Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-V laamsche Tramweg-Maatschappij. f iJJ 5ï «ïo £*D*Sfd«k Ui "9 Wi 8M 551 7 07 1 06 3 36 6 «0 Zaamslag 7 66 11 20 12 46 320 6 1 7 23 Axel Walsoorden Axel van van Gent Breskeus. Axel - 1 SPOORWEG A ECHEL EN TE RN E UZEN XerneuzcnBreskens. Spoorweg Ter NeuzenGent. Autobusdienst Terneazen —Seizaete. r~ Van af 15 Mei 1938 Autobuadlenst AxeiHulst TLISS1NGEN—ROOSENDAAL. Alleen op werkdagen b Alleen op Zoo- en Feestdagen, f Treinen mei toeslag tot nadere aankondiging. WalzoordenHans weert Kr uinlngen. Kruiningen—HansweertWalzoerden. TllssJ ngenBreskena. Breakens— V lleslngen NeuzenHoedekenakerke. Hoedekenskerke—Neuzen. Neazen—Borsgelen—Tliidlngen. 7 55 V lissiageiBorszclcnNeuzen. XMkowl m tiua 1.;» vm Waarschijn'tykh'-tds- brrfkeni> Ken In het jaar 1735 bracht Boffen, de beroemde F arische natutir- vorscher beele dageD zo» k met een geldsnk omhoog te gooien en dan aan te teekenen, hoedikwjjls het kruis eD hoe dikwijl* het munt boven viel. Toen b(j 4000 keer gegooid had, gaf bij bet spelletje op en bevood, dat het geldstuk 2048 maal, dus bijna juist eenmaal op twee den beel denaar te zien had gegeven. Nagenoeg terzelfder fftd hield een Zwitsersch sterrekundige zich onledig met oen dobbelsteen te werpen. Hij bracht het tot 280000 worpen en leidde daar de waar scbijolgkheidewet van af. Later nam een ander zijn toe vlucht tot een spel kaarten en bevond, dat hy elke duizendmaal trekkeB van een kaart, nagenoeg even dikwijls het aas te voorschijn kwam. Specialisten in bat weinig be kende vak der waarschijnlijkheids berekening raden de volgende propf aaD schud 100 zwarte en 100 witte boonen in een kom of doos door elkaar en laat dan een geblinddoekte er telkens twee boonen tegelijk uithalen; byna zonder uitzondering zal de ver houding de volgende z(jn 25 paar zwarte boonen, 25 paar witte en 50 keer een zwarte en een witte boon. Die zeldzame wet, waaraan het in de lucht geworpen geldstuk en de verschillend gekleurde boonen gehoorzaamen, heeft haar invloed op allerlei levensverschijnselen. Jaar op jaar worden b.v. bij het blanke ras 104 jongens op 100 meisjes geboren; tweelingen ko men eenmaal op 1000, drielingen eenmaal ep 7000 vierlingen een maal op 370 000 geboorten voor. Van 100 kinderen die vandaag geboren worden, zullen er 79 het dertigste, 29 het zeventigste jaat en 2 zullen het tot 90 jaar bren gen. Ieder jaar treft één inwoner op de zeven in de Vereenigde Staten