Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
v o e n
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Rooverlrgende.
De bevo'king van het Itali-
aanscbe dorp San Vittoria in
M^tenano leeft sinds eenieen tiid
in voortdurende vrees voor die
ven en roovers.
Men beschrijft ze als gemas
kerd, zwaar geschoeid en ge
wapend tot de tanden en toch
heeft niemand ook maar een
hunner ooit gezien.
Maar volgens de legende, die
zich langzamerhand over deze
denkbeeldige boosdoeners vormt,
zouden zij zich niet vergenoegen
met het bestelen of aanvallen
van eenzame lieden, maar zich
speciaal geïnteresseerd betoonen
voor diklijvige slachtoflers.
Het vet van deze ongelukkigen
is voor de roovers van nut voor
het vervaardigen van kaarsen,
die de zeer bijzondere eigenschap
hebben, dat zij in het nachtelijk
duister vanzelf dooven, wanneer
ze in een huis worden gebracht,
welks bewoners nog niet den
slaap des rechtvaardigen genie
ten. Blijven hun kaarsen bran
den, dan kunnen de ongure
nachtelijke bezoekers hieruit met
zekerheid afleiden, dat alle be
woners in zoete rust gedom
peld zijn.
Eenmaal op den weggekomen
van dergelijke wonderlijke tan-
tasiëu, staan de dorpelingen niet
stil en het gevolg is dat zich
telkens komische en ook helaas
tragische incidenten met betrek
king tot de roevervrees in het
dorp voordoen.
Zoo is bet eenige dagen ge
le en voorgekomen, dat kinde
ren, in de meening verkeerende
de roovers gezien te hebben,
wild door het dorp renden en
de bewoners van hun ontdekking
verwittigden. Een minuut later
stormden honderden mannen,
gewapend met geweren, revol
vers, stokken, zeisen en hooi
vorken naar de plaats, waar de
ontdekking geschied was. Een
jongeman van 20 jaar opgewon
dener en moediger dan zyn
dorpsgenooten, stortte zich in
een kreupelbosch, waar men de
aanwezigheid der misdadigers
vermoedde. Helaas wachtten de
anderen niet, tot by weer te
voorschijn gekomen was, maar
schoten in het wilde weg door
bet hout, met het gevolg, dat
de jongen ernstig gewond werd.
Van roovers werd geen spoor
ontdekt.
Intusschen blijft de angst het
dorp beheerschen en het is nu
reeds zoover gekomen dat de
bewoners van de omliggende
plaatsen zich niet meer durven
wagen op de wegen, die naar
San Vittoria in Matenano voeren.
De eenige oplossing lykt dat
Mussolini een afdeeling van zyn
zwartgehemde krijgers naar het
dorp zendt, om den omtrek gron
dig at te zoeken en daardoor
den dorpelingen aan te toonen
dat hun angst ongegrond is.
Wist je
dat een menscb, die 70
jaar leeft, in dien lijd gemiddeld
23 jaar in bed doorbrengt, 13
jaar praat, 6 jaar eet, 23 jaar
Dret maakt en uitgaat en zich
11/2 jaar wascht?
o—
M 1DDE
E INT V vA. INT "V E
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel—Terneuzen— Breskens.
Antobusdiensten St. Jansteen—Hulst— Walzoorden v.v.
SPOOK» Kb MECHELEN—TERNEUZEN.
I Zaamslag.
A ulo busdiensten IJzendjjkeVeldzicht Grens.
7 0a ai i 55 bl 2 35 8 *0 v Veldzicht Gr 7 15 al2 01 bl 06
i 01 at* b11>5 i o 5 a tJanudyke 7 20 al* 05 bl 10
Zond gen b A leen op werkdagen
Auiobusuieusien Schoondtyue
lJzendyke—Pyiamide.
YLlStvlAWENROOSENDAAL.
v, Axel, We*. Gilijams»
«s Huilt, Station
b Zondags 10 minuten vroeger, e Alleen op Zon- en Feeatdagen.
Auto-Omnibuadlenst AxelHalst.
Alleen op werkdagen.
«pq H— v. Hulst, Station 180
646 1H5 415 A*el wed. Gllijamse 9 45
I —1216 110 Sluiakil 10
9 30 6 80
3 50 7 30
7 45
Spoorweg Ter KeuzenGent.
