aHa SuSaE? - s
*.Tts.,s asjïjtsj'fi»"
Stoombootdienst op de VVester-Schelde
j^K%2SS.,S.T,%ï ,211 lig 'g
Ir.ÜS'iffiiS ,ÜV»,W".r,4
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Uit het land Tan Koning Zog
Het ei van Columbus.
Humor.
Axel (Drie Schouwen)Walsoorden.
AxelTerneuzen— Breskens.
AxelSas van GentBreskens.
IJzendyke—Veldzicht Grens, t.v.
Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Borsseien—Vlissingen.
TLISSINGEN-ROOSENDAAL.
liggingenBorsseienNeuzen
NeuzenHoedekenakerke.
Hoedekenakerke—Neuzen.
Allaau op werkdagen b Zondags 19 minuten vroeger, 0 Allee» op Zen. au lwUg«y
Walzeorden- Hanaweert- Kruiningen
Tlisslngen Bresken#.
Breskens— Vlissingen.
MaTnMUfeaTM,.loïasiiio 160 jsoiro66
e,oi
gek
De vele publicaties over bet
vorstelijk huwelijk te Tirana heb-
beo verscheidene interessante by-
zonderheden aan het licht gebracht
over de bevolking van Alban en
de daar heersohende levenswyze.
Uit die artikelen en in niet
mindere mate door de gepubli
ceerde foto's, heeft men een indruk
gekregen van het moeizame be
staan der inwoners van het on
herbergzame hoogland Van ouds
her heeft deze bevolking, aan
gewezen op de schaar8che op
brengst van een ouvruchtbaren
bodem, een karig herdersbestaan
geleid, dat uiteraard hooge eischen
stelt aan het uithoudingsvermogen.
Hieraan zou niet voldaan kun
nen worden, indien deze menschen
zich niet voedden met het beste,
dat de natuur hun oplevert kaas,
vruchten en melk. Meer staat hun
niet ter beschikking, maar het
blijkt, dat dit voldoende is om er
de krachten aan te ontleenen, niet
alleen voor de gezondheid, maar
ook voor een harden strijd om het
bestaan.
Waarschuwing.
Van den geneeskundig en phar
maceutisch hoofdinspecteur van de
volksgezondheid ontvingen wy de
volgende mededeeling
In den laatsten tya is het meer
malen voorgekomen, datpersoren
ernstige verwondingen van het oog
hebben opgeloopen, door het ge-
bru.k van zgo. gummi-snelbinders,
ter bevestiging van voorwerpen
op de bagagedragers der fietsen.
Bij het sterk aantrekken vaD
deze gummi-snelbinders kan de
metalen ring, waarmede de snel
binder aan de fi-ts bevestigd is,
losschieten van den haak en kan
de riDg met groote kracht tegen
het oog worden geslingerd, waar
door de hiervoor bedoelde zeer
ernstige oogbeschadigingen kun
nen ontstaan.
Om die reden wordt het puöliek
ernstig gewaarschuwd, b(j gebruik
van deze snelbinders met de meeste
nauwlettendheid toe te zien, dat de
ring niet van den haak kan los
schieten.
Columbus overleed in 1506 en
in het boek van den VenetiaaD
Benzoni »G schiedenis van de
Nieuwe Wereld», verschenen in
1565, is voor het eerst sprake van
het betaamde »ei van Calumbusc,
ééo der vele anecdoten, die van
den bekenden ontdekkingsreiziger
worden verhaald Zou hy inder
daad het «kunstje* mei het ei
hebben vertoond
Als het zoo is, dan was het vry
zeker niet van eigen vinding, want
een soortgelijke gebeurtenis werd
al iu 1456, dus laDg voor Colum
bus' geboorte, verteld van architect
Filippo Brunelleschi.
Id 1421. zoo gaat het verhaal
was er eeo stryd tusscheu eenige
h 'orentijnsche architecten, wie een
nieuwe kerk, de SaDta Maria del
Fiore, zou mogen bouwen. Bru
nelleschi stelde voor, dat diegene
met den bouw belast zou wordeD,
die een ei recht overeind kon zetten
opeen marmeren plaat Nadat allen
het vergeefs hadden geprobeerd
zette hij zelf bet ei op de »ei-
van-Columbus manier* neer. waar
na hij de opdracht kreeg. Om de
herinnering aan dit feit te be
stendigen, bouwde hij de koepel
vaD genoemde kerk pr< cies inde
vorm van een ei, dat aan de punt
ingedrukt is.
