Stoom bootdienst op de YVester-Sclielde Allerlei. Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Weet gij?.... M IODEIjEIN V ül 1M VERVOER. Axel Walsoorden VLIS8INGEN-R00SENDAAL. U- Alleen op werkdagen b Alleen op Zoo- en Feestdagen, f Treinen net toeslag SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter Neazon—Gent. Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging. Krainingeo—HansweertWalzoorden. Ylisslngen—Breskens. Breskena—Ylisslngen NeazenHoedekenskerke. HoedekenskerkeN euzen Nenzen—Borsselen—Vlissingen. Y listing enBorsselenNeazen. vm. Vacantin o« k voor de h'<lsYrot'W Als de vacantie voor ieder in het gezin een geroeeen zal hlii - ken ook voor de huisvrouw, voor wie de kans op ^xfa-drukte in dien tiid niet de'febeeldig ig t dan moet allereerst in deze weken gestreefd worden naar een zno eenvoudig mogeliike leetwiize. En daaronder is dan na'uurlük ook de bereiding van de maaltijden begrepen Bijkomstige vacantie omstandig heden gaau in dit opzicht met de huisvrouw een bondgenootschap aan de eetlust, als gevolg van bet leven in de buitenlucht, zet alle eischen van »verfijningc op zij en vergenoegt zich met de eenvoudigste gerechten. Klassiek is de zomermaaltijd van sia met aardappelen. »En pannekoeken toe vraagt mis- schieu iemand. Neen, géén pannekoeken toe want voor degane, die ze bakken moet, brengen die een paar warme, drukke uurtjes Rijstebrij toe koud opgediend uit de fl sscheD, waarin men ze ons kant en klaar thuisbezorgt. Wat suiker ook wel suiker met kaneel een schaaltje vruchten (aardbeien, bessen, bosch- bessen), of wel eeD portie vruch- tencomjö'e (o.a van gedroogde, geweekte abrikozen of pruimen, die geen kookproces behoeven te ondergaan)bet zijn alle mo gelijkheden, die voor voldoende afwisseling zorgen en die tegelij kertijd aan de rijstebrij alle kans van eenzijdigheid ontnemen. Men kan ook havermout neme». Deze vormt met wat suiker be strooid of, evenals de rijst met een of ander vrucbtengerecht ge combineerd eeu ware tractatie. Gaat ten slotte de voorkeur uit naar iets met een »trisschen« smaak, dan nemen we karnemelk met gort kant en klaar in de flesch, die we met suiker, stroop ot honing kunnen voordienen. Of wel, we bestellen yoghurt en presenteeren die met beschuit eD suiker. De geheele week door kunnen we op die maDier verzekerd zijn vsn een voedzaam nagerecht als doelmatige aanvulling van wat in het vóórgedeelte van den maaltijd mocht ontbreken. Moeite nog tijd behoeft aan de bereiding van dergelijke melk spijzen te worden besteed ze worden op onberispelijke wijze »7Óó voot het gebruik* afgeleverd. Tegen rimpels Een schoonheidsmiddeltje, dat Madame de Pompadour gebruikte tegen rimpels, verdient zeer zeker aanbeveling, om ook door onze hedendaagsche dames te worden aaDgeweDd. Zoete amandelen ontdoet men van de schil, hakt ze fyn en kookt ze in gortwater. 