aHa SuSaE? - s *.Tts.,s asjïjtsj'fi»" Stoombootdienst op de VVester-Schelde j^K%2SS.,S.T,%ï ,211 lig 'g Ir.ÜS'iffiiS ,ÜV»,W".r,4 Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Uit het land Tan Koning Zog Het ei van Columbus. Humor. Axel (Drie Schouwen)Walsoorden. AxelTerneuzen— Breskens. AxelSas van GentBreskens. IJzendyke—Veldzicht Grens, t.v. Van af 15 Mei 1938 tot nadere aankondiging. Neuzen—Borsseien—Vlissingen. TLISSINGEN-ROOSENDAAL. liggingenBorsseienNeuzen NeuzenHoedekenakerke. Hoedekenakerke—Neuzen. Allaau op werkdagen b Zondags 19 minuten vroeger, 0 Allee» op Zen. au lwUg«y Walzeorden- Hanaweert- Kruiningen Tlisslngen Bresken#. Breskens— Vlissingen. MaTnMUfeaTM,.loïasiiio 160 jsoiro66 e,oi gek De vele publicaties over bet vorstelijk huwelijk te Tirana heb- beo verscheidene interessante by- zonderheden aan het licht gebracht over de bevolking van Alban en de daar heersohende levenswyze. Uit die artikelen en in niet mindere mate door de gepubli ceerde foto's, heeft men een indruk gekregen van het moeizame be staan der inwoners van het on herbergzame hoogland Van ouds her heeft deze bevolking, aan gewezen op de schaar8che op brengst van een ouvruchtbaren bodem, een karig herdersbestaan geleid, dat uiteraard hooge eischen stelt aan het uithoudingsvermogen. Hieraan zou niet voldaan kun nen worden, indien deze menschen zich niet voedden met het beste, dat de natuur hun oplevert kaas, vruchten en melk. Meer staat hun niet ter beschikking, maar het blijkt, dat dit voldoende is om er de krachten aan te ontleenen, niet alleen voor de gezondheid, maar ook voor een harden strijd om het bestaan. Waarschuwing. Van den geneeskundig en phar maceutisch hoofdinspecteur van de volksgezondheid ontvingen wy de volgende mededeeling In den laatsten tya is het meer malen voorgekomen, datpersoren ernstige verwondingen van het oog hebben opgeloopen, door het ge- bru.k van zgo. gummi-snelbinders, ter bevestiging van voorwerpen op de bagagedragers der fietsen. Bij het sterk aantrekken vaD deze gummi-snelbinders kan de metalen ring, waarmede de snel binder aan de fi-ts bevestigd is, losschieten van den haak en kan de riDg met groote kracht tegen het oog worden geslingerd, waar door de hiervoor bedoelde zeer ernstige oogbeschadigingen kun nen ontstaan. Om die reden wordt het puöliek ernstig gewaarschuwd, b(j gebruik van deze snelbinders met de meeste nauwlettendheid toe te zien, dat de ring niet van den haak kan los schieten. Columbus overleed in 1506 en in het boek van den VenetiaaD Benzoni »G schiedenis van de Nieuwe Wereld», verschenen in 1565, is voor het eerst sprake van het betaamde »ei van Calumbusc, ééo der vele anecdoten, die van den bekenden ontdekkingsreiziger worden verhaald Zou hy inder daad het «kunstje* mei het ei hebben vertoond Als het zoo is, dan was het vry zeker niet van eigen vinding, want een soortgelijke gebeurtenis werd al iu 1456, dus laDg voor Colum bus' geboorte, verteld van architect Filippo Brunelleschi. Id 1421. zoo gaat het verhaal was er eeo stryd tusscheu eenige h 'orentijnsche architecten, wie een nieuwe kerk, de SaDta Maria del Fiore, zou mogen bouwen. Bru nelleschi stelde voor, dat diegene met den bouw belast zou wordeD, die een ei recht overeind kon zetten opeen marmeren plaat Nadat allen het vergeefs hadden geprobeerd zette hij zelf bet ei op de »ei- van-Columbus manier* neer. waar na hij de opdracht kreeg. Om de herinnering aan dit feit te be stendigen, bouwde hij de koepel vaD genoemde kerk pr< cies inde vorm van een ei, dat aan de punt ingedrukt is. «Mijn man heeft heel lang na gedacht alvorens by mij trouwde*. Jaja voorzichtigheidsmani akken komen altijd bedrogen uit*. Nuttige wenken Wil meD goede aardbeien telen, dan moet men de ranken afsnijden,' zoodra die te voorschyn komen! Als appels door ouderdom moeilijk schillen, houdt men ze even ïd heet water,dan gaat het schillen gewoon. SPOOR II Kb MEI HELEN TERNELZEN v Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kioosterz. a Walsoorden 5 15 7 34 6 is 7 3" 635 7 5S 6 46 8 07 6 54 8 15 7 01 8 22 10 46 7 06 - 26 10 50 7 10 8 30 10 51 9 59 10 03 10 20 10 31 10 39 12 26 3 - 5 '1 12 29 3 03 5 54 2 46 3 20 g li 12 57 3 29 6 22 1 0-ï 3 36 6 "0 112 3 40 6 37 1 16 3 6 '1 120 3 48 6 45 Walsoorden 7 20 9 44 1210 2 44 5 37 6 47 Kioosterz. 7 24 9 43 1? 1 4 2 <8 5 41 6*1 Groenendijk 7 2 9-2 12 1- 2 62 45 6 5 Heugstdijk 7 35 9 59 1225 259 55 70 Rapenburg 7 *3 10 07 12 33 3 07 5 9 7 0 Zaamslag 7 54 1 18 12 44 3 18 6 9 7 21 Axel 8 12 10 36 1(2 3 627 7 9 Uriesch. 8 16 10 40 1 06 3 40 6 31 7 43 v Drieseh. 5 40 v Axel 5-i4 v Znamsl. 5 59 V N euzen 6 18 a Neuzen 6 19 vPoek 6 30 vPhiinp 6 8i v' yram 6 68 vB ervliet 7 09 vHo odpl. 7 19 aBrt skens 7 35 7 34 38 7 56 8 15 8 49 8.'9 90? 9 8 9 38 9 48 1001 9 59 1003 10 20 10 19 11 19 11 29 11 37 11 68 12 08 12 18 12 34 12 26 3— 5 51 12 29 3 03 5 64 (2 46 3 0 6 11 1 05 3 39 6 30 1 62 4 37 2 02 4 47 210 4 55 2 31 5 'S 2 41 r 21 251 n 36 3 07 5 52 7 28 7 42 8 12 8 23 831 8 2 9 02 9 12 92 vBreskens E 43 v Po f<ipi 59 v Biervliet 6 09 Pyram 6 2o v Pniiipp 6 40 v Huek 6 48 a Neuzen 6 59 v Neuzen 7 36 v Znamsl 7 54 Axel 812 a Driest-h 8 16 8 12 1042 1 15 4— 737 8 28 10 *8 1 3i 4 16 7 5> 8 3- 1 0^ 1 41 4 26 8 02 v 49 1119 1 52 4 37 81 9 09 1139 2 12 467 6 Si gn 11 47 2 2# 5 05 1-41 927 11 57 2 0 5 5 8 9 59 !2 25 69 5 60 7 02 85 10 18 '24.3 '8 609 21 9 i3 1036 1 02 3 ?6 6 27 7 3 9 8' 10 40 106 3 40 6 31 7 43 9 34 Ter Neuzen Sluiskil Axel Kfjkuit Hulst St. Nicolaas St. Nic. n. Antw Antwert en St. »ie. n. Mech Vïech lea Meekeleu Brussel 6 '51058 6 24 i 1 06 6 33 ll 14 6 41 1 21 6 53 11 33 713 11 40 7 22 12 05 7 512 2d 8 |4 1208 9 09 1 03 9 15 1 IE 9 31 1 31 a Alleen op werkdagen. 