ffts. sas ar a is ss ss "°is'5 s; s a ff Allerlei. Zeeuw seh-Vlaanische Tramweg-Maatschappij. Een stevig winter ontbot M 1 D D XTJ EN 1ST VERVOER. VLISSIN GEN—ROOSENDAAL. 8 :o k Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger. 0 Alleen op Zon- en Feestdagen, SPOORWEG «ECHELEN—TERNEUZEN. Autobusdienst AxelHulst. Van af 3 October 1937 tot nadere aankondiging. NeHzenHoedekenskerke. WalzoordenHansweert—Kruiningen. Er uiningen—HansweertWalzoorden. VlissingenBreskens. BreskensVlissingen. De maaltijd, dien we aan 't be gin van iederen nieuwen dag ge bruiken, heelt de zeer bepaalde bedoeling, om ons >fit< te maken ▼oor de dagtaak. Het ontbijt verzorgt ons met de noodige hoeveelheid voedingsstof fen, die onze energie gedurende de werkzame ochtenduren op peil houden en ons ontbijt in den winter dient dit nog des te zorg vuldiger te doen, omdat het ons óók moet helpen aan een voldoen- o® mate van weerstandsvermogen tegen de kou. Uit den aard der zaak zal ons voedsel, hetzij we het warm of koud tot ons nemen, in ons lichaam ge durende de oxydatie een hoeveel heid warmte leveren wat da' betreft zou het ons dus onverschil- lig kunnen laten, hoe de tempe ratuur van ons voedsel was. Maar naast dit theoretische feit doet zich de practische waarneming voor, dat we ons 's winters beha- gelijker voelen, als een maaltijd ons ook iets warms te bieden beeft al zou het desnoods enkel een war me drank zijn bij de »koude« bo terham. Dat is trouwens een kleine moeite de melk van den vorigen dag eveD verhitten (koken is niet noodig, daar dit den vorigen dag reeds gebeurd is). Aan te bevelen is ook de maat regel om het winterontbijt aan wat »stevigheid« te helpen, door in de koudste maanden waime pap te eten. Ook daaraan behoeft niet veel tjjd te worden besteedde z.g. »vlugkokendec havermout geeft binnen 10 minuten een smakelijk ontbijt, dat op een kleine gas pit, een petroleumstel of een elec- trische plaat gemakkelijk zich zelf gaar maakt, terwijl voor het dekken van de tafel en het thee zetten wordt gezorgd. Wilt U 't nog gemakkelijker Breng dan 's avonds de melk aan de kook, laat er de havermout een paar minuten in meekoken eD pak dan de pan ineen hooikistof in een stuk of tien kranten den vo'genden ochtend zal de pap gaar zijn en beeft ze slechts het opwar men van 5 a 10 minuten noodig, om te kunnen worden gegeten. Griesmeel vraagt ook geen lan- gereu kooktijd dan 10 minuten, en andere >vlokken<soorten evenmin. Ten slotte bestaat er nog een bijzonder gemakkelijk middelde gort of de havermout in fUsschen. Als we die den vorigeD dag hebben laten bezorgen, dan kan ze 's och tends kant en klaar in de pan ge daan worden om even op de ge- wenschte temperatuur te komen. De gortpap met stroop, of de ha vermout met wat suiker, vormt voor menigeen een prettige variatie bij de boterham, die het heele jaar door al op de ontbijttafel is verschenen. M. Wittop