 9 i3 10 13 1113 143 2*1 3 43 11 Uaanem 6 09 8 59 9 29 10 29 11 29 1 69 2 59 3 59 Den llaag H.S. 7 32 9 12 10 01 1 02 12 02 3 32 3 2 431 a Rotterdam D.P. a' 54 7 4 9 54 in 24 1 *4 12 24 2 54 3 64 4 >6 Rutteidam Beurs *5 9 7 69 9.9 02 1129 1* 29 2 59 3 59 4 69 a Houseuaaai at 2 8 ii 2 0 52 1 32 12 8 15b 8 5 1 a4 ob b 4 V Roosendaal a 1 a 9 11 - 12 - 139 a2 4 ao 6- a •ergo, up Zoom «7 17 a - 3 11 13 12 14 a2 ib 414 a5 18 6x4 Kruiningen a7 6 a 93» 11 34 12 «3 a2 34 4 43 a5 38 6 43 11 urUOB a 04 a 2 46 11 46 1 - ai 4b 4 59 a5 60 6 69 i. diddeiourg a8 .c alOOB 2 3 1 2 a 08 621 ab 67 7 21 a Vusumgen ao 37 •i.0 9 19 09 1 28 136 «3 09 5 28 a6 18 7 28 7 41 8 03 8 10 8 62 9 35 9 54 5 .3 6 j9 6 12 6 »6 9 - 5. 8 813 8 .4 8 46 9 03 9 09 b» 29 bs 49 9 10 9 62 lo.5 10 54 7 43 7 69 8 32 (-5 9 95 to 10 .4 10 44 iO 53 121 139 v Ter Neuzen Sluiskil Axoi Kijkuit Hulst a St. Nicoiaas v St. Nic. n. Antw a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. a Mecheleu f Meehelen t Brussel 61410 6 24 11 6 33 11 6 41 6 53 11 713 li 7 22 12 75' 12 8 14 12 9 02 1 9 15 1 9 31 1 58 9 64 06 2 13 14 2 2 21 2 29 33 2 40 40 2 50 05 -iO <■0 3 2» 0» 3 09 03 4 07 16 415 31 4.tl a5 02 a» 1 «5 21 *6 28 «5 42 a5 58 60' 6 42 6 0a 7 08a 7 15 7 31 6 50b 6 68b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 1» 7 65b 8 7b 9 05b 92 b a Alleen op werkdagen, b Alleen ot> Zon- v Brussel a Mecheleu v Mechelen a St. Nic. v. Mech. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic h. Teru. Hulst Kijkuit Axe! Sluiskil a Ter Neuzen en Feestdagen. 6 C0 IP 00 1 20 6 - 6 '5 10 5 13.) 6 15 6 19 10 25 167 <31 7 1» 11 26 2 52 7 43 6 48 11 9 2 42 7 27 7 21 12 04 3- 7 45 7 24 12 09 3 08 7 53 8 20 1 03 4- 8 44 8 27 1 11 4 08 8 61 8 36 1 19 416 8 59 8 46 1 28 4 24 9 03 8 53 1 87 4 31 915 Neuzen 6 50 Sluiskil 6 69 Sluiskil Brug 7 03 Philippine 7 07 Sas van Gent 7 20 Selzaete Selzaete Gent Dp. Gent St. P. I 9 Brussel i 05 8 50a 13 25 8 59 l i 34 9 03a 2 38 9 07a 12 42 9 20a 12 ón 9 05a 12 40 7 23 1103 8011145 8 39 11 52 9 15 153 12 -6a 134a 150a 162 5 <0 8 5oa 4 8 59a 5'190-a 557 9 7a t>J7 9 20a 5629 0 ia 606 9 5 - 10 28 6 55 10 9 21 10 H 3— 10 54 11 5 v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Geut Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippine Sluis til brug Sluiskil Ter N-,Uzen a 7 24 a» 21 a# 3t *8 43 a9 19 a9 21 «9 81 08 a9 59 12 aid 03 16 a 10 07 2-t a 10 15 25 4i 22 30 a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Ail>-en op werkdagen. 