2 4 a5 02 213 a5 1 f 2 21 a5 21 2 29 «6 28 7 2 40 85 42 7 2 5 a5 58 7 b 0 b 07 7 3 2h g 42 5 3 09 6 0 a 7 4 07 7 68a8 415 715 9 431 7 31 9 n All o/art n» v Brussel g qq a Mecheleu g 5 v Meehelen gig a St. Nie. v. Meeh. 7 1 v Antw. n. St. Nie. 6 48 a St. Nic. v. Antw. 7 2i v St. Nie u. Teru. 7 25 Ho1»1 8 20 Kijkuit 8 27 Axel 8 86 Sluiskil 8 46 a Ter euzen 8 53 lr 00 10 5 10 25 11 26 11 49 12 04 12 09 1 03 1 11 1 '9 1 28 187 1 20 1 8 157 9 52 2 42 3 3 08 4 - 4 03 4 16 4 24 4 31 Spoor wee Tor NeuzenGent. 6 75 «31 7 '3 7 27 7 45 7 53 8 44 8 51 *59 9 8 9 15 Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Geni Selzaete Selzaete Gent Dp Gent St. P. 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 05 v ^als v Zaamgl, v A el v ries 'h v Wev.-td v Sasv G. v °hilipp vP\ ram v Ijzend, v Seho nd. a Schoond a Bre.tens 7 20 757 8 12 546 6 02 6 18 6 O 6 57 7 24 9 41 18 !0 0 21 12 47 0 36 i0> 8 17 10 H 8 83 10 57 8 48 11 17 9 09 11 39 9 27 '157 989 1207 7 3d 2 3 8 28 9 59 2 44 5 37 6 47 3 21 6 2 3 36 6 27 107 3 41 1 23 3 57 1 5<> 4 5 2 12 4 5" 2 30 515 3 38 28 '219 8 ;,2' 48 9 51 12 34 4)1 557 0 (3 1 05 4 25 7 '4 9 15 7 39 9 30 7 (4 7 8 813 8 51 9 27 v Br»"kens a Scho'>nd. v Schoond. v Ijzend. v Pyr m v Philippine 6 *1 v as v. G. 7 03 v Wes d 7 17 Dri g h. 7 84 a Axel 7 88 a Brussel a Alleen op 7 2311 03 80' 11 45 8 39 11 52 9 5 12 53 8 50a 12 25 6 59 12 34 9 03a 2 38 9 07a 142 9 20' 12 5. 9 ('5a '2 40 5 0 6 5(la "4 8 E9a 5 3 9 03a 5 7 9 7a (-'7 9 20» 552 9 Osa '2 6a 606 9 5 1 '4* - 1, 28 fOa 6 5510 H>2 9 21 0 3 3 1054 11 5 8 10 8 0 8 22 37 8 49 9 0 9 28 94 9 30 9 10 9 54 I (08 II 9 I 40 II 67 12 10 9 59 12 26 10 03 12 29 '2— 341 12 20 4 03 12 34 410 1 42 4 25 1 52 4 17 213 458 2 31 5 20 2 44 5 34 3- 5 51 3 03 5 54 Zon- en Feestdag-en. b A Ie v Brussel a Gent St. P. Gent St P. Gem Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippic» Sluisk Okrug Sluiskil Ter h-'uzan «25 64 7 2 7 30 8 8 08 a7 Si a- 21 «8 31 »8 4J «9 9 a9 2] »9 51 «9 59 7 37 813 834 854 90s 925 928 8 12 a 1 >03 8 16 a 0 07 8 2 a 1015 1 en op werkdag n. 1101 3 50 6 12 11 35 454 7 46 1 5* 5 00 8 44 12 '5 5 14 8 56 12 53 E 54 9 35 1 6 20 9 40 130 6 50 9 10 1 Sta 6:8 9 13 1 42 7 02 10 23 1 46 7 06 1" 26 164 714 1034 «utobusdicust Aim v Axel 7 30 10 40 1 40 4 80 745 v Zu ddorpe 7 40 10 50 150 «46 7 55 v Koew-nht "55 1105 2 05 5_ 8 10 v Bt Jansteen 8 10 11 20 2 20 5 5 8'5 a Hulst 8 15 U «0 9 0 5'm 8 36 Hului Hul t Si. Jansteen Koew ht Zuiddorpe Ax»0 8 80 8 45 9 9 15 9 0 v Pyramids v IJzeudijke a Veld/icht v Gent .bus) 6 59 7 09 7 14 717 11 69 12 50 12 57 *1 10 2 32 32 397 v Veldzicht a IJz nriyVg a Pyramide A.teen op 716 12 69 7 23 1 06 8 47 1 60 werkdagen. 