Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. DRINK MEER MELK. De Engelsche„keep fit" campagne M 1DOE JEj 1ST rsr VERVOER Axel (Drie Schouwen)Walsoorden. Axel—Terneuzen— Breskens. Tan GentBreskens. Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden t.t. YLISSINGEN—ROOSENDAAL. 8 :o 54 a SPOO R WEG M KCHELEN—TERN EUZEN. t Alleen op werkdagen b Zondag* 19 minuten vroeger, o Alleen ep Zoo- en Feestdagen, Autobusdienst AxelHulst. Van af 3 October 1937 tot nadere aankondiging. VlissingenBorsseienNeuzen. NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHans weertKruiningen. KruiningenHansweertW alioorden Vlissingen Breskens. Breskens—Ylissi ngen. 4 De re kzfn Tan een hond Id 't leven van den hond is de reukzin een overwegende factor. Deze reukzin oirtwikkelt zich vol gens wat Henning, een der eerste onderzoekers op dit gebied, noemt «een zich langzamerhand ontwik keling systeem van biologische doelmatigheid» Het eerste, wai de proefdieren deden zeer doel matig was het beruiken van de tepels der moeder, al het an dpre was voor hen van geen be teekems. Uit het feit, dat het hondje van twee dagen, ofschoon het nog eenige cm. van de tepels verwilderd was, zuigbewegiogen maakte, bleek, dat de reukzin reeds behoorlijk ontwikkeld was. Na acht dagen gebeurde dit ver schijnsel repds op 10- 20 cm. Op den 9 n dag begonneD zij dan ook te snuffelen, en vonden ook hun soortgenooteD belangstelling Daar na besnnff'len zij ook andere dingen op vreemden grond SDuf- felen zij zeer sterk om bekende lucht te vinden. Henning zegt, dat het associa tievermogen van deD reukzin bij den hond zoo groot is, dat slechts één enkele ervaring voldoende is, om de reuk voor altijd vast te houden. (Luigi Ugoloni heeft dit thema in zijn verhaal «De Reuk vao het Kwade» op scnitterende wjjze behandeld) De dieren dan beruiken alle voorwerpen, die in den kennel aanwez'g zijn met 'merkwaardiger wijze uitzondering, den etens bak. Daar gaan zij eerst op den 21«ten dag heen doch na een kort besnuffelen in de drie vol gende dagen, wordt op den 24eo dag de belangstelling zoo groot, dat de inhoud belikt wordt. Sir John Boyd Orr, hoogleeraar aan de Universiteit van Glasgow, heeft eenige merkwaardige bevin dingen gepubliceerd, waaruit reeds ^hans kan worden afgeleid, dat de in geheel Engeland met veel élan gevoerde «Keep Fit» campagne goede resultaten heeft. „Dit is in de eerste plaats te danken aan het verbet: rdo inzicht, dat het groote publiik allengs heeft gekregen in voedingsleer en de voornaamste voedingsmiddelen aldus prof. Orr waarbij vooral de melk genoemd mag worden». De kindersterfte is teruggeloo- pen tot 50 pet. van den omvang van t óór den eerlog de physieke toestand van de kinderen, die nu de school verlaten, is beter, terwijl de gemiddelde lichaamslengte met 1,5 inch (3,75 cm.) is toegenomen, vergeleken bij die in 1914. De gemiddelde levensduur is sedert het begin van onze eeuw met niet minder dan 7 jaar ver