Stoom bootdienst op de YVester-Sclielde
Allerlei.
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Weet gij?....
M IODEIjEIN V ül 1M VERVOER.
Axel Walsoorden
VLIS8INGEN-R00SENDAAL.
U-
Alleen op werkdagen b Alleen op Zoo- en Feestdagen, f Treinen net toeslag
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Neazon—Gent.
Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging.
Krainingeo—HansweertWalzoorden.
Ylisslngen—Breskens.
Breskena—Ylisslngen
NeazenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeN euzen
Nenzen—Borsselen—Vlissingen.
Y listing enBorsselenNeazen.
vm.
Vacantin o« k voor de
h'<lsYrot'W
Als de vacantie voor ieder in
het gezin een geroeeen zal hlii -
ken ook voor de huisvrouw,
voor wie de kans op ^xfa-drukte
in dien tiid niet de'febeeldig ig t
dan moet allereerst in deze
weken gestreefd worden naar een
zno eenvoudig mogeliike leetwiize.
En daaronder is dan na'uurlük
ook de bereiding van de maaltijden
begrepen
Bijkomstige vacantie omstandig
heden gaau in dit opzicht met de
huisvrouw een bondgenootschap
aan de eetlust, als gevolg van
bet leven in de buitenlucht, zet
alle eischen van »verfijningc op
zij en vergenoegt zich met de
eenvoudigste gerechten.
Klassiek is de zomermaaltijd
van sia met aardappelen. »En
pannekoeken toe vraagt mis-
schieu iemand.
Neen, géén pannekoeken toe
want voor degane, die ze bakken
moet, brengen die een paar warme,
drukke uurtjes
Rijstebrij toe koud opgediend
uit de fl sscheD, waarin men ze
ons kant en klaar thuisbezorgt.
Wat suiker ook wel suiker
met kaneel een schaaltje
vruchten (aardbeien, bessen, bosch-
bessen), of wel eeD portie vruch-
tencomjö'e (o.a van gedroogde,
geweekte abrikozen of pruimen,
die geen kookproces behoeven te
ondergaan)bet zijn alle mo
gelijkheden, die voor voldoende
afwisseling zorgen en die tegelij
kertijd aan de rijstebrij alle kans
van eenzijdigheid ontnemen.
Men kan ook havermout neme».
Deze vormt met wat suiker be
strooid of, evenals de rijst met
een of ander vrucbtengerecht ge
combineerd eeu ware tractatie.
Gaat ten slotte de voorkeur uit
naar iets met een »trisschen«
smaak, dan nemen we karnemelk
met gort kant en klaar in de
flesch, die we met suiker, stroop
ot honing kunnen voordienen. Of
wel, we bestellen yoghurt en
presenteeren die met beschuit eD
suiker.
De geheele week door kunnen
we op die maDier verzekerd zijn
vsn een voedzaam nagerecht als
doelmatige aanvulling van wat in
het vóórgedeelte van den maaltijd
mocht ontbreken.
Moeite nog tijd behoeft aan de
bereiding van dergelijke melk
spijzen te worden besteed ze
worden op onberispelijke wijze
»7Óó voot het gebruik* afgeleverd.
Tegen rimpels
Een schoonheidsmiddeltje, dat
Madame de Pompadour gebruikte
tegen rimpels, verdient zeer zeker
aanbeveling, om ook door onze
hedendaagsche dames te worden
aaDgeweDd.
Zoete amandelen ontdoet men
van de schil, hakt ze fyn en kookt
ze in gortwater.
't Is een eenvoudig middel en
niet kostbaar, ge knnt 't licht eens
probeeren
Meer ingewikkeld zijn de mid
deltjes van Koningin Marie Antoi
nette. Ze behield haar mooie ge
laatstint door het volgend recept
100 gram rozenwater werden ver
in ngd met gram tinctuur van
benzi (een welriekende harssoort)
met 30 gram fijngemalen iris
wortel en 100 gram brandewijn.
dat Rusland het langste
kanaal ter wereld heeft, dat bij
Leningrad begint en vandaar naar
de Chinecsche grens loopt
....dat volgrns het bodem-in
stituut der V.S. van Amerika de
totale kracht, welke aan water-
stroomen ontleend kan wordeD,
pl.m. 454 millioen p k. bedraagt
....dat hiervan in 1920 23
millioen en in 1926 33 millioen
nuttig werden aangewend
dat in weinige tientallen
jaren in Ned. Oost Indië onbe
woonde streken, grooter dan Ne
derland, veranderd werden in
bloeiende streken
dat de bewapening der ver
schillende landen toch altijd nog
bet bedrag van 6 000.000 000 gul
den overschrijden
dat de gemiddelde eierop-
brergst per hen plns minus 140
stuks bedraagt
dat men per kip voor voer,
grond en stalling ongeveer 9 gul
den noodig beeft, terwijl de op-
biengst van de eieren gemiddeld
op 12 gulden geschat wordt?
