Stoombootdienst op de VVester-8clieide Zeeuwscli-Vlaanische Tramweg-Maatschappij. M 1DD B 2üs CV 1ST V E VOER (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel Axel—Terneuzen— Breskens. Axel Sas Tan Gent—Breskens. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. 8 ;o a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. SPOORWEG HECHELEN-TERNEUZEN. Autobusdienst AxelHulst Van af 22 Mei 1937 tot nadere aankondiging. Neuzen—Borsselen —Vlissingen. Vlissingen— Borsselen- -Neuzen. NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. W alzoorden—Hansweert— kruidingen. Kminingen—HansweertWalzoorden. Vlissingen—Breskens. Breskens—V liasingen ALBERT HEIJN's 1887 (x -i(d< n Jubileum 1937 We ontvingen, evenals andere blad< n, een uitvoerige b"sehrijving van de ontwikkeliog, liever ge zegd den bloei van het in zooder- heid Nederlandsche Grootwinkel bedrijt van de firma Albert Heijn, die zooals we meldden, dezer da gen (27 Mei) haar gouden jubile um vierde We laten hieronder enkele bi zonderheden volgen, die we aan bovengenoemde beschrijving ont leenden Zij is eeB goede bekende bij de Nederlandsche huisvrouwen, een goede bekende van de geheele Nederlandsche bevolking zouden wij duwen zeggen. Op 27 Mei dan was het 50 jaar geleden, dat de heer Albert Heijn da van zijn vader overgenomen kruidenierswinkel te Oostzaan OBder eigen naam voortzette en daarmede de grondslag legde voor net bekende Grootwinkelbedrijf, waarvan men thans de filialen door geheel Nederland en o.a. ook te Axel aantreft. Wanneer men de enorme ont wikkeling van dit bedrijf overziet, dringt odwillekeurig de vraag op, waaraan dit succes in zaken is te danken en dan zou daarop het antwoord moeteD linden Aan de ongebreidelde energie en werklust van den heer Albert Heijn, wien het bezit van één kruideniers winkel, zij het dan ook een goed beklante dorpszaak, niet kon be vredigen. Htoch zag toestauden in het kruideoiersbedr jjf, die veel verbeterd konden worden en »man van aanpakken* als hij was, werd geen oogenblik geaarzeld, deze verbeteringen ook metterdaad tot stand te brengen. Zoo bracht h(j wijzigingen in zjjn winkel aan, die de hygiënische behandeling der waren zeer ten goede kwamen, legde zich van den aanvang af toe op deD verkoop vae uitsluitend kwaliteitgartikelen tot de laagst mogelijke prijzen, maar streng contant. Als goed za kenman begreep hij maar al te goed, dat het geven van laoge credieten, zooals toen algemeen gebruikelijk, van invloed moest zjju op de verkoopsprijzen. Zijn energiek werken had suc ces, want na enkele jaren werd reeds een filiaal gevestigd te Par- merend, spoedig gevolgd door winkels te Alkmaar, Den Haag, Utrecht, Arnhem, enz. Juist de daarmee samenhangen de drukke werkzaamheden ambi eerden den heer Hejjo bijzonder. De winkels moesten worden be zocht en gecontroleerd, de inkoo- pen daarvoor worden verzorgd en dagelijks was bij daarvoor dan ook op reis Gelukkig had hij daarbij een uitstekende hulp aan zijB vrouw, die bij zjjn afwezigheid, de zaken op