Stoombootdienst op de VVester-8clieide
Zeeuwscli-Vlaanische Tramweg-Maatschappij.
M 1DD B
2üs CV
1ST V E
VOER
(Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel
Axel—Terneuzen— Breskens.
Axel Sas Tan Gent—Breskens.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
8 ;o
a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
SPOORWEG HECHELEN-TERNEUZEN.
Autobusdienst AxelHulst
Van af 22 Mei 1937 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Borsselen —Vlissingen.
Vlissingen—
Borsselen-
-Neuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
W alzoorden—Hansweert— kruidingen.
Kminingen—HansweertWalzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—V liasingen
ALBERT HEIJN's
1887 (x -i(d< n Jubileum 1937
We ontvingen, evenals andere
blad< n, een uitvoerige b"sehrijving
van de ontwikkeliog, liever ge
zegd den bloei van het in zooder-
heid Nederlandsche Grootwinkel
bedrijt van de firma Albert Heijn,
die zooals we meldden, dezer da
gen (27 Mei) haar gouden jubile
um vierde
We laten hieronder enkele bi
zonderheden volgen, die we aan
bovengenoemde beschrijving ont
leenden
Zij is eeB goede bekende bij de
Nederlandsche huisvrouwen, een
goede bekende van de geheele
Nederlandsche bevolking zouden
wij duwen zeggen.
Op 27 Mei dan was het 50 jaar
geleden, dat de heer Albert Heijn
da van zijn vader overgenomen
kruidenierswinkel te Oostzaan
OBder eigen naam voortzette en
daarmede de grondslag legde voor
net bekende Grootwinkelbedrijf,
waarvan men thans de filialen door
geheel Nederland en o.a. ook te
Axel aantreft.
Wanneer men de enorme ont
wikkeling van dit bedrijf overziet,
dringt odwillekeurig de vraag op,
waaraan dit succes in zaken is te
danken en dan zou daarop het
antwoord moeteD linden Aan de
ongebreidelde energie en werklust
van den heer Albert Heijn, wien
het bezit van één kruideniers
winkel, zij het dan ook een goed
beklante dorpszaak, niet kon be
vredigen. Htoch zag toestauden
in het kruideoiersbedr jjf, die veel
verbeterd konden worden en »man
van aanpakken* als hij was, werd
geen oogenblik geaarzeld, deze
verbeteringen ook metterdaad tot
stand te brengen.
Zoo bracht h(j wijzigingen in zjjn
winkel aan, die de hygiënische
behandeling der waren zeer ten
goede kwamen, legde zich van den
aanvang af toe op deD verkoop vae
uitsluitend kwaliteitgartikelen tot
de laagst mogelijke prijzen, maar
streng contant. Als goed za
kenman begreep hij maar al te
goed, dat het geven van laoge
credieten, zooals toen algemeen
gebruikelijk, van invloed moest
zjju op de verkoopsprijzen.
Zijn energiek werken had suc
ces, want na enkele jaren werd
reeds een filiaal gevestigd te Par-
merend, spoedig gevolgd door
winkels te Alkmaar, Den Haag,
Utrecht, Arnhem, enz.
Juist de daarmee samenhangen
de drukke werkzaamheden ambi
eerden den heer Hejjo bijzonder.
De winkels moesten worden be
zocht en gecontroleerd, de inkoo-
pen daarvoor worden verzorgd en
dagelijks was bij daarvoor dan ook
op reis Gelukkig had hij daarbij
een uitstekende hulp aan zijB
vrouw, die bij zjjn afwezigheid,
de zaken op voortreffelijke wijze
waarnam.
Met de vermeerdering van het
aantal filialen bleek ai spoedig de
werkgelegenheid te Oostzaan, van
waar de meeste goederen naar de
winkels werden gezonden, te klein
en moest naar ruimer omgeving
worden uitgezien. Daarom werd
het hoofdbedrijt in 1899 naar Zaan
dam overgebracht, ter plaatse waar
ook thans nog bet hoofdkantoor
en de centrale magazijnen der
Firma zijn gevestigd.
Sinds deze vestiging te Zaandam
mogen wij wel zeggen, dat een tijd
van rusteleoze opbouw en uitbrei
ding in den meest letterlijken zin
van het woord, was aangebroken.
Zoo telde men in 1907 reeds 23
filialen en als gevolg daarvan
morsten ook spoedig de magazij
nen te Zaandam worden vergroot.
Het zou echter 1911 worden,
aleer de heer Heijn uitvoering kon
geven aan een plan, waarmede by
al geruimen tijd rondliep, n.l. het
zelt fabriceeren van daarvoor in
aanmerking komende artikelen.
