Stoom bootdienst op de Wester-Sclielde Allerlei. Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegr-Maatschappij. ■4 ■2 ■4 M 1 D D E L E rsr 1ST VERVOER Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel—Terneuzen Breskeas. VL1SSIN «EN—ROOSENDAAL. ■12 lï ■2 ■2 ABto-Omnibuadleost AxelHulst. SPOORWEG MECHELEN-TEBNEUZEN. Spoorweg Ter NeuzenGeut. Van af 5 October 1935 tot nadere aankondiging. Neuzen—Hoedekenskerke Hoedekenskerke—Neuzen. Walzoorden—Hansweert—Krniningen. Krniningen—HansweertWalzoorden. Breskens—Vlissingen. 7,47 7.46 7 55 Is een kikker een tIscIi Wat ia een kikvorsch De beantwoording "an deze vraag heeft de rechtbank te Be- sar£>n (Fr.) heel wat hoofdbrekens gekost. Eenige menschen beweer den, dat een kikker een visch was, anderen weer niet. Wat was het geval Een ze kere Cholley was 's naehts ïd de modder van een vijver kikkers gaan zoeken. Reeds had hij er al 5 buitgemaakt, toen een veld wachter hem bekeurde wegens het visschen zonder toestemming in particulier vischwater. Voor het gerecht zeide Cholley Ik was niet aao het visschen. Een kikvorsch is geen visch. Bet is een gewoon dier, dat in de modder leeft. De rechter was het hiermee niet eens Alle beesten, die in het water leven zyn visschen, zoo zeide hij, een kikker heeft inderdaad pooten en kan daarom van wetenschappelijk standpunt beebouwd misschien een gewoon beest en geen visch zyn, de wet keDt echter deze onderscheiding niet. Cholley werd dan ook tot 6 dagen hechtenis veroordeeld, doeh de maD ging tegen deze beslissing in hooger beroep. Zijn advocaat, gewapend met verschillende officiëele verklarin gen van dierkundigen bepleitte meer dan een balf uur lang, dat kikvorscben vangen geen vis schen is. Daarop volgde de uitspraak van den rechter: De kikvorsch, zoo sprak hij, is noch een visch, noch een huisdier. Volgens de wet is echter de kikvorsch niet het eigendom van dengene op wiens grondgebied hij wordt aan getroffen. In tegenstelling met visschen, mogen deze dieren zoo doende door iedereen worden ge vangen en is dit niet strafbaar. Cholley werd dan ook vrijge sproken. Of hiermede thans ge heel vaststaat wat eigenlijk een kikker is Melken bfl de radio. Een boer te Walsgrave-on- S'owe melkt zijn koeien bij de radio. De man is een zeer mo- De eigenaar van dit been vond het „zonde van 't geld" om tijdig de remmen van zijn auto te laten nazien derne boer en gebruikt machines voor het melken, die nogal wat geraas maken, wat zoowel de boeien als de melkers hinderde. Hij heeft toen een proef genomen met het plaatsen van een radio- gramofoontocstel in den stal. Het bleek, dat geschikte muziek de koeien veel rustiger maakte. Men moet echter bij de keuze van de muziek zorgvuldig te werk gaan, een fel rbythme, diverse zang stemmen, dierengeluiden hebben een onrustigen invloed op de koeien. Zij blijken echter verzot op walsen. Aadeie dansmuziek daarentegen maakt hen weer on rustig. De boer heeft na een