Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
DRINK MEER MELK.
De Engelsche„keep fit" campagne
M 1DOE
JEj 1ST
rsr VERVOER
Axel (Drie Schouwen)Walsoorden.
Axel—Terneuzen— Breskens.
Tan
GentBreskens.
Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden t.t.
YLISSINGEN—ROOSENDAAL.
8 :o
54
a
SPOO R WEG M KCHELEN—TERN EUZEN.
t Alleen op werkdagen b Zondag* 19 minuten vroeger, o Alleen ep Zoo- en Feestdagen,
Autobusdienst AxelHulst.
Van af 3 October 1937 tot nadere aankondiging.
VlissingenBorsseienNeuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHans weertKruiningen.
KruiningenHansweertW alioorden
Vlissingen Breskens.
Breskens—Ylissi ngen.
4
De re kzfn Tan een hond
Id 't leven van den hond is de
reukzin een overwegende factor.
Deze reukzin oirtwikkelt zich vol
gens wat Henning, een der eerste
onderzoekers op dit gebied, noemt
«een zich langzamerhand ontwik
keling systeem van biologische
doelmatigheid» Het eerste, wai
de proefdieren deden zeer doel
matig was het beruiken van
de tepels der moeder, al het an
dpre was voor hen van geen be
teekems. Uit het feit, dat het
hondje van twee dagen, ofschoon
het nog eenige cm. van de tepels
verwilderd was, zuigbewegiogen
maakte, bleek, dat de reukzin
reeds behoorlijk ontwikkeld was.
Na acht dagen gebeurde dit ver
schijnsel repds op 10- 20 cm. Op
den 9 n dag begonneD zij dan ook
te snuffelen, en vonden ook hun
soortgenooteD belangstelling Daar
na besnnff'len zij ook andere
dingen op vreemden grond SDuf-
felen zij zeer sterk om bekende
lucht te vinden.
Henning zegt, dat het associa
tievermogen van deD reukzin bij
den hond zoo groot is, dat slechts
één enkele ervaring voldoende is,
om de reuk voor altijd vast te
houden. (Luigi Ugoloni heeft dit
thema in zijn verhaal «De Reuk
vao het Kwade» op scnitterende
wjjze behandeld)
De dieren dan beruiken alle
voorwerpen, die in den kennel
aanwez'g zijn met 'merkwaardiger
wijze uitzondering, den etens
bak. Daar gaan zij eerst op den
21«ten dag heen doch na een
kort besnuffelen in de drie vol
gende dagen, wordt op den 24eo
dag de belangstelling zoo groot,
dat de inhoud belikt wordt.
Sir John Boyd Orr, hoogleeraar
aan de Universiteit van Glasgow,
heeft eenige merkwaardige bevin
dingen gepubliceerd, waaruit reeds
^hans kan worden afgeleid, dat de
in geheel Engeland met veel élan
gevoerde «Keep Fit» campagne
goede resultaten heeft.
„Dit is in de eerste plaats te
danken aan het verbet: rdo inzicht,
dat het groote publiik allengs
heeft gekregen in voedingsleer en
de voornaamste voedingsmiddelen
aldus prof. Orr waarbij
vooral de melk genoemd mag
worden».
De kindersterfte is teruggeloo-
pen tot 50 pet. van den omvang
van t óór den eerlog de physieke
toestand van de kinderen, die nu
de school verlaten, is beter, terwijl
de gemiddelde lichaamslengte met
1,5 inch (3,75 cm.) is toegenomen,
vergeleken bij die in 1914.
De gemiddelde levensduur is
sedert het begin van onze eeuw
met niet minder dan 7 jaar ver
lengd. Gebreksziekten zooals ra
chitis (Engelsche ziekte) en scor
butum (scheurbuik) komen steeds
minder voor».
>Dat ten opzichte van de voe
ding een ware revolutie heeft
plaats gehad, springt duidelijk in
het oog Geen sterveling zou
enkele jaren geleden hebben ge
loofd, dat melkgebruik zoo nuttig
is. Jongelieden schaamden zieh,
om in het openbaar melk te
drinken. Ea thans is het evenals
in Amerika en de Scandinavische
landen de gewoonste zaak ter
wereld.
Tenslotte bepleit Sir John het
melkgebruik gedurende den ar
beidstijd de tjjd, die hier door aan
het werk onttrokken wordt, kan
makkelijk en ruimschoots worden
ingehaald doordat de arbeiders
meer kunnen presteeren.