een ongeval; ben ik de getroffene niet, dan is het een ander; voor verzekeringsmaatschappijen, die een vergoeding moeten betalen is dat onverschillig; maar de ver houding is nitgemaakt, men kan er staat op maken. Het is natuurlijk oak de sco- even opgegeven verhouding van geboorten van tweelingen, die het bestaan mogelijk maakt van maat schappijen (zooals men er in En geland heeft) welke haar verze kerden een premie nitbetaleD als er zich zulke onverwachte extra- familieleden aanbieden. Dat de moeilijkheid der waar schijnlijkheidsberekeningen bij toe- oemende grootte der getallen aan merkelijk vermeerdert, begrijpt iedereen, maar het valt te betwü. felen of velen daar al eens gron dig over nagedacht hebben. Laat ik n de keuze tnsschen boeken, het een proza, het ander in verzen, dan heb ik een kans op twee, dat ik zal raden wat ge kiezen zult. Laat ik u twee boe ken kiezen, een proza en een in versen nit acht proza en vijf dichtwerken, dan heb ik maar ééu kans op veertig meer. Een tafel staat gedekt voer aeht personen. Weet ge hoeveel mo gelijkheden er bestaan em die acht personen aan tatel te plaatsen Ge weet het stellig niet; het ver rassend antwoord is 28 320. Geen wonder, dat de verzeke- ringsstatistici, die met waarschijn lijkheden in groepen van hon derdduizenden te doen hebben, hun toevlucht tot hoogere mathesis moeten nemen. Postzegelnienwa. Chili bereidt een nienwe serie postzegels veor, waarvan de ont wanten ontleend ziin Ho nil verheid et aan landschappen. Grand Li ban geeft een serie van 4 postzegels uit ter gelegenheid van het Medisch Congres, dat te Beyrouth vergadert. Rumenië geeft een serie zegels uit voor don grooten sehilder Gri- gorescu en een andere serie voor de tentoonstelling van Bnoarest, De 20ste verjaardag van de veldslagen, waaraan de legioenen van Tsjecboslowakije in Frankrijk en Itanë deelnamen, zal worden herdacht door de uitgifte van 2 zegels van 1 kroon, onderscheiden lijk met de namen der veldslagen te Vouziers en Doss Alto. Weet g(j dat tarwe, gerst, appelen, rijst, druiven en dadels reeds 4000 jaar geleden als voedsel veor den mensch gebruikt werden ....dat de komkommer ge woonlijk een temperatunr beeft die één graad lager is dan de omgevende atmosfeer v Axel Zaamslag Hengstdijk a Walseersten 6 \l n'n 'o*? f23 564 I T Walsoorden 7 20 944 12 10 2 44 5 37 6 42 6 64 7 10 816 10 39 8 ó0 10 64 1 20 3 46 6 v A «el Dries -h. 6 44 e tdor, e 6 02 Sas vu. 6 10 Phiiippiue 6 0 Pj rainiue 6 5o Bii-rvin-t 7 9 Reoid,laat 7 13 a lire «sus 7 36 8*8 812 10 86 lOz 3 6 7 39 817 10 41 107 341 7 8 33 10 07 i z3 3 67 7 8 48 1x17 150 4 ,4 8 13 9 09 11 39 2 J2 46. 