Koning, Het oude testament op een briefkaart. De N der Oostenrijksche land bouwer Franz Wielach heeft, hoe wel zijn hand anders deD ploeg en de zeis hanteert, in ruim 3 maan den ot rond 130 uren de geschie denis van het Oude TestameDt met 32 000 woorden op een gewone Oostenrgksche briefkaart aange bracht. Geschreven werd met tjjne pen nen (veertien stuks werden ver bruikt) en met noteu-inkt; de op schriften der hoofdstukken zijn in roode inkt uitgevoerd. Sleehts een onbuigzame wil heeft dit meester werk kunnen doen ontstaan, dat met een vergrootglas gemakkelijk gelezen kan worden, terwijl het echter met het vrije oog werd geschreven. De kaart bevat den tekst voor een boek van meer dan honderd bladzijden en is de kleinste bijbel ter wereld. De gevangenis is dag en nacht gesloten en tóch steeds vol, de tempels staan altyd open en zjju steeds leeg. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K loosterz. Walsoorden 6 15 7 34 6 73< 6 35 7 56 6 46 8 "7 6 54 8 15 7 01 8 22 7 06 26 7 1' 8 sO 9 59 10 "3 10 20 10 SI 10 39 10 46 10 50 1054 i2 26 3 5 1 12 29 3 01 o 54 2 46 3 20 6 11 12 57 3 tO 1 0 3 37 1 12 3 42 1 16 3 46 12» 350 6 22 6/0 6 31 6 '1 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch, 7 20 7 24 72- 7 35 7 a3 7 54 8 12 8 16 9 44 9 48 9f»2 9 59 10 07 1" 18 10 26 10 40 12 10 2 44 1? U 2 48 12 18 2 52 12 25 2 59 12 33 3 07 12 44 3 18 1 2 3 36 1 06 3 40 5 37 6 47 5 41 6*1 5 45 6 5> 5 51 7 02 5 59 7 0 6 09 7 21 6 27 7 19 6 31 7 43 v Driesch. 5 40 7 34 9 69 12 26 3 5 51 v Axel 5 4 38 *0 <3 12 2" 3 03 5 4 v Z»»ms!. 5 69 7 56 '0 20 2 '6 3 0 6 11 7 23 a euzen 6 18 t ln 10 >9 1 05 3 3' 6 0 7 4? v Neuzen 6 19 8 49 11 19 J 62 4 37 - 12 v 1 oek 6 3 8 9 11 29 2 02 4s7 8 23 Pi 1i^p 6 3 1 9 Oï 11 37 2 10 4 *5 831 v y am 6 5e 9 8 11 68 2 31 5 S 8 52 B ervliet 09 9 38 12 08 2 41 2 i 9 02 Ho dp' 7 1" 9*8 |2 18 2M 0 36 9 2 a Br sten» 7 35 10 04 12 34 3 07 5 52 92 Axel—Terneuzen— Breskens. vPre^kens 5, 43 v Ho f'pl f 59 v ut rvliet 6 09 Pyram. 6 20 v Pici ipp 6 40 v Huek 6 48 a Neuzen 6 59 v Neuzen 7 35 Znainsl. 7 54 Axel 8 12 a Dr,esch 8 16 8 12 10 42 1 15 4— 7 37 8 28 10 *8 1 8i 4 16 7 5 8 3- 1108 141 4 26 8 02 i- 49 11 19 t 62 4 37 8 1 9 09 11 39 2 12 4 57 6 33 9 17 1147 2 20 5 05 8 41 9 27 11 57 2 0 5 15 8 l 9 59 12 25 59 5 50 7 02 8 54 10 18 1244 3 18 609 7 21 9 13 10 46 102 3?6 6 27 7 3 9 30 10 40 1C6 3 40 6 31 7 43 9 34 AxelSas van GentBreskens. T Wals. Zaan,sl v A el v ri*s*b,5 44 v We td 6 02 v Sasv 14, 6 18 v bilipp 6 0 v P ram 6 58 v IJ ze nd. 7 2 a ho no 7 39 v choood 75) a Br« keuso 7 20 7 57 8,2 0 36 817 10 *1 8 33 10 57 8 48 1 17 9 09 11 <9 9 29 159 9 >;9 l 0' 9 12 19 1014 1/ 55 10 t 1 05 9 44 12 10 2 44 10 21 12 7 3 21 Ol 3 36 107 311 23 3 57 1 ö11 4 5 2 12 4 5' 2 82 5 17 n 38 28 3 '2 43 45 5 5 4 5 b 05 6 47 7 4 7 39 7 8 8 13 83 8 52 927 v Breskens a Scho »nd. v Hchoond. vijzend. v Pvr m. v Ph'lippine 6 41 v as v. G. 7 03 v