't Is een eenvoudig middel en niet kostbaar, ge knnt 't licht eens probeeren Meer ingewikkeld zijn de mid deltjes van Koningin Marie Antoi nette. Ze behield haar mooie ge laatstint door het volgend recept 100 gram rozenwater werden ver in ngd met gram tinctuur van benzi (een welriekende harssoort) met 30 gram fijngemalen iris wortel en 100 gram brandewijn. dat Rusland het langste kanaal ter wereld heeft, dat bij Leningrad begint en vandaar naar de Chinecsche grens loopt ....dat volgrns het bodem-in stituut der V.S. van Amerika de totale kracht, welke aan water- stroomen ontleend kan wordeD, pl.m. 454 millioen p k. bedraagt ....dat hiervan in 1920 23 millioen en in 1926 33 millioen nuttig werden aangewend dat in weinige tientallen jaren in Ned. Oost Indië onbe woonde streken, grooter dan Ne derland, veranderd werden in bloeiende streken dat de bewapening der ver schillende landen toch altijd nog bet bedrag van 6 000.000 000 gul den overschrijden dat de gemiddelde eierop- brergst per hen plns minus 140 stuks bedraagt dat men per kip voor voer, grond en stalling ongeveer 9 gul den noodig beeft, terwijl de op- biengst van de eieren gemiddeld op 12 gulden geschat wordt? dat een pluimveebedrjjf van 1000 hoenders de rendabelste is dat de wereldproductie van suiker in 1927-28 24.994 000 000 kg. bedroeg (een derde beetwor telen en twee derde rietsuiker) o Oude vrijsterHet leven is net een telefoongesprek. Men moet dikwyls heel lang wachten voor dat men aansluiting heeft. v Axel Zaamslag Hengstdijk a Walsoorden 6 19 6 34 6 64 7 10 7 37 7 56 816 8 30 9 62 10 ZO 10 39 10 54 12 29 3 03 5 54 I v Walsoorden 11 I Hengstdijk I, Zaamslag I» 12 46 3 20 6 1 06 3 36 6 i-0 1 20 3 48 6 46 Axel 7 20 9 44 12 10 7 34 9 59 12 2 4 7 56 10 20 12 46 8 12 10 36 1 - 2 44 5 37 6 42 2 59 5 51 7 03 3 20 6 17 2' 3 40 6 29 7 47 Axel Dries'h. 5 44 V e tderre 6 02 Sas v O. 6 18 Philippine 6 0 P.i ramide 6 58 Biervliet 7 -9 Hoofdplaat 7 19 a Bre-teus 7 36 Axel Sas van Gent Breskens. 8 12 10 36 102 3 36 7 39 v Breskens 5 13 8 12 10 42 1 15 4 73 l 8 17 10 41 107 341 7 *4 Hoofdpi. 5 59 8 23 10 58 1 31 4 16 7 62 8 33 1U67 1 23 3 57 7 f Bier,het 6 u9 8 38 11 03 1 41 4 26 8 02 8 48 1117 160 4 4 8 13 Pyr tnide 6 2 8 49 11 9 1 52 4 37 813 9 09 1139 2 12 45. 83 Philippine 6 41 9 09 l! 39 2 13 4 57 6 34 9 23 1158 231 5 16 8 as v. G 7 03 9 28 1167 2 31 5 20 8 5' 9-8 12 08 2 ll 5 26 9 Wes dorpe 7 17 942 12 10 2 44 5 34 9 08 9 48 1 18 2 1 5 36 9 Axel 7 38 9 69 12 za 3 5 52 9 26 0 04 12 >4 3 07 5 2 9 Axel TerneuzenBreskens. v Axel v Zaamsi. a Neuzen v Neuzen v i: oek v Pui inp. v yram a iJz. td v Ijzend, a Scuoond. 7 39 v 7 5 aBreskensS 5 5 44 5 59 6 18 6 19 6 3 J 6 0 6 69 7 0- 7 24 7 36 10 7 56 10 20 616 10 39 8 49 11 19 8:9 1129 9 0* 11 39 9 9 11 9 9 3' 1.96 9-9 2 07 9 i 12 19 10 14 1. 5 10 3.1 1 0 12 28 3 5 53 V Breskens 8 11 9 80 12- J 43 7 30 i2 46 3 20 611 7 23 a Sehoondij ,e 8 20 9 40 12 20 3 53 7 40 1 05 3 39 6 30 7 4z a 8 22 9 54 12 34 4 lü 1 52 4 37 8 12 V IJzendijke 8 36 .0 08 12 49 4 24 2 02 4 47 8 23 V n 8 37 1108 142 4 25 5 04 2 12 4 67 8.3 Pyrani'de 8 49 11 19 1 52 4 37 8 32 2 32 5 17 Puilip 6 40 9 09 1139 2 12 4 57 6 31 2 «t» 5 27 Hoek 6 48 9 17 ll 47 2 20 6 06 8 *4 3 3 a 28 Meuzcn 6 59 9 27 11 67 2.0 5 15 8 54 3 2 5 3 7 36 9 59 12 25 2 59 6 60 7 02 '5 4 45> 6ft Zaamsi. 