Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij.
Van een os, het pond sterling
en een gouden tientje.
Measchen, maar ook dieren,
kunnen er vreemde gewoonten
op nahouden. Van de measchen
is dit bekend genoeg. Een heer
wordt soms gezien met een
hoogen hoed op. Een zonder
line, die vier vrouwen verloren
bad, trouwde voor de vyfde
maal. Een jongmenseh staat
soms tegen middernacht in deD
plasregen te zucbten onder het
slaapkamerraam van zyn uit
verkorene, (die rustig in haar
bedje ligt te droomenvan
een ander), terwyl gezegde jonge
man ook net zoo goed met zijn
vrienden in een gezellig caté
aan de bridgetafel zou kunnen
zitten.
Maar wat te zeggen van den
os, die dezer dagen te Orpington
geslacht werd en in wiens bin
nenste een bankbiljet van een
pond sterling werd aangetroffen.
Hoe komt zoo'n beest ertoe, zou
men willen vragen. Ook mea
schen nuttigen wel eens geld,
maar dan toch altyd in onvoor
zichtigheid en onkande. Bekend
is het geval van het Drenthscbe
boertje, dat een gouden tientje
inslikte. Toen het kostbare voor
werp halsstarrig bleef weigeren
zich weer te presenteeren, aan
de groote en gastvrije wereld,
begaf het boertje zich naar
Groningen, waar hij eerst ge
röntgend en daarna geopereerd
werd. De eminente Groningsche
chirurg, prof. Zoo-en-Zoo deed
zijn uiterste best. Maar de
Röntgenfoto was bljjkbaar niet
met de noodige zorg genomen
Toen hij het boertje weer zorg
vuldig had dichtgemaakt, had
hij er nog slechts ƒ9 81 uitge
haald Maar de Drenthenaar
was daarmee al ruim tevreden,
want de goedige prof. had er het
restant uit eigen zak bijgepast.
De Sinjoren van Antwerpen.
In de 16e en 17e eeuw was
Antwerpen de machtigste en
rijkste handelsstad der Zuidelijke
Nederlanden. De meeste Ant
werpenaren genoten een groote
wolvaart, en werden daardoor
zéér hoogmoedig. Het gevolg
hiervan was, dat zij de eenvou
dige gewoonten van hun voor
ouders gingen minachten, en in
alle opzichten de ijdele Span
jaarden navolgden. De Spaan-
scbe mode werd overheerschend,
en tallooze inwoners sierden zich
zóó op, dat zij in hun kleeding
niet meer van Spanjaarden te
onderscheiden waren. Zij lieten
zich ook niet meer aanspreken
mat „meneer", doch verlangden,
dat men hen met „senor
(Soaansch woord voor meneer)
betitelen zou.
De andere steden ergerden
zich aan die dwaze bevlieging
au noemden de Antwerpenaren
spottend de „Sinjoren van Ant
werpen". En nog steeds wordt
deze uitdrukking in de Scbelde-
stad gebruikt om verwaande en
pronkzuchtige measchen aan te
duiden.
De beul en het gouden horloge.
Een van dc bekendste figuren
uit de Hongaarsche revolutie
vau 1848 was de toenmalige
president van het Hoogerhuis
baron Zsigmond Peréoyi, die
wegens de actieve rol door hem
in de revolutie gespeeld, tot den
dood door den strop werd ver
oordeeld. Op het oogenblik, dat
de beul hem den strop om den
hals wilde leggen, nam baron
P rényi zijn gouden horloge uit
zyn zak en gat dat aan den beul
met de volgende woorden „Ik
zie, dat jij een fatsoenlijk man
bent, die er niets aan kunt doen,
dat je superieuren je tot zooiets
verplichten. Neem dit horloge,
bewaar het en wanneer myn
zoontje groot geworden is, geef
hem dan dat horloge en zeg
hem, dat hy het als een aan
denken aan zyn stervenden
vader moet bewaren".
Toen later op 22-jarigen leef-
tyd „de wees der natie" gelyk
de jonge Perényi genoemd werd,
afgevaardigde werd, meldde zich
od een avond eeD oude bedelaar
by hem aan, die hem een gon-
den horloge overhandigde en
hem z«ide, dat hy de beul vau
zyn vader geweest was en hem
in diens naam het horloge moest
overhandigen.
