ffts. sas ar a is ss ss "°is'5 s; s a ff
Allerlei.
Zeeuw seh-Vlaanische Tramweg-Maatschappij.
Een stevig winter ontbot
M 1 D D XTJ EN
1ST VERVOER.
VLISSIN GEN—ROOSENDAAL.
8 :o
k Alleen op werkdagen b Zondags
10 minuten vroeger. 0 Alleen op Zon- en Feestdagen,
SPOORWEG «ECHELEN—TERNEUZEN.
Autobusdienst AxelHulst.
Van af 3 October 1937 tot nadere aankondiging.
NeHzenHoedekenskerke.
WalzoordenHansweert—Kruiningen.
Er uiningen—HansweertWalzoorden.
VlissingenBreskens.
BreskensVlissingen.
De maaltijd, dien we aan 't be
gin van iederen nieuwen dag ge
bruiken, heelt de zeer bepaalde
bedoeling, om ons >fit< te maken
▼oor de dagtaak.
Het ontbijt verzorgt ons met de
noodige hoeveelheid voedingsstof
fen, die onze energie gedurende de
werkzame ochtenduren op peil
houden en ons ontbijt in den
winter dient dit nog des te zorg
vuldiger te doen, omdat het ons
óók moet helpen aan een voldoen-
o® mate van weerstandsvermogen
tegen de kou.
Uit den aard der zaak zal ons
voedsel, hetzij we het warm of koud
tot ons nemen, in ons lichaam ge
durende de oxydatie een hoeveel
heid warmte leveren wat da'
betreft zou het ons dus onverschil-
lig kunnen laten, hoe de tempe
ratuur van ons voedsel was.
Maar naast dit theoretische feit
doet zich de practische waarneming
voor, dat we ons 's winters beha-
gelijker voelen, als een maaltijd
ons ook iets warms te bieden beeft
al zou het desnoods enkel een war
me drank zijn bij de »koude« bo
terham. Dat is trouwens een kleine
moeite de melk van den vorigen
dag eveD verhitten (koken is niet
noodig, daar dit den vorigen dag
reeds gebeurd is).
Aan te bevelen is ook de maat
regel om het winterontbijt aan wat
»stevigheid« te helpen, door in de
koudste maanden waime pap te
eten.
Ook daaraan behoeft niet veel
tjjd te worden besteedde z.g.
»vlugkokendec havermout geeft
binnen 10 minuten een smakelijk
ontbijt, dat op een kleine gas
pit, een petroleumstel of een elec-
trische plaat gemakkelijk zich
zelf gaar maakt, terwijl voor het
dekken van de tafel en het thee
zetten wordt gezorgd.
Wilt U 't nog gemakkelijker
Breng dan 's avonds de melk
aan de kook, laat er de havermout
een paar minuten in meekoken eD
pak dan de pan ineen hooikistof
in een stuk of tien kranten den
vo'genden ochtend zal de pap gaar
zijn en beeft ze slechts het opwar
men van 5 a 10 minuten noodig,
om te kunnen worden gegeten.
Griesmeel vraagt ook geen lan-
gereu kooktijd dan 10 minuten, en
andere >vlokken<soorten evenmin.
Ten slotte bestaat er nog een
bijzonder gemakkelijk middelde
gort of de havermout in fUsschen.
Als we die den vorigeD dag hebben
laten bezorgen, dan kan ze 's och
tends kant en klaar in de pan ge
daan worden om even op de ge-
wenschte temperatuur te komen.
De gortpap met stroop, of de ha
vermout met wat suiker, vormt
voor menigeen een prettige variatie
bij de boterham, die het heele
jaar door al op de ontbijttafel is
verschenen.
M. Wittop Koning,
Het oude testament op
een briefkaart.
De N der Oostenrijksche land
bouwer Franz Wielach heeft, hoe
wel zijn hand anders deD ploeg en
de zeis hanteert, in ruim 3 maan
den ot rond 130 uren de geschie
denis van het Oude TestameDt met
32 000 woorden op een gewone
Oostenrgksche briefkaart aange
bracht.
Geschreven werd met tjjne pen
nen (veertien stuks werden ver
bruikt) en met noteu-inkt; de op
schriften der hoofdstukken zijn in
roode inkt uitgevoerd. Sleehts een
onbuigzame wil heeft dit meester
werk kunnen doen ontstaan, dat
met een vergrootglas gemakkelijk
gelezen kan worden, terwijl het
echter met het vrije oog werd
geschreven. De kaart bevat den
tekst voor een boek van meer
dan honderd bladzijden en is de
kleinste bijbel ter wereld.