We» d. 7 17 Dri 8' h. 7 84 a Axel 7 33 8 10 8 iO 8 22 8 37 8 49 9 0 9 28 94 9 59 10 03 9 30 9 40 9 64 11 08 11 i9 1' 40 1157 12 10 12 26 12 29 12— 343 12 20 4 03 12 34 4 10 1 42 4 25 1 52 4 37 2 13 4 58 2 81 5 20 2 44 5 34 3- 5 51 3 03 5 54 7 37 813 834 854 908 9 '5 928 V Pyramide 6 68 1159 2 32 V v iJzendijke 7 09 12 50 3 2i a a V cld/.icht 7 14 12 57 3 7 a v Gent ibus) 715 *115 6 60 IJzendtykeVeldzicht Grens, Veldzicht IJz noijke a Pyramide TT. 7 16 7 23 8 47 Aiieen op werkdagen 12 69 1 06 1 50 3 31 8 37 4 35 Autobusdiensten St, JansteenHuistWalzoorden t,t. ft ft v St. Janst. 626 8 0 1-20 1230 305 445 605 v Huist 630816 1025 1235 8 0<io0 6 1 a Walz 710 856 11— 11 - 850 530 645 t Op tijdig verzoek van of 745 v Walz. 715 905 9*0 1110 125 355 536 650 8<0 750 v Hulst 765 '45 1020 1150 205 435 61O 730 920 830 a StJanst 8950 1025 1165 210 440 736 St. J -nsteen. Rijdt ailieen op Zondag. Op tijdig vei zoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een trambus-haltebo d. a Alleen op werkdagen. Marktbuasen. Van Hulst 11— Axel 1130 Holl tijd, aank, Gent 12 15 Belg. tijd. Van Gent i 0 Belg tijd, a?nk Axel 7 en flulsi 7 30 Hoil tijd. Op Donderdag van Wal-oorden naar St. Nicolaas 8 25 en van Hulst 9 Terug van St. Nicolaas 1 30 en van Hulst 2 20. Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde nsar Hulst: 1146. van Ossenisse 12—, van Hengstdijk 1215, aank. Hulst 12 40, en terug resp. 8 10, 8 36, 8 60, aank, Walsoorden 4 06. V Vlissingen «6 39 aS 2i 7 32 b9 10 10 33 all 30 141 4 25 6 52 7 04 8 01 II Middelburg a5 47 a6 33 7 41 b9 20 10 41 all 4t 1 49 4 35 713 Goes a6 09 a6 57 7 59 b9 50 11 al2 12 2 09 4 54 wa 7 82 8 32 a Kruiningen a6 21 a7 13 811 blO 08 11 13 al2 3d 2 22 611 O O 7 45 8 48 a Bergen op Zoom a6 49 a7 50 8 34 blO 47 11 37 1 09 2 46 5 45 03 8 09 9 22 a Roosendaal a7 02 a8 07 8 -7 bll 04 11 61 1 27 2 59 6 02 6 35 8 22 9 38 V Roosendaal a7 08 a8 13 5*4 11 11 12 10 al 39 3 10 6 ,9 6 49 8 34 9 47 a Rotterdam beurs a8 01 a9 26 9 56 12 28 126 a2 55 a4 26 7 26 7 66 9 64 10 52 a Rotterdam D. P. a8 07 a 30 9.2 12 21 1 30 a2 69 4 02- 7 10 7 39 9 27 lu 41 »l Den Haag H.S. 8 40 9 54 10 17 12 54 1 54 3 y4 4 29 7 54 801 56 11 21 •1 Haarlem 9 16 10 28 128 2 28 3 58 511 8 28 84) 10 29 1158 a Amsterdam C.S. 9 32 10 44 1 06 144 2 44 414 5 30 8 44 9 04 11 46 0 14 y Roosendaal 7 07 8 58 1114 12 134 28 6 15 6 39 8 32 950 a Breda 7 27 918 11 15 12 20 2 02 6 6 35 69 8 53 10 10 's Hertogenbosch 8 5 9 9 12 51 102 2.9 5 66 7 19 7 40 941 10 55 11 Utrecht C.S. 9 10 10 53 153 163 3 53 6 i>3 8 05 8 58 10 27 ell 48 it Nijmegen 9 11 05 2 05 a4 09 8 08 82 10 46 dl 39 Arnhem 9 27 11 32 a9 31 4 56 8 33 8 48 11 15 ell 59 v Arnhem 1 Nijmegen v Utrecht C.S. 's Hertogenbosch .Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs a Roosendaal v Roosendaal Bergen er Zoom Kruinmgen »oet> Middelburg a ViiRsimren 7 - 7 25 7 32 8 9 9 05 9 25 6 53 711 7 51 8 20 8 26 921 a 9 33 a»~ 47 aio 13 aiO '6 ali «6 aiO 54 8 27 8 48 8 35 9 32 10 18 10 38 «8- aH 16 a» 51 9 24 9 29 10 16 10 48 1142 9 30 11 30 1 32 201 a4 3l a6 82 8 30 9 56 11 56 1 57 2 55 4 56 a6 57 8 57 10 11 1211 1 59 3 11 4 69 7 11 8 56 1106 1— 2 44 a4- 5 44 8 9 45 1141 1 46 3 25 a4 47 6 24 8 46 10 26 1201 2 06 3 45 a5 09 6 44 9 03 10 46 9 15 11 45 145 2 46 4 35 6 45 8 34 9 31 12 01 2 01 3 01 4 46 7 01 8 81 10 06 12 36 2 36 3 36 4 64 7.16 9 27 10 42 100 3 04 4 01 5 26 8 00 9 58 10 34 103 a2 03 4 05 5 04 8 03 9 34 1134 2 06 3 66 a6 10 6 31 9 03 10 42 12 6 2 16 4 01 a6 16 6 53 9 12 10 57 *19 21 2 31 415 a5 31 7 14 9 26 1111 *'2 52 3 04 4 49 a5 55 7 47 9 54 11 87 al 05 3 33 6 02 «6 09 8 05 10 06 11 49 al 23 3 42 6 21 a6 29 8 35 10 23 0 09 ai 3o 3 50 5 28 a6 37 8 42 10 30 0 16 v Ter Neuzen Sluiskil Axel B Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech "len v Meehelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 713 1) 40 7 22 12 05 7 58 12 20 8 14 12 03 9 08 1 03 9 15 1 IE 9 31 131 a Alleen op werkdagen. 2 04 2 3 221 2 29 2 40 2 48 3 3 32 3 09 4 07 4 15 4 81 5 02a 5 l'a 5 21a 5 28a 5 42a 5 58a 607 6 42 6 05a 7 02a 7 15 731 6 50b 6 5*b 7 06b 7 14b 24b 7 43b 7 55 8 23 7 48b 8 40b 8 45b 90 b V Brussel 6 CO 10 00 120 6 a Mechele» 6 '5 10 '5 1 35 6 15 V Meehelen 6 19 10 25 1 57 6 29 a St. Nie. v. Meeh 7 19 11 26 2 52 7 31 V Antw. n. St. Nic. 6 48 11 49 2 42 7 27 a St. Nic. v. Antw. 718 12 04 3 7 45 V St. Nie n. Tern. 7 25 12 09 3 10 7 51 11 Hulst 8 20 1 03 4- 8 44 11 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 861 ii Axel 8 86 1 IS 416 8 59 ii Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 U8 a Ter Neuzen 8 63 1 87 4 34 915 b Alleen on Zon- en Feestdagen. V Neuzen 8 - 10 30 V Sluiskil 8 15 10 45 a Selzaete 8 40 U 10 V Se zaete 9 40 11 20 V SIu s il 10 1! 40 a Neuzen 1015 11 55 v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. T a Brussel a Alleen op Spoorweg 6 50 8 50a 12 25 540 6 59 8 59 12 34 549 7 03 l' 03a 12 38 8 3 7 07 9 07a 12 42 657 7 20 9 20 a 12 55 6 '7 7 05 9 05a 12 40 552 7 2311 03 8 05 11 45 8 44 11 52 9 f5 1251 12 66a 610 134a - 1 50a 6 55 1 62 9 21 3 - 10 47 Ter NeuzenGent. v Brussel a Gent St. P. v Geut St. P. Qeat Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Geut Philippire Sluiskilbrug Sluiskil a Ter Neuzen «7 21 11 - 8 50 6 15 «8 21 11 34 4 54 7 46 «25 .«8 31 li 55 5 00 8 34 «41 «8 43 12 14 5 14 8 '6 7 22 a9 19 12 52 6 54 9 25 7 30 «9 21 1 b« 20 9 30a 8 *9 61 1 30 b6 50 10-a 8 08 a9 59 IS- b6 18 10 09a 812a 10 03 1 42 b7 02 10 12a 8 16 a'C 07 146 b? 06 1016a 8 24 aiO 15 1 54 b714 10 24a Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen. V Axel 7 11 20 4 20 V Zu ddorpe 715 11 30 4 35 V Koewacht 7 30 11 45 4 50 V v t Jansteen 7 45 12 06 5 20 a Hulst 8 - 12 16 5 30 V Hubt v St. Jan<teen v Koewacht v Zuiddorpe v Axel S 30 2 30 6 30 8 40 2 45 6 40 9 10 8 16 7 - 9 0 3 40 7 20 9 45 3 50 7 30 Autobusdienst Terneuzen —Selzaete. Werkdagan 12- 12 15 12 40 1 15 1 35 1 50 3 5 3 30 3 50 4 4 20 4S5 5 30 5 '5 b 10 6!5 6 50 7(5 7 85 7 5) 8 10 9 45 10 06 10 20 10 30 1046 11 10 1120 11 40 11 55 Zondagen 2 15 2 40 4 40 5 05 5 20 5 30 6 46 6 10 6 25 7f5 7 50 8 10 9 45 6 50 1005 7 05 10 20 Werkdagen. Neuzen—Borsselen—Yligsingea. Vertrek boot van Neuzen tu. 7,20 10,30 na. 2.