Stoombootdienst op de YVester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Eigendomsrecht. 1 In politieke samenkomsten wordt wel eens gevraagd hoe 'men als christen moet staan ten opzicnte van het eigendoms recht We lazen hierop het volgende antwoord van een R.-K. geeste lijke, dat o.i. ook wel door pro testanten kan en zal worden bevestigd Paus Leo XIII brandmerkte de afschaffing van het privaat eigendomsrecht als onrecht vaardig. De reden dezer onrechtvaar digheid moet hierin worden ge zocht, dat daardoor de mensch in het algemeen een recht zou worden ontnomen, dat zyn grond slag vindt in de menscheiyke natuur als zoodanig. Wanneer do mensch zou stre ven naar afschaffing van privaat eigendom, dan zou de mensch ingaan tegen zijn eigen natuur en z\jn allereerste levensbe hoeften. De zorg, die de mensch moet hebben voor zijn toekomst, de onmogelijkheid om het verwer ven der opbrengst los te maken van den eigendom der opbrengst- gevende zaak de algemeene bij alle volkeren voorkomende door Goddelijke en menschelijke wetten gesanctionneerde er kenning van het privaat-bszit de plicht van den huisvader om voor zijn kinderen te zorgen ook door erfelijke nalatenschap, aan welk familierecht geen bur gerlijk* wetgeving afbreuk mag doenzyn evenveel argu menten waaruit de noodzakelijk heid van het privaat-eigendoms recht wordt bewezen. De opheffing van het privaat eigendomsrecht zou tengevolge hebben een ommekeer en ver warring van alle standen, en harde en hatelijke slavernij der burgers. Zoo is het privaat-eigendoms recht gebaseerd op de redelijke natuur der menschen. flet is een eisch, welke uit de redelijke natuur der menschen onmiddel lijk volgt. Dit recht op eigendom heeft de mensch te eerbiedigen, omdat dit recht door God als maker van de natuur aan de menschen is geschonken. Alwie derhalve in het alge meen het eigendomsrecht van een ander schendt handelt in strijd met de natuurwet, welke do*r God aan den mensch is opgelegd. Hij gaat daardoor in tegen de verordening Gods, be drijft door de overtreding der natuurwet zonde. Wij, die loe ren, dat het geloof alleen den mensch niet zalig maakt, maar dat het moet gepaard gaan met de onderhouding van Gods wet ten, zijn op straffe van zonde tot onderhouding der natuur wetten gebonden. Op deze wijze is het eigendomsrecht, evenals ieder ander recht, ten nauwste met den godsdienst verbonden. Hiermee is evenwel niet ge zegd, datde wijze waarop eigendom verkregen wordt altijd juist is. Integendeel. Heel veel eigendom is ver kregen met krenking der deugd van rechtvaardigheid en liefde. En op ons rust de zware plicht er naar te streven, dat bjj het verkrijgen van c-igendom de rechtvaardigheid en de liefde niet in het gedrang komen. Ook heeft men niet het recht z'n eigendom willekeurig te ga- bruiken. Alleen dat gebruik is geoor loofd, dat niet in botsing komt met den wil van God, waarbij ook behoort het nakomen der