Van -af 15 Mei 1936 tot nadere aankondiging.
Neuzen— Bersselen—Vlissingen.
Vlissingen—Bomulen—Neuzen.
Neuzen—Heedekeuskerke.
Hoedekenskerke—Neuzen.
W ulzoorden—Hansweert—Kruinlngen.
VlissingenBreskens.
Aank, tr, Vlissingen 714 844 1953 1294 1227 110 187 350 28 687 740 848
v ertr. boot Vllasmgeii bin 746 9- .016 1130 1245 2- 815 4 0 545 7- 9-
Aank. boet Breskens 640 8l0 926 1040 1165 110 2,25 840 466 610 725 9*6
Breskens— Vlissingen.
«ertr. boot Breskens 656 815 93 1046 1900 116 230 846 5- 616 780 931
a.„tenr»a« Vlissingen 7*0 840 956 1110 1226 '40 2u5410 526 64< 766 956
ertr. trein Vlissl igen 732 90s 9201038 1129 182 425 616 683 704 1
3,f4
215
Dleasuegetó f d.cn HvuxlvurtwUg «n den 2en Pinksterdag ab op do werkdagen
Natuurlijk is 't prachtig als u even wilt
kijken naar onze plaat jes-met-'n-praatje over
veilig verkeer. En toch hebben we nog liever,
dat u ze overslaat, mits.u dan maar uit
uzèlt al die wenken in practijk brengt.
«20 8— 1016 13 21 2 56 60 Walsoorden 7>0
6 2 8 08 10 1 12 34 2 58 5 63 Kloosterz. 7 53
640 8 20 '036 1241 8 1 6 10 Groenendijk 7 67
6 50 830 1045 1250 3 20 62 „Hengstdijk 802
6 57 8 37 10 62 12 67 3 v 6 2 „Rapenburg 8 09
7 02 8 42 10 67 1 02 332 632 Zaamslag 821
7 05 848 11 1 05 3 86 6 3 „Axel 836
7 li 8 ;>0 11 85 110 3 40 6 4 a Driesch. 8 89
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
9 10 11 10 1 20 3 65 6 66
913 11 13 12 3:8 6 6H
9 17 11 17 1 26 4 02 7 02
9 22 1122 130 4 0 7 0
9 2» 11 29 1 -i5 4 14 7 4
0 '5 11 41 1 46 4 2o 7 26
10 47 11 67 1 68 4 37 7 42
10 „0 12 2 Ul 4'iO 7 -iö
V
Driesch.
6 10
Axel
6 13
Zaamslag
681
a
Neuzen
6 49
V
Neuzen
6 60
Hoek
6 9
Philippine
7 10
Pvramida
7 30
Biervliet
7 33
V
H. «frinlaat
7 45
a
Breskens
8
8
8 03
8 20
8 39
9 j0
9 41
9 51
10 lo
10 18
10 26
10 40
11 20 125 4 05
11 3 1 28 4 0
1140 1 47 4 2"
11 59 2 07 4 44
12 2 31 6 05
12 '.0 2 10 6 '6
12 2 2 51 6 26
12 .1 3 10 5 0
1 49 3 '8 54
12 65 1 26 5 56
1 10 3 40 6 10
v Breskens 816 10 50
beefapiaai 8 27 1102
Biervliet 8 36 11 10
Pyramids 8 45 1 20
Philippine 9 06 11 36
Hoek 91 11 46
a Neuzen 9 26 11 65
v Neuzen 10 15 1 20
Zaamslag 10 35 12 42
Axel 10 7 12 7
a Driesch. 10 50 1
120
3 50
6 25
182
4 02
6 37
140
410
b 44
1 60
4 20
6
2 10
4 41
7 16
220
4 50
7 25
*30
5
7 36
2 f0
650
7 45
3 11
6 11
8 0S
3 27
6 27
8 22
3 30
6 30
8 25
a a a a a
v St. Janst. t 810 1*20 1225 305 445 605 745 v Wal». 716905 9<0 1110 120 355 536 650 840
j Hulst 630815 1025 1230 310 460 6Ï1 750 v Hulst 756 945 1020 1150 2—436 810 730 920
aWalz. 710 85611— 110 850 530 645 830 a St Janst 8— 950 1025 1165 205 440 736 f
j- Op tijdig verzoek van of naar St. J'nsteen. Rijdt allleen op Zondag.
