Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch -Vlaanderen, SPORT en LIEFDE. No. 22 DINSDAG 23 JUNI 1936. 39e Jaargf. J. C. VINK - Axel. Binnenland. FEUILLETON. •i n Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt 12. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENTlEN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Voorkom leed en zorg. De A.N.W.B. deelt ons mede Wel nimmer komt de tegen stelling van de zegeningen die het moderne verkeer met zich brengt met de donkere keerzijde de ongevallen welke nog steeds evenzeer een onverbrekelijke aan kleve ervan vormen, op meer schrijnende wijze tot uiting, dan op dagen zooals die weldra weer voor ons liggen. Aan de eene zijde het genot de beslommeringen van het dage- lijksche leven voor korten tijd te kunnen verwisselen tegen een verblijf in het frissche landschaps- schoon, aan de andere de sombere lijst van verkeersongevallen, leed en zorg in zoo talrijke gezinnen brengend. Het feit, dat het anders zou kunnen zijn, brengt er den A. N. W. B. toe, nu de vacantie- dagen weder in aantocht zijn, een beroep te doen op alle wegge bruikers, ongeacht of zij per auto, per motorrijwiel of per rijwiel, ongeacht ook of zij te voet den weg gebruiken, om dien uitwas van het verkeer te bestrijden. Het gebruiken van den weg, dat is het wat u verantwoorde lijkheid oplegt tegenover anderen en tegenover uzelve. De weg is vrij voor ieder, maar niemand is vrij er zich op te gedragen, alsof de weg er alleen voor hem was. Vooral de tegenwoordige verkeerstoestanden hebben ge maakt dat bij het gebruik van den weg vaste regelen gevolgd worden, wil geen chaos met alle gevolgen van dien ontstaan. Slechts door deze regelen te eerbiedigen kan voorkomen worden, dat wan klanken een anders mogelijk har monisch verkeer ontstemmen. De kille cijfers van de verkeersonge vallenstatistiek toonen aan, dat nagenoeg 90 pet. van de onge vallen te wijten is aan fouten van weggebruikers, aan het veronacht zamen van de geschreven en ook de ongeschreven regels van het verkeer. Het is een algemeen bekend feit, dat onze verkeerswetgeving achter is gebleven bij het verkeer zelf, maar zelfs als dat niet het geval was, dan nog zal men nimmer kunnen bereiken, dat het complex bepalingen voorziet in alle, op oneindige wijze gevari eerde toestanden, zooals deze zich in het verkeer kunnen voordoen. De wetgeving geeft de grond slagen voor de regeling van het verkeer, maar er blijven altijd talrijke punten over die aan de prudentie van den weggebruiker overgelaten moeten worden. Dit feit op zichzelf stelt dezen in een verantwoordelijke positie. Hij dient zich rekenschap te geven, in hoeverre zijn gedragingen, ook al zouden zij hem niet direct met den rechter in aanraking kunnen brengen, hinder, last of gevaar voor anderen met zich zouden kunnen brengen. Met een weinig hoffelijkheid, een weinig sportiviteit ten opzichte van elkander komen wij verder dan met menige van bovenaf gedecreteerde wetsbepaling. De tijd dat de verschillende catego rieën weggebruikers elkanders behoeften niet begrepen is voorbij. Bijna ieder is tegenwoordig af wisselend voetganger, wielrijder en automobilist. Dit feit maakt, dat men er zich bij eenig zelfonderzoek direct rekenschap van kan geven, wat men in voorkomende gevallen kan doen om het zijn mede-weg gebruikers aangenaam te maken en indirect daardoor een vlot en veilig verkeer te bevorderen. Grootere omzichtigheid bij kruispunten, ook al weet men het recht van voorrang aan zijn zijde, het beteugelen van snelheden, waar ook maar eenig risico aan verbonden zou kunnen zijn, het rustig afwachten van zijn beurt om in te halen indien men anders den weg over groote breedte zou versperren, dit zijn slechts enkele der talrijke gevallen, waarin men uit vrijen wil kan bijdragen tot grootere verkeersveiligheid en waardoor men ook medewerkt de schaduwzijde van het mo- derne verkeer te doen wijken. De A.N.W B. doet een beroep op u allen rijdt in de komende dagen nog omzichtiger dan gij gewend zijt, houdt rekening met de behoeften van het verkeer als een geheel