sociale rechtvaardigheid. Onder vrienden. Zeg Dirk, je weet, ik heb een radiotoestel, maar nu heb ik er nog een bij geloot. Wil jjj er nu niet een overnemen Ja, zegt Dirk, dat hangt er van af, wat je allemaal op dat apparaat kan krijgen Nou, allicht een tientje op de lommerd, om je bruidschat aan te vullen. o— De werkelijke en duurzame overwinningen zijn die, welke de vrede behaalt, niet die van den oorlog. M 1DDB ES INT INT V E VOER Axel (Drie Schonwen)—Walsoorden Axel—Terneuzen— Breskens. Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v.v. Philippine—Sas vnn Gent—Axel—Zaamslag. Autobusdiensten IJzendyke—Veldzicht Grens. Autobusdiensten SchoondyKe —IJzendyke—Pyramide. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. a4 aë 29 Auto-Omnibuadlenst AxelHulst. Alleen op werkdagen. 6 30 11— V. Hulst, Station 8 80 2 80 6 30 6 45 11 15 4 19 i Axel wed, Giüjamse 9 45 S 50 7 80 8 —11215 i 80 Sluiskil 10 -+ 7 45 v, Sluiskil v. Axel, Wed. Gilijamse «i Hulst, Station SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter Ncu«uGeut. Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging. Vlissiugeu—Bormltn—Neuieu. Nonzen—Heedekcnskerke. KeedekenakerkeNeuzen. Walsoorden—Hansweert—Kruiuingen. trainingen—HansweertWalzoorden. VUssiugen—Breskens. Breskeos—Tllssingeu. Vertr, boet Breskens 656 815 98c 1046 1200 116 230 346 5— 616 780 930 Aankomst Vlissingen 720 840 95511101226 +40 955410 526 640 766 956 Vertr. trein Vlissingen 732 90s 92010381129 138 425 616 633 704 8(1 Zondagen Dienstregeling ep den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag als op de werkdag»®. Driesch. Axel Zaamsla g Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosters. Walsoorden «20 8— 1015 1* 21 2 >f> 50 «1 8 08 0 I 12 .'4 2 55 5 53 «40 8 20 i036 12 4i 3 1 «10 «oO 8 30 10 +5 12 50 3 20 «2 6 57 8 37 10 62 12 57 3v 6 2" 7 02 8 +2 10. 7 1 02 3 32 6 32 7 05 «45 11 1 05 3 36 6 3 71 8 0 11*5 110 3 40 6A Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel i Driesch. 7 f0 910 11 10 120 3 65 7 53 913 1113 12+ 3f 8 7 67 9 17 11 17 126 4 02 8 02 9 22 1122 1 30 40' 8 09 9 29 11 29 1 35 4 14 8 21 0 35 1141 146 4 2n 8 36 10 47 11 57 1 58 4 S7 8 39 10 50 12 2 01 4 40 «65 6 58 7 02 70 7 4 7 26 7 4', 7 4b Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Heek f nmppine Pyramid# Biervliet H' eMplaat Breskens 6 10 613 631 6+9 6 60 6 0 7 10 7 30 7 33 7 45 8 8— 1120 125 4 05 v Breskens 815 10 60 8 03 11 3 1 28 4 0+ Beofapiaat 8 27 11 02 8 20 1140 1 47 4 2e> Biervliet 8 35 11 10 8 39 11 59 2 07 4 44 Pyramids 8 45 1x 20 9j0 12 2 31 6 05 v Philippine 9 06 11 35 9 41 12 10 2-10 5 16 „Hoek 91' 1145 9bl 122 2 51 5 25 a Neuzen 9 25 11 55 10 10 12 +1 3 10 5 0 v Neuzen 10 15 1' 20 10 18 1x49 3 18 5 4b Zaamslag 10 35 12 42 10 26 12 65 3 25 5 56 Axel 10 -1 12 57 18 40 1 10 3 40 6 10 a Driesch. 