Stoombootdienst op de Wester-Schelde
■m
Allerlei.
Zeeuw scli-Y laamsciie Tramweg-Maatschappij
Axel
Walsoorden
SPOOR WEM MJDCHELMN
TLIS8LN ÖENROOSENDAAL.
Alleen op werkdag e a
Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging
Walzoerden—Hanswuert- Xruiningen
Kr u iïiingen—flans weert—Walzoorden
YllssingenBreskens,
Breakens— YllBsingen.
Neuzenfloedekenskerke.
Vllssizgen- Borsseien—Neuzez.
8,28
4
4,20 j
6,30 j
t va
Een dagje uit en dan
Wat is er ep een mooien zo
merdag geaoegelijker, daD dat de
heele familie er op uit treki om te
genieten van de vrije natuur
Een algemeene fietstocht mis
schien of een uitstapje te voet
nadat tram, trein of boot ons eerst
een goed eind buiten de stao
hebben gebraeht; de boterhammen
mee, zoodat de teGht niet ontijdig
reeds moet worden onderbroken;
en dan tot slot een laat middag
maal thuis.
Ja maar dat middagmaal
Wie zorgt daarvoor
Zonder moeder zou de pret maar
>half« zjjn, die gaat dus vast en
zeker mee; trouwens, als er
iemand behoefte heeft aan een
dagje uit, dan is zij het toeh wel,
die verreweg het meest op huis
is aangewezen,
Iu de eerste plaats nemen we
ons voor met veeleischeDd te zijit
en ODzen eetlust gescherpt door
buitenlucht en beweging te
bevredigen met goed es een
voudig voedsel.
Laten we ons menu b.v. be
palen tot sla met hardgekookte
eieren en gebakken aardappelen,
met als nagerecht eeD flinke
schotel koude vanillerjjst.
Voor de aardappelen is reeds
den vorigen dag gezorgd, die staan
koud in de vliegenkast eo kunnen
hetzij heel, hetzy in plakjes
gesneden hun bruine korstjes
in de koekenpan aannemen in den
tyd, dat de tafel wordt gedekt en
de sla klaargemaakt.
Ook de eieren zijD den vorigen
f'a8a' gekookt, evenals de rijstebrij
met vanille, die we zoo koud
mogelijk hebben weggezet.in
den kelder (als we dien bezitten)
of anders in een teil met koud
water.
Wat de sla betreft; als we ze in
den vorm van kropsla willeD ep-
dieneD dan verdient '(aanbeve
ling om vóór den uittocht 's mor
gens de kroppen al sohoon te
maken en de bladeren in een teil
met koud water friseh weg te
zetten; is onze kens op komkom
mersla gevallen, dan doen we beter
met het schaven der komkommers
te wachten tot vóór den maaltjjd,
een maatregel, die ook geldt voor
tomaten.
In het eene geval hebben we
dus nog even de kropsla zoo droog
mogeljjk uit te slaan en m den
slabak te doen; in bet tweede ge
val haleu we de komkommers vlug
over de komkommerschaal of snjj-
den we met eeD scherp mes de
gewasscheu tomaten in plakjes.
Wat we wèl klaar kuBnen heb
ben is de slasaus. Daar zoo'd
sausje gemakkelijk eenige dageD
lang goed blijft, nemen we b.v
als regel aan, om er ééns in de
week een behoorlijk voorraadje
van te bereiden en dat in een jam
pot dagelijks bij de hand te hebben
voor onze diverse sla-schotels.
Of we er eenvoudige olie- en
azjjnsaus van maken of wel een
meer aristocratische mayonnaise,
dat zal afhaDgen van de omstan
digheden; bewaren laten ze zich
beide eveDgoed, alleen moeten de
niet mayonnaiseachtige sauzer
vóór het gebruik even goed door
elkaar worden geschud, omdat de
samenstellende deelen zich op den
duur van elkaar afscheiden.
