Stoom bootdienst op de VVester-Schelde Ingezonden Stukken. Zeeuw scii-V laamsche Tramweg-Maatschappij. Ken uw land. Ük/L 1 D O E E TV v A 1ST V ZES VOER (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel Aiel—Terneuzen— Breskeu». Axel—Sas van Gentliresken». Autobusdiensten St. JausteenHulst- Walzoorden t.v. YLISSINGEN—ROOSENDAAL. 8 :o a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, e Alleen op Zon- en Feestdagen SPOORWEG «KCHELEN- TERNEUZEN. Spoorweg Ter NeuzenGent. Autobusdienst Terneuzen —Selzaete. Van af 3 October 1937 tot nadere aankondiging. YlissingenBorsseienNeuzen. o- NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHansweert— Eruiningen. Eruiningen—HansweertWalzoorden. VlissingenBreskens, BreskensYlissingen, Mijnheer dt R dacieur. Hoewel voornemens niet meer te vergen van Uw gastvrqheid zie ik mij verplicht, U nog eenmaal een plaatsje te verzoeken, waarvoor bij voorbaat dank. Ik deel dan den Heer Biar.kert mede dat het bp mij geenszins de bedoeling is ergens den spot draak) mede te drijven en neme hij niet kwalijk dat Ik onder zijn min of meer sentimen tele herinneringen aan Lambert enz. geen wetenschappelijke bedoelingen h< t> gezocht. Verder dat ik geen geleerde of be studeerde hen, maar een gewone huis- sf (Uin-Axelaar die zijn Land en Volk en Taal liefheeft. Die ook meende over eenstemmende pevnelens me' u te heb ben omtrent KEN UW LAND, wat jammer blijkt andeis te zijn. He leef daar voor mijzelf aldus in Als ik Ax-I langs S adhuis en Ka- ■snnenpatk verlaat en den ouden zee dirk. üe Armendijir, opea zie ik een steile en een g I -nde kant waarvan ik weet dat aan ae laatste de water- kant was, waar het op en af kon vloeien. Ik stel nip daar dien grooten waterstroom van weleer voor. waarop de schepen dansten van den Braakman af, om het eiland Axel heen, door naar de Honte. Die breede zeestroom van Axeis wallen tot West-en Zuiddorpe -n Koewachtschen dpk waarop van de Batterpen te Zwartenhoek tot fort Qa?- paardsgat aan Heikant de fortenlinie lag ter bescherming onzer stede tegen zuidelpke aanvallen. Ik zie een eind- weegs verder op een ondiepte in den s room een stelle aangebracht als baken in zee voor de scheepslui waar aan nog de hofstede „de S'eil<" haar naam dankt. Zoo kom ik aan KIJKUIT, k p k - u i t, nog gelegen op een ver hevenheid om een goede u i t - k p k te geven over den stroom of van die zpde geen gevaar dreigde van Spaan- sehe of Fransche troepen of van de Gentsche benden, waarvoor van de fo-ten door viagsein als anderszins de wachtpost K p k - u i en zp op hun beurt de bezitting van A x ei e konden waarschuwen. Van welken post men ook uitzag op de daar in den stroom liggende