10 50 1 1 20 3 50 6 26 132 4 02 6 37 140 410 6 44 1 60 4 20 6 5 2 10 4 41 7 16 2 20 4 60 7 25 2 30 6 7 35 2F.0 6 60 7 45 8 11 6 11 8 06 3 27 6 27 8 22 3 30 6 30 8 25 Op tijdig verzoek rambus-haltebo d. ft ft ft 605 745 vWalz. 715 905 9(01110120 356 536 650 840 750 v Hulst 755 94510201150 2—436 610 730 920 830 a StJanst 8—95010251155 205 440 736 f naar St. J»nsteen. Rijdt allleen op Zondag. a a St.JaDSt. t 81018201225 305 445 V Hulst 6308151025 1230 310 450 611 aWalz. 710 85511— 110 350 530 645 t Op tijdig verzoek van of Philippine Sas vin Gent Wesldorpe Drie Schouwen Axel Kerkdreef Zaanulag 610 613 62 620 6 23 6 89 7 10 9 07 9 50 7 30 9 46 10 20 7 40 9 59 10 34 7o9 10 1-t 10 49 8 - 10 15 11 20 6 03 10 18 1123 8 1- 10 33 11 39 1136 11 51 12 05 12 20 12 21 12 24 12 40 12 51 104 1 19 125 1 28 146 211 2 29 2 39 2 54 2 66 2 58 809 2 51 3 20 3 34 3 49 4 05 4 08 4 28 4 42 5 20 5 34 5 49 5 50 5 53 602 5 26 5 56 610 6 25 7 05 7 08 7 23 7 17 8 06 7 36 8 25 7 50 8 40 8 06a 855a a Rijdt up verzoek door tot Axel Brug. v Zaam+lag Ax-1 Ri rkdreef Drie Schouwen 6 JO 6 55 W estdorpe 6 34 7 *9 Sas van Gent 6 60 7 25 a Philippine 7 09 7 39 8 21 10 15 11 41 8 36 10 47 1 57 8 40 10 51 j 2 21 8 65 1101 12 35 9 30 11 17 9 48 1133 12 42 12 57 120 124 150 2 08 146 158 2 02 214 231 2 50 311 3 27 3 50 4 04 4 20 4 40 4 25 4 37 441 4 55 5 10 5 24 611 6 27 6 31 6 44 7 7 15 7 26 7 42 8 06 8 22 v IJzrcdijte 7 03 all 55 bl 2 85 8 20 v Veldzicht Gr. 7 15 al201 a Veldzicht Gr. 7 08 al2 bl 05 3*0 8-5 i a IJzendijke 7 20 al2 05 a Alleen op Zondagen, b A leen op werkdagen bl 06 bl 10 3 42 3 47 8 30 8+5 Schoondb'ke 6 50 8 22 S 40 al0 55 all 42 12 2+ 1 26 a ljzendijke 7 62 8+5 9 52 all 07 all 54 1232 140 v 7 21 8 86 10 - 11 10 12..A 141 a Pyramide 7 29 8 4+ 10 09 11 9 12 40 1 48 v 7 30 845 10 11 11 20 1241 1 51 a IJzendijke 7 37 8 55 10 20 1) 29 12 50 2 v 7 38 9 20 a030 all 30 12 06 HI a Schoondijke 7 49 935 al042 ail40 1218 125 a Alleen op Zondagen, b Alleen op werkdagen. 3 8 09 3 10 3 12 410 4 19 4 21 4+0 b4 31 b4 4 J b5 12 b5 25 5 30 5 39 541 5 50 6 25 6 37 6 42 6 52 6 65 7 03 b7 42 bi 55 6 05 b7 04 «17 b7 15 8 36 8 48 Vlissingen Middelburg Goes Kruidingen Bergen sp Zeem Roosendaal Roosendaal Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.8. Roosendaal Breda Hertegenbeaeh Utrecht C.S. Nijmegen Arnhem ab 39 a6 2b 7 32 b9 10 10 33 all 29 132 4 25 6 33 7 04 8 01 a5 47 a6 33 7 41 b9 20 10 41 all 40 1 42 4 3= S. 713 8 10 a6 09 a6 5b 8 00 b9 50 11 - al2 12 2 d2 4 64 4* 7 32 8 32 *6 21 a7 14 8 12 blO 08 1113 al2 39 2 15 611 O M 7 45 8 48 a6 49 a7 50 8 35 blO 47 11 37 al 09 2 4u 5 45 8 09 9 23 a7 02 aR 07 8+8 bil 04 11 50 al 27 2 53 6 02 7 30 8 22 9 39 a7 08 a8 13 57 1111 12 *9 al 30 3- 6 0b 7 43 8 29 9 47 a8 UI a9 26 9 56 12 26 126 a2 55 a4 26 7 26 8 66 9 26 10 42 ab 07 a 30 9ó3 12 .iu 1 19 a2 59 4 60 651 8 34 9 32 10 4b 8 40 9 54 1018 12 64 154 3 24 4 24 7 13 8 59 10 03 1121 9 16 10 28 10=8 128 2 28 3 58 4 58 7 68 5 41 10 46 11 58 9 32 10 44 1107 144 244 414 5 14 8 08 10 00 1106 0 14 7 u7 8 58 1114 12 