83 9 jS U5S 231 5 16 8 9 8 12 08 2 U 0 26 9*8 1 18 2 1 5 36 9 0 04 12 4 3 07 5 2 9 kU I 48 Axel 8l2 10 86 1 - 3 40 6 z9 7 40 T Axel v Zaamsl. a Aeuzen V Neuzen V x.oek v Pm.iop v t yram a lJz. xd v Ijzend, a Scüoond. 7 63 v 7 5 aBrtsken» b 5 5 44 5 69 6 18 6 19 6 Si 6 O 6 69 7 Ut 7 24 7 36 10 12 28 3 5 53 7 5o 10 20 i246 3 _t' 11 e la 10 JS 1 05 3 3» 6 jO 849 li 19 i 62 4 37 0. 9 11 29 2 02 4 47 9 0.- ll 39 212 4 67 9 .9 li 9 202 5 17 9 di 1. Uo 2 39 5 27 9 i>9 2 o7 3 3.. 5 28 9 12 19 3 2 5 3 1014 1- 5 4 4i» 65 10 3d lO 4 6 6 05 v Breskens 6 ,3 12 10 42 1 15 4— 7 87 Hoofdp, 6 69 8 24 10 58 1 31 4 16 7 öier.liet 6 u9 s 38 110-, 1 41 4 26 8 Ox Pyr «ids 6 2 «43 U 9 1 52 4 i7 8 1. Philippine 64I »09 li 39 2 18 4 57 s a4 as v. u. 7 Ui 9 zë 11 67 2 81 5 2u 8 6 »Ve» dorpe 7 17 9 4- 12 10 2 44 5 3 9 Oö Axei 7 38 9 59 12 -0 3 5 52 9 26 Ter Neuzeu Sluiskil Axel Kfjkuit Hulst St. Nicelaas St. Nic. a. Antw. Antwerpen St. iNie. n. Meed. Meedelen Meedelen Brussel 6 !4 10 6 24 1 6 33 U 6 41 1 6 63 11 713 li 7 22 12 7 5i 12 8 i4 12 9 03 1 9 15 1 9 31 1 53 9 4 08 2 13 14 Z 2 l 21 2 29 33 2 40 40 251 05 3 0 20 3 24 03 3 0» 03 4 07 16 4 15 31 431 a5 02 a5 (1 a5 21 alt 28 a5 42 aó 58 07 6 42 60 a 7 03a 7 15 7 3i 6 50b 6 68b 7 06b 7 14b 7 24b 7 43b 7 52 8 1 1 7 È5b 8 -i ib 9U5b 92 b v Brussel a Mechelen v Mechelen a St. Nie. r. Meed. v Antw. b. St. Nie. a Alleen op werkdagen, b Alleen or Zon- a St. Nic. v St. Nic Hulst iijkuil Axel Sluiskil a Ter Neuzen en Feestdagen. v. Antw. n. Tem. 6 CO 10 00 120 6 !6 10 5 l 35 6 19 10 25 1 57 7 1 11 26 2 52 «48 11 9 2 42 7 21 12 04 3- 7 24 12 09 3 08 8 20 103 4- 8 27 111 4 08 8 SC 1 19 4 16 8 46 1 28 4 24 8 53 1 87 4 31 6 «15 (81 7 33 7 27 7 45 7 63 8 44 8 51 8 59 9 ul 9 16 7 23 7 4- 8 1ï 8 2. 8c v Bre-keus a Schuondij e a v IJzei-uijke Pyram de f i.ip 6 40 Heek 6 48 .Neuzen 6 s9 7 36 Zaarasl. 7 54 axel 814 8 11 8 2j 8 22 8 36 837 f 49 9 09 9 17 927 9 59 10 -U 10. 9 9 80 9 40 9 64 -0 U8 11 68 1119 11 39 ll 47 11 67 .2 25 .2 45 10d Aulooueülcualcn St. Jnflsiccn a a v St. Janst. 624 825 1 2u 1240 235 427 vuuisk o3 8ou «26 i2 o z4u 30o *32 aWalz. 