Stoombootdienst op de Wester-Sclielde
smakelijk ef ©nj\
Allerlei.
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
M 1DDE3
ES rST "VA N VERVOER
(Drie Schouwen)Walsoorden.
Axel
n 2 is
Axel—Terneuzen— Breskens.
SPOORWEG MECHELEN
TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Nenzen—Gent.
Axel—Sas van GentBreskens.
Aatobusdiensten St. JansteenHulst— Walzoorden v.v.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
8 :o
a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, e Alleen op Zon- en Feestdagen.
Autobusdlcnst AxelHalst.
Van af 22 Mei 1937 tot nadere aankondiging.
Neuzen-
Vlissingen—BorsselenNenzen.
NeuzenHoedekenskerke.
i
Hoedekenskerke—Neuzen.
Walzoorden—Hansweert—Kruiningen.
Kruiningen—Hansweert—Walzoorden.
VlissingenBreskens,
BreskensVlissingen.
I< der Nederlander
verzekert z'ch tegen
onverzorgde toekomst,
brand-
ongevallen- of
ziekte-kosten.
Waarom verzekeren wij ors niet
allen
tégen oorlog,
door bij onze jaarlijbsche uitgaven,
zij het een klein deel van ons in
komen, te bestemmen
vóór vrede?
Vredes vrienden, vereenigt U!
Behoedt Uw Vaderland voor
mensenonteerend oorlogsbedrijf en
ondergang
Er zijn 30 vereenigingen in ons
land, waarbij men zich kan aan
sluiten met dit doel voor een
contributie varieerend van fl tot
f6 per jaar. Uitvoerige inlich
tingen hieromtrent verstrekt ds
J. B. T Hugenholtz te Amroerstol,
Bureau voor »Nationale Vredes-
Actiet.
Een profetische voorspelling
is voorzeker gelegen in de woorden
van Boeddha, die hij, naar we
ergens gelezen hebben, het laatst
voor zijn dood heelt gesproken
Ze luiden aldus:
»Ik ben niet de eerste Boeddha,
die op aarde kwam, noch zal ik
de laatste zijn. Te zijner tijd zal
er een andere Boeddha in de
wereld opstaan, een Heilige, be
gaafd met wijsheid -van gedrageD.
kennende het heelal, een onver
gelijkelijk leider der menschen,
een meester van engelen en ster
velingen. Hij zal u dezelfde
eeuwige waarheid onthullen, welke
ik u geleerd heb*.
__L 1 J B
Duur vleesch of justabletten l
Jus maken behoeft niet om
slachtig of tijdrckrvend te zijn.
Evenmin is het noodig, er vleesch
voor te braden, want met Maggi's
justabletten kunt u in circa vijl
minuten een heerlijke, bruine jus
gereed hebben, welke de een
voudigste spijzen tot een genot
voor den smaak maakt. Al naar
gelang de bereiding, is Maggi's
jus voor de meest verschillende
gerechten te gebruiken, lu Mag
gi's justabletten zijn dezelfde in
grediënten verwerkt, welke in een
zelf gemaakte vleeschjus aanwezig
sije.
Maggi's jus is even lekk' r en
even goed als zelfbereide vleesch
jus, maar goedkooper
Bereidingswijze: Laat in de
vleeschpan 50 a 100 gr. (V2
k 1 one) boter of vet goed
heet worden. Wrijf intus-
schcn het justablet fijn, meng
het geleidelijk met 4 d.L
water aan tot een gladde pap.
Voeg deze vloeistof bij de
gebraden boter of het vet
neem daarvoor de pan even
van het vuur, opdat de boter
of het vet wat bekoelt, zoodat
spatten wordt voorkomen.
Laat de jus 5 minuten zacht
jes doorkoken in de gesloten
vleeschpan.
Kaas en maag.
Een Amerikaansch onderzoeker,
hoogleeraar in de physiologie der
voeding, Dr. F. Ramond, heeft met
succes aan een aantal patiënten,
die aan maagziekten leden, kaas
toegediend. Hij constateerde daar
bij, dat kaas de vrije znren, die
zich in bet maagsap bevonden,
kan neulraliseeren. Sommige
patiënten, die last van maagzuur
of daarmede overeenkomende
kwalsn hadden, konden nadat hun
eenigen tyd kaas was toegediend,
zonder bezwaar tot een normaal
dië-t terugkeeren en namen toe in
gewicht.