De gevangenis is dag en nacht
gesloten en tóch steeds vol, de
tempels staan altyd open en zjju
steeds leeg.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K loosterz.
Walsoorden
6 15 7 34
6 73<
6 35 7 56
6 46 8 "7
6 54 8 15
7 01 8 22
7 06 26
7 1' 8 sO
9 59
10 "3
10 20
10 SI
10 39
10 46
10 50
1054
i2 26 3 5 1
12 29 3 01 o 54
2 46 3 20 6 11
12 57 3 tO
1 0 3 37
1 12 3 42
1 16 3 46
12» 350
6 22
6/0
6 31
6 '1
6 45
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch,
7 20
7 24
72-
7 35
7 a3
7 54
8 12
8 16
9 44
9 48
9f»2
9 59
10 07
1" 18
10 26
10 40
12 10 2 44
1? U 2 48
12 18 2 52
12 25 2 59
12 33 3 07
12 44 3 18
1 2 3 36
1 06 3 40
5 37 6 47
5 41 6*1
5 45 6 5>
5 51 7 02
5 59 7 0
6 09 7 21
6 27 7 19
6 31 7 43
v Driesch.
5 40
7 34
9 69
12 26 3
5 51
v Axel
5 4
38
*0 <3
12 2" 3 03 5
4
v Z»»ms!.
5 69
7 56
'0 20
2 '6 3 0
6 11
7 23
a euzen
6 18
t ln
10 >9
1 05 3 3'
6
0
7 4?
v Neuzen
6 19
8 49
11 19
J 62 4 37
- 12
v 1 oek
6 3
8 9
11 29
2 02 4s7
8 23
Pi 1i^p
6 3 1
9 Oï
11 37
2 10 4 *5
831
v y am
6 5e
9 8
11 68
2 31 5 S
8 52
B ervliet
09
9 38
12 08
2 41 2 i
9 02
Ho dp'
7 1"
9*8
|2 18
2M 0 36
9 2
a Br sten» 7 35
10 04
12 34
3 07 5 52
92
Axel—Terneuzen— Breskens.
vPre^kens 5, 43
v Ho f'pl f 59
v ut rvliet 6 09
Pyram. 6 20
v Pici ipp 6 40
v Huek 6 48
a Neuzen 6 59
v Neuzen 7 35
Znainsl. 7 54
Axel 8 12
a Dr,esch 8 16
8 12 10 42 1 15 4— 7 37
8 28 10 *8 1 8i 4 16 7 5
8 3- 1108 141 4 26 8 02
i- 49 11 19 t 62 4 37 8 1
9 09 11 39 2 12 4 57 6 33
9 17 1147 2 20 5 05 8 41
9 27 11 57 2 0 5 15 8 l
9 59 12 25 59 5 50 7 02 8 54
10 18 1244 3 18 609 7 21 9 13
10 46 102 3?6 6 27 7 3 9 30
10 40 1C6 3 40 6 31 7 43 9 34
AxelSas van GentBreskens.
T Wals.
Zaan,sl
v A el
v ri*s*b,5 44
v We td 6 02
v Sasv 14, 6 18
v bilipp 6 0
v P ram 6 58
v IJ ze nd. 7 2
a ho no 7 39
v choood 75)
a Br« keuso
7 20
7 57
8,2 0 36
817 10 *1
8 33 10 57
8 48 1 17
9 09 11 <9
9 29 159
9 >;9 l 0'
9 12 19
1014 1/ 55
10 t 1 05
9 44 12 10 2 44
10 21 12 7 3 21
Ol 3 36
107 311
23 3 57
1 ö11 4 5
2 12 4 5'
2 82 5 17
n 38 28
3 '2 43
45 5 5
4 5 b 05
6 47
7 4
7 39
7 8
8 13
83
8 52
927
v Breskens
a Scho »nd.
v Hchoond.
vijzend.
v Pvr m.
v Ph'lippine 6 41
v as v. G. 7 03
v We» d. 7 17
Dri 8' h. 7 84
a Axel 7 33
8 10
8 iO
8 22
8 37
8 49
9 0
9 28
94
9 59
10 03
9 30
9 40
9 64
11 08
11 i9
1' 40
1157
12 10
12 26
12 29
12— 343
12 20 4 03
12 34 4 10
1 42 4 25
1 52 4 37
2 13 4 58
2 81 5 20
2 44 5 34
3- 5 51
3 03 5 54
7 37
813
834
854
908
9 '5
928
V Pyramide
6 68
1159
2 32
V
v iJzendijke
7 09
12 50
3 2i
a
a V cld/.icht
7 14
12 57
3 7
a
v Gent ibus)
715
*115
6 60
IJzendtykeVeldzicht Grens,
Veldzicht
IJz noijke
a Pyramide
TT.
