Stoombootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Eigendomsrecht.
1 In politieke samenkomsten
wordt wel eens gevraagd hoe
'men als christen moet staan
ten opzicnte van het eigendoms
recht
We lazen hierop het volgende
antwoord van een R.-K. geeste
lijke, dat o.i. ook wel door pro
testanten kan en zal worden
bevestigd
Paus Leo XIII brandmerkte
de afschaffing van het privaat
eigendomsrecht als onrecht
vaardig.
De reden dezer onrechtvaar
digheid moet hierin worden ge
zocht, dat daardoor de mensch
in het algemeen een recht zou
worden ontnomen, dat zyn grond
slag vindt in de menscheiyke
natuur als zoodanig.
Wanneer do mensch zou stre
ven naar afschaffing van privaat
eigendom, dan zou de mensch
ingaan tegen zijn eigen natuur
en z\jn allereerste levensbe
hoeften.
De zorg, die de mensch moet
hebben voor zijn toekomst, de
onmogelijkheid om het verwer
ven der opbrengst los te maken
van den eigendom der opbrengst-
gevende zaak de algemeene bij
alle volkeren voorkomende
door Goddelijke en menschelijke
wetten gesanctionneerde er
kenning van het privaat-bszit
de plicht van den huisvader om
voor zijn kinderen te zorgen
ook door erfelijke nalatenschap,
aan welk familierecht geen bur
gerlijk* wetgeving afbreuk mag
doenzyn evenveel argu
menten waaruit de noodzakelijk
heid van het privaat-eigendoms
recht wordt bewezen.
De opheffing van het privaat
eigendomsrecht zou tengevolge
hebben een ommekeer en ver
warring van alle standen, en
harde en hatelijke slavernij der
burgers.
Zoo is het privaat-eigendoms
recht gebaseerd op de redelijke
natuur der menschen. flet is
een eisch, welke uit de redelijke
natuur der menschen onmiddel
lijk volgt.
Dit recht op eigendom heeft
de mensch te eerbiedigen, omdat
dit recht door God als maker
van de natuur aan de menschen
is geschonken.
Alwie derhalve in het alge
meen het eigendomsrecht van
een ander schendt handelt in
strijd met de natuurwet, welke
do*r God aan den mensch is
opgelegd. Hij gaat daardoor in
tegen de verordening Gods, be
drijft door de overtreding der
natuurwet zonde. Wij, die loe
ren, dat het geloof alleen den
mensch niet zalig maakt, maar
dat het moet gepaard gaan met
de onderhouding van Gods wet
ten, zijn op straffe van zonde
tot onderhouding der natuur
wetten gebonden. Op deze wijze
is het eigendomsrecht, evenals
ieder ander recht, ten nauwste
met den godsdienst verbonden.
Hiermee is evenwel niet ge
zegd, datde wijze waarop
eigendom verkregen wordt altijd
juist is.
Integendeel.
Heel veel eigendom is ver
kregen met krenking der deugd
van rechtvaardigheid en liefde.
En op ons rust de zware plicht
er naar te streven, dat bjj het
verkrijgen van c-igendom de
rechtvaardigheid en de liefde
niet in het gedrang komen.
Ook heeft men niet het recht
z'n eigendom willekeurig te ga-
bruiken.
Alleen dat gebruik is geoor
loofd, dat niet in botsing komt
met den wil van God, waarbij
ook behoort het nakomen der
sociale rechtvaardigheid.
Onder vrienden.
Zeg Dirk, je weet, ik heb
een radiotoestel, maar nu heb ik
er nog een bij geloot. Wil jjj
er nu niet een overnemen
Ja, zegt Dirk, dat hangt er
van af, wat je allemaal op dat
apparaat kan krijgen
Nou, allicht een tientje op
de lommerd, om je bruidschat
aan te vullen.
o—
De werkelijke en duurzame
overwinningen zijn die, welke
de vrede behaalt, niet die van
den oorlog.
M 1DDB
ES INT
INT V E
VOER
Axel (Drie Schonwen)—Walsoorden
Axel—Terneuzen— Breskens.
Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v.v.
Philippine—Sas vnn Gent—Axel—Zaamslag.
