Stoom bootdienst op de Wester-Sclielde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
1
o
Middelen tegen
werkloosheid.
Amsterdam-
Z -Vlaanderen v.v.
via Antwerpen.
M 1 D D E
ES INT V
INT V ES
VOER
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Aiel— Terneuzen— Breskens.
Philippine—Sas van DentAxel—Zaamslag.
IJzend\jkeVeldzicht Grens.
Autobusdiensten Schoondtyke IJzendjJkePytamlde.
VLlSNiN GEN—MUONEN DAAL.
4 at
t a
alu*6
Axel, Wed. Gilijamse
a, Hulst, Station
▲uto-Umnlbusdlenst AxelHulst.
Autobusdiensten
Walzoorden
St. Jausteen—Hulst-
v.v.
SPOORWEG MEUHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenRent.
Van af 4 October 1936 tot nadere
aankondiging.
Vlissingen—
-Neuzen
Neuzen—Hoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
Wulzoorden—Hansweert—Kruiningen.
Kruiningen—HansweertWulzoorden.
V lissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
erlr. boot Breskens
Aankomst Vlissingen
Vertr. trein Viissluget
Dienstregeling op
Pinksterdag als op de werkdagen.
De Kettinghond.
Toen hij kwam was hij nog jong.
Deo eersten dag al, moest hij
want daar was tie ommers voor
aan de ketting.
Hij begreep 't Diet goed vond
't eerst wel interessant en leuk,
dacht dat 't een spelletje was, dat
er een grap met hem werd uit
gehaald zat met zyn pieDtere
oogen te kijken wat er nu zou
gebeuren vroolijk afwachtend
te kwispelstaarten.
Maar er gebeurde Diets meer.
De menscheo waren weggegaan
en zagen den eersten tyd niet meer
Daar hem om.
Toen begOD hy te blaffen
een vroolijke blyde blaf: »Kom
noa, ik snap jullie best, maar je
zult mij niet te pakken nemen*
scheen hij te zeggen.
Toen niets reageerde, begon hij
't toch wat vreemd te vinden er
kwam eeu vraag in zijn blaffen
>Kom je nou nog niet, gaan we
Dog niet speleD waar zitten jullie
toch
Toen werd hij boos, 't geblaf
werd hard doordringend monotoon.
Hij begon te janken, te rukken aan
zijn kptiieg, te vechten, te worste
len. O, die vergeetsche strijd, die
machtelooze wanhopige worste
ling dat lijden dat weken en
maanden geduurd heeft. De ge-
heele tragedie heb ik meegemaakt
en al de Duancen van zijD blaf
heb ik verstaan.
Mijn werkkamer heb ik ver
plaatst naar de andere zyde van
't huis, om niet meer te zien die
wanhopige hunkering, om niet
meer te hooren dien radeloozen
schreeuw om vrijheid.
Nu na jaren is hij geworden
een »beste kettinghond", een
kwaadaardige greote hond met
vreugdelooze valsche oogen, die
ODder een krankzinnig gejank
ieder die het erf opkomt tracht
aan te vliegen. >Huug zoo'n
valsch kreng* zeggen de menschen.
En Dooit wordt hij aangehaald
nooit wordt een zacht woord
tegen hem gesproken, nooit kan
hij renneD en stoeieD met andere
honden. Maar 's zomers ligt hij
aan zijn kettiDg voor zijn hok en
's winters ligt hij aan zijn kettiDg
in rijn bok.
Eu dan hoor ik hem 's nachts
soms heel zacht janken. En in
de ijzige stilte van den winternacht
wordt het mij een groot en ont
zettend gelnid. Het is of heel het
lijden vaD de misbruikte weer-
looze dieren van deze aarde zich
uit in deze wanhopige klacht
in dezeD radeloozen roep om vrij
heid.
J. K.
Indien men paardeboonen aan
mestvee in geweekten vorm wil
voeren, kan men deze het meest
doelmatig des avonds bij het af
voeren geven, daar in de praktijk
is geblekeD, dat de boouen dan het
best worden verteerd.
Hij kreeg een baantje in een
antiquairszaak. Op den derden
dag gooide hij een dure vaas om.
Zaterdags moest hij bij deD baas
komen, die hem vertelde dat er
elke week de helft van zijD loon
zou worden ingehouden, tot hy de
vaas zou hebben afbetaald.