De hieronder beschreven recep
ten zyn bedoeld voor 4 personen;
denkt men dus dagelijks sla té
gebruiken, dan maakt men ineens
een zevenmaal zoo groote hoe
veelheid klaar, waarbij dan echter
geldt, dat de eieren niet in de
zelfde verheudiDg worden ver
meerderd (3 eieren voer een saus
van zevec dagen zijn voldoende)
Zie hier het recept voor een
voudige s I a s a u 8 4 eetle
pels slaolie, 3 eetlepels azijn of
citroensap, 1 theelepel Maggi's
Aroma, 1 afgestreken theelepel
zout, 1 volle theelepel mosterd
Roer deu mosterd met bet zout
en de Maggi's Aroma door elkaar,
roer er eerst den olie door en'
vervolgens den azijn.
Slasaus met e iHetzelfde
als het eerste recept, doch met
bijvoeging van i ei (rauw of hard
gekookt).
Klop het ei met bet zout en deu
mosterd goed uit elkaar, giet er,
steeds kloppende, eerst Maggi's
Aroma, daarna langzamerhand de
olie en tenslotte het zuur door.
Onder boeven
Beste kerel, ik heb een idee,
dat me een kapitaal kan op
brengen.
En wat is de minimum straf
ervoor
De ware troost.
Alle troost uit menschen ia
kortstondig en ijdel, maar de
inuenijke troest, die uit de waar
heid voorkomt, is zalig en waar
achtig.
TERNEÜZEN.
9 3 03 5 64 I f Walsoorden
I Hengstdijk
I Zaan
I Axel
Axel
Zaamslag
Hengstdijk
W aisourdeu
6 19
6 34
6 ,)4
7 10
7 37 9 62
7 6.6 o-O
8 <b U» 34
8 30 lo 51
12
2 46 3 20 6 11
10)3 3o ti it) I Zaamslag
1 iu 3 4» 6 46 1
7 20 9 44 12 10
7 34 9 69 12 2)
7 5b h 20 12 46
8 .2 10 36 1
2 44 5 37 6 47
2 69 a 51 7 üz
3 20 6 1 7 23
3 4ü 6 29 7 4o
Axel Sas van Bent fireskens.
V
A ie 1
8 12
10 86
102
3 6
7 39
II
1 fis-s h
5 44
817
10 41
107
341
7
9»
V tdor e b 02
8 3d
10 i 7
t *3
3 67
7
ba, v 0.
b lb
8 4»
li 17
1 60
4 4
8 i.
If
i h p,i e
6 U
9 .'9
lio9
2 12
46,
83
If
P ran i,.e
66
9 3
.1 68
2 dl
516
8
>1
Bi'rvn 1
9
9 8
j2 8
2 1.
2«
9
If
Hwufd lait
7 .1
i .8
1 18
2 1
5 »b
9
a
brp ,eu»
7 86
0,4
12 4
8 07
5 2
a
V Breskens 6.3 12 10 42 1 16
Hoofdp, 6 59 8 23 10 58 lil
Bier. liet 6v9 8 38 11 0 1 41
saidi 6 2 8 49 11 9 j 52
Phlippiue 6 41 i U9 li 39 2 13
v. u. 7 03 9 28 11 e7 2 al
•Ve» norpe 7 17 9 4- 12 10 2 44
Axei 7 38 9 6» 12 „a 3
4
4 16
4 26
4 >7
4 57
5 2u
53
5 52
7 37
7
- 02
8 i
)4
85
9 0»
92 6
Ter Neuzen
Slmiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
St. Nicelaas
St. Nic. n. Aatw.
Aatwer; a*
St. \ic. n. Mech.
Mecheleu
Mechelen
Brussel
6 .4 10 58 2 4 a5 02
6 24 11 06 2 13 as 1
6 33 l 14 2 2 *5 21
6 41 I 21 2 29 28
6 63 1133 240 *5 42
713 1,40 25 a558
60
6 42
7 22 12 05
7 5 12 40
9 ,4 1203
9 0s 103
9 15 1 it
9 31 iSl
■jO
3 24
3 09
4 07
4 15
4 al
6 50b
6 6ab
7 06b
i 148
7 24b
43b
7 52
8 1 i
6 0 a 7 5b
7 e4a 8 ib
7 la 9 05b
7 3i 92 b
v Brussel
a Mecheles
v Mechelen
a St. Nie. v. Meek,
v Antw. a. St. Nie.
