Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij. Van een os, het pond sterling en een gouden tientje. Measchen, maar ook dieren, kunnen er vreemde gewoonten op nahouden. Van de measchen is dit bekend genoeg. Een heer wordt soms gezien met een hoogen hoed op. Een zonder line, die vier vrouwen verloren bad, trouwde voor de vyfde maal. Een jongmenseh staat soms tegen middernacht in deD plasregen te zucbten onder het slaapkamerraam van zyn uit verkorene, (die rustig in haar bedje ligt te droomenvan een ander), terwyl gezegde jonge man ook net zoo goed met zijn vrienden in een gezellig caté aan de bridgetafel zou kunnen zitten. Maar wat te zeggen van den os, die dezer dagen te Orpington geslacht werd en in wiens bin nenste een bankbiljet van een pond sterling werd aangetroffen. Hoe komt zoo'n beest ertoe, zou men willen vragen. Ook mea schen nuttigen wel eens geld, maar dan toch altyd in onvoor zichtigheid en onkande. Bekend is het geval van het Drenthscbe boertje, dat een gouden tientje inslikte. Toen het kostbare voor werp halsstarrig bleef weigeren zich weer te presenteeren, aan de groote en gastvrije wereld, begaf het boertje zich naar Groningen, waar hij eerst ge röntgend en daarna geopereerd werd. De eminente Groningsche chirurg, prof. Zoo-en-Zoo deed zijn uiterste best. Maar de Röntgenfoto was bljjkbaar niet met de noodige zorg genomen Toen hij het boertje weer zorg vuldig had dichtgemaakt, had hij er nog slechts ƒ9 81 uitge haald Maar de Drenthenaar was daarmee al ruim tevreden, want de goedige prof. had er het restant uit eigen zak bijgepast. De Sinjoren van Antwerpen. In de 16e en 17e eeuw was Antwerpen de machtigste en rijkste handelsstad der Zuidelijke Nederlanden. De meeste Ant werpenaren genoten een groote wolvaart, en werden daardoor zéér hoogmoedig. Het gevolg hiervan was, dat zij de eenvou dige gewoonten van hun voor ouders gingen minachten, en in alle opzichten de ijdele Span jaarden navolgden. De Spaan- scbe mode werd overheerschend, en tallooze inwoners sierden zich zóó op, dat zij in hun kleeding niet meer van Spanjaarden te onderscheiden waren. Zij lieten zich ook niet meer aanspreken mat „meneer", doch verlangden, dat men hen met „senor (Soaansch woord voor meneer) betitelen zou. De andere steden ergerden zich aan die dwaze bevlieging au noemden de Antwerpenaren spottend de „Sinjoren van Ant werpen". En nog steeds wordt deze uitdrukking in de Scbelde- stad gebruikt om verwaande en pronkzuchtige measchen aan te duiden. De beul en het gouden horloge. Een van dc bekendste figuren uit de Hongaarsche revolutie vau 1848 was de toenmalige president van het Hoogerhuis baron Zsigmond Peréoyi, die wegens de actieve rol door hem in de revolutie gespeeld, tot den dood door den strop werd ver oordeeld. Op het oogenblik, dat de beul hem den strop om den hals wilde leggen, nam baron P rényi zijn gouden horloge uit zyn zak en gat dat aan den beul met de volgende woorden „Ik