Stoombootdienst op de YVester-Sclielde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. M 1 13 D E ES3NT V-iA-lNT VEÏ^FlVOESn Axel VLISSINGEN—ROOSENDAAL. 8 :o a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, e Alleen op Zon- en Feestdagen. SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN. Autobusdlenst AxelHalst Antobusdfcnst Terneazen —Selzaete. Van af 22 Mei 1937 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeN eazea. Kruiningen—HansweertWalzoorden. V lisgjng enBreskens. Breskens—Vlissingen. i Voor do Vronw (door Mattiqe Wittop Koning). We hebben in de koude voor jaarsdagen met verlangen den tijd tegemoet gezien, waarin we ons weer door de zon konden laten stoven. Lato n we hopen, dat de vscantie maandtn ons nog het volle genot breDgen van veel zon en veel warmte. Eén donkere schaduw echter heeft de huisvrouw van al die zon te verwachten, speciaal de huis vrouw, die niet de beschikking heelt over een koeleD kelder. Diverse levensmiddelen zijn in de warmte sterk aan bederf onder hevig, en onder die levensmidde len nemen vleesch en visch de eerste plaats in. 't Is daarom bjjv., dat in dezen tijd het »groote« vleesch de rollade, de roastbeef, enz moet wijken voor het »kleiDe« vleesch, de lapjes, biefstukjes, enz., waar van we de hoeveelheid dan zoo berekenen, dat geen restjes be waard behoeven te worden. Hebt u er wel eens over nage dacht, hoe in die omstandigheden kaas een heerlik handig hulp middel kan vormen Van »bederven in de warmte» is hierbij geen sprake de hoe veelheid die telkens gekocht wordt, kan immers in overeenstemming zijn met de behoette van 't gezin. Geldt ons kaasbezit eeft platte ronde kaas, waarvan we voor op de boterham wekelijks een punt uitsnijden, dan hebben we slechts de beide snijvlakken van de groote kaas met een dun laagje boter te bestrijken, om er de volgende week een even versch stuk van af te enjjd"n als bet vorige was. We kunnen da kaas ook in het middagmaal te pas brengen als een absoluut triasche grondstof, die zich uitstekend aanpast bij bepaalde groenten uit dit seizoen Bloemkool bijv. met gepaneerde kaaslapjcs kan gerust eensinvalleD voor bloemkool met saucijsjes. We snijden plakken kaas van ODgeveer een halve cM. dik en verdeeleo die in stukjes ter grootte vau een kalfsoester. We doopeD ze eerst in een soort beignet-beslag van bloem en water, dik vloeibaar, zoo dat het mengsel bij het afdrui pen aan den rug van den lepel blijft hangen. Dan halen we de plakjes door paneermeel en bakken ze in beete boter in de koekenpan vlug aan weerskanten bruin Liefst bakken we ze op het allerlaatste oogenblik (als bijv. de groente zal worden opgedaan) ze komen dan lekker warm op.tafel en zyn van binnen roomig door de gesmolten kaas. Een huishoudelijke raadgeving, die over ditzelfde punt gaat, zou zijn, dat we in de warme maandeD ervoor zorgen, het stukje kaas op ontbijt- of koffietafel vooral op te maken vóór het er uitgedroogd en onoogeiijk gaat