7 16
7 23
8 47
Aiieen op werkdagen
12 69
1 06
1 50
3 31
8 37
4 35
Autobusdiensten St, JansteenHuistWalzoorden t,t.
ft ft
v St. Janst. 626 8 0 1-20 1230 305 445 605
v Huist 630816 1025 1235 8 0<io0 6 1
a Walz 710 856 11— 11 - 850 530 645
t Op tijdig verzoek van of
745 v Walz. 715 905 9*0 1110 125 355 536 650 8<0
750 v Hulst 765 '45 1020 1150 205 435 61O 730 920
830 a StJanst 8950 1025 1165 210 440 736
St. J -nsteen. Rijdt ailieen op Zondag.
Op tijdig vei zoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
trambus-haltebo d. a Alleen op werkdagen.
Marktbuasen.
Van Hulst 11— Axel 1130 Holl tijd, aank, Gent 12 15 Belg. tijd.
Van Gent i 0 Belg tijd, a?nk Axel 7 en flulsi 7 30 Hoil tijd.
Op Donderdag van Wal-oorden naar St. Nicolaas 8 25 en van Hulst 9
Terug van St. Nicolaas 1 30 en van Hulst 2 20.
Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde nsar Hulst:
1146. van Ossenisse 12—, van Hengstdijk 1215, aank. Hulst 12 40,
en terug resp. 8 10, 8 36, 8 60, aank, Walsoorden 4 06.
V
Vlissingen
«6 39
aS 2i
7 32
b9 10
10 33
all 30
141
4 25
6 52
7 04
8 01
II
Middelburg
a5 47
a6 33
7 41
b9 20
10 41
all 4t
1 49
4 35
713
Goes
a6 09
a6 57
7 59
b9 50
11
al2 12
2 09
4 54
wa
7 82
8 32
a
Kruiningen
a6 21
a7 13
811
blO 08
11 13
al2 3d
2 22
611
O
O
7 45
8 48
a
Bergen op Zoom
a6 49
a7 50
8 34
blO 47
11 37
1 09
2 46
5 45
03
8 09
9 22
a
Roosendaal
a7 02
a8 07
8 -7
bll 04
11 61
1 27
2 59
6 02
6 35
8 22
9 38
V
Roosendaal
a7 08
a8 13
5*4
11 11
12 10
al 39
3 10
6 ,9
6 49
8 34
9 47
a
Rotterdam beurs
a8 01
a9 26
9 56
12 28
126
a2 55 a4 26
7 26
7 66
9 64
10 52
a
Rotterdam D. P.
a8 07
a 30
9.2
12 21
1 30
a2 69
4 02-
7 10
7 39
9 27
lu 41
»l
Den Haag H.S.
8 40
9 54
10 17
12 54
1 54
3 y4
4 29
7 54
801
56
11 21
•1
Haarlem
9 16
10 28
128
2 28
3 58
511
8 28
84)
10 29
1158
a
Amsterdam C.S.
9 32
10 44
1 06
144
2 44
414
5 30
8 44
9 04
11 46
0 14
y
Roosendaal
7 07
8 58
1114
12
134
28
6 15
6 39
8 32
950
a
Breda
7 27
918
11 15
12 20
2 02
6
6 35
69
8 53
10 10
's Hertogenbosch
8 5
9 9
12 51
102
2.9
5 66
7 19
7 40
941
10 55
11
Utrecht C.S.
