Stoombootdienst op de Wester-Sclielde I Allerlei. Zeeuwscli-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij. ÜV Rechterarm |nM«i Een afgitjseiybe erfenis van den wereldoorlog Een van de afgrijselijkste na latenschappen van den wereld oorlog is na 18 jaren te Weenen aan bet licht gekomen. Op een afgelegen deel der ter reinen van bet groote Weenscbe Franz Joseph ziekenhuis, s'aat een klein gebouw. Vreemdelingen mogen het niet naderen, oud-verpleegden van het ziekenhuis, die het geheim weten, blijven vrijwillig uit de buurt. De eenigen, wien de toe gang niet geweigerd wordt, zijn een 6-tal met zorg uitgekozen doctoren en ongeveer 25 ver pleegsters In dit gebouw leven 80 „doo- de mannen", slachtoffers van den wereldoorlog. De wereld gelooft dat zij dood zyp, zelfs bun familieleden is offi cieel medegedeeld dat z(j dood zijn Op de officieele doodenlijs- ten komen zy voor onder de na men van ben, „die gevallen zijn op het veld van eer". Maar zy leven nog steeds De reden voor hun geheime afzondering is een afgrijselijk uiterlijk veroorzaakt door ver minkingen van bommen en gif gassen. Ieder van deze 80 wrak ken, die eens mannen waren, is nu geheel verlamd, blind, doof en stom. Het eenigste dat zij volgens bun verzorgers kunnen doen, is ademhalen en eten. Niemand weet, en niemand ztl ooit weten, wat zij denken, in dien zij althans Dog in staat zyn te denken en welke folteringen zy doorstaan. Want geen klank ontsnapt ooit aan hun lippen. Zij liggen in bedden, die de vorm hebben van waschmanden waarin zy gemakkelijker ver pleegd kunnen worden.Sommigen waren bijna nog jongens, toen de oorlog uitbrak, die hen misvorm de tot wezens hulpeloozer dan een dier. Al deze 18 jaren hebben zij gelegen in bun „waschmanden" als stomme getuigen van den we reldoorlog. Een staf speciaal op geleide doctoren waakt over hen alles in het werk stpllende om hun folteringen te verzachten Geen gaskelders onder kerken. In Zwitserland deed zich by den bouw der kerk te Wollis- hofen de vraag voor, of men onder de kerk een vluchtkelder tegen gasaanvallen zou inrichten. De classis Zürich hield zich principieel met deze vraag bezig, waarby het publiek in stukken met pro en contra zich niet onbetuigd liet De classis besloot ten slotte, dat kerken voor dit doel niet zullen mogen dienen. De kerken, aldus de classis, zullen te eerder voor weerloozen een reddend asyl zyn, wanneer de aanvaller respect voor haar heeft om der wille van haar uit sluitend religieuze bestemming. Cijfers over Voor-Indië. Een ontzaglijke bevolking heeft Voor-Indië. Er wonen daar 350 millioen menschen, van wie er 217 millioen Hindoes en 69 milli oen Mohammedanen zijn Slechts 5 millioen Christenen zyn in Voor-lndië te vinden. Het land is 150 keer zoo groot als Nederland. JVC 1 D EJ N VAN VERVOER. Axel (Drie Schonwen)—Walsoorden. Aiel—Terneuzen