uitzien. Ook daarbij helpt ons dan het gebruik, dat we van kaas in het middag maal maken voordat het stukje onder de kaasstolp zijn smakelijk uiterlijk heeft verloren, raspen we het, om het in dien vorm te verwerken in een kaassaus (bij ge8tootde nieuwe aardappelen, bloemkool, Mei-raapjes, rijst of macaroni); of wel, om er de sma kelijkheid en de voedzaamheid mee te verhoogen van aardappel- puré, aardappelkoekjes of -crcqu- etjes, gestoofde macaroni, een restjes schoteltje van bloemkool met aardappelen, enz. enz. Natuurlijk is ook de geraspte kaas op de boterham niet te ver smaden heerlijke sandwichesbjjv. bereiden we door twee gesmeerde met geraspte kaas bestrooide sneetjes brood op elkaar te leggen met een plakje tomaat er tusschen. Heerlik lriseh in de warmte! —o Uit onzen moppentrommel. Zij Je doet me denkeD aan de woeste golven der zee.... H(jO, hm, omdatte omdat ik zoo rusteloos en onstuimig ben ZijNee, omdat je me ziek maakt met je weeë gezeur.... (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. Axel Za» inslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 615 7 34 6 la 7 3" 6 35 7 56 6 46 8 07 6 54 8 15 7 01 8 22 7 06 "26 7 li 9 59 10 03 10 20 10 31 10 39 10 46 10 50 8 30 10 51 12 26 3 12 '9 3 12 46 3 12 57 3 1 03 3 1 12 3 1 16 3 1 20 3 - 5 1 01 o 54 20 6 11 (0 6 22 37 6 0 42 6 37 46 6 1 50 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 7 20 7 24 7 2* 7 35 7 43 7 57 8 12 9 44 9 48 9 f2 9 59 10 07 1021 1036 8 16 10 40 12 10 2 44 n 2 is 12 1" 2 52 12 25 2 54 12 33 3 07 12 47 3 21 lt23 'j6 1 06 3 40 5 37 6 54 5 41 6 59 45 7 08 5 51 710 5 9 7 - 6 12 7 32 6 27 7 4 6 31 7 51 v Driesch. v Axel v Z«amsl. a Neuzen v Neuzen v I' oek v Pni iip v 1 yam v B ervliet 09 v Ho tdpl. 7 19 a Brt skens 7 36 5 40 5 44 5 59 6 18 6 19 6 30 6 40 6 58 Axel—Terneuzen— Breskens. 7 34 9 59 12 26 3 5 51 vBr#-kansE43 7 38 10 03 12 29 3 03 5 4 v O o f p' 5 49 756 1020 1246 3 !0 6 11 7 21 v «i. r»liet 6 09 8 15 10 <9 1 Os 3 39 6 80 7 50 Pyram 6 20 8 49 11 19 1 52 4 37 8 07 vPiipp6 40 89 11 29 2 02 4 47 8 17 t H»ek 6 48 9 09 11 39 2 12 4 57 8 2" a Neuzen 6 59 9 8 11 58 2 31 5'6 8'6 v Neuzen 7 3. 9 38 12 08 2 41 r 21 8 6 Zaamel. 7 57 9 18 l2 18 2 51 o 36 9 0. Axel 812 10 01 12 34 3 07 5 52 9 22 a Dr es h 8 16 8 12 10 42 1 15 4— 7 30 8 28 10 58 1 31 4 16 7 4t> 8 3"i 1109 141 4 26 7 56 49 11 19 i 59 4 37 8 9 09 11 39 2 12 4 57 8 27 9 17 11 47 2 20 6 04 8 34 9 27 11 57 2 0 5 16 8 - 6 9 59 12 24 59 5 50 7 10 8 4 10 21 12 4 3 2 6 12 7 3-.9'-8 10 16 1 02 5 36 6 27 7 47 o b 10 40 116 3 40 6 31 7 51 9 27 Axel—Sas van Gent—Breskens. v Wals. 7 20 9 44 12 10 244 537 6 4 v A'el 8 12 1036 1 02 3 36 v ries'h 544 8 17 10 41 107 341 vWe-td 6 02 8 33 10 57 1 23.3 57 v Sasv G. 6 16 8 48 1 17 1 50 4 4 v hilipp 6 9 09 11 39 2 12 4 57 v P> ram 6 58 9 2* 11 59 2 32 f- 17 vijzend. 