eilanden, die nog als groot en klein eiland bekend staan. Voor1- aande kom ik langs het Reigersbosch en het Fort Nassau, dat daar als een ling in Stad en Ambacht ter bescher ming onzer stad lag, aan de S 1 u u z e, de waterloozing van Axelerambacht ir het Hellegat, en *ie in mpn gedachten nog de overzethoo j »s varen tusschen Zaamslagsche en S oppeldpksche veer, aan welken kant men nu nog de overzij hoort benamenoverste veer (veer aan den overkant). Van de Siuuie kim ik langs den Capellepolder nabp Pauwvliet en ver wonder mp dat de strook lands, die tusschen den dpk en dat oude landgoed lig', De Blikken heet. Ik ken nog pen De Blikken ter anderer zpde van Zaamslag aan de hofstede Van de R :e en ken ook nog een Blikstraat. Het moet dus iels beteekenen in verband met polderwerk. Wie w et het Hier hebt ge de Ronde putten al. Wat zien ze er uit. Waarschpnipk overblijfsels van de in zwang ipnde ronde vpvers van den lusttuin der heerenv o-rderij Vaartwpk, waar rog h t b Iletorentje op het oude heerenhuis vertelt hoe men eertpds het werkvolk ten schaft tijd riep. Of behoorden ze tot den tuin van de kapel die daar gestaan heeft (Kapellepolder) Zp herinneren me aan de prachtig bewaarde ronde ip^ers van de aloude heeripkheid Steenbosch. Zouden er rog zpn Ji, aan den overkant van den stroom, op het Koewaehtsche, waar eens het Slot der Heeren van de Moere aan de Moere lac (Moere, Moerspui, Moer- spuipolder). Nu door den dijk van de plaats van het kasteel (hofstede Van de Vpve>) gescheiden, liggen ze nog mooi geconserver r J nabp de hofstee Bonte. En wat zouden de aan ons ouderen bekende B o n(dewijn!t j e s- putten auders zpn Hier is de Zaai- dpk. Ben je een dpk, of ben je er geen Jawel, 't zal een slaperdpk zpn, die men. toen de polders na het door steken der dpken weer vloeiden, zal gelegd hebben om er voorhands achter te kunnen zaaien. Waarvandaan de Neuwendpk? Waar is de oude dan en waarom ligt er tusschen Buth-, Noord- en B.O.B -polder geen andere dijk meer dan deze? D t is sen klein tipje hoe ik mpn land ken. Zoo ken ik ook mpn volk in zpn doen en in zpn taal. En daarom heet mpn vrouw in Axel geen Agatha. Dat zou Aagte ipn. Let wel: geen Aagt of Aagtje, al zou het in ons hart nog zoo dubbel en dwars Aagtje zpn. Dat willen we niet weten. We zouden er een snaartje van ons hart in bloot leggen en dat doen wp niet en daarom zeggen wp ruw weg Aagte en Mie te, maar zp weten best wat er achter klopt, En ai naar ons humeur verhuigen we sommige namen, waaraan de aange sprokene goed de barometer van onzen gemoedstoestand voelt. Miinheer B'ankert, het is geen spot, Zp het dan met veel fantasie, is hei een eigen kpk op de zaak, die