Zijn voortdurende zorg de afne
mers de beste kwaliteiten te leve-
veren had hem op dit idee gebracht
omdat hij dan niet alleen de fabri
cage der artikelen zelf in handen
had, maar ook op de grondstoffen
alle controle kon uitoeienen.
(Wordt vervolgd).
Driesch.
Axel
Zaamslag
Kapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
«15 7 34
6 s 73<
685 7 53
6 46 8 '7
6 54 8 15
7 01 8 22
7 06 -26
9 59
10i'3
10 20
10 31
10 39
10 46
10 50
7 ld 8 iO 10 51
12 26 3
12 >9 3
12 46 3
12 67 3
1 05 3
1 12 3
1 16 3
12u 3
- 5 1
03 i 64
20 611
10 6 22
37 6 '0
42 6 37
46 6 tl
50 6 45
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamsiag
Axel
Driesch.
7 20
7 24
72
7 35
7 43
9 44
9 43
9 -2
9 59
10 67
7 57 10 21
8 12 1036
816 10 40
1210 2 44
1914 2 48
12 1* 2 52
12 25 2 59
12 33 3 07
12 47 3 21
1(2 3 'j6
1 06 3 40
5 37 6 64
5 41 6 69
45 7 03
5 51 7 10
5 9 7 'f
6 12 7 32
6 27 7 47
6 31 7 51
V Driesch. 5 40
v Axel
v Z»amsl.
a N euzen
v Neuzen
v l oek
v Pui i">p.
v yram
v B ervliet 7 09
v Ho fdpl. 719
a Br» skens 7 36
5 44
5 69
6 18
6 19
6 30
6 40
6 66
7 34
7 38
7 56
I 15
8 49
8.'9
9 09
9 8
9 38
9 48
10 04
9 69
10 03
10 20
10 (9
11 19
11 29
11 39
11 56
12 08
12 18
12 34
12 26 3— 6 51
12 29 3 03 5 4
>2 46 3 6 6 11
1 0» 3 39 6
1 52 4 37
2 02 4 47
2 12 4 57
2 31 5 '8
2 41 i 25
2 51 o 36
307 5 52
7 31
7 60
8 07
8 17
8 27
8 46
8 6
9 0i
9 22
vPre»kens 5 43
tHo f4 pl 5 49
t Ki. rvliet 6 09
Pyram 6 20
v P i ïpp 6 40
vHuek 6 48
a Neuzen 6 59
v Neuzen 7 31
v Zaaaisl. 7 57
Axel 812
a Dr.es h 8 16
6 12
8 28
83-1
t- 49
9o9
9 17
9 27
9 59
10 21
10 36
10 40
10 42
10 58
1104
11 19
1139
11 47
11 67
12 24
124
102
106
116 4-
1 31 4 16
141 4 26
1 62 4 37
2 12 4 57
2 26 6 04
2 0 5 16
69 6 50 7
3 2; 6 12 7
5 35 6 27 7
3 40 6 dl 7
7 30
7 46
7 66
8-7
8 27
8 34
8 6
10 8 4
3-9 08
47 a 8
51 9 27
v Wals
7 20 9 44 12 !0 2 44 5 37 6 -4
vA'el 8 12 036
v ries h 5 44 8 17 10 41
v We td 6 02 8 33 10 57
v Sasv G. 6 18 8 48 11 17
v hilipp 6 O 9 d9 1139
v P ram 6 58 9 2 -> 11 59
vijzend. 7 24 9 29 12 07
a v, ho nd 7 39 9 3 >2 19
v choond 755 10 14 12 54
a Break ens 0a 0 33 106
1 02 3 36 6 27 7 47
1 07 3 41 s 3-2 7 32
1 23 3 57 8 8 08
1 50 4 <i 8 04 8 22
2 12 457
2 32 6 17
3 38 28
8 52 5 43
4 5 4
4 56 b 06
6 20
v Br-skens
a Scho nd.
v Schoond.
v lJze d.
v Pv r m
v Ph lippini- 6 1
v as v. G. 7 03
v Wes <1. 7 17
Dri s h. 7 8
a Axel 7 37
8 10
819
8 22
s 37
8 49
i» 0
9 30
9 39
9 54
11 08
11 19
1 4)
9 28 1167
9 4 12 10
9 58 126
10 02 12 29
i 2 343 -
12 19 3 52 -
12 34 410
142 4 25 -
1 52 4 17 807
2 13 4 58 828
2 31 5 2i 824 84-
2 44 5 3 838 902
2 9 50 54 9l8
3 03 5 54 656 92.