«Mijn man heeft heel lang na
gedacht alvorens by mij trouwde*.
Jaja voorzichtigheidsmani
akken komen altijd bedrogen uit*.
Nuttige wenken
Wil meD goede aardbeien telen,
dan moet men de ranken afsnijden,'
zoodra die te voorschyn komen!
Als appels door ouderdom moeilijk
schillen, houdt men ze even ïd heet
water,dan gaat het schillen gewoon.
SPOOR II Kb MEI
HELEN
TERNELZEN
v Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kioosterz.
a Walsoorden
5 15 7 34
6 is 7 3"
635 7 5S
6 46 8 07
6 54 8 15
7 01 8 22 10 46
7 06 - 26 10 50
7 10 8 30 10 51
9 59
10 03
10 20
10 31
10 39
12 26 3 - 5 '1
12 29 3 03 5 54
2 46 3 20 g li
12 57 3 29 6 22
1 0-ï 3 36 6 "0
112 3 40 6 37
1 16 3 6 '1
120 3 48 6 45
Walsoorden 7 20 9 44 1210 2 44 5 37 6 47
Kioosterz. 7 24 9 43 1? 1 4 2 <8 5 41 6*1
Groenendijk 7 2 9-2 12 1- 2 62 45 6 5
Heugstdijk 7 35 9 59 1225 259 55 70
Rapenburg 7 *3 10 07 12 33 3 07 5 9 7 0
Zaamslag 7 54 1 18 12 44 3 18 6 9 7 21
Axel 8 12 10 36 1(2 3 627 7 9
Uriesch. 8 16 10 40 1 06 3 40 6 31 7 43
v Drieseh. 5 40
v Axel 5-i4
v Znamsl. 5 59
V N euzen 6 18
a Neuzen 6 19
vPoek 6 30
vPhiinp 6 8i
v' yram 6 68
vB ervliet 7 09
vHo odpl. 7 19
aBrt skens 7 35
7 34
38
7 56
8 15
8 49
8.'9
90?
9 8
9 38
9 48
1001
9 59
1003
10 20
10 19
11 19
11 29
11 37
11 68
12 08
12 18
12 34
12 26 3— 5 51
12 29 3 03 5 64
(2 46 3 0 6 11
1 05 3 39 6 30
1 62 4 37
2 02 4 47
210 4 55
2 31 5 'S
2 41 r 21
251 n 36
3 07 5 52
7 28
7 42
8 12
8 23
831
8 2
9 02
9 12
92
vBreskens E 43
v Po f<ipi 59
v Biervliet 6 09
Pyram 6 2o
v Pniiipp 6 40
v Huek 6 48
a Neuzen 6 59
v Neuzen 7 36
v Znamsl 7 54
Axel 812
a Driest-h 8 16
8 12 1042 1 15 4— 737
8 28 10 *8 1 3i 4 16 7 5>
8 3- 1 0^ 1 41 4 26 8 02
v 49 1119 1 52 4 37 81
9 09 1139 2 12 467 6 Si
gn 11 47 2 2# 5 05 1-41
927 11 57 2 0 5 5 8
9 59 !2 25 69 5 60 7 02 85
10 18 '24.3 '8 609 21 9 i3
1036 1 02 3 ?6 6 27 7 3 9 8'
10 40 106 3 40 6 31 7 43 9 34
Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kfjkuit
Hulst
St. Nicolaas
St. Nic. n. Antw
Antwert en
St. »ie. n. Mech
Vïech lea
Meekeleu
Brussel
6 '51058
6 24 i 1 06
6 33 ll 14
6 41 1 21
6 53 11 33
713 11 40
7 22 12 05
7 512 2d
8 |4 1208
9 09 1 03
9 15 1 IE
9 31 1 31
a Alleen op werkdagen.
2 4 a5 02
213 a5 1 f
2 21 a5 21
2 29 «6 28 7
2 40 85 42 7
2 5 a5 58 7
b 0 b 07 7
3 2h g 42 5
3 09 6 0 a 7
4 07 7 68a8
415 715 9
431 7 31 9
n All o/art n»
v Brussel g qq
a Mecheleu g 5
v Meehelen gig
a St. Nie. v. Meeh. 7 1
v Antw. n. St. Nie. 6 48
a St. Nic. v. Antw. 7 2i
v St. Nie u. Teru. 7 25
Ho1»1 8 20
Kijkuit 8 27
Axel 8 86
Sluiskil 8 46
a Ter euzen 8 53
lr 00
10 5
10 25
11 26
11 49
12 04
12 09
1 03
1 11
1 '9
1 28
187
1 20
1 8
157
9 52
2 42
3
3 08
4 -
4 03
4 16
4 24
4 31
Spoor wee Tor
NeuzenGent.