Naast haar waardevolle eigen
schappen als voedingsmiddel kan
men aan kaas das de eigenschap
toekennen om in bepaalde ge
vallen als geneesmiddel te dienen.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
9 59
1013
10 20
10 31
10 39
10 46
10 50
71u 8 30 10 54
615 7 34
6 <9 73-i
6 35 7 56
6 46 8 07
6 54 8 15
7 01 8 22
7 06 «26
12 26
12 i9
12 46
12 57
105
1 12
1 16 3
120 3
- 5 1
0 5 5 54
20 6 11
<0 6 22
37 6 -0
42 6 37
46 6 1
60 6 45
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 20
7 24
72'
'7 35
7ï3
7 57
8 12
8 16
9 44
9 48
9 f>2
9 59
10 «7
lt 21
10 26
10 40
1210 2 44
12 1" 252
12 25 2 5-
12 33 3 07
12 47 3 21
1( 2 3 :6
1 06 3 40
5 37
541
45
5 51
5 9
6 64
6 69
7 03
710
7 >-
6 12 732
6 27 7 47
6 SI 7 51
V Driesch. 5 40
v Axel
v Zaamsl.
a Keuzen
v Neuzen
v Hoek
v Phi'iop
v yram.
v Biervliet 7 09
t Ho 'tdpl. 7 19
a Breskens 7 36
5 44
5 69
6 18
6 19
6 30
6 40
6 58
7 34
7 38
7 56
8 15
8 49
819
9 09
9 '8
9 38
946
1004
9 59
10 03
10 20
10 49
11 19
11 29
11 39
11 68
12 08
12 18
12 34
12 26 3 5 51
12 29 3 03 5 4
12 46 3 20 6 11
105 3 39 6 £0
1 62 4 37
3 02 4 47
2 IS 4 57
2 31 5 '6
2 41 5 24
2 51 o 36
3 07 5 52
7 31
7 60
8 07
8 17
8 27
8 46
8 6
9 0"
9 22
vFre«kens E 43
vHo f-• pl5 49
v Ri« rvliet 6 09
Pyi am. 6 20
v Pui ïpp.
v Hnek
a Neuzen
v Neuzen
v Zaamsl.
A xel
a Dr.es h
6 40
6 48
6 59
7 3t
7 57
8 12
816
8 12
8 28
8 3«
6 49
9 09
9 17
9 27
9 59
10 21
10.56
10 40
10 42 1 16 4
10 *8 1 31 4 16
1104 141 4 26
11 19 I 62 4 37
11 39 2 12 4 57
11 47 2 20 5 04
11 57 2 0 5 16
7 30
7 46
7 56
8(7
6 27
8 84
8:6
12 24 69 5 50 7 10 8 4
12 4 3 21 6 12 7 3. 9
102 5 35 6 27 7 47 9 8
1 6 3 40 6 31 7 51 9 27
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech-len
v Meehelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 1106
6 33 11 14
641 11 21
6 53 11 33
713 11 40
7 22 12 05
80012 8
8 14 12 08
9 10 1 09
9 15 1 15
9 31 131
a Alleen op werkdagen.
2 04
2 3
2 21
2 29
2 40
2 8
2 56
3 29
3 09
4 07
4 15
4 31
b Alleen on
5 02a 6 50b
V
Brussel
6 CO
5 1 a 6 6ub
a
Mechele»
6 '5
6 21a 7 06b
V
Meehelen
6 19
528a714b
a
St. Nic. v. Mech.
7 19
542a724b
v Antw. n. St. Nic.
6 48
5 58a 7 43b
a
St. Nic. v. Antw.
7 19
6 07 7 55
V
St. Nic n. Tern.
7 25
6 42 8 23
ft
Hulst
8 20
6 OKa 7 48b
tt
Kijkuit
8 27
702a840b
ff
Axel
8 36
7 15 8 45
ft
Sluiskil
8 46
731 901
a
Tor Neuzen
8 53
Zon- en Feestdagen.
I8 00
10 '5
10 25
11 26
11 31
12 05
12 08
1 03
1 11
1 19
1 28
137
1 20
1 3)
157
2 52
2 16
2 52
3 10
4
4 08
4 16
4 25
4 34
6 -
6 15
6 29
7 31
7 22
7 45
7 51
8 44
8 53
9
9 09
9 17
v Wals, 7 20 9 44 12 10 244 537 6 *4
v Aael 8 12 1036
v' ries-h5 44 8 17 10 ai
v Wet td 6 02 8 33 10 57
v Sasv G. 6 18 3 48 1' 17
v hilipp 6 O 9 09 11 39
v P* ram 6 58 9 29 (159
v Ijzend. 7 24 9 39 12 07
a Scho nd 7 39 9 8 '219
v cheond 755 10 14 12 54
a Breskens 05 0 33 106
1 02 3 36 6 27 7 47
1 07 3 41 6 32 7 52
1 23 3 57 - 8 8 0.'
