Stoombootdienst op de Wester-Sclielde
I
Allerlei.
Zeeuwscli-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij.
ÜV Rechterarm
|nM«i
Een afgitjseiybe erfenis van
den wereldoorlog
Een van de afgrijselijkste na
latenschappen van den wereld
oorlog is na 18 jaren te Weenen
aan bet licht gekomen.
Op een afgelegen deel der ter
reinen van bet groote Weenscbe
Franz Joseph ziekenhuis, s'aat
een klein gebouw.
Vreemdelingen mogen het niet
naderen, oud-verpleegden van
het ziekenhuis, die het geheim
weten, blijven vrijwillig uit de
buurt. De eenigen, wien de toe
gang niet geweigerd wordt, zijn
een 6-tal met zorg uitgekozen
doctoren en ongeveer 25 ver
pleegsters
In dit gebouw leven 80 „doo-
de mannen", slachtoffers van den
wereldoorlog.
De wereld gelooft dat zij dood
zyp, zelfs bun familieleden is offi
cieel medegedeeld dat z(j dood
zijn Op de officieele doodenlijs-
ten komen zy voor onder de na
men van ben, „die gevallen zijn
op het veld van eer". Maar zy
leven nog steeds
De reden voor hun geheime
afzondering is een afgrijselijk
uiterlijk veroorzaakt door ver
minkingen van bommen en gif
gassen. Ieder van deze 80 wrak
ken, die eens mannen waren, is
nu geheel verlamd, blind, doof
en stom.
Het eenigste dat zij volgens
bun verzorgers kunnen doen, is
ademhalen en eten.
Niemand weet, en niemand ztl
ooit weten, wat zij denken, in
dien zij althans Dog in staat zyn
te denken en welke folteringen
zy doorstaan. Want geen klank
ontsnapt ooit aan hun lippen.
Zij liggen in bedden, die de
vorm hebben van waschmanden
waarin zy gemakkelijker ver
pleegd kunnen worden.Sommigen
waren bijna nog jongens, toen de
oorlog uitbrak, die hen misvorm
de tot wezens hulpeloozer dan
een dier.
Al deze 18 jaren hebben zij
gelegen in bun „waschmanden"
als stomme getuigen van den we
reldoorlog. Een staf speciaal op
geleide doctoren waakt over hen
alles in het werk stpllende om
hun folteringen te verzachten
Geen gaskelders onder kerken.
In Zwitserland deed zich by
den bouw der kerk te Wollis-
hofen de vraag voor, of men
onder de kerk een vluchtkelder
tegen gasaanvallen zou inrichten.
De classis Zürich hield zich
principieel met deze vraag bezig,
waarby het publiek in stukken
met pro en contra zich niet
onbetuigd liet De classis besloot
ten slotte, dat kerken voor dit
doel niet zullen mogen dienen.
De kerken, aldus de classis,
zullen te eerder voor weerloozen
een reddend asyl zyn, wanneer
de aanvaller respect voor haar
heeft om der wille van haar uit
sluitend religieuze bestemming.
Cijfers over Voor-Indië.
Een ontzaglijke bevolking heeft
Voor-Indië. Er wonen daar 350
millioen menschen, van wie er
217 millioen Hindoes en 69 milli
oen Mohammedanen zijn Slechts
5 millioen Christenen zyn in
Voor-lndië te vinden. Het land is
150 keer zoo groot als Nederland.
JVC 1 D
EJ N VAN VERVOER.
Axel (Drie Schonwen)—Walsoorden.
Aiel—Terneuzen
Breskens.
Philippine—Sas van GentAxel—Zaamslag.
Autobnsdiensten IJzendfjkeVeldzicht Grens.
Autobusdiensien Schoont! ij ke IJzendjJkePyramlde.
VL18S1N G EN—KOUSEN DAAL.
8 :u
7-
a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Alleen op werkdagen.
v. Sluiskil 6 30 11 v. Hulst, Station 8 80 2 30 6 30
v. Axel, Wed. Gilijamse 6 45 11 15 4 15 Axel wed, Gilijamse 9 46 8 50 7 80
Hulst, Station 8 —1215 5 50 a, Sluiskil 10 7 45
Autobnsdiensten St. Jausteen—Hulst— Walzoordeu
v.v.