en beschouwt uzelve daarin niet als een op den voor grond tredende eenheid. Bedenkt dat zij die tijdens de zomerdagen op den weg zijn, niet in de eerste plaats op snel verkeer ingesteld zijn, maar op toeristisch genoegen en past u aan dezen algemeenen toestand aan. Helpt ons, ons doei te bereiken, om de verkeersongevallenrubriek tol ongekend kleine proporties terug te brengen en gij zult met dubbele voldoening op uw va- cantiedagen kunnen terugzien. Grondwetsherziening. Het rapport van de staatscom missie ter voorbereiding van de partieele grondwetsherziening is thans gepubliceerd. De commissie doet in dit rap port de volgende voorstellen Ten einde misbruik van de drukpersvrijheid tegen te gaan wordt voorgesteld de mogelijk heid in onze wetgeving te openen om het verschijnen van bepaalde uitgaven, die een grove inbreuk maken op de openbare orde, tij delijk te verbieden. Voorgesteld wordt, dat de be dragen, vastgesteld voor het in komen der Kroon, gewijzigd zul len kunnen worden bij een wet, waarvan het ontwerp in elke Kamer met een gequalificeerde meerderheid van twee derden van het aantal leden dier Kamer wordt aangenomen. Tot nog toe moest voor het aanbrengen van een wijziging het geheele stroeve apparaat van een grondwetherziening in werking worden gesteld. Het jaarlijksche inkomen van den Koning of Koningin, thans f 1.200.000, wil men brengen op f 1.000.000. De commissie acht het verder een leemte, dat in de grondwet geen jaarlijksch inkomen wordt verzekerd aan den gemaal van een regeerende Koningin, alsmede aan den gemaal eener Prinses, vermoedelijke troonopvolgster. Zij geeft in overweging, hierin bij deze gelegenheid te voorzien. Het inkomen van den Prins-gemaal uit 's Rijks kas wil men gesteld zien op f 200.000. De schadeloosstelling voor le den der Tweede Kamer wil men met f 1000 verlagen tot f4000 per jaar. Het pensioen dient volgens de commissie gebracht te worden van f 150 op f 120 per jaar tot een maximum van f 2400 per jaar, (thans f 3000). De commissie ziet geen aan leiding wijziging te brengen in de taak van den Raad van State. Het evenredig kiesrecht wenscht men niet te wijzigen alleen wil men den gewonen wetgever iets meer armslag geven bij de uit werking, in dien zin, dat hij met verplicht zal zijn, de wiskundige evenredigheid zoo dicht mogelijk te benaderen. Instelling van een Kamer voor het bedrijfsleven naast de eerste en Tweede Kamer wordt door de commissie aigewezen. Wel is de commissie van meening, dat goede gronden zijn aan te voeren voor het nader aanwijzen van een weg in de grondwet voor organen, die blijvend op het eigen terrein van het bedrijfsleven, regelend zullen kunnen optreden. Een volksvertegenwoordiger, die onwettige middelen en wegen aanprijst of bevordert, moet men zijn lidmaatschap kunnen ontne men. De opengevallen plaatsen zullen niet vervuld kunnen wor den. Verder wordt voorgesteld de parlementaire onschendbaar heid van ministers en Kamerleden op te heffen ter zake van opruiing of schending van geheimen. Afwijzend siaat de commissie tegenover het denkbeeld om de Algemeene Rekenkamer af te schaffen en de contröle over de rijksinkomsten en uitgaven in het departement van Financiën te concentreeren. Evenmin wenscht men de mogelijkheid te openen, dat de Algemeene Rekenkamer zal bestaan uit een iid. Ook in de procedure van grond wetswijziging wenscht men geen verandering aan te brengen. Het ministerschap en het kamer lidschap wil men onvereenigbaar verklaren, maar tevens wil men bepalen, dat een minister, bij een verkiezing tot lid der Staten-Ge- neraal gekozen, ten hoogste drie maanden na zijn toelating het ambt van minister en het lidmaat schap der Staten Generaal ver eenigen kan. De commissie acht invoering van het ambt van staatssecretaris, lid van het ministerie, niet wen- schelijk. H. M. de Koningin bezoekt concours hippique. Zaterdagmiddag heeft H.M. de Koningin een bezoek gebracht aan net internationale concours-hip- pique te Amsterdam. H. M. de Koningin was daartoe per auto van Het Loo gekomen. Na een kort verblijf in het paleis op den Dam