St. Nic,
St. Nie
Hutav
Kijkuit
Axei
Sluiskil
Ter Neuzen
en Feestdagen.
v. Aatw.
a. Term.
6 CO
6
6 19
71
6 48
7 H
7 «4
8 SO
8 27
836
8 46
8 53
ie 00
10 5
10 25
11 26
11 9
19 04
12 09
03
111
1 19
1 28
1 87
1 20
6 -
135
15
167
<31
2 52
7 38
2 42
7 27
3
7 45
3 08
7 53
4 -
8 44
4 01
8 51
4 16
8 59
4 24
9 uS
4 31
9 15
Alleen op werkdagen
Alleen op
Spoorweg ter Nemen
treat.
v Axel
v Zaamsl.
a Neuzen
V Neuzen
v toet
v Pui inp
v 1 yram
a Uz. ud
v lJz»nd.
a Scuoond. 7 39
v 7.5
aBreskens 8 5
5 44
5 69
6 |8
6 19
6 3u
6 0
6 59
7 0s
7 24
v Bre*keus
a bchoondij
a
v IJzeuoijk#
Axel Terne u/enJSreskens.
7 36 10- 12 2» 3- 553
7 5» 10 20 ,2 s6 3 Ai 6 11 7 23
9 lu 18 >9 1 05 3 3s 6 -0 7 4.
849 li 19 i bü 4J7 i12
9 11 29 2 02 4 47
9 0? 11 39 212 4 67 8 i
9 .9 11.9 232 5 17
9 3. i- be i ea 5 z7
9)9 2 07 3 3 6 28
9 1 12 19 3 2 5 .3
1014 1. 5 4 46 6*
16 33 1 0- 4 i>b 6 05
Pyramde
P i.ip 6 40
Hoek 6 48
neuzen 6 »9
7 36
Zaamsl. 7 54
ixel 814
8 11
8 20
8 23
8 36
837
49
9 09
9 17
9 27
9 59
10 .0
10. 9
9 30
9 40
9 64
.0 08
1168
ll i9
11 39
ll 47
11 67
.2 25
12 45
10»
12-
12 20
12 34
12 49
142
1 62
212
2 29
2.0
Z 59
3 20
3 40
7 30
7 40
5 04
3 43
3 51
4 16
4 24
4 2a
4 37 8 ei
4 67 8 3.
6 05 8
6 15 8
6 50 7 02 5
6 09 7 24 9
6 dO 7 42 9 j
Neuzen 6 50
Sluiskil b 59
Sluiskil Brug 7 03
Philippine 7 07
Sas van Geat 7 20
Selzaete
Seizaste
Gent Dp.
Gent St. P
8 50a
8 59,
9 03a
9 07a
9 20a
06 9 05a
7 23 11 03
12 25
12 31
i2 38
12 42
12 6e
12 40
Brussel
8 01 1145
8 39 11 52
9 t 5 12 53
a Alleen op Zou- en
5 8 5oa
A 8 59a
5 J 9 0,a
5j7 9 '7a
o ,7 9 2d-
5)2 9 0 a
12 o6a 6w6 9 5
134a ij 28
150a 6 55 10
1 02 9 21 0 .1
I 10 5411 5
Feestdagen, b
v Brussel
a Geut St. P.
v Geut St. P.
Geut Dp,
i Selzaete
Selzaete
Sas van Geut
Philippine
Sluistilbrug
Sluiskil
Ter ««uzea
«25
«4,
7 22
7 30
8 -
a 08
8 12
8 16
8 2-.