6
75
«31
7 '3
7 27
7 45
7 53
8 44
8 51
*59
9 8
9 15
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Geni
Selzaete
Selzaete
Gent Dp
Gent St. P.
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
05
v ^als
v Zaamgl,
v A el
v ries 'h
v Wev.-td
v Sasv G.
v °hilipp
vP\ ram
v Ijzend,
v Seho nd.
a Schoond
a Bre.tens
7 20
757
8 12
546
6 02
6 18
6 O
6 57
7 24
9 41 18 !0
0 21 12 47
0 36 i0>
8 17 10 H
8 83 10 57
8 48 11 17
9 09 11 39
9 27 '157
989 1207
7 3d 2 3
8 28
9 59
2 44 5 37 6 47
3 21 6 2
3 36 6 27
107 3 41
1 23 3 57
1 5<> 4 5
2 12 4 5"
2 30 515
3 38 28
'219 8 ;,2' 48
9 51 12 34 4)1 557
0 (3 1 05 4 25
7 '4 9 15
7 39 9 30
7 (4
7 8
813
8 51
9 27
v Br»"kens
a Scho'>nd.
v Schoond.
v Ijzend.
v Pyr m
v Philippine 6 *1
v as v. G. 7 03
v Wes d 7 17
Dri g h. 7 84
a Axel 7 88
a Brussel
a Alleen op
7 2311 03
80' 11 45
8 39 11 52
9 5 12 53
8 50a 12 25
6 59 12 34
9 03a 2 38
9 07a 142
9 20' 12 5.
9 ('5a '2 40
5 0 6 5(la
"4 8 E9a
5 3 9 03a
5 7 9 7a
(-'7 9 20»
552 9 Osa
'2 6a 606 9 5
1 '4* - 1, 28
fOa 6 5510
H>2 9 21 0 3
3 1054 11 5
8 10
8 0
8 22
37
8 49
9 0
9 28
94
9 30
9 10
9 54
I (08
II 9
I 40
II 67
12 10
9 59 12 26
10 03 12 29
'2— 341
12 20 4 03
12 34 410
1 42 4 25
1 52 4 17
213 458
2 31 5 20
2 44 5 34
3- 5 51
3 03 5 54
Zon- en Feestdag-en. b A Ie
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St P.
Gem Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippic»
Sluisk Okrug
Sluiskil
Ter h-'uzan
«25
64
7 2
7 30
8
8 08
a7 Si
a- 21
«8 31
»8 4J
«9 9
a9 2]
»9 51
«9 59
7 37
813
834
854
90s
925
928
8 12 a 1 >03
8 16 a 0 07
8 2 a 1015
1 en op werkdag n.
1101
3 50
6 12
11 35
454
7 46
1 5*
5 00
8 44
12 '5
5 14
8 56
12 53
E 54
9 35
1
6 20
9 40
130
6 50
9 10
1 Sta
6:8
9 13
1 42
7 02
10 23
1 46
7 06
1" 26
164
714
1034
«utobusdicust Aim
v Axel 7 30 10 40 1 40 4 80 745
v Zu ddorpe 7 40 10 50 150 «46 7 55
v Koew-nht "55 1105 2 05 5_ 8 10
v Bt Jansteen 8 10 11 20 2 20 5 5 8'5
a Hulst 8 15 U «0 9 0 5'm 8 36
Hului
Hul t
Si. Jansteen
Koew ht
Zuiddorpe
Ax»0
8 80
8 45
9
9 15
9 0
v Pyramids
v IJzeudijke
a Veld/icht
v Gent .bus)
6 59
7 09
7 14
717
11 69
12 50
12 57
*1 10
2 32
32
397
v Veldzicht
a IJz nriyVg
a Pyramide
A.teen
op
716 12 69
7 23 1 06
8 47 1 60
werkdagen.
3 31
337
4 35
Neuzen
S'uiskil
Selzaete
Se zaete
Slu s-il
Neuzen
8
8 '5
8 i0
8 40
9
9 15
9 "0
1005
I
10 30
10 51'
II 05
Aulobusdfcnst Terneuzen
Werkdagen
113» 3 3u 5 50
34
11 60 240 6 15 8f0
12 fjo 6 25 9 -
12 15 3 0 - C 40 9 '5
12 30 3 20 6 55 9 30
12 40 1 30 7 05 9 tO
SiizMeie.