De goede resultaten van de be
weging voor een gezond Engeland
moet, afgaande op hieromtrent
gepubliceerde gegevens, voor geen
klein deel aan het Terhoogde
melkgebruik worden toegeschre
ven.
v
O
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K loosterz.
Walsoorden
6 15 734
6 h 7 3"
6 35 7 56
6 46 8 07
6 54 8 15
7 01 8 22
7 06 26
711 8 30
9 59
10 03
10 20
10 31
10 39
10 46
10 50
10 64
12 2f 3 5 "1
12 «9 3 01 5 64
12 46 3 20 6 11
12 57 3 (O 6 22
1 0?. 3 37 6 -0
1 12 3 42 6 37
1 16 3 46 6 '1
120 3 50 6 45
Walsoorden 7 20 9 44 12 10 2 44 5 37 6 47
Kloosterz. 7 24 9 48 1? 11 2 48 6 41 6F1
Groenendijk 7 2- 9 f-9 12 1" 2 62 45 6 5
Hengstdijk 7 35 9 69 12 25 2 59 5 51 7 02
Rapenburg 7*3 10 07 12 33 3 07 5 S 7 0
Zaams\g 7 54 1' 18 12 44 3 18 6 09 7 21
Axel 8 12 10 36 11 2 3 .6 6 27 7:9
Driesch. 816 10 40 106 3 4u 6 SI 7 43
T Driesch
v Axel
v Zaamsl.
a Neuzen
v Neuzen
v boek
v Phi i-«p
v 1 yam
v B ervliet 09
v Ho 'idpi. 7 19
a Brtskens 7 35
5 40
5 14
5 69
6 18
6 19
6 30
6 8i
6 5s
7 34
7 38
7 56
6 15
8 49
89
907
9 8
9 38
9 48
10 04
9 69
10 ('3
10 20
10 <9
11 19
11 29
11 37
11 58
12 08
12 18
12 34
5 51
6 JO
12 26 3
12 29 3 03 5 4
2 46 3 20 6 11
1 05 3 39
1 62 4 37
2 02 4 47
210 4'5
2 31 5 '8
2 41 i 27.
2 51 o 36
3 07 6 52
7 98
7 42
12
8 23
831
8 52
9 02
9 i2
9 2,
vBreskens 6 43
v Po f3pl 6 5'!
v Riervliet 6 09
Pyi am 6 2o
v Pni.ipp, 6 40
v Hoek 6 48
a Neuzen 6 59
v Neuxen 7 35
v Zaamai. 7 54
Axel 812
a Dries h 8 16
8 12 10 42 1 15 4— 7 37
8 28 10 58 1 3) 4 16 7 5
8 3-t 1104 1 41 4 26 8 02
t-49 11 19 i 52 4 37 8 1
9 09 11 39 2 12 4 57 6 33
9 17 11 47 2 20 5 06 8 41
927 11 57 2 0 5 15 8
9 59 12 25 69 6 60 7 02 8 5'
10 18 1244 3 18 609 2l 9 »3
10.(6 102 3 36 6 27 7 3 9 8<'
10 40 1C6 3 40 6 31 7 43 9 34
v Wals. 7 20 9 44 12 10 2 44
vZaamsl. 7 57 10 21 12 47 3 21
v A«el 8 12 1036 102 3 36
v ries-b.5 44 8 17 10 «1 107 341
t We td 6 02 8 83 10 57 1 23 3 57
v Sasv (4. 6 16 8 48 11 17 1 5»' 4 5
v hihpp 6 0 9 09 11 39 2 12 4 57
v P« ram 6 58 9 29 1 59 2 82 5 17
vljzeud. 7 2» 9 89 1 - 07 3 38 28
a 8, ho nd 7 39 9 »3 12 19 8 52 43
v -choond 754 1014 12 55 45 5 5
Bre-kens 3 05 10 33 1 05 4 f-5 6 05 927
6 47
v Breskens
810
9 30
12— 343
7 37
7 4
a Scho"nd.
8 20
9 40
12 20 4 03
7 39
v "«choond.
8 22
9 54
12 34 4 10
viJze.'d.
8 37
11D8
1 42 4 25
7 y
v P»r m.
