Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-V laamsche Tramweg-Maatschappij.
f iJJ 5ï «ïo £*D*Sfd«k Ui "9 Wi 8M 551 7 07
1 06 3 36 6 «0 Zaamslag 7 66 11 20 12 46 320 6 1 7 23
Axel Walsoorden
Axel
van
van Gent Breskeus.
Axel
- 1
SPOORWEG A ECHEL EN TE RN E UZEN
XerneuzcnBreskens.
Spoorweg
Ter NeuzenGent.
Autobusdienst Terneazen —Seizaete.
r~
Van af 15 Mei 1938
Autobuadlenst AxeiHulst
TLISS1NGEN—ROOSENDAAL.
Alleen op werkdagen b Alleen op Zoo- en Feestdagen, f Treinen mei toeslag
tot nadere aankondiging.
WalzoordenHans weert Kr uinlngen.
Kruiningen—HansweertWalzoerden.
TllssJ ngenBreskena.
Breakens— V lleslngen
NeuzenHoedekenakerke.
Hoedekenskerke—Neuzen.
Neazen—Borsgelen—Tliidlngen.
7 55
V lissiageiBorszclcnNeuzen.
XMkowl m tiua 1.;»
vm
Waarschijn'tykh'-tds-
brrfkeni> Ken
In het jaar 1735 bracht Boffen,
de beroemde F arische natutir-
vorscher beele dageD zo» k met
een geldsnk omhoog te gooien en
dan aan te teekenen, hoedikwjjls
het kruis eD hoe dikwijl* het
munt boven viel. Toen b(j 4000
keer gegooid had, gaf bij bet
spelletje op en bevood, dat het
geldstuk 2048 maal, dus bijna
juist eenmaal op twee den beel
denaar te zien had gegeven.
Nagenoeg terzelfder fftd hield
een Zwitsersch sterrekundige zich
onledig met oen dobbelsteen te
werpen. Hij bracht het tot 280000
worpen en leidde daar de waar
scbijolgkheidewet van af.
Later nam een ander zijn toe
vlucht tot een spel kaarten en
bevond, dat hy elke duizendmaal
trekkeB van een kaart, nagenoeg
even dikwijls het aas te voorschijn
kwam.
Specialisten in bat weinig be
kende vak der waarschijnlijkheids
berekening raden de volgende
propf aaD schud 100 zwarte en
100 witte boonen in een kom of
doos door elkaar en laat dan een
geblinddoekte er telkens twee
boonen tegelijk uithalen; byna
zonder uitzondering zal de ver
houding de volgende z(jn 25 paar
zwarte boonen, 25 paar witte en
50 keer een zwarte en een witte
boon.
Die zeldzame wet, waaraan het
in de lucht geworpen geldstuk en
de verschillend gekleurde boonen
gehoorzaamen, heeft haar invloed
op allerlei levensverschijnselen.
Jaar op jaar worden b.v. bij het
blanke ras 104 jongens op 100
meisjes geboren; tweelingen ko
men eenmaal op 1000, drielingen
eenmaal ep 7000 vierlingen een
maal op 370 000 geboorten voor.
Van 100 kinderen die vandaag
geboren worden, zullen er 79 het
dertigste, 29 het zeventigste jaat
en 2 zullen het tot 90 jaar bren
gen.
Ieder jaar treft één inwoner op
de zeven in de Vereenigde Staten
een ongeval; ben ik de getroffene
niet, dan is het een ander; voor
verzekeringsmaatschappijen, die
een vergoeding moeten betalen is
dat onverschillig; maar de ver
houding is nitgemaakt, men kan
er staat op maken.
Het is natuurlijk oak de sco-
even opgegeven verhouding van
geboorten van tweelingen, die het
bestaan mogelijk maakt van maat
schappijen (zooals men er in En
geland heeft) welke haar verze
kerden een premie nitbetaleD als
er zich zulke onverwachte extra-
familieleden aanbieden.