Hoeveel was die vaas waard
vroeg bij ademloos.
Duizend guldensnerpte de
baas.
Hoera juichte de knecht. Ein
delijk heb ik een vast baantje 1
Wij vertrekken dagelijks van
Amsterdam Z. Amstellaan 181 7.10 u.
Westermarkt 9 7.30
Haarlem Jansweg 41 8.00
Oegstgeest Café Zomerlust 8.30
Voorschoten Haagsche Schouw 8.40
Den Haag Spui 265a 9.00
Rotterdam Nieuwe Haven 13a 9.15
Pompstation Boompjes 9.25
bij Leuvebrugj
Aankomst te AntwerpenRue van
Ertborn 20 hoek Kaiserlei Achterzijde
VI. Opera) Vertrek van daar (Bel
gische tijd) 18.00 uur.
PRIJ ZEN (ponten en veren inbegrepen)
Retour Enk. reis
Amsterdam-Antwerpen f 3.50 f2.—
Haarlem-Antwerpen f3.50 f2.—
Oegstgeest Antwerpen f3.f 1.75
Voorschoten-Antwerpen f 3.f 1.75
Den Haag-Antwerpen f 2.50 f 1 50
Rotterdam-Antwerpen f2.25 fl.25
Retours zijn één maand geldig.
Let op de kleuren van de Wilma-wagens
BLAUW MET ZILVER.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kleosterz.
W alseorden
6 09
6 12
6 30
6 40
6 47
6 52
6 54
7 00
10146 04 v Walsoorden 7f0
10 ie6 8
10 34 12 41 3 14 6 21
10 44 12 49 3 24 6 3
10 52 12 57 3 32 6 37
10 57 1 02 3 37 6 42
11 104 3 40 6 t*
11 06 1 10 3 -<6 6 48
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
a Driesch.
7 53
7 57
8 02
8 09
8 19
8 36
8 29
11 10 1 22
1113 1 26
11 17 128
1122 132
11 29 1 37
11 39 147
11 57 2 00
12 2 02
3 54 6 64
3:8 6 Be
4 02 7 02
407 70
414 7 4
4 24 7 24
4 37 7 4
4 40 7 46
V
Driesch.
6 09
8
11 20 1 26 4 05
Axel
6 12
8 03
11 *3 1 29 4 0
Zaamslag
6 30
8 20
11 40 1 48 4 25
a
Neuzen
6 49
8 39
11 59 2 08 4 44
V
Neuzen
6 50
9 50
12— 2 31 6 05
Heek
6 59
9 41
1210 2 40 5 15
Philippine
7 10
951
12 2 2 51 5 25
Pvramide
7 31
10 10
12 4l 3 10 5 '0
Biervliet
7 3d
10 18
12 49 3 18 5 4'
V
Hoofdplaat
7 45
16 25
12 65 3 25 5 56
a
Breskens
8
10 40
1 10 3 40 6 10
v Breskens
Bootapiaat
Biervliet
Pvramide
v Philippine
Hoek
a N euzen
v Neuzen
815
8 27
8 35
8 45
9 06
9 1'
9 25
10 16
Zaamsiag 10 38
Axel 10 7
a Driesch. 10 50
10 50
120
3 50
6 20
11 02
132
4 02
63
1110
140
410
6 39
li 20
1 60
4 20
6 50
11 35
2 10
4 41
7 U
11 45
2 20
4 50
7 21
11 55
2 30
6
7 30
1. 20
2 f>o
6 00
7 45
149
4 26
6 21
8 0S
159
4 37
6 35
8 22
2 02
440
6 38
8 25
Philippine
Sas vin Gent
Westdorpe
wie Benouwen
Axel erkdreef
Zaairu- lag
6 09
6 12
6 28
7 10
7 30
7 40
7 59
8-
6 03
8 ls
9 05
9 47
9 59
10 14
10 15 11 20
10 18 11 23
10 33 ll 38
12 43
2 Dl
5 25
8 06
101
3 10
5 40
8 25
114
321
5 50
8 40
125
3 40
6 04
85ja
126
4 05
6 05
7 05
1 29
4 08
6 08
7 08
145
4 23
6 19
7 23
a Rydt up verzoek door tot Axel Brug.