Op tiidig verzoe» zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
rambus-haltebo d a Al een op werkdanen.
Philippine
Sas v n Gent
Westdurpe
i>rio Scd ouwen
A*el "erkdreef
Zaai»-lag
6 10
6 8
6 2
6 20
6
e 39
7 0
71"
7 40
7 9
8
8 03
8
9 07 9 50
9 46 H 20
9 59 10 34
.0 1 10 .9
lu 15 i20
lt 18 1123
10 33 li 39
11 36
2 11
2 ol
4 42
5 26
11 51
12 51
2 29
8 20
6 20
5 56
12 0J
104
X 39
8 34
5 34
6 10
12 20
1 19
2 u4
3 49
5 49
6 25
12 21
1 2..
2 5
4 o.->
5 0
7 05
12 *4
1 £8
2 58
4 08
5o3
7 US
12 40
146
8 I 9
4 23
b02
7 28
717 8 06
7 36 b 2b
7 50 8 4i
8 06a 85j»
a Rvdt °p erzneJt aoor ot Axel brug.
Zaam hg
Ax 1 h rkdre*f
Drie ch> uw. n
V* e. vcioip-
Sas va.' Gei t
Ph lippine
6 "0
6 4
6 60
7 09
6 65
7 89
7i5
7 u9
821 10 O» 11 41
6 ób 10 47 1 57
8 40 10 51 2*1
öfeh 1101 12 35
930 II 17
S18 1133
12 42
1*57
1 2j
1 *4
15)
2 06
146
168
2 02
21.
231
2 50
3 11
3 *7
3 50
4 04
4*0
4 40
4 25
4 87
4,1
55
6 10
5*4
611
6 27
6 31
b 44
7 -
7 15
7 26
7 42
8 06
8 22
v IJz'»dijv«
a v eldzi 1.1 Gr
a al e.. op
3 42
3 47
8 30
8.5
v Schoond ke
a Lz< n.iijke
v
a Pyramide
v
a IJzendij .e
v
a ^choundijke
a Atlee up
b 5
7.2
7 1
7 29
7 30
7 7
7 38
49
8 22
8.5
8 60
8
8 5
55
9 *0
s 4<i
9 52
10 -
iü 09
10 U
H 20
a 0 30
u 85 aiO42
al 0 55
all 01
11 10
11 9
11 20
1) *9
all 30
all 40
al 1 42
«11 54
12 06
la
12 2.'
U 32
12 3
1240
1*41
12 50
1 il
125
1 *6
b512 6:5
b7 42
1 40
b5 25 6 87
b 55
1 41
3
4 10
5 JO 6 42
1 48
3 19
4 19
5 39 6 52
1 51
3 10
4*1
5 41 6 55
2
3 12
4 0
5 50 7 03
b4 31
b 05 b7 0i
8 36
b4 4J
617 b7 15
b 48
Zonuagen. b Alleen op werkdagen.
Vlissingen ab 39
Middelburg ab 47
Gues a6 09
Krumingen a6 21
Bergen up Zeem a6 49
Reoseudaal a7 02
Reesendaal a7 08
Rotterdam beurs a8 01
Rotterdam D. P. as 07
De» Haag H.S. 8 40
Haarlem 9 16
Amsterdam C.S. 9 32
Roosendaal 7 u7
Breda 7 27
's Hertogen beseh 8 .4
Utrecht C.S. 9 U
Nijmegen
Arnhem 9 27
aS 2s
«6 33
a6 68
a7 14
a7 60
as 07
a8 13
a9 26
a 80
9 54
10 28
10 44
7 32
741
8 00
8 12
8 36
8 48
57
9 56
9 j»
1018
1058
1107
8 58
9 18
9.9
10 53
11 02
1129
b9 10
b9 20
b9 jO
blO 08
blO 47
bil 04
11 11
12 26
12 JU
12 64
128
144
1114
11 46
12 51
153
10 u3
104t
11 -
11 13
11 37
11 50
12 09
126
1 19
1 54
2 28
2 44
12-
12 20
102
168
9 03
a9 31
all *9
all i0
«12 12
al2 3
al 09
al 27
al 39
132
1 42
2 02
2 .5
2 4u
2 58
3
a2 56 a4 26
a2 59 4 60
3*4
3 58
4 14
184
2 02
«8
3 53
«4 11
a4 56
4 21
4 58
5 14
4 28
5
6 56
6 „3
4 25
6 33
7 04
8 01
4 35
b
7 13
8 :u
4 64
-sa
7 52
8 32
6 11
O
O
7 45
8 45
5 45
CQ
8 09
9 -3
6 02
7 30
8 22
9 89
6 0b
7 43
8 29
9 47
7 26
8 66
9 26
10 42
651
8 34
9 32
10 4b
7 13
8 5»
10 U8
1121
7 58
9 41
10 45
11 58
8 03
10 00
1106
0 14
6 12
7 36
8 32
950
6 32
7 56
8 62
10 10
7 17
8*5
9 40
10 57
8 05
9 i5
10 27 C1149
8 06
9 12
10 4*
cl 140
8 31
9 34
1112 cl2ÜO
v Arnhem
Nfjmegen
Utrecht C.S.
