Stoombootdienst op de Wester-Schelde
S-l
Allerlei.
Zeeuwscli-V laamsche Tramweg-Maatschappij.
e
r
M 1 D DELEN
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
TST VER. VOE3T1
Axel—Terneuzen— Breskens.
Philippine—Sas van Gent—Axel—Zaamslag.
Autobusdiensten SchoondJJke IJzeudykePyramlde.
8 :o
lüO
Auto-Omnlbusdienst AxelRulst.
SPOORWEG ME< HELEN TERNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging.
N euzen— Bor ssel en Vlissingen.
Vlissingen—Borsselen
Neuzea
NeuzenHoedekenskerke.
Heedekenskerke—Neuzen.
Walzoorden—Hansweert—Krniningen.
Krniningen—HansweertWalzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Dienstregeling af den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag als op de werkdagen.
ti
8
II
t
a
t
Baak g* zegde ran Washington
Tijdens den AmerikaanseheD
Onafhankelijkheidsoorlog gaf een
commandant van een kleinen troep
soldaten bevel een zwaren boom
tegen een heuvel op te trekkeD
De boom was als lood zoo zwaar
en ging de krachten van de sol
daten bijna te bo^en. De korporaal
stond boven op den heuvel cd
schreeuwde met luide stem steeds
maar: »Het op, daar gaat ie«,
doch hij stak er zelf geen hand
naar nit.
Em officier, niet in uniform,
die juist de plek passeerde waar
de soldaten met den boom bezig
waren, keek verbaasd naar den
korporaal en vroeg hem, waarom
hij zelt niet een handje meehielp
in plaats van zoo te staan schreeu
wen. De korporaal, verwonderd,
draaide zich met de houoing van
een keizer nsar den officier en
zeide»Mijnheer, ik ben kor
poraal
»Bent u dat werkelykant
woordde deze, »dat wist ik niet*
en hy nam zijn hoed af en maakte
een diépe buiging »Ik verzoek
u mij te willen vergeven, mijnheer
de korporaal*. Hierna daalde hij
deD heuvel af en hielp mee den
boom overeind te zetten, tot het
zweet hem in dikke droppels op
zijn voorhoofd stond. Toen de
boom cindelyk overeind stond,
ging hij weer naar den korporaal
en zeide
»Mijnheer de korporaal, a's u
weer eens zoo'n karweitje mocht
hebben en u hebt geen menscben
genoeg, laat dan uw opperbevel
hebber roepen en ik zal u voor
de tweede keer helpen*.
De korporaal was met stomheid
geslagen het was de opperbevel
hebber, Washington.
Gekookte visch aan den hengel
In het beroemde Yellowstone
Park in Amerika ligt in een van
de vele meren een rond eilandje,
dat niet grooter is dan enkele
vierkante meters. Dit miniatuur-
eilaDdje wordt gevormd door den
top van een oüder water liggen-
den vulkaan. In bet midden is
een rood gat, dat altijd gevuld is
met kokend water: een vulkani
sche heetwaterbron.
Het meer is heel visehryk en
voor de talrijke' toeristen is het
altijd een bijzonder genoegen,
daar te hengelen. Want zonder
de gevangen visch van den haak
af te nemeD, behoeft men deze
slechts eenige oogecblikken oiider
te dompeen in het kokende
water, om ze daarna weer aan
de oppervlakte te brengen als,...
gekookte visch. Gemakkely ker
kan het wel niet
Baas boven baas
Een man, die veel gereisd had,
vertelde eens in een gezelschap,
dat hij de vijl werelddeelen had
doorkruist en vele wonderlijke
dingen had gezien. Maar 't meest
van alles had hem een rariteit
getroffen, waarover nog geen ont
dekkingsreiziger had geschreven.
Het was een zoo reusachtige kool
stronk, dat ouder één blad wel
vijltig ruiters zouden hunnen staan.
Een van de gasteD zei hierop,
dat ook hij verre reizeD gemaakt
had en in Japan eens honderden
menschen aan een grooten ketel
had zien werken. Binnenin waren
er nog een 1000 aan het werk.