dat een pluimveebedrjjf van
1000 hoenders de rendabelste is
dat de wereldproductie van
suiker in 1927-28 24.994 000 000
kg. bedroeg (een derde beetwor
telen en twee derde rietsuiker)
o
Oude vrijsterHet leven is net
een telefoongesprek. Men moet
dikwyls heel lang wachten voor
dat men aansluiting heeft.
v Axel
Zaamslag
Hengstdijk
a Walsoorden
6 19
6 34
6 64
7 10
7 37
7 56
816
8 30
9 62
10 ZO
10 39
10 54
12 29 3 03 5 54 I v Walsoorden
11 I Hengstdijk
I, Zaamslag
I»
12 46 3 20 6
1 06 3 36 6 i-0
1 20 3 48 6 46
Axel
7 20 9 44 12 10
7 34 9 59 12 2 4
7 56 10 20 12 46
8 12 10 36 1 -
2 44 5 37 6 42
2 59 5 51 7 03
3 20 6 17 2'
3 40 6 29 7 47
Axel
Dries'h. 5 44
V e tderre 6 02
Sas v O. 6 18
Philippine 6 0
P.i ramide 6 58
Biervliet 7 -9
Hoofdplaat 7 19
a Bre-teus 7 36
Axel
Sas
van
Gent Breskens.
8 12
10 36
102
3 36
7 39
v Breskens 5 13
8 12
10 42
1 15
4
73 l
8 17
10 41
107
341
7 *4
Hoofdpi. 5 59
8 23
10 58
1 31
4 16
7 62
8 33
1U67
1 23
3 57
7 f
Bier,het 6 u9
8 38
11 03
1 41
4 26
8 02
8 48
1117
160
4 4
8 13
Pyr tnide 6 2
8 49
11 9
1 52
4 37
813
9 09
1139
2 12
45.
83
Philippine 6 41
9 09
l! 39
2 13
4 57
6 34
9 23
1158
231
5 16
8
as v. G 7 03
9 28
1167
2 31
5 20
8 5'
9-8
12 08
2 ll
5 26
9
Wes dorpe 7 17
942
12 10
2 44
5 34
9 08
9 48
1 18
2 1
5 36
9
Axel 7 38
9 69
12 za
3
5 52
9 26
0 04
12 >4
3 07
5 2
9
Axel TerneuzenBreskens.
v Axel
v Zaamsi.
a Neuzen
v Neuzen
v i: oek
v Pui inp.
v yram
a iJz. td
v Ijzend,
a Scuoond. 7 39
v 7 5
aBreskensS 5
5 44
5 59
6 18
6 19
6 3 J
6 0
6 69
7 0-
7 24
7 36 10
7 56 10 20
616 10 39
8 49 11 19
8:9 1129
9 0* 11 39
9 9 11 9
9 3' 1.96
9-9 2 07
9 i 12 19
10 14 1. 5
10 3.1 1 0
12 28 3
5 53
V
Breskens
8 11
9 80
12-
J 43
7 30
i2 46 3 20
611
7 23
a
Sehoondij ,e
8 20
9 40
12 20
3 53
7 40
1 05 3 39 6 30
7 4z
a
8 22
9 54
12 34
4 lü
1 52 4 37
8 12
V
IJzendijke
8 36
.0 08
12 49
4 24
2 02 4 47
8 23
V
n
8 37
1108
142
4 25
5 04
2 12 4 67
8.3
Pyrani'de
8 49
11 19
1 52
4 37
8 32
2 32 5 17
Puilip 6 40
9 09
1139
2 12
4 57
6 31
2 «t» 5 27
Hoek 6 48
9 17
ll 47
2 20
6 06
8 *4
3 3 a 28
Meuzcn 6 59
9 27
11 67
2.0
5 15
8 54
3 2 5 3
7 36
9 59
12 25
2 59
6 60
7 02 '5
4 45> 6ft
Zaamsi. 7 54
10 -0
1245
3 20
6 09
ïl 9
4 5 605
Axel 814
10.9
1 Os
3 40
6 oO 7 42 9 A
AutoDukdlensten St. Jansteen—Hulst— Walzoorden v.v.
a a
vSt. Janst. 624 825 1'2< H240 235 421
v Buist b3 88U 926 12 D 240 306-i 32
aWalz. 710 9 C 11— la* 3zu o45 512
Op tijdig verzeek van of
a a a
445 vWalz. 715 915 111 5 130 325 350 515 536 660
450 Hulst 755 "55 1145 210 405 430 5'6 610 730
53ü aStJanstS10 l)5u 215410 6— 735
naar St. Jansteen. Rijdt allleen op Zondag.