134 4 28 612 7 36 8 32 950 7 27 918 1146 12 20 2 02 5 6 32 7 56 8 52 10 10 8 i4 9 9 12 51 102 a8 6 66 7 17 8 35 9 40 10 57 9 11 10 53 153 153 3 53 6.3 805 9 45 10 27 cll 49 9- 1102 2 03 a4 11 8 0+ 9 19 10 41 cll 40 9 27 11 29 a9 31 ai 56 8 31 9 34 1112 cl2 00 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertegenboech Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal Roosendaal tterge i on Zoom Kruin ingen tTOOfc Middelburg V uesingen Alleen op werkdagen 7- 8 26 911 1131 1 33 2 02 a4 31 a6 82 8 31 7 26 8 48 9 57 1157 1 67 2 51 4 57 a6 57 8 57 7 32 8 85 1011 12 11 159 311 4 69 711 8 56 8 6 9 31 1100 1 2 43 6 44 8 - 2 45 9 05 1018 11 41 146 3 24 a4 47 6 24 8 46 10 26 9 26 10 38 1201 2 06 344 a6 09 6 44 9 0a 10 46 6 63 8 06 915 1146 115 145 2 46 4 35 6 45 8 34 711 8 16 9 31 12 01 1 31 2 01 3 01 4 46 7 01 8 81 7 51 8 56 10 06 12 36 2 06 2 86 3 36 6 25 7 a6 9 27 8 21 9 23 10 80 100 3 04 4 01 5 62 8 00 9 58 8 27 9 29 10 34 104 a2 04 4 04 5 04 8 04 8 34 9 21 1016 1145 2 07 8 65 ab 10 6 40 9 08 10 42 a 9 83 10 41 12' 6 2 .6 4 - ab 16 6 53 9 12 10 57 a 9 47 10'8 al* 21 2 31 415 »5 31 714 9 27 11 11 a)0 13 11 23 ai2 69 3 04 4 49 a5 55 7 47 9 57 11 87 a.0 26 1137 al 05 3 23 6 02 a6U9 8 06 10 10 11 49 all *5 11 56 al 23 8 42 621 8 36 10 28 0(9 atO 53 12 04 ai 8+ 3 50 5 28 a6 37 8 43 10 36 616 b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. zal er gpstopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een a Al een op werkdasren. t Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicelaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerp eu v St. Nie. n. Mech. a.Meeh+len 7 Mecbelen a Brussel 6 15 10 6 24 11 6 33 11 6 4111 6 53 11 713 11 7 2212 8 00 12 8 18 12 9 10 1 9 15 1 9 31 1 58 2 04 06 2 13 14 2 21 21 2 29 33 2 40 40 2 48 04 3 00 38 3 31 09 3 09 07 4 07 16 4 15 81 4 31 5 02a 6 50b V Brussel 6 CO 10 00 120 6 5 1'a 6 59b a Mecbelen 6 16 10 '5 18b 615 5 21a 7 06b V Mechelen 618 10 25 167 6 29 528a714b a St. Nie. v. Meeh. 718 11 28 2 56 7 33 5 42a 7 24b V Antw. n. St. Nic. 6 49 11 99 2 IS 7 22 6 58a 7 44b a St. Nic. v. Antw. 7 20 12 04 2 49 7 45 «0( 7 62 V St. Nie n. Tern. 7 26 12 06 312 7 43 6 40 8 21 11 Hnlst 8 20 103 4 - 8 44 605a7 i8b ft Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 7 02a 8 40b 99 Axel 3 36 1 19 4 16 9 7 15 8 45 99 Slniskil 8 46 1 28 4 25 9 09 7 31 9 01 ft Ter Neuzen 8 63 137 4 34 917 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas vau Gent a Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel 8 50a 12 25 8 59+12 34 9 03a 12 38 9 07a 12 42 920a12 55 9 05a 12 40 1100 12 55 133 8 06 11 42 149 8 18 11 51 1 55 8 57 12 55 255 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 7 23 549 850a 649859a 553 9' 8a 557 907a 6 x7 920a 652 905a «09 951 6 551013 7Co1045 768 1)50 v Brussel a Geut St. P. v Geut St. P. Geat Dp. a Selzaete v Selzaete Sas vau Gent Philippine Sluiskilbrng Sluiskil Ter Neuzen 721 1106 3 50 c7 23 816 11 47 4 64 7 57 i 27 8 30 11 52 5 00 8 28 6 43 8 43 12 11 5 14 8 42 7 22 9 19 12 46 6 54 9 23 7 30 a9 21 1 6 20 9 30a 8— a9 61 180 6 60 10 —a 8 08 a9 59 1 S3 6 51 10 08a 8 12a 10 03 142 7 02 10 12a 8 16a 10 07 146 7 06 >016* 8 2+ alOlb 154 7 14 10 24a a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid) W erkdagen. Neuzen—Borsselea—Ylissingeu. Vertrek boot vau Neuzen vm. 7,20 10,80 nm. 2.