710 9 CU— Ito Sto „45 512 t Op tij ïg verzoek van of 12- J 43 7 30 12 20 3 5i 7 40 12 34 4 10 12 49 4 z4 x 42 4 2j 5 04 1 52 4 37 8 j2 212 467 6 31 2 2t 6 06 8*4 2.0 6 15 8 4 2 69 6 60 7 02 d 5j 3 20 6 09 24 9 l* 3 40 6 dü 7 4x 9 al V.T. Neuzen 6 50 Sluiskil 6 59 Sluiskil Brug 7 03 Philippine 7 07 Sas van Gent 7 20 Selzaete Seizaete Gent Dp. Gent St. P. Brussel 1 06 8 50a 8 59 - 9 03a 9 07a 9 20* 9 05a 7 231103 801 11 45 8 39 11 52 9 5 12 53 1225 11 34 12 38 Ij 42 12 én 12 40 a Alleen ep Zon- en 6i0 6 5ua j4^ 8 59a 5 3 9 0 ia 5j7 9 Ga o >7 y 20- 552 9 0 a 12 06a 606 9 5 134a u2o 150a 6 55 10 lo2 9 21 0 3— 10 5411 5 Feestdagen, b Alb Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Gaat Dp. t Salzaete Seizaete Sas van Gaat Philippine Si ais ail brag Sluiskil Ter azen en op werkdagen. a7 21 a3 21 al 31 «8 43 a9 i9 a9 21 a9 51 08 a9 59 12 aio 03 16 a. 0 07 21 a i0 15 25 4l 22 30 11 01 860 612 11 35 4 54 7 46 1 5s 5 00 8 44 12 15 5 14 8 56 12 63 b 54 9 36 1 6 20 9 40 180 6 60 910 1 81 6 .-8 9 18 142 7 02 10 22 146 7 06 10 26 1 64 7 14 1034 445 450 630 Op tijdig Daar Hulst- a a g V Walz. 716 915 Ui 5 13U 326 350 615 536 650 V Huist 106 i551i4ó 210 405 430 5,5 610 730 a St Janst o10 Uou2i64i0 6— 735 St. J .nsteen. V Neuzen 8- 10 26 V Sluiskil 8 15 1040 a Seizaete 8 ,0 11 - V zaete 9 51 li 01 V Slu s il 10 10 11 2< a Neuzen 10 26 11 35 Werkdagen 11 36 '1 50 12 40 1 13 1 30 145 3 lo 3 30 50 35 4 15 4 30 5 30 7 40 5,5 7 55 u 05 8 6-5 9 85 6 45 10 16 7— 10 30 10 30 10 45 11 10 1120 11 45 12 Zondagen 2 2 15 2 40 2 40 3 15 5 30 0 45 60 6 25 7 40 7 55 8 15 9 55 6*5 10 15 7 lo 30 „x os j nsteen. Rijdt allleen od ZnniW tramDUö~üaiteDo"tb a Ai'L^oi? we7kUa«en?P 8toppiaaWtjn dle z«u aangegeven door een M.. rktbussea. vèn i^'V n(rR Axe' 1130 H°ll- tijd, «auk. Gent 12 16 Belg. tijd, n if n s S a'n<t Axei 8n o" Hou tijd Op D^uderd-tg u Wa ourneu u«ar at. Nico.aas 8 26 en van Buist 9 Terug v«« at. Nico aas 1 au eu v„n flnlst 220. Op M-anuag vau Walsooraen via Vogelwaarde naar Hulst: 1J4b, van Oo8 msse .2—, van Beogsidijit 12 15, aanx. Hulst 12 40 en terug r«op. o .0, o it>, 3 öU, aank. Walsoorden 4ub. Axel 7 39 10 40 v Zu ddorpe 7 *0 10 5 1 v disw... bt .55 11 o5 v t oaustcen 0 ,u U zo a Humt, 0 i5 11 «0 1 40 4 8o 7 45 15« *6 7 55 2 06 5 - 8 10 2 20 o 5 8 z5 2 «0 5 <ju 8 eb 1,25 3,50 35 7,16 9 20 2,05 4,20 6 05 7,46 9 60 2,10 4,26 6 10 7,60 t 60* 2,20 4,35 6 20 8,- 10-* 2,27 5,27 8,07 2,34 4,43 6 43 8,14 10 43 Hulst at. Jansteen Koewacht Zuiddorpe Axel 8 80 8 45 9 9 15 9 tU 1160 12 12 15 12 3j 12 40 2 40 2 50 3 Od 3 20 6 30 6 15 6 25 6 40 6 55 7 05 8 50 9 9 15 9 50 9 iU Zondagen 7.85 11,15 5,15 