Op tijdig vei zoen zal er gestopt wordeL op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
tram bus-haiteDo d. a Al.eeu op werkdagen.
M„rktbusseB.
Van Halst 11— Axel li 30 Holl tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd.
Van Ge. t 0 Bp g tijd, a nk Axel 7 en HuU 7 30 Hoil tijd.
Op Donderdag n Wa oorden naar öt Nicolaas 8 26 en van Hulst 9
Terug vau öt. Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20.
Op M..anuag vau Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1146. van Om» nisse 12—, van Hengstdijk 12 15, aank. Hulst 12 40,
en terug r t,p. 0 .0, o 36, 3 ftO, aank. Walsoorden 4u6.
Auiobksaienst AxelHalst.
v Axel 7 39 10'0 1 40 4 80 7 46
v Zn ddorpe 7 0 10 50 15v 7 55
t ku. w..ht 55 H 95 206 5— 8 10
v t uansteen .u 11 zu 2 20 5 5 8.5
a Huist 8 15 11 oü 2a0 5 oO 806
v Hulst
v Öt. Jansteen
v Koew -eht
v Zuiddorpe
v Axel
8 30
8 45
9
9 15
9 30
1160
12
12 15
12 34
12 40
2 40
2 50
3 0,}
3 20
3 30
6 15
6 25
6 40
6 55
7 05
8 60
9
915
9 3u
9 40
Vlissingen
ah 47
6 27
7 60
9 20
1120
1 50
a3 20
a4 60
5 20
V
Middelburg
a5 54
6 36
7 53
9 29
11 29
1 l8
a3 29
a4 68
5 29
V
Goes
a6 15
6 58
8 15
951
11 51
2 15
a3 61
aft 15
551
Kruiningen
a6 27
7 14
827
10 07
12 07
2 27
a4 07
a5 27
6 07
Bergen op Zoom
a6 48
7 44
8 48
10 37
12 37
2 48
a4 }7
a5 4)
6 37
tl
Roosendaal
a7 -
7 67
9
10 50
12 60
3
a4 50
a6
6 50
Roosendaal
a 7 04
8 02
9 0>
11
12 £6
3 36
6 -
f604
7
a
Rotterdam beurs
a8 02
9 02
lu 02
12 02
2 02
6 02
8 02
v Rotterdam D. F.
a8 06
9 04
10 Oj
12 05
2 05
3 56
6 i 5
f6 2
8 05
a
Den Haag H.S.
8 27
9 27
10 27
12 27
2 z7
4 19
8 27
17 14
827
a
Haarlem
8 69
9 69
10 59
12 69
2 5^
4 69
8 59
8 69
V
Amsterdam C.S.
9 14
10 14
li 15
1)5
315
5 08
915
f8 03
9 15
Roosendaal
7 U7
8 07
9 07
11 07
107
307
7 07
6 07
7 i)7
9
Breda
7 26
8 26
9 26
11 26
128
3 26
7 26
6 26
7 2o
n
s'Hertegenbosoh
8 08
9 08
10 08
12 08
2 03
4 08
8 08
7 08
8 03
Utrecht C.S.
8 52
9 52
10 52
12 52
2 2j
4 62
7 62
7 62
8 52
V
Nijmegen
8-
10
11 -
1
3 -
5
9 -
9 -
a
Arnhem
9 20
10 2)
11 20
1 20
3 20
5 20
9 20
9 20
7 42
M
8 38
9 49
9 -
0 40
7 0J
8 43
8 01
8 42
9 92
9 46
9 52
9 28
9 51
7 20
7 29
7 51
7 45
8 87
8 50
9 06
10 02
9 56
10 27
10 59
1115
9 07
9 26
10 98
10 62
11 -
11 £0
8 60
8 68
9 15
27
9 48
10 -
10 06
11 01
10 41
11 29
12
0 15
10 07
10 26
11 08
11 52
b 12
e 0 2.1
vArnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenboseh
Breda
Roosendaal
Amstei dam G.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
a itoosendaai
v Roosendaal
a tergen op Zoom
Kruiningen
JUbb
middelburg
a Vusmugeu
6 41
a6 41
9 41
11 41
1 41
3 41
541
7 41
7 03
a9 03
10 03
IS 03
2 03
4 03
6 03
8 03
85 52
7 10
910
10 10
12 10
210
4 10
610
8 10
7 52
a9 52
10 52
12 52
2 52
4 52
6 52
8 52
a6 34
8 35
a 10 34
1134
135
3 35
5 35
7 35
9 35
ao 54
8 54
aLO 51
11 54
1 54
3 54
6 64
7 54
9 54
6 43
8 43
9 18
1018
1113
1 43
243
3 43
5 43
6 69
8 69
9 29
10 29
U 29
1 69
2 59
3 59
6 59
7 32
9 32
10 01
li 02
12 02
2 32
3 o-A
4 33
6 ai
a5 54
7:4
9 64
10 24
1 *4
12 24
2 54
3 64
4 56
6 65
a5
7 69
9 59
i0 '2*
1129
la 29
2 69.