1101 11 35 1 55 12 15 12 63 1 130 13» 142 146 1 54 3 50 4 54 5 00 5 14 6 54 6 20 6 50 6 68 7 02 7 06 7 14 6 12 7 46 8 44 8 56 9 35 9 40 9 10 9 18 10 22 10 26 1034 Neuzen 8 10 26 Werkdagen V ll 36 3 lo 5 30 7 40 V Sluiskil 8 15 10 40 11 50 3 30 5 45 7 55 a Selzaete 8 40 11 12 40 0 50 b 05 8 IN V Selzaete 9 51 1101 1 13 3 6 6 ''5 9 65 V Slnsail 10 10 11 2" 1 30 415 6 45 10 15 a Neuzen 10 25 11 35 145 4 30 7 10 30 10 30 JO 46 11 10 1120 11 45 12 Zondagen 2 2 15 2 40 2 40 3 - 3 15 5 10 5 45 60 6 25 7 40 7 55 8 15 9 55 6 45 10 10 7- 10 85 Werkdagen. Zondagen Vertrek boot van Walzoerden 7,35 9,2011,15 1,36 3,50 35 7,16 9 20 Aankomst te Hansweert 8,05 9,5011,45 2,05 4.20 6 05 7,45 9 60 Vertrek van Hansweert 8,10 9,5011,60 2,10 4,26 6 10 7,60 9 60* Aankomst te Kruiningen 8,2010,-12,— 2,20 4,35 6 20 8,- 10—* Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07'2,07 2,27 5,27 8.07 h i. Vlisslngeu 8 32 11 3412,43 2,344.43 6 43 8 34 10 43 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn. Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 3112,412.32 4,41 5,86 8,32 Vlissingen 6,26 8,*6 10 05 12,f>6 2 25 4.05 5 25 8,06 Vertrek van Kruiningen 6,80 8 28101012 459 5 i 45 6,4u 8,36 Aankomst te Hansweert 640 8,38 10 20 12 5 2 4B 4,56 6 50 8,45 v ertrek boot van Hansweert 6,46 8.4 10,26 12,f>5 2.60 6 6,10 6 50 Aankomst te Waizoorden 7,15 9,1010,65 1,26 3,205 306,40 9.20 Aank. tr. Vll88ingen 615 716 837 917 1125 1239 128 3G9 323 528 613 728 Vertr. boot Vlisslngeu 680 1 45 9— 1036 1130 1245 2— 815 430 545 7— 915 Aank. boot Breskens 656 810 926 1040 1165 110 2,25 840 466 610 725 940 Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11.40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10,25 12*25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 11,51 2.15 i, Vlissingen 8,04 10,66 12.59 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes 2,30 5,40 3,15 6,26 «,61 7, 1 4,69 6,59 met tram. 7,55 8,4u 9,15 9,12 Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 5,48 Vlissingen 8,13 9^49 11,49 2^13 6T6 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 8,20 6,45 Aankomst te Neuzen 9,30 11,15 1,16 4,05 7^30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek boot van Neuzen vm. Borsseien Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 7,2o io,30 um 1.50 ,40 10,50 2,10 8,40 11,60 3,10 9,20 1,51) 3,20 8,37 11 11 K 5,60 um 12,09 12,22 ,i ^,5ü l,d> 8,44 7,49 9,15 10,- 4,30 6,5j 6.08 8,23 4 - 4,20 6,20 7j5 11,15 5.15 9,20 8.O0 11.45 6,45 9,60 8,10 11,50 6,50 9, 0* 8,20 IJ,- 6,10,-» 8,27 12,07 6,07 8,32 12,43 6,43 10,43 9,41 8.32 10,05 2 25 8,05 10 10 2,85 8 *6 10.20 2,4f> a.45 6,45 10,25 2,o0 8.60 7,15 10,65 3.2j 9 20 917 1209 128 528 909 746 1015 1246 315 6j4 915 810 ,u40 110 340 610 940 816 1045 116 345 615 945 n+0 1 10 140 410 640 1010 9201126160 520 642 6.45 nm. 7.15 7.80 «,40 8,15 9,15 8.47 9,12 vm. 9,57 nm 8,44 9,49 7,49 10,30 9,15 11,15 10,- vm 9 - Dm 7 20 9,90 7.40 10.20 8 40 11.20 8...O 6 28 6.- 6.96 7.80

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4