Stoombootdienst op de YVester-Sclielde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
M 1 13 D E
ES3NT V-iA-lNT VEÏ^FlVOESn
Axel
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
8 :o
a Alleen op werkdagen b
Zondags 10 minuten vroeger,
e Alleen op Zon- en Feestdagen.
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Autobusdlenst AxelHalst
Antobusdfcnst Terneazen
—Selzaete.
Van af 22 Mei 1937 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeN eazea.
Kruiningen—HansweertWalzoorden.
V lisgjng enBreskens.
Breskens—Vlissingen.
i
Voor do Vronw
(door Mattiqe Wittop Koning).
We hebben in de koude voor
jaarsdagen met verlangen den tijd
tegemoet gezien, waarin we ons
weer door de zon konden laten
stoven.
Lato n we hopen, dat de vscantie
maandtn ons nog het volle genot
breDgen van veel zon en veel
warmte.
Eén donkere schaduw echter
heeft de huisvrouw van al die zon
te verwachten, speciaal de huis
vrouw, die niet de beschikking
heelt over een koeleD kelder.
Diverse levensmiddelen zijn in
de warmte sterk aan bederf onder
hevig, en onder die levensmidde
len nemen vleesch en visch de
eerste plaats in.
't Is daarom bjjv., dat in dezen
tijd het »groote« vleesch de
rollade, de roastbeef, enz moet
wijken voor het »kleiDe« vleesch,
de lapjes, biefstukjes, enz., waar
van we de hoeveelheid dan zoo
berekenen, dat geen restjes be
waard behoeven te worden.
Hebt u er wel eens over nage
dacht, hoe in die omstandigheden
kaas een heerlik handig hulp
middel kan vormen
Van »bederven in de warmte»
is hierbij geen sprake de hoe
veelheid die telkens gekocht wordt,
kan immers in overeenstemming
zijn met de behoette van 't gezin.
Geldt ons kaasbezit eeft platte
ronde kaas, waarvan we voor op
de boterham wekelijks een punt
uitsnijden, dan hebben we slechts
de beide snijvlakken van de groote
kaas met een dun laagje boter te
bestrijken, om er de volgende
week een even versch stuk van
af te enjjd"n als bet vorige was.
We kunnen da kaas ook in het
middagmaal te pas brengen als
een absoluut triasche grondstof,
die zich uitstekend aanpast bij
bepaalde groenten uit dit seizoen
Bloemkool bijv. met gepaneerde
kaaslapjcs kan gerust eensinvalleD
voor bloemkool met saucijsjes. We
snijden plakken kaas van ODgeveer
een halve cM. dik en verdeeleo
die in stukjes ter grootte vau een
kalfsoester. We doopeD ze eerst
in een soort beignet-beslag van
bloem en water, dik vloeibaar,
zoo dat het mengsel bij het afdrui
pen aan den rug van den lepel
blijft hangen. Dan halen we de
plakjes door paneermeel en bakken
ze in beete boter in de koekenpan
vlug aan weerskanten bruin
Liefst bakken we ze op het
allerlaatste oogenblik (als bijv. de
groente zal worden opgedaan) ze
komen dan lekker warm op.tafel
en zyn van binnen roomig door
de gesmolten kaas.
Een huishoudelijke raadgeving,
die over ditzelfde punt gaat, zou
zijn, dat we in de warme maandeD
ervoor zorgen, het stukje kaas op
ontbijt- of koffietafel vooral op te
maken vóór het er uitgedroogd
en onoogeiijk gaat uitzien. Ook
daarbij helpt ons dan het gebruik,
dat we van kaas in het middag
maal maken voordat het stukje
onder de kaasstolp zijn smakelijk
uiterlijk heeft verloren, raspen
we het, om het in dien vorm te
verwerken in een kaassaus (bij
ge8tootde nieuwe aardappelen,
bloemkool, Mei-raapjes, rijst of
macaroni); of wel, om er de sma
kelijkheid en de voedzaamheid
mee te verhoogen van aardappel-
puré, aardappelkoekjes of -crcqu-
etjes, gestoofde macaroni, een
restjes schoteltje van bloemkool
met aardappelen, enz. enz.
Natuurlijk is ook de geraspte
kaas op de boterham niet te ver
smaden heerlijke sandwichesbjjv.
bereiden we door twee gesmeerde
met geraspte kaas bestrooide
sneetjes brood op elkaar te leggen
met een plakje tomaat er tusschen.
Heerlik lriseh in de warmte!
—o
Uit onzen moppentrommel.