7 24 9 39 1"O7 3 38 28 aho nd 7 39 9 8 '219 3 52 5 43 v choond 755 10 14 12 54 4 J 5 4 a Breskens Oo 0 33 106 4 56 b 06 6 27 7 47 6 32 7 52 -■ 8 8 05 8 04 8 22 v Breskens a Scho nd. v Schoond. v lJze d. v P>r m. v Ph lippine 6 1 v as v. G. 7 03 v Wes d 7 17 Dri sh. 7 8 a Axel 7 37 6 20 8 10 9 30 8 19 9 39 8 22 9 54 e 37 1108 849 11 19 9 0 1 40 9 28 11 67 9 4 12 10 9 58 1:1 26 10 02 12 29 2 343 12 19 3 52 - 12 34 410 1 42 4 25 1 5-2 4 37 807 2 13 4 58 828 2 31 5 20 824 848 2 44 5 3 838 902 2 59 550 54 9l8 3 03 5 51 856 920 IJzendyke—Veldzicht Grens. v.v. V Pvramide v IJzendijke a Veldzicht v Gent ibus) 6 68 7 09 7 14 715 11 59 12 50 12 67 *114 2 32 32 3 7 v Veldzicht a IJz n-ij^e a Pyramide A.ieen op 7 16 7 23 8 47 werkdagen 12 59 1 06 160 3 31 3 J7 4 36 ft ft v St, Janst. 625 8'0 1-20 1230 305 445 605 v H ii 1st 630815 1025 123b 8 0 450 6 1 a Walz 710 855 11— 1! 5 3 50 530 645 t Op tijdig verzoek van of Autobusdiensten St. Jansteen—Halst—Walzoorden v.v. a a a 746 v Walz. 715 905 910 1110 125 355 636 650 840 750 v Hulst 755 "45 1020 115' 205 435 6l0 730 920 830 aStJanste— 950 102 M165 210 440 736 9 6 Daar St. J nst«en. Rijdt all'een op Zondag Op tijdig verzoeA zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een trambus-haltebord. a Al.een op werkdagen. M rktbussen. Van Hulst 11— Axel 1130 Holl tijd, aauk. Gent 12 16 Belg. tijd. Van Gent 30 Be'g tijd, aank Axel 7 en BuGi 7 80 Ho 1 tijd. Op Donderdag van Wal-oorden naar St. Nico'aas 8 25 en van Hulst 9 Terug van St. Nico'aas 1 30 en van Hulst 2 20. Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146, van Oss^nisse 12—, van Hengstdijk 12 15, aank Hulst 12 40, en terug rasp, 3 10, 3 36, 8 60, aank, Wali-o rden 4 06. v Vlissingen aft 39 Middelburg a5 47 Goes a6 09 Kruiningen a6 21 Bergen op Zoom a6 49 a Roosendaal a7 02 v Roosendaal a7 08 a Rotterdam beurs a8 02 Rotterdam D. P. a8 08 Den Haag H.S. 8 40 Haarlem 9 16 Amsterdam C.S. 9 32 v Roosendaal 7 07 a Breda 7 27 's Hertogenbosch 8 15 Utrecht C.S. 911 Nijmegen 9 Arnhem 9 27 aS 2a 7 32 b9 10 10 33 all 30 141 4 25 6 33 7 04 8 01 a6 33 7 41 b9 20 1041 all 41 149 4 85 64 7 13 a6 67 7 59 b9 50 11 - al2 12 2 09 4 54 0 7 82 8 32 a7 13 811 blO 08 11 13 al2 39 2 22 6 11 o 03 7 45 8 48 a7 50 8 34 blO 47 1137 109 2 46 5 45 8 09 9 22 a8 07 8 i7 bil 94 11 51 1 27 2 59 6 02 7 30 8 22 9 38 a8 53 66 11 11 12 10 al 39 3 10 6 19 7 43 8 84 9 47 a9 26 9 56 12 25 126 a2 65 a4 26 7 26 8 66 9 54 10 52 a' 30 9 3 12 30 1 30 a2 59 4 02 7 10 8 34 9 29 1* 42 9 54 10 17 12 64 1 54 3 £4 4 29 7 54 8 59 56 11 21 10 28 128 2 28 3 58 511 8 28 9 41 10 29 11 58 10 44 1 07 1 44 2 44 4 14 5 30 8 44 1 t 11 46 0 4 8 58 11 14 12 134 28 612 7 36 8 32 950 9 18 11 45 12 20 2 02 6 6 32 7 6 8 53 10 10 9-9 12 51 102 a2 59 5 56 7 17 8 85 9 41 10 55 10 53 1 53 153 3 64 6 58 8 06 9 45 10 27 Cll 47 11 <5 2 05 a4 09 8 08 9 9 10 46 oil 39 11 29 a2 31 4 56 -8 38 9 35 1115 cll59 v Arnhem Nijmegen v Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs a Roosendaal V Roosendaal Bergen op Zoom) Kruiningen +oes Middelburg viiasiugen 7- 7 25 7 32 8 19 9 05 9 25 6 53 711 7 51 8 20 8 26 921 a 9 33 a.9 