9 10
10 53
153
163
3 53
6 i>3
8 05
8 58
10 27
ell 48
it
Nijmegen
9
11 05
2 05
a4 09
8 08
82
10 46
dl 39
Arnhem
9 27
11 32
a9 31
4 56
8 33 8 48
11 15 ell 59
v Arnhem
1 Nijmegen
v Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
.Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
a Roosendaal
v Roosendaal
Bergen er Zoom
Kruinmgen
»oet>
Middelburg
a ViiRsimren
7 -
7 25
7 32
8 9
9 05
9 25
6 53
711
7 51
8 20
8 26
921
a 9 33
a»~ 47
aio 13
aiO '6
ali «6
aiO 54
8 27
8 48
8 35
9 32
10 18
10 38
«8-
aH 16
a» 51
9 24
9 29
10 16
10 48
1142
9 30 11 30 1 32 201 a4 3l a6 82 8 30
9 56 11 56 1 57 2 55 4 56 a6 57 8 57
10 11 1211 1 59 3 11 4 69 7 11 8 56
1106 1— 2 44 a4- 5 44 8 9 45
1141 1 46 3 25 a4 47 6 24 8 46 10 26
1201 2 06 3 45 a5 09 6 44 9 03 10 46
9 15 11 45 145 2 46 4 35 6 45 8 34
9 31 12 01 2 01 3 01 4 46 7 01 8 81
10 06 12 36 2 36 3 36 4 64 7.16 9 27
10 42 100 3 04 4 01 5 26 8 00 9 58
10 34 103 a2 03 4 05 5 04 8 03 9 34
1134 2 06 3 66 a6 10 6 31 9 03 10 42
12 6 2 16 4 01 a6 16 6 53 9 12 10 57
*19 21 2 31 415 a5 31 7 14 9 26 1111
*'2 52 3 04 4 49 a5 55 7 47 9 54 11 87
al 05 3 33 6 02 «6 09 8 05 10 06 11 49
al 23 3 42 6 21 a6 29 8 35 10 23 0 09
ai 3o 3 50 5 28 a6 37 8 42 10 30 0 16
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
B Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech "len
v Meehelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
713 1) 40
7 22 12 05
7 58 12 20
8 14 12 03
9 08 1 03
9 15 1 IE
9 31 131
a Alleen op werkdagen.
2 04
2 3
221
2 29
2 40
2 48
3
3 32
3 09
4 07
4 15
4 81
5 02a
5 l'a
5 21a
5 28a
5 42a
5 58a
607
6 42
6 05a
7 02a
7 15
731
6 50b
6 5*b
7 06b
7 14b
24b
7 43b
7 55
8 23
7 48b
8 40b
8 45b
90 b
V
Brussel
6 CO
10 00
120
6
a
Mechele»
6 '5
10 '5
1 35
6 15
V
Meehelen
6 19
10 25
1 57
6 29
a
St. Nie. v. Meeh
7 19
11 26
2 52
7 31
V
Antw. n. St. Nic.
6 48
11 49
2 42
7 27
a
St. Nic. v. Antw.
718
12 04
3
7 45
V
St. Nie n. Tern.
7 25
12 09
3 10
7 51
11
Hulst
8 20
1 03
4-
8 44
11
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
861
ii
Axel
8 86
1 IS
416
8 59
ii
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 U8
a
Ter Neuzen
8 63
1 87
4 34
915
b Alleen on Zon- en Feestdagen.
V
Neuzen
8 -
10 30
V
Sluiskil
8 15
10 45
a
Selzaete
8 40
U 10
V
Se zaete
9 40
11 20
V
SIu s il
10
1! 40
a
Neuzen
1015
11 55
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
T
a Brussel
a Alleen op
Spoorweg
6 50 8 50a 12 25 540
6 59 8 59 12 34 549
7 03 l' 03a 12 38 8 3
7 07 9 07a 12 42 657
7 20 9 20 a 12 55 6 '7
7 05 9 05a 12 40 552
7 2311 03
8 05 11 45
8 44 11 52
9 f5 1251
12 66a 610
134a -
1 50a 6 55
1 62 9 21
3 - 10 47
Ter NeuzenGent.
v Brussel
a Gent St. P.
v Geut St. P.
Qeat Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Geut
Philippire
Sluiskilbrug
Sluiskil
a Ter Neuzen
«7 21
11 -
8 50
6 15
«8 21
11 34
4 54
7 46
«25
.«8 31
li 55
5 00
8 34
«41
«8 43
12 14
5 14
8 '6
7 22
a9 19
12 52
6 54
9 25
7 30
«9 21
1
b« 20
9 30a
8
*9 61
1 30 b6 50
10-a
8 08
a9 59
IS-
b6 18
10 09a
812a 10 03
1 42 b7 02
10 12a
8 16
a'C 07
146 b? 06
1016a
8 24
aiO 15
1 54 b714
10 24a
Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen.