Autobusdiensten IJzendyke—Veldzicht Grens.
Autobusdiensten SchoondyKe —IJzendyke—Pyramide.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
a4
aë 29
Auto-Omnibuadlenst AxelHulst.
Alleen op werkdagen.
6 30 11— V. Hulst, Station 8 80 2 80 6 30
6 45 11 15 4 19 i Axel wed, Giüjamse 9 45 S 50 7 80
8 —11215 i 80 Sluiskil 10 -+ 7 45
v, Sluiskil
v. Axel, Wed. Gilijamse
«i Hulst, Station
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Ncu«uGeut.
Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging.
Vlissiugeu—Bormltn—Neuieu.
Nonzen—Heedekcnskerke.
KeedekenakerkeNeuzen.
Walsoorden—Hansweert—Kruiuingen.
trainingen—HansweertWalzoorden.
VUssiugen—Breskens.
Breskeos—Tllssingeu.
Vertr, boet Breskens 656 815 98c 1046 1200 116 230 346 5— 616 780 930
Aankomst Vlissingen 720 840 95511101226 +40 955410 526 640 766 956
Vertr. trein Vlissingen 732 90s 92010381129 138 425 616 633 704 8(1
Zondagen
Dienstregeling ep den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag als op de werkdag»®.
Driesch.
Axel
Zaamsla g
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosters.
Walsoorden
«20 8— 1015 1* 21 2 >f> 50
«1 8 08 0 I 12 .'4 2 55 5 53
«40 8 20 i036 12 4i 3 1 «10
«oO 8 30 10 +5 12 50 3 20 «2
6 57 8 37 10 62 12 57 3v 6 2"
7 02 8 +2 10. 7 1 02 3 32 6 32
7 05 «45 11 1 05 3 36 6 3
71 8 0 11*5 110 3 40 6A
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
i Driesch.
7 f0 910 11 10 120 3 65
7 53 913 1113 12+ 3f 8
7 67 9 17 11 17 126 4 02
8 02 9 22 1122 1 30 40'
8 09 9 29 11 29 1 35 4 14
8 21 0 35 1141 146 4 2n
8 36 10 47 11 57 1 58 4 S7
8 39 10 50 12 2 01 4 40
«65
6 58
7 02
70
7 4
7 26
7 4',
7 4b
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Heek
f nmppine
Pyramid#
Biervliet
H' eMplaat
Breskens
6 10
613
631
6+9
6 60
6 0
7 10
7 30
7 33
7 45
8
8— 1120 125 4 05 v Breskens 815 10 60
8 03 11 3 1 28 4 0+ Beofapiaat 8 27 11 02
8 20 1140 1 47 4 2e> Biervliet 8 35 11 10
8 39 11 59 2 07 4 44 Pyramids 8 45 1x 20
9j0 12 2 31 6 05 v Philippine 9 06 11 35
9 41 12 10 2-10 5 16 „Hoek 91' 1145
9bl 122 2 51 5 25 a Neuzen 9 25 11 55
10 10 12 +1 3 10 5 0 v Neuzen 10 15 1' 20
10 18 1x49 3 18 5 4b Zaamslag 10 35 12 42
10 26 12 65 3 25 5 56 Axel 10 -1 12 57
18 40 1 10 3 40 6 10 a Driesch. 10 50 1
1 20
3 50
6 26
132
4 02
6 37
140
410
6 44
1 60
4 20
6 5
2 10
4 41
7 16
2 20
4 60
7 25
2 30
6
7 35
2F.0
6 60
7 45
8 11
6 11
8 06
3 27
6 27
8 22
3 30
6 30
8 25
Op tijdig verzoek
rambus-haltebo d.
ft ft ft
605 745 vWalz. 715 905 9(01110120 356 536 650 840
750 v Hulst 755 94510201150 2—436 610 730 920
830 a StJanst 8—95010251155 205 440 736 f
naar St. J»nsteen. Rijdt allleen op Zondag.