zie, dat jij een fatsoenlijk man bent, die er niets aan kunt doen, dat je superieuren je tot zooiets verplichten. Neem dit horloge, bewaar het en wanneer myn zoontje groot geworden is, geef hem dan dat horloge en zeg hem, dat hy het als een aan denken aan zyn stervenden vader moet bewaren". Toen later op 22-jarigen leef- tyd „de wees der natie" gelyk de jonge Perényi genoemd werd, afgevaardigde werd, meldde zich od een avond eeD oude bedelaar by hem aan, die hem een gon- den horloge overhandigde en hem z«ide, dat hy de beul vau zyn vader geweest was en hem in diens naam het horloge moest overhandigen. M 1 D D E ES 1ST TNT VERVOER Axel (Drls Schouwen)—"Walsoorden Aiel—Terneuzen— Breskens. Autobusdiensten St. JansteenHulst—Walzoorden t.t, SPOOK WEG MECHELEN—TERNEUZEN. Philippine—Sas vnn Gent—Axel-Zaamslag. Autobusdiensten IJzendyke—Veldzicht Grens. vlJz- ndijka 7 03 al 155 bl - 2 35 0 20 Veldzicht Gr. 7 15 al2 01 bi 06 «42 8 30 a Veldzicht Gr. 7 08 al2 bl 05 3 aO 8 5 1 a IJzeudyke 72oalz05 bl 10 34* 8.5 a Alleen op Zondagen, b A leen op werkoagen Antobusdiensten Schoondjjke IJzendykePyramide. VLISS1N GEN—KOOSEN DAAL. 9 -a 939 Axel, Wed. Gilljamse Hulst, Station Auto-Omnibuadlenst Axel—Hulst. Alleen op werkdagen. 6 PO 11— V. Hulst, Station 8 80 2 80 «80 6 46 11 15 415 Axel wed. GilijaniBe 9 45 150 7 80 I -1216 HO Sluiskil 10- 7 45 Spoorweg Ter NeuzenGent. Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging. VlissiBgen—Borssdei—Ntmzeu. Neuzen—Hoedekemskerke. Hoedekenskerke—Neuzea. o- Walzoorden—Hansweert—trainingen. Kruiningen—HansweertW alzeorden. V IissingenBreskens. Breskens—Ylissingeii. Dienstregeling op den Bemelveartsdag en den 2en Pinksterdag als ep dt werkdagen! 11 t Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K loesterz. W alsoorden 6 20 8 10 16 12 21 2 A 50 5 i 8 OS 0 1 12 14 2 56 5 61 6 40 20 i016 12 41 11' 610 6 oO 8 10 10 45 lv> 50 3 20 6 2 6 57 «37 10 62 12 67 3'/ 6 2" 7 02 8 42 10. 7 1 02 3 32 6 12 7 06 H 46 11 - 1 05 3 36 6 3 7 ll S 50 11 «6 1 10 3 40 6 4' Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel 1 Driesch. 7 f 0 7 53 7 67 02 8 09 821 8 36 8 39 10 50 9 10 11 10 1 20 3 65 56 913 1113 12 3f« «66 917 11 17 126 4 02 7 02 922 11 22 1 30 40. 70 9 29 11 29 1 i5 4 14 7 4 0 35 11 41 1 46 4 2r> 7 26 10 47 11 57 158 4 S7 7 4. 2 01 4 40 7 45 12 Driesch. 610 8 Axel 613 5 03 9, Zaamslag 6 3) 8 20 a Neuzen 6 49 8 39 V Neuzen 6 50 9 o0 Heek 6 9 9 41 Pnuippinc 7 10 9 bl Pyramids 7 30 10 10 Biervliet 7 33 10 18 T H< sfdnlaai 7 45 10 25 a Breskens 8- 18 40 11 20 1 25 4 05 11 3 1 28 4 0i 11 40 1 47 4 26 11 59 2 07 4 44 12— 2 31 6 06 12 10 2 40 5 16 12 2 2 51 6 26 12 +1 310 5 0 1 49 3 '8 54' 12 55 3 26 6 56 1 10 3 40 6 10 v Breskens 8 16 m Hoefaplaat 8 27 Biervliet 8 35 Pyramide 8 45 Philippine 9 06 Hoek 9 15 a N euzen 9 25 Neuzen 10 15 Zaamslag 10 35 Axel 10 7 a Driesch. 