Zij Je doet me denkeD aan
de woeste golven der zee....
H(jO, hm, omdatte omdat
ik zoo rusteloos en onstuimig ben
ZijNee, omdat je me ziek
maakt met je weeë gezeur....
(Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
Axel
Za» inslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
615 7 34
6 la 7 3"
6 35 7 56
6 46 8 07
6 54 8 15
7 01 8 22
7 06 "26
7 li
9 59
10 03
10 20
10 31
10 39
10 46
10 50
8 30 10 51
12 26 3
12 '9 3
12 46 3
12 57 3
1 03 3
1 12 3
1 16 3
1 20 3
- 5 1
01 o 54
20 6 11
(0 6 22
37 6 0
42 6 37
46 6 1
50 6 45
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 20
7 24
7 2*
7 35
7 43
7 57
8 12
9 44
9 48
9 f2
9 59
10 07
1021
1036
8 16 10 40
12 10 2 44
n 2 is
12 1" 2 52
12 25 2 54
12 33 3 07
12 47 3 21
lt23 'j6
1 06 3 40
5 37 6 54
5 41 6 59
45 7 08
5 51 710
5 9 7 -
6 12 7 32
6 27 7 4
6 31 7 51
v Driesch.
v Axel
v Z«amsl.
a Neuzen
v Neuzen
v I' oek
v Pni iip
v 1 yam
v B ervliet 09
v Ho tdpl. 7 19
a Brt skens 7 36
5 40
5 44
5 59
6 18
6 19
6 30
6 40
6 58
Axel—Terneuzen— Breskens.
7 34 9 59 12 26 3 5 51 vBr#-kansE43
7 38 10 03 12 29 3 03 5 4 v O o f p' 5 49
756 1020 1246 3 !0 6 11 7 21 v «i. r»liet 6 09
8 15 10 <9 1 Os 3 39 6 80 7 50 Pyram 6 20
8 49 11 19 1 52 4 37 8 07 vPiipp6 40
89 11 29 2 02 4 47 8 17 t H»ek 6 48
9 09 11 39 2 12 4 57 8 2" a Neuzen 6 59
9 8 11 58 2 31 5'6 8'6 v Neuzen 7 3.
9 38 12 08 2 41 r 21 8 6 Zaamel. 7 57
9 18 l2 18 2 51 o 36 9 0. Axel 812
10 01 12 34 3 07 5 52 9 22 a Dr es h 8 16
8 12 10 42 1 15 4— 7 30
8 28 10 58 1 31 4 16 7 4t>
8 3"i 1109 141 4 26 7 56
49 11 19 i 59 4 37 8
9 09 11 39 2 12 4 57 8 27
9 17 11 47 2 20 6 04 8 34
9 27 11 57 2 0 5 16 8 - 6
9 59 12 24 59 5 50 7 10 8 4
10 21 12 4 3 2 6 12 7 3-.9'-8
10 16 1 02 5 36 6 27 7 47 o b
10 40 116 3 40 6 31 7 51 9 27
Axel—Sas van Gent—Breskens.
v Wals. 7 20 9 44 12 10 244 537 6 4
v A'el 8 12 1036 1 02 3 36
v ries'h 544 8 17 10 41 107 341
vWe-td 6 02 8 33 10 57 1 23.3 57
v Sasv G. 6 16 8 48 1 17 1 50 4 4
v hilipp 6 9 09 11 39 2 12 4 57
v P> ram 6 58 9 2* 11 59 2 32 f- 17
vijzend. 7 24 9 39 1"O7 3 38 28
aho nd 7 39 9 8 '219 3 52 5 43
v choond 755 10 14 12 54 4 J 5 4
a Breskens Oo 0 33 106 4 56 b 06
6 27 7 47
6 32 7 52
-■ 8 8 05
8 04 8 22
v Breskens
a Scho nd.
v Schoond.
v lJze d.
v P>r m.
v Ph lippine 6 1
v as v. G. 7 03
v Wes d 7 17
Dri sh. 7 8
a Axel 7 37
6 20
8 10 9 30
8 19 9 39
8 22 9 54
e 37 1108
849 11 19
9 0 1 40
9 28 11 67
9 4 12 10
9 58 1:1 26
10 02 12 29
2 343
12 19 3 52 -
12 34 410
1 42 4 25
1 5-2 4 37 807
2 13 4 58 828
2 31 5 20 824 848
2 44 5 3 838 902
2 59 550 54 9l8
3 03 5 51 856 920
IJzendyke—Veldzicht Grens. v.v.