lengd. Gebreksziekten zooals ra chitis (Engelsche ziekte) en scor butum (scheurbuik) komen steeds minder voor». >Dat ten opzichte van de voe ding een ware revolutie heeft plaats gehad, springt duidelijk in het oog Geen sterveling zou enkele jaren geleden hebben ge loofd, dat melkgebruik zoo nuttig is. Jongelieden schaamden zieh, om in het openbaar melk te drinken. Ea thans is het evenals in Amerika en de Scandinavische landen de gewoonste zaak ter wereld. Tenslotte bepleit Sir John het melkgebruik gedurende den ar beidstijd de tjjd, die hier door aan het werk onttrokken wordt, kan makkelijk en ruimschoots worden ingehaald doordat de arbeiders meer kunnen presteeren. De goede resultaten van de be weging voor een gezond Engeland moet, afgaande op hieromtrent gepubliceerde gegevens, voor geen klein deel aan het Terhoogde melkgebruik worden toegeschre ven. v O Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K loosterz. Walsoorden 6 15 734 6 h 7 3" 6 35 7 56 6 46 8 07 6 54 8 15 7 01 8 22 7 06 26 711 8 30 9 59 10 03 10 20 10 31 10 39 10 46 10 50 10 64 12 2f 3 5 "1 12 «9 3 01 5 64 12 46 3 20 6 11 12 57 3 (O 6 22 1 0?. 3 37 6 -0 1 12 3 42 6 37 1 16 3 46 6 '1 120 3 50 6 45 Walsoorden 7 20 9 44 12 10 2 44 5 37 6 47 Kloosterz. 7 24 9 48 1? 11 2 48 6 41 6F1 Groenendijk 7 2- 9 f-9 12 1" 2 62 45 6 5 Hengstdijk 7 35 9 69 12 25 2 59 5 51 7 02 Rapenburg 7*3 10 07 12 33 3 07 5 S 7 0 Zaams\g 7 54 1' 18 12 44 3 18 6 09 7 21 Axel 8 12 10 36 11 2 3 .6 6 27 7:9 Driesch. 816 10 40 106 3 4u 6 SI 7 43 T Driesch v Axel v Zaamsl. a Neuzen v Neuzen v boek v Phi i-«p v 1 yam v B ervliet 09 v Ho 'idpi. 7 19 a Brtskens 7 35 5 40 5 14 5 69 6 18 6 19 6 30 6 8i 6 5s 7 34 7 38 7 56 6 15 8 49 89 907 9 8 9 38 9 48 10 04 9 69 10 ('3 10 20 10 <9 11 19 11 29 11 37 11 58 12 08 12 18 12 34 5 51 6 JO 12 26 3 12 29 3 03 5 4 2 46 3 20 6 11 1 05 3 39 1 62 4 37 2 02 4 47 210 4'5 2 31 5 '8 2 41 i 27. 2 51 o 36 3 07 6 52 7 98 7 42 12 8 23 831 8 52 9 02 9 i2 9 2, vBreskens 6 43 v Po f3pl 6 5'! v Riervliet 6 09 Pyi am 6 2o v Pni.ipp, 6 40 v Hoek 6 48 a Neuzen 6 59 v Neuxen 7 35 v Zaamai. 7 54 Axel 812 a Dries h 8 16 8 12 10 42 1 15 4— 7 37 8 28 10 58 1 3) 4 16 7 5 8 3-t 1104 1 41 4 26 8 02 t-49 11 19 i 52 4 37 8 1 9 09 11 39 2 12 4 57 6 33 9 17 11 47 2 20 5 06 8 41 927 11 57 2 0 5 15 8 9 59 12 25 69 6 60 7 02 8 5' 10 18 1244 3 18 609 2l 9 »3 10.(6 102 3 36 6 27 7 3 9 8<' 10 40 1C6 3 40 6 31 7 43 9 34 v Wals. 7 20 9 44 12 10 2 44 vZaamsl. 7 57 10 21 12 47 3 21 v A«el 8 12 1036 102 3 36 v ries-b.5 44 8 17 10 «1 107 341 t We td 6 02 8 83 10 57 1 23 3 57 v Sasv (4. 6 16 8 48 11 17 1 5»' 4 5 v hihpp 6 0 9 09 11 39 2 12 4 57 v P« ram 6 58 9 29 1 59 2 82 5 17 vljzeud. 7 2» 9 89 1 - 07 3 38 28 a 8, ho nd 7 39 9 »3 12 19 8 52 43 v -choond 754 1014 12 55 45 5 5 Bre-kens 3 05 10 33 1 05 4 f-5 6 05 927 6 47 v Breskens 810 9 30 12— 343 7 37 7 4 a Scho"nd. 8 20 9 40 12 20 4 03 7 39 v "«choond. 