Nieuws- en Advertentieblad voor Zeen vvscli- VI aan <1 eren. SPORT en LÏSPDB. No. 3t. VKIJ DAG 14 AUGUSTUS 1936 .)aarg;. J. C. VINK - Axel. De Luchtstrijdkrachten. Bij Doorzitten Binnenland. FEUILLETON. na IS tocht weer een» Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNE MENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt 12. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENTIÊN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor e ken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. worden fraBC0 ingewacht, uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. -Eerste Blad. l&Drie zeer bekende vliegtuig- bestuurders van de K. L. M., de heeren E. van Dijk, W. van Vee- nendaal en A. Viruly hebber, een manifest gepubliceerd en aan de Staten-Generaal gezonden, waarin zij op technische gronden de bij zondere gevaren toelichten, waar aan Nederland bij een luchtoorlog zou zijn blootgesteld. De K. L. M. dienst Amsterdam—Twente duurt veertig minuten. Aan dat on weersprekelijk feit knoopen de drie piloten dan de volgende beschouwingen vast Sk„Nederland is nog veertig mi nuten breed. Elk jaar wordt het smaller. En van IJsel, Hollandsch Diep of Noordzeekust liggen reeds voor het normale verkeersvlieg tuig van vandaag onze groote steden minder soms veel min der dan twintig minuten ver wijderd. Binnen twintig minuten kan men echter niet: 1 een lucht aanval waarnemen; 2 het ver moedelijk doel daarvan bepalen 3 de takken van afweer bij dat doel alarmeeren4 eventueel al daar beschikbare afweervliegtui- gen bemannen, startklaar maken en een vijand op oorlogshoogte tegemoet brengen. Het lot dier steden is hiermede in geval van oorlog reeds bij open lucht in alle nuchterheid bepaald hetzij bij dag, hetzij bij nacht. Bij be wolkte lucht echter kan een blindvliegend aanvaller, zoo hij wil door radio in den rug geleid, tot de laatste minuten onzichtbaar blijven, en is zijn gewaarborgd succes zoo mogelijk nog volle diger, te meer, waar onze alle door water gemarkeerde steden bij dag en nacht gemakkelijk te vinden en de afweervliegtuigen niet of nauwelijks sneller dan moderne bommenwerpers zijn. Hij zal in oorlogstijd onze ste den niet sparen. Het zwakke punt van een weermacht ligt in dezen tijd niet meer aan hel front, maar in het moreel van de burgerbevolking daarachter. Wie dat moreel vernietigt, vernietigt de strijdkracht van het leger. Men kan het van uit de lucht gemakkelijk vernietigen en zal dit dus ook al terwille van het eigen volk zoo snel mogelijk doen. Een zeer groot aantal kleine thermiet-brandbommen en een aantal zwaardere scherfbom- men om de bevolking uit de resten hunner kelders en huizen op straat te jagen, vervolgens gas het spel is gewonnen. Gij en de uwen vormt met onze cultuur den bij voorbaat verloren inzet van dit spel als ons land zich in den oorlog zou laten meeslepen. Het gaat hier niet om politieke inzichten, niet om aanvechtbare meeningenhet is een kwestie van minuten en kilometers en die kan men niet tegenspreken. Iedere vakman weet, dat een luchtaanval op een doel in ee« minder dan 100 K.M. diepe strook door de snelheid van den mo dernen bommenwerper zonder mankeeren slaagt. Iedere Neder lander leeft in zoo'n strook; zijn leven zijn cultuur, zijn bezit is volkomen overgeleverd aan de bedoelingen van een luchtaan valier; van dat alles blijft precies zooveel over als die aanvaller wenscht. De practijk van ons werk leert dat. Het is de nuchtere, volstrekt onbevooroordeelde overtuiging van vakmenschen, die van hun land houden en voor den naam daarvan willen opkomen, maar die oog voor de werkelijkheid hebbendie het noodzakelijk achten dat ieder die werkelijkheid onverblind kenne. Wij willen voor de eer van dit land staan als wie ook maar nuchterder en scherper dan wie ook kunnen wij in ons vak beoordeelen, in welken chaos de moderne oorlog -en klein, smal land in zijn ge heel zou herscheppen, als dit er in zou toestemmen, dien te gaan voeren." En toch is er een oplossing tegen de weerloosheid, al klinkthet ideaalwederzijdsch