mogelpk voor veel verbetering vaioaar is, maar waarvoor ik mp zeer gaarne aanbevolen houd. Zoo wilde ik U, die in Holland woont en daar toch ook zult gehoord en gelezen hebben, dat men daar paard, peerd, en staart, steert vernoemt, bpbrengen dat het juist enkel die woorden zpn, die dddr voor in aanmerking komen, die wp als bpv. perd uitspreken. Dus naard peerd perd. maart meetf ert Afkom» zuiver Hollanosch tn aller minst Fransch. Ik hoop dat U met deze tips een andere kpk op J. P. hebt, dan hem voor een spotter te beschouwen. En hiermede eindigt onder den wtnsch: Leve Axel, Uw JAN PIKKEVÉ. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K loosterz. W alsnorden G15 7 34 6 i 73 «36 7 5S 6 46 8 07 6 54 8 15 7 01 8-22 7 06 26 7 1» 8 0 9 59 10 '3 10 zO 10 31 10 39 10 46 10 60 10 5 I 2 2€ 3 5 51 12 '9 3 03 54 2 46 3 20 6 11 12 67 3 tO 6 22 10> 3 37 6 0 1 12 3 42 6 37 1 16 3 46 6 1 1 2d 3 50 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Oriesch. 7 20 7 24 7 24 7 35 7 %3 7 54 8 12 8 16 9 44 9 48 9 62 9 69 10H7 li 18 10 36 10 40 12 10 2 44 1? U 2 48 12 IS 2 62 12 25 2 69 12 33 3 07 12 44 3 18 1(2 3 36 1 06 3 4u 5 37 6 47 5 41 6 rl 45 6 5'. 5 5', 7 02 5 59 6 09 6 27 6 31 7 0 7 21 7 c9 7 43 T Drieich. Axel T Z»**sl. N euzen T Neuzen T Hoek t Phiiinp 6 33 Vf yram. 6 68 T Biervliet 7 09 t Ho 'idpl. 7 19 Br» skens 7 35 5 40 5 44 5 59 6 18 6 19 (30 7 34 7 38 7 56 8 15 8 49 8 69 9 07 9 '8 9 38 9 48 10 04 9 69 10 03 10 20 15 19 11 19 11 29 11 37 11 58 12 03 12 18 12 34 12 26 3— 6 51 12 2» 3 03 5 54 12 4( 3 20 6 11 7 28 1 05 3 39 6 30 7 42 1 62 4 37 12 2 02 4 47 123 218 4 65 C3l 2 31 5 8 52 2 41 5 21 9 02 2 51 0 36 9 12 3 07 5 52 9 SI. vBreskens5 43 8 12 10 42 1 15 47 37 t Po fdpl 6 59 8 28 1058 1 314 16 75? v Biervliet 6 09 8 33 11 03 1 41 4 26 8 02 Pyram. 6 20 1-49 11 19 162 4 37 8 13 vPhi ipp 6 40 9 09 11 39 2 12 467 633 v Heek 6 48 9 17 11 47 220 505 841 a Neuzen 6 69 9 27 11 67 2 0 5 15 8 52 v Neuzen 7 36 9 59 12 25 V 69 5 60 7 02 8 54 vZaamsl. 7 54 10 18 12 44 3 18 6 09 7 21 9 13 Axel 8 12 10 36 1 02 3 £6 6 27 7 3 9 30 aDr.esch 8 16 10 40 1 C6 3 40 6 31 7 43 9 34 vWal*. - 7 20 9 44 12 10 2 44 v Zaamsl. 7 57 10 21 12 47 3 21 v Axel 812 10 36 1 02 3 36 v' riessh.5 44 8 17 10 41 107 3 41 v We. td 6 02 8 33 10 57 1 23 3 57 vSasvG. 6 18 8 48 11 17 1 50 4 5 t Philipp 6-<0 9 09 1139 212 457 v Pi ram 6 58 9 29 1159 2 32 5 17 vijzend. 7 24 9 89 lv 07 339 28 aSi-ho ud 7 39 9 >8 12 19 8 52 43 v choond 755 1014 12 55 45 5 5 a Bre keus tb 10 .33 1 05 4 5 6 05 6 47 7 24 7 39 7 8 8 13 8 3 't 8 52 927 v Breskens a Schoond. y Schoond', v IJ zend. v Pvr-m. v Philippine 6 41 v as v. G. 7 08 v Wen d. 7 17 Dri"g< h. 7 84 a Axel 7 33 8 10 810 8 22 8 37 8 49 9 0 9 28 94 9 59 10 03 9 30 9 40 9 £4 1108 11 9 l! 49 11 67 12 10 12 26 12 29 2 - 348 12 20 4 03 12 34 4 10 1 42 4 25 1 52 4 37 2 13 4 59 2 31 5 20 2 44 5 34 3— 5 51 3 03 5 54 7 37 813 834 854 908 915 928 a a v St. Janst. 