V Pvramide
v IJzendijke
a Veldzicht
v Gent ibus)
6 68
7 09
7 14
715
11 59
12 50
12 67
*114
2 32
32
3 7
v Veldzicht
a IJz n-ij^e
a Pyramide
A.ieen
op
7 16
7 23
8 47
werkdagen
12 59
1 06
160
3 31
3 J7
4 36
ft ft
v St, Janst. 625 8'0 1-20 1230 305 445 605
v H ii 1st 630815 1025 123b 8 0 450 6 1
a Walz 710 855 11— 1! 5 3 50 530 645
t Op tijdig verzoek van of
Autobusdiensten St. Jansteen—Halst—Walzoorden v.v.
a a a
746 v Walz. 715 905 910 1110 125 355 636 650 840
750 v Hulst 755 "45 1020 115' 205 435 6l0 730 920
830 aStJanste— 950 102 M165 210 440 736 9 6
Daar St. J nst«en. Rijdt all'een op Zondag
Op tijdig verzoeA zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
trambus-haltebord. a Al.een op werkdagen.
M rktbussen.
Van Hulst 11— Axel 1130 Holl tijd, aauk. Gent 12 16 Belg. tijd.
Van Gent 30 Be'g tijd, aank Axel 7 en BuGi 7 80 Ho 1 tijd.
Op Donderdag van Wal-oorden naar St. Nico'aas 8 25 en van Hulst 9
Terug van St. Nico'aas 1 30 en van Hulst 2 20.
Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1146, van Oss^nisse 12—, van Hengstdijk 12 15, aank Hulst 12 40,
en terug rasp, 3 10, 3 36, 8 60, aank, Wali-o rden 4 06.
v Vlissingen aft 39
Middelburg a5 47
Goes a6 09
Kruiningen a6 21
Bergen op Zoom a6 49
a Roosendaal a7 02
v Roosendaal a7 08
a Rotterdam beurs a8 02
Rotterdam D. P. a8 08
Den Haag H.S. 8 40
Haarlem 9 16
Amsterdam C.S. 9 32
v Roosendaal 7 07
a Breda 7 27
's Hertogenbosch 8 15
Utrecht C.S. 911
Nijmegen 9
Arnhem 9 27
aS 2a
7 32
b9 10
10 33
all 30
141
4 25
6 33
7 04
8 01
a6 33
7 41
b9 20
1041
all 41
149
4 85
64
7 13
a6 67
7 59
b9 50
11 -
al2 12
2 09
4 54
0
7 82
8 32
a7 13
811
blO 08
11 13
al2 39
2 22
6 11
o
03
7 45
8 48
a7 50
8 34
blO 47
1137
109
2 46
5 45
8 09
9 22
a8 07
8 i7
bil 94
11 51
1 27
2 59
6 02
7 30
8 22
9 38
a8 53
66
11 11
12 10
al 39
3 10
6 19
7 43
8 84
9 47
a9 26
9 56
12 25
126
a2 65 a4 26
7 26
8 66
9 54
10 52
a' 30
9 3
12 30
1 30
a2 59
4 02
7 10
8 34
9 29
1* 42
9 54
10 17
12 64
1 54
3 £4
4 29
7 54
8 59
56
11 21
10 28
128
2 28
3 58
511
8 28
9 41
10 29
11 58
10 44
1 07
1 44
2 44
4 14
5 30
8 44
1 t
11 46
0 4
8 58
11 14
12
134
28
612
7 36
8 32
950
9 18
11 45
12 20
2 02
6
6 32
7 6
8 53
10 10
9-9
12 51
102
a2 59
5 56
7 17
8 85
9 41
10 55
10 53
1 53
153
3 64
6 58
8 06
9 45
10 27
Cll 47
11 <5
2 05
a4 09
8 08
9 9
10 46
oil 39
11 29
a2 31
4 56
-8 38
9 35
1115 cll59
v Arnhem
Nijmegen
v Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
a Roosendaal
V Roosendaal
Bergen op Zoom)
Kruiningen
+oes
Middelburg
viiasiugen
7-
7 25
7 32
8 19
9 05
9 25
6 53
711
7 51
8 20
8 26
921
a 9 33
a.9 47
aio 13
al 0 26
a!0«6
a'0 54
a
8 26 9 30 11 30
8 48 9 56 11 57
8 35 10 11 12 11
9 32 11 00 1
1018 11 41 146
10 38 12 01 2 06
a8 06 9 15 11 45
a8'6 9 31 12 01
a8 56 10 06 12 36
9 23 10 30 100
9 28 10 34 1 03
10 r.6 H 45 2 06
10 43 12 6 2 6
10 56 al -/ 21 2 31
11 23 a 2 62 3 "4
11 "7 a) 05 3 22
1166 a 23 8 42
19 04 a 80 8 50
32
57
51
44
55
45
145
2 01
2 36
8 04
a2 03
3 66
4 01
415
4 49
6 02
621
5 28
2 01
2 55
311
at
a4 47
a5 09
2 45
3 01
3 86
4 01
4 04
a5 10
ah 16
a5 31
a5 55
a6 09
a6 29
a6 37
a4 31
6 £6
4 69
5 44
6 24
6 44
4 35
4 46
5 25
5 52
5 04
6 40
6 53
714
7 47
8 05
8 36
8 42
a6 32
a6 57
711
8
8 46
9 04
6 45
7 01
7 06
8 00
8 03
9 0S
9 12
9 26
9 54
16 06
10.3
10 80
8 30
8 57
8 56
9 45
10 26
10 46
8 34
881
9 27
9 53
i 34
10 43
10 57
11 1
11 87
11 49
0 «9
016
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
t Mech len
f Mechelen
a Brussel
a Alleen op werkdagen.