— 4,40 Borsselen 7,40 10,50 2,20 5,— Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,20 6,— Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,28 1,32 4,25 6,16 6,33 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,44 nm 12,04 18,27 3,60 4 4,20 6,20 Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,— 12,30 Borsselen 9,20 12,60 Aankomst te Neuzen 7,10,20 1,50 Vertrek boet van Nenzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 7,36 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,26 8,20 Vertrek trein naar Roosendaal 8,11,2.02 4,64 7,32 0, Vlissingen 8,— 11,37 5,02 7,06 9,- Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 8,07 3,02 Vlissingen 7,58 9,48 12,08 1,69 6,12 8,05 Vertrek boot van Hoedekensk, 8,30 11,05 1,06 3,50 6,46 8,+5 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,85 7,39 8,20 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek beet van Walzeordon 7,20 9,1011,26 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 Aankomst te Kruiningen 8,06 9,56 12,15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,12 10,0812,30 Vlissingen 8,6 10,1312,52 1,25 3,56 6 40 6,60 35 1,55 4,26 6 10 7,20 9 06 1,66 4,26 7,26 9 05* 2,05 4,35 7,85 9 16* 2,15 5,11 7,4b 3,04 4,49 7,47 9 57 Deze bns rijdt alleen, als er passagiers van de boot :yn. Aankomst trein van Roosendaal 7,4010 13 11,93 8,04 4,49 5,66 7,47 Vlissingen 6,21 8,12 10 08 12,30 2,15 0.- 5,117,46 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 1016 12,30 3,08 4.50 6,- 7,60 Aankomst te Hansweert 6,36 8,28 19 25 12,40 3,18 6,— 6.10 8, Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,80 10,36 12,45 3,20 6 05 6,15 8 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 8,60 5 36 6,45 8,80 Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1204 1227 1+0137 350 628 637 740 848 Vertr. boot Vlissingen 615 746 9- 1016 1130 1245 2- 315 420 545 7- 9- Aank. boot Breskens 640 810 926 1040 1165 110 2,25 840 456 610 725 926 vm 10.30 nm. 7.40 10.50 8— 11.59 9.- nm. 1.32 6.28 6 48 m. 9 nm. 6.10 9.20 6.80 10.20 7.80 6.40 m 7.25 8,- 9.02 5 40 6,25 7,32 7,06 vm. 8,59 in, 8,02 7,58 8,05 »,«5 10,20 9,20 7 20 7.50 7.55 8,06 8,12 8,48 1,25 6,50 8,86 1,56 7,20 9,05 1,65 7,25 9,05* 2,95 7,35 9,15* 2,16 7,46 8,04 7,47 9,57 6,40 7,10 8,41 8,12 8.50 9,05 9,85 3.04 2.15 3,08 3,18 3,20 3.50 7.46 7.47 750 8.— 8.- 8.80 948 1204 1227 187 528 746 10- 2- 645 725 810 1026 295 610 750 825 1080 845 616 8- 660 1166 410 640 89g 910 426 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 4