625 8 0 1-20 1230 305 445 605 vHuisi 63" 815 .025 1236 3 0a50 6 1 aWalz 710 85511— 11 350 630 645 t Op tijdig verzeek van of 746 v Walz. 715 905 9(0111(1125 356 536 650 840 750 v Hulst 765 H45 1020 1159 205 435 610 730 920 830 a StJanst 8950 1025 1165 210 440 735 St. J nstren. Rijdt allleen op Zondag. naar öt. j nsteen. ±tyat allleen op Op tijdig verzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een tram bus-haltebo;d. a Aheen op werkdaaen. Marktbusseu. Van Hulst 11— Axel 1130 Holl tijd, aank. Gent 12 15 Belg, tijd. Van Ge. t 0 Be'g tijd, aank Axel 7 en fluim 7 80 Ho;l tijd. Op Dunderdag »n Walsoorden naar St. Nicolaas 8 26 en van Hulst 9 Terug van St. Nieo aas 1 30 en van Hulst 2 20. Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146. van Ossi-nisse 12—, van HeDgmdijk 12 15, aank. Hulst 12 40, en terug resp. 3 10, 3 36, 3 60, aank. Walsoorden 4 06. v Vlissingen Middelburg Goes Krumingen Bergen op Zeem a Roosendaal v Roosendaal a Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S, Haarlem Amsterdam C.S. v Roosendaal a Breda 's Hertegenbeseh Utrecht C.S. Nijmegen Arnhem a5 39 a6 2a 7 32 b9 10 10 33 all 30 141 4 25 6 52 7 04 a5 47 ü6 S3 741 b9 20 10 41 all 41 1 49 4 3c 713 a6 09 a6 67 7 53 b9 50 11- al2 12 2 09 4 54 ■3 -ka 7 82 a6 21 a7 13 8 11 blO 08 11 13 al2 30 2 22 511 O O 7 45 a« 49 a7 60 8 34 blO 47 li 37 1 09 2 46 5 45 CQ 8 09 a7 02 a8 07 8 ,7 bil 04 11 61 1 27 2 59 6 02 6 35 8 22 a 7 08 a8 13 66 11 11 12 10 al 39 3 1" 6 19 6 49 8 34 a8 01 a9 26 9 56 12 26 126 a2 65 a4 26 7 26 7 66 9 64 ah 07 a 30 9 j2 12 21 1 30 a2 69 4 02 7 0 7 39 9 27 8 40 9 64 10 17 li. 64 1 54 3 'A 4 29 7 54 801 56 9 6 10 28 128 2 28 353 511 8 28 84 10 29 9 32 -10 44 1 06 1 44 2 44 4 14 5 30 8 44 9 04 11 46 7 07 8 68 1114 12- 1 34 28 615 6 39 8 32 7 27 918 11 45 12 20 2 0 2 5 6 3b b 1 9 8 53 8 5 9 9 12 51 102 2.9 6 56 7 19 7 40 9 41 9 10 10 53 153 163 3 53 6,-3 8 0.) 8 53 10 27 9 - 11 05 2 05 a4 09 8 08 82) 10 46 9 27 11 32 a2 31 4 56 8 33 8 43 1115 8 01 8 32 8 48 9 22 9 38 9 47 10 5' 10 41 11 21 11 58 0 14 950 10 10 10 55 C1148 cll 39 cll 59 v Arnhem 7 8 27 9 30 11 30 1 32 1 Nijmegen 7 25 8 48 9 56 11 56 157 v Utrecht C.8. 