a a
St.JaDSt. t 81018201225 305 445
V Hulst 6308151025 1230 310 450 611
aWalz. 710 85511— 110 350 530 645
t Op tijdig verzoek van of
Philippine
Sas vin Gent
Wesldorpe
Drie Schouwen
Axel Kerkdreef
Zaanulag
610
613
62
620
6 23
6 89
7 10 9 07 9 50
7 30 9 46 10 20
7 40 9 59 10 34
7o9 10 1-t 10 49
8 - 10 15 11 20
6 03 10 18 1123
8 1- 10 33 11 39
1136
11 51
12 05
12 20
12 21
12 24
12 40
12 51
104
1 19
125
1 28
146
211
2 29
2 39
2 54
2 66
2 58
809
2 51
3 20
3 34
3 49
4 05
4 08
4 28
4 42
5 20
5 34
5 49
5 50
5 53
602
5 26
5 56
610
6 25
7 05
7 08
7 23
7 17 8 06
7 36 8 25
7 50 8 40
8 06a 855a
a Rijdt up verzoek door tot Axel Brug.
v Zaam+lag
Ax-1 Ri rkdreef
Drie Schouwen 6 JO 6 55
W estdorpe 6 34 7 *9
Sas van Gent 6 60 7 25
a Philippine 7 09 7 39
8 21 10 15 11 41
8 36 10 47 1 57
8 40 10 51 j 2 21
8 65 1101 12 35
9 30 11 17
9 48 1133
12 42
12 57
120
124
150
2 08
146
158
2 02
214
231
2 50
311
3 27
3 50
4 04
4 20
4 40
4 25
4 37
441
4 55
5 10
5 24
611
6 27
6 31
6 44
7
7 15
7 26
7 42
8 06
8 22
v IJzrcdijte 7 03 all 55 bl 2 85 8 20 v Veldzicht Gr. 7 15 al201
a Veldzicht Gr. 7 08 al2 bl 05 3*0 8-5 i a IJzendijke 7 20 al2 05
a Alleen op Zondagen, b A leen op werkdagen
bl 06
bl 10
3 42
3 47
8 30
8+5
Schoondb'ke 6 50 8 22 S 40 al0 55 all 42 12 2+ 1 26
a ljzendijke 7 62 8+5 9 52 all 07 all 54 1232 140
v 7 21 8 86 10 - 11 10 12..A 141
a Pyramide 7 29 8 4+ 10 09 11 9 12 40 1 48
v 7 30 845 10 11 11 20 1241 1 51
a IJzendijke 7 37 8 55 10 20 1) 29 12 50 2
v 7 38 9 20 a030 all 30 12 06 HI
a Schoondijke 7 49 935 al042 ail40 1218 125
a Alleen op Zondagen, b Alleen op werkdagen.
3
8 09
3 10
3 12
410
4 19
4 21
4+0
b4 31
b4 4 J
b5 12
b5 25
5 30
5 39
541
5 50
6 25
6 37
6 42
6 52
6 65
7 03
b7 42
bi 55
6 05 b7 04
«17 b7 15
8 36
8 48
Vlissingen
Middelburg
Goes
Kruidingen
Bergen sp Zeem
Roosendaal
Roosendaal
Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.8.
Roosendaal
Breda
Hertegenbeaeh
Utrecht C.S.
Nijmegen
Arnhem
ab 39
a6 2b
7 32
b9 10
10 33
all 29
132
4 25
6 33
7 04
8 01
a5 47
a6 33
7 41
b9 20
10 41
all 40
1 42
4 3=
S.