M 1 D D E
ES 1ST
TNT VERVOER
Axel (Drls Schouwen)—"Walsoorden
Aiel—Terneuzen— Breskens.
Autobusdiensten St. JansteenHulst—Walzoorden t.t,
SPOOK WEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Philippine—Sas vnn Gent—Axel-Zaamslag.
Autobusdiensten IJzendyke—Veldzicht Grens.
vlJz- ndijka 7 03 al 155 bl - 2 35 0 20 Veldzicht Gr. 7 15 al2 01 bi 06 «42 8 30
a Veldzicht Gr. 7 08 al2 bl 05 3 aO 8 5 1 a IJzeudyke 72oalz05 bl 10 34* 8.5
a Alleen op Zondagen, b A leen op werkoagen
Antobusdiensten Schoondjjke IJzendykePyramide.
VLISS1N GEN—KOOSEN DAAL.
9 -a
939
Axel, Wed. Gilljamse
Hulst, Station
Auto-Omnibuadlenst Axel—Hulst.
Alleen op werkdagen.
6 PO 11— V. Hulst, Station 8 80 2 80 «80
6 46 11 15 415 Axel wed. GilijaniBe 9 45 150 7 80
I -1216 HO Sluiskil 10- 7 45
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging.
VlissiBgen—Borssdei—Ntmzeu.
Neuzen—Hoedekemskerke.
Hoedekenskerke—Neuzea.
o-
Walzoorden—Hansweert—trainingen.
Kruiningen—HansweertW alzeorden.
V IissingenBreskens.
Breskens—Ylissingeii.
Dienstregeling op den Bemelveartsdag en den 2en Pinksterdag als ep dt werkdagen!
11
t
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K loesterz.
W alsoorden
6 20 8 10 16 12 21 2 A 50
5 i 8 OS 0 1 12 14 2 56 5 61
6 40 20 i016 12 41 11' 610
6 oO 8 10 10 45 lv> 50 3 20 6 2
6 57 «37 10 62 12 67 3'/ 6 2"
7 02 8 42 10. 7 1 02 3 32 6 12
7 06 H 46 11 - 1 05 3 36 6 3
7 ll S 50 11 «6 1 10 3 40 6 4'
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
1 Driesch.
7 f 0
7 53
7 67
02
8 09
821
8 36
8 39 10 50
9 10 11 10 1 20 3 65 56
913 1113 12 3f« «66
917 11 17 126 4 02 7 02
922 11 22 1 30 40. 70
9 29 11 29 1 i5 4 14 7 4
0 35 11 41 1 46 4 2r> 7 26
10 47 11 57 158 4 S7 7 4.
2 01 4 40 7 45
12
Driesch.
610
8
Axel
613
5 03
9,
Zaamslag
6 3)
8 20
a
Neuzen
6 49
8 39
V
Neuzen
6 50
9 o0
Heek
6 9
9 41
Pnuippinc
7 10
9 bl
Pyramids
7 30
10 10
Biervliet
7 33
10 18
T
H< sfdnlaai
7 45
10 25
a
Breskens
8-
18 40
11 20 1 25 4 05
11 3 1 28 4 0i
11 40 1 47 4 26
11 59 2 07 4 44
12— 2 31 6 06
12 10 2 40 5 16
12 2 2 51 6 26
12 +1 310 5 0
1 49 3 '8 54'
12 55 3 26 6 56
1 10 3 40 6 10
v Breskens 8 16
m Hoefaplaat 8 27
Biervliet 8 35
Pyramide 8 45
Philippine 9 06
Hoek 9 15
a N euzen 9 25
Neuzen 10 15
Zaamslag 10 35
Axel 10 7
a Driesch. 10 50
10 60
11 02
1110
1' 20
11 35
11 45
11 55
1 20
12 42
12 i 7
1
120
3 60
6 25
1 32
4 02
6 37
140
4 10
6 44
1 60
4 20
6
2 10
4 41
7 16
2 20
4 60
7 25
2 30
5
7 35
2 50
6 60
7 45
3 11
6 11
8 06
3 27
6 27
8 22
3 30
«30
8 25
a a a a a
St. Janst. t 81010201225 305 445 605 745 rWalz. 715 905 9401110120 356 536 650 «40
Hulst 630815 1025 1230 310 450 611 750 Hulst 756 94510201150 2—435 810 730 920
aWalz. 710 85611— 110 850 530 645 830 a StJanst 8— 950 1025 1165 205 440 736 f
J Op tijdig verzoek van of naar St. Jansteen. Rijdt alUeen op Zondag.