Waarvoor moet dan zoo een
geweldige ketel dieneD vroeg
de bereisde man eenigszins ODge-
loovig.
>Om er de koolstronk in te
koken, waarvan u zoojuist verteld
hebt*, luidde het antwoord.
Driesch.
Axel
Zaa naslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Klfiesterz.
Walsoorden
«20 8— 1016 1*21 2 55 50
«3 8 08 0 I 12 24 2 56 6 63
«40 8 20 i036 1241 S i «10
SoO 8 30 10 45 12 50 3 20 «2
57 8 37 10 52 1257 3 V' «2
7 02 8 >2 10 7
7 06 8 45 11
7 H 8 0 ll 06
1 02 3 32 6 32
1 05 3 35 6 3
1 10 3 40 6 4'
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 f0 910 11 10 1 20 3 65 6 55
7 53 9 13 11 13 12 3'8 «Sm
7 57 9 17 11 17 1 26 4 02 7 02
8 02 9 22 11 22 1 30 4 0 7 0
8 09 S 29 11 29 1 '.5 4 14 7 4
8 21 0 5 11 41 1 46 4 2e 7 26
8 36 10 47 11 57 1 58 4 37 7 42
8 39 10 0 12— 2ol 4 40 7 4b
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Meek
fumppine
Pyramids
Biervliet
TO efdrdaat
Breskens
6 10 8— 11 20 126 4 05 v Breskens 615 10 60
6 13 8 03 11 3 128 4 0 bootapiaat 8 27 11 02
6 3) 8 20 11 40 1 47 4 2- Biervliet 8 35 11 10
6 '9 8 39 1' 59 21»7 4 4+ Pyramid* 8 45 1 20
«50 9 .,0 12 2 31 5 05 v Philippine 9 06 11 35
6 9 9 41 12 '.0 2 (0 5 5 Hoek 9 1 1 4b
7 10 9 51 12 2 2 51 '-25 a Neuzen 9 2b 1155
7 30 10 10 12 +1 3 10 5 0 Neuzen 10 15 1 20
7 38 10 18 1 49 318 54 Zaamslag 10 35 12 42
7 45 10 26 12 85 3 26 5 55 Axel 10 7 1217
8 10 40 1 10 3 40 6 10 a Driesch. 10 50 1
120
3 60
6 26
1 32
4 02
6 37
140
410
6 44
1 60
4 20
6
2 10
4 41
7 16
2 s 0
4 50
7 25
2 30
6
7 35
2 f-0
5 60
7 45
8 11
6 11
8 06
3 27
6 27
8 22
3 30
6 30
8 25
Philippine
Nas v >n Gent
Westdorpe
brio Schouwen
Axel erkdreef
Zaan» lag
610
613
62
C 20
6 23
6 39
7 10
7 80
7 40
7d9
8-
8 03
8 1"
9 07 9 50
9 46 10 20
9 59 10 34
10 U 10 9
10 15 11 20
li'18 1123
10 33 11 39
11 36
11 51
12 05
12 20
12 2)
12 /4
12 40
12 61
104
1 19
125
1 28
146
211
2 29
2 39
2 54
2 56
2 68
8(9
2 Dl
3 20
3 34
3 49
4 06
4 08
4 28
4 42
6 20
5 34
5 49
550
5 58
602
5 26
5 55
610
6 25
7 05
7 08
7 23
7 17 8 06
7 36 8 26
7 50 8 40
8 06a 855a
a Rijdt up verzoek door iot Axel Brug.
Zaamslag
Axel K rkdre<*f
Drie Behouwen
V> et tdorpM
Sas vau Get
Ph lippine
6T0
6 o4
«50
7 09
6 65
7 89
7 25
7 39
8 21 10 15 11 41
8 36 10 47 1 57
8 40 10 51 2 21
8 65 '101 12 35
930 11 17
9 <8 1133
12 42
12 57
1 20
1 24
15)
2 08
146
168
2 02
21*
231
2 50
311
3 27
3 50
4 04
4 20
4 40
4 25
4 37
441
4 55
6 10
5 24
611
6 27
6 31
644
7-
7 15
7 26
7 42
8 06
8 22
Autobnodiensten IJzeudyke—Veldzicht Grens.
v IJz-BdijVe 7 0S al 155 bl 3 35 8 20 v Veldzicht Gr 7 15al2 0l bl 06 3 42
a Veldzicht Gr. 7 03 al2 bl 05 3*0 s 5 a IJzeudijke 72Oal*05 bl 10 3+7
a Alieeu op Zond.gen. b A leen op werkuagen
8 30
8 c5
6 50
7 02
7 21
7 29
7 30
7 o7
7 38
7 49
8 22
815
8 36
8 t.
