ar fsss. sa a a a Stoombootdieust op de YVester-Sehelde SUK5J2KÏ d6 door „1 Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche 1 ramweg-Maatscliappij. M 1 13 D Ei jL, E N V- rw v E R V O ES R -Holst. Autobusdienst Axel- Van af 3 October 1937 tot nadere aankondiging. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. W alzooi-den—Hansweert— Kruiningen. Kruiningen—HansweertWaJ zoorden Vlissingen—Breakens. BreskensVlissingen. T«.r. UI. 7IM.U.m m wis iSS jj, jg S Winterslaatji's. Eiken dag iets rauws, dat is de leus, die de moderne vo dingsleer aan de huisvrouw voorhoudt, Door verhitting gaat n.l. altijd de waarde van een voedingsmiddel min of meer achteruit; en al behoeven we daaruit niet de gevolgtrekking te maken, dat we beter doen met ons gehéél van gekookt voedsel te onthouden we kuonen in elk geval er voor zorgen, dat niet alles gekookt wordt Ongemerkt hebben we in de zomermaanden ons in dat opzicht »goed gevoed». Immers, de over vloed van vruchten uit dat jaar getijde leende er zich vanzelf al toe om rauw te worden gebruikt en de kropsla, de tomaten of de komkommer verschenen doorloo pend wel rauw op onzen discb. Het goede begin is in de zo mermaanden al gemaakt, thans is bet zaak, om de lcffalijks gewoonte niet weer langzamerhand op zij te zetten. Fijn gesnipperde andijvie, dito BrusseUch lot, in dunne draadjes geschaafde roode-, witte- en sa voys kool, gesnipperde of geraspte winterwortel eD rauwe biet, dat alles door elkaar of afzonderlijk klaargemaakt met een srnake lijk slasausje, onder toevoeging van wat gesnipperde prei of ui, wat geraspte appel of wat fijngesneden selderij het zijn gerechten, die dtn berfst- en den wintormaaltijd even goed op peil brengen als de meer bekeede zomerslaafjes dit gewend waren te doen. Wie 's winters hoofdzaak wil maken van warme gerechten, die mag gerust zijn smaak dearin volgen maar hij mag niet ver geten, om dagelijks ook een beurt te geven aan de rauwe producten al neemt hy daarvan tltchis een kleine hoeveelheid langza merhand zal bij bemerken, dat hij zyn »sla» niet graag meer zou m ssen, ten eerste omdat ze hem smaakt en ten tweede omdat ze wei kei ijk aau zijn gezondheid ten goede blijkt te komen. Hier volgen een paar voorbeel den van smakelijke, gemakkelijk en goedkoop te bereiden slaa'jes. Ook roode kool en komkommers zijn hiervoor zeer smakelijk. A ndijviesla(4 personen) 2 struiken andijvie (of drie struikjes krulandijvie), 1 uitje of preitje, 2 eetlepels slaolie, 2 eetlepels azijn of citroensap, wat zout, 1 theelepel mosterd, misschien wat peper, wat Maggi's Aroma (naar smaak), 1 hardgekookt ei of 1 gekookte koude aardappel. Snipper de groente zoo fijn mo gelijk, wascfa ze zorgvuldig en sla ze goed droog uit. Wrijt op een diep bord het ei of den aardappel tijn, meng er het zout, den mosterd, de peper eD de gesnipperde ui of prei door en verdun het mengsel