SFOOKWEG MKCHKLENTERN ELZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging.
Nenzen—BorsseienYlissingen.
Vlissingen—BorsseienNeuzen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
HoedekenskerkeN enzen.
Walzoorden—Hansweert—Kruiningen.
Kruiningen—Hansweert—Walzoorden.
Ylissingen—Breskens.
Breskens— Ylissingen.
Vertr, boot Breaking 656 815 93 1046 1200 116 230 846 5— 616 780 9
Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101226 140 2.5 410 526 640 766 956
Vertr. trein Vlissingen 732 908 9201088 1129 182 425 6 6 633 704 8' l
Zondagen
vm.
rm.
8,02
8,05
8,35
Dienstregeling op den Ht mei vaart dag en den £en PiniBterd-g alt op de werkdagen
(of uw rechter-richting-
aanwijzer) steekt u na
tuurlijk altoos tijdig uit,
voor u een bocht naar
rechts neemt. U weet
zeker wel, wat tijdig be-
teekent? (vóór u de
bocht ingaat^
«20 8— 1015 12 21 2 ÏS
6 2 801 01 12 '4 255
Driesch. 6 20 8 1015 12 21 2 56 50
Axel 6 2 8 01 0 I l2 A 2 58 5 53
Zaamslag 640 8 2u 0^6 1243 1 6 10
Rapenburg 6 50 8 JO 10 *5 12 50 3 20 6 2
Hengstdijk 6 57 #37 10 52 12 57 3 v 6 2
Groenendijk 7 02 S 42 107 1 02 3 32 6 32
K loosterz. 7 05 8 45 11 1 05 3 #5 6 3
Walsoorden 7 li 8 >0 li 05 1 10 3 40 6 41
v Walsoorden 710 9 10 11 10 1 20 3 65 6 55
Kloosterz. 7 53 9 13 11 13 1 2 i 3 S 8 6 58
Groenendijk 7 57 917 11 17 126 402 702
„Hengstdijk 8 02 9 22 11 22 1 30 40 70
Rapenburg 8 09 9 29 11 29 1 <5 4 14 7 4
Zaamslag 8 21 0 35 11 41 146 4 2n 7 26
Axel 8 36 20 47 11 57 1 58 4 S7 7 42
a Driesch. 8 39 10 50 12 2 01 4 40 7 4b
V
Driesch.
6 10
Axel
613
Zaamslag
1
a
Neuzen
6 49
V
Neuzen
6 50
Hoek
6 9
Philippine
7 10
Pvramide
7 30
Biervliet
7 38
T
H' efdolaat
7 45
a
Breskens
8
8
5 03
8 20
8 39
9 jO
9 41
961
10 10
10 II
10 26
1# 40
11 20
11 3
1140
11 59
12
12 10
12 2
12 +1
1 49
12 55
1 10
125 4 05
1 28 4 04
1 47 4 26
2 t>7 4 44
2 31 6 05
2 10 5 16
2 51 5 25
310 5 0
3 18 54'
3 26 6 55
3 40 6 10
Breskems
Hoofdplaat
Biervliet
Pvramide
Philippine
Hoek
Neuzen
N euzen
6 15
8 27
8 35
8 45
9 06
9 la
9 25
10 15
Zaamslag 10 35
Axel 10 7
Driesch. 10 50
10 50
11 02
1110
I 20
II 35
11 45
11 E5
1 26
12 42
12 1,7
1
1 20
3 50
6 26
132
4 02
6 37
140
4 10
6 44
1 60
4 20
6 5
210
4 41
7 16
2 20
4 60
7 25
2 30
5
7 35
2 60
5 60
7 45
3 11
6 11
8 06
3 27
6 27
8 22
3 30
6 30
8 25
V
Philippine
7 10 9 07 9 50
1136
2 11
2 51
4 42
5 26
717
8 06
9
Sas v-.n Gent
7 3'J 9 45 11'20
1151
12 51
2 29
3 20
5 20
5 55
7 36
8 26
9
Westdorpe
7 40 9 59 10 34
12 03
104
2 39
3 34
5 34
6 10
7 50
8 40
ft
Drie Schouwen
7 59 10 U 10 19
12 20
1 19
2 54
3 49
5 49
6 25
8 06a 855a
y
9
6 10 6 20
8 - 10 15 11 20
1221
125
2 56
4 05
5 50
7 05
9
Axel herkdreef
613 6 23
8 03 10 18 1123
12 24
1 28
2 58
4 08
5 53
7 08
a
Zaamslag
6 2689
8 1" 10 33 11 39
12 40
145
819
4 28
b02
7 22
a Rijdt op verzoek door tot Axel Brug.