voortreffelijke wijze waarnam. Met de vermeerdering van het aantal filialen bleek ai spoedig de werkgelegenheid te Oostzaan, van waar de meeste goederen naar de winkels werden gezonden, te klein en moest naar ruimer omgeving worden uitgezien. Daarom werd het hoofdbedrijt in 1899 naar Zaan dam overgebracht, ter plaatse waar ook thans nog bet hoofdkantoor en de centrale magazijnen der Firma zijn gevestigd. Sinds deze vestiging te Zaandam mogen wij wel zeggen, dat een tijd van rusteleoze opbouw en uitbrei ding in den meest letterlijken zin van het woord, was aangebroken. Zoo telde men in 1907 reeds 23 filialen en als gevolg daarvan morsten ook spoedig de magazij nen te Zaandam worden vergroot. Het zou echter 1911 worden, aleer de heer Heijn uitvoering kon geven aan een plan, waarmede by al geruimen tijd rondliep, n.l. het zelt fabriceeren van daarvoor in aanmerking komende artikelen. Zijn voortdurende zorg de afne mers de beste kwaliteiten te leve- veren had hem op dit idee gebracht omdat hij dan niet alleen de fabri cage der artikelen zelf in handen had, maar ook op de grondstoffen alle controle kon uitoeienen. (Wordt vervolgd). Driesch. Axel Zaamslag Kapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden «15 7 34 6 s 73< 685 7 53 6 46 8 '7 6 54 8 15 7 01 8 22 7 06 -26 9 59 10i'3 10 20 10 31 10 39 10 46 10 50 7 ld 8 iO 10 51 12 26 3 12 >9 3 12 46 3 12 67 3 1 05 3 1 12 3 1 16 3 12u 3 - 5 1 03 i 64 20 611 10 6 22 37 6 '0 42 6 37 46 6 tl 50 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamsiag Axel Driesch. 7 20 7 24 72 7 35 7 43 9 44 9 43 9 -2 9 59 10 67 7 57 10 21 8 12 1036 816 10 40 1210 2 44 1914 2 48 12 1* 2 52 12 25 2 59 12 33 3 07 12 47 3 21 1(2 3 'j6 1 06 3 40 5 37 6 64 5 41 6 69 45 7 03 5 51 7 10 5 9 7 'f 6 12 7 32 6 27 7 47 6 31 7 51 V Driesch. 5 40 v Axel v Z»amsl. a N euzen v Neuzen v l oek v Pui i">p. v yram v B ervliet 7 09 v Ho fdpl. 719 a Br» skens 7 36 5 44 5 69 6 18 6 19 6 30 6 40 6 66 7 34 7 38 7 56 I 15 8 49 8.'9 9 09 9 8 9 38 9 48 10 04 9 69 10 03 10 20 10 (9 11 19 11 29 11 39 11 56 12 08 12 18 12 34 12 26 3— 6 51 12 29 3 03 5 4 >2 46 3 6 6 11 1 0» 3 39 6 1 52 4 37 2 02 4 47 2 12 4 57 2 31 5 '8 2 41 i 25 2 51 o 36 307 5 52 7 31 7 60 8 07 8 17 8 27 8 46 8 6 9 0i 9 22 vPre»kens 5 43 tHo f4 pl 5 49 t Ki. rvliet 6 09 Pyram 6 20 v P i ïpp 6 40 vHuek 6 48 a Neuzen 6 59 v Neuzen 7 31 v Zaaaisl. 7 57 Axel 812 a Dr.es h 8 16 6 12 8 28 83-1 t- 49 9o9 9 17 9 27 9 59 10 21 10 36 10 40 10 42 10 58 1104 11 19 1139 11 47 11 67 12 24 124 102 106 116 4- 1 31 4 16 141 4 26 1 62 4 37 2 12 4 57 2 26 6 04 2 0 5 16 69 6 50 7 3 2; 6 12 7 5 35 6 27 7 3 40 6 dl 7 7 30 7 46 7 66 8-7 8 27 8 34 8 6 10 8 4 3-9 08 47 a 8 51 9 27 v Wals 7 20 9 44 12 !0 2 44 5 37 6 -4 vA'el 8 12 036 v ries h 5 44 8 17 10 41 v We td 6 02 8 33 10 57 v Sasv G. 6 18 8 48 11 17 v hilipp 6 O 9 d9 1139 v P ram 6 58 9 2 -> 11 59 vijzend. 