1145
12 10
1 13
1 30
1 '5
4 05
4 20
4 40
4 55
5 5
s05
6 5
6 45
7-
7 40
7 55
8 5
9 55
10 15
10 30
10 80
10 45
11 0
11 20
11 45
12
Zondags
2
2 15
2 40
4 40
5
516
5 30
5 46
0
6 25
6^5
7
7 40
7 55
8 15
9 55
10 15
It 30
Autobusdlenslen St. Jansteen-Hulst- Walzoorden vt
strntms s
Marktbusseu.
Van P^iV^Tr iAl!»i! 30 ?o11' tijd' ®ank' Gent 13lfi Bel' tijd.
Van Gent 0 Belg tijd, a*nk Axel 7 - en Hulst 7 30 Hoil tijd
Op Donderdag v»n Wak oorden naar St Nico'aas 8 25 en van Hulst
Terug van St. Nicolas 1 30 en vrd Hulst 2 20.
Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1146. van Ossenisse 12-, van Hengstdijk 12 15, aank Huist 12 40
en terug resp. 3 10, 3 36, 8 60, aank Walsoorden 4 06
W erkdageu.
Vertrek beot van Neuzen
Borsseien
Aankomst te Vlissiagen vi
Vertrek trein van Vlissingen
9 -
Vllssingeu ab 47
Middelburg aö 55
Goes a6 15
Kruiningen a6 27
Bergen op Zoom a6 48
Roosendaal a7
Roosendaal a7 05
Rotterdam beurs a8 02
Rotterdam D. P. a8 06
Den Haag H.S. 8 27
Haarlem 8 59
Amsterdam C.S. 9 15
Roosendaal 7 07
Breda 7 26
s'Hertegenbesch 8 08
Utrecht C.S. 8 52
Nijmegen 9
Arnhem 9 20
6 27
6 36
6 58
7 14
7 44
7 57
8 02
9 02
5 05
927
9 69
10 1
8 07
8 26
9 08
9 52
10 -
10 21
7 50
7 53
8 15
8 27
8 48
9
901
In 02
10 05
10 27
10 59
1 15
9 07
26
10 08
10 52
ti
ll 20
9 80
11 20
b 2 50
1
cS 2#
642
9 29
11 29
bl2 51
1 58
e3 29
951
U 5
1 16
2 5
c3 51
kd
4a
4#
10 07
1207
22
c4 07
10 37
1237
b 149
2 48
c4 37
10 5)
12 60
b 2
3-
c4 50
7 38
11
12 E6
b 2(5
3 08
6 -
7 49
12 02
2 02
6 02
12 05
2 05
b2 65
3?6
6 5
8 40
12 27
2 7
4 19
8 27
90!
12 59
2 51
4 59
8 9
9 41
1 15
3 .5
5 08
9 1 -
1001
11 07
107
«2 07
1 07
7 07
7 42
11 26
1 26
a 2-. 6
3 26
7 26
8 "9
12 08
2 03
a'i 08
4 U8
8 08
8 46
'2 52
2 52
3 62
4 2
7 62
8 52
1
3 -
al -
R
9
9 98
120
8 20
al 2J
5 20
9 20
9 1
v Arnhem
v Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.8.
a Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
a Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruiningen
Goes
Middelburg
i V'issingen
6 41
7 03
7 10
7 52
8 35
8 f 4
6 43
6 69
7 32
7 55
7 69
8 62
a 9
a 913
a 9 34
a 9 46
alt 03
•10 9
a8 41
9 18
11 41
a9 03
9 46
12 03
9 10
1010
12 10
a9 52
10(2
12 52
10 35
11 85
1 Bi
10 51
1151
1 61
8 43
9 18
1113
8 69
9 29
1129
9 32
10 02
12 02
9 55
10 5
1225
2 59
10 29
12 29
10 52
ll u2
l 56
11 -
12
2
11 13
12 14
2 18
11 34
12 43
2 34
11 46
12 59
2 46
12 3
1 2:
3 08
12 09
1 28
8 0'
1 41
2 03
210
2 52
3 35
3 54
2(0
3 38
7 20
8 60
7 29
8 t#
751
9 U
7 45
9 27
8 37
9 48
8 50
10
9 06
18 06
1 02
11 0
9 56
lu 41
0 27
11 iS
10 59
12 -
11 15
0 15
9 07
10 07
9 26
'0 2'.