contract met een gramofoorfirma om hem elke week eenige nieuwe platen, in hoofdzaak walsen te zenden. Niet, dat de oude platen dan al zijn afgedraaid, maar men moet ook denken om de melkers, die tweemaal per dag de muziek moeten hooren en die men das niet altyd hetzelfde kan voor zetten. Hoornen drinken alcohol. In de nabijheid van Agoulème heeft onlangs een botsing tussehen twee vraohtauto's plaats gehad. Eén der voertuigen vervoerde een lading brandewyn in tasten. Door de botsing braken verschil lende vaten, terwijl de inhoud over den weg stroomde. Dit ge beurde in een boschrijke streek. Door tot dusver onbekende oor zaak ontstond dezer dagen brand op de plaats waar het ongeluk gebeurd was. De gevolgen waren echter vérstrekkender, dan men aanvankelijk verwacht had. Het vour, dat eenigen tyd smeulen bleef, laaide plotseling met ver nieuwde kracht op en greep zoo snel om zich heen, dat aan blus- schen niet meer te denken viel. Tientallen hectaren bosch stonden in brand en slechts door ylings omkappen van een groot aantal boomen wist men tijdig uitbrei ding te voorkomen. Bij bet in gestelde onderzoek bleek, dat de wortels der boomen alle brande wijn opgezogeD hadden, zoodat bet hout >alcoholhoudend« ge worden was. o Briesch. Axel Zaam slag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K loesterz. W alsoordeu 6 7 42 1126 2 32 5 42 6 05 7 47 1131 2 37 6 47 6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 6 38 8 16 12 09 3 11 6 19 6 45 8 22 1216 3 18 6 28 6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 7 8 40 12 32 3 35 6 41 7 10 8 50 12 42 3 45 6 45 T Walsoorden 7 16 11 10 210 5 36 6 65 ft Kloosterz. 7 20 11 15 216 6 40 7- ft Groenendijk 7 25 1120 2 20 5 44 7 05 ft Hengstdijk 7 85 11 30 2 30 5 49 715 ff Rapenburg 746 11 40 2 40 5 60 7 25 ft Zaamslag 810 11 56 3 01 6 10 7 41 ft Axel 8 26 12 15 3 19 6 30 8- a Driesch. 811 12 20 3 24 6 35 8 05 T Driesch. 5 16 7 42 11 26 2 32 5 42 Axel 5 20 7 47 11 31 2 3 6 47 t» Zaamslag 5 40 8 03 11 57 2 58 6 09 a Neuzen 6b5 8 2« 12 22 3 22 6 38 V Neuzen 6 10 9 05 12 45 4 20 7 10 V Hoek 6 20 916 12 c 5 4 30 7 20 V Philippine 6 26 9 32 1 12 4 43 7 39 Pvramide 6 57 9 64 13» 6 08 7 59 Biervliet 7 06 10 03 143 5 17 0 T Hnnfdol aat 7 12 10 09 1 49 5 23 0 - a Breskens 7 32 lt 30 1 10 5 43 0 - Breskens Hoofdplaat Biervliet Pvramide 6 15 Philippine 6 37 Hoek C 47 Neuzen 7 02 Neuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 Driesch. 8 31 8 30 8 60 9- 9 1! 9 32 9 42 9 67 1130 1) 56 1215 12 20 1210 12 25 12 35 12 47 112 1 22 1 37 2 50 8 01 3 19 8 24 3 45 4 410 4 21 4 43 4 63 5 08 6 40 6 10 6 80 6 35 6 26 6 a 6 55 7 08 7 39 7 49 8 04 8 05 8 85 8 55 9 Drie Schouwen Westdorpe Bas van Gent Philippine Pvramide Pyramide (bu»> IJzendpke IJzendijke S<-h«.or<dijke Breskens 5 "5 6 40 6 10 6 36 6 55 6 57 7 08 7 36 7 5'» 0 00 AielSas van Gent- 25 6 36 Uzendflke—Breskens. 