IJzendyke—Veldzicht Grens. t.t.
v Pyramid*
v IJzeudiike
a V e la icht
v Gent .bus)
6 68
7 09
7 14
7 15
1159
1 50
12 57
*1 14
2 32
82
3 7
v Veldzicht
a Uz m ij^e
a Pyiamide
A.ieen
op
7 16
7 23
8 47
werkdagen
12 59
1 06
1 60
3 31
8/7
4 36
Autobusdiensten St. Jansteen—Halst—Walzoorden t.t.
a
745 vWalz. 715 905 9>0 1110 125 355 536 650 8<0
750 v Huist 765 <45 1020 115' 205-136 610 730 92i»
830 aStJanstR—950 102 1155 210 -40 736 9 6
Da»r St. J nst»en. Rijdt all een op Zondag
erzoedt zal er gestopt wordei op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
vSt Janst. 625 8 0 1" 20 12 <0 305 445 605
v Huist 630816 1025 1235 3 0-»606 1
aWalz 710 855 11— 11 850 5 645
t Os tijdig verzoek van of
Op tiidig
trambus-haltebo d. a Al.een op werkdagen.
M rktbussen.
Van Hulst 11— Axel II 3° Holl tijd, aank Gent 12 1 f> Belg tijd.
Van Ge t 0 Beig tijd, a«nk Axel 7 en Hul- 7 iO Hol tijd.
Op D. nderdag v n Wa oorden naar St Nico aas 8 25 en van Hulst 9
Terug van St. Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20,
Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst:
1146. van Oss nisse 12van Heng-idijfc 12 i6. aantt Hu st 12 40,
en terug rasp. 3i0, 8 36, 8 60, aank Waho rden 4 06.
v Vlissingen
Middelburg
Goes
Kru'ningen
Bergen op Zoom
a Roosendaal
v Roosendaal
a Rotterdam beurs
Rotte dam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam G.S.
v Roosendaal
a Breda
's Hertogenboscb
Utrecht C.S.
Nfjmegen
Arnhem
a5 39
aS 2*
7 82
b9 10
10 33
all 30
141
4 25
6 33
7 04
8 01
a5 47
a6 33
741
b9 20
10 4i
all 4.
1 49
4 85.
7 13
a6 09
«6 57
7 5'
b9 aO
11
al2 12
2 09
4 54
43
-4*
03
7 82
8 32
a€ 21
a7 13
8 11
blOOS
11 13
al2 31
2 22
611
7 45
8 48
a6 49
a7 50
8 34
blO 47
1 37
1 o9
2 46
5 45
8 09
9 22
a 7 02
a8 07
8s7
bil 04
11 51
1 27
2 59
6 02
7 30
8 22
9 38
a7 08
a8 13
66
11 11
12 10
al J9
8 lu
6 19
7 43
8 34
9 47
a8 u2
a9 26
9 56
12 26
126
a2 55 &4 26
7 26
8 66
9(4
10 5
ah 08
a 30
9 3
12 30
1 30
a2 59
4 02
7 U)
8 34
9 29
10 42
8 40
9 54
1017
12 64
1 04
3 -4
4 29
754
8 59
56
11 21
9 16
10 28
128
2 28
3 5«
5 11
8 28
9 41
10 z9
11 58
9 32
10 44
li 07
1 44
2 44
4 14
O 30
8 44
1
11 45
0 ,4
7 u7
8 58
11 14
12-
1 34
28
612
7 36
8 32
9 50
7 27
9 18
11 45
•12 20
2 02
5
6 32
7 6
8 53
10 10
8 5
99
12 al
102
a2 .9
6 66
7 17
8 35
9 41
10 55
9 11
10 53
153
163
351
6 3
8 05
9 45
10 27
cll 47
9-
1115
2 05
as 09
8 08
9 2
10 46
cll 89
9 27
11 29
a 3 31
4.J16
8 38
9 35
1115 C1159
t Arnhem
NfimegeD
v Utrecht C.S.
's Hertogenboscb
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
a Rotterdam D.P.