ver trouwen, berustende op het beginsel van Chris- t u s. Dat, en dat alléén, is o.i. het middel. Daardoor is oorlog te voorkomen en zoo die stelling door machthebbende eenlingen niet wordt aanvaard, dan zal en moet het van onderop komen. Het is begrijpelijk, dat velen, die de zwakheid van ons verde digingsstelsel niet gaarne populair zien en daarom nog altijd het militairisme hoog houden, hun best doen om argumenten uit te denken, waardoor de beteekems der door deze piloten uiteenge zette weerloosheid van ons land zou zijn te verzwakken, zoo niet te ontkennen. Zoo wordt van meer dan een zijde opgemerkt, dat nu wel de waarschuwing er is, maar de op lossing ontbreekt. Dat is zoo. Maar dat is in alle groote pro blemen het geval. Om maar een voorbeeld te noemenwie weet een oplossing voor de op de ge- heele wereld milioenen aan goud onproductief verslindende werk loosheid Dat ontkent echter niet het bestaan van de machte loosheid, integendeel. Zooals de toestand nü is, is er inderdaad geen middel om be scherming te vinden tegen gas aanvallen al of niet uit de lucht. We mochten het aanvankelijk eigenlijk niet zoo hardop zeggen, maar het is toch voldoende ge bleken nog bij „het spel" der jongste beschermingsoefeningen tegen luchtaanvallen, hoe weinig er tegen te doen zou zijn, als het „meenens" was. De meedoogen- loosheid van den modernen lucht oorlog is nu eenmaal niet te ont kennen. Hel „beschaafde" Italië heeft daar pas geleden genoeg van doen zien; en hoe ishet in Spanje 1 Weliswaar zijn er tal van be sprekingen gevoerd op internati onale congressen en conferentie's, en daar is men het er allen over eens, dat het gebruik van bommen en gifgas onmenschelijk is tegen over de bevolking, die buiten het oorlogsterrein staat (alsof tegen over de legerbevolking het on- menschelijke wel toelaatbaar is 1), maar de betrouwbaarheid is van zulk een broos gehalte, dat nie mand eraan twijfelt, of men zal zich gaarne bedienen van die middelen, welke het meeste succes brengen, d.i. vernietiging van al wat leeft of weerstaand bieden kan. Het eenige middel zij daarom een wereldbond tegen den oorlog, gegrond op het beginsel van het Evangelie, dat vrede predikt. Jammer maar, dat juist in de groote landen daarvoor de minste lust schijnt te bestaan en ons kleine landje daartegen geen in vloed genoeg kan uitoefenen, ten- zij Hoogere Macht die beweging steunt. en Zonverbranding V/f _Verzacht en geneest De wtyziging In de stennregeling. Door het dagelijksch bestuur van het christelijk nationaal vak verbond is aan den minister van sociale zaken een brief gezonden naar aaleiding van de aangekon digde wijzigingen in de steunre geling. Naast verschillende ver beteringen, die door deze wijzi gingen in de regeling worden aangebracht, worden daarin ook een tweetal maatregelen aange kondigd, die bij het C.N.V.-be- stuur ernstig bezwaar ontmoeten. Het betreft de afschaffing van den huurbijslag en het standaard- loon, dat is vastgesteld voor per sonen, die geacht moeten worden, tengevolge van langdurige werk loosheid, niet meer tot het beroep, dat zij eertijds hebben uitgeoefend, te behooren. Ten aanzien van de afschaffing van den huurbijslag meent 't C. N.V.-bestuur er op te moeten «q» das weet ik wat te vertellen, (Wordt vervolgd*) wijzen, dat het redelijk peil, waar op de huren moeten komen, in het bijzonder in die gemeenten, waardoor aanbouw van nieuwe woningen met lage huurprijzen de woningmarkt moet worden verruimd", eerst na verloop van eenigen tijd zai worden bereikt. De betrokken arbeiders kunnen op dit proces geen invloed uit oefenen. Het lijkt het bestuur derhalve billijk, dat, tot het oogen blik, dat dit doel bereikt is, de werkloozen, die den huurbijslag gedeeltelijk of geheel zullen der ven, zonder dat zij in de gelegen heid zijn een behoorlijke goed- koope woning te betrekken, com pensatie ontvangen in den vorm van verhooging van het steun bedrag. Ten aanzien van de standaard- Ioonen vraagt het C.N.V.