8 22 9 54 12 34 4 10 viJze.'d. 8 37 11D8 1 42 4 25 7 y v P»r m. 8 49 11 9 1 52 4 (7 - 813 8 13 v Philippine 6 41 9 0 1 4) 2 13 4 58 834 83 v ^*8 v.G. 7 03 9 28 1157 2 31 5 20 854 8 5- v Wes d. 7 17 94 12 10 244 531 905 Dri sch. 7 84 9-59 1/26 3— 5 51 9 '5 a Axel 7 8S pi 03 1229 3 03 5 54 928 IJzendfykeVeldzicht Grens. t.t. v Pyramide 6 58 11 59 2 32 v Veld'ieht 7 16 12 59 3 31 v IJzeudijke 7 09 1«50 82 a IJz n« 1 ij fee 7 23 106 3 37 a Veld icht 7 14 12 57 3 7 a Py'ainide 8 47 1 50 4 95 v Gent ibus) 715 *115 5 50 Alleen ep werkdagen ft ft ft ft ft v St, Janst. 625 8 0 1*20 1230 305 445 606 745 v Walz. 715 905 940 1110 126 355 536 650 840 v Huist 63>-816 1026 1235 8 O-ióOS 1 760 v Huist 765 "45 1020 115<> 205 436 6iü 730 920 a Walz 71085511— 11 35053O645 830 a StJanst950 102 1165 210 440 735 t Op tijdig verzoek van of Daar St. J nsteen. Rijdt alHeen op Zondag. Op tiidig erzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een trambus-haltebO'd. a Al.eeu op werkdagen. M.rktkuisei, Van Hulst 11— Axe' 1130 Holl tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd. Van Ge> t 0 Bp g tijd, aank Axel 7 en Bul* 7 10 Hod tijd. Op D. nderdag »n Wa oorden naar rit Nicoiaas 8 26 en van Hulst 9 Terug vau St Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20. Op M .audag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146. van Oss nisse 12van HeDg^idijk 12 15, aanit. Hulst 12 40, en terug resp. a 10, 3 36, 3 60, aank. Walsoorden 4 06. v Vlissingeu afi 39 aS 2» 7 32 b9 10 10 33 all 30 141 4 26 6 52 7 04 8 01 Middelburg a5 47 a6 38 7 41 b9 20 10 4l all 41 1 49 4 85 £4 713 Goes a6 09 a6 57 7 51 b9 50 11 al2 12 2 09 4 54 ■*m 7 82 8 32 Kruiningen a6 21 a7 13 8 11 blO 08 11 13 al2 3 2 22 511 O O 7 45 8 48 Bergen op Zoom a£ 49 a7 50 8 34 blO 47 11 37 109 2 46 5 45 OQ 8 09 9 22 a Roosendaal a7 02 a8 07 8 ♦7 bil 04 11 51 1 27 2 59 6 02 6 35 8 22 9 38 v Roosendaal a7 08 a8 18 54 11 11 12 10 al 39 8 1U 6 19 6 49 8 34 9 47 a Rotterdam beurs a8 ül a9 26 9 56 12 2S 1 •26 a2 65 a4 26 7 26 7 66 9 54 10 52 Rotterdam D. P. a8 07 a- 30 9 o2 12 21 1 30 a2 69 4 02 7 '0 7 39 9 27 10 41 Den Haag H.S. 8 40 9 54 10 17 12 54 1 3 A 4 29 7 54 801 56 11 21 Haarlem 9 16 10 28 1 28 2 28 3 58 511 8 28 84. 10 29 1158 Amsterdam G.S. 9 32 10 44 11 06 1 44 2 44 414 5 30 8 44 9 04 11 45 0 14 v Roosendaal 7 07 8 58 11 14 12 134 28 615 6 39 8 32 950 a Breda 7 27 9 18 11 45 12 20 2 02 5 - 6 35 6 f9 8 53 10 10 's Hertegeubeseb 8 15 9 59 12 51 1 02 259 5 66 7 19 7 40 9 41 10 55 Utrecht C.S. 910 10 53 1 53 1 53 3 53 6 53 8 06 8 53 10 27 cll 48 Nijmegen 9 11 05 2 05 a4 09 8 08 89) 10 46 oil 39 Arnhem 9 27 11 32 a2 31 4 56 8 33 8 48 11 15 cll 59 v Arnhem 7 - 8 27 9 30 11 30 1 32 2 01 a4 31 a6 32 8 30 v Nijmegen 7 25 8 48 9 56 11 56 1 57 2 55 4 56 a6 57 8 57 Utrecht C.8. 