713
8 10
a6 09
a6 5b
8 00
b9 50
11 -
al2 12
2 d2
4 64
4*
7 32
8 32
*6 21
a7 14
8 12
blO 08
1113
al2 39
2 15
611
O
M
7 45
8 48
a6 49
a7 50
8 35
blO 47
11 37
al 09
2 4u
5 45
8 09
9 23
a7 02
aR 07
8+8
bil 04
11 50
al 27
2 53
6 02
7 30
8 22
9 39
a7 08
a8 13
57
1111
12 *9
al 30
3-
6 0b
7 43
8 29
9 47
a8 UI
a9 26
9 56
12 26
126
a2 55 a4 26
7 26
8 66
9 26
10 42
ab 07
a 30
9ó3
12 .iu
1 19
a2 59
4 60
651
8 34
9 32
10 4b
8 40
9 54
1018
12 64
154
3 24
4 24
7 13
8 59
10 03
1121
9 16
10 28
10=8
128
2 28
3 58
4 58
7 68
5 41
10 46
11 58
9 32
10 44
1107
144
244
414
5 14
8 08
10 00
1106
0 14
7 u7
8 58
1114
12
134
4 28
612
7 36
8 32
950
7 27
918
1146
12 20
2 02
5
6 32
7 56
8 52
10 10
8 i4
9 9
12 51
102
a8
6 66
7 17
8 35
9 40
10 57
9 11
10 53
153
153
3 53
6.3
805
9 45
10 27 cll 49
9-
1102
2 03
a4 11
8 0+
9 19
10 41 cll 40
9 27
11 29
a9 31
ai 56
8 31
9 34
1112 cl2 00
Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertegenboech
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
Roosendaal
tterge i on Zoom
Kruin ingen
tTOOfc
Middelburg
V uesingen
Alleen op werkdagen
7-
8 26
911
1131
1 33
2 02
a4 31
a6 82
8 31
7 26
8 48
9 57
1157
1 67
2 51
4 57
a6 57
8 57
7 32
8 85
1011
12 11
159
311
4 69
711
8 56
8 6
9 31
1100
1
2 43
6 44
8 -
2 45
9 05
1018
11 41
146
3 24
a4 47
6 24
8 46
10 26
9 26
10 38
1201
2 06
344
a6 09
6 44
9 0a
10 46
6 63
8 06
915
1146
115
145
2 46
4 35
6 45
8 34
711
8 16
9 31
12 01
1 31
2 01
3 01
4 46
7 01
8 81
7 51
8 56
10 06
12 36
2 06
2 86
3 36
6 25
7 a6
9 27
8 21
9 23
10 80
100
3 04
4 01
5 62
8 00
9 58
8 27
9 29
10 34
104
a2 04
4 04
5 04
8 04
8 34
9 21
1016
1145
2 07
8 65
ab 10
6 40
9 08
10 42
a 9 83
10 41
12' 6
2 .6
4 -
ab 16
6 53
9 12
10 57
a 9 47
10'8
al* 21
2 31
415
»5 31
714
9 27
11 11
a)0 13
11 23
ai2 69
3 04
4 49
a5 55
7 47
9 57
11 87
a.0 26
1137
al 05
3 23
6 02
a6U9
8 06
10 10
11 49
all *5
11 56
al 23
8 42
621
8 36
10 28
0(9
atO 53
12 04
ai 8+
3 50
5 28
a6 37
8 43
10 36
616
b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
zal er gpstopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
a Al een op werkdasren.
t Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicelaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerp eu
v St. Nie. n. Mech.
a.Meeh+len
7 Mecbelen
a Brussel
6 15 10
6 24 11
6 33 11
6 4111
6 53 11
713 11
7 2212
8 00 12
8 18 12
9 10 1
9 15 1
9 31 1
58 2 04
06 2 13
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 2 48
04 3 00
38 3 31
09 3 09
07 4 07
16 4 15
81 4 31
5 02a 6 50b
V
Brussel
6 CO
10 00
120
6
5 1'a 6 59b
a
Mecbelen
6 16
10 '5
18b
615
5 21a 7 06b
V
Mechelen
618
10 25
167
6 29
528a714b
a
St. Nie. v. Meeh.
718
11 28
2 56
7 33
5 42a 7 24b
V
Antw. n. St. Nic.
6 49
11 99
2 IS
7 22
6 58a 7 44b
a
St. Nic. v. Antw.
7 20
12 04
2 49
7 45
«0( 7 62
V
St. Nie n. Tern.
7 26
12 06
312
7 43
6 40 8 21
11
Hnlst
8 20
103
4 -
8 44
605a7 i8b
ft
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 53
7 02a 8 40b
99
Axel
3 36
1 19
4 16
9
7 15 8 45
99
Slniskil
8 46
1 28
4 25
9 09
7 31 9 01
ft
Ter Neuzen
8 63
137
4 34
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas vau Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
8 50a 12 25
8 59+12 34
9 03a 12 38
9 07a 12 42
920a12 55
9 05a 12 40
1100 12 55
133
8 06 11 42 149
8 18 11 51 1 55
8 57 12 55 255
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
7 23
549 850a
649859a
553 9' 8a
557 907a
6 x7 920a
652 905a
«09 951
6 551013
7Co1045
768 1)50
v Brussel
a Geut St. P.
v Geut St. P.