6 1510 51 2 04
6 24 1106 2 3
6 33 11 14 2 21
6 41 11 21 2 29
6 53 11 33 240
713 11 40 2 8
7 22 12 05 2 56
8 0012 8 3 29
8 14 1208 309
9 10 1 09 4 07
9 15 116 4 15
9 31 1 81 4 81
b Alleen on Zon
5 02a 6 50b
V
Brussel
6 CO
1B 00
1 20
6
51 a 6 5-b
ft
Mecheleu
6 15
10 5
1 35
6 15
521a706b
V
Mechelen
6 19
10 25
1 57
6 29
528a7 14b
ft
St. Nic. v. Mech.
7 19
11 26
2 52
7 31
5 42a 7 24b
V
Antw. n. St. Nie.
6 48
11 31
2 16
7 22
5 58a 1 43b
a
St. Nic. v. Antw.
7 19
12 05
2 52
7 45
6 07 7 5a
V
St. Nie n. Tem.
7 25
12 08
3 10
7 51
6 42 8 23
Hulst
8 20
1 03
4-
8 44
6 Oïa 7 18b
Kijkuit
8 27
1 11
4 01
8 53
7 02a 8 <«0b
Axel
8 36
1 19
416
9
7 15 8 45
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
731 90
a
Ter Neuzen
8 53
187
4 34
917
- en Feestdagen.
Spoorweg Ter Me azenGent.
V
Neuzen
6 50
8 50a 12 25
540
v Brussel
a7 St
11
3 50
6 12
Sluiskil
6 59
8 59 12 34
549
a Gent St. P.
a9 21
11 34
4 54
7 49
Sluiskil Brug 7 03
03a 12 38
653
Gent St. P. 6 25
aS 31
1' 55
5 00
8 34
II
Philippine
7 07
9 07a 12 42
557
Gent Dp. 6 4i
a8 43
12 14
6 14
8 '6
Sas van Gent 7 20
9 20» 12 65
617
a Selzaete 7 £2
a9 19
12 52
6 54
9 25
ft
Selzaete
7 06
9 05a 12 40
552
v Selzaete 7 30
a9 21
1
b6 20
9 30a
V
Selzaete
72
1103 12 56
610
Sas van Gent 8
a9 51
1 30 b6 50
10 a
ft
Gent Dp.
134
Philippipe 8 08
a9 59
1 3
b6 8
10 08a
a
Gent St. P.
8 07 11 45 150
6 55
Sluiskilbrug 8 12a 10 03
142
b7 02
10 12a
V
m
8 47 11 52 1 52
9 21
Sluiskil 8 16
a C 07
146
b 06
10 16a
a
Brussel
957 1251 3
10 47
Ter Neuzen 8 2»
alt) 15
i 54
b7l4
10 24a
a Alleen
op Zon
en Feestdagen, b Alleen op werkdagen.