7 32 8 35 1011 12 11 1 59 311 4 59 711 856 's Hertogenbosch 8 ,9 9 32 1100 2 44 a4 6 14 8 9 45 Breda 9 05 10 18 1141 46 3 25 a4 47 6 24 8 46 10 26 1» Roosendaal 9 26 10 38 1201 2 06 3 45 a6 09 6 44 9 06 10 46 Amsterdam C.S. 6 63 a8 915 11 45 145 2 46 4 35 6 45 8 34 Haarlem 711 a8 6 931 12 01 2 01 3 01 4 46 7 01 83 Den Haag H.S. 7 51 a8 51 10 06 12 36 2 36 3 36 4 54 7 36 9 27 Rotterdam D.P. 8 20 9 24 1042 100 3 04 4 01 5 26 8 00 9 58 Rotterdam Beurs 8 26 9 29 10 34 103 a2 03 4 05 504 8 03 5» 3* Rooseudaal 9 21 10 6 11 34 2 06 3 56 a5 10 6 31 9 03 10 42 T Rooseudaal a 9 33 10 48 121 >6 2 16 4 01 ah 16 6 53 9 12 10 57 Bergen op Zoem a 9 47 al 2 21 2 31 415 a5 31 714 9 26 11 I' Kruiningen alO 13 a;2 52 3 04 4 49 a5 55 7 47 9 54 ll 87 rOOr alO 26 al 05 22 6 02 a6 09 8 05 10 06 11 49 Middelburg alO 46 al 23 3 42 621 ad 29 8 36 10 23 0d9 a Vussingen aio 54 1142 al 80 3 50 5 28 a6 37 8 42 10 30 016 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicelaas v St. Nic. n. Antw a Antwerpen v St. N'ie. n. Mech iMech len v Meehelen a Brussel 515 9 58 5 24 10 06 5 33 10 14 5 41 10 21 5 53 10 33 713 1i 40 7 22 12 05 7 58 12 20 8 14 12 08 9 08 103 9 15 1 16 9 31 131 a Alleen op werkdagen. 1 04 1 3 1 21 1 29 1 40 251 3 Oj 3 32 3 09 4 07 4 15 4 31 4 02a 5 50b 4 1 a 5 5-b 4 21a 6 06b 428a6 l4b 4 42a 6 24b 6 58a 7 43b 6 0? 7 SS 6 42 8 23 60'a7 :5b 702a8 7b 7 15 9 05b 7 31 92 b V Brussel 6 CO IC 00 1 20 6 a Meehelen 6 15 10 5 1 85 6 15 V Meehelen 6 19» 10 25 1 57 6 31 a St. Nie. v. Meeb. 7 18 11 26 2 52 7 33 T Antw. n. St. Nie. 6 48 11 *9 2 42 7 27 a St. Nic. v. Autw. 7 18 12 04 3 "7 45 V St. Nie a. Tem. 7 26 12 09 3 08 7 53 Hulst 7 20 12 03 3 - 7 44 Kijkuit 7 27 12 11 3 08 7 51 Axel 7 86 12 19 3 16 7 59 Sluiskil 7 46 12 28 3 24 8 08 a Ter Neuzen 7 63 12 87 3 31 8 15 b Alleen on Zon- en Feestdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas vau Gent a Selzaete j Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. t a Brussel a Alleen ep 5 50 5 59 6 03 6 07 6 20 7 06 7 50a 11 25 7 59 11 34 8 03a 11 38 h07a 11 42 8 20a 11 65 9 05a 12 40 7 231103 12.6a 610 134a - 8 05 11 46 150a 6 55 8 u4 11 52 1 i>2 9 21 9f5 1251 8 1047 Zou- en Feestdagen. Spoorweg Ter NeuzenGent. v Brussel a Geut St. P. Geut St. P. Geat Dp. a Selzaete .v Selzaete Sas van Geut Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter UrsHn b Alleen op werkdagen 440 449 4 3 437 507 552 a7 24 11 8 59 6 15 a« 21 11 34 4 54 7 46 «25 a8 31 1' 55 5 00 8 44 64i »8 43 12 14 6 14 816 7 22 a9 19 12 53 6 54 9 36 7 30 a9 21 1 b6 20 9 40a 7- a8 61 12 30 b5 60 9 10a 7 08 a8 59 12 3 b6 8 9 18a 7 12a 9 03 12 42 b6 02 9 22a 7 16 a 9 07 12 46 b6 06 9 26a 7 94 a 9 15 12 64 b6l4 9 34a v Axel 7 11 20 v Zu-ddorpe 715 1130 v Keewacht 7 30 1145 v ct Jansteen 7 45 12 06 a Hulst 8 12 45 4 20 v HuBt 4 35 v St. Jan-teen 4 50 v Koew cht 5 20 v Zuiddorpe 5 30 v Ax"l 3 80 2 30 6 30 8 40 2 45 6 40 9 10 3 16 n 9,-0 3 40 7 20 9 45 8 50 780 Autobusdieiist Terneuzen Selzaete. Neuzen t Werkdage n V 8 10 30 12- 3 5 5 30 7 35 V Sluiskil 815 10 45 12 15 3 30 5-5 7T>0 a Selzaete 8 40 u 10 1240 3 50 b l<> 8 10 V Se zaete 9 40 1120 1 16 4 6 5 9 45 V Slu s il 10 1 4C 1 35 4 20 6 5'' 10 06 Neuzen 1015 1155 150 4S5 ¥05 10 20 10 80 1046 11 10 11 iO 11 40 1155 Zondagen 2 15 2 40 4 0 5 05 5 20 5 30 0 46 6 '0 6 25 7 30 7 55 8 10 9 40 6 50 10 05 7 05 H zS Werkdagen. Neuzen—Borsseien—Yllsslngen. Vertrek boot vau Neuzen va Borsseien Aankomst te Vlissingen vi Vertrek trein van Vlissingen 9,08 7,20 7,40 8,40 9,20 10,80 10,50 11,60 Ml 2.