1 60 4 <4 8 04 8 22
2 12 4 57
2 32 b 17
8 38 1 28
3 52 6 43
44i 5,4
4 56 6 06
v Breskens
a Scho- nd.
v Schooad.
v lJze' d.
v Pvr m.
v Philippine 6 '1
v as v. G. 7 03
v We» d. 7 17
Dri. se h. 7 3
a Axel 7 37
6 20
810 9 30 12 3 43
8 19 9 39 12 19 3 52
8 22 9 54 12 34 410
8 37 11 08 1 42 4 25
8 49 11 19 152 4 37 807
9 0 1' 49 2 13 4 53 828
9 28 11 57 2 31 5 20 824 643
9 4 12 10 2 44 5 34 838 902
9 58 1126 219 5 50 54 918
10 02 12 29 3 03 5 54 656 92<
IJzendijkeVeldzicht Grens. v.v.
V Pvramide
v IJzeudijke
a Veldzicht
v Gent ibus)
6 68
7 09
7 14
7 15
11 »9
1-2 50
12 57
*114
2 32
32
37
r Veldzicht
a IJz nuijke
a Pyrauiide
Alleen
7 16
7 23
6 47
werkdagen
12 59
1 06
1 60
3 31
337
4 36
a a
r St. Janst. 625 80 1*20 1230 305 445 605
v Hulst 630815 1026 123b 3'0 460 6 1
aWalz. 710 85611— 116 350 530 645
f Op tijdig verzoek van of
745 rWalz. 715 905 910 1110 126 355 636 650 840
750 v Hulst 7E5 9451020115O205 436 61O 730 920
839 a StJanst P950 102" 1155 210 440 735 976
naar St. J-nsteen. Rijdt allleen op Zondag
Op tijdig verzoek zal er gestept worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
trambus-haltebo d. a Al.een op werkdagen.
Marktbussen.
Van Hulst 11Axel 1130 Holl tijd, aank. Gent 12 16 Belg. tijd.
Van Geat 7 30 Belg tijd, asnk Axel 7 en Hulst 7 30 Ho 1 tijd.
Op Donderdag van Waboorden naar St. Nicolaas 8 25 en van Hulst 9
Terug van St. Nico'aas 1 30 en v*n Hulst 2 20.
Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1145, van Ossenisse 12—, van Hengstdijk 1215, aank. Hulst 12 40,
en terug resp. 3 10, 3 36, 8 60, aank. Walsoorden 4 06,
V
Vlissingen
a5 39
aS 2 a
7 82
b9 10
10 33
all 30
141
4 25
6 33
7 04
8 01
9
Middelburg
a5 47
a6 33
741
b9 20
10 41
all 41
1 49
4 3E
713
9
Goes
a6 09
a6 57
75»
b9 50
11 -
a12 12
2 09
4 54
-td
7 82
8 32
99
Kruiningen
a6 21
a7 13
8 11
blO 08
11 13
al2 15
2 22
611
O
O
7 45
8 48
99
Bergen op Zoom
aë 49
a7 60
8 34
blO 47
11 37
109
2 46
5 45
Q3
8 09
9 22
a
Roosendaal
a7 02
a8 07
8 47
bil 04
11 51
1 27
2 59
6 02
7 30
8 22
9 3»
V
Roosendaal
a7 08
a8 13
1 66
11 11
12 10
al 39
3 10
6 19
7 43
8 34
9 47
a
Rotterdam beurs
a8 02
a9 26
9 56
12 25
1 26
a2 55 a4 26
7 26
8 66
9 ?4
10 5?
99
Rotterdam D. P.
a8 08
a1' 30
9:8
12 30
1 30
a2 59
4 02
7 30
8 34
9 29
11- 41
91
Den Haag H.S.
8 40
9 54
1017
12 64
1 54
3 M
4 29
754
8 59
56
1121
99
Haarlem
9 16
10 28
128
2 28
3 53
5 11
8 28
941
10 29
11 58
99
Amsterdam C.S.