845
8 55
9 20
v Schoond-ke
a ljzendijke
a Pyramide
a ljzendijke
a Schóondijke 7 49 985 al042
a Alleen op Zondagen, b Alleen op werkdagen.
9 40
9 52
10 -
10 09
10 11
10 20
a'O 30
alO 55
all 07
11 10
11 <9
1120
1) *9
all 30
all 40
all 42
all 51
12 06
1218
12 2;
12 82
12.3
12 40
1241
12 50
1 '1
125
1 26
1 40
141
1 48
1 51
2
3
3(9
3 10
312
4 10
4 19
4 21
4 0
b4 31
b4 41
b5 12
b5 25
5 30
5 39
541
5 50
6 25
6 37
6 42
6 53
6 65
7(3
b7 42
bi 55
b 05 b7 04
«17 b7 15
8 36
8 48
YLlSSlxN GENROOSENDAAL.
v Vlissingen ab 39
Middelburg a5 47
Goes a6 09
Krumingen a6 21
Bergen op Zoom a6 49
a Roosendaal a7 02
v Roosendaal a7 08
a Rotterdam beurs a8oi
Rotterdam D. P. a8 07
Den Haag H.S. 8 40
Haarlem 9 )6
Amsterdam C.S. 9 82
v Roosendaal 7 u7
a Breda 7 27
'a Hertogen bosch 8 .4
Utrecht C.8. 9 11
Nijmegen 9
Arnhem 9 27
a6 2*
a6 3 3
a6 58
a7 14
a7 50
a8 07
a8'.3
a9 26
a 80
9 64
10 28
10 44
7 32
741
8 00
8 12
8 35
8*8
i 57
9 56
9 j3
10 18
10.8
11 07
$58
918
9-9
10 53
11 02
11 29
b9
b9
b9
blO
blO
bll
11
12
12
12
1
1
11
11
12
1
10
20
50
08
47
94
11
26
u
64
28
44
14
46
51
53
10 33
10 41
11
11 13
11 37
11 50
12 09
126
1 19
1 54
2 28
244
12 -
12 20
102
163
2 08
a2 31
all 29
all 40
al2 12
al2 3 I
al 09
al 27
al 39
1 32
142
2 02
2 15
2 40
2 53
3
a2 56 a4 26
a2 59 4 60
3 24
3 58
414
1 34
2 02
a8-
3 53
a4 11
a4 56
4 24
4 58
5 14
t 28
6
5 56
6 3
4 25
4 3c
4 54
6 11
5 45
6 02
6 Ob
7 26
651
7 13
7 68
8 08
612
6 32
7 17
8 05
8 05
8 31
6 33
o
o
M
7 30
7 43
8 66
8 34
8 69
9 41
10 00
7 36
7 56
8 35
9-5
9 12
9 34
7 04
7 13
7 82
7 45
8 09
8 22
8 29
9 26
9 32
10 03
10 46
11 16
8 32
8 52
9 40
10 27
10 4-
1112
8 01
8 32
8 48
9.3
9 39
9 47
10 42
10 48
1121
11 58
0 14
950
10 10
10 57
C1149
ell 40
cl2 00
Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertegenboseh
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam DJP.