3 59
4 59
6 59
at' 62
8 62
1052
11 32
12 8
156
3 55
a4 56
6.4
7 54
»7
a 9
12 -
12 39
a2
4-
ab
6-
8
a7 17
a 9 13
11 13
la 14
«2 18
414
ao 13
614
8 13
a7 46
a 9 34
1134
12 43
a2 34
4 43
ao 38
6 43
8 84
as 04
a 9 46
11 46
1
a3 46
4 59
ah 60
6 69
8 46
a8 IC
a 10 03
i2 '3
121
a> 08
6 21
a6 07
7 21
9 03
ao 37
alOo9
12 09
128
186
ai 09
5 28
ab 13
7 28
9 09
b3 29
b8 49
9 10
9 52
lo;-5
10 54
7 43
7 69
8 32
6 53
8 59
951
10 -
10 18
10 44
10 58
1 21
129
v Ter Neuzen
Slniskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
a Mechelen
v Mechelen
a Brussel
6)410
6 24 11
6 33 11
6 41 11
6 53 11
713 11
7 22 12
7 5? 12
8 14 12
9 03 1
9 15 1
9 31 1
58 2 04
06 2 13
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 25)
05 3 01
20 3 28
08 3 09
03 4 07
15 4 15
31 4 31
a5 02
aft 11
a5 21
aft 28
85 42
aft 58
6 07
6 42
6 9 a
7 08a
7 15
7 31
6 50b
6 68b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 10
7 65b
8 47b
9 05b
92 b
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon-
v Brussel 6 C0 ie 00 120
a Mechelen 6 !5 10 '5 1 3ft
v Mechelen 6 19 lü 25 1 67
a St. Nic. v. Mech. 714 11 26 2 52
v Antw. n. St. Nic. 6 48 11 49 2 42
a St. Nic. v. Antw. 7 21 12 04 3
v St. Nic n. Tem. 7 24 12 09 3 08
Hulst 8 20 103 4
Kijkuit 8 27 1 11 4 08
Axel 8 36 1 19 4 16
Sluiskil 8 46 1 28 4 24
a Ter Neuzen 8 63 1 87 4 31
en Feestdagen.
6
6 15
631
7 33
7 27
7 45
7 53
8 44
8 61
8 59
9 03
9 15
Neuzen 6 50
Sluiskil 6 59
Sluiskil Brug 7 03
Philippine 7 07
Sas van Gent 7 20
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
Brussel
7 05
8 50a
8 59»
9 03a
9 07a
9 20»
9 05a
7 231103
801 11 45
8 39 11 52
9:5 1253
a Alleen op Zon- en
12 25 549 6 5'Ja
12 34 549 8 59a
12 38 553 9 03a
12 42 557 9 >7a
12 55 o07 9 20a
12 40 552 9 Ofta
12 06a 606 9 5
134a 10 28
150a 6 55 10
1 62 9 21 10 ftft
3— 10 5411 5
Feestdagen, b All.
v Brnssel
a Gent St. P.
v G»at St. P.
Geut Dp,
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Slniskil
Ter Pauzen
en op werkdagen.
a7 24
11 01
3 60
6 12
a* 21
11 3ft
4 54
7 46
«25 a8 31
1 5 ft
5 00
8 44
6 41 a8 43
12 15
6 14
856
7 22 a9 19
12 53
6 54
9 35
7 30 a9 21
1
6 20
9 40
8— a9 51
130
6 50
910
8 08 a9 59
13ft
6 ft8
9 18
8 12 alD 03
142
7 02
10 22
8 16 a 10 07
146
7 06
10 26
8 2i alO 15
1 64
714
1034
Autobosdieast Terneazen —Selzaete.