Alleen op werkdagen.
a7 24
a» 21
al 31
a8 43
a9 l9
a9 21
«9 61
*9 59
aio 03
a O 07
aiO 15
11 01
11 35
1 5»
12 15
12 63
1
130
1 3v
142
1 46
1 64
869
4 54
500
6 14
6 54
6 20
6 60
«p8
7 02
7 06
7 14
6 12
7 46
8 44
8 56
9 35
9 40
910
9 18
10 22
10 26
1034
Autobusdiensten St. Jazsteen—Hulst— Walzoorden v.v.
a a
vSt.Janst. 624 825 1-20 1240 235 427
v Mujst 63 830 .025 12 6 24ü 306 -)82
aWalz. 710 9.C11— 1*6 3*e 345 512
446
450
530
a a a
vWalz. 715 915 11,5 130 325 350 615 536 660
v Hulst ?&5 .155 1146 210 405 430 5,6 610 730
a StJanst t10 liöo 216 410 6— 73f,
t Op tijdig verztek van of naar St P1J,.
Op tijdig verzoeu zal er gestopt worden od dn stounnt»t«ki, Hi« allleen op Zondag,
trambus-halte bord. a Al.een op werkdagen. *at8eu dle zlJu aangegeven door een
Merktbusseu.
an Hulst 11Axel li 30 Holl. tijd, aank. Gent 12 16 Rel»- t«n
Van Geat 130 Belg tijd, aank Axel 7- en flulsi 7 dü Hod tijd
Op Donderdag v*n Wanoorden naar Bt. Nico.aas 8 26 en van Hulst 9-
Terug van bt. Nico aas 130 en van Hulst 2 20.
Op Maandag vau Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1145. van Ossemsse 12—, van Hengstdijk 12 15 aank. Hulst 12 40
en terug resp. 3 10, 3 36, 3 60, aank. Walsoorden 4 06.
v Neuzen
v Sluiskil
a Selzaete
v öe zaete
v Slu s-il
Neuzen
8-
8 15
8-.0
9 51
10 10
10 25
10 26
10 40
11 -
1101
11 2c
11 35
Auiobu«dienst Terneuiez -Selzaete.
Werkdagen
1136 3 lo 5 30
3 30
J150
12 40
1 13
1 30
1*5
50
35
4 15
4 30
5 -.5
O 05
6 -5
6 45
7-
7 40
7 55
8 to
9 c5
10 16
10 30
10 30
JO 46
11 10
1120
11 45
12
Zondagen
2
2 15
2 40
2 40
3 -
3 15
5 30
0 46
60
6 25
7 40
7 55
8 15
9 55
«*5 10 15
7— 10 30
v Axel 7 30 10 40 1 40
vZuddorpe 7 40 10 50 15)
v iotir«,ht 7 55 11 05 2 06
v bt Janstsen 8 iu ll 2u 2 20
a Hulst 8 15 11 aO 2 aO
Autobusdleusl AxeiMulst
2,05 4,20 6 05 7,4e 9 60
2,10 4,26 6 10 7,60 9 60*
2,20 4,35 6 20 8,- 10-*
2,27 5,27 8,07
4 30
4 46
5-
6 5
5 *u
7 46
7 55
8 10
8-5
8 ab
v Hulst
v bt. Jansteen
v Koew .«ht
v Zuiddorpe
v Axel
8 30
8 45
9 -
9 15
9 aO
1150
12-
12 15
1230
12 40
2 40
2 50
3 0.i
3 20
3 30
6 15
6 25
6 40
6 55
7 05
8 50
9
9J5
9 30
9 ±o
Zondagen
7.25 11,15 5,15 9,20
8.0o 11.46 6,4 9,60
8,i0 11,50 6,50 9 ,,0*
8,20 lV 6,10
8,s7 12,07 6,07
8,32 12,43 b,43 10,48
Vlissiugea
Middelburg
boes
Krui ningen
Bergen ep Zoom
Keuseudaal
Boesendaal
Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag d.S.
Haarieta
Amsterdam C.S.
Rooaaadaai
Breda
s' dertegen Soseh
Utrecht C.8.