Rotterdam Bears
a Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruin'ngen
roe*
Middelburg
a Vlissingen
7-
8 26
9 30
11 30
1 32
2 01
a4 31
a6 32
8 30
7 25
8 48
9 56
1167
167
2 65
6 56
a6 57
8 57
7 32
8 35
1011
12 11
1 53
3 11
4 59
7 11
8 56
8 .9
9 82
11 00
1
244
«4
6 44
8
9 45
9 05
1018
1141
146
8 f5
a4 47
6 24
8 46
10 26
9 25
10 38
12 01
2 06
3 45
a6 09
6 44
9 0J
10 46
6 63
a8 06
915
1146
145
2 45
4 35
6 45
8 34
711
a8 16
931
12 01
2 01
3 01
4 46
7 01
8 Si
7 51
a8 56
10 06
12 36
2 36
3 36
5 25
7 06
9 27
8 20
9 23
10 30
l'lO
8 04
4 01
5 52
8 00
9 58
8 26
9 28
1034
103
a2 03
4 04
5 04
8 03
y 34
921
10 6
11 45
2 06
8 56
a& 10
6 40
9 08
10 48
a 9 33
1043
1206
2 6
4 01
ai 16
6 53
9 12
10 57
a 9 47
10 58 -
al* 21
2 31
415
a5 31
714
9 i 6
11 1
alO 13
li 23
a 2 62
3 o4
4 49
a5 55
7 47
9 54
11 87
alO 26
11 i>7
al 05
3 23
6 09
a6 09
8 0ï
1P 06
11 49
alt' «6
1156
al 23
8 42
621
a« 29
8 >6
10 .3
0(9
alO 54
12 04
ai 8"
3 50
5 28
a6 37
8 42
10 80
916
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Huist
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nie. n. Mech.
aVIech -len
v Mechelen
a Brussel
6 15 10 5»
6 24 11 06
6 33 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
713 11 40
7 22 12 05
8 00 12 8
8 14 12 08
9 10 1 09
9 15 1 16
9 31 181
a Alleen op werkdagen.
2 04
3 3
221
Y 29
2 40
2 8
2 56
3 29
3 09
4 07
4 15
4 j1
5 02a 6 50b
5 1 a 6 5* b
521a706b
5 28a 7 14b
5 42a 24b
5 58a 43b
60^ 755
6 42 8 23
6 0-a 7 '-8b
7 02a 8->0b
7 15 8 45
7 81 9 0
Brnssel
Mee hel eg
Mechelen
St. Nie. v. Meeh.
Antw. n. St. Nie.
St. Nic. r. Antw.
St. Nic n. Teru.
b Alleen op Zou-
Hulst
Kijknit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
en Feestdagen.
6 CO
1' 00
120
6-
6 '5
10 '5
l 35
6 15
619
10 55
1 67
6 29
7 19
11 26
2 52
7 Hl
6 48
11 31
2 16
7 22
7 19
12 05
2 52
7 45
7 25
12 08
3 10
7 61
8 20
103
4-
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 86
119
416
9
8 46
128
4 25
9 09
8 53
137
4 34
9 17
Spoorweg Ter NeuzenGent.
V
Neuzen
6 50 8 50a 12 25
540
v Brnssel
*7 71
11
8 50
6 12
Sluiskil
6 59 8 59 12 34
549
a Gent St. P.
a9 21
11 34
4 54
7 49
Sluiskil Brug 7 03 M 03a 12 38
8*3
Geut St. P.
«25
*8 31
1' 55
5 00
8 34
M
Philippine
7 07 9 07a 12 42
557
Geut Dp.
64l
&8 43
12 14
5 14
8 '6
Sas van Gent 7 20 9 20*12 5ö
6)7
a Selzaete
7 22
*9 19
12 52
6 54
9 25
a
Selzaete
7 05 9 05a 12 40
552
v Selzaete
7 30
a9 21
1
b6 20
9 30a
V
Selzaete
7 2 1104 12 o6
610
Sas van Gent
8
«9 51
130
86 50
1" a
a
Gent Dp.
134
Philippine
8 08
a9 59
1 3
b6 8
10 09a
a
Gent St. P.
8 07 11 45 150
6 55
Slulakilbrug
8 12a 10 01
142 b7 02
10 (2a
V
8 47 11 52 1 52
9 21
Sluiskil
8 16
a C 07
146
b 06
10 16a
a
Brussel
957 125' 3
10 47
Ter M fuzen
8 24
alO 15
1 54
b7l4
Id 24a
a Alleen
op Zon- en Feestdagen, b A ben op werkdagen.
V
Axel
7- 112)
4 20
v Hul t
3 30
2 30
6 30
v Zu ddorpe
715 113)
4 35
v St. Jan teen 8 40
2 45
6 0
V
Koi'W*i ht
7 30 11 45
4 50
v Koew ehi
9 10
3 15
n
V
ct Janst«en 7 45 12 05
5 20
v Zuiddorp e
9 0
3 40
7 20
a
Huist
8 - 12 15
5 30
v Ax«l
9 45
8 50
7 30
Autobusdienst Terneuzen - Selzaete.