V
Zaamslag
8 21 10 35 11 41
12 42
146
311
4 25
6 11
7 26
8 06
t
Axsl Ki rkdreef
8 36 10 47 1 57
12 57
158
3 27
4 37
6 27
7 42
8 22
9
Drie Schouwen
6Ï0 6 55
8 40 10 51 2 21
120
2 02
3 50
441
6 31
f)
W ertdorpe
6 34 7 N9
8 65 1101 12 35
1 24
2 14
4 04
4 55
6 44
Sas van Geit
6 50 7 25
9 30 11 17
15')
2 31
4 20
5 10
7
a
Philippine
7 09 7 39
9 48 1133
2 08
2 50
4 40
5 24
7 15
v IJzoEdijte 703 all55 bl S 85 8 20 v Veldzicht Gr 7 15 al2 01 bl 06 3 42 8 30
a Veldzicht Gr. 7 08 al2 bl 05 3 .0 8 5 a IJzendijke 7 20 ah 05 bl 10 3 47 815
a Alleen op Zondagen, b A leen op werkuagen
v Schoondöke
a lozendijke
v
a Pyramide
v
a IJzendijVe
v
a Schoondijke
6 50
7 02
7 21
7 29
7,30
7 al
7 38
7 49
8 22
e;-5
6 36
8 14
845
8 55
9 40
9 52
10 -
10 09
10 11
10 20
9 20 a 030
985 alO42
alO 55
all 07
11 10
11 9
11 20
11 29
al 130
all 40
al 1 42
all 54
12 06
tv 13
a A,leen op Zondagen, b Alleen op werkdagen.
12 20
12 32
12. 3
12 40
1241
12 50
1 <1
125
1 26
1 40
141
148
1 51
2
3
8C9
3 10
3 12
4 10
4 19
4 21
4 0
b4 31
b4 41
b5 12
b5 25
5 30
5 39
541
5 50
6 05
6 17
6 Ï5
6 37
6 42
651
6 55
7 03
b7 04
b7 15
b7 42
b 55
8 36
b 48
v
Vlissingen
a5 39
aS 2a
7 32
b9 10
10 33
all 29
132
4 25
6 33
7 04
8 01
Middelburg
a5 47
a6 33
741
b9 20
1041
all 40
1 42
4 3c
7 13
11
Goes
a6 09
a6 58
8 00
b9o0
11 -
al2 12
2 02
4 64
7 32
8 32
Krumingen
a6 21
a7 14
8 12
blü 08
11 13
al2 3 t
2 15
5 11
7 45
8 48
a
Bergen op Zoom
a6 49
a7 50
8 35
blO 47
1. 37
al 09
2 40
5 45
PQ
8 09
9 13
a
Roosendaal
a7 02
ab 07
8*8
bll 04
11 50
al 27
2 63
6 02
7 30
8 22
9 39
V
Roosendaal
a7 08
a8 53
57
11 11
12 09
al 39
3
6 00
7 43
8 29
9 47
a
Rotterdam beurs
ab 01
ay 26
9 56
12 23
126
a2 55 a4 26
7 26
8 56
9 26
10 42
Rotte; dam D. P.
a& 07
a 20
9 o3
12 00
1 19
a2 59
4 60
651
8 34
9 32
10 4b
i>
Den Haag H.S.
8 <0
9 64
10 18
12 54
1 54
3 24
4 24
7 13
8 69
10 03
1121
I
II
Haarlem
9 6
10 28
10.8
128
2 28
3 58
4 58
7 58
9 41
10 45
11 58
a
Amsterdam C.S.
9 82
10 44
1107
144
2 44
4 14
5 14
8 03
10 00
11 06
0 14
V
Roosendaal
7..7
«58
11 14
12 -
134
4 28
6 12
7 36
8 32
950
a
Breda
7 27
918
11 46
12 20
2 02
5
6 32
7 56
8 62
10 10
's Hertogenbosch
6 4
9 9
12 51
102
a3
6 66
7 17
8 35
9 40
10 57
II
Utrecht C.S.