7 24 9 29 12 07 a v, ho nd 7 39 9 3 >2 19 v choond 755 10 14 12 54 a Break ens 0a 0 33 106 1 02 3 36 6 27 7 47 1 07 3 41 s 3-2 7 32 1 23 3 57 8 8 08 1 50 4 <i 8 04 8 22 2 12 457 2 32 6 17 3 38 28 8 52 5 43 4 5 4 4 56 b 06 6 20 v Br-skens a Scho nd. v Schoond. v lJze d. v Pv r m v Ph lippini- 6 1 v as v. G. 7 03 v Wes <1. 7 17 Dri s h. 7 8 a Axel 7 37 8 10 819 8 22 s 37 8 49 i» 0 9 30 9 39 9 54 11 08 11 19 1 4) 9 28 1167 9 4 12 10 9 58 126 10 02 12 29 i 2 343 - 12 19 3 52 - 12 34 410 142 4 25 - 1 52 4 17 807 2 13 4 58 828 2 31 5 2i 824 84- 2 44 5 3 838 902 2 9 50 54 9l8 3 03 5 54 656 92. IJzendyke—Veldzicht Grens. t.t. v Pyramid* v IJzeudiike a V e la icht v Gent .bus) 6 68 7 09 7 14 7 15 1159 1 50 12 57 *1 14 2 32 82 3 7 v Veldzicht a Uz m ij^e a Pyiamide A.ieen op 7 16 7 23 8 47 werkdagen 12 59 1 06 1 60 3 31 8/7 4 36 Autobusdiensten St. Jansteen—Halst—Walzoorden t.t. a 745 vWalz. 715 905 9>0 1110 125 355 536 650 8<0 750 v Huist 765 <45 1020 115' 205-136 610 730 92i» 830 aStJanstR—950 102 1155 210 -40 736 9 6 Da»r St. J nst»en. Rijdt all een op Zondag erzoedt zal er gestopt wordei op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een vSt Janst. 625 8 0 1" 20 12 <0 305 445 605 v Huist 630816 1025 1235 3 0-»606 1 aWalz 710 855 11— 11 850 5 645 t Os tijdig verzoek van of Op tiidig trambus-haltebo d. a Al.een op werkdagen. M rktbussen. Van Hulst 11— Axel II 3° Holl tijd, aank Gent 12 1 f> Belg tijd. Van Ge t 0 Beig tijd, a«nk Axel 7 en Hul- 7 iO Hol tijd. Op D. nderdag v n Wa oorden naar St Nico aas 8 25 en van Hulst 9 Terug van St. Nico aas 1 30 en van Hulst 2 20, Op Maandag van Walsoorden via Vogelwaarde naar Hulst: 1146. van Oss nisse 12van Heng-idijfc 12 i6. aantt Hu st 12 40, en terug rasp. 3i0, 8 36, 8 60, aank Waho rden 4 06. v Vlissingen Middelburg Goes Kru'ningen Bergen op Zoom a Roosendaal v Roosendaal a Rotterdam beurs Rotte dam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam G.S. v Roosendaal a Breda 's Hertogenboscb Utrecht C.S. Nfjmegen Arnhem a5 39 aS 2* 7 82 b9 10 10 33 all 30 141 4 25 6 33 7 04 8 01 a5 47 a6 33 741 b9 20 10 4i all 4. 1 49 4 85. 7 13 a6 09 «6 57 7 5' b9 aO 11 al2 12 2 09 4 54 43 -4* 03 7 82 8 32 a€ 21 a7 13 8 11 blOOS 11 13 al2 31 2 22 611 7 45 8 48 a6 49 a7 50 8 34 blO 47 1 37 1 o9 2 46 5 45 8 09 9 22 a 7 02 a8 07 8s7 bil 04 11 51 1 27 2 59 6 02 7 30 8 22 9 38 a7 08 a8 13 66 11 11 12 10 al J9 8 lu 6 19 7 43 8 34 9 47 a8 u2 a9 26 9 56 12 26 126 a2 55 &4 26 7 26 8 66 9(4 10 5 ah 08 a 30 9 3 12 30 1 30 a2 59 4 02 7 U) 8 34 9 29 10 42 8 40 9 54 1017 12 64 1 04 3 -4 4 29 754 8 59 56 11 21 9 16 10 28 128 2 28 3 5« 5 11 8 28 9 41 10 z9 11 58 9 32 10 44 li 07 1 44 2 44 4 14 O 30 8 44 1 11 45 0 ,4 7 u7 8 58 11 14 12- 1 34 28 612 7 36 8 32 9 50 7 27 9 18 11 45 •12 20 2 02 5 6 32 7 6 8 53 10 10 8 5 99 12 al 102 a2 .9 6 66 7 17 8 35 9 41 10 55 9 11 10 53 153 163 351 6 3 8 05 9 45 10 27 cll 47 9- 1115 2 05 as 09 8 08 9 2 10 46 cll 89 9 27 11 29 a 3 31 4.J16 8 38 9 35 1115 C1159 t Arnhem NfimegeD v Utrecht C.S. 