met de olie en den azijn maak bet sausje op smaak af met de Maggi's Aroma en werk het, met behu p van sla lepel- en -vork, door de sla. Z u a r kool sis (een van de beste »rauwkost< gerechten) 1 pond zuurkool, 1 ui, 4 eet lepels karnemelk (of 2 eet lepels citroensap), 4 eetlepels slaolie, naar smaak wat Mag gi's Aroma. Wasch de zuurkool (als bet ten minste geen zelf ingemaakte is) vlug even af, zoodat ze zoo min mogelijk smaak verliest. - Schud ze op een vergiet goed droeg, ver meng ze met het fyngeraspte uitje, de olie, de karnemelk (of het citroensap) en de Maggi's Aroma en laat ze voor 't gebruik 1 2 uur staan. o Deskundig. Pief: Wat men op school van de Marskacalen vertelt, is allemaal onzin, zegt m'n vader. Wat is je vader? Kanaalwerker 1 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. S 15 7 34 9 59 19 26 3 5 A Axel 6 9 7 33 10 '3 12 19 3 03 54 Zaamslag 6 85 7 53 10 30 12 46.3 20 6 11 Rapenburg 6 46 8 07 10 31 12 57 3 <0 6 22 Hengstdijk 6 54 8 15 10 39 1 0 3 37 6 40 Groenendijk 7 01 8 22 10 46 1 12 3 42 6 37 Kloestnrz. 7 06 4 26 1050 1 16 3 46 6 Walsoorden 7 10 8 30 10 51 1 2 j 3 50 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 7 20 7 24 72- 7 33 7 43 7 54 8 2 8 16 9 44 9 43 9 -2 9 59 10 07 1" 18 1026 10 30 12 10 2 44 1? '1 2 8 12 1* 2 52 12 25 2 f9 12 33 3 07 12 44 3 18 li 2 3 6 1 06 3 40 5 37 6 47 5 41 6 51 45 6 5 5 51 7 02 5 9 7 0 6 09 7 21 6 27 7 7 9 6 31 7 43 Axel—Terneuzen— Breskens. v Driesch. 5 40 t Axel v Zaamsl. a Neuzen v Neuzen v Hoek v Pni inp v 1 yam. 5 44 5 69 6 18 6 19 6 30 6 38 6 v B ervliet 7 09 Ho idpl. 7 19 a Br. skens 7 35 7 34 9 59 12 26 3— 6 51 V 38 10 ('3 12 29 3 03 5 f 4 7 56 10 20 '246 320 611 7 28 8 15 10 (9 1 05 3 39 6 80 7 42 8 49 11 19 1 52 4 37 12 8 9 11 29 2 02 4 47 8 23 9 07 11 37 210 4 55 631 9 8 11 58 2 31 5 8 8 52 9 38 12 08 2 41 5 21 9 02 9 48 12 18 2 51 0 36 9 12 1001 12 34 3 07 5 52 9 2t vBreskens E 43 v Ho f4n' 59 v «i# rvliet 6 09 Pyram 6 2o v P'd irp v H'-iek a Nenzffn v Neuzen v Ztamal. Axel a Dr.es h 8 12 8 28 83s y 49 909 917 9 27 9 59 10 18 812 10 36 816 10 40 6 40 6 48 6 69 7 35 7 54 10 42 1 15 4— 7 37 10^8 1 3' 4 16 7 5 1109 141 4 26 8 02 tl 19 52 4 37 8 1 11 39 2 12 4 57 8 83 11 47 2 20 6 05 8 41 11 57 2 0 5 15 8 r '2 £5 59 5 50 7 02 9 51 1244 3 18 609 21 9 13 1 02 3?6 6 27 7 3 9 30 1 f 6 3 40 6 31 7 43 9 84 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Meeh. »Mech -len v Mechelen a Brussel SPOOR Vt ED SIEf HELEN TERNEUZEN. v Brussel a Mechelen v Mechelen a St. Nic. v. Meeh. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic n. Tern. 6 1510 58 2 04 6 24 1106 2 3 6 33 11 14 2 21 6 41 II 21 2 29 6 53 11 33 2 40 713 11 40 2 8 7 22 12 05 3 7 59 12 20 3 32 8 4 12 0s 309 9 18 1 03 4 07 9 15 1 IE 4 15 9 31 1 31 4 31 5 02a 6 50b 51 a 6 5"b 5 21a 7 06b 5 28a 7 Mb 5 4'2a 24 b 5 58a 7 43b 6 07 7 5b 6 42 8 23 6 0"a 748b 702a840b 7 15 8 45b 731 90 b Hulst Kijkuit Axel Slniskil a Ter Neuzen a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen. 6 CO K 00 1 20 6 6 '5 10 5 1 3» 6 15 6 19 10 25 1 57 6 29 7 19 11 26 2 52 7 31 6 48 11 49 2 42 7 27 7 18 12 04 3- 7 45 7 25 12 09 3 10 7 51 8 20 1 03 4- 844 8 27 1 11 4 08 851 8 36 1 19 4 16 8 59 8 46 1 28 4 25 91:8 8 53 1 37 4 34 9 15 Spoorweg Ter NeuzenWent. Neuzen Slniskil Slniskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. V T, a Brussel 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 7 2311 03 8 05 U 45 8 4-t 11 52 955 125' 8 50a 12 25 8 59 12 34 9 03a 12 38 9 07a 12 42 9 20 a12 65 9 05a12 40 540 549 6.8 667 6 7 652 12 6a 610 134a - 1 50a 6 55 1 62 9 21 3 10 47 v Brussel a Gent St. P. v Gent St. P. Gent Dp. Selzaete Selzaete Sas van Gent Philippine Siuiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen AxelSas van WentBreskens. a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen a7 24 aH 21 »8 31 »8 43 »9 19 a9 21 a9 51 08 a9 59 12a 10 03 16 a C 07 2a al0 15 25 4| 22 30 11 3 50 6 15 11 34 4 54 7 46 1' 55 5 00 8 34 12 14 5 14 846 12 52 6 54 9 25 1 b6 20 9 30a 1 30 b6 50 10-a 1 3 b6.:8 10 08a 142 b7 02 10 12a 146 b 06 10 16a 1 54 b714 10 24a v Wal» 7 20 v Zaamsl. 7 57 v A«el 8 12 V riessfe 5 44 8 17 10 a 1 Weftd 6 02 8 38 1057 v Sasv G. 6 IS 8 48 II 17 r Philipp 6 40 9 09 11 39 v Pv ram 6 58 929 1159 v Ijzend. 7 2» 9 39 1 07 aSrho nd 7 39 9 3 1219 Sehoond 755 1014 12 55 aBre keus 8 05 10.33 105 9 44 12 10 2 44 1021 1247 321 0 36 1 82 3 36 1 07 3 41 1 23 3 57 1 51» 4 5 2 12 457 2 32 5 17 9 88 28 3 s2 a 43 45 5 5 4 5 605 6 47 7 24 7 39 7 8 8 13 8 33 6 52 927 v Breskens a Sehoond. Schooud. v Ijzend. v Pv r hj. v Ph lippin»6 41 v as v. G. 7 03 v Wes d. 7 17 a Dri s h. 84 a Axel 7 33 8 10 8 0 8 22 8 37 8 49 9 0 9 28 94 9 59 10 03 9 30 9 40 9 54 li 08 11 9 I 40 II 67 12 10 11 26 12 29 12— 348 12 20 4 03 12 34 4 10 1 42 4 25 1 52 4 37 2 13 4 59 2 31 5 20 244 534 3 5 51 3 03 5 54 7 37 813 834 854 908 915 928 v Axel v Zu ddorpe v Koewacht v a 7 715 7 30 :t Jansteen 7 45 Hulst 8 - 11 20 11 30 11 45 12 06 12 15 v Hul't 4 20 4 35 v St. Jan* teen 4 50 v Koew 'cht 5 20 v Zuiddorpe 5 30 v Axel S 30 2 30 6 30 8 40 2 45 6 40 9 10 3 15 n 9 0 3 40 7 20 9 45 3 50 7 30 IJzendykeVeldzicht Wrens, v.v. v Pyramide 6 68 11 69 2 32 r IJzendijke 7 09 1250 32i a Veldzicht 7 14 12 57 3 '7 v Gent (bus) 715 *115 6 50 v Veldzicht a IJz nnijke a Pyramide Alleen op 7 16 7 23 8 47 werkdagen 12 59 1 06 1 50 3 31 3 J7 415 V "Neuzen 8 10 30 V Slu skil 8 15 1045 a Selzaete 8 .0 11 10 V Se zaeta 9 40 1120 V Slu s il 10 1 40 a Neuzen 1016 11 55 Antobnsdfenst Terneazen —Selzaete. Werkdagen 12- 12 15 1240 1 15 1 35 150 3 15 38 3 50 4 4 20 4 35 5 30 545 O 10 6 5 6 5» 7(5 7 35 7 50 8 0 9 45 10 05 10 20 10 30 10 45 11 10 11 20 11 40 1155 Zondagen 2 2 15 240 4 40 5 05 5 20 5 30 5 46 6 0 6 25 7.'5 7 50 8 10 9 45 6 50 10 05 7 05 10 20 Autobusdiensten St. JansteenHulstWalzoorden v.v. a a t St. Jansf. 