9 32
10 44
15 07
144
2 44
4 14
5 30
8 44
1 1
1145
0 14
V
Roosendaal
7 07
8 58
1114
12-
134
28
612
7 36
8 32
950
a
Breda
7 27
918
11 45
1-2 20
2 02
5
6 32
7 6
8 53
10 10
's Hertogenbosch
8 15
9 59
12 51
102
a219
5 66
7 17
8 35
9 4 L
1055
11
Utrecht C.S.
911
10 53
153
153
3 63
6 53
8 05
9 45
10 27
cll 47
99
Nijmegen
9
11 P5
2 05
a4 09
8 08
9 (2
10 46
cll 39
Arnhem
9 27
11 29
aS al
4 56
8 33
9 35
1115 C1159
V Arnhem
7 -
8 26
9 30
11 80
1 32
2 01
a4 31
a6 32
8 30
- Nijmegen
7 25
8 48
9 56
11 57
157
2 55
6 56
«6 57
8 57
v Utrecht C.S.
7 32
8 35
1011
12 11
1 59
3 11
4 59
711
8 55
,'s Hertogenbosch
8 19
9 32
11 00
1
2 44
a4
6 44
8
9 45
Breda
9 05
10 18
11 41
146
3 55
a4 47
6 24
8 46
10 26
Roosendaal
9 25
10 38
12 01
2 06
3 45
a5 09
6 44
9 0a
10 46
Amsterdam C.S.
6 53
a8 06
9 15
1145
145
2 45
4 35
6 45
8 34
Haarlem
711
a8 '6
9 31
12 01
2 01
3 01
4 46
7 01
83'
Den Haag H.S.
7 51
a8 56
10 06
12 36
2 36
3 36
6 25
7 06
9 27
a Rotterdam D.P.
8 20
9 23
10 30
100
8 04
4 01
5 62
8 00
9 58
m Rotterdam Beurs
8 26
9 28
1034
1 03
a2 03
4 04
504
8 03
9 34
a Roosendaal
921
10 36
11 45
2 06
3 56
aS 10
6 40
9 03
10 43
v Roosendaal
a 9 33
1043
12' 6
2 6
4 01
«516
6 53
9 12
10 57
Bergen op Zoom
a.9 47
10 5&
al 2 21
2 31
415
a5 31
714
9 56
1111
Kruiningen
alO 13
1123
a 2 62
3 04
4 49
«5 55
7 47
9 54
11 37
Goes
alO 26
11 K7
al 05
3 23
6 09
a6 09
8 05
10 06
1149
Middelburg
alO 46
11 56
al 23
3 42
521
a6 29
8 86
10 23
0(9
a V'issingan
alO 54
1204
al 3
3 50
5 28
«6 37
8 42
10 30
016
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Geut St. P.
v 1»
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
72
8 50a 12 25
8 59 12 34
903a 1238
9 07a 12 42
9 20a 19 6a
905a12 40
1103 12 56
540
549
553
657
6.7
552
610
8 07 11 45
8 47 11 52
9 57 12 51
134
1 50 6 55
152 9 21
3— 10 47
Zon- en Feestdagen.
v Brussel
a Gent St. P.
77 Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
b Alleen op werkdagen
a7 24
11
3 50
6 12
aS 21
11 34
4 54
7 49
6 25
«8 31
1' 55
5 00
8 34
6 4l
«8 43
13 14
5 14
8 46
7 22
«9 19
12 52
6 54
9 25
7 30
a9 21
1
b6 20
9 30a
8-
«9 61
1 30
b6 50
10 -a
8 08
*9 59
1 3-
b6 3
10 08a
812a 1003
142 b7 02
l'l in
8 16
a C 07
146
b 06
10 16a
8 24
alO 15
1 54 b714
10 24a
v Axel 7— xi SO
v Zu ddorpe 7 15 11 30
v Koewacht 7 30 11 45
v Ft Jansteen 7 45 1206
a Hulst 8 1216
4 20 v Hul-t
4 35 v St. Jau'teen
4 50 v Koew 'tht
5 20 v Zuiddorpe
5 30 v Axel
8 30
2 30
6 30
8 40
2 45
6 40
9 10
3 16
n
9 0
3 40
7 20
9 45
3 10
7 30
Autobusdlcnst Ternenzen Selzaete
Werkdagen
v Neuzen 7 45 916 10 38 12— 3 59 5 30 7 35
v Slu skil 8 9 "0 10 45 12 15 3 45 5'5 7 50
a Selzaete 8 20 9 50 1110 12 40 4 10 b 10 8:0
vSezaete 8 30 9 55 1120 116 4 40 6 80 8 15
v Slu skil 8 55 10 15 1'4" 1 3^ 5'5 6 55 8 40
a Neuzen 910 10 25 11 55 150 5 20 7 10 8 55
Zondagen
5 -
10 30 2
5 30
9 21
5 15
10 45 2 15
5 46
9 .'5
5 35
1110 240
6 10
9 55
.5 50
1120 440
6 30
10-
6 15
11 40 5 05
6 55
10 20
6 30
11 55 5-20
7 10 10 35
Vertrak beet vaa Nauzan
Borsselen
Aankomst te Viissiagau vu.