Zaarn- lag
Ax 1 K- rkdreef
Drie schouwen
W ec idorpe
Sas vau Gent
Philippine
8 21
10 16
11 41
149
426
6 21
8 3b
10*7
1 57
159
4 37
6 35
6
6 20
8 40
1050
2 ul
2 03
441
6 36
514
6 34
8 66
12 10
211
4 55
5 31
6 50
9 28
12 26
231
5 07
5 49
7 08
9 '-8
12 41
2 49
5 23
7 26 8 06
7 42 8 22
7 45 8 25
V IJz'ndijl e
a veldzicht Gr
7 10
7 14
1
105
3 20 v Veldzicht Gr. 7 15
3 >5 a IJ ze* dijke 7 20
1 06
110
3 30
31-5
Schoond;ike
loz n.iijke
Pyramide
lJzt-ndijve
- choondij ke
8 22
10 55
1 26
615
8.5
110/
1 40
6 37
7 21
8 36
10 -
11 10
1253
1 41
3-
4 10
5 30
6 38
7 29
8
10 09
il 19
12 40
148
3 09
4 19
5 39
648
7 30
8 15
1011
11 20
li 42
1 51
3 10
4 21
5 41
6 5J
7»7
fc55
li 20
11 z9
12 50
2
3 18
4.0
5 50
7
7 38
10 30
1 '1
b 15
7 49
10 42
125
617
Vlissingen
Middelburg
Hoes
Kru'uingen
Dergen op Zoem
Roosendaal
Roosendaal
Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenboseh
Utrecht C.S.
Nijmegen
Arnhem
«5 39
a6 2i
7 32
b9 10
10 33
all 29
1 39
4 25
5 38
a5 47
ab 33
7 41
b9 20
10 4 l
allt.0
1 49
U
a6 09
a6 56
75»
b9 j0
11 -
al2 12
2 09
4 54
-4J
ab 21
a7 14
8 il
blO 08
11 13
al2 3 J
2 22
611
a6 49
a7 50
8 34
blO *7
11 37
ai u9
2 47
5 45
a7 <i2
as 07
8 V7
bil 04
11 51
ai 27
3 -
6 02
6 3o
a7 08
a8 13
11 11
12 10
ai 39
316
6 i9
6 49
a8Ul
a9 26
9 56
12 26
126
a2 50 a4 26
7 26
7 56
as 07
ar 30
9 j2
12 21
1 30
a2 69
3 06
7 iü
7 39
8 40
9 54
10 17
12 54
1 04
3 -4
4 24
7 54
8 04
9 16
10 28
11
128
2 28
3 58
4 58
8 28
8 45
9 32
10 44
li 06
1 44
2 44
4 14
5 14
8 44
9 04
7 u7
8 58
1114
12-
134
28
616
6 39
7 27
9 18
11 v5
12 20
2 02
5
6 35
6 j9
8 4
9 9
12 Dl
102
a2.9
6 66
7 20
7 40
911
10 53
153
163
3 6d
6 3
8 üi
8 53
9
1105
2 05
a* 09
8 08
8 20
9 27
11 29
a2 31
a4 06
8 33
8 43
7 04
8 01
713
8 10
7 32
8 32
7 45
8 48
8 09
9z2
8 22
9 38
8 34
9 47
9 27
10 39
9 32
lu 45
10 03
11 21
10 46
11 58
11 u5
0 14
8 32
9 50
8 53
10 10
9 42
10 55
10 27
Cll 47
10 4o
cll 39
1115 C1159
v Arnhem
Nijmegen
v Utrecht C.S.
n's Hertogenboseh
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
v Rotterdam D.P.