Op tijdig verzoen zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
rambus-haltebo d. a Al een op werkdaaen.
Philippine
Sas v.n Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
Axel herkdreef
Zaamslag
610
613
6 2-i
«20
6 23
6 39
7 10 9 07 9 50
7 30 9 46 10 20
7 40 9 5» 10 34
7 59 10 14 10 49
8— 10 15 11 20
8 03 1018 1123
8 is 10 33 11 39
Rijdt op verzoek door tot Axel Brug.
11 36
11 51
12 05
12 20
12 21
12 24
12 40
12 51
104
1 19
125
1 28
146
2 11
2 29
2 39
2 54
2 66
2 58
819
2 51
3 20
3 34
3 49
4 05
4 08
4 23
4 42
5 20
6 34
5 49
5 50
5 58
602
5 26
5 55
610
6 25
7 05
7 08
1 23
7 17 8 06
7 86 8 26
7 50 8 40
8 05a 855a
ZaamJsg
Axel Kt rkdreef
Drie Schouwen
W eetdorpe
Sas van OeDt
Philippine
6 SO
6 34
6 50
7 09
6 55
7 69
7 25
7 39
8 21 10 35 U 41
8 36 10 47 1 57
8 40 10 51 .2 21
8 66 U01 12 36
9 30 lï 17
9 48 1133
12 42
12 67
120
124
150
2 08
146
168
2 02
214
231
2 50
311
3 27
3 50
4 04
4 20
4 40
4 25
4 37
441
4 55
5 10
5 24
611
6 27
6 31
6 44
7 -
7 15
7 26
7 42
8 06
8 22
v Schoond'ike
a iJzendijke
v
a Pyramide
v
a IJzendijke
6 50
7 62
7 21
7 29
7 30
7 37
7 38
7 49
8 22
8 35
8 36
8 tt
845
8 55
9 40
9 52
10 -
10 09
1011
16 20
9 20 a'030
9 35 alO42
alO 55
all 07
11 10
11 ;9
11201
IJ 29
all 30
all 40
all 42
all 51
1206
tv 18
a Schoondijke
a Adeeu op Zondagen, b Alleen op werkdagen.
12 2 j
1 26
b5 12
6 55
b7 42
12 32
1 40
b5 25
6 37
b i 55
12 3
141
3
410
5 30
6 42
1240
148
3 09
4 19
5 39
652
12 41
1 51
3 10
4 21
541
6 55
12 50
2
3 12
4 i0
550
7 03
1 '1
b4 31
b 05 b7 04
8 36
125
b4 43
6 17
b7 15
8 48
Vlissingen ab 39
Middelburg a5 47
Goes »6 0»
Krumingen a6 21
Bergen op Zeem at 49
Roosendaal a7 02
Roosendaal a7 OS
Rotterdam bears a8 01
Rotterdam D. P. ab 07
Den Haag H.S. 6 40
Haarlem 9 16
Amsterdam C.S. 9 32
Roosendaal 7 u7
Breda 7 27
's Hertogen bosch 8 .4
Utrecht G.S. 9 11
Nijmegen 9
Arnnem 9 27
aS 2s
a6 33
a6 58
a7 14
a7 50
a8 07
a8 13
a9 26
a" 30
9 54
10 28
10 44
7 32
741
8 00
8 12
«35
848
i 67
9 56
9 j3
1018
10.8
11P7
«58
9 18
9 9
10 53
1102
11 29
b9 10
b9 20
b9 50
blO 08
blO 47
bll 04
11 11
12 26
12 JO
12 64
128
144
1114
11 46
12 51
153
10 33
10 41
11 -
11 13
11 37
11 50
12 09
126
1 19
1 54
2 28
2 44
12-
12 20
102
153
2 03
a2 31
all 29
all 40
al2 12
al2 30
al 09
al 27
al 39
132
1 42
2 02
2 15
2 4U
2 53
3
a2 55 a4 26
a2 59 4 50
3 24
3 58
4 14
134
2 02
a8
3 53
a4 11
a4 56
4 24
4 58
5 14
4 28
5
5 66
6.3
4 25
4 35
4 54
6 11
5 45
6 02
6 0b
7 26
651
7 13
7 68
6 33
o
o
03
7 30
7 43
8 66
8 34
8 59
8 41
8 08 10 00
6 12 7 36
6 32
7 17
8 05
8 05
8 31
7 56
8 35
9 *5
9 12
9 34
7 04
7 13
7 32
7 45
8 09
8 22
8 29
9 26
9 32
10 03
10 45
1105