-bestuur, deze belangrijk te verhoogen. Een standaardloon van f20 in de eerste klasse, dalende tot f 12 in de negende klasse beteekent een extra verlaging met een aan merkelijk bedrag. Verhooging van dit standaard- loon acht het bestuur dan ook noodig om de volgende redenen deze nieuw te vormen groep, waarin zich vele vakarbeiders bevinden, kan in elk geval gelijk gesteld worden met ongeschoolde arbeiders. Met groote voldoening heeft het C. N. V.-bestuur kennis geno men van het rondschrijven, waarin de minister zich in beginsel bereid verklaart gelden beschikbaar te stellen voor aanbouw van wonin gen met een lagen huurprijs. Het spreekt den wensch uit, dat het Z E- gelukken zal, dezen aanbouw in belangrijke mate te stimuleeren. Tenslotte dringt het bestuur er nogmaals bij den minister op aan, het verhoogde percentage in elk geval te doen aanvangen bij het derde kind. Werkkamp voor jeugdig# werkloozen. In tegenwoordigheid van auto riteiten en belangstellenden uit vrijzinnig-protestantsche kringen is Woensdagochtend het negende AXELSCHEffi COURANTj 34) Fokke liep ongeduldig been en weer, U weet wel, mevrouw, als hij lijn lederen jas aan heeft en zijn kap over zijn hoofd, nou, dan is met onzen braven Fok geen woord meer te spre ken, dan moet hij achter de volant. Er hing al dagen lang een dikke mist vanaf de Sont tot ver in de Ttieems- monding, zoo'n mist maakt bet leven van een vlieger tot een hel. Uit de weerberichten, die wij des morgens em tien uur van den weerdienst ka gen, bleek erg duldeiqk, dat Fokke dezen dag niet cadeau zou krijgen. Of de passagiers, die met den trein zouden meekomen, bang voor den mist waren of misschien dachten, dat we niet vliegen zouden bij dit weer, hoe het zij, ze kwamen niet opdagen en om half elf commandeerde de vlieg- leiding van Bhlltofta, dat we moesten opstijgen. We hadden genoeg benzine om rechtstreeks naar Londen te vlie gen en Fokke, die nog even de ben zinemeters en het kompas had gecon troleerd, drukte om precies half elf de gashandles naar voren. In een be klemmende snelheid dreunde onze vogel den mist tegemoet. Qrondeloos eenzaam rende de kist voort in de donkete onzichtbaarheid, het was een Uitzichtloos niets dat wij tegemoet Vlogen. Sidderend en trillend vloog Onze vogel verder, steeds verder naar het zoo griezelig veraf gelegen doel. de machtige schroeven scheurden door den nevel met een eentoonig rhythme van een alles overweldigend jagen. Somber en dreigend lag over heel die verlatenheid de donkere mistlaag Ia de vaargeulen van de Elbe en Wester- schelde en rondom de vuurschepen bp de rotsen van de Engelsche kust, klon ken de mistsignalen angstig en be klemmend in een doodsche stilte. Tril lend en opgezweept door de duizenden propellerwentelingen denderden wQ voort, nu eens ons oprichtend, dan weer met scherper brullende motoren naar beneden duikende, naar een loerend gevaar. Vaag schemerde doordemat- eiazen ruit van de cockpit de flinke figuur van Fokke. Mysterieus blauw achtig lichtten de ontelbare wijzers, die het vliegtuig veilig moesten hou den onder Fokke's sterke handen. arend op zijn biindviieginstrumenten vroeg Fok telkens kort en bevelend om radiopeilingen en fronsend over de jachiig neergeschreven kompaskoers bukte Fokke zich over het volant naar voren en staarde strak, ernstig en onbewogen in de akelige, mistende duisternis. We gingen trillend verder, eenzaam brulde onze kist over een grauwe zee, waar de schepen zich, evenals wij, tastend en peilend een weg moes ten zoeken door den dikken mist en over een verlaten schijnend land, de kist brulde en het klonk mij als doods kreten in de ooren. Toch. mevrouwtje, was Ik niet bang, met Fokke ben ik nergens bang voor. HQ is een baas van een kerel. De passagiers voelden den druk. i,(j staarden onafgebroken naar den onbeweegIQben rug van Fokke, daar voor achter het atuur in de cockpit. Zoo vergingen in elndelooze eentonig heid zes uren- Plotseling gebeurde er iets, de mo toren gierden als razend geworden gekken, trillend met zijn geheele lijf scheurde de „Valk" met ziedende flitsen de mistgordqnen nitien. In dit oogenblik vloog 'n ruit