832 1222 8 47 12 37 910 1251 9 32 9 52 9 54 10' 2 1003 10 4 10 30 1 12 1 2 1 34 144 146 2 2 10 40 20 43 06 7 17 40 55 25 661 7 16 73 7 59 8 01 8 15 8 35 8 49 0 00 v Breskens Schoondijks a TJnondijke v trim a Pyramide V Philippine Sas van Gent Westdorpe a Drie Schouwen a Axel 0 6 25 6 40 6- 6 12 6 16 6 37 7 03 8 30 8 23 8 87 9- 9 10 9 i 9 35 10 45 7 20 1105 7 40 11 26 7 46 11 30 1210 12 26 12 '6 12 87 1245 12 7 115 1 65 210 2 30 2 36 8 45 2 50 3 05 4 09 419 4 2) 4 45 5 08 5 20 5 '0 5 46 6 25 6 22 6 :i7 6 55 7 05 7 06 7 40 806 8 20 8 40 0- Autobnsdlensten St. JansteenHulst— Walzoorden t.t. a a a 745 TWalz. 715905 9401110120 355 536 650 840 750 v Hulst 755 94510201150 2—435 810 730 920 830 a StJanst 8— 950 10251165 205 440 735 f naar St. Jansteen. Rijdt allleen op Zondag. a a vSt. Janst. t 8101-201225 305 445 605 vHiust 630815 1025 1230 310 460 611 aWalz. 710 85511— 110 350 530 645 f Op tijdig verzoek van of Op t: dig erzoek zal er gestopt worden op de stopplaatse» die zijn aangegeven door een trambus-haltebo d. a Aleen op werkdatren. Vlissingen a6 39 aS 15 7 34 b9 10 10 33 all 25 1 32 4 25 6 38 7 04 7 46 Middelburg ■6 47 a6 25 7 43 b9 20 10 41 all 36 1 42 445 7 13 7 66 Goes ■6 09 »6 58 8(2 b9 50 11 18 2 02 4 64 7 82 8 27 Kru'"ingen ■6 21 «7 14 8 15 blO 08 11 al 2 26 2 '5 511 7 45 8 44 Bergen op Zoom aC 49 a7 51 8 39 blO 47 11 37 al 05 2 40 5 45 ca 8 09 9 21 Roosendaal a7i>2 aS 09 8 52 bil 04 11 60 a! 23 2 58 6 02 6 35 8 22 9 39 Roosendaal a7 0$ ■86 9 06 11 11 12 19 al 36 3 6 20 6 46 8 29 9 47 Rotterdam beurs ■8 0» ■9 22 10 22 12 22 1 22 52 »4 22 7 22 7 62 9 25 10 43 Rotterdam D. P. ■8 09 a 26 100) 12 27 1 26 56 3 52 7 26 7 41 9 31 10 49 Den Haag H.S. 8 40 9 62 10 32 12 62 1 62 3 22 4 22 7 52 8 06 10 02 11 22 Haarlem 9 17 10 27 1127 1 27 2 27 3 57 4 57 8 27 6 48 10 44 11 57 Amsterdam G.8. 9 34 10 44 1124 1 44 2 44 4 14 5 14 8 44 9 07 11 04 32 0 14 Roosendaal 7 07 9- 11 14 12 1 28 3 12 616 6 39 8 9 50 Breda 7 27 9 20 11 46 12 20 2 02 3 32 6 35 6 50 8 62 10 10 's Hertogenbosch 816 10 09 12 52 1 02 a2 66 4 21 7 1» 7 40 9 40 10 58 Utrecht C.S. 916 10 53 1 53 1 53 3 63 5 08 8 57 8 53 10 27 cll 49 Nijmegen 9- 1102 2 03 U b 04 8 06 8 18 10 4 i CU 41 Arnhem 9 27 1131 81 56 5 81 31 8 42 11 12 cO 02 V Arnhem Nijmegen aUtrecht C.S. 's Hertogen bosch Breda Roosendaal y Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs v Roosendaal Roosendaal Berge" op Zeem Kruin'ngen Middelburg a VHaaingen 7- 7 26 7 32 8 18 9 05 9 25 7 50 6 09 7 59 8 21 8 28 9 24 «9 30 a 9 45 ■10 12 •10 25 •li «4 1052 Alleen op werkdag jn b 8 26 8 48 8 35 9 30 1017 10 37 7 45 8 91 8 f6 921 9 28 10 f9 10 S4 11 09 1183 1147 12 07 1215 Zondags 9 31 9 57 10 11 11 03 1143 12 08 9 15 931 10 06 1941 10 37 11 38 12 6 ■12 31 ■12 69 •1 05 23 8 1131 11 57 12 11 1 147 2 07 1146 12 01 12 86 163 197 2 16 2 18 3 33 8 06 8 24 8 44 3 52 33 67 59 42 24 44 15 81 06 145 2 01 2 36 3 04 2 02 2 61 3 11 ■4 a4 47 a6 09 2*5 3 01 3 86 4 OH 4 07 ■5 11 ■616 ■5 31 ■5 55 ■6 09 ■6 29 ■6 37 ■4 81 4 57 4 69 5 44 6 24 644 10 minuten vroeger. 