7 54 10 -0 1245 3 20 6 09 ïl 9 4 5 605 Axel 814 10.9 1 Os 3 40 6 oO 7 42 9 A AutoDukdlensten St. Jansteen—Hulst— Walzoorden v.v. a a vSt. Janst. 624 825 1'2< H240 235 421 v Buist b3 88U 926 12 D 240 306-i 32 aWalz. 710 9 C 11— la* 3zu o45 512 Op tijdig verzeek van of a a a 445 vWalz. 715 915 111 5 130 325 350 515 536 660 450 Hulst 755 "55 1145 210 405 430 5'6 610 730 53ü aStJanstS10 l)5u 215410 6— 735 naar St. Jansteen. Rijdt allleen op Zondag. Op tijdig vei zoen zal er gestopt wordeL op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een tram bus-haiteDo d. a Al.eeu op werkdagen. M„rktbusseB. Van Halst 11— Axel li 30 Holl tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd. Van Ge. t 0 Bp g tijd, a nk Axel 7 en HuU 7 30 Hoil tijd. Op Donderdag n Wa oorden naar öt Nicolaas 8 26 en van Hulst 9 Terug vau öt. Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20. Op M..anuag vau Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146. van Om» nisse 12—, van Hengstdijk 12 15, aank. Hulst 12 40, en terug r t,p. 0 .0, o 36, 3 ftO, aank. Walsoorden 4u6. Auiobksaienst AxelHalst. v Axel 7 39 10'0 1 40 4 80 7 46 v Zn ddorpe 7 0 10 50 15v 7 55 t ku. w..ht 55 H 95 206 5— 8 10 v t uansteen .u 11 zu 2 20 5 5 8.5 a Huist 8 15 11 oü 2a0 5 oO 806 v Hulst v Öt. Jansteen v Koew -eht v Zuiddorpe v Axel 8 30 8 45 9 9 15 9 30 1160 12 12 15 12 34 12 40 2 40 2 50 3 0,} 3 20 3 30 6 15 6 25 6 40 6 55 7 05 8 60 9 915 9 3u 9 40 Vlissingen ah 47 6 27 7 60 9 20 1120 1 50 a3 20 a4 60 5 20 V Middelburg a5 54 6 36 7 53 9 29 11 29 1 l8 a3 29 a4 68 5 29 V Goes a6 15 6 58 8 15 951 11 51 2 15 a3 61 aft 15 551 Kruiningen a6 27 7 14 827 10 07 12 07 2 27 a4 07 a5 27 6 07 Bergen op Zoom a6 48 7 44 8 48 10 37 12 37 2 48 a4 }7 a5 4) 6 37 tl Roosendaal a7 - 7 67 9 10 50 12 60 3 a4 50 a6 6 50 Roosendaal a 7 04 8 02 9 0> 11 12 £6 3 36 6 - f604 7 a Rotterdam beurs a8 02 9 02 lu 02 12 02 2 02 6 02 8 02 v Rotterdam D. F. a8 06 9 04 10 Oj 12 05 2 05 3 56 6 i 5 f6 2 8 05 a Den Haag H.S. 8 27 9 27 10 27 12 27 2 z7 4 19 8 27 17 14 827 a Haarlem 8 69 9 69 10 59 12 69 2 5^ 4 69 8 59 8 69 V Amsterdam C.S. 9 14 10 14 li 15 1)5 315 5 08 915 f8 03 9 15 Roosendaal 7 U7 8 07 9 07 11 07 107 307 7 07 6 07 7 i)7 9 Breda 7 26 8 26 9 26 11 26 128 3 26 7 26 6 26 7 2o n s'Hertegenbosoh 8 08 9 08 10 08 12 08 2 03 4 08 8 08 7 08 8 03 Utrecht C.S. 8 52 9 52 10 52 12 52 2 2j 4 62 7 62 7 62 8 52 V Nijmegen 8- 10 11 - 1 3 - 5 9 - 9 - a Arnhem 9 20 10 2) 11 20 1 20 3 20 5 20 9 20 9 20 7 42 M 8 38 9 49 9 - 0 40 7 0J 8 43 8 01 8 42 9 92 9 46 9 52 9 28 9 51 7 20 7 29 7 51 7 45 8 87 8 50 9 06 10 02 9 56 10 27 10 59 1115 9 07 9 26 10 98 10 62 11 - 11 £0 8 60 8 68 9 15 27 9 48 10 - 10 06 11 01 10 41 11 29 12 0 15 10 07 10 26 11 08 11 52 b 12 e 0 2.1 vArnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenboseh Breda Roosendaal Amstei dam G.S. Haarlem Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs a itoosendaai