Vertrek trein van Yliisingen
W erkdagen.
BorsselenVlissingen.
vm. 7,20 10,30 nm. 2,—
7,40 10,50 2,20
8,40 11.50 3,20
9,20 1,41 4,25
12.80
12,50
1,50
9,08
Aankomst trein te Vlissingen vm, 8,44 nm 12 04 12 27
Vertrek boot vaa Vlissingen 5,50 9,'
Borsselen 9,20
Aankomst te Neuzen 7,— 10*20
Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekonskerke 7.25 10,25 12!ö5
Vertrek trein naar Roosendaal 7,69 11,— 2.09
Vlissingen 8,t- 11,37
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
6,80
5,50
6,50
7,04
3,50
4
4,20
6,20
2,50
3,35
4,64
6,02
5,40
6,25
7,43
8,30
7,32 0,—
7,07 10,02
met tram
3,oi
8,05
8/5
9,20
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11 35 3 20 6 07
T7 w v ..Gissingen 7,67 9,48 12/0 ?!o7 695
Vertrek boot van Hoedokensk. 8,30 11,05 1 05 3 50 6 45
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1/0 4/45 7^30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 5 40 6,60 9 35
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,65 1,55 4,25 6 10 7,20 9 05
ertrek van Hansweert 7,56 9,45 P 05 2.- 4 26 7 26 9 0a*
Aankomst te Kruiningen 8X5 9,5512,15 2,10 4>5 7;36 916*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,11 10,0812/0 2,22 5 11 7 45
tZ' u ..V' VBssingea 8 16 10.1812,6-2 3,04 4 49 7,47 9 54
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot tijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7 381011 11,21802447553 7 46
v 7 Vlissingen 6,20 8,09 0(6 12,28 2,20 01- 5X9 7 43
Verteek van Kruiningen 6,25 8/5 10 16 12,3' 3,05 4 50 6,- 7,50
Aankomst te Hansweert 6,35 8 25 10 25 12.4:' 3,16 5,- 6.10 8
V ertrek boot van Hansweert 6,40 8.80 10,35 12,45 3,20 6 05 6 15 s'
Aankomst te Walzoorden 7.10 9 11,05 1,15 3,50 5 36 6.45 8,30
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1054 1204 1927 1F0 137 850 528, 637 741 842
Vertr. boot Vlissingen 615 45 9- 1015 1130 124., 2- 815 4:J) 545 7_ 9_
Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1165 110 2,25 340 456 610 725 926
Verte, boot Breskens «56 815 930 1045 1200 116 230 845 5- 615 780 980
i'ako®s Vlissingen J20 840 955 1 i 101925 140 255 410 526 64* 766 956
Vertr. trein Vlisalngen 732 908 92010831180 141 425 616 633 704 81
Zondagen
vm 9.— nm. 7 40
9.20 8.-
10.20 9.-
nm. 10.33
528
vm. 7 30 nm. 6.10
7.50 6.80
8 50 7.30
vm 6.40 nm. 5 40
725 6,25
7, ;9 w 7,32
9.02 7,07
vm. 8,59 nm. 8,01
7,57 8 05
9,35 8,35
10,20 9,20
7,20
7/0
7,55
8,05
8,11
8,43
1,25 6 50 8.46
1.16 7.20 9,05
1/5 7,25 9,0
2.01 7,85 9,15*
2, 2 7,45
3 04 7,47 9,54
6 40
7,10
8,41
8,09
8.50
9,-
*,05
9,35
3.C2
2 23
3,06
3,16
3,20
3.50
7.46
7,48
7.50
8.—
8.-
8.30
942 1204 1127 543 842
746 1015 1246 315 64" 9
810 1040 110340 610 725
8161046115345 616 780
8401110140 410 640 ?65
910 141 425 704