47 aio 13 al 0 26 a!0«6 a'0 54 a 8 26 9 30 11 30 8 48 9 56 11 57 8 35 10 11 12 11 9 32 11 00 1 1018 11 41 146 10 38 12 01 2 06 a8 06 9 15 11 45 a8'6 9 31 12 01 a8 56 10 06 12 36 9 23 10 30 100 9 28 10 34 1 03 10 r.6 H 45 2 06 10 43 12 6 2 6 10 56 al -/ 21 2 31 11 23 a 2 62 3 "4 11 "7 a) 05 3 22 1166 a 23 8 42 19 04 a 80 8 50 32 57 51 44 55 45 145 2 01 2 36 8 04 a2 03 3 66 4 01 415 4 49 6 02 621 5 28 2 01 2 55 311 at a4 47 a5 09 2 45 3 01 3 86 4 01 4 04 a5 10 ah 16 a5 31 a5 55 a6 09 a6 29 a6 37 a4 31 6 £6 4 69 5 44 6 24 6 44 4 35 4 46 5 25 5 52 5 04 6 40 6 53 714 7 47 8 05 8 36 8 42 a6 32 a6 57 711 8 8 46 9 04 6 45 7 01 7 06 8 00 8 03 9 0S 9 12 9 26 9 54 16 06 10.3 10 80 8 30 8 57 8 56 9 45 10 26 10 46 8 34 881 9 27 9 53 i 34 10 43 10 57 11 1 11 87 11 49 0 «9 016 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. t Mech len f Mechelen a Brussel a Alleen op werkdagen. 6 1510 51 2 04 6 24 1106 2 3 6 33 11 14 2 21 6 41 11 21 2 29 6 53 11 33 240 713 11 40 2 8 7 22 12 05 2 56 8 0012 8 3 29 8 14 1208 309 9 10 1 09 4 07 9 15 116 4 15 9 31 1 81 4 81 b Alleen on Zon 5 02a 6 50b V Brussel 6 CO 1B 00 1 20 6 51 a 6 5-b ft Mecheleu 6 15 10 5 1 35 6 15 521a706b V Mechelen 6 19 10 25 1 57 6 29 528a7 14b ft St. Nic. v. Mech. 7 19 11 26 2 52 7 31 5 42a 7 24b V Antw. n. St. Nie. 6 48 11 31 2 16 7 22 5 58a 1 43b a St. Nic. v. Antw. 7 19 12 05 2 52 7 45 6 07 7 5a V St. Nie n. Tem. 7 25 12 08 3 10 7 51 6 42 8 23 Hulst 8 20 1 03 4- 8 44 6 Oïa 7 18b Kijkuit 8 27 1 11 4 01 8 53 7 02a 8 <«0b Axel 8 36 1 19 416 9 7 15 8 45 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 731 90 a Ter Neuzen 8 53 187 4 34 917 - en Feestdagen. Spoorweg Ter Me azenGent. V Neuzen 6 50 8 50a 12 25 540 v Brussel a7 St 11 3 50 6 12 Sluiskil 6 59 8 59 12 34 549 a Gent St. P. a9 21 11 34 4 54 7 49 Sluiskil Brug 7 03 03a 12 38 653 Gent St. P. 6 25 aS 31 1' 55 5 00 8 34 II Philippine 7 07 9 07a 12 42 557 Gent Dp. 6 4i a8 43 12 14 6 14 8 '6 Sas van Gent 7 20 9 20» 12 65 617 a Selzaete 7 £2 a9 19 12 52 6 54 9 25 ft Selzaete 7 06 9 05a 12 40 552 v Selzaete 7 30 a9 21 1 b6 20 9 30a V Selzaete 72 1103 12 56 610 Sas van Gent 8 a9 51 1 30 b6 50 10 a ft Gent Dp. 134 Philippipe 8 08 a9 59 1 3 b6 8 10 08a a Gent St. P. 8 07 11 45 150 6 55 Sluiskilbrug 8 12a 10 03 142 b7 02 10 12a V m 8 47 11 52 1 52 9 21 Sluiskil 8 16 a C 07 146 b 06 10 16a a Brussel 957 1251 3 10 47 Ter Neuzen 8 2» alt) 15 i 54 b7l4 10 24a a Alleen op Zon en Feestdagen, b Alleen op werkdagen. V Axel 7 11 20 4 20 v Hul t S 30 2 30 6 30 v Zu ddorpe 715 11 30 4 35 v St. Jan teen 8 40 2 45 6 40 V Koewacht 7 30 11 45 4 50 v Koew cht 9 10 3 15 7 v St Jansteen 7 45 12 05 5 20 v Zuiddorpe 9 0 3 40 7 20 a Hulst 8 - 12 15 5 30 v Axel 9 45 3 50 7 30 v Neuztn v Slu'skit a Selzaete v Se zaete v Slu s il a Neuzen 7 45 916 8 910 8 -20 9 50 8 30 9 55 6 55 10 15 910 10 25 Werkdagen Zondagen 10 30 12 3 50 5 30 7 35 5 - 10 30 2 5 30 9 21 10 45 12 15 3 45 5 5 7 50 5 15 1046 2 15 5 46 9 5 11 10 12 40 4 10 