Rotterdam Bears
a Roosendaal
v Roosendaal
'etge op Zoom
Kruin mgen
m jruee
«uddelburg
a v issiugen
a Alleen op werkdagen
b Zondags
8 30
8 d7
8 55
9 45
10 26
10 46
8 34
8 31
9 27
9 58
9 34
10 42
10 57
11 1
11 87
11 49
019
0 lb
10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen
6 59
3 26
9 30
11 30
1 32
2 01
al 81
a6 32
7 25
8 48
9 56
11 57
1 67
2 55
6 56
a6 57
7 33
8 35
10 11
1211
2-
3 11
4 69
7 11
8 18
9 82
1100
1
2 43
al
5 44
8
9 05
10 18
1141
146
3 24
a4 47
6 24
8 46
9 25
10 38
12 01
2 06
3 44
a6 09
6 44
9 04
6 63
a8-
915
1146
115
145
2 16
4 35
6 46
711
ab 16
9 31
12 01
1 31
2 01
3 01
4 46
7 01
7 51
a8 51
10 06
12 36
2 06
2 36
3 36
5 25
7 36
8 21
9 24
10 42
100
3 04
al 01
5 62
8 00
8 27
9 29
10 34
104
a2 04
al 04
5 04
8 04
9 21
10 36
1184
2 06
3 55
aa 10
6 40
9 03
a 9 33
10 04
12 6
2 16
4 -
ab 16
6 53
9 12
a .9 47
1109
als 21
2 31
415
a5 31
714
916
alO 13
11 ó3
ai2 62
3 u4
4 49
a5 55
7 47
9 54
alO 2ö
1147
ai 05
3 23
5 02
a6u9
8 05
10 06
12 07
ai 23
8 42
521
a6 29
8 36
10 23
ad» 54
1215
al 30
3 50
5 28
a6 37
8'42
10 30
V. Sluiskil
Alleen op werkdagen.
6 30 U— V. Hulst, Station
6 46 11 15 4 15 Axei wed, Gilijamse
-1215 6 80 a, Sluiskil
8 30 2 30 6 30
9 45 8 50 7 30
10- 745
ft A ft
746 vWalz. 715 905 9101110125 355 536 650 840
750 v Hulst 755 94510201150 205 435 8.10 730 920
830 a StJanst 8— 9501025 1155 210 440 735 f
naar St. J«nsteen. Rijdt allleen op Zondag.
v St. JaDSt. 625 8 0 1«20 1210 305 445 605
/Hulst 630815 1025 1235 310450611
aWalz. 710 85611— 115 350 530 645
f Op tijdig verzoek van of
Op tijdig verzoet zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven cfbor een
rambus-haltebo d. a Alleen op werkdaaen.
Ter Neuzen 6 15 10
Simiskil S 24 11
Axel 6 33 11
Kijkuit 6 4111
Hulst 6 53 11
a St. Nicolaas 7 13 11
St. Nie. n. Antw. 7 22 12
a Autweri en 8 00 12
v St. Nie. n. Meeh. 8 18 12
aMech len 9 10 1
r Meehelen 9 15 1
a Brussel 9 31 1
58 2 04
06 213
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 2^8
04 3 00
>8 3 .2
12 3 09
09 4 07
16 4 15
31 4 31
a Alleen op werkdagen.
6 02a 6 50b
51 a 6 6*b
521a706b
5 28a 7 14b
5 42a 7 24 b
5 58a 7 43b
6 0? 7 53
6 40 8 22
605a7 '8b
782a840b
7 15 8 45
7 81 9 0
b Alleen op Zon
v Brussel
a Mecheles
v MeGhelen
a St. Nie. v. Meeh.
v Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic n, Tern.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
- en Feestdagen.
6 CO
16 00
120
6
6 15
10 "5
1 35
6 15
6 18
10 25
157
6 29
7 19
11 28
2 56
7 31
6 49
11 '9
2 13
7 22
7 20
12 04
2 49
7 45
7 25
12 08
3 13
7 51
6 20
103
4 -
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 86
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
187
4 34
9 17
V
Neuzen
6 50 8 50a 12 25
540
v Brussel
a7 2t
11 11
3 50
612
9
Sluiskil
6 59 8 59 12 31
549
a Gent St. P.
aS 21
11 47
4 54
7 49
9
Sluiskil Brug 7 03 9 03a 12 38
553
Gent St. P.
6 25
a8 30
11 52
5 00
8 28
9
Philippine
7 07 9 07a 1/42
557
Gear Dp.
64i
a8 43
12 11
6 14
8 42
Sas van Gent 7 20 9 20a 12 55
6 .7
a Selzaete
7 -20
a9 19
12 46
6 54
9 23
a
Selzaete
7 06 9 05a 12 40
652
v Selzaete
7 30
a9 21
1
b6 20
9 30a
V
Selzaete
7 2 1103 12 54
609
Sas van Gent
8
a9 51
1 30
b6 50
10 -
a
Gent Dp.