is de Koningin met klein gevolg naar het Stadion gereden, ter bijwoning van het concours- hippique. H. M. werd bij aan komst in het Stadion luide toe gejuicht. Het bezoek aan de noofdstad duurde slechts kort. Kroonprins Bondewfln to Xoordwjjk. Zateidag is het 5-jarig Belgische prinsje Boudewijn te Noordwijk aangekomen, om aldaar eenige weken vacantie door te brengen ten huize van burgemeester v. d. Mortel. Zooals bekend hebben de kinderen van koning Leopold ook vorig jaar eenige weken te Noordwijk vertoefd, om beter be kend te raken met de Nederland- sche taal. Het is nog niet bekend, ot zijn zusje ook zal komen. Een gedeelte van het paviljoen aan den boulevard is weer ais speel plaats ingericht voor het jonge prinsje en zijn speelkameraadjes. Het prinsje wordt begeleidt door zijn Nederlandsche gouvernante, rnej. de Jonge, die ook in de villa van burgemeester v. d. Mortel haar intrek genomen heeft. (Wordt vervolgd.) AXELSCHE ie*»'*) COURANT 19) Nadat zij in gezelschap van den havenmeester geluncht hadden, maak ten zij een kleine rondvlucht van een half uur. En toen ze weer geland waren, stond Bruynse bij het restaurant en wachtte hen op. Hij noodigde hen uit een kop thee te drinken buiten op het stampvolle terras. Toen ze goed en wel saten, begon hij vol enthou siasme over nachiviuchten te praten. Lucie onderdrukte met kracht een huivering. Dat ontbrak er nog maar aar, dat Fokke 's nachts zou vliegen, dan had zij heeiemaal geen rust meer. Eh terwijl ze zwijgend luisterde, dachi ze wanhopig: Welke schrijver had gezegd, dat een beminde man een gevangene is Speelde zij dan voor cipier Onwillekeurig liet zij Fokke's arm, die zij even had gegrepen, los en dwong zich om opnieuw naar het gesprek der beide mannen te luisteren. Zij spraken over B ériot, de eerste, die over Het Kanaal vloog. Precies 25 jaar geleden, zeide Bruynse, in casseerde Bériot in Londen duizend pond voor die recordvlucht. Kom daar nu eens om. We vliegen nu twee, Viermaal per etmaal over Het Kanaal en iedereen vindt dit heel gewoon. Hij was toch een kraan, bewon derde Fokke, stel je voor met zuik ten machine als de zijne toentertijd. Daarbij hebben wij het toch voor een goed deel aan hem te danken, dat wij «u zoo veilig kunnen vliegen De havenmeester knikte. Laalst heeft B ériot nog eens iets van zich laten huoren, vertelde hfj. —Deoud- vlieger meende, dat als de gewichtigste post in onze gecompliceerde bereke ningen altijd wilde sluiten en het weer ons geen parten speelt, wij dan een geregelde vliegverbinding om de aarde Kunnen instellen. Fokke knikteen Bruynse ging voort - Miar op geen enkel gebied is de tnensch en zijn werktuig zulk een speelbal van de nog ondoorzochte en lang niet overwonnen natuurkrachten ais in de lucht. Hij zweeg even en Fokke wierp een snellen blik op Lucie. Zij was neel bleek gewoiden en haar oogen schitterden vreemd, maar zij beant woordde den blik van haar man niet. Zij zat daar maar stil met haar handen Krampachtig om de leuning van haar stoel geslagen. Fokke legde een oogen- blik zijn hand op de hare. Bruynse praatte verder. Op den grond heeft men allerlei middelen ge vonden om zich tegen de natuurkrach ten te beschermen, men bouwt dam men, dwingt rivieren en stroomen in steenen beddingen, bouwt onverwoest bare spoorwegen en kolossale bruggen en dempt zelfs een zee, voor de gene pen heeft men geraffineerde radio-ver bindingen en inrichtingen uitgevonden, die het mogelijk maken ook in nacht en nevel, storm en onweer veilig te varen. Ja, maar, viel Fokke hem heftig in üe rede dit alles is ook niet in vijf en twintig jacen tot stand gekomen, het heeft eeuwen geduurd eer men xonver was. Toegegeven, xelde de^ ander, m maar nu hebben we tpch-al deze uitvindingen eb ondanks al deze voor uitgang en ondanks de training der vliegers is het ons met mogen gelukken de luchtvaart onafhankelijk van het weer te maken, in principe is het vliegen heden ten dage met moeilijker en gevaarlijker dan het autorijden. Toch kunnen wij feitelijk slechts de oeste resultaten verkrijgen ais de weersverhuudingen gunsug zijn, hoe