8 49
11 9
1 52 4 (7
- 813
8 13
v Philippine 6 41
9 0
1 4)
2 13 4 58
834
83
v ^*8 v.G. 7 03
9 28
1157
2 31 5 20
854
8 5-
v Wes d. 7 17
94
12 10
244 531
905
Dri sch. 7 84
9-59 1/26
3— 5 51
9 '5
a Axel 7 8S
pi 03
1229
3 03 5 54
928
IJzendfykeVeldzicht Grens. t.t.
v Pyramide
6 58
11 59
2 32
v Veld'ieht 7 16
12 59
3 31
v IJzeudijke
7 09
1«50
82
a IJz n« 1 ij fee 7 23
106
3 37
a Veld icht
7 14
12 57
3 7
a Py'ainide 8 47
1 50
4 95
v Gent ibus)
715
*115
5 50
Alleen ep werkdagen
ft ft ft ft ft
v St, Janst. 625 8 0 1*20 1230 305 445 606 745 v Walz. 715 905 940 1110 126 355 536 650 840
v Huist 63>-816 1026 1235 8 O-ióOS 1 760 v Huist 765 "45 1020 115<> 205 436 6iü 730 920
a Walz 71085511— 11 35053O645 830 a StJanst950 102 1165 210 440 735
t Op tijdig verzoek van of Daar St. J nsteen. Rijdt alHeen op Zondag.
Op tiidig erzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
trambus-haltebO'd. a Al.eeu op werkdagen.
M.rktkuisei,
Van Hulst 11— Axe' 1130 Holl tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd.
Van Ge> t 0 Bp g tijd, aank Axel 7 en Bul* 7 10 Hod tijd.
Op D. nderdag »n Wa oorden naar rit Nicoiaas 8 26 en van Hulst 9
Terug vau St Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20.
Op M .audag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1146. van Oss nisse 12van HeDg^idijk 12 15, aanit. Hulst 12 40,
en terug resp. a 10, 3 36, 3 60, aank. Walsoorden 4 06.
v Vlissingeu
afi 39
aS
2»
7
32 b9
10
10
33
all 30
141
4 26
6 52
7 04
8 01
Middelburg
a5 47
a6
38
7
41 b9
20
10
4l
all 41
1 49
4 85
£4
713
Goes
a6 09
a6
57
7
51 b9
50
11
al2 12
2 09
4 54
■*m
7 82
8 32
Kruiningen
a6 21
a7
13
8
11 blO
08
11
13
al2 3
2 22
511
O
O
7 45
8 48
Bergen op Zoom
a£ 49
a7
50
8
34 blO
47
11
37
109
2 46
5 45
OQ
8 09
9 22
a Roosendaal
a7 02
a8
07
8
♦7 bil
04
11
51
1 27
2 59
6 02
6 35
8 22
9 38
v Roosendaal
a7 08
a8
18
54 11
11
12
10
al 39
8 1U
6 19
6 49
8 34
9 47
a Rotterdam beurs
a8 ül
a9
26
9
56 12
2S
1
•26
a2 65
a4 26
7 26
7 66
9 54
10 52
Rotterdam D. P.
a8 07
a-
30
9
o2 12
21
1
30
a2 69
4 02
7 '0
7 39
9 27
10 41
Den Haag H.S.
8 40
9
54
10
17 12
54
1
3 A
4 29
7 54
801
56
11 21
Haarlem
9 16
10
28
1
28
2
28
3 58
511
8 28
84.
10 29
1158
Amsterdam G.S.
9 32
10
44
11
06 1
44
2
44
414
5 30
8 44
9 04
11 45
0 14
v Roosendaal
7 07
8
58 11
14
12
134
28
615 6 39
8 32
950
a Breda
7 27
9
18 11
45
12
20
2 02
5 -
6 35 6 f9
8 53
10 10
's Hertegeubeseb
8 15
9
59 12
51
1
02
259
5 66
7 19
7 40
9 41
10 55
Utrecht C.S.
910
10
53 1
53
1
53
3 53
6 53
8 06
8 53
10 27
cll 48
Nijmegen
9
11
05
2
05
a4 09
8 08
89)
10 46
oil 39
Arnhem
9 27
11
32
a2
31
4 56
8 33
8 48
11 15
cll 59
v Arnhem
7 -
8
27
9 30
11 30
1 32
2 01
a4 31
a6 32
8 30
v Nijmegen
7 25
8 48
9 56
11 56
1 57
2 55
4 56
a6 57
8 57
Utrecht C.8.
7 32
8 35
1011
12 11
1 59
311
4 59
711
856
's Hertogenbosch
8 ,9
9 32
1100
2 44
a4
6 14
8
9 45
Breda
9 05
10
18
1141
46
3 25
a4 47
6 24
8 46
10 26
1» Roosendaal
9 26
10 38
1201
2 06
3 45
a6 09
6 44
9 06
10 46
Amsterdam C.S.