's Hertegenbosek
Breda
a Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Benrs
a Roosendaal
v Roosendaal
Berge» op Zoom
Kruimngen
Goes
Middelburg
a V ussingen
a Alleen op werkdagen
V. Sluiskil
7
126
9 31
1131
1 33
7 26
8 46
9 57
11 57
167
7 12
8 35
1011
1211
1 69
8 l«
9 31
11 00
1
2 43
9 06
1018
1141
146
3 24
9 26
10 38
12 01
2 06
344
6 63
8 06
915
1146
115
145
711
8 16
931
1* 01
131
2 01
7 51
8 56
10 06
12 36
2 06
2 86
8 21
9 23
1050
100
8 04
8 27
9 29
1034
104
«2 04
9 21
10.6
1145
2 07
8 15
a 33
10
12 6
2 6
4 -
a 9 47
10 8
al* 21
2 31
415
alO 13
11 23
«12 52
8 u4
4 49
aiO *6
11«7
al (>5
3 23
6 02
alt *5
11 56
al 23
3 42
621
ai053
]2o4
al 8<i
3 50
5 28
2 02
2 51
3 11
a4
a4 47
a6 U9
2 46
8 01
3 36
4 01
4 04
ab 10
at, 16
a5 31
a5 55
abt 9
ab 29
«6 37
«4 81
4 57
4 69
5 44
6 24
644
4 35
4 46
5 25
5 62
5 04
6 40
6 53
714
7 47
8 06
8 .6
8 43
ab 32
a6 57
7 11
8
8 46
9 03
6 46
7 01
7 j6
8 00
8 04
9 08
9 12
9 27
9 57
10 10
10:8
10 35
8 31
8 57
15b
9 «5
10 26
10 46
184
881
9 27
9 53
34
10 42
10 57
11 1
11 87
11«9
0 1 9
01b
Ter Neuzen 6 1510
.Sluiskil 6 24H
Axel 6 33 11
Kijkuit 6 4111
Hulst 6 53 11
a St. Nicolaas 7 13 11
v St. Nic. n. Antw. 7 *2 12
a Antweri en 8 10 12
v St. Nic. n. Meeh. 8 18 12
rMech len 9 10 1
t Mechelen 9 15 1
a Brussel 9 31 1
58 2 04
06 2 13
14 221
21 2 29
33 2 40
40 2 8
04 3 "0
38 3 .>1
3 09
4 07
4 15
4 Jl
09
07
15
31
6 02a 6 50b
V
Brussel
6 CO
If 00
1 20
6
5 l'a 65"b
a
Mecheles
6 5
10 5
I 3r>
615
5 21a 7 06b
V
Meehslen
618
10 ?5
1 67
6 29
5 28a 7 14b
a
St. Nic. v. Meeh.
718
11 28
2 56
7 38
5 42a 7 24 b
V
Antw. n. St. Nic.
6 49
11 "9
2 13
7 22
5 58a 7 44b
a
St. Nic. v. Antw.
7 20
12 04
2 49
7 45
6 0 7 5*
V
St. Nie n. Tern.