9 11
10 53
153
153
3 63
6.3
8 05
9 45
10 27
dl 49
a
Nymegen
9-
11 02
2 03
at 11
8 05
912
104
Cll 40
a
Arnhem
9 27
11 29
a2 31
a4 56
8 31
9 34
LI 12
c!2 00
v Arnhem
8 26
9 31
1131
1 33
2 02
a4 81
*6 32
8 31
11
Nijmegen
7 26
6 48
9 57
11 57
1 67
2 51
4 57
a6 57
8 57
11
Utrecht C.S.
7 32
8 35
10 11
12 11
1 59
3 11
4 59
711
8 56
Bertogenbosch
8 8
981
11 00
1
2 43
a4
5 14
8-
9 45
1#
Brnda
9 06
1018
1141
146
3 24
a4 47
6 24
8 46
10 26
a
Roobendaal
9 25
10 38
1201
2 06
3 44
a5 09
6 44
9 06
10 46
y
Ambterdam C.S.
663
8 06
915
1146
115
145
2 45
4 35
6 46
8 34
r
Haarlem
711
8 16
981
12 01
1 31
2 01
3 01
4 46
7 01
831
a
Den Haag H.S.
7 51
8 56
10 06
12 36
2 06
2 36
3b6
6 25
7a6
9 27
n
Rotterdam D.P.
8 21
9 23
10 30
UO
3 04
401
5 52
8 00
9 53
a
Rotterdam Beurs
8 27
9 29
1034
104
a2 04
4 04
5 04
8 04
3 34
a
Roobendaal
9 21
10 i.6
11 45
207
815
a5 10
6 40
9 08
10 42
V
Roobendaal
a 9 33
10 4 t
12' 6
2 6
4 -
a5 16
6 53
9 12
10 57
Berge 1 op Zoom
a 9 47
10 8
ale 21
2 31
415
a5 31
714
9 27
11 11
tt
Kruin'ngen
alO 13
11 23
a 12 62
8 04
4 49
a5 55
7 47
9 57
11 87
if
UUOb
a 0 26
11 37
al 05
8 23
5 02
a6 09
8 06
10 10
11 49
n
Middelburg
all 45
11 56
a< 23
3 42
521
ae 29
806
10 28
0<9
a
a
a
a 0 53
12 04
ai 3 J
8 50
5 28
a6 37
8 43
10 35
016
vSt. Janst. t 810 1^20 1225 305 445 605
v Hulst 630815 1025 1230 310 450 611
aWalz. 710 85511— 110 350 530 646
t Op tijdig verzoek van of
ft A ft
745 vWalz. 715 905 9<01110120 356 536 650 810
750 v Hulst 755 945 1020 115° 2436 610 730 920
83!) a StJanst 8— 9501025 1165 205 340 735 f
naar St. J.nsteen. Rijdt allleen op Zondag.
Op tijdig erzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
rambus-haltebo d a Al een op werkdagen.
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
aMeeh Hen
f Meehelen
a Brussel
6 1510
6 24 11
6 33 11
6 41 11
6 53 11
713 11
7 22 12
8 (10 12
81812
9 10 1
9 15 1
9 31 1
58 2 04
06 2 13
14 221
21 2 29
33 2 40
40 3-8
04 2 00
38 3 ?1
09 3 09
07 4 07
16 4 15
31 4 31
6 02a 6 50b
5l'a 6 &Nb
5 21a 7 06b
5 28a 7 14b
5 42a 7 24b
6 58a 7 44b
6 01 7 52
6 40 8 21
6 05a 7 -i8b
702a840b
7 15 8 45
731 9 01
Brussel
Mechelez
Meehelen
St. Nie. v. Meeh.
Antw. n. St. Nic.
St. Nic. v. Autw.
St. Nie
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Ter Neuzen
n. Tera.