8 32
8 62
9 40
10 27
10 4^
1112
8 01
8 10
8 32
8 48
9 47
10 42
10 48
1121
1158
0 14
950
10 10
10 57
ell 49
ell 40
C12 00
Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
'b Heriogenboseh
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Bears
Roosendaal
Roosendaal
Berge 1. or Zoom
Kruin'ngen
Oroes
Middelburg
V naslagen
7
7 26
7 32
8 8
9 05
9 26
6 53
711
7 51
8 21
8 27
921
a 9 S3
a 9 47
a)0 13
aiO 26
alt 45
a. 0 53
Alleen op werkdagen b
8 26 9 31 11 31
8 48 9 57 11 57
8 35 10 11 12 11
9 81 1106 1
1018 11 4i 146
10 38 12 01 2 06
8 U6 915 U46
8 16 9 31 12 01
8 56 10 06 12 36
9 23 10 30 100
9 29 10 34 104
10 36 11 45 2 07
104' 12 6 2 6
10 8 al; 21 2 31
11 2i al2 62 3 04
1187 al 05 3 23
11 56 al 23 3 42
12 04 ai 3 1 3 50
Zondags 10 minuten vroeger,
1 33
157
169
2 43
8 24
344
115
1 31
2 06
145
201
2 36
8 04
a2 04
3 55
4 -
415
4 49
5 09
621
5 28
2 02
2 51
3 11
ai
a4 47
a6 09
2*5
3 01
3 96
4 01
4 04
a5 10
a6 16
a5 31
a5 55
a6 09
a« 29
ab 37
a4 81
4 57
4 69
614
6 24
6 44
4 35
4 46
5 25
5 52
504
6 40
6 53
714
7 47
8C6
8 36
8 43
a6 32
ab 57
711
8-
8 46
9 0»
6 45
7 01
7 36
8 00
8 04
9 03
9 12
9 27
9 57
10 10
10 28
10 35
8 31
8 57
8 56
9 45
10 26
10 46
34
8 31
9 27
9 53
9 34
10 42
10 57
11 11
11 87
1149
0(9
016
0 Alleen op Zon- en Feestdagen.
v. Sluiskil
Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nie. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nie. n. Meeh.
aMeuh Jen
v Mechelen
a Brussel
6 15 10 58 2 04
6 24 11 06 2 13
6 33 11 14 2 21
6 41 11 21 2 29
6 53 11 33 2 40
7 13 11 40 2-8
7 22 12 04 3 00
8 00 12 38 3 31
8 18 12 09 3 09
9 10 1 07 4 07
9 15 1 16 4 15
9 31' 1 31 4 31
6 02a 6 50b
V
Brussel
6 CO
1° 00
120
6
5 1' a 6 6' b
a
Mecheles
6 15
10 5
185
615
5 21a7 06b
Mechelen
«18
10 25
157
6 29
528a7 14b
a
St. Nie. v. Meeh.
7 18
11 28
2 56
7 33
5 42a 7 24b
T
Antw. n. St. Nic.
6 49
11 99
2 IS
7 22
5 58a 7 44b
a
St. Nic. v. Antw.
7 20
12 04
2 49
7 45
6 07 7 52
V
St. Nie u. Teru.
7 25
12 06
3 12
7 48
6 40 8 21
ft
tl
Hulst
8 90
1 03
4-
8 44
6 05a 7 ,8b
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 63
7 02a 8 40b
yy
Axel
8 36
1 19
416
9
7 15 8 45
t)
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
7 31 901
a
Ter N euzen
8 53
187
4 34
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Geut St. P.
v
a Brussel
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
7 2C
8 50a 12 25
8 59 12 34
9 03a 12 38
9 07a 12 42
9 20a12 55
9 05a 12 40
1100 12 55
133
149
155
2 55
8 06 VI 42
8 18 11 51
8 57 12 55
540 850a
54 859a
553 9' 3a
557 907a
6'7 920a
552 905a
609 951
6 551013
7C6 1045
768 1150
Brussel
a Geut St. P.
v Geut St. P.