7 25
12 06
3 12
7 46
6 40 8 21
9»
)9
Hulst
8 20
103
4 -
8 44
6 0? a 7 8b
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 53
7 02a 8'0b
Axel
8 36
1 19
4 16
9 -
7 15 8 45
99
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
7 31 9 0
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 34
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
6 50
6 69
7 03
7 07
7 20
7 06
8 50a 12 25
8 59 12 34
9 03a 12 38
9 07a 11 42
9 20 12 55
9 05a i2 40
7 28 11 00
8 06 11 42
8 13 11 51
8 o7 12 55
12. 5
13*
1 49
165
255
5.0 850a
14 859a
5.'3 9 3a
567 907"
6 7 9 20a
652 905a
6ü9 95
a Brussel
a Alleen op Zon- en Feestdagen
6 55 10 3
7C 1' 45
768 150
v Brussel
a Gent St. P.
v Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
7 21
11 05
3 50
c7 28
816
11 47
4 54
7 57
6 27 8 30
1' 52
5 00
8 28
6 43 8 43
12 11
5 14
8 42
7 22 9 19
12 46
5 54
9 23
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8— a9 61
1 30
6 60
10 - a
8 08 a9 59
1 8*
6:8
10 08a
8 12a 10 03
142
7 02
10 !9a
8 16a 0 07
146
i 06
1016a
8 2 a 015
1 64
7 14
10 24a
b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid)
W erkdagen.
Vertrek boot van Neuzen vn
t Borsseien
Aankomst te Vlissingen vi
v ertrek trein van V lissingen
9,08
7,20 10,30 urn 2.—
7,40 10,50 2,20
8,40 11,50 8,20
9,20 1,32 4,25 6,16
4,40
6-
6-
6.33
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,44 nm 12,04 12,27
Vertrek boot van Vlissingen 5,60 9,—
Borsselen 9,20
Aankomst te Neuzen 7,— 10,20
12.30
12/0
1,50
Vertrek beet van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55
vertrek trein naar Roosendaal 8,11,2.02
Vlissingen 8,— 11,37
Aans uiticg op vertrekkende treinen te Goes met tram.
2,50
3,35
4,64
6,b2
5,40
6,25
7,32
7,06
8,50
4
4/20
5,20
7,3a
8,*0
9,"
8,02
8,05
8,5
9,20
7,20 9,1011,25 1,26 3,55 40 6,50 - 35
7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 ï,*0 9 u6
7,55 9,4512,06 1,56 4,26 7,26 9 05*
8,06 9,55 12,15 2,06 4,35 7,85 9 15*
8,12 10,08 12,30 2,16 5,11 7,4a
8. 6 10.1312,5* 3,04 4,49 7,47 9 57
Aankomst trein van Roosendaal 7,56 10,24 11,36 3,20 6,07
Vlissingen 7,58 9,48 12,08 1,69 6,12
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,45
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,35 7,30
Aansluiting van te Goes aankomende treinen met tram.
Vertrek boet van Walzeorden
Aankomst te Hansweert
ertrek van Hansweert
Aankomst te trainingen
vertrek trein naar Roosendaal
V lissingen
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de beot lijn.
trainingenHansweert—Walzoorden.
Aankomst trein van Roosendaal 7,40 10 13 11,28 8,04 4,49 5,65 7,41
Vlissingen 6,21 8,12 .0 08 12,3b 2,15 0.- 5,117,46
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,io 10 16 12,80 3,00 4.50 6,7,69
Aankomst te Hansweert 6.36 3,28 10 25 12,40 8V 8 6,6,10 8,
vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8u 10,36 12,45 8,20 6 05 6,15 8
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 8,50 5 36 6,4j 8,30
Zondagen
vm 10.30 nm. 7.40
10.50 8—
11.50 9.-
nm. 1.32
6.28 6 43
vm. 9 nm. 6 10
9.2 0 6 30
10.2 0 7.30
6.40 »m,
7.25
8-
9.02
5 40
6,25
7,32
7,06
vm. 8,59 rm. 8,02
7,58 8,05
9,35 8,86
10,20 9,20
7 20
7..0
7 56
8,06
8,12
8,43
1,25 6,50 8,36
1.16 7,90 9.05
1,65 7,25 9,05*
2,05 7.35 9,15*
2,16 7,45
3,04 7,47 9,57
<40
7,10
8,4»
8,12
8.50
9
9,05
9,35
3,08
3,18
3,20
3.50
7.46
7.47
750
8.—
8-
810
948 1204 1227 137 528
745 10- 2- 645 725
810 1026 226 610 750
896 1030 845 615 8—
850 1066 410 640 839
910 426 704
t