Geat Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas vau Gent
Philippine
Sluiskilbrng
Sluiskil
Ter Neuzen
721
1106
3 50
c7 23
816
11 47
4 64
7 57
i 27 8 30
11 52
5 00
8 28
6 43 8 43
12 11
5 14
8 42
7 22 9 19
12 46
6 54
9 23
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8— a9 61
180
6 60
10 —a
8 08 a9 59
1 S3
6 51
10 08a
8 12a 10 03
142
7 02
10 12a
8 16a 10 07
146
7 06
>016*
8 2+ alOlb
154
7 14
10 24a
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid)
W erkdagen.
Neuzen—Borsselea—Ylissingeu.
Vertrek boot vau Neuzen vm. 7,20 10,80 nm. 2.— 4,40
Borsselen 7,40 10,50 2,20 5,—
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 11,60 3,20 6,—
Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,28 1,32 4,25 6,16 6,33
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,44 nm 12,04 18,27
3,60
4
4,20
6,20
Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,— 12,30
Borsselen 9,20 12,60
Aankomst te Neuzen 7,10,20 1,50
Vertrek boet van Nenzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 7,36
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 6,26 8,20
Vertrek trein naar Roosendaal 8,11,2.02 4,64 7,32 0,
Vlissingen 8,— 11,37 5,02 7,06 9,-
Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 8,07 3,02
Vlissingen 7,58 9,48 12,08 1,69 6,12 8,05
Vertrek boot van Hoedekensk, 8,30 11,05 1,06 3,50 6,46 8,+5
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,85 7,39 8,20
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek beet van Walzeordon 7,20 9,1011,26
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05
Aankomst te Kruiningen 8,06 9,56 12,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,12 10,0812,30
Vlissingen 8,6 10,1312,52
1,25 3,56 6 40 6,60 35
1,55 4,26 6 10 7,20 9 06
1,66 4,26 7,26 9 05*
2,05 4,35 7,85 9 16*
2,15 5,11 7,4b
3,04 4,49 7,47 9 57
Deze bns rijdt alleen, als er passagiers van de boot :yn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,4010 13 11,93 8,04 4,49 5,66 7,47
Vlissingen 6,21 8,12 10 08 12,30 2,15 0.- 5,117,46
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 1016 12,30 3,08 4.50 6,- 7,60
Aankomst te Hansweert 6,36 8,28 19 25 12,40 3,18 6,— 6.10 8,
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,80 10,36 12,45 3,20 6 05 6,15 8
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 8,60 5 36 6,45 8,80
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1204 1227 1+0137 350 628 637 740 848
Vertr. boot Vlissingen 615 746 9- 1016 1130 1245 2- 315 420 545 7- 9-
Aank. boot Breskens 640 810 926 1040 1165 110 2,25 840 456 610 725 926
vm 10.30 nm. 7.40
10.50 8—
11.59 9.-
nm. 1.32
6.28 6 48
m. 9 nm. 6.10
9.20 6.80
10.20 7.80
6.40 m
7.25
8,-
9.02
5 40
6,25
7,32
7,06
vm. 8,59 in, 8,02
7,58 8,05
»,«5
10,20 9,20
7 20
7.50
7.55
8,06
8,12
8,48
1,25 6,50 8,86
1,56 7,20 9,05
1,65 7,25 9,05*
2,95 7,35 9,15*
2,16 7,46
8,04 7,47 9,57
6,40
7,10
8,41
8,12
8.50
9,05
9,85
3.04
2.15
3,08
3,18
3,20
3.50
7.46
7.47
750
8.—
8.-
8.80
948 1204 1227 187 528
746 10- 2- 645 725
810 1026 295 610 750
825 1080 845 616 8-
660 1166 410 640 89g
910 426 704