e 10 8 0 5-35 1110 2 40 6 10 9 55 1120 116 4 40 6 30 8 '5 5 50 11 £0 4 10 6 30 10- 114'' 13) 5'6 6 55 8 40 6 15 1140 5 05 6 55 0 20 11 55 1 50 5 20 7 10 8 65 6 30 11 55 5 20 7 10 0 35 W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 Borsselen 1,40 Aankomst te Viissingea vm. 8,40 Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,20 10,30 10,50 11,60 1,41 Vlissingen— Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen 9,08 BorsselenNeuzen. 2 2,20 3,20 4,25 6,44 9- 9,20 7,- 10,20 5,50 nm 12,04 12,27 12.30 12,50 1,' 0 5,30 5,60 6,50 7,04 3,50 4 - 4,20 5,20 NeuzenHoedekenskerke. Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 7,43 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,25 8,30 Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 U,— 2.09 4,54 7,32 0,— Vlissingen 8,— 11,87 6,02 7,07 10,02 Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 3,20 0 07 8,01 Vlissingen 7,67 9,48 12,10 £,07 6,15 8,05 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,45 8, 5 Aankomst te Neuzen 9,15 11,50 1,1.0 4,35 7,30 9,20 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram, W «1 zoo rdenHans weert Kruidingen. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,25 3,56 5 40 6,60 8 35 Aankemst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 7,20 9 05 ertrek van Hansweert 7,66 9,4512,05 2,- 4,26 7,26 9 00* Aankomst te Kruiningen 8,C5 9,5)12,15 2,10 4,35 7,86 916* Vertrek trein naar Roosendaal 8,1110,0812,30 2,22 5,U 7,45 Vlissingen 8 16 10.1312,52 3,04 4.49 7,47 9 54 Deze bus rijdt al een, als er passagiers van de boot lijn. Aankomst trein van Roosendaal 7,36 10 11 11,218.02 4,47 5,63 7,46 Vlissingen 6,20 8,09 016 12,29 2,20 0.- 5,09 7,43 Vertrek van Kruiningen 6,25 8, 5 1016 12,3- 3,05 4 50 6,- 7,50 Aankomst te Hansweert 6.35 8.25 10 25 12.4B 3 15 6,- 6.10 8,— Vertrek boot van Hansweert 6,40 8.8) 10,35 12,45 8.20 5 05 6,15 8 - Aankomst Se Walzoorden 7,10 9.-11,05 1,16 3,50 5 36 6,45 8,30 4«nk. tr. Vlissingen 714 844 1054 1204 1287 110 137 350 528 637 741 842 Vertr. boot Vlissingen 615 746 9— 1016 1180 245 2— 315 4: 0 545 7- 9— Aank. boot Breuken? 640 810 926 1040 1165 110 2,25 840 455 610 725 925 Vertr. boot Breskens 656 815 930 1046 1200 115 230 845 5— 616 780 93f' Aankomst Vlissingen 720 840 956 101226 140 2a5 410 526 64' 766 956 Vertr, trein Vlissingen 782 908 9i010331130 141 425 6.6 6J3 704 gf 1 Zondagen 9.— nm. 7.40 9.20 8.- 10 20 9.— 10.33 6 28 vm. 7.30 nm. 6.10 7.50 6.30 8 50 7.80 6.40 nm. 5 40 7.25 6,25 7,59 7,32 9.02 7,07 vm. 8.59 rm. 8,01 7,57 8 05 9,85 8,35 10,20 9,20 7 20 7.;0 7 55 8,06 8,11 8,43 1,25 6 50 8,46 1 6 7,20 9 05 1.55 7,25 9,0: 2.0 7,^5 9,15* 2, 2 7,45 3,04 7,47 9,54 6.40 7,10 8,41 8,09 8 50 9- 9,05 9,85 3.02 2 20 3,06 3,16 3,20 8.50 7.46 7,43 7 50 8.— 8. 330 942 12041227 543 842 7461015 1216 315 645 9 810 x040 110340 610 723 8161046115345 615 730 8401110 140'10 640 ?p3 216 141 426 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1937 | | pagina 4