6 63
a8
915
11 45
145
2 46
4 35
6 45
8 34
Haarlem
711
a8
6
931
12 01
2 01
3 01
4 46
7 01
83
Den Haag H.S.
7 51
a8 51
10 06
12 36
2 36
3 36
4 54
7 36
9 27
Rotterdam D.P.
8 20
9 24
1042
100
3 04
4 01
5 26
8 00
9 58
Rotterdam Beurs
8 26
9 29
10 34
103
a2 03
4 05
504
8 03
5» 3*
Rooseudaal
9 21
10
6
11 34
2
06
3 56
a5 10
6 31
9 03
10 42
T Rooseudaal
a 9 33
10 48
121 >6
2
16
4 01
ah 16
6 53
9 12
10 57
Bergen op Zoem
a 9 47
al 2 21
2
31
415
a5 31
714
9 26
11 I'
Kruiningen
alO 13
a;2 52
3
04
4 49
a5 55
7 47
9 54
ll 87
rOOr
alO 26
al 05
22
6 02
a6 09
8 05
10 06
11 49
Middelburg
alO 46
al 23
3
42
621
ad 29
8 36
10 23
0d9
a Vussingen
aio 54
1142
al 80
3
50
5 28
a6 37
8 42
10 30
016
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicelaas
v St. Nic. n. Antw
a Antwerpen
v St. N'ie. n. Mech
iMech len
v Meehelen
a Brussel
515 9 58
5 24 10 06
5 33 10 14
5 41 10 21
5 53 10 33
713 1i 40
7 22 12 05
7 58 12 20
8 14 12 08
9 08 103
9 15 1 16
9 31 131
a Alleen op werkdagen.
1 04
1 3
1 21
1 29
1 40
251
3 Oj
3 32
3 09
4 07
4 15
4 31
4 02a 5 50b
4 1 a 5 5-b
4 21a 6 06b
428a6 l4b
4 42a 6 24b
6 58a 7 43b
6 0? 7 SS
6 42 8 23
60'a7 :5b
702a8 7b
7 15 9 05b
7 31 92 b
V
Brussel
6 CO
IC 00
1 20
6
a
Meehelen
6 15 10 5
1 85
6 15
V
Meehelen
6 19»
10 25
1 57
6 31
a
St. Nie. v. Meeb.
7 18
11 26
2 52
7 33
T
Antw. n. St. Nie.
6 48
11 *9
2 42
7 27
a
St. Nic. v. Autw.
7 18
12 04
3
"7 45
V
St. Nie a. Tem.
7 26
12 09
3 08
7 53
Hulst
7 20
12 03
3 -
7 44
Kijkuit
7 27
12 11
3 08
7 51
Axel
7 86
12 19
3 16
7 59
Sluiskil
7 46
12 28
3 24
8 08
a
Ter Neuzen
7 63
12 87
3 31
8 15
b Alleen on Zon- en Feestdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas vau Gent
a Selzaete
j Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
t
a Brussel
a Alleen ep
5 50
5 59
6 03
6 07
6 20
7 06
7 50a 11 25
7 59 11 34
8 03a 11 38
h07a 11 42
8 20a 11 65
9 05a 12 40
7 231103 12.6a 610
134a -
8 05 11 46 150a 6 55
8 u4 11 52 1 i>2 9 21
9f5 1251 8 1047
Zou- en Feestdagen.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
v Brussel
a Geut St. P.
Geut St. P.
Geat Dp.
a Selzaete
.v Selzaete
Sas van Geut
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter UrsHn
b Alleen op werkdagen
440
449
4 3
437
507
552
a7 24
11
8 59
6 15
a« 21
11 34
4 54
7 46
«25
a8 31
1' 55
5 00
8 44
64i
»8 43
12 14
6 14
816
7 22
a9 19
12 53
6 54
9 36
7 30
a9 21
1
b6 20
9 40a
7-
a8 61
12 30 b5 60
9 10a
7 08
a8 59
12 3
b6 8
9 18a
7 12a 9 03
12 42 b6 02
9 22a
7 16
a 9 07
12 46 b6 06
9 26a
7 94
a 9 15
12 64 b6l4
9 34a
v Axel 7 11 20
v Zu-ddorpe 715 1130
v Keewacht 7 30 1145
v ct Jansteen 7 45 12 06
a Hulst 8 12 45
4 20 v HuBt
4 35 v St. Jan-teen
4 50 v Koew cht
5 20 v Zuiddorpe
5 30 v Ax"l
3 80
2 30
6 30
8 40
2 45
6 40
9 10
3 16
n
9,-0
3 40
7 20
9 45
8 50
780
Autobusdieiist Terneuzen Selzaete.