V
Axel
7
11 20
4 20
V
Zu ddorpe
715
11 30
4 35
V
Koewacht
7 30
11 45
4 50
V
v t Jansteen 7 45
12 06
5 20
a
Hulst
8 -
12 16
5 30
V Hubt
v St. Jan<teen
v Koewacht
v Zuiddorpe
v Axel
S 30
2 30
6 30
8 40
2 45
6 40
9 10
8 16
7 -
9 0
3 40
7 20
9 45
3 50
7 30
Autobusdienst Terneuzen —Selzaete.
Werkdagan
12-
12 15
12 40
1 15
1 35
1 50
3 5
3 30
3 50
4
4 20
4S5
5 30
5 '5
b 10
6!5
6 50
7(5
7 85
7 5)
8 10
9 45
10 06
10 20
10 30
1046
11 10
1120
11 40
11 55
Zondagen
2 15
2 40
4 40
5 05
5 20
5 30
6 46
6 10
6 25
7f5
7 50
8 10
9 45
6 50 1005
7 05 10 20
Werkdagen.
Neuzen—Borsselen—Yligsingea.
Vertrek boot van Neuzen tu. 7,20 10,30 na. 2.—
Borsselen 7,40 10,50 2,20
Aankoast te Viissiugeu va. 8,40 11,50 3,20
Vertrek trein van Vlissiugen 9,08 9,20 1,41 4^5
VlissingenBorsselenNeuzen.
Aankoast trein te Vlissingeu va, 8,44
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
5,60 9,-
9,20
7,- 10,20
na 12,15 12,39
12 59
1,10
2,10
4,40
6-
7.04
3,50
4
4,20
6,20
Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55
Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 11,— 2.09
11 Vlissingen 8,— 11,47
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
HoedekenskerkeNeuzen.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6 07
I. Vlissingen 7,67 9,48 12,10 ï'o7 6A5
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,06 3,50 6 45
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,35 7^30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66
Vertrek van Hansweert 7,F6 9,4512,05
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,55 12,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1110,08 12,30
Vlissingen 8,16 10,13 12,52
2,50 5,40 7,50
3,35 6,26 8,35
4,64 7,32 0,-
4,16 7,07 10,06
met tram.
8,01
8,05
8,. 5
9,20
1,26 3,55 5 40 6,60 8 36
1,55 4,25 6 10 7,20 9 06
2,- 4,25 7,26 S 05*
2,10 4,35 7,86 916*
2,22 5,11 7,45
3,04 4,49 7,47 9 54
Zondagen
vm 10.30 nm 7 40
10,60 8.-
1150
nm. 1.41
5.28
vm. 9.— nm. 6.10
9.20 6.30
10.20 7.80
vm 6.40 nm. 5 40
7.26 6,25
7,5» 7,32
9.02 7.07
vm. 8.59 nm. 8,01
7,57 8 80
9,35 8,85
10,20 9,20
7,20
7.50
7,55
8,06
8,11
8,48
1,25 6,50 8,36
1,56 7,20 9,06
2,— 7,25 9,0a»
2,10 7,35 9,15»
2, 2 7,46
3,04 7,47 9,54
6,40
7,10
8,41
8,09
8.50
9-
»,05
9,35
3.02
2 20
3,06
3,16
3,20
3.50
7.46
7,43
7,50
8.—
8.-
8 30
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot ïfjn
Aankomst trein van Roosendaal 7,3810 11 11,313,02 4 47 5,68 7,46
x. 'V Vlissingen 6.20 8,09 101'6 12,28 2 20 5,09 7,43
Vertrek van Kruiningen 6,2a 8, 5 10 16 12,80 3,06 4.50 6,- 7,60
Aankomst te Hansweert 6,35 8,25 10 25 12,40 8,16 6,— 6.10 8,—
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,3010,85 12,45 8,20 6 05 6,15 8
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3,50 5 36 6,45 8,30
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1054 1,42 1215 12 9 130 350 528 637 741 842
Vertr. boot Vlissingen 615 ;46 9— 1015 1130 1245 2— 315 430 545 7— 9_
Aank. boot Breskens 640 810 926 1040 1155 110 2,25 840 456 610 725 926
Vertr. boot Breskens «56 815 93: 1046 1200 116 230 346 5- 616 730 930
de*:
9431142121512 9528543
745 16151246315 645725
810 1040110 340 610 750
816 1045116845 615 8-
840 1110140 HO 64' 82 j
910 141 426 704