v Roosendaal a tergen op Zoom Kruiningen JUbb middelburg a Vusmugeu 6 41 a6 41 9 41 11 41 1 41 3 41 541 7 41 7 03 a9 03 10 03 IS 03 2 03 4 03 6 03 8 03 85 52 7 10 910 10 10 12 10 210 4 10 610 8 10 7 52 a9 52 10 52 12 52 2 52 4 52 6 52 8 52 a6 34 8 35 a 10 34 1134 135 3 35 5 35 7 35 9 35 ao 54 8 54 aLO 51 11 54 1 54 3 54 6 64 7 54 9 54 6 43 8 43 9 18 1018 1113 1 43 243 3 43 5 43 6 69 8 69 9 29 10 29 U 29 1 69 2 59 3 59 6 59 7 32 9 32 10 01 li 02 12 02 2 32 3 o-A 4 33 6 ai a5 54 7:4 9 64 10 24 1 *4 12 24 2 54 3 64 4 56 6 65 a5 7 69 9 59 i0 '2* 1129 la 29 2 69. 3 59 4 59 6 59 at' 62 8 62 1052 11 32 12 8 156 3 55 a4 56 6.4 7 54 »7 a 9 12 - 12 39 a2 4- ab 6- 8 a7 17 a 9 13 11 13 la 14 «2 18 414 ao 13 614 8 13 a7 46 a 9 34 1134 12 43 a2 34 4 43 ao 38 6 43 8 84 as 04 a 9 46 11 46 1 a3 46 4 59 ah 60 6 69 8 46 a8 IC a 10 03 i2 '3 121 a> 08 6 21 a6 07 7 21 9 03 ao 37 alOo9 12 09 128 186 ai 09 5 28 ab 13 7 28 9 09 b3 29 b8 49 9 10 9 52 lo;-5 10 54 7 43 7 69 8 32 6 53 8 59 951 10 - 10 18 10 44 10 58 1 21 129 v Ter Neuzen Slniskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. a Mechelen v Mechelen a Brussel 6)410 6 24 11 6 33 11 6 41 11 6 53 11 713 11 7 22 12 7 5? 12 8 14 12 9 03 1 9 15 1 9 31 1 58 2 04 06 2 13 14 2 21 21 2 29 33 2 40 40 25) 05 3 01 20 3 28 08 3 09 03 4 07 15 4 15 31 4 31 a5 02 aft 11 a5 21 aft 28 85 42 aft 58 6 07 6 42 6 9 a 7 08a 7 15 7 31 6 50b 6 68b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 10 7 65b 8 47b 9 05b 92 b a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- v Brussel 6 C0 ie 00 120 a Mechelen 6 !5 10 '5 1 3ft v Mechelen 6 19 lü 25 1 67 a St. Nic. v. Mech. 714 11 26 2 52 v Antw. n. St. Nic. 6 48 11 49 2 42 a St. Nic. v. Antw. 7 21 12 04 3 v St. Nic n. Tem. 7 24 12 09 3 08 Hulst 8 20 103 4 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 Axel 8 36 1 19 4 16 Sluiskil 8 46 1 28 4 24 a Ter Neuzen 8 63 1 87 4 31 en Feestdagen. 6 6 15 631 7 33 7 27 7 45 7 53 8 44 8 61 8 59 9 03 9 15 Neuzen 6 50 Sluiskil 6 59 Sluiskil Brug 7 03 Philippine 7 07 Sas van Gent 7 20 Selzaete Selzaete Gent Dp. Gent St. P. Brussel 7 05 8 50a 8 59» 9 03a 9 07a 9 20» 9 05a 7 231103 801 11 45 8 39 11 52 9:5 1253 a Alleen op Zon- en 12 25 549 6 5'Ja 12 34 549 8 59a 12 38 553 9 03a 12 42 557 9 >7a 12 55 o07 9 20a 12 40 552 9 Ofta 12 06a 606 9 5 134a 10 28 150a 6 55 10 1 62 9 21 10 ftft 3— 10 5411 5 Feestdagen, b All. v Brnssel a Gent St. P. v G»at St. P. Geut Dp, a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Slniskil Ter Pauzen en op werkdagen. a7 24 11 01 3 60 6 12 a* 21 11 3ft 4 54 7 46 «25 a8 31 1 5 ft 5 00 8 44 6 41 a8 43 12 15 6 14 856 7 22 a9 19 12 53 6 54 9 35 7 30 a9 21 1 6 20 9 40 8— a9 51 130 6 50 910 8 08 a9 59 13ft 6 ft8 9 18 8 12 alD 03 142 7 02 10 22 8 16 a 10 07 146 7 06 10 26 8 2i alO 15 1 64 714 1034 Autobosdieast Terneazen —Selzaete. Neuzen 8 - 10 26 Werkdagen V 11 36 3 1 o 5 30 7 40 Sluiskil 815 1040 11 50 3 30 5 45 7 55 a Selzaete 8 40 11 12 40 3 50 6 05 8 15 V Se zaete 9 51 1101 1 13 3 51 6 V5 9 65 V ^lu s il 10 10 11 20 