Breskens. Philippine—Sas van GentAxel—Zaamslag. Autobnsdiensten IJzendfjkeVeldzicht Grens. Autobusdiensien Schoont! ij ke IJzendjJkePyramlde. VL18S1N G EN—KOUSEN DAAL. 8 :u 7- a Alleen op werkdagen b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Alleen op werkdagen. v. Sluiskil 6 30 11 v. Hulst, Station 8 80 2 30 6 30 v. Axel, Wed. Gilijamse 6 45 11 15 4 15 Axel wed, Gilijamse 9 46 8 50 7 80 Hulst, Station 8 —1215 5 50 a, Sluiskil 10 7 45 Autobnsdiensten St. Jausteen—Hulst— Walzoordeu v.v. SFOOKWEG MKCHKLENTERN ELZEN. Spoorweg Ter NeuzenGent. Van af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging. Nenzen—BorsseienYlissingen. Vlissingen—BorsseienNeuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. HoedekenskerkeN enzen. Walzoorden—Hansweert—Kruiningen. Kruiningen—Hansweert—Walzoorden. Ylissingen—Breskens. Breskens— Ylissingen. Vertr, boot Breaking 656 815 93 1046 1200 116 230 846 5— 616 780 9 Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101226 140 2.5 410 526 640 766 956 Vertr. trein Vlissingen 732 908 9201088 1129 182 425 6 6 633 704 8' l Zondagen vm. rm. 8,02 8,05 8,35 Dienstregeling op den Ht mei vaart dag en den £en PiniBterd-g alt op de werkdagen (of uw rechter-richting- aanwijzer) steekt u na tuurlijk altoos tijdig uit, voor u een bocht naar rechts neemt. U weet zeker wel, wat tijdig be- teekent? (vóór u de bocht ingaat^ «20 8— 1015 12 21 2 ÏS 6 2 801 01 12 '4 255 Driesch. 6 20 8 1015 12 21 2 56 50 Axel 6 2 8 01 0 I l2 A 2 58 5 53 Zaamslag 640 8 2u 0^6 1243 1 6 10 Rapenburg 6 50 8 JO 10 *5 12 50 3 20 6 2 Hengstdijk 6 57 #37 10 52 12 57 3 v 6 2 Groenendijk 7 02 S 42 107 1 02 3 32 6 32 K loosterz. 7 05 8 45 11 1 05 3 #5 6 3 Walsoorden 7 li 8 >0 li 05 1 10 3 40 6 41 v Walsoorden 710 9 10 11 10 1 20 3 65 6 55 Kloosterz. 7 53 9 13 11 13 1 2 i 3 S 8 6 58 Groenendijk 7 57 917 11 17 126 402 702 „Hengstdijk 8 02 9 22 11 22 1 30 40 70 Rapenburg 8 09 9 29 11 29 1 <5 4 14 7 4 Zaamslag 8 21 0 35 11 41 146 4 2n 7 26 Axel 8 36 20 47 11 57 1 58 4 S7 7 42 a Driesch. 8 39 10 50 12 2 01 4 40 7 4b V Driesch. 6 10 Axel 613 Zaamslag 1 a Neuzen 6 49 V Neuzen 6 50 Hoek 6 9 Philippine 7 10 Pvramide 7 30 Biervliet 7 38 T H' efdolaat 7 45 a Breskens 8 8 5 03 8 20 8 39 9 jO 9 41 961 10 10 10 II 10 26 1# 40 11 20 11 3 1140 11 59 12 12 10 12 2 12 +1 1 49 12 55 1 10 125 4 05 1 28 4 04 1 47 4 26 2 t>7 4 44 2 31 6 05 2 10 5 16 2 51 5 25 310 5 0 3 18 54' 3 26 6 55 3 40 6 10 Breskems Hoofdplaat Biervliet Pvramide Philippine Hoek Neuzen N euzen 6 15 8 27 8 35 8 45 9 06 9 la 9 25 10 15 Zaamslag 10 35 Axel 10 7 Driesch. 