Rotterdam Bears
Roosendaal
Roosendaal
Bergei op Zoom
Kruin>ngen
(toes
Middelburg
v isaiugen
7
716
7 32
8 8
9 05
9 25
6 63
711
7 51
8 21
8 27
921
a 9 33
a 9 47
a'O 13
a>0 -'6
all'
aiO 53
8 26
9 31
1131
1 33
2 02
a4 81
a6 32
831
8 48
9 57
11 57
1 67
2 51
4 57
a6 57
8 57
8 85
10 U
12 11
1 69
311
4 69
7 11
8 5
9 31
11 00
1
2 43
«4
6 44
8
9 45
1018
11 41
146
3 24
a4 47
6 24
8 46
10 26
10 38
12 01
2 06
3 44
a5 09
6 44
9 06
10 46
8 06
915
1146
115
145
2 45
4 35
6 45
8 34
8 16
981
12 01
131
2 01
3 01
4 46
7 01
8 31
8 56
10 06
12 86
2 06
2 86
336
6 25
7 <56
9 27
9 23
1080
3 04
4 01
5 62
8 00
9 58
9 29
1034
104
a2 04
4 04
504
8 04
V 34
10 36
11 45
2 07
3 65
a5 10
6 40
9 03
10 42
104'
12 6
2 6
4 -
a5 16
6 53
9 12
10 57
10(8
al* 21
2 31
415
a5 31
714
9 27
11 1
11 23
al2 62
3 04
4 49
a5 55
7 47
9 57
11 87
1187
a) 05
3 22
6 02
a6(9
8C6
10 10
1149
11 56
ai 23
3 42
621
a6 29
8 -6
10 28
0(9
12 04
ai 3
3 50
5 28
a6 37
8 43
10 35
016
a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op werkdagen.
v Slu'skil 6 PO 11 T. Hulst, Station 8 80 2 80 6 80
v. Axel, Wed. GiUjamBe 6 46 1115 415 Axel wed. GiUjamse 946 8 50 7 80
Huist, btation 8 —1816 610 a, Sluiikil 10— 745
Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst— Walzoorden v.v.
£1 g
vSt. Janst. t 810 1*20 1225 305 445 605
Hulst 630815 '025 1230 3>0 260 6'. 1
aWalz 710 856 11— 110 350 530 645
f Ob tijdig verzoek van of
ft g g
745 vWalz. 715905 910 1110120 356 536 650 810
750 v Hulst 755945102011502436 8lO 730 920
830 a StJanst 8— 9501025 1165 205 440 736 f
naar St. J nsteen. Rijdt alPeen op Zondag.
Op ttidig erzoet zal er gestopt wordei op de stopplaatse* die zijn aangegeven door een
rambus-haltebo d Al een op werkdagen.
Ter Neuzen
Simiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Me. n. Meeh,
a Vleeh len
r Meehelea
a Brussel
61510
«24 li
6 33 11
6 41 li
6 53 11
713 11
7 ü2 12
8 00 12
8 18 12
9 10 1
9 15 1
9 31 1
5» 2 04
06 2 13
14 221
21 2 29
33 2 40
2 8
3 HO
3 1
09 3 09
07 4 07
16 4 15
81 431
40
04
8
6 02a 6 50b
51 a«6b
521a706b
5 28a 7 I4b
5 42a 7 24b
6 58a 7 44b
6 0 7 52
6 40 8 21
605a7 8b
7 02a 8 *0b
7 15 8 45
731 90
Brussel
Mechelen
Mschelen
St. Nie. v. Mech.
Antw. d. St. Nic.
St. Nic. v. Antw.
St. Nie
Hnlsi
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Ter Neuzen
Ter*.
6 00
1* 00
1 20
6
6 '5
10 5
1 3d
615
«18
10 25
157
6 29
7 18
11 28
2 66
7 33
6 49
11 °9
2 13
7 22
7 20
12 04
2 49
7 45
7 25
12 06
312
7 40
8 20
1 03
4 -
8 44
8 27
111
4 08
8 53
8 86
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
187
4 34
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen oo Zon- en Feestdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
50a 12 25
8 59 12 34
9 03a 12 38
9 07a 142
9 20" 12 56
9 05a 12 40
7 23 11 00
8 06 11 42
8 13 11 51
8 67 12 55
12 f 5
133
149
155
2 55
540 850a
5 4 859a
653 9 3a
557 907*
6 '7 9:0a
652 905a
609 95
6 5510 3
7C 1' 45
768 i 150
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrng
Sluiskil
Ter Neuzen
721
11 05
3 50
e7 28
8 16
11 47
4 54
7 57
«27 8 30
1' 52
5 00
8 28
6 43 8 43
12 11
5 14
8 42
7 22 9 19
12 46
6 54
9 23
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8— a9 61
130
6 50
10 a
8 08 «9 59
1 3+
6 58
10 08a
812a 10 03
142
7 02
10 I9a
8 16a 10 07
146
1 06
10 16»
8 2 a!015
1 54
7 14
10 24a
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid)
W erkdagen.