7 32 8 35 10 11 1211 .1 59 ,'s Hertogenbosch 8 9 9 82 .11 00 1 2 44 Breda 9 u5 1018 114i 146 3 25 Roosendaal 9 25 10 38 12 01 2 06 3 45 Amsterdam C.S. 6 53 a8 915 1146 145 Haarlem 711 a8 16 9 31 12 01 2 01 Den Haag H.S. 7 51 a»5l 10 06 12 36 2 36 a Rotterdam D.P. 8 2') 9 24 10 42 100 3 04 Rotterdam Beurs 8 26 9 29 10 34 1 03 a2 03 a Roosendaal 9 21 10 6 11 34 2 06 3 56 v Roosendaal a 9 33 10 48 12 6 2 6 4 01 Berger or Zoom a 9 47 als 21 2 31 415 Kruinmgen aio 13 a 2 52 8 04 4 49 '«et al 0 26 al 05 8 22 6 02 „Middelburg ali *6 al 23 8 42 5 21 a V'tssiugen ai054 1142 ai 8U 3 50 528 2 01 2 55 3 11 a4 a4 47 a6 09 2 45 3 01 3 36 4 01 4 05 a6 10 a6 16 a5 31 a5 55 a6 09 a« 29 a6 87 a4 81 a6 32 8 30 4 56 a6 57 8 57 4 69 7 11 8 55 6 44 8 9 45 6 24 8 46 10 26 6 44 9 06 10 46 4 35 6 45 8 34 4 46 7 01 8 31 4 64 7 a6 9 27 5 26 8 00 9 53 5 04 8 03 9 34 6 31 9 08 10 42 6 53 9 12 10 57 7 14 9 *6 1111 7 47 9 54 11 87 8 05 10 06 11 49 8 36 10 23 0 ('9 8 49 10 30 016 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicelaas v St. Nic, n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. a Mech-len v Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 713 1l 40 7 22 12 05 7 53 12 20 8 14 120» 9 08 103 9 15 116 9 31 131 a Alleen op werkdagen. 5 02a 6 50b 51 a 6 5 b 521a706b 5 28a 7 14b 5 42a 24b 5 53a 43b b 07 7 55 6 42 8 23 6 0 a 7 48b 702a840b 7 15 8 45b 781 90 b 2 04 2 3 221 2 29 2 40 2 8 3 3 32 3 09 4 07 4 15 4 81 b Alleen ot> Zon- en V Brussel 6 CO 1' 00 1 20 6 a Mecheleis 6 5 10 '5 13.) 6 15 V Mechelen «19 10 25 157 6 29 a St. Nie. v. Meeh. 7 19 11 26 2 52 7 31 V Antw. d. St. Nic. 6 48 11 49 2 42 7 27 a St. Nic. v, Antw. 718 12 04 3 7 45 V St. Nie u. Tern. 7 25 12 09 3 10 7 51 it Hulsl 8 20 103 4- 8 44 ti Kijkuit 8 27 111 4 08 8 51 11 Axel 8 36 1 19 4 16 8 59 11 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 00 a Ter Neuzen 8 63 1 87 4 34 9 15 Feestdagen. 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 8 50a 12 25 540 8 591 12 34 9 03a 12 38 9 07a 12 42 9 20a 12 55 9 05a 12 40 649 653 657 6 )7 652 v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete 7 2311 03 12 66a 610 a Gent Dp. 134a a Gent St. P. 8 05 11 45 150a 6 55 v 8 44 11 52 1 62 9 21 a Brussel 915 12 51 3 10 47 a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen. v Brussel a7 24 11 - 8 50 6 15 a Gant St. P. a» 21 11 34 4 54 7 46 v Gent St. P. 6 25 a8 31 11 55 5 00 8 84 Gaat Dp. 641 «8 4J 12 14 6 14 8<« a Selzaete 7 22 a9 19 12 52 6 54 9 26 *v Selzaete 7 30 a9 21 1 b6 20 9 30a Sas van Geut 8 a9 §1 1 30 b6 60 10-a Philippine 8 08 a9 59 1 SH b658 10 08a Sluiskilbrng 812a10 03 142 b7 02 10 i2a Sluiskil 8 16 a'C07 146 b7 06 1016a a Ter Neuzen 8 24 aI0 15 1 64 b714 10 24a V Neuzen 8- 10 30 V Slu sbil 815 10 45 a Selzaete 8 40 11 10 V £e zaete 9 40 11 20 V Slu s il 10 1' 40 a Neuzen 1016 11 55 Werkdagen 12 12 15 12 40 1 16 1 35 1 50 3 '5 3 30 3 50 4 4 20 4 35 5 30 5-5 o 10 6 5 7 35 7 5') 8 ,0 9 45 6 5') 10 06 7(5 10 20 10 30 1046 11 10 1120 11 40 1155 Zondagen 2 2 15 2 40 4 40 5 05 5 20 5 30 5 45 610 6 25 7 '5 7 50 8 10 9 45 6 50 10 05 7 05 10 20 W erkdagen. Neuzen—Borsseien—Ylissingen. Vertrek boot van Neuzen vm. Borsseien Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 9,08 7,20 7,40 8,40 9,20 10,30 nm. 2. 