's Hertogenboscb Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. a Rotterdam D.P. Rotterdam Bears a Roosendaal v Roosendaal Bergen op Zoom Kruin'ngen roe* Middelburg a Vlissingen 7- 8 26 9 30 11 30 1 32 2 01 a4 31 a6 32 8 30 7 25 8 48 9 56 1167 167 2 65 6 56 a6 57 8 57 7 32 8 35 1011 12 11 1 53 3 11 4 59 7 11 8 56 8 .9 9 82 11 00 1 244 «4 6 44 8 9 45 9 05 1018 1141 146 8 f5 a4 47 6 24 8 46 10 26 9 25 10 38 12 01 2 06 3 45 a6 09 6 44 9 0J 10 46 6 63 a8 06 915 1146 145 2 45 4 35 6 45 8 34 711 a8 16 931 12 01 2 01 3 01 4 46 7 01 8 Si 7 51 a8 56 10 06 12 36 2 36 3 36 5 25 7 06 9 27 8 20 9 23 10 30 l'lO 8 04 4 01 5 52 8 00 9 58 8 26 9 28 1034 103 a2 03 4 04 5 04 8 03 y 34 921 10 6 11 45 2 06 8 56 a& 10 6 40 9 08 10 48 a 9 33 1043 1206 2 6 4 01 ai 16 6 53 9 12 10 57 a 9 47 10 58 - al* 21 2 31 415 a5 31 714 9 i 6 11 1 alO 13 li 23 a 2 62 3 o4 4 49 a5 55 7 47 9 54 11 87 alO 26 11 i>7 al 05 3 23 6 09 a6 09 8 0ï 1P 06 11 49 alt' «6 1156 al 23 8 42 621 a« 29 8 >6 10 .3 0(9 alO 54 12 04 ai 8" 3 50 5 28 a6 37 8 42 10 80 916 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Huist a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nie. n. Mech. aVIech -len v Mechelen a Brussel 6 15 10 5» 6 24 11 06 6 33 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 713 11 40 7 22 12 05 8 00 12 8 8 14 12 08 9 10 1 09 9 15 1 16 9 31 181 a Alleen op werkdagen. 2 04 3 3 221 Y 29 2 40 2 8 2 56 3 29 3 09 4 07 4 15 4 j1 5 02a 6 50b 5 1 a 6 5* b 521a706b 5 28a 7 14b 5 42a 24b 5 58a 43b 60^ 755 6 42 8 23 6 0-a 7 '-8b 7 02a 8->0b 7 15 8 45 7 81 9 0 Brnssel Mee hel eg Mechelen St. Nie. v. Meeh. Antw. n. St. Nie. St. Nic. r. Antw. St. Nic n. Teru. b Alleen op Zou- Hulst Kijknit Axel Sluiskil a Ter Neuzen en Feestdagen. 6 CO 1' 00 120 6- 6 '5 10 '5 l 35 6 15 619 10 55 1 67 6 29 7 19 11 26 2 52 7 Hl 6 48 11 31 2 16 7 22 7 19 12 05 2 52 7 45 7 25 12 08 3 10 7 61 8 20 103 4- 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 86 119 416 9 8 46 128 4 25 9 09 8 53 137 4 34 9 17 Spoorweg Ter NeuzenGent. V Neuzen 6 50 8 50a 12 25 540 v Brnssel *7 71 11 8 50 6 12 Sluiskil 6 59 8 59 12 34 549 a Gent St. P. a9 21 11 34 4 54 7 49 Sluiskil Brug 7 03 M 03a 12 38 8*3 Geut St. P. «25 *8 31 1' 55 5 00 8 34 M Philippine 7 07 9 07a 12 42 557 Geut Dp. 64l &8 43 12 14 5 14 8 '6 Sas van Gent 7 20 9 20*12 5ö 6)7 a Selzaete 7 22 *9 19 12 52 6 54 9 25 a Selzaete 7 05 9 05a 12 40 552 v Selzaete 7 30 a9 21 1 b6 20 9 30a V Selzaete 7 2 1104 12 o6 610 Sas van Gent 8 «9 51 130 86 50 1" a a Gent Dp. 134 Philippine 8 08 a9 59 1 3 b6 8 10 09a a Gent St. P. 8 07 11 45 150 6 55 Slulakilbrug 8 12a 10 01 142 b7 02 10 (2a V 8 47 11 52 1 52 9 21 Sluiskil 8 16 a C 07 146 b 06 10 16a a Brussel 957 125' 3 10 47 Ter M fuzen 8 24 alO 15 1 54 b7l4 Id 24a a Alleen op Zon- en Feestdagen, b A ben op werkdagen. V Axel 7- 112) 4 20 v Hul t 3 30 2 30 6 30 v Zu ddorpe 715 113) 4 35 v St. Jan teen 8 40 2 45 6 0 V Koi'W*i ht 7 30 11 45 4 50 v Koew ehi 9 10 3 15 n V ct Janst«en 7 45 12 05 5 20 v Zuiddorp e 9 0 3 40 7 20 a Huist 8 - 12 15 5 30 v Ax«l 9 45 8 50 7 30 Autobusdienst Terneuzen - Selzaete. Werkdagen Zondagen V Neuten 7 45 9 16 10 30 12— 3 50 5 30 7 35 5 - 10 30 2 - 5 A 9 21 V Sluiskil 8 9.