Werkdagen
Zondagen
V
Neuten
7 45 9 16
10 30
12— 3 50
5 30
7 35
5 -
10 30 2 -
5 A
9 21
V
Sluiskil
8 9.-0
1045
12)5 345
5 5
7 50
5 15
1045 2 15
5 45
9'5
a
Selzaete
8 20 9 50
11 10
1240 4 10
10
8 0
5 Hp
1110 2<0
6 10
9 55
V
Se zaeta
8 3<> 9 55
1120
116 40
6 30
8 15
5 50
1120 4 0
6 30
10
V
Slu s il
8 55 10 i5
1 4(l
1 35 5 5
6 55
8 40
t> 15
11 40 0 05
6 55
10 24
a
Neuzen
9 0 II 25
11 55
150 n 20
7 10
8 65
6 30
11 55 5 20
7 10
'.0 35
Werkdagen.
Vertrek boot vau Neuzen vm.
Borsselen
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen
7,20
7,40
8,40
9,20
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
9,08
vm.
5,60
f»
7.-
10,30 nm. 2.
10,50 2,20
11,60 3,20
1,41 4,25
8,44
9,
9,20
10,20
12,04 12,27
12.80
12,50
1. 0
6,30
6,GO
6,^0
7,04
3,50
4 -
4,?0
6,20
Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25. 12.55
Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 II,2.09
Vlissingen 8,- 11,37
Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes
Zondagen
vm 9.— nm. 7.40
nm
vm.
9.20
10 20
10.83
7.30 nm.
7.60
8 53.
8.-
9.—
6 23
6.10
6.30
780
2,50
3,35
4,64
6.02
5,40
6,25
7,52
7,07 10,02
met tram.
7,45
8,39
0.-
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 3,20 6,07 8,01
4 lissingen 7,67 9,48 12,10 2,07 6^16 s)>5
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,46 8, 5
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,85 7,30 9^20
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
6.40 nm.
7.25
7,59
9.02
5 40
6,25
7,32
7,07
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66
»ertrek van Hansweert 7,66 9,451»,05 2,- 4,26
Aankomst te Kruiningen 8,(5 9,5j 12,15 2,10 4,35
Vertrek trein naar Roosendaal 8,11 10,08 12,h0 2,22 5,il
Vllssiugen 8 1610.1312,63 3,044,49
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot
1,26 3,55 40 6,60 35
1,55 4,25 6 10 1,0 9 05
7,25 9 0a*
7,85 915*
7.46
7.47 9 54
sijn.
vm. 8,59 rm. 8,01
7,57 8 05
9,35 8,35
10,20 9,20
Aankomst treiu van Roosendaal
7 38
10 11
11,21 8,02 4,47
5,63 7,46
8,41
3.02
7.46
Vlissingen
V ertrek van Kruiningen
6.20
8,09
0' 6
19,28 2,20 9,-
5,09 7 43
8.09
2 20
7.48
6.25
8, 5
lo 16
12,3 3.05 4 50
6,- 7,59
8 50
3,05
7 50
Aauknmst te Hansweert
6 ?5
8,25
10 25
12 4. 8 15 5,—
6 10 8,—
9,-
3,16
8.—
Vertrek boot van Hansweert
6.40
8,8t,
10,35
12,45 3.20 6 05
6,15 6 -
6,40
9,05
3,20
8.-
Aankomst te Walzoorden
7,10
9
11,06
1,16 3.50 5 36
6,4a 8,30
7,10
9,3j
3.50
8 30
Aaak. tr. Vlissingen 714 844 1054 1204 1127 V. 0 137 *50 f 28 687 741 842
v ertr. boot Vlissingen «15 ?46 91OI6 1180 24a 2— 315 4 0 545 7— 9—
Aank. boot Breskeü* 640 81O 926 1040 1155 110 2.25 840 465 610 725 926
V erlr, boot Breskens 856 815 93 1046 1200 116 230 345 5— 616 730 930
Aankomst Vlissingen 726 840 956 1101925 146 2 ,5410 526 640 765 955
Vertt. trein Vliwingen 782 908 9i010831 80 141 425 6.6 6.13 704 8'1
7 20
7.t0
7 55
8,05
8,U
8,43
1,25 6 50 1,45
1 6 7,20 9 06
1,55 7,25 9,6».*
2 01 7,15 9,15*
2 7,45
3,04 7,47 9,54
942 19041' 27 543 842
745101512*6315 64-ï 9
810 :C40 110340 610 723
816 1046 116345 615 7S0
840U10146H0 640 li 5
910 141 426 704