Ng mogen
Hrouem
ab 47
6 27
7 50
9 20
a5 u4
6 36
7 58
9 29
ab ;5
6 58
8 i)
95.
a« 27
7 14
82 J
10 07
aS .8
7 44
8 4 8
10 37
a7
7a7
9 -
10 5)
a7 04
8 02
9 0»
11
a»02
9)2
l j 02
12 02
ao 06
9 04
10 0)
12 05
8 27
921
10 27
12 27
8 69
9)9
10 )9
12 59
9 .4
10 14
1 '5
1 15
7 87
e 07
9 07
1107
7 2C
6 26
9 26
11 26
8 08
9 00
10 00
12 08
8 62
9 »2
10 52
12)2
9 -
LO -
11
1
9 M
lo 2)
11 20
1 20
11 20
11 29
la 5
12 07
1231
12 60
12 66
2 02
2 05
2 -7
25
3 15
107
1 2b
2 08
2 2)
8 -
8 20
1 50
1 8
2 15
2 27
2 48
3
3 3»
3 56
4 19
4 69
5 08
307
3 26
4 08
4 o2
5
5 20
«3 20
.3 29
a3 61
«4 07
a4 .7
*4 50
5 -
«02
6 5
8 27
8 j9
9 15
7 07
7 26
8 08
7 62
9 -
9 20
«4 50
a4 o8
ai la
.5 27
a5 4 5
«6
f6 04
16 2
f 7 14
f8 03
6 07
626
7 118
7 52
5 20
5 29
551
6 u7
t» 37
6 50
7
8 02
8 05
8 27
Bo9
42
7 -
7
7 o
oq
8 38
9 49
9
0 40
1 Oi
8 43
9 15 i» 01
7 '1
7 26
8 08
8 52
9 -
9 20
8 12
11.2
9 46
52
2b
51
7 20
7 29
7 51
7 45
8 37
8 59
9 06
lu 02
9 56
0 z7
10 59
1116
907
9 26
1O 08
10 62
11
il iö
v Arnhem
N^megen
Utrecht C.S.
's Heriogenbosch
Breda
B Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
a Den Haag H.S.
a Rotterdam U.P.
Rotterdam Beurs
a Roosendaal
v Roosendaal
a Berge., op Zoom
Kruimngen
orütto
ttiadeibarf
a viiMingeu
*552
ab j4
ah *4
a' 54
*5 9
at 2
a
»7 17
a7 6
a 0*
afi f
a- 37
6 41
7 oa
7 10
7 52
8 31)
8:4
6 43
6 b9
7 32
7 4
7 59
8 52
a 9
«93
a 934
a 1 46
alt 08
aio 9
a« 41
a9 03
9 i0
as 52
a 1 »4
alb 51
843
8s9
9 32
9 64
9t9
0 52
li -
11 18
11 84
11 46
j3 3
ih 0»
941
10 03
1J 10
10 52
11 34
11 o4
9 13
9 29
10 91
13 21
.0 2 1
11 32
12 -
13 14
12 *3
1 -
13
128
10 13
10 29
11 02
I 14
II 29
i3 8
12 39
136
1141
13 09
12 10
12 52
13'.
1 51
11 13
11 29
12 02
12 21
12 2»
I 56
a
a2 .3
aJ >4
a J 46
a 03
ai 03
1 41
2 03
2 10
2 j2
3 35
3 51
143
1 69
2 32
2 51
2 o9
3 5 i
1
4 14
4 43
4 59
6 21
5 28
3 41
4 03
4 10
4 52
5 35
6 51
2 «3
2 59
3 j2
3 64
3 59
a4 Jb
a)
aj 13
ao 38
as 60
ah 07
ah 13
5 41
6 03
6 10
6 52
7 3e
7 51
3 43
3 69
4 32
4 56
4 59
6 4
6
6 11
6 43
6 69
72.
7 28
b Alleen op Zon. en Feestdagen, f Treiaea «et iseslag
7 41
8 03
8 i9
8 52
9 85
9 54
5 43
5 59
6 32
6 66
s »9
7 51
8-
8 13
8 4
8 46
9 03
9 09
8 50
8 68
9 1.