1 30 415 6 45 1016 a Neuzen 10 25 1135 1-5 4 80 7 10 30 10 30 10 46 11 10 1120 11 45 12 Zondagen 2 2 15 2 40 2 40 3 - 3 15 5 30 5 46 6 0 6 25 7 40 7 55 8 15 9 55 6 45 10 15 7— 10 30 Werkdagen. W alzoordenHans weert Kr aio Ineen Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,2011,16 Aankomst te Hansweert 8,05 9,5011,46 Vertrek van Hansweert 8,10 9,5011,50 Aankomst te Kruiningen 8,20 10,12, Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07)2,07 Vll8singen 8 32 11 3412^48 1,36 3,50 5 35 7,15 9 20 2,05 4,20 6 05 7,46 9 60 2,10 4,26 6 10 7,60 9 60* 2,20 4,35 6 20 8,— 10-* 2,27 5,27 8,07 2,34 4,43 6 43 8 34 1043 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn. Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2,32 4,41 5,36 8,32 Vlissingen 6,26 8,^5 10 06 12,06 2,2» 4^05 5,25 8,06 Vertrek van Kruiningen 6,30 8,28 10 10 12 45 3,.5 4 45 6,49 8,36 Aankomst te Hansweert 6,40 8,38102012552,464,566508,46 Vertrek boot van Hansweert 6,45 8 4) 10,25 12,65 2,60 6 6,10 8,50 Aankomst te Walzoorden 7,15 9.1010,65 1,26 8.20 5 30 6,40 9 20 Aauk. tr. Vlissingen 615 715 887 917 1125 1209 128 309 328 528 613 728 Vertr. boot Vlissingen 680 746 9— 1016 1130 1245 2—815 430 545 7— 915 A uk. boot Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 840 466 610 725 940 Vertr, boot Breskens 7—815 9331046 1200 116 230 345 5— 616 810 945 Aankomst Vlissingen '25 810 956 11101226 140 255 410 526 640 8361010 Verir. trein Vlissingen 784 V2 ltl5 1120 160 320 «50545 642 8b0 Zondagen 7.75 11,15 5,15 9.20 8.05 11,46 6,45 9,60 8.10 11,50 6,50 9,. 0* 8,20 12,- 6,10,-* 8,27 12,07 6,07 8,32 12,43 6,43 10,43 Vertrek boot van Neuzen 6,45 9,40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10^25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,15 11,51 Vlissingen 8,04 10,66 Aansluiting op vertrekkende treinen te 11.40 12.25 2.15 12.59 Goes 2,30 5,40 3,15 6,26 3,61 7,51 4,69 6,59 met tram. 7,55 8,40 9,15 9,12 Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48 i. Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 6T6 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,20 6 46 Aankomst te Neuzen 9,80 11,15 1,16 4,05 7^30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek beot van NeHzen vm. Borsselen Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 7,20 10,30 nm. 1.50 7,40 10,50 2,10 8,40 11,60 3,10 9,20 1,5) 3,20 Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen e n 8,37 um 12,09 12,22 5,60 1S<'59 9,20 1,10 7.- 10,20 2,10 8,44 7,49 9,15 10.- 4,30 4,50 6,5) 6,08 8,28 4 4,20 6,20 6,45 7,15 9,41 10,05 10.10 10,20 10,25 10,65 2 25 2,36 2,46 2,50 3.21 8.32 e,05 8.36 8.45 8.60 9 20 917 12C9 1£8 528 909 746 1015 1246 315 654 915 810 1040 110 340 610 940 816 1046 115 345 815 945 8401)10 140 410 640 1010 9201120160 620 642 vm 6.46 nm. 7,(6 7.80 8,40 8,15 9,15 8A7 9,12 vm. 9,57 nm. 8,44 9,49 7,49 10,30 9,15 11,15 10,- vm 9- nm 7.20 U 9.20 u 7.40 n 10.20 8.4') 9 11.20 n 8.60 628 vm. 7.80 nm. 6.— 7.50 6.90 8.50 7,80

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4