6 CO
1' 00
120
6
6 !6
10 5
1 36
6 15
618
10 25
1 57
6 29
7 18
11 28
2 56
7 33
6 49
11 09
2 13
7 22
7 20
12 04
2 49
7 45
7 25
12 06
3 12
7 48
8 20
1 03
4-
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 36
1 19
4 16
9 -
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
1 37
4 34
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
6 50
6 69
7 03
7 07
7 20
7 05
7 28
8 50a
8 59
9 03a
9 07a
9 20a
9 05a
1100
8 06 11 42
8 13 11 51
8 57 12 55
12 25
12 34
12 38
11 42
12 66
12 40
12 15
13d
1 49
165
255
540 850*
f 4'-859a
5e3 9' 3a
557 907*
6 7 920a
552 905a
609 95
6 5510 3
7C-i H '45
768 1150
v Brussel
a Gent St. P.
Geut St. P.
Geat Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas vauGent
Philippine
Sluiskilhrug
Sluiskil
Ter Neuzen
721
11 05
3 59
c7 23
8 16
11 47
4 54
7 57
6 27 8 30
11 52
5 00
8 28
6 43 8 4
12 11
5 14
8 42
7 22 9 19
12 46
6 54
9 23
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8— a9 51
1 30
6 50
10 —a
8 08 a9 59
135
6 f 8
10 03a
8 12a 10 03
142
7 02
10 12a
8 16a 10 07
146
7 06
>0 16a
8 2; a!015
1 54
7 14
10 24a
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid)
W erkdagen.
Vertrek boot van Neuzeu vm.
Borsseien
Aankomst te Viissiugeu vm.
Vertrek trein van Vliasiugen
7,20 10,30 nm. 2.—
7,40 10,50 2,20
8,40 11,60 3,20
9,20 1,32 4,25 6,16
9,08
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,44
Verirek boot van Vlissingen 5,60 9,
Borsselea 9,20
Aankomst te Neuzen 7,— 10,20
ia 12,04 12,27
12,36
12,60
C50
4,40
6-
6.33
3,60
4
4,20
6,20
Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3^35 6,25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,— 11,2.02 4,54 7,32
Vlissingen 8,— 11,37 6,62 7,06
Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes met tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6,07
Vlissingen 7,58 9,48 12,08 1,59 6^2
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,46
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,35 7,30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
7,35
vm
6.40 nm.
5 40
8,20
7.26
6,25
0,-
7,32
9-
a
9.02
7,06
8,02
8,05
8, 5
9,20
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56
V ertrek van Hansweert 7,55 9,45 12,05
Aankomst te Kruiningen 8,06 9,55 12,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1210,0812,30
Vlissingen 8, 6 10.1312,62
1,26 3,55 r 40 6,50 35
1,55 4,25 6 10 1,20 9 06
1,65 4,25
2,06 4,35
2,15 5,11
3,04 4.43
7,26 9 05*
7,35 9 15*
?,4o
7,47 9 57
f (jn.
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot
Aankomst trein van Roosendaal 7,4010 13 11,28 3,04 4 49 5,66 7,47
Vlissingen 6,21 8,12 10 08 12,39 2,15 0.- 5,11 7,45
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,1a 10 16 12,30 3,08 4 50 6,— 7,69
Aankomst te Hansweert 6.36 8,28 10 25 12,40 8,18 6,—6.10 8,—
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,35 12,45 3,20 5 05 6,15 8
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3,50 5 36 6,45 8,30
Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1234 1227 IcO 137 350 28 637 740 843
Vertr, boot Vlissingen 615 746 9— j016 1130 1245 2— 815 410 545 7—9-
Aank. boot Breskens 640 810 926 1040 1165 110 2,25 840 451 610 725 926
vm 10.30 nm. 7.40
10.50 8.-
11.50 9.-
nm. 1.32
5.28 6 43
vm. 9 nm. 6.10
„9.20 6.30
10.20 7.80
8,59
7,58
9,35
10,20
9,20
7 20
7.:0
7 56
8,06
8,12
8,43
1,25 6,50 8,86
1.16 7,90 9,05
1,65 7,25 9,05»
2,05 7,36 9,15»
2,16 7,45
3,04 7,47 9,57
6,40
7,10
8,43
8,12
8.50
9,05
9,35
3X4
2 15
3,08
3,18
3,20
3.50
7.46
7.47
7 50
8
8.-
830
948 1201 1287 137 528
746 10- 2- 645 725
810 102& 236 610 750
895 10£0 8 45 615 8—
810 1156 410 640 823
910 426 704