Vertrek boot van Neuze* vm. 7,20 10,80 nm. 2,
Borsselen 7,40 10,50 2,20
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,50 3,20
Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,20 1,32 4,25
9,08
Aankomst trein te Vlissingen
4,40
vm
6,16 6,33
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
6,44
9-
9,20
7,- 10,20
5,60
am 12,04 12,27
12.30
12,50
1,50
Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55
Vertrek trein naar Roosendaal 8,11,2.02
Vlissingen 8,- 11,37
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes
2,50
3,35
4,64
5,12
met
5,40
6,25
7,32
7,06
tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,86 3,20 6,07
Vlissingen 7,58 9,48 12,08 1,59 6,12
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,45
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,35 7,30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram,
3,50
4
4,20
5,20
7,35
8,20
0-
9.-
9,02
8,05
8,-5
9,20
Vertrek beet van Walzoorden 7,20 9,1011,25
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66
ertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05
Aankomst te Krniningen 8 05 9,56 12,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,12 10,08)2,30
Vlisamger 8, 6 10 1312,67
1,26 3,56 f 40 6,60 3 35
1,55 4,25 6 10 7,20 9 05
1,6» 4,25
2,06 4,35
2,15 5,11
8.04 4.44
7,26 9 05*
7,35 9 16*
7,4»
7,47 9 57
Deze bus rjjdt alleen, als er passagiers van de boot i\jn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,4010 13 11,23 8.04 4,49 5,56 7.47
Vhssmgen 6,21 8,12 .0 08 12,3u 2,15 0.- 5,11 7 46
6,26 8,18 10 16 12,30 3,08 4 50 6 7,60
6.35 8,28 10 2512.40 3 8 6,- 6.10 8,—
6,40 8.80 10,85 12,45 8.20 6 05 6,15 8 -
7,10 9 11,06 1,16 8 50 5 36 6,45 8,30
v' ertrek van Krniningen
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert
Aankomst te Walzoorden
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1204 1227 110 137 350 528 637 740 848
Vertr. boot Vlissingen «15 46 9- 1016 11301245 2- 815430 545 7- 9-
•_ank. boot Breskens 640 810 925 1040 1155 110 2,25 840 456 610 725 926
Vertr. boot Breskens 656 816 931' 1046 1200 116 230 345 5- 616 780 930
Aankomst Vlissingen 720 840 9551'101226 '40 2 .5 4i0 526 64' 766 956
ertr. trein Vliaeitgea 732 908 920 1038 H29 1 425 6 6 633 704 1
nm.
Zondagen
10.30 nm 7.40
10.60 8.-
11.50 9.-
1.32
vm
9-
9.20
10.20
6.28 6 43
nm. 6.10
6.30
7.30
vm
6.40
7.25
8-
9.02
5 40
6,25
7,32
7.00
vm. 8,59 rm. 8,02
7,58 8.05
9,35 8,86
10,20 9,20
7,20
7.(0
756
8,05
8,12
8,43
1,25 6,50 8,85
1.J6 7,20 9.05
1,65 7,25 9,05*
2,05 7,36 9,15*
2,16 7,45
3,04 7,47 9,57
0,40
7,10
8,43
8,12
8.50
9-
9,05
9,35
3.(4
2 15
3,08
3,18
3,20
3.50
7.46
747
7 50
8.—
8.-
8 80
948 1201 1227 137 528
745 10- 2- 645 725
810 1025 226 610 750
826 1030 845 «16 8-
8F0 105b 410 640 839
910 426 704