9,80 8.O0 11,46 6,4 9,60 8,10 11,60 6,50 9 „u* 8,20 12,- 6,10,—* 8,57 12,07 6,07 8,32 12,43 o,43 10,48 Vlissingeu v Middeibarg v Goes Kruiningen Bergen ep Zoem Roosendaal Roosendaal a Rotterdam beurs v Rotterdam D. P. a Dea Haag H.S. a Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda s'Hertogenboseh Utrecht C.S. Nijmegen a Arnuem a5 47 6 27 7 60 9 20 a5 d4 6 36 7 53 9 29 aó 15 6 j8 8 ia 9 5i aó 27 714 827 10 u7 aó *8 7 44 3 48 10 37 a7 7 o7 9 10 5 J a7 04 8 02 9 0» 11 ab 02 9 02 lu02 12 02 ao 06 9 04 10 0a 12 06 8 27 927 10 27 12 27 8 69 9 o9 10 o9 12 69 9 x4 10 14 lx 15 115 7 07 807 9 07 1107 7 26 8 26 9 2ó 11 2« 8 08 9 08 10 U8 12 08 8 62 9 52 10 52 12 o2 9 10- 11 1 9 20 10 2 J 11 20 1 20 11 20 11 29 115, 12 07 1237 12 60 12 66 2 02 2 05 2 «7 25i 3 15 107 126 2 04 2 2o 3 3 20 1 50 1 8 2 15 2 27 2 48 3 3 39 8 56 4 19 4 69 5 08 a 01 3 2 6 4 08 4 62 5 - 5 20 a3 20 *3 29 a3 al a4 07 a4 j7 a4 50 6 - «02 6 5 8 27 8 39 913 7 07 7 26 8 08 7 62 9 - 9 20 a4 50 a4 68 a i la aó 27 aü 45 a6 f6 04 16 ,2 1 7 14 f 8 03 6 07 6 56 7 08 7 52 5 20 6-29 551 6 07 8 37 6 50 7 8 02 8 05 827 8 s9 42 I o M O 38 9 49 j o 40 01 0 43 9 15 1j 01 7d7 o42 7 26 8 o« 8 52 9 - 9 20 vArnhem Nfjmegen Utrecht C.S. 's Hertogen boseh Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs a Roosendaal v Roosendaal a Bergen op Zoom Kruin ingen mies Middelburg a Vnssutgen 3 02 9 46 52 28 ölf 7 20 7 29 7 51 7*5 8 37 8 5J 9 06 lU 02 9 56 iO 57 10 59 11 16 9 07 9z6 10 08 10 82 8 60 8 68 9 li 9 27 9 48 10 10 06 11 0 lu 41 11 29 12 - 0 15 10 07 10 2o 11 08 11 52 6,45 7,15 9,41 10,06 10.10 10,20 10,25 10,6a 11 - b 12 1126 c 0 2u «5 52 a6 34 aó u4 a5 54 a5„9 at 02 a7 a7 17 a7 46 as 04 a8 >0 ao 37 6 41 7 03 7 10 7 52 8 35 8 64 6 43 6 69 7 32 7-4 7 69 8 52 a a 9 j3 a 931 a 3 46 a 10 03 axO i/9 aS 41 941 a9UJ 10 03 9 10 10 10 a9 52 10 52 a 10 34 11 34 aio 51 11 54 8 43 9 13 10 13 8 69 9 29 10 29 9 32 1001 li 02 9 54 10 21 1 14 9 39 xO 2 1129 .0 52 1132 12 8 U - 12 - 12 89 11 13 12 14 1134 12*3 11 46 1 12 3 121 ld 09 128 136 1141 IS 03 12 10 12 53 1 3 1 61 11 13 U 22 12 02 12 21 13 2 9 156 al «2 i3 a J 34 a 1 46 a >08 ai 09 141 2 03 210 2 52 3 35 351 143 1 69 9 82 2 51 2 69 3 5> 1 4 14 4 43 4 59 6 21 5 28 3 41 4 03 4 10 4 52 5 3 i 6 61 2*1 2 59 3 -2 3 64 3 59 a4 06 ao aa 13 aa 38 a5 60 aó 7 a6 13 641 6 03 6 10 6 52 7 35 7 54 343 3 69 4 32 4 56 4 59 6 .,4 6- 6 x4 613 6 69 7 2/ 7 28 7 41 8 04 8 iO 8 52 9 35 954 5 43 6 59 6 32 6 55 0 a9 751 8 8 13 8 A 8 46 9 03 9 09 b i 29 b8 49 9 lo 9 52 10 i 5 10 5 i 7 43 7 69 8 32 8 5.. 