— Borsselen 7,40 10,50 2,20 Aankoast te Viissiugeu va. 8,40 11,50 3,20 Vertrek trein van Vlissiugen 9,08 9,20 1,41 4^5 VlissingenBorsselenNeuzen. Aankoast trein te Vlissingeu va, 8,44 Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen 5,60 9,- 9,20 7,- 10,20 na 12,15 12,39 12 59 1,10 2,10 4,40 6- 7.04 3,50 4 4,20 6,20 Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 11,— 2.09 11 Vlissingen 8,— 11,47 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes HoedekenskerkeNeuzen. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6 07 I. Vlissingen 7,67 9,48 12,10 ï'o7 6A5 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,06 3,50 6 45 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,35 7^30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 Vertrek van Hansweert 7,F6 9,4512,05 Aankomst te Kruiningen 8,05 9,55 12,15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,1110,08 12,30 Vlissingen 8,16 10,13 12,52 2,50 5,40 7,50 3,35 6,26 8,35 4,64 7,32 0,- 4,16 7,07 10,06 met tram. 8,01 8,05 8,. 5 9,20 1,26 3,55 5 40 6,60 8 36 1,55 4,25 6 10 7,20 9 06 2,- 4,25 7,26 S 05* 2,10 4,35 7,86 916* 2,22 5,11 7,45 3,04 4,49 7,47 9 54 Zondagen vm 10.30 nm 7 40 10,60 8.- 1150 nm. 1.41 5.28 vm. 9.— nm. 6.10 9.20 6.30 10.20 7.80 vm 6.40 nm. 5 40 7.26 6,25 7,5» 7,32 9.02 7.07 vm. 8.59 nm. 8,01 7,57 8 80 9,35 8,85 10,20 9,20 7,20 7.50 7,55 8,06 8,11 8,48 1,25 6,50 8,36 1,56 7,20 9,06 2,— 7,25 9,0a» 2,10 7,35 9,15» 2, 2 7,46 3,04 7,47 9,54 6,40 7,10 8,41 8,09 8.50 9- »,05 9,35 3.02 2 20 3,06 3,16 3,20 3.50 7.46 7,43 7,50 8.— 8.- 8 30 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot ïfjn Aankomst trein van Roosendaal 7,3810 11 11,313,02 4 47 5,68 7,46 x. 'V Vlissingen 6.20 8,09 101'6 12,28 2 20 5,09 7,43 Vertrek van Kruiningen 6,2a 8, 5 10 16 12,80 3,06 4.50 6,- 7,60 Aankomst te Hansweert 6,35 8,25 10 25 12,40 8,16 6,— 6.10 8,— Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,3010,85 12,45 8,20 6 05 6,15 8 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3,50 5 36 6,45 8,30 Aank. tr. Vlissingen 714 844 1054 1,42 1215 12 9 130 350 528 637 741 842 Vertr. boot Vlissingen 615 ;46 9— 1015 1130 1245 2— 315 430 545 7— 9_ Aank. boot Breskens 640 810 926 1040 1155 110 2,25 840 456 610 725 926 Vertr. boot Breskens «56 815 93: 1046 1200 116 230 346 5- 616 730 930 de*: 9431142121512 9528543 745 16151246315 645725 810 1040110 340 610 750 816 1045116845 615 8- 840 1110140 HO 64' 82 j 910 141 426 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1937 | | pagina 4