3 31 337 4 35 Neuzen S'uiskil Selzaete Se zaete Slu s-il Neuzen 8 8 '5 8 i0 8 40 9 9 15 9 "0 1005 I 10 30 10 51' II 05 Aulobusdfcnst Terneuzen Werkdagen 113» 3 3u 5 50 34 11 60 240 6 15 8f0 12 fjo 6 25 9 - 12 15 3 0 - C 40 9 '5 12 30 3 20 6 55 9 30 12 40 1 30 7 05 9 tO SiizMeie. 1145 12 10 1 13 1 30 1 '5 4 05 4 20 4 40 4 55 5 5 s05 6 5 6 45 7- 7 40 7 55 8 5 9 55 10 15 10 30 10 80 10 45 11 0 11 20 11 45 12 Zondags 2 2 15 2 40 4 40 5 516 5 30 5 46 0 6 25 6^5 7 7 40 7 55 8 15 9 55 10 15 It 30 Autobusdlenslen St. Jansteen-Hulst- Walzoorden vt strntms s Marktbusseu. Van P^iV^Tr iAl!»i! 30 ?o11' tijd' ®ank' Gent 13lfi Bel' tijd. Van Gent 0 Belg tijd, a*nk Axel 7 - en Hulst 7 30 Hoil tijd Op Donderdag v»n Wak oorden naar St Nico'aas 8 25 en van Hulst Terug van St. Nicolas 1 30 en vrd Hulst 2 20. Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146. van Ossenisse 12-, van Hengstdijk 12 15, aank Huist 12 40 en terug resp. 3 10, 3 36, 8 60, aank Walsoorden 4 06 W erkdageu. Vertrek beot van Neuzen Borsseien Aankomst te Vlissiagen vi Vertrek trein van Vlissingen 9 - Vllssingeu ab 47 Middelburg aö 55 Goes a6 15 Kruiningen a6 27 Bergen op Zoom a6 48 Roosendaal a7 Roosendaal a7 05 Rotterdam beurs a8 02 Rotterdam D. P. a8 06 Den Haag H.S. 8 27 Haarlem 8 59 Amsterdam C.S. 9 15 Roosendaal 7 07 Breda 7 26 s'Hertegenbesch 8 08 Utrecht C.S. 8 52 Nijmegen 9 Arnhem 9 20 6 27 6 36 6 58 7 14 7 44 7 57 8 02 9 02 5 05 927 9 69 10 1 8 07 8 26 9 08 9 52 10 - 10 21 7 50 7 53 8 15 8 27 8 48 9 901 In 02 10 05 10 27 10 59 1 15 9 07 26 10 08 10 52 ti ll 20 9 80 11 20 b 2 50 1 cS 2# 642 9 29 11 29 bl2 51 1 58 e3 29 951 U 5 1 16 2 5 c3 51 kd 4a 4# 10 07 1207 22 c4 07 10 37 1237 b 149 2 48 c4 37 10 5) 12 60 b 2 3- c4 50 7 38 11 12 E6 b 2(5 3 08 6 - 7 49 12 02 2 02 6 02 12 05 2 05 b2 65 3?6 6 5 8 40 12 27 2 7 4 19 8 27 90! 12 59 2 51 4 59 8 9 9 41 1 15 3 .5 5 08 9 1 - 1001 11 07 107 «2 07 1 07 7 07 7 42 11 26 1 26 a 2-. 6 3 26 7 26 8 "9 12 08 2 03 a'i 08 4 U8 8 08 8 46 '2 52 2 52 3 62 4 2 7 62 8 52 1 3 - al - R 9 9 98 120 8 20 al 2J 5 20 9 20 9 1 v Arnhem v Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.8. a Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs a Roosendaal v Roosendaal Bergen op Zoom Kruiningen Goes Middelburg i V'issingen 6 41 7 03 7 10 7 52 8 35 8 f 4 6 43 6 69 7 32 7 55 7 69 8 62 a 9 a 913 a 9 34 a 9 46 alt 03 •10 9 a8 41 9 18 11 41 a9 03 9 46 12 03 9 10 1010 12 10 a9 52 10(2 12 52 10 35 11 85 1 Bi 10 51 1151 1 61 8 43 9 18 1113 8 69 9 29 1129 9 32 10 02 12 02 9 55 10 5 1225 2 59 10 29 12 29 10 52 ll u2 l 56 11 - 12 2 11 13 12 14 2 18 11 34 12 43 2 34 11 46 12 59 2 46 12 3 1 2: 3 08 12 09 1 28 8 0' 1 41 2 03 210 2 52 3 35 3 54 2(0 3 38 7 20 8 60 7 29 8 t# 751 9 U 7 45 9 27 8 37 9 48 8 50 10 9 06 18 06 1 02 11 0 9 56 lu 41 0 27 11 iS 10 59 12 - 11 15 0 15 9 07 10 07 9 26 '0 2'. 