achter de cock pit in gruizeis, Eeu doordringende gil weerklonk. „De linkermotor brand! I" Lucles stem trilde hier van opwin ding, haar gezicht was doodsbleek, ook Marja was door een ontroering aan gegrepen, zü zat voorover naar Lucie toegebogen en luisterde aandachtig. Hqgend las Lucie verder ..Fokke vloekte Doch opeens, de motoren verstomden. En vol sier- iqkheid planeerde de kist door de duis ternis naar de verlichte kustplaats, die met gigantische letters van helle neon verlichting ons tegenlachteCroydon- Aerodtóme 1 Dat was een gewaarwording, me vrouwtje, niemand had het gedacht. Wq stonden, en de passagiers her ademden. Ze wilden allen Fokke wel omhelzen, zes uren doodsangst, dat is geen gekheid. In de bar van het Aerodióme-hotel knoopte Fokke langzaam zqn dikke sjaal los, u weet wel, mevrouw, u hebt ze voor hem gemaakt, of dat hem be schermde Rustig pratend, met zqn gewonen glimlach, steide hq de passagiers gerust of drukte handen. Ik weet niet wat hq zeide, daar heb ik niet naar geluisterd, maar ik zag zqn gezicht, met die vage, wegdwalende oogen en had toen heel graag geweten, wat hq dacht. Hq is een kraan, u moogt trotsch op hem zqn. Enfin, dat behoef ik niet te zeggen. Toen ieder een met Fokke gepraat had, stapte hq naar buiten eu keek naar de uitlaat- SUSSB) die men overdag niet zien kan. Zq lichtten in hef duister op met een mooien, blauwgroenen gloed, en Fok, de vakman bq uitnemendheid, wist. dat de carburatie in orde was. Beste mevrouw, ik heb u dit alles niet verteld om n angstig te maken integendeel, ik weet, dat u altijd om Fokke beeft en juist daarom vertel ik tUe hl'hh hu!ft geen an8st om hera te hebben, hq is tegen de situatie volkomen opgewassen, juist omdat fafi zoo van zqB vak houdt. Het bezit zqn geheeIe hart, tenminste als hq in de cockpit zit, en dat ia maar goed, want anders zou hq geen gevaren, ais de zooeven verleide, kunnen overwinnen, ik ben blij, dat ik u dit alles kon ver- ■ellen en u moogt het gerust aan Fokke "g8enll„en hfm dezen brief laten zien, want hq zal er u wel niets van zeu gen, omdat hq dan bang is, dat u in het geheel geen rust meer zult hebben Ondanks dit feit, heb ik het er toe* maar op gewaagd u dit alles te schrq- ven. Vergeef u het mq maar, me vrouw, ik deed het terwille van u". Lucie vouwde den brief samen. Zie Jfzacbt, het is juist daar om, dat ik altqd wil wachien, want n ij ie det nooit weten, Beiden zwegen stil en dachten aan den man, die in mist en regen, in zonneschijn en gevaar, zqQ werk vol" oraentê HOOFDSTUK Xl. Toen Fokke deze maal uit Indlë terug kwam was het niet zoo vol en gezellig op het terrein, het was min of meer oificieel, want er waren een aantal journalisten gekomen om Fokke, die een der beste vliegers van het land was, te Inlervieuwen ia verband met de wereldrecordvlucht. Toen de heeren Fokke dan ook in het res taurant omringden, zeide hq lachend eren» wacht u liever, totdat ik terugkom, ik heb na nog niets te vertellen. Na de vlucht, dat bêleS wee"' H 81 h6t nieBWS dat Ik Er werden enkele foto's genomen, daarna gingen eenige journalisten naar het kantoor om daar meer bqzondei- heden te vernemen, terwqi een ee- deeite der heeren bq Fokke en Lucie in het restaarant bleven zitten en een half uur allergezelligst over den vlieg tocht. waaraan de grootste beroemd heden ter wereld zouden meedoen, te praten. A'dus kwamen de nieuwtjes- jagers toch nog het een en ander te a" M®1"*0»'®. Klagsford Smith Fokke -Twh nre" d0en mede' Fokke. Wq ZU|ien 0B8 beg(e beeB(jt voorzetten. Er zqn er nog meer in» geschreven maar ik weet ai de namen niet uit mqn hoofd, Het zal natuurlik spurten zqn, maar dat hindert niet, ik stel er mq veel van voor. Het sal in ieder geval een prachtige vlucht zqn. dat kunt u wel melden. Hoe groot zullen de étappe'szfla? vroeg één der journalisten. Fokke glimlachte zgn vagen, afwe zigen glimlach, Ik weet natuurISk nog te weinig, zeide hq, am u naar behooren iri re lichten en ik wil geen fantastische verhalen does. Ik herhaal,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 1