625 8 0 1*20 1210 305 445 605 v Hulst 630815 1025 1236 3 0 450 6 1 a-Walz. 710 85511— 114 850 530 645 t Op tijdig verzeek van of a a 745 vWalz. 715 905 910 1110125 355 536 650 840 750 v Hulst 755 -'45 1020 1150 205 435 8iU 730 920 830 a StJanst 8.950 102s 1165 210 440 735 On MAiJ "7",naar St* 3*nst<>en. Rijdt allleen op Zondag Marktbussen. Van Hulst 11 Axel li 30 Holl tijd, aank. Gent 12 15 Belg. tijd. Van Ge-.t '0 Belg tijd, aank Axel 7 en Hulst 7 30 Hol tijd. Op Donderdag van Walsoorden naar St. Nicolaas 8 25 en van Hulst 9 Terug van St. Nico'aas 1 30 en van Hulst 2 20, Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst^ 1146, van Ossenisse 12—, van HeDgstd|jk 12 15, aank. Hu'st 12 40 en terug resp. 310, 3 36, 8 60, aank. Walsoorden 4 06. Werkdagen. N euzenBorssclenVlissingen. Vertrek boot van Neuzen vm. Borsselen Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen Zondagen 9,08 Vlissingen—Borssclen Aankomst trein te Vlissingen 7,20 7,40 8,40 9,20 10,30 nm. 2, 10,50 2,20 11,F0 3,20 1.41 4,35 -Neuzen. Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen vm. 8,44 9,— 9,20 7,- 10,20 5,50 nm 12,15 12,39 12 51 1,10 2,10 v Vlissingen a5 39 Middelburg a5 47 Goes a6 09 Kruiningen a6 21 Bergen op Zoom a6 49 a Roosendaal a7 02 Roosendaal a7 08 Rotterdam beurs a8 01 Rotterdam D. P. a8 07 Den Haag H.S. 8 40 Haarlem 916 Amsterdam C.S. 9 32 Roosendaal 7 07 Breda 7 27 's Hertogenbosch 8 15 Utrecht C.S. 910 Nijmegen 9 Arnbem 9 27 aS 2 a6 33 a6 57 a7 13 a7 50 a8 07 a8 13 a9 26 a"30 9 54 10 28 10 44 7 32 741 75' 8 11 8 34 8 .7 y 56 9 56 9 j2 10 17 I 96 8 58 918 9 59 10 53 1105 II 82 b9 10 b9 20 b9 50 blO 08 blO 47 bil 04 11 11 12 28 12 21 12 64 128 1 44 11 14 11 45 12 51 1 53 10 33 1041 11 11 13 li 37 11 51 12 10 126 1 30 1 54 2 28 244 12 12 20 102 1 63 2 05 a9 al all 30 all 41 al2 12 al2 3 1 09 1 27 al 39 a2 56 al 26 a2 59 4 02 3 44 3 58 4 14 1 34 2 02 2.9 3 53 a4 09 4 56 141 1 49 2 09 2 22 2 46 2 59 3 10 4 29 5 11 5 30 28 6 5 56 6.-3 4 26 4 35 4 54 511 5 45 6 02 6 19 7 26 7 10 7 54 8 28 8 44 6 15 6 35 7 19 8 06 8 08 8 33 6 62 o O M 6 35 6 «9 7 66 7 9 801 84- 9 04 6 39 t> 19 7 40 8 53 8 2 i 8 43 7 04 7 13 7 32 7 45 8 09 8 22 8 34 9 14 9 27 56 10 29 11 45 8 32 8 53 941 10 27 10 46 1115 8 01 8 :o 8 32 8 48 9 22 9 38 9 47 10 5 11 41 11 21 1158 0 4 950 10 10 10 55 cll 48 cll 39 cll 59 NeuzenHoedekenskerke. Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10*25 12^55 Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 11,— 2,09 Vlissingen 8,— 11^47 4,40 6- 6- 7,04 3,50 4 4,20 5,20 2,50 3,35 4,64 4,15 5,40 6,25 7,32 7,07 v Arnhem Nijmegen v Utrecht C.S. ,'s Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs a Roosendaal v Roosendaal Bergen on Zoom Kruiningen Goes Middelburg a V'isslngen Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met tram. HoedekenskerkeNeuzen. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11 36 3 20 6 07 w u ..vUssingen 7,67 9,48 12J0 2*07 6'l5 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1 05 3 50 6*45 Aankomst te Neuzen 9,15 1150 yo 4(35 7(30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.' Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,101125 Aankomst te Hansweert 7,50 9 4011*55 ertrek van Hansweert 7,66 9^45 It'Oj Aankomst te Kruiningen 8.( 5 9,551215 ertrek trein naar Roosendaal 8,11 lüjo812^0 Vlissingen 8 16 10.18 12^52 Innn nln n 7,50 8,35 0- 10,06 8,01 8,65 8,-5 9,20 1,26 3,56 40 6,60 c 35 1,55 4,25 6 10 7,20 9 05 2.- 4,26 7,26 9 05* 2,10 4,35 7,35 915* 2.22 5,11 7,45 3.04 4.49 7.47 9 54 7 - 7 25 7 32 8 19 9 05 9 25 6 53 711 751 8 20 8 26 9 21 a 9 33 a 9 47 alO 13 alO 26 all 6 al 054 8 27 8 48 8 35 9 82 1018 10 38 a8 a8 16 a8 51 9 24 9 29 10 6 10 48 1142 a Alleen op. werkdagen b Zondags 9 30 11 30 1 32 9 56 11 56 157 10 11 12 11 1 59 11 00 1 2 44 11 4i 1 46 3 25 12 01 2 06 3 45 915 1146 145 9 31 12 01 2 01 10 06 12 36 2 36 10 43 100 3 04 1034 103 a2 03 U 34 206 3 56 12 6 2 6 4 01 al 2 21 2 31 415 a 2 52 3 04 4 49 al 05 3 23 6 02 a) 23 42 621 al 80 3 50 5 28 2 01 2 65 311 at a4 47 a5 09 2 45 3 01 3 86 4 01 4C5 a5 10 a5 16 a5 31 a5 55 a6 09 a6 29 a6 37 a4 81 4 56 4 69 6 44 6 24 6 44 4 35 4 46 4 54 5 25 5 04 6 31 6 53 714 7 47 8 05 8 36 8 42 a6 82 a6 57 711 8 8 46 9 03 6 45 7 01 7 «6 8 00 8 08 9 03 9 12 9 26 9 54 10 06 10 23 10 80 8 80 8 57 8 56 9 45 10 26 10 46 8 34 831 9 27 9 53 9 31 10 42 10 57 U 11 11 87 11 49 0 09 016 10 minuten vroeger, e Alleen op Zon- en Feestdagen. tV t_ UWIUSÖD O IO 1U.JÖ lz.Dü 3,1)4 4 49 7 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot tijn. Aankomst trein van Roosendaal ,- 7 3410)1 11,31302447563 7 46 Vertrek V Vlissm£en ^0 8.09 0' 6 12,29 2,20 0.'- 5,09 743 Aankom Kruiningen 6,25 8, 5 10 15 12,3. 3,05 4 50 6 - 7,63 vêrtreb hnÓ! Hans^eert 6,35 «.26 10 26 12,4» 8.16 5, - 6.10 8 - Aankomst te wïi T'8We9rt ®'40 8'3u 10.3* 3.20 6 05 6,15 6 - Aankomst te Walzoorden 7,10 9 - 11,05 1,15 3,50 5 36 6,45 «,30 VeSy'ft 714 844 lc,54 1142 1215 1219 110 350 528 637 74' «42 vertr. boot VUssmgen 615 A5 9- :016 1130 12*5 2- 815 4 0 545 7- 9 Aank. boot Breskens 640 810 925 10401165 110 2,25 840 466 610 725 926 vm 10.30 nm. 7.40 10,f0 8.- 11 51 9.- nm. 1.41 vm. 9 nm. 6.10 9.20 6.30 10.20 7.30 vm 6.40 nm. 5 40 7.26 6,25 7,59 7,82 9.02 7,07 vm. 8,59 cm. 8,01 7,57 b 30 9,35 8,35 10,20 9,20 7,20 7.10 7.5> 8,06 8.11 8,43 1,25 6 50 8.35 1 f 6 7,90 9,05 2.- 7,25 9,0 2,10 7,»6 9 15« 2, 2 7,45 3,04 7,47 9,54 Ö.iO 7,10 8,41 8,09 8 50 9- »,05 9,35 3.02 2 21 3,06 3,15 3,20 3.50 7.46 7,43 7.50 8.— 8.- 8.30 9481142 :i512 9528E43 746 101512154 5 64 725 8101040110 340 610 750 816 1045 116845 616 8— 8401110140 U0 640 823 »lö 141 425 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1937 | | pagina 4