wel de uit den aard der zaak aan de aarde gebonden machines tamelijk onafhankelijk zijn. Lucie lachte even. Ik vind uw beschouwing tamelijk komiek vooreen man van het vak, zeide zij. Ik dacht, dat de vliegtechniek volmaakt was. Zoo volmaakt, als het mensche- lijkerwijze gesproken, mogelijk is,ant woordde Bruynse, terwijl hij kleurde. Fokke nam snel het woord. Be halve dan wat de weersgesteldheid betref», zeide hij, ligt onze toekomst toch in de lucht. Er zullen natuurlijk menschen zijn, die hieraan niet willen gelooven en dadelijk over de ongeluk ken zullen spreken, die helaas nog voorkomen, maar die zijn onvermij delijk, elke nieuwe uitvinding heeft haar slachtoffers geëischt. Hoe hebben de menschen mei om B ériot gelachen, toen hij 25 Jaar geleden hetzelfde zeide n welke resultaten zijn er in dien tusschentijd niet bereikt. Wij hebben de wereld in vogelvlucht leeren be kijken. Ach, ik weet nog heel goed, welk een sensatie mij bq mqn eerste vlucht overviel, toen ik, om zoo te iiggen, de wereld uit de vierde de fensie zag en er kon mq soms een verlangen overvallen om iets naar beneden te gooien om te zien of ik Jiet werkelijk watt die rloog, Wat een fantasie had Ik in die dagen en hoe werkte m|n veibjetding! Fokke staarde glimlachend voor zich uit en boog het hoofd achterover om naar de blauwe lucht te staren waar de kleine toestellen met de instructeurs en de leerlingen rondvlogen. Hel was heerlijk, zeide hij, onbegrijpelijk heerlijk. De havenmeester glimlachte, Uw man is een dichter, zeide hij tot Lucie. Zij zat daar met haar starren glimiach en had zich nog nooit zoo eenzaam, zoo overcompleet gevoeld als in dit oogenblik. Je vergeet nog iets in je schoon- heidsenthousiasme, begon Bi uynse op nieuw, namelqk. dat een sterke luchtmacht een veilige beschutting is voor een land. Er vloog een schaduw over Fokke's verheerlijkt gezicht. Hij zuchtte. J immer, dat alles wat mooi is, tegen woordig omgezet wordt in oorlogs techniek, zeide hq heftig. De ander haalde de schouders op. Wat wil idealisme is een vei» ouderd woord en daarmee komen we in de tegenwoordige wereld niet ver. Laten we intuszehen hopen, dat wij nooit de ware beteekenis van een dergelijken vernietiginesoorlog zullen leeren kennen, zeide hq. We heb ben er iets van gezien in den laaisien wereldoorlog en dat was al meer aan genoeg, Vroeger waren het de lanc- en de zeemacht, die den vrede be vochten, heden zal het de luchtmacht zqn, die evenwel een oorlog reeds in ae kiem onmogelijk zal maken. Daarom moest ledereen leeren vliegen, ook al wordt hq geen piloot, enkel maar om klaar te kunnen staan als het hoodig i«. Bq deze woorden boog hq gchter- over in zqn stoel en glimlachte vaag terwijl sq vervolgde: |n de toe komst zuilen er ontelbare hangars over de geheele wereld zqn, hei geheele verkeer zal door de lucht gaan. Er zullen lucnt-iaxie's en luchi-iouring- cars zqn en besieldiensteH en zieken- machmes, om ernstige pat ënten van tiet eene werelddeel naar hei andere te brengen, alles, alles zal zich In de lucht afspelen en een enkele maal zullen we dan eens op de aarde wonen en ongeduldig omho<_g staren totdat we weer kunnen opstqgen, naar het licht. O, niemand kan zich nu nog voorstellen hoe dat zal zgn Fokke lachie. met zq» jongen, vroo- Iqken lach. Beste B uynse, je fan tasie gaat op den loop. Je verweet mq idealisme, maar ik merk, dat je zelf tien maal erger bent. Maar is het alles dan geen won der vroeg Bruynse met een licht fronsen van zqn donkere wenkbrauwen, Ja. antwoordde Fokke en er was eth t x.atisch licht in zqn oogen, ja en wq mogen dankbaar zqn dat wfl ons leven daaraan kunnen wqden. Een poos zwegen de mannen ieder in hun eigen gedachte verdiept. Een zaam en vreemd verloren zat Lucie in haar stoel en dacht na, Wat waren die mannen gek. Waarschijn- Iqk zal de mensch wel nooit zulk een mach! gegeven worden. De aarde was zqn woontliats, de aarde en men moest haar bewonen en bewerken maar de hemd, neen, die kwam Uier, ve 1 i iter, en voor velen misschien wel nooit.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 1