V
Axel
7
11 20
4 20
v Hul t
S 30
2 30
6 30
v Zu ddorpe
715
11 30
4 35
v St. Jan teen 8 40
2 45
6 40
V
Koewacht
7 30
11 45
4 50
v Koew cht
9 10
3 15
7
v
St Jansteen 7 45
12 05
5 20
v Zuiddorpe
9 0
3 40
7 20
a
Hulst
8 -
12 15
5 30
v Axel
9 45
3 50
7 30
v Neuztn
v Slu'skit
a Selzaete
v Se zaete
v Slu s il
a Neuzen
7 45 916
8 910
8 -20 9 50
8 30 9 55
6 55 10 15
910 10 25
Werkdagen
Zondagen
10 30 12 3 50
5 30
7 35
5 -
10 30 2
5 30
9 21
10 45 12 15 3 45
5 5
7 50
5 15
1046 2 15
5 46
9 5
11 10 12 40 4 10
e 10
8 0
5-35
1110 2 40
6 10
9 55
1120 116 4 40
6 30
8 '5
5 50
11 £0 4 10
6 30
10-
114'' 13) 5'6
6 55
8 40
6 15
1140 5 05
6 55
0 20
11 55 1 50 5 20
7 10
8 65
6 30
11 55 5 20
7 10
0 35
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20
Borsselen 1,40
Aankomst te Viissingea vm. 8,40
Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,20
10,30
10,50
11,60
1,41
Vlissingen—
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
9,08
BorsselenNeuzen.
2
2,20
3,20
4,25
6,44
9-
9,20
7,- 10,20
5,50
nm 12,04 12,27
12.30
12,50
1,' 0
5,30
5,60
6,50
7,04
3,50
4 -
4,20
5,20
NeuzenHoedekenskerke.
Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 7,43
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,25 8,30
Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 U,— 2.09 4,54 7,32 0,—
Vlissingen 8,— 11,87 6,02 7,07 10,02
Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 3,20 0 07 8,01
Vlissingen 7,67 9,48 12,10 £,07 6,15 8,05
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,45 8, 5
Aankomst te Neuzen 9,15 11,50 1,1.0 4,35 7,30 9,20
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram,
W «1 zoo rdenHans weert Kruidingen.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,25 3,56 5 40 6,60 8 35
Aankemst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 7,20 9 05
ertrek van Hansweert 7,66 9,4512,05 2,- 4,26 7,26 9 00*
Aankomst te Kruiningen 8,C5 9,5)12,15 2,10 4,35 7,86 916*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1110,0812,30 2,22 5,U 7,45
Vlissingen 8 16 10.1312,52 3,04 4.49 7,47 9 54
Deze bus rijdt al een, als er passagiers van de boot lijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,36 10 11 11,218.02 4,47 5,63 7,46
Vlissingen 6,20 8,09 016 12,29 2,20 0.- 5,09 7,43
Vertrek van Kruiningen 6,25 8, 5 1016 12,3- 3,05 4 50 6,- 7,50
Aankomst te Hansweert 6.35 8.25 10 25 12.4B 3 15 6,- 6.10 8,—
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8.8) 10,35 12,45 8.20 5 05 6,15 8 -
Aankomst Se Walzoorden 7,10 9.-11,05 1,16 3,50 5 36 6,45 8,30
4«nk. tr. Vlissingen 714 844 1054 1204 1287 110 137 350 528 637 741 842
Vertr. boot Vlissingen 615 746 9— 1016 1180 245 2— 315 4: 0 545 7- 9—
Aank. boot Breuken? 640 810 926 1040 1165 110 2,25 840 455 610 725 925
Vertr. boot Breskens 656 815 930 1046 1200 115 230 845 5— 616 780 93f'
Aankomst Vlissingen 720 840 956 101226 140 2a5 410 526 64' 766 956
Vertr, trein Vlissingen 782 908 9i010331130 141 425 6.6 6J3 704 gf 1
Zondagen
9.— nm. 7.40
9.20 8.-
10 20 9.—
10.33
6 28
vm. 7.30 nm. 6.10
7.50 6.30
8 50 7.80
6.40 nm. 5 40
7.25 6,25
7,59 7,32
9.02 7,07
vm. 8.59 rm. 8,01
7,57 8 05
9,85 8,35
10,20 9,20
7 20
7.;0
7 55
8,06
8,11
8,43
1,25 6 50 8,46
1 6 7,20 9 05
1.55 7,25 9,0:
2.0 7,^5 9,15*
2, 2 7,45
3,04 7,47 9,54
6.40
7,10
8,41
8,09
8 50
9-
9,05
9,85
3.02
2 20
3,06
3,16
3,20
8.50
7.46
7,43
7 50
8.—
8.
330
942 12041227 543 842
7461015 1216 315 645 9
810 x040 110340 610 723
8161046115345 615 730
8401110 140'10 640 ?p3
216 141 426 704