Geut Dp.
Selzaete
Selzaete
Sas van Geut
Philippine
Sluiskilhrug
Sluiskil
a Ter Neuxen
a
v
«27
6 43
7 22
7 30
8-
8 08
721
816
8 30
8 43
9 19
a9 21
a9 51
a9 59
812a 10 03
8 16a 10 07
8 2) a 1015
11 05
11 47
1' 52
12 11
12 46
1
1 30
134
142
146
1 64
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen.
8 50
c7 28
4 54
7 57
5 00
8 28
5 14
8 42
6 54
9 23
6 20
9 30a
6 50
10 a
6 58
10 08a
7 02
10 19a
7 06
1016a
714
10 24a
(Zuid)
W erkdagen,
Neuzen—Borsselen—Ylisslngen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20
Borsselen 7,40
Aankomst te Vlissingen vm. 8,40
Vertrek trein van Vlissingen 9,08 9,28
10,30 m, 2.- 4,40
10,50 2,20 6,-
11,50 3,20
1,32 4,25 6,16 6,33
Aankomst treiu te Vlissiugem vm. 8,44 urn 12,04 12,27
Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,— 12.38
Borsselea 9,20 12,50
Aankemsl te Neuzen 7,— 10,20 1,50
Vertrek beet vau Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55
Vertrek trein naar Roosendaal 8,11,2.02
Vlissingen 8,- 11,37
Aans'uitlDg op vertrekkende treinen te Goes met tram.
2,50
3,35
4,54
5,02
5,40
6,25
7,32
7,06
3,68
4
4,20
5,20
7,35
8,20
9.-
8,02
8,05
8,-5
9,20
Aankomst treiu van Roosendaal 7,56 10,24 11,35 8,20 8,07
Vlissingen 7,68 9,48 12,08 1,59 6,12
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,06 3,50 6,46
Aankomst te NeuzeH 9,15 11,50 1,60 4,35 7,30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek beet van Walzeorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,56 40 6,50 35
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 20 9 06
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 1,65 4,26 7,26 9 05*
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,55 12,15 2,05 4,35 7,15 9 16*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1210,0812,30 2,15 5,11 7,4o
Vlissingen 8, 6 10.1312,62 3,04 4.49 7,47 9 57
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot zijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7.4010 13 11,28 3,04 4,49 5,66 7,47
Vlissingen 6,91 8,12 10 08 12,3o 2,150.- 5,117,45
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 10 16 12,80 3,08 4 50 6,— 7,60
Aankomst te Hansweert 6,35 8,28 16 25 12,40 8, >8 6,6.10 8,
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,36 12,45 3,20 5 05 6,15 6
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,15 8,50 5 36 6,45 8,80
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1204 1227 IcO 137 850 528 687 740 848
Vertr. boot Vlissingen 615 746 9— 1016 1130 1245 2- 8154i0 545 7- 9-
Aank. boot Breskens 640 810 926 1046 1165 110 2,25 340 456 610 795 926
Vertr. boot Breskens 655 815 980 1045 1260 116 230 846 5— 616 780 930
iankomst Vlissingen 720 840 956 i110 1226 140 255 410 526 64' 756 956
Vertr. trein Vlissingen 732 90s 92010331129 182 425 616 633 704 1
nm.
Zondagen
10.30 nm 7.40
10.50 8.-
11,50 9.-
1.32
1.28 6 43
a. 9 nm. 6,10
9.20 6.30
10.20 7.80
vm
6.40
7 25
«,-
9.02
urn.
5 40
6,25
7,32
7,0«
i. 8,59 nm. 8,02
7,58 8.05
9,85 8,85
10,20 9,20
7 20
7.50
7 55
8,05
8,12
8,48
1,25 6,50 8.36
1.16 7,20 9,05
1,65 7,25 9,05»
2,65 7,36 9,15*
2,16 7,46
3 04 7,47 9,57
8,40
7,10
8,48
8,12
8.50
9,05
9,85
3.04
2 15
3,08
3,18
3,20
3.50
7.46
7.47
7 50
8.—
8.-
8.30
943 1204 1227 137 528
745 10- 2- 645 725
810 1095 226 610 750
895 1030 845 615 I—
850 101b 410 640 629
910 425 704