8 66 4 - ab 16 c6 53 415 a5 31 c7 12 4 49 a5 55 c7 47 6 02 a6 09 "8 06 6 21 a6 29 c8 6 5 28 a6 37 c8 44 e Alleen op Zon- en Feestdagen. ■6 32 ■6 57 7 11 8- 8 47 9 07 6 46 7 01 7 a6 8 03 8 07 9 04 9 12 9 27 9 57 10 10 10 28 10 35 8 31 8 57 8 56 9 45 10 26 10 46 8 15 8 81 9 06 9 33 9 37 10 45 16 57 11 11 11 87 11 49 0 09 616 v. Sluiskil Axel, Wed. GiDjaase ti Hulst, Station Alleen op werkdagen. U yt Hulst, Station Axel wsd, Gili^amse 6 39 6 46 11 15 -1215 Sluiskil 6 30 2 80 (30 9 45 3 50 7 30 1B- 745 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicelaas v St. Nic. n. Antw. r Antwerpen a St. Nie. n. Mech. aVlech len r Mechelen a Brussel 6 15 10 6 24 11 6 33 11 6 41 11 6 53 11 713 11 7 2012 8 00 12 8 18 12 9 10 1 9 15 1 9 31 1 59 2 04 06 2 13 14 2 21 21 2 29 33 2 40 40 2 8 04 3 32 9 4 02 09 3 06 07 4 03 15 4 15 31 431 6 02a 5 1' a 5 21a 5 28a 5 42a 6 58a 6 09 6 44 6 0>a 7 ©2a 7 15 731 6 50b 6 5*b 7 OSb 7 14b 7 24b 7 44b 75 8 23 7 18b 8 43b 9 15 931 v Brussel 6 CO 10 00 1 20 6 CO a MecheleB 6 !5 10 -5 1 36 6 15 T Mechelen 6 20 10 27 1 67 6 22 a St. Nic. v. Meeh. 7 16 11 28 2 56 7 21 T Antw. n. St. Nic. (43 11 «9 2 12 7 15 a St. Nic. v. Antw. 7 17 12 03 2 50 7 45 v St. Nic n. Tem. 7 25 12 06 3 12 7 41 Huls» 8 20 1 03 4 - 8 44 ff Kijkuit 8 27 1 11 4 03 8 53 ff Axel 8 86 1 19 4 16 9 ff Sluiskil 8 46 1 28 25 9 09 a Ter Nenzen 8 53 187 4 24 917 a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen. Neuzen 6 50 Sluiskil 6 59 Sluiskil Brug 7 03 Philippine 7 07 Sas van Geut 7 20 a Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. ff If a Brussel 7 06 7 2411 01 8 06 11 42 8 12 11 51 8 56 12 55 8 50a 12 25 8 59 12 34 9 03a 12 31 9 07a 12 42 9 20a 12 65 9 05a 12 40 649 649 663 657 610 656 610 12 54b 1315 1 47b 6 55 161b 7Cr 2 56b 768 v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Gnnt Dp. a Selzaete v Selzaete Sat van Gent Philippine Sluiskilbmg Sluiskil Ter Neuzen 7 21 10 53 8 60 e7 22 8 16 11 35 4 54 e7 66 (26 8 29 1201 5 07 8 80 6 42 8 42 12 19 5 21 8 44 7 22 9 18 12 58 5 59 9 25 7 30 ■9 21 1 56 20 9 30a 8 - ■9 61 1 30 b6 60 10-a 8 08 »9 59 1 3* b6 58 10 09a 812a 10 03 1 42 b7 02 10 iSa 8 16a 0 07 146 b 06 !0 16a 82 a 1015 1 64 b7 14 10 24a a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid) Wegens imoering van den zomertijd in België ertrekken de treinen op de Hollandsche stations van de lijn Meche'en Terneuzen en Terneuzen - Gent een uur Toeger. W erkdagen. Neuzen—Borcseien—Vlisaiiigen. Vertrek boot van Neuzen vi Borsselen Aankomst te Ylissingen v Vertrek trein van Vlissingen Vlissingen— Aankomst trein te Vlissingen Verirek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen 7,20 7,40 9,50 9,20 10,80 10,50 12,- 1,32 2.— 2,20 3,30 9,06 BorsselenNeuzen. 5,48 c9 9,20 10,30 4,40 6- 6,10 4,25 5,15 7,04 Vertrek boot van Nenzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen Aans uitiig op vertrekkende tram. 7,10 12.10 12,15 12,44 12.19 1