10 50 10 50 11 02 1110 I 20 II 35 11 45 11 E5 1 26 12 42 12 1,7 1 1 20 3 50 6 26 132 4 02 6 37 140 4 10 6 44 1 60 4 20 6 5 210 4 41 7 16 2 20 4 60 7 25 2 30 5 7 35 2 60 5 60 7 45 3 11 6 11 8 06 3 27 6 27 8 22 3 30 6 30 8 25 V Philippine 7 10 9 07 9 50 1136 2 11 2 51 4 42 5 26 717 8 06 9 Sas v-.n Gent 7 3'J 9 45 11'20 1151 12 51 2 29 3 20 5 20 5 55 7 36 8 26 9 Westdorpe 7 40 9 59 10 34 12 03 104 2 39 3 34 5 34 6 10 7 50 8 40 ft Drie Schouwen 7 59 10 U 10 19 12 20 1 19 2 54 3 49 5 49 6 25 8 06a 855a y 9 6 10 6 20 8 - 10 15 11 20 1221 125 2 56 4 05 5 50 7 05 9 Axel herkdreef 613 6 23 8 03 10 18 1123 12 24 1 28 2 58 4 08 5 53 7 08 a Zaamslag 6 2689 8 1" 10 33 11 39 12 40 145 819 4 28 b02 7 22 a Rijdt op verzoek door tot Axel Brug. V Zaamslag 8 21 10 35 11 41 12 42 146 311 4 25 6 11 7 26 8 06 t Axsl Ki rkdreef 8 36 10 47 1 57 12 57 158 3 27 4 37 6 27 7 42 8 22 9 Drie Schouwen 6Ï0 6 55 8 40 10 51 2 21 120 2 02 3 50 441 6 31 f) W ertdorpe 6 34 7 N9 8 65 1101 12 35 1 24 2 14 4 04 4 55 6 44 Sas van Geit 6 50 7 25 9 30 11 17 15') 2 31 4 20 5 10 7 a Philippine 7 09 7 39 9 48 1133 2 08 2 50 4 40 5 24 7 15 v IJzoEdijte 703 all55 bl S 85 8 20 v Veldzicht Gr 7 15 al2 01 bl 06 3 42 8 30 a Veldzicht Gr. 7 08 al2 bl 05 3 .0 8 5 a IJzendijke 7 20 ah 05 bl 10 3 47 815 a Alleen op Zondagen, b A leen op werkuagen v Schoondöke a lozendijke v a Pyramide v a IJzendijVe v a Schoondijke 6 50 7 02 7 21 7 29 7,30 7 al 7 38 7 49 8 22 e;-5 6 36 8 14 845 8 55 9 40 9 52 10 - 10 09 10 11 10 20 9 20 a 030 985 alO42 alO 55 all 07 11 10 11 9 11 20 11 29 al 130 all 40 al 1 42 all 54 12 06 tv 13 a A,leen op Zondagen, b Alleen op werkdagen. 12 20 12 32 12. 3 12 40 1241 12 50 1 <1 125 1 26 1 40 141 148 1 51 2 3 8C9 3 10 3 12 4 10 4 19 4 21 4 0 b4 31 b4 41 b5 12 b5 25 5 30 5 39 541 5 50 6 05 6 17 6 Ï5 6 37 6 42 651 6 55 7 03 b7 04 b7 15 b7 42 b 55 8 36 b 48 v Vlissingen a5 39 aS 2a 7 32 b9 10 10 33 all 29 132 4 25 6 33 7 04 8 01 Middelburg a5 47 a6 33 741 b9 20 1041 all 40 1 42 4 3c 7 13 11 Goes a6 09 a6 58 8 00 b9o0 11 - al2 12 2 02 4 64 7 32 8 32 Krumingen a6 21 a7 14 8 12 blü 08 11 13 al2 3 t 2 15 5 11 7 45 8 48 a Bergen op Zoom a6 49 a7 50 8 35 blO 47 1. 37 al 09 2 40 5 45 PQ 8 09 9 13 a Roosendaal a7 02 ab 07 8*8 bll 04 11 50 al 27 2 63 6 02 7 30 8 22 9 39 V Roosendaal a7 08 a8 53 57 11 11 12 09 al 39 3 6 00 7 43 8 29 9 47 a Rotterdam beurs ab 01 ay 26 9 56 12 23 126 a2 55 a4 26 7 26 8 56 9 26 10 42 Rotte; dam D. P. a& 07 a 20 9 o3 12 00 1 19 a2 59 4 60 651 8 34 9 32 10 4b i> Den Haag H.S. 8 <0 9 64 10 18 12 54 1 54 3 24 4 24 7 13 8 69 10 03 1121 I II Haarlem 9 6 10 28 10.8 128 2 28 3 58 4 58 7 58 9 41 10 45 11 58 a Amsterdam C.S. 9 82 10 44 1107 144 2 44 4 14 5 14 8 03 10 00 11 06 0 14 V Roosendaal 7..7 «58 11 14 12 - 134 4 28 6 12 7 36 8 32 950 a Breda 7 27 918 11 46 12 20 2 02 5 6 32 7 56 8 62 10 10 's Hertogenbosch 6 4 9 9 12 51 102 a3 6 66 7 17 8 35 9 40 10 57 II Utrecht C.S. 9 11 10 53 153 153 3 63 6.3 8 05 9 45 10 27 dl 49 a Nymegen 9- 11 02 2 03 at 11 8 05 912 104 Cll 40 a Arnhem 9 27 11 29 a2 31 a4 56 8 31 9 34 LI 12 c!2 00 