10,50 2,20 11,60 3,20 1,41 4,25 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,44 nm 12 16 12 39 Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,'— Borsseien 9,20 Aankomst te Neuzen 7,— 10,20 12,51 1,10 2,10 4,40 6,- 7,04 3,50 4 4,20 5,20 2,50 3,35 4,64 4,16 5,40 6,25 7,32 7,07 7,50 8,36 10,06 8,01 8,05 8, 5 9,20 1,25 3,56 40 6,60 35 1,55 4,25 6 10 7,20 S 06 2 - 4,25 7,26 9 0a* 2,10 4,35 7,86 916* 2,22 5,11 7,45 3,04 4,43 7,47 9 51 Zondagen vm 10.30 nm. 7 40 10,50 8— 11 59 9.- nm. 1.41 5.28 vm. 9.— nm. 6.10 9.20 6.30 10.20 7.30 vm 6.40 nm. 5 40 7.25 6,25 7,59 7,32 9.02 7,07 vm. 8,59 nm. 8,01 7,57 830 9,35 8,36 10,20 9,20 Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 Vertrek trein naar Roosendaal 7,69 11,— 2.09 Vlissingen 8,— 11,47 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 3,20 6 07 Vlissingen 7,67 9,48 12,10 2jo7 6A6 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3 50 6 45 Aankomst, te Neuzen 9,15 11,50 l,i,Q 4,35 7^30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26 Aankomst te Hansweert 7,50 9,40 11 66 Vertrek van Hansweert 7,66 9,4512,05 Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5;, 12'15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,1110,0812*30 ri' Vlissingen 8,16 10.1312,52 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zjjn Aankomst trein van Roosendaal 7 38 10 11 11,31 8,02 4,47 5,63 7,46 Vlissingeu b 20 8,09 iO f.6 12,28 2,20 ü!- 5,09 7,43 Vertrek van Kruiningen 6,25 8 5 1 16 12,3' <5,0o 4 50 6, - ,69 Aankomst te Hansweert 6,-'5 8.26 10 25 12.40 3 16 6,- 6.108,— Vertrek boot van Ham weert 6,40 8,3 .0,36 12,45 3,20 5 05 6,1a 8 Aankomst te Walzoorden 7,10 9.-11,06 1,16 3,505 35 6,46 *,30 ^r- Y^lnk0n 714 844 1054 1142 1215 12 9 130 350-28 637 74' 842 er" boot VUssiugen 616 "45 9- 0J6 1130 12»a 2- 8'5 4..U545 9_ Aank. boot Breskens 640 810 926 10401165 110 2,25 840 465 61o 725 926 ^ertr. boot Breskens 656 815 93c 1046 1200 116 230 345 5— 616 730 980 7,20 7.50 7,55 8,06 8,11 8,43 1,25 6 50 8.36 1.56 7,20 9,06 2,- 7,25 9,0.,» 2,10 7,36 9,15» 2, 2 7,45 3,04 7,47 9,54 1 8,41 3.()2 7.46 8,09 2 20 7,43 8.50 3,06 7,50 9- 3,15 8.— 0,40 ï',05 3,20 8.- 7,10 9,35 3.10 8 30 9431142121512 959643 746 11 151215»'5 64 725 810 340110 340 610 750 81 1046116345 616 8— 84;il)lO140(lO64i 825 910 141 425 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1937 | | pagina 4