10 50 10 60 11 02 1110 1' 20 11 35 11 45 11 55 1 20 12 42 12 i 7 1 120 3 60 6 25 1 32 4 02 6 37 140 4 10 6 44 1 60 4 20 6 2 10 4 41 7 16 2 20 4 60 7 25 2 30 5 7 35 2 50 6 60 7 45 3 11 6 11 8 06 3 27 6 27 8 22 3 30 «30 8 25 a a a a a St. Janst. t 81010201225 305 445 605 745 rWalz. 715 905 9401110120 356 536 650 «40 Hulst 630815 1025 1230 310 450 611 750 Hulst 756 94510201150 2—435 810 730 920 aWalz. 710 85611— 110 850 530 645 830 a StJanst 8— 950 1025 1165 205 440 736 f J Op tijdig verzoek van of naar St. Jansteen. Rijdt alUeen op Zondag. Op tijdig verzoen zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een rambus-haltebo d. a Al een op werkdaaen. Philippine Sas v.n Gent Westdorpe Drie Schouwen Axel herkdreef Zaamslag 610 613 6 2-i «20 6 23 6 39 7 10 9 07 9 50 7 30 9 46 10 20 7 40 9 5» 10 34 7 59 10 14 10 49 8— 10 15 11 20 8 03 1018 1123 8 is 10 33 11 39 Rijdt op verzoek door tot Axel Brug. 11 36 11 51 12 05 12 20 12 21 12 24 12 40 12 51 104 1 19 125 1 28 146 2 11 2 29 2 39 2 54 2 66 2 58 819 2 51 3 20 3 34 3 49 4 05 4 08 4 23 4 42 5 20 6 34 5 49 5 50 5 58 602 5 26 5 55 610 6 25 7 05 7 08 1 23 7 17 8 06 7 86 8 26 7 50 8 40 8 05a 855a ZaamJsg Axel Kt rkdreef Drie Schouwen W eetdorpe Sas van OeDt Philippine 6 SO 6 34 6 50 7 09 6 55 7 69 7 25 7 39 8 21 10 35 U 41 8 36 10 47 1 57 8 40 10 51 .2 21 8 66 U01 12 36 9 30 lï 17 9 48 1133 12 42 12 67 120 124 150 2 08 146 168 2 02 214 231 2 50 311 3 27 3 50 4 04 4 20 4 40 4 25 4 37 441 4 55 5 10 5 24 611 6 27 6 31 6 44 7 - 7 15 7 26 7 42 8 06 8 22 v Schoond'ike a iJzendijke v a Pyramide v a IJzendijke 6 50 7 62 7 21 7 29 7 30 7 37 7 38 7 49 8 22 8 35 8 36 8 tt 845 8 55 9 40 9 52 10 - 10 09 1011 16 20 9 20 a'030 9 35 alO42 alO 55 all 07 11 10 11 ;9 11201 IJ 29 all 30 all 40 all 42 all 51 1206 tv 18 a Schoondijke a Adeeu op Zondagen, b Alleen op werkdagen. 12 2 j 1 26 b5 12 6 55 b7 42 12 32 1 40 b5 25 6 37 b i 55 12 3 141 3 410 5 30 6 42 1240 148 3 09 4 19 5 39 652 12 41 1 51 3 10 4 21 541 6 55 12 50 2 3 12 4 i0 550 7 03 1 '1 b4 31 b 05 b7 04 8 36 125 b4 43 6 17 b7 15 8 48 Vlissingen ab 39 Middelburg a5 47 Goes »6 0» Krumingen a6 21 Bergen op Zeem at 49 Roosendaal a7 02 Roosendaal a7 OS Rotterdam bears a8 01 Rotterdam D. P. ab 07 Den Haag H.S. 6 40 Haarlem 9 16 Amsterdam C.S. 9 32 Roosendaal 7 u7 Breda 7 27 's Hertogen bosch 8 .4 Utrecht G.S. 9 11 Nijmegen 9 Arnnem 9 27 aS 2s a6 33 a6 58 a7 14 a7 50 a8 07 a8 13 a9 26 a" 30 9 54 10 28 10 44 7 32 741 8 00 8 12 «35 848 i 67 9 56 9 j3 1018 10.8 11P7 «58 9 18 9 9 10 53 1102 11 29 b9 10 b9 20 b9 50 blO 08 blO 47 bll 04 11 11 12 26 12 JO 12 64 128 144 1114 11 46 12 51 153 10 33 10 41 11 - 11 13 11 37 11 50 12 09 126 1 19 1 54 2 28 2 44 12- 12 20 102 153 2 03 a2 31 all 29 all 40 al2 12 al2 30 al 09 al 27 al 39 132 1 42 2 02 2 15 2 4U 2 53 3 a2 55 a4 26 a2 59 4 50 3 24 3 58 4 14 134 2 02 a8 3 53 a4 11 a4 56 4 24 4 58 5 14 4 28 5 5 66 6.3 4 25 4 35 4 54 6 11 5 45 6 02 6 0b 7 26 651 7 13 7 68 6 33 o o 03 7 30 7 43 8 66 8 34 8 59 8 41 8 08 10 00 6 12 7 36 6 32 7 17 8 05 8 05 8 31 7 56 8 35 9 *5 9 12 9 34 7 04 7 