Dat de moeilijkheid der waar
schijnlijkheidsberekeningen bij toe-
oemende grootte der getallen aan
merkelijk vermeerdert, begrijpt
iedereen, maar het valt te betwü.
felen of velen daar al eens gron
dig over nagedacht hebben.
Laat ik n de keuze tnsschen
boeken, het een proza, het ander
in verzen, dan heb ik een kans
op twee, dat ik zal raden wat ge
kiezen zult. Laat ik u twee boe
ken kiezen, een proza en een in
versen nit acht proza en vijf
dichtwerken, dan heb ik maar ééu
kans op veertig meer.
Een tafel staat gedekt voer aeht
personen. Weet ge hoeveel mo
gelijkheden er bestaan em die acht
personen aan tatel te plaatsen
Ge weet het stellig niet; het ver
rassend antwoord is 28 320.
Geen wonder, dat de verzeke-
ringsstatistici, die met waarschijn
lijkheden in groepen van hon
derdduizenden te doen hebben,
hun toevlucht tot hoogere mathesis
moeten nemen.
Postzegelnienwa.
Chili bereidt een nienwe serie
postzegels veor, waarvan de ont
wanten ontleend ziin Ho nil
verheid et aan landschappen.
Grand Li ban geeft een serie van
4 postzegels uit ter gelegenheid
van het Medisch Congres, dat te
Beyrouth vergadert.
Rumenië geeft een serie zegels
uit voor don grooten sehilder Gri-
gorescu en een andere serie voor
de tentoonstelling van Bnoarest,
De 20ste verjaardag van de
veldslagen, waaraan de legioenen
van Tsjecboslowakije in Frankrijk
en Itanë deelnamen, zal worden
herdacht door de uitgifte van 2
zegels van 1 kroon, onderscheiden
lijk met de namen der veldslagen
te Vouziers en Doss Alto.
Weet g(j
dat tarwe, gerst, appelen,
rijst, druiven en dadels reeds 4000
jaar geleden als voedsel veor den
mensch gebruikt werden
....dat de komkommer ge
woonlijk een temperatunr beeft
die één graad lager is dan de
omgevende atmosfeer
v Axel
Zaamslag
Hengstdijk
a Walseersten
6 \l n'n 'o*? f23 564 I T Walsoorden 7 20 944 12 10 2 44 5 37 6 42
6 64
7 10
816 10 39
8 ó0 10 64
1 20 3 46 6
v A «el
Dries -h. 6 44
e tdor, e 6 02
Sas vu. 6 10
Phiiippiue 6 0
Pj rainiue 6 5o
Bii-rvin-t 7 9
Reoid,laat 7 13
a lire «sus 7 36
8*8
812
10 86
lOz
3 6
7 39
817
10 41
107
341
7
8 33
10 07
i z3
3 67
7
8 48
1x17
150
4 ,4
8 13
9 09
11 39
2 J2
46.
83
9 jS
U5S
231
5 16
8
9 8
12 08
2 U
0 26
9*8
1 18
2 1
5 36
9
0 04
12 4
3 07
5 2
9
kU I
48
Axel
8l2 10 86 1 - 3 40 6 z9 7 40
T Axel
v Zaamsl.
a Aeuzen
V Neuzen
V x.oek
v Pm.iop
v t yram
a lJz. xd
v Ijzend,
a Scüoond. 7 63
v 7 5
aBrtsken» b 5
5 44
5 69
6 18
6 19
6 Si
6 O
6 69
7 Ut
7 24
7 36
10
12 28 3
5 53
7 5o
10 20
i246 3 _t'
11
e la
10 JS
1 05 3 3» 6 jO
849 li 19
i 62 4 37
0. 9
11 29
2 02 4 47
9 0.-
ll 39
212 4 67
9 .9
li 9
202 5 17
9 di
1. Uo
2 39 5 27
9 i>9
2 o7
3 3.. 5 28
9
12 19
3 2 5 3
1014
1- 5
4 4i» 65
10 3d
lO
4 6 6 05
v Breskens 6 ,3 12 10 42 1 15 4— 7 87
Hoofdp, 6 69 8 24 10 58 1 31 4 16 7
öier.liet 6 u9 s 38 110-, 1 41 4 26 8 Ox
Pyr «ids 6 2 «43 U 9 1 52 4 i7 8 1.