Neuzen
t
Werkdage
n
V
8
10 30
12- 3 5
5 30
7 35
V
Sluiskil
815
10 45
12 15 3 30
5-5
7T>0
a
Selzaete
8 40
u 10
1240 3 50
b l<>
8 10
V
Se zaete
9 40
1120
1 16 4
6 5
9 45
V
Slu s il
10
1 4C
1 35 4 20
6 5''
10 06
Neuzen
1015
1155
150 4S5
¥05
10 20
10 80
1046
11 10
11 iO
11 40
1155
Zondagen
2 15
2 40
4 0
5 05
5 20
5 30
0 46
6 '0
6 25
7 30
7 55
8 10
9 40
6 50 10 05
7 05 H zS
Werkdagen.
Neuzen—Borsseien—Yllsslngen.
Vertrek boot vau Neuzen va
Borsseien
Aankomst te Vlissingen vi
Vertrek trein van Vlissingen
9,08
7,20
7,40
8,40
9,20
10,80
10,50
11,60
Ml
2.—
2,20
3,20
4,25
4,40
6-
7,04
12,16 12,39
12 59
1,10
2,10
8,50
4
4,20
6,20
7,50
8,35
0-
10,06
8,01
8,05
8,35
9,20
Aankomst trein te Vlissingen vu, 8,44 1
Vertrek boot vau Vlissingen 5,60 9,—
Borsseien 9,20
Aankomst te Neuzen. 7,— 10,20
Vertrek boot vau Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,25
Vertrek trein naar Roosendaal 7,69 11,— 2,09 4,64 7,32
Vlissingen 8,- 11,47 4,16 1,01
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6,07
Vlissingen 7,6? 9,48 12,10 2J)7 6^16
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,46
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,35 7^30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,263565406,50 335
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 7,20 9 06
Vertrek van Hansweert 7,66 9,4512,0? 2,- 4,26 7,26 9 0a*
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4,35 7,85 915*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,11 10,0812,30 2,29 5,11 7,45
Vlissingen 8,16 10.1812,62 3,04 4,49 7,47 9 54
Deze bus rfjdt al'een, als er passagiers van de boot ïijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,38 10 11 11,313,02 4,47 5,63 7,46
Vlissingen 6.20 8,09 10 06 12,28 2,20 0.-- 5,09 7.43
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,15 1015 12,3, 3,05 4 50 6,- 7,60
Aankomst te Hansweert 6 35 8,26 10 25 12,40 3.16 5,- 6.10 8,—
ertrek boot van Hansweert 6.40 8,8 110,35 12,45 8.20 5 05 6,15 6
Aankomst te Walzoorden 7.10 9 11,06 1,16 3,50 5 36 6,45 8,80
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1054 li42 1215 12,9 180 H50 28 63" 741 84/
Vertr. boot Vlissingen 616 746 9—1016 1130 245 2 815 4/0 545 7— 9—
Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 926
Zondagen
vm 10.80 nm. 7.40
10,50 8—
11 59 9.-
nm. 1.41
628
rm. 9 nm. 6 10
9.20 6.80
10 20 7.80
vm 6.40 in, 5 40
7.26 6,25
7,59 7,32
9.02 7,07
vm. 8,59 nm. 8,01
7,57 8.30
9,35 8,85
10,20 9,20
7,20
7.50
7.51
8,06
8,11
8,43
1,25 6,50 8,35
1,5 5 7.20 9,06
2,- 7,25 9,0.
2,10 7,85 9,15*
2, 2 7,46
8,04 7,47 9,54
Vertr. boot Breskens «55 815 93" 1046 1900 116 230 346 5—616 730 931
Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101326 140 2.5 410 526 64 766 956
ertr. «rein Vli«ainjf«o 782 908 920 1033 1 30 141 *25 5 5 53J 704 1
De dienstregeling op den 2en Kerstdag is als die op de Zondagen: die op den Nieuw,
jaarsdagen 2en Paaschdag en daa Hemelvaartsdag als die op de werkdagen,
6,40
7,10
8,41
8,09
8.50
9-
»,05
9,35
3.02
2 20
3,06
3,16
3,20
3.50
7.46
7,41
7.50
8.—
8.-
8.30
9431142121512 9528"48
746 11151246315 645725
810 it'40110 340 610 750
816 1046 116345 «15 8-
840 U10140410 640 825
910 141 425 704