10 ('8
11 08
10 52
il 52
11
bl2
11 90
e 0 2
7,20 10,30 n
7,40 10.50
8,40 11.S0
9,20 1,5)
4 ankomst trein te Vlisslmgen vm. 8 37
Vertrek boot van Vlissingen 550 9
Borsseien 9' 20
Aankomst te Neuzen 7,10*20
Vertrek boot vau Neuzen 6,45 9 40 11.40
Aankomst te Hoedekenakerke 7.30 10*25 12 25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,'6 11,51 215
Vlissingen 8,84 ïojsi 1254
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
1. 1.50
2,10
3,10
3..0
12,09 12,22
12.58
Zondagen
4,30
vm 9.
4,51
«.'.O
6,5)
10 20
6.U8
1120
1,10
2,10
2,30
3,15
3,51
4,(9
5,40
6,25
7. 1
«,.9
mat tram.
8,23
4 -
4,20
6,20
7 5
8,4ö
9,15
9,12
nm 7 90
7 40
,8 4)
«.30
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
148
1 (9
2 82
2 55
2 59
3 54
4
4 14
4 43
4 69
62)
5 28
8 41
4 03
4 10
4 52
5 35
6 54
2*1
2 59
3 2
35
3 59
a4 06
al,
a5 18
a5 38
a5 60
atf 67
a613
541
6 03
610
6 52
7 Sö
7 54
3 43
3 69
4 32
4-5
4 69
6 4
6
614
6x8
6 9
72
7 28
741
8 03
8 0
8 52
9 35
9 54
5 3
6 59
6 52
6 66
'9
5
8
8 13
8 4
8 46
9 03
909
b 29
b 49
9 10
9 52
10,!5
10 5 v
7 48
7 59
8 32
5>
a 9
95-
1
ld tg
0 44
0 =,3
1 21
129
9 44 11 44 2 44 5 48 9 44
8 13 9,49 ll. 9
8,45 10,30 19, 0 8,2iJ 6,*46 9'15
9'3u 11-15 1,14,05 7,30 10
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
V ertrek boot van Walzoorden 7.35 9,2011,15 1 35 3 0 K7 1M 00
Aankomst te Hansweert 805 9B0 1i oYic a .ne'
Aankomst te Kruiningen 8,k0 lö,— 12 - 2 204 qk k o k
1 ertrek trein naar Roosendaal 8 27 10,07 1'*07 2 27 5 27 g fV7
ri' v ,-x" Vlis8lBKen 832 11 8412:48 234 4 43 6 43 8 81 10 43
Deze bus r()dt al een, als er passagiers van d» boot ijn.
Krniningen—Hansweert— Waizoord«n.
Aankomst trein van Roosendaal ,- 7 44 9 32 12,41 9 32 41 5 36 o9
I u rr Vlissingeti 6 26 8.26 0 06 12(6 2» 4 0=. «9! a o*
Vertrek van Kruiningen 6,30 8 2l 10 10 1:/ 11 5.25 8 06
Aankomst te Hanswelrt g40 8 c8 10 20 12 6 La
Vertrek boot van Hansweert 6.45 8 4 10 25 12 L2 soa' c ?o 8
Aankomst te Walzoorden 7T5 2 U ijg 'SïSfïböï!
b(Xrt Bredkeua 6j5 810 926 1M0 165 110 2,25 840 466 610 725 9,0
vm. 7.30 nm
7.5')
8.50
6 45 nm
7 80
8.15
8.47
628
6.-
6 20
7.20
7 '5
*,40
9,15
9,12
i. 9.57
9 49
10,80
11,15
nm
8,44
7.49
9,16
10,-
7 35 11,15 5 'F> 9 20
«0j 11 46 6,4 9,b0
8 0 11,50 6,50 9, 0*
8,20 12, 6,10
8.27 12,07 6 07
8,82 12 43 6,48 10,48
145
7,15
9,41
10.Q'i
10 10
1»20
10,25
10,65
2 25
2 35
2 4*
2, ,0
3 2
8 36
8 36
8.40
g 60
9 25
917 120 9 1231528 9:9
746 1 1516315 64 915
«10 .040110 840 610 910
816 1046 115345 816 ®4|
*40 1 10140 1064 iOlO
*8' UlJIÊQ 620 624
SOU