— 2,20 3,20 4,25 4,40 6- 7,04 12,16 12,39 12 59 1,10 2,10 8,50 4 4,20 6,20 7,50 8,35 0- 10,06 8,01 8,05 8,35 9,20 Aankomst trein te Vlissingen vu, 8,44 1 Vertrek boot vau Vlissingen 5,60 9,— Borsseien 9,20 Aankomst te Neuzen. 7,— 10,20 Vertrek boot vau Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,25 Vertrek trein naar Roosendaal 7,69 11,— 2,09 4,64 7,32 Vlissingen 8,- 11,47 4,16 1,01 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6,07 Vlissingen 7,6? 9,48 12,10 2J)7 6^16 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,46 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,35 7^30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,263565406,50 335 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 7,20 9 06 Vertrek van Hansweert 7,66 9,4512,0? 2,- 4,26 7,26 9 0a* Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4,35 7,85 915* Vertrek trein naar Roosendaal 8,11 10,0812,30 2,29 5,11 7,45 Vlissingen 8,16 10.1812,62 3,04 4,49 7,47 9 54 Deze bus rfjdt al'een, als er passagiers van de boot ïijn. Aankomst trein van Roosendaal 7,38 10 11 11,313,02 4,47 5,63 7,46 Vlissingen 6.20 8,09 10 06 12,28 2,20 0.-- 5,09 7.43 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,15 1015 12,3, 3,05 4 50 6,- 7,60 Aankomst te Hansweert 6 35 8,26 10 25 12,40 3.16 5,- 6.10 8,— ertrek boot van Hansweert 6.40 8,8 110,35 12,45 8.20 5 05 6,15 6 Aankomst te Walzoorden 7.10 9 11,06 1,16 3,50 5 36 6,45 8,80 Aank. tr. Vlissingen 714 844 1054 li42 1215 12,9 180 H50 28 63" 741 84/ Vertr. boot Vlissingen 616 746 9—1016 1130 245 2 815 4/0 545 7— 9— Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 926 Zondagen vm 10.80 nm. 7.40 10,50 8— 11 59 9.- nm. 1.41 628 rm. 9 nm. 6 10 9.20 6.80 10 20 7.80 vm 6.40 in, 5 40 7.26 6,25 7,59 7,32 9.02 7,07 vm. 8,59 nm. 8,01 7,57 8.30 9,35 8,85 10,20 9,20 7,20 7.50 7.51 8,06 8,11 8,43 1,25 6,50 8,35 1,5 5 7.20 9,06 2,- 7,25 9,0. 2,10 7,85 9,15* 2, 2 7,46 8,04 7,47 9,54 Vertr. boot Breskens «55 815 93" 1046 1900 116 230 346 5—616 730 931 Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101326 140 2.5 410 526 64 766 956 ertr. «rein Vli«ainjf«o 782 908 920 1033 1 30 141 *25 5 5 53J 704 1 De dienstregeling op den 2en Kerstdag is als die op de Zondagen: die op den Nieuw, jaarsdagen 2en Paaschdag en daa Hemelvaartsdag als die op de werkdagen, 6,40 7,10 8,41 8,09 8.50 9- »,05 9,35 3.02 2 20 3,06 3,16 3,20 3.50 7.46 7,41 7.50 8.— 8.- 8.30 9431142121512 9528"48 746 11151246315 645725 810 it'40110 340 610 750 816 1046 116345 «15 8- 840 U10140410 640 825 910 141 425 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1938 | | pagina 4