v Arnhem 8 26 9 31 1131 1 33 2 02 a4 81 *6 32 8 31 11 Nijmegen 7 26 6 48 9 57 11 57 1 67 2 51 4 57 a6 57 8 57 11 Utrecht C.S. 7 32 8 35 10 11 12 11 1 59 3 11 4 59 711 8 56 Bertogenbosch 8 8 981 11 00 1 2 43 a4 5 14 8- 9 45 1# Brnda 9 06 1018 1141 146 3 24 a4 47 6 24 8 46 10 26 a Roobendaal 9 25 10 38 1201 2 06 3 44 a5 09 6 44 9 06 10 46 y Ambterdam C.S. 663 8 06 915 1146 115 145 2 45 4 35 6 46 8 34 r Haarlem 711 8 16 981 12 01 1 31 2 01 3 01 4 46 7 01 831 a Den Haag H.S. 7 51 8 56 10 06 12 36 2 06 2 36 3b6 6 25 7a6 9 27 n Rotterdam D.P. 8 21 9 23 10 30 UO 3 04 401 5 52 8 00 9 53 a Rotterdam Beurs 8 27 9 29 1034 104 a2 04 4 04 5 04 8 04 3 34 a Roobendaal 9 21 10 i.6 11 45 207 815 a5 10 6 40 9 08 10 42 V Roobendaal a 9 33 10 4 t 12' 6 2 6 4 - a5 16 6 53 9 12 10 57 Berge 1 op Zoom a 9 47 10 8 ale 21 2 31 415 a5 31 714 9 27 11 11 tt Kruin'ngen alO 13 11 23 a 12 62 8 04 4 49 a5 55 7 47 9 57 11 87 if UUOb a 0 26 11 37 al 05 8 23 5 02 a6 09 8 06 10 10 11 49 n Middelburg all 45 11 56 a< 23 3 42 521 ae 29 806 10 28 0<9 a a a a 0 53 12 04 ai 3 J 8 50 5 28 a6 37 8 43 10 35 016 vSt. Janst. t 810 1^20 1225 305 445 605 v Hulst 630815 1025 1230 310 450 611 aWalz. 710 85511— 110 350 530 646 t Op tijdig verzoek van of ft A ft 745 vWalz. 715 905 9<01110120 356 536 650 810 750 v Hulst 755 945 1020 115° 2436 610 730 920 83!) a StJanst 8— 9501025 1165 205 340 735 f naar St. J.nsteen. Rijdt allleen op Zondag. Op tijdig erzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een rambus-haltebo d a Al een op werkdagen. v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Meeh. aMeeh Hen f Meehelen a Brussel 6 1510 6 24 11 6 33 11 6 41 11 6 53 11 713 11 7 22 12 8 (10 12 81812 9 10 1 9 15 1 9 31 1 58 2 04 06 2 13 14 221 21 2 29 33 2 40 40 3-8 04 2 00 38 3 ?1 09 3 09 07 4 07 16 4 15 31 4 31 6 02a 6 50b 5l'a 6 &Nb 5 21a 7 06b 5 28a 7 14b 5 42a 7 24b 6 58a 7 44b 6 01 7 52 6 40 8 21 6 05a 7 -i8b 702a840b 7 15 8 45 731 9 01 Brussel Mechelez Meehelen St. Nie. v. Meeh. Antw. n. St. Nic. St. Nic. v. Autw. St. Nie Hulst Kijkuit Axel Sluiskil Ter Neuzen n. Tera. 6 CO 1' 00 120 6 6 !6 10 5 1 36 6 15 618 10 25 1 57 6 29 7 18 11 28 2 56 7 33 6 49 11 09 2 13 7 22 7 20 12 04 2 49 7 45 7 25 12 06 3 12 7 48 8 20 1 03 4- 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 36 1 19 4 16 9 - 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 1 37 4 34 917 a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel 6 50 6 69 7 03 7 07 7 20 7 05 7 28 8 50a 8 59 9 03a 9 07a 9 20a 9 05a 1100 8 06 11 42 8 13 11 51 8 57 12 55 12 25 12 34 12 38 11 42 12 66 12 40 12 15 13d 1 49 165 255 540 850* f 4'-859a 5e3 9' 3a 557 907* 6 7 920a 552 905a 609 95 6 5510 3 7C-i H '45 768 1150 v Brussel a Gent St. P. Geut St. P. Geat Dp. a Selzaete v Selzaete Sas vauGent Philippine Sluiskilhrug Sluiskil Ter Neuzen 721 11 05 3 59 c7 