9 27
9 «8
.0
10 0t>
11 0
10 41
11 29
12 -
0 .5
10 07
10 2
11 08
11 52
b 12
e 0 2.
b 29
bs 49
9 j
9 6i
lo 5
10 5
7 48
7 69
8 Hi
65
8 v
9 5'
it
lU
.0
.05
i 2)
12)
W erkdagen,
Vertrek boot van Walzoerden 7,35 9,2011,15 1,85 3 '0 35 7 15 9 20
Aankomst te Hansweert 8,05 9 5011 46
Vertrek van Haiihweert 8^0 s'öOli'tO
Aankomst te Krui ningen 8,*0 10,12
Vertrek trein naar Roosendaal 8,27 lü)o7 1.2 07 0 u(
Vlissingen 8,32 11 3412>8 2,34 4^3 6 43 8 34 10 43
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zjjn.
Aankomst trein ran Roosendaal 7 44 9 3212,412324415368 32
v vllaslaS,>u Mö 8,zö 10 06 12,05 2 2» 4.0a 5,35 806
ertrek van Krmmngen 6,30 »,2l iu 10 lz 45 9 5 *4o64j835
Aankomst te Hansweert 6,40 8,t,8 10 20 12,5) 2,4e 4 ob 6 50 «'46
.ertrek boot van Iiansweert 6,46 8,4 10,25 12,05 2,60 6 - 6 10 860
Aankomst ie Walzoorden 7,15 9,1010,65 1,25 3,20 5 30 6,40 9,20
Aank. tr. VUssingen 615 716 887 917 1125 12,.9 128 309 323 5J8 613 728
ver», boot VlissmgenoóO .46 3— HU6 1130 1245 s- 315 480 545 7_ «u s
Aank. 0001 Breskens 655 81O 926 1040 1165 110 2,25 340 460 610 725 940
1 ertr. boot Breekeus 7- 815 930 1045 1200 116 230 346 5— 616 8m ti.
..aukomsi Vlissingen 25 8 .o 956 xllo 1225 140 2o5 4i0 526 640 830 ihtn
erw. trelu Vlissingen i»4 r2o 15112U 160 3zb 4u 5^
vertrek boot van Neuzen 6,45 9,40 11 40
Aankomst te Hoedekenskerke 7 JO 10 25
«ertrek trein naar Roosendaal 8,16 l,,5i
1. Vlissingen 8,u4 lü)o6
Aansluit!, g op vertrekkende treinen
12.25
2.15
12.5J
9,80 5,40
3,15 6,26
0,61 7,:1
«,69 6,59
7,55
b,4o
9,15
9,i2
te Goes
Heedekemkerke—Neuzen.
met tram.
8,-
8,13
8,45
9,30
9 44
9,49
10,30
11,15
l:,44
ll,*9
12,30
4,16
2 44
2,13
3,20
4,05
.ankomst trein van Roosendaal
11 v hssingen
v ertrek boot van Hoedekeusk,
Aankomst te Neuzen
),.u i,ua 1
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram
Neuzen—BorsseienV liasi ngez.
ertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 nm 150
Borsseien -. 40
«ankomst te Vlissingen vm. 840 llV« |'l0
ertrek trein van Vlissingen 9',20 l)5J 3,'iS
v ankomst trein te Viissiagen
ertrek boot van Vlissingen
Borsseien
Aaakoait te Neme»
6,48
6,16
6,45
7,30
8,44
7,49
9,15
10.-
4,30
4,6)
6,5
b.Oö
«,45
7,15
9,41
10,05
10.10
10,20
10,25
10,65
2 26
2,36
2,4 s
2,)0
8.2
8.32
8,05
8.d5
8.45
0.60
9 20
917 1269 1Ü8 528 9J9
7*6 lcl5 1246 dia 6j4
916 810 .„40 no 340
610 940
816 1046 116 345 «16
946 6*01.10 140 410
640 1010 92u il2* i 60
620 6*2
vm 6.46 nm. 7,15
7.80 s,4U
8,1 j 9,15
8.17 9.13
vm. 9,57 nm. 8,44
9,4» 7,49
40,30 9,16
11,15 10,-
vm
11
•l
8,37
5,60 9,-
9,20
?■- 10,80
12,09 12,22
12.50
l,iü
I?
li
9- nm 7.20
9.20 7.40
10.20 8.4»
1120 8. .0
2,10
7.30
7,59
6.50
6.M
6.-
6.20
7,9e