Philippine 64I »09 li 39 2 18 4 57 s a4
as v. u. 7 Ui 9 zë 11 67 2 81 5 2u 8 6
»Ve» dorpe 7 17 9 4- 12 10 2 44 5 3 9 Oö
Axei 7 38 9 59 12 -0 3 5 52 9 26
Ter Neuzeu
Sluiskil
Axel
Kfjkuit
Hulst
St. Nicelaas
St. Nic. a. Antw.
Antwerpen
St. iNie. n. Meed.
Meedelen
Meedelen
Brussel
6 !4 10
6 24 1
6 33 U
6 41 1
6 63 11
713 li
7 22 12
7 5i 12
8 i4 12
9 03 1
9 15 1
9 31 1
53 9 4
08 2 13
14 Z 2 l
21 2 29
33 2 40
40 251
05 3 0
20 3 24
03 3 0»
03 4 07
16 4 15
31 431
a5 02
a5 (1
a5 21
alt 28
a5 42
aó 58
07
6 42
60 a
7 03a
7 15
7 3i
6 50b
6 68b
7 06b
7 14b
7 24b
7 43b
7 52
8 1 1
7 È5b
8 -i ib
9U5b
92 b
v Brussel
a Mechelen
v Mechelen
a St. Nie. r. Meed.
v Antw. b. St. Nie.
a Alleen op werkdagen, b Alleen or Zon-
a St. Nic.
v St. Nic
Hulst
iijkuil
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
en Feestdagen.
v. Antw.
n. Tem.
6 CO
10 00
120
6 !6
10 5
l 35
6 19
10 25
1 57
7 1
11 26
2 52
«48
11 9
2 42
7 21
12 04
3-
7 24
12 09
3 08
8 20
103
4-
8 27
111
4 08
8 SC
1 19
4 16
8 46
1 28
4 24
8 53
1 87
4 31
6
«15
(81
7 33
7 27
7 45
7 63
8 44
8 51
8 59
9 ul
9 16
7 23
7 4-
8 1ï
8 2.
8c
v Bre-keus
a Schuondij e
a
v IJzei-uijke
Pyram de
f i.ip 6 40
Heek 6 48
.Neuzen 6 s9
7 36
Zaarasl. 7 54
axel 814
8 11
8 2j
8 22
8 36
837
f 49
9 09
9 17
927
9 59
10 -U
10. 9
9 80
9 40
9 64
-0 U8
11 68
1119
11 39
ll 47
11 67
.2 25
.2 45
10d
Aulooueülcualcn St. Jnflsiccn
a a
v St. Janst. 624 825 1 2u 1240 235 427
vuuisk o3 8ou «26 i2 o z4u 30o *32
aWalz. 710 9 CU— Ito Sto „45 512
t Op tij ïg verzoek van of
12-
J 43
7 30
12 20
3 5i
7 40
12 34
4 10
12 49
4 z4
x 42
4 2j
5 04
1 52
4 37
8 j2
212
467
6 31
2 2t
6 06
8*4
2.0
6 15
8 4
2 69
6 60 7 02 d 5j
3 20
6 09
24 9 l*
3 40
6 dü 7 4x 9 al
V.T.
Neuzen 6 50
Sluiskil 6 59
Sluiskil Brug 7 03
Philippine 7 07
Sas van Gent 7 20
Selzaete
Seizaete
Gent Dp.
Gent St. P.