13 7 32 7 45 8 09 8 22 8 29 9 26 9 32 10 03 10 45 1105 8 32 8 62 9 40 10 27 10 4^ 1112 8 01 8 10 8 32 8 48 9 47 10 42 10 48 1121 1158 0 14 950 10 10 10 57 ell 49 ell 40 C12 00 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 'b Heriogenboseh Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Bears Roosendaal Roosendaal Berge 1. or Zoom Kruin'ngen Oroes Middelburg V naslagen 7 7 26 7 32 8 8 9 05 9 26 6 53 711 7 51 8 21 8 27 921 a 9 S3 a 9 47 a)0 13 aiO 26 alt 45 a. 0 53 Alleen op werkdagen b 8 26 9 31 11 31 8 48 9 57 11 57 8 35 10 11 12 11 9 81 1106 1 1018 11 4i 146 10 38 12 01 2 06 8 U6 915 U46 8 16 9 31 12 01 8 56 10 06 12 36 9 23 10 30 100 9 29 10 34 104 10 36 11 45 2 07 104' 12 6 2 6 10 8 al; 21 2 31 11 2i al2 62 3 04 1187 al 05 3 23 11 56 al 23 3 42 12 04 ai 3 1 3 50 Zondags 10 minuten vroeger, 1 33 157 169 2 43 8 24 344 115 1 31 2 06 145 201 2 36 8 04 a2 04 3 55 4 - 415 4 49 5 09 621 5 28 2 02 2 51 3 11 ai a4 47 a6 09 2*5 3 01 3 96 4 01 4 04 a5 10 a6 16 a5 31 a5 55 a6 09 a« 29 ab 37 a4 81 4 57 4 69 614 6 24 6 44 4 35 4 46 5 25 5 52 504 6 40 6 53 714 7 47 8C6 8 36 8 43 a6 32 ab 57 711 8- 8 46 9 0» 6 45 7 01 7 36 8 00 8 04 9 03 9 12 9 27 9 57 10 10 10 28 10 35 8 31 8 57 8 56 9 45 10 26 10 46 34 8 31 9 27 9 53 9 34 10 42 10 57 11 11 11 87 1149 0(9 016 0 Alleen op Zon- en Feestdagen. v. Sluiskil Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nie. n. Antw. a Antwerpen v St. Nie. n. Meeh. aMeuh Jen v Mechelen a Brussel 6 15 10 58 2 04 6 24 11 06 2 13 6 33 11 14 2 21 6 41 11 21 2 29 6 53 11 33 2 40 7 13 11 40 2-8 7 22 12 04 3 00 8 00 12 38 3 31 8 18 12 09 3 09 9 10 1 07 4 07 9 15 1 16 4 15 9 31' 1 31 4 31 6 02a 6 50b V Brussel 6 CO 1° 00 120 6 5 1' a 6 6' b a Mecheles 6 15 10 5 185 615 5 21a7 06b Mechelen «18 10 25 157 6 29 528a7 14b a St. Nie. v. Meeh. 7 18 11 28 2 56 7 33 5 42a 7 24b T Antw. n. St. Nic. 6 49 11 99 2 IS 7 22 5 58a 7 44b a St. Nic. v. Antw. 7 20 12 04 2 49 7 45 6 07 7 52 V St. Nie u. Teru. 7 25 12 06 3 12 7 48 6 40 8 21 ft tl Hulst 8 90 1 03 4- 8 44 6 05a 7 ,8b Kijkuit 8 27 111 4 08 8 63 7 02a 8 40b yy Axel 8 36 1 19 416 9 7 15 8 45 t) Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 7 31 901 a Ter N euzen 8 53 187 4 34 917 a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Geut St. P. v a Brussel 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 7 2C 8 50a 12 25 8 59 12 34 9 03a 12 38 9 07a 12 42 9 20a12 55 9 05a 12 40 1100 12 55 133 149 155 2 55 8 06 VI 42 8 18 11 51 8 57 12 55 540 850a 54 859a 553 9' 3a 557 907a 6'7 920a 552 905a 609 951 6 551013 7C6 1045 768 1150 Brussel a Geut St. P. v Geut St. P. Geut Dp. Selzaete Selzaete Sas van Geut Philippine Sluiskilhrug Sluiskil a Ter Neuxen a v «27 6 43 7 22 7 30 8- 8 08 721 816 8 30 8 43 9 19 a9 21 a9 51 a9 59 812a 10 03 8 16a 10 07 8 2) a 1015 11 05 11 47 1' 52 12 11 12 46 1 1 30 134 142 146 1 64 a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen. 8 50 c7 28 4 54 7 57 5 00 8 28 5 14 8 42 6 54 9 23 6 20 9 30a 6 50 10 a 6 58 10 08a 7 02 10 19a 7 06 1016a 714 10 24a (Zuid) W erkdagen, Neuzen—Borsselen—Ylisslngen. Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 Borsselen 7,40 Aankomst te Vlissingen vm. 8,40 Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,28 10,30 m, 2.- 4,40 10,50 2,20 6,- 11,50 3,20 1,32 4,25 6,16 6,33 Aankomst treiu te Vlissiugem vm. 8,44 urn 12,04 12,27 Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,— 12.38 Borsselea 9,20 12,50 Aankemsl te Neuzen 7,— 10,20 1,50 Vertrek beet vau Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 Vertrek trein naar Roosendaal 8,11,2.02 Vlissingen 8,- 11,37 Aans'uitlDg op vertrekkende treinen te Goes met tram. 2,50 3,35 4,54 5,02 5,40 6,25 7,32 7,06 3,68 4 4,20 5,20 7,35 8,20 9.- 8,02 8,05 8,-5 9,20 Aankomst treiu van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 8,20 8,07 Vlissingen 7,68 9,48 12,08 1,59 6,12 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,06 3,50 6,46 Aankomst te NeuzeH 9,15 11,50 1,60 4,35 7,30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. Vertrek beet van Walzeorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,56 40 6,50 35 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 20 9 06 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 1,65 4,26 7,26 9 05* Aankomst te Kruiningen 8,05 9,55 12,15 2,05 4,35 7,15 9 16* Vertrek trein naar Roosendaal 8,1210,0812,30 2,15 5,11 7,4o Vlissingen 8, 6 10.1312,62 3,04 4.49 7,47 9 57 Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn. Aankomst trein van Roosendaal 7.4010 13 11,28 3,04 4,49 5,66 7,47 Vlissingen 6,91 8,12 10 08 12,3o 2,150.- 5,117,45 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 10 16 12,80 3,08 4 50 6,— 7,60 Aankomst te Hansweert 6,35 8,28 16 25 12,40 8, >8 6,6.10 8, Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,36 12,45 3,20 5 05 6,15 6 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,15 8,50 5 36 6,45 8,80 Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1204 1227 IcO 137 850 528 687 740 848 Vertr. boot Vlissingen 615 746 9— 1016 1130 1245 2- 8154i0 545 7- 9- Aank. boot Breskens 640 810 926 1046 1165 110 2,25 340 456 610 795 926 Vertr. boot Breskens 655 815 980 1045 1260 116 230 846 5— 616 780 930 iankomst Vlissingen 720 840 956 i110 1226 140 255 410 526 64' 756 956 Vertr. trein Vlissingen 732 90s 92010331129 182 425 616 633 704 1 nm. Zondagen 10.30 nm 7.40 10.50 8.- 11,50 9.- 1.32 1.28 6 43 a. 9 nm. 6,10 9.20 6.30 10.20 7.80 vm 6.40 7 25 «,- 9.02 urn. 5 40 6,25 7,32 7,0« i. 8,59 nm. 8,02 7,58 8.05 9,85 8,85 10,20 9,20 7 20 7.50 7 55 8,05 8,12 8,48 1,25 6,50 8.36 1.16 7,20 9,05 1,65 7,25 9,05» 2,65 7,36 9,15* 2,16 7,46 3 04 7,47 9,57 8,40 7,10 8,48 8,12 8.50 9,05 9,85 3.04 2 15 3,08 3,18 3,20 3.50 7.46 7.47 7 50 8.— 8.- 8.30 943 1204 1227 137 528 745 10- 2- 645 725 810 1095 226 610 750 895 1030 845 615 I— 850 101b 410 640 629 910 425 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 4