10 ('8 11 08 10 52 il 52 11 bl2 11 90 e 0 2 7,20 10,30 n 7,40 10.50 8,40 11.S0 9,20 1,5) 4 ankomst trein te Vlisslmgen vm. 8 37 Vertrek boot van Vlissingen 550 9 Borsseien 9' 20 Aankomst te Neuzen 7,10*20 Vertrek boot vau Neuzen 6,45 9 40 11.40 Aankomst te Hoedekenakerke 7.30 10*25 12 25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,'6 11,51 215 Vlissingen 8,84 ïojsi 1254 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes 1. 1.50 2,10 3,10 3..0 12,09 12,22 12.58 Zondagen 4,30 vm 9. 4,51 «.'.O 6,5) 10 20 6.U8 1120 1,10 2,10 2,30 3,15 3,51 4,(9 5,40 6,25 7. 1 «,.9 mat tram. 8,23 4 - 4,20 6,20 7 5 8,4ö 9,15 9,12 nm 7 90 7 40 ,8 4) «.30 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 148 1 (9 2 82 2 55 2 59 3 54 4 4 14 4 43 4 69 62) 5 28 8 41 4 03 4 10 4 52 5 35 6 54 2*1 2 59 3 2 35 3 59 a4 06 al, a5 18 a5 38 a5 60 atf 67 a613 541 6 03 610 6 52 7 Sö 7 54 3 43 3 69 4 32 4-5 4 69 6 4 6 614 6x8 6 9 72 7 28 741 8 03 8 0 8 52 9 35 9 54 5 3 6 59 6 52 6 66 '9 5 8 8 13 8 4 8 46 9 03 909 b 29 b 49 9 10 9 52 10,!5 10 5 v 7 48 7 59 8 32 5> a 9 95- 1 ld tg 0 44 0 =,3 1 21 129 9 44 11 44 2 44 5 48 9 44 8 13 9,49 ll. 9 8,45 10,30 19, 0 8,2iJ 6,*46 9'15 9'3u 11-15 1,14,05 7,30 10 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. V ertrek boot van Walzoorden 7.35 9,2011,15 1 35 3 0 K7 1M 00 Aankomst te Hansweert 805 9B0 1i oYic a .ne' Aankomst te Kruiningen 8,k0 lö,— 12 - 2 204 qk k o k 1 ertrek trein naar Roosendaal 8 27 10,07 1'*07 2 27 5 27 g fV7 ri' v ,-x" Vlis8lBKen 832 11 8412:48 234 4 43 6 43 8 81 10 43 Deze bus r()dt al een, als er passagiers van d» boot ijn. Krniningen—Hansweert— Waizoord«n. Aankomst trein van Roosendaal ,- 7 44 9 32 12,41 9 32 41 5 36 o9 I u rr Vlissingeti 6 26 8.26 0 06 12(6 2» 4 0=. «9! a o* Vertrek van Kruiningen 6,30 8 2l 10 10 1:/ 11 5.25 8 06 Aankomst te Hanswelrt g40 8 c8 10 20 12 6 La Vertrek boot van Hansweert 6.45 8 4 10 25 12 L2 soa' c ?o 8 Aankomst te Walzoorden 7T5 2 U ijg 'SïSfïböï! b(Xrt Bredkeua 6j5 810 926 1M0 165 110 2,25 840 466 610 725 9,0 vm. 7.30 nm 7.5') 8.50 6 45 nm 7 80 8.15 8.47 628 6.- 6 20 7.20 7 '5 *,40 9,15 9,12 i. 9.57 9 49 10,80 11,15 nm 8,44 7.49 9,16 10,- 7 35 11,15 5 'F> 9 20 «0j 11 46 6,4 9,b0 8 0 11,50 6,50 9, 0* 8,20 12, 6,10 8.27 12,07 6 07 8,82 12 43 6,48 10,48 145 7,15 9,41 10.Q'i 10 10 1»20 10,25 10,65 2 25 2 35 2 4* 2, ,0 3 2 8 36 8 36 8.40 g 60 9 25 917 120 9 1231528 9:9 746 1 1516315 64 915 «10 .040110 840 610 910 816 1046 115345 816 ®4| *40 1 10140 1064 iOlO *8' UlJIÊQ 620 624 SOU

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4