Brussel
1 06
8 50a
8 59 -
9 03a
9 07a
9 20*
9 05a
7 231103
801 11 45
8 39 11 52
9 5 12 53
1225
11 34
12 38
Ij 42
12 én
12 40
a Alleen ep Zon- en
6i0 6 5ua
j4^ 8 59a
5 3 9 0 ia
5j7 9 Ga
o >7 y 20-
552 9 0 a
12 06a 606 9 5
134a u2o
150a 6 55 10
lo2 9 21 0
3— 10 5411 5
Feestdagen, b Alb
Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gaat Dp.
t Salzaete
Seizaete
Sas van Gaat
Philippine
Si ais ail brag
Sluiskil
Ter azen
en op werkdagen.
a7 21
a3 21
al 31
«8 43
a9 i9
a9 21
a9 51
08 a9 59
12 aio 03
16 a. 0 07
21 a i0 15
25
4l
22
30
11 01
860
612
11 35
4 54
7 46
1 5s
5 00
8 44
12 15
5 14
8 56
12 63
b 54
9 36
1
6 20
9 40
180
6 60
910
1 81
6 .-8
9 18
142
7 02
10 22
146
7 06
10 26
1 64
7 14
1034
445
450
630
Op tijdig
Daar
Hulst-
a a g
V Walz. 716 915 Ui 5 13U 326 350 615 536 650
V Huist 106 i551i4ó 210 405 430 5,5 610 730
a St Janst o10 Uou2i64i0 6— 735
St. J .nsteen.
V
Neuzen
8-
10 26
V
Sluiskil
8 15
1040
a Seizaete
8 ,0
11 -
V
zaete
9 51
li 01
V
Slu s il
10 10
11 2<
a
Neuzen
10 26
11 35
Werkdagen
11 36
'1 50
12 40
1 13
1 30
145
3 lo
3 30
50
35
4 15
4 30
5 30 7 40
5,5 7 55
u 05 8
6-5 9 85
6 45 10 16
7— 10 30
10 30
10 45
11 10
1120
11 45
12
Zondagen
2
2 15
2 40
2 40
3 15
5 30
0 45
60
6 25
7 40
7 55
8 15
9 55
6*5 10 15
7 lo 30
„x os j nsteen. Rijdt allleen od ZnniW
tramDUö~üaiteDo"tb a Ai'L^oi? we7kUa«en?P 8toppiaaWtjn dle z«u aangegeven door een
M.. rktbussea.
vèn i^'V n(rR Axe' 1130 H°ll- tijd, «auk. Gent 12 16 Belg. tijd,
n if n s S a'n<t Axei 8n o" Hou tijd
Op D^uderd-tg u Wa ourneu u«ar at. Nico.aas 8 26 en van Buist 9
Terug v«« at. Nico aas 1 au eu v„n flnlst 220.
Op M-anuag vau Walsooraen via Vogelwaarde naar Hulst:
1J4b, van Oo8 msse .2—, van Beogsidijit 12 15, aanx. Hulst 12 40
en terug r«op. o .0, o it>, 3 öU, aank. Walsoorden 4ub.
Axel 7 39 10 40
v Zu ddorpe 7 *0 10 5 1
v disw... bt .55 11 o5
v t oaustcen 0 ,u U zo
a Humt, 0 i5 11 «0
1 40 4 8o 7 45
15« *6 7 55
2 06 5 - 8 10
2 20 o 5 8 z5
2 «0 5 <ju 8 eb
1,25 3,50 35 7,16 9 20
2,05 4,20 6 05 7,46 9 60
2,10 4,26 6 10 7,60 t 60*
2,20 4,35 6 20 8,- 10-*
2,27 5,27 8,07
2,34 4,43 6 43 8,14 10 43
Hulst
at. Jansteen
Koewacht
Zuiddorpe
Axel
8 80
8 45
9
9 15
9 tU
1160
12
12 15
12 3j
12 40
2 40
2 50
3 Od
3 20
6 30
6 15
6 25
6 40
6 55
7 05
8 50
9
9 15
9 50
9 iU
Zondagen
7.85 11,15 5,15 9,80
8.O0 11,46 6,4 9,60
8,10 11,60 6,50 9 „u*
8,20 12,- 6,10,—*
8,57 12,07 6,07
8,32 12,43 o,43 10,48
Vlissingeu
v Middeibarg
v Goes
Kruiningen
Bergen ep Zoem
Roosendaal
Roosendaal
a Rotterdam beurs
v Rotterdam D. P.
a Dea Haag H.S.
a Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
s'Hertogenboseh
Utrecht C.S.