132
Philippine
8 08
a9 59
13'
bb 58
10 08a
a
Geut St. P.
808 1147 148
6 55
Sluiskilbrag
8 12a 10 03
142
b7 02
10 19a
V
9 9
8 13 11 51 1 52
7C5
Sluiskil
8 16a 0 07
146
b 06
10 16a
a
Brussel
8 57 12 55 8
768
i Ter Nfuzeu
8 21
aiOl'j
1 54
b714
10 24a
a Alleen op
Zon- en Feestdagen.
b Alleen op werkdag
in.
W erkdagen.
Neuzen—Borsseien—Vlissingen.
Zondagen
vm.
Vertrek boot van Neuzen
Borsseien
Aankomst te Vlissingen vm.
v ertrek trein van V Ussingen
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsseien
Aankomst te Neuzen
9,«8
Borsseien
7,20
7,40
8,40
9,20
10,30 nm. 2,
10,50 2,20
11,50 3,20
1,39 4,25
vm.
5,50
8,44
9,
9,20
10,20
nm 12,15 12,39
12.5J
1,W
2,10
4,40
6-
6,"
7.04
3,50
4 -
4,20
5,20
Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 7,50
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,25 8,35
Vertrek trein naar Roosendaal 7,59 11,2,09 4,54 7,32 0,
Vlissingen 8,— 11,47 4,15 7,07 10,06
Aans uiting op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,45 3,20 6,07 3,01
Vlissingen 7,67 9,48 12,08 2,06 6,15 8,05
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,6ü 8, 5
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 l.uO 4,35 7,36 9,2U
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
vm 10.30 nm. 7.40
10.50 8.-
- 11.4) 9.—
nm. 1.39
vm. 9
9.20
10.20
5 28
nm. 6.10
6.30
7.30
Vertrek beet van Walzoorden 7,20 9,1011,25
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56
'Vertrek van Hansweert 7,62 9,4212,—
Aankomst te Kruiningen 8,07 9,5712,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1110,08 lz,30
V Ussingen 0,— 10,1312,62
1,25 3,56 40 6,50 3 45
1,55 4,25 6 10 i,20916
2.- 4,26
2,15 4,40
2,22 5,11
3,04 4,49
7,22 9 z0*
7,37 9 36*
7,4o
7,47 9 54
Deze bas rijdt alleen, als er passagiers van de boot lijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7 40 10 13 11,32 ö,Ü4 4,49 5.55 7,47
Vussingen 6,21 8,11 10 08 12,39 2,22 0.- 5,11 7,45
Vertrek van Krniningen 6,23 8,j4 lu 16 12,82 3,0.' 4 50 5,6/ 7,6J
Aauk ms1 te Hansweert 6,38 8,29 10 3o 12,47 3,20 5,05 b.12 bOj
u v ertrek boot van Hansweert 6,40 8,3u 10,36 12,50 3,20 6 05 6,15 8 5
Aankomst te Walsoorden 7,10 9,11,06 1,20 3,50 5 36 6,45 8,85
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1054 1142 1216 1239 130 350 528 637 74' 842
ertr. boot VUssingen bló (45 9— tüló 1180124s 2—815 4-0 545 7—9—
boot Breskens 640 810 925 1040 1155 110 2,25 340 456 616 725 926
ij— 616 780 930
26 640 756 956
- 5 538 704 801
6.40 nm. 5 40
7.25 6,25
7,59 7,32
9.02 7,07
vm. 8,59 cm.
7,57
9,85
WAO
8,01
8,30
8,66
9,40
7,20
7.50
7.52
8,07
8,11
8,43
1,25 6 50 8,46
1.56 7,20 9,16
2,— 7,25 9,20*
2,15 7,40 9,35»
2, 2 7,45
3,04 7,47 9,54
6.40
7,10
8,43
8,11
8.45
9-
9,05
9,35
3.C4
2.22
3,05
3,20
3,20
3.50
7.47
7,45
7.50
8.05
8.05
8.35
943 1142 1216 1239 528
746 10— 2- 645 725
810 1026 225 610 750
825 1046
860 1110
910
345 615 8—
410 640 825
426 704