Neuzen
8 -
10 26
Werkdagen
V
11 36
3 1 o 5 30
7 40
Sluiskil
815
1040
11 50
3 30 5 45
7 55
a
Selzaete
8 40
11
12 40
3 50 6 05
8 15
V
Se zaete
9 51
1101
1 13
3 51 6 V5
9 65
V
^lu s il
10 10
11 20
1 30
415 6 45 1016
a
Neuzen
10 25
1135
1-5
4 80 7
10 30
10 30
10 46
11 10
1120
11 45
12
Zondagen
2
2 15
2 40
2 40
3 -
3 15
5 30
5 46
6 0
6 25
7 40
7 55
8 15
9 55
6 45 10 15
7— 10 30
Werkdagen.
W alzoordenHans weert Kr aio Ineen
Vertrek boot van Walzoorden 7,35 9,2011,16
Aankomst te Hansweert 8,05 9,5011,46
Vertrek van Hansweert 8,10 9,5011,50
Aankomst te Kruiningen 8,20 10,12,
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10,07)2,07
Vll8singen 8 32 11 3412^48
1,36 3,50 5 35 7,15 9 20
2,05 4,20 6 05 7,46 9 60
2,10 4,26 6 10 7,60 9 60*
2,20 4,35 6 20 8,— 10-*
2,27 5,27 8,07
2,34 4,43 6 43 8 34 1043
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,44 9 32 12,41 2,32 4,41 5,36 8,32
Vlissingen 6,26 8,^5 10 06 12,06 2,2» 4^05 5,25 8,06
Vertrek van Kruiningen 6,30 8,28 10 10 12 45 3,.5 4 45 6,49 8,36
Aankomst te Hansweert 6,40 8,38102012552,464,566508,46
Vertrek boot van Hansweert 6,45 8 4) 10,25 12,65 2,60 6 6,10 8,50
Aankomst te Walzoorden 7,15 9.1010,65 1,26 8.20 5 30 6,40 9 20
Aauk. tr. Vlissingen 615 715 887 917 1125 1209 128 309 328 528 613 728
Vertr. boot Vlissingen 680 746 9— 1016 1130 1245 2—815 430 545 7— 915
A uk. boot Breskens 655 810 926 1040 1165 110 2,25 840 466 610 725 940
Vertr, boot Breskens 7—815 9331046 1200 116 230 345 5— 616 810 945
Aankomst Vlissingen '25 810 956 11101226 140 255 410 526 640 8361010
Verir. trein Vlissingen 784 V2 ltl5 1120 160 320 «50545 642 8b0
Zondagen
7.75 11,15 5,15 9.20
8.05 11,46 6,45 9,60
8.10 11,50 6,50 9,. 0*
8,20 12,- 6,10,-*
8,27 12,07 6,07
8,32 12,43 6,43 10,43
Vertrek boot van Neuzen 6,45 9,40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,30 10^25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,15 11,51
Vlissingen 8,04 10,66
Aansluiting op vertrekkende treinen te
11.40
12.25
2.15
12.59
Goes
2,30 5,40
3,15 6,26
3,61 7,51
4,69 6,59
met tram.
7,55
8,40
9,15
9,12
Aankomst trein van Roosendaal 8,— 9,44 11,44 2,44 6,48
i. Vlissingen 8,13 9,49 11,49 2,13 6T6
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,45 10,30 12,30 3,20 6 46
Aankomst te Neuzen 9,80 11,15 1,16 4,05 7^30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek beot van NeHzen vm.
Borsselen
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen
7,20 10,30 nm. 1.50
7,40 10,50 2,10
8,40 11,60 3,10
9,20 1,5) 3,20
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
e
n
8,37 um 12,09 12,22
5,60 1S<'59
9,20 1,10
7.- 10,20 2,10
8,44
7,49
9,15
10.-
4,30
4,50
6,5)
6,08
8,28
4
4,20
6,20
6,45
7,15
9,41
10,05
10.10
10,20
10,25
10,65
2 25
2,36
2,46
2,50
3.21
8.32
e,05
8.36
8.45
8.60
9 20
917 12C9 1£8 528 909
746 1015 1246 315 654
915 810 1040 110 340
610 940
816 1046 115 345 815
945 8401)10 140 410
640 1010 9201120160
620 642
vm 6.46 nm. 7,(6
7.80 8,40
8,15 9,15
8A7 9,12
vm. 9,57 nm. 8,44
9,49 7,49
10,30 9,15
11,15 10,-
vm
9-
nm
7.20
U
9.20
u
7.40
n
10.20
8.4')
9
11.20
n
8.60
628
vm. 7.80 nm. 6.—
7.50 6.90
8.50 7,80