Nijmegen
a Arnuem
a5 47
6 27
7 60
9 20
a5 d4
6 36
7 53
9 29
aó 15
6 j8
8 ia
9 5i
aó 27
714
827
10 u7
aó *8
7 44
3 48
10 37
a7
7 o7
9
10 5 J
a7 04
8 02
9 0»
11
ab 02
9 02
lu02
12 02
ao 06
9 04
10 0a
12 06
8 27
927
10 27
12 27
8 69
9 o9
10 o9
12 69
9 x4
10 14
lx 15
115
7 07
807
9 07
1107
7 26
8 26
9 2ó
11 2«
8 08
9 08
10 U8
12 08
8 62
9 52
10 52
12 o2
9
10-
11
1
9 20 10 2 J
11 20
1 20
11 20
11 29
115,
12 07
1237
12 60
12 66
2 02
2 05
2 «7
25i
3 15
107
126
2 04
2 2o
3
3 20
1 50
1 8
2 15
2 27
2 48
3
3 39
8 56
4 19
4 69
5 08
a 01
3 2 6
4 08
4 62
5 -
5 20
a3 20
*3 29
a3 al
a4 07
a4 j7
a4 50
6 -
«02
6 5
8 27
8 39
913
7 07
7 26
8 08
7 62
9 -
9 20
a4 50
a4 68
a i la
aó 27
aü 45
a6
f6 04
16 ,2
1 7 14
f 8 03
6 07
6 56
7 08
7 52
5 20
6-29
551
6 07
8 37
6 50
7
8 02
8 05
827
8 s9
42
I o
M
O 38
9 49
j
o 40
01
0 43
9 15 1j 01
7d7 o42
7 26
8 o«
8 52
9 -
9 20
vArnhem
Nfjmegen
Utrecht C.S.
's Hertogen boseh
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
a Roosendaal
v Roosendaal
a Bergen op Zoom
Kruin ingen
mies
Middelburg
a Vnssutgen
3 02
9 46
52
28
ölf
7 20
7 29
7 51
7*5
8 37
8 5J
9 06
lU 02
9 56
iO 57
10 59
11 16
9 07
9z6
10 08
10 82
8 60
8 68
9 li
9 27
9 48
10
10 06
11 0
lu 41
11 29
12 -
0 15
10 07
10 2o
11 08
11 52
6,45
7,15
9,41
10,06
10.10
10,20
10,25
10,6a
11 - b 12
1126 c 0 2u
«5 52
a6 34
aó u4
a5 54
a5„9
at 02
a7
a7 17
a7 46
as 04
a8 >0
ao 37
6 41
7 03
7 10
7 52
8 35
8 64
6 43
6 69
7 32
7-4
7 69
8 52
a
a 9 j3
a 931
a 3 46
a 10 03
axO i/9
aS 41
941
a9UJ
10 03
9 10
10 10
a9 52
10 52
a 10 34
11 34
aio 51
11 54
8 43
9 13
10 13
8 69
9 29
10 29
9 32
1001
li 02
9 54
10 21
1 14
9 39
xO 2
1129
.0 52
1132
12 8
U -
12 -
12 89
11 13
12 14
1134
12*3
11 46
1
12 3
121
ld 09
128
136
1141
IS 03
12 10
12 53
1 3
1 61
11 13
U 22
12 02
12 21
13 2 9
156
al
«2 i3
a J 34
a 1 46
a >08
ai 09
141
2 03
210
2 52
3 35
351
143
1 69
9 82
2 51
2 69
3 5>
1
4 14
4 43
4 59
6 21
5 28
3 41
4 03
4 10
4 52
5 3 i
6 61
2*1
2 59
3 -2
3 64
3 59
a4 06
ao
aa 13
aa 38
a5 60
aó 7
a6 13
641
6 03
6 10
6 52
7 35
7 54
343
3 69
4 32
4 56
4 59
6 .,4
6-
6 x4
613
6 69
7 2/
7 28
7 41
8 04
8 iO
8 52
9 35
954
5 43
6 59
6 32
6 55
0 a9
751
8
8 13
8 A
8 46
9 03
9 09
b i 29
b8 49
9 lo
9 52
10 i 5
10 5 i
7 43
7 69
8 32
8 5..