-0 1045 12)5 345 5 5 7 50 5 15 1045 2 15 5 45 9'5 a Selzaete 8 20 9 50 11 10 1240 4 10 10 8 0 5 Hp 1110 2<0 6 10 9 55 V Se zaeta 8 3<> 9 55 1120 116 40 6 30 8 15 5 50 1120 4 0 6 30 10 V Slu s il 8 55 10 i5 1 4(l 1 35 5 5 6 55 8 40 t> 15 11 40 0 05 6 55 10 24 a Neuzen 9 0 II 25 11 55 150 n 20 7 10 8 65 6 30 11 55 5 20 7 10 '.0 35 Werkdagen. Vertrek boot vau Neuzen vm. Borsselen Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 7,20 7,40 8,40 9,20 Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen 9,08 vm. 5,60 f» 7.- 10,30 nm. 2. 10,50 2,20 11,60 3,20 1,41 4,25 8,44 9, 9,20 10,20 12,04 12,27 12.80 12,50 1. 0 6,30 6,GO 6,^0 7,04 3,50 4 - 4,?0 6,20 Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25. 12.55 Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 II,2.09 Vlissingen 8,- 11,37 Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes Zondagen vm 9.— nm. 7.40 nm vm. 9.20 10 20 10.83 7.30 nm. 7.60 8 53. 8.- 9.— 6 23 6.10 6.30 780 2,50 3,35 4,64 6.02 5,40 6,25 7,52 7,07 10,02 met tram. 7,45 8,39 0.- Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 3,20 6,07 8,01 4 lissingen 7,67 9,48 12,10 2,07 6^16 s)>5 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,46 8, 5 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,85 7,30 9^20 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. 6.40 nm. 7.25 7,59 9.02 5 40 6,25 7,32 7,07 Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 »ertrek van Hansweert 7,66 9,451»,05 2,- 4,26 Aankomst te Kruiningen 8,(5 9,5j 12,15 2,10 4,35 Vertrek trein naar Roosendaal 8,11 10,08 12,h0 2,22 5,il Vllssiugen 8 1610.1312,63 3,044,49 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot 1,26 3,55 40 6,60 35 1,55 4,25 6 10 1,0 9 05 7,25 9 0a* 7,85 915* 7.46 7.47 9 54 sijn. vm. 8,59 rm. 8,01 7,57 8 05 9,35 8,35 10,20 9,20 Aankomst treiu van Roosendaal 7 38 10 11 11,21 8,02 4,47 5,63 7,46 8,41 3.02 7.46 Vlissingen V ertrek van Kruiningen 6.20 8,09 0' 6 19,28 2,20 9,- 5,09 7 43 8.09 2 20 7.48 6.25 8, 5 lo 16 12,3 3.05 4 50 6,- 7,59 8 50 3,05 7 50 Aauknmst te Hansweert 6 ?5 8,25 10 25 12 4. 8 15 5,— 6 10 8,— 9,- 3,16 8.— Vertrek boot van Hansweert 6.40 8,8t, 10,35 12,45 3.20 6 05 6,15 6 - 6,40 9,05 3,20 8.- Aankomst te Walzoorden 7,10 9 11,06 1,16 3.50 5 36 6,4a 8,30 7,10 9,3j 3.50 8 30 Aaak. tr. Vlissingen 714 844 1054 1204 1127 V. 0 137 *50 f 28 687 741 842 v ertr. boot Vlissingen «15 ?46 91OI6 1180 24a 2— 315 4 0 545 7— 9— Aank. boot Breskeü* 640 81O 926 1040 1155 110 2.25 840 465 610 725 926 V erlr, boot Breskens 856 815 93 1046 1200 116 230 345 5— 616 730 930 Aankomst Vlissingen 726 840 956 1101925 146 2 ,5410 526 640 765 955 Vertt. trein Vliwingen 782 908 9i010831 80 141 425 6.6 6.13 704 8'1 7 20 7.t0 7 55 8,05 8,U 8,43 1,25 6 50 1,45 1 6 7,20 9 06 1,55 7,25 9,6».* 2 01 7,15 9,15* 2 7,45 3,04 7,47 9,54 942 19041' 27 543 842 745101512*6315 64-ï 9 810 :C40 110340 610 723 816 1046 116345 615 7S0 840U10146H0 640 li 5 910 141 426 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1937 | | pagina 4