23 8 16 11 47 4 54 7 57 6 27 8 30 11 52 5 00 8 28 6 43 8 4 12 11 5 14 8 42 7 22 9 19 12 46 6 54 9 23 7 30 a9 21 1 6 20 9 30a 8— a9 51 1 30 6 50 10 —a 8 08 a9 59 135 6 f 8 10 03a 8 12a 10 03 142 7 02 10 12a 8 16a 10 07 146 7 06 >0 16a 8 2; a!015 1 54 7 14 10 24a a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid) W erkdagen. Vertrek boot van Neuzeu vm. Borsseien Aankomst te Viissiugeu vm. Vertrek trein van Vliasiugen 7,20 10,30 nm. 2.— 7,40 10,50 2,20 8,40 11,60 3,20 9,20 1,32 4,25 6,16 9,08 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,44 Verirek boot van Vlissingen 5,60 9, Borsselea 9,20 Aankomst te Neuzen 7,— 10,20 ia 12,04 12,27 12,36 12,60 C50 4,40 6- 6.33 3,60 4 4,20 6,20 Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3^35 6,25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,— 11,2.02 4,54 7,32 Vlissingen 8,— 11,37 6,62 7,06 Aans'uitirg op vertrekkende treinen te Goes met tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6,07 Vlissingen 7,58 9,48 12,08 1,59 6^2 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,46 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,50 4,35 7,30 Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram. 7,35 vm 6.40 nm. 5 40 8,20 7.26 6,25 0,- 7,32 9- a 9.02 7,06 8,02 8,05 8, 5 9,20 Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 V ertrek van Hansweert 7,55 9,45 12,05 Aankomst te Kruiningen 8,06 9,55 12,15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,1210,0812,30 Vlissingen 8, 6 10.1312,62 1,26 3,55 r 40 6,50 35 1,55 4,25 6 10 1,20 9 06 1,65 4,25 2,06 4,35 2,15 5,11 3,04 4.43 7,26 9 05* 7,35 9 15* ?,4o 7,47 9 57 f (jn. Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot Aankomst trein van Roosendaal 7,4010 13 11,28 3,04 4 49 5,66 7,47 Vlissingen 6,21 8,12 10 08 12,39 2,15 0.- 5,11 7,45 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,1a 10 16 12,30 3,08 4 50 6,— 7,69 Aankomst te Hansweert 6.36 8,28 10 25 12,40 8,18 6,—6.10 8,— Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,35 12,45 3,20 5 05 6,15 8 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3,50 5 36 6,45 8,30 Aank. tr. Vlissingen 714 844 1053 1234 1227 IcO 137 350 28 637 740 843 Vertr, boot Vlissingen 615 746 9— j016 1130 1245 2— 815 410 545 7—9- Aank. boot Breskens 640 810 926 1040 1165 110 2,25 840 451 610 725 926 vm 10.30 nm. 7.40 10.50 8.- 11.50 9.- nm. 1.32 5.28 6 43 vm. 9 nm. 6.10 „9.20 6.30 10.20 7.80 8,59 7,58 9,35 10,20 9,20 7 20 7.:0 7 56 8,06 8,12 8,43 1,25 6,50 8,86 1.16 7,90 9,05 1,65 7,25 9,05» 2,05 7,36 9,15» 2,16 7,45 3,04 7,47 9,57 6,40 7,10 8,43 8,12 8.50 9,05 9,35 3X4 2 15 3,08 3,18 3,20 3.50 7.46 7.47 7 50 8 8.- 830 948 1201 1287 137 528 746 10- 2- 645 725 810 102& 236 610 750 895 10£0 8 45 615 8— 810 1156 410 640 823 910 426 704

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 4