8 9
95,
lo
10 xs
10 44
*0 53
1 21
129
W erkdagen.
Vertrek beot van Walzoerden 7,35 9,2011,16
Aankomst te Hanaweert 8,05 9,5011 46
Vertrek van Hansweert 8,10 9^50 ll'aO
Aankomst te Kruiningen 8,20 IO*— 12'—
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10^07 12*07
.1 11 Vlissingen 8,3211,3412^43
Deze bus rijdt alieeu, als er passagiers van de boot jjn.
Aankomst trein ran Roosendaal 7 44 9 32 12,41 2 32 4 41 5 36 8 32
Vlissingen 6,26 8,25 19 06 12,05 2,2i 4|05 5!a5 8,lib
v erttek ran Kruiningen 6,30 b 23 iu 10 12 45 2 5 4.43 b 4 j e 35
UautSreen 6,40 8,c8 10 20 12 5j 2,*d 4,06 6 50 8',4S
AHa"SWeün 6'46 a'4 19,05 2,60 6 - 6,10 8 50
Aankomst te Walsoorden 7,15 9,1010,65 1,25 3,20 5 30 6^40 9,20
Aank. te. Vlissingen 615 716 837 917 1125 1219 128 809 323 5*8 613 728
Vertr. boot VUssingeu 630 ?46 9- 1016 1130 1245 2- 315 430 545 91*
Aank. boot Breskena 655 810 926 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940
Vera, boot Bresken» 7-815 93J1046 1200 116 230 346 5-616 810 °4S
Aankomst Vlissingeu 25 8 10 956 11101226 140 2o5 410 526 640 8l& Ibid
Vera, trein Vlissingen 734 920 151120 160 320 S 5T5 642 850
Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11 40
Vertr^8,' Hoedekenszerke 7,-/0 10,25 12^25
Vertrek trein naar Roosenaaal 8,1-, 11,51 2.15
I Vlnuungen 8,v4 lo)oB 12.5J
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
Aankomst trein van Roosendaal 8— 944 u 44 o a, fi4o
Vlissiugen 8 13 949 li'*9 2 ll lil
Vertrek boot van Hoedekousk. 8,45 lo|aO !230 320 645
Aankoms te Neuzen 9,80 11,',5 l.'lö 7,S
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek beot van Neuzen vm.
Borsseien
Aankomst te Vlissingen vm.
V ertrek trein van Vlissingen 9
225
2,36
2,43
2,o0
3,2/
8.35
8,05
8.36
8.45
8.6U
9 20
2,30
3,15
Ö.61
4,59
5,40
6,26
7,M
6,59
8,40
9,15
9,12
917 1269 118 528 9J9'
746 1015 1246 815 654
916 810 xu40 110 340
610 940
815 1046 116 346 615
945 840 li 10 140 410
640 1010 9201180160
620 6*2
vm
met tram.
8,44
7,49
9,15
10,-
6.46 hi
7.80
8>15
8.*7
7,f5
8,40
9,15
9,19
7,20
7,40
1,40
9,20
10,30 urn, 1,50
10,50 2,10
11,60 3,10
1,51 3,20
Aankomst trein te Vlissingen vm 8 87
Vertrek boot van Vlissingen 5 60 9'— 'f?
Borsselen don
4,30
4,60
6,5
6,03
Vm. 9,57 nm, 8,44
9,4» 7,49
10,30
11,15
9,16
10,-
vm
9 nm 7.20
7.40
lf.20 8.41
11.20 8.1,0
8,23
4
4,20
6,30
7.80
7.59
b.50
6 30
am. 6.—
6.20
7,80