8 9 95, lo 10 xs 10 44 *0 53 1 21 129 W erkdagen. Vertrek beot van Walzoerden 7,35 9,2011,16 Aankomst te Hanaweert 8,05 9,5011 46 Vertrek van Hansweert 8,10 9^50 ll'aO Aankomst te Kruiningen 8,20 IO*— 12'— Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 10^07 12*07 .1 11 Vlissingen 8,3211,3412^43 Deze bus rijdt alieeu, als er passagiers van de boot jjn. Aankomst trein ran Roosendaal 7 44 9 32 12,41 2 32 4 41 5 36 8 32 Vlissingen 6,26 8,25 19 06 12,05 2,2i 4|05 5!a5 8,lib v erttek ran Kruiningen 6,30 b 23 iu 10 12 45 2 5 4.43 b 4 j e 35 UautSreen 6,40 8,c8 10 20 12 5j 2,*d 4,06 6 50 8',4S AHa"SWeün 6'46 a'4 19,05 2,60 6 - 6,10 8 50 Aankomst te Walsoorden 7,15 9,1010,65 1,25 3,20 5 30 6^40 9,20 Aank. te. Vlissingen 615 716 837 917 1125 1219 128 809 323 5*8 613 728 Vertr. boot VUssingeu 630 ?46 9- 1016 1130 1245 2- 315 430 545 91* Aank. boot Breskena 655 810 926 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 940 Vera, boot Bresken» 7-815 93J1046 1200 116 230 346 5-616 810 °4S Aankomst Vlissingeu 25 8 10 956 11101226 140 2o5 410 526 640 8l& Ibid Vera, trein Vlissingen 734 920 151120 160 320 S 5T5 642 850 Vertrek boot van Neuzen 6,46 9,40 11 40 Vertr^8,' Hoedekenszerke 7,-/0 10,25 12^25 Vertrek trein naar Roosenaaal 8,1-, 11,51 2.15 I Vlnuungen 8,v4 lo)oB 12.5J Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes Aankomst trein van Roosendaal 8— 944 u 44 o a, fi4o Vlissiugen 8 13 949 li'*9 2 ll lil Vertrek boot van Hoedekousk. 8,45 lo|aO !230 320 645 Aankoms te Neuzen 9,80 11,',5 l.'lö 7,S Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek beot van Neuzen vm. Borsseien Aankomst te Vlissingen vm. V ertrek trein van Vlissingen 9 225 2,36 2,43 2,o0 3,2/ 8.35 8,05 8.36 8.45 8.6U 9 20 2,30 3,15 Ö.61 4,59 5,40 6,26 7,M 6,59 8,40 9,15 9,12 917 1269 118 528 9J9' 746 1015 1246 815 654 916 810 xu40 110 340 610 940 815 1046 116 346 615 945 840 li 10 140 410 640 1010 9201180160 620 6*2 vm met tram. 8,44 7,49 9,15 10,- 6.46 hi 7.80 8>15 8.*7 7,f5 8,40 9,15 9,19 7,20 7,40 1,40 9,20 10,30 urn, 1,50 10,50 2,10 11,60 3,10 1,51 3,20 Aankomst trein te Vlissingen vm 8 87 Vertrek boot van Vlissingen 5 60 9'— 'f? Borsselen don 4,30 4,60 6,5 6,03 Vm. 9,57 nm, 8,44 9,4» 7,49 10,30 11,15 9,16 10,- vm 9 nm 7.20 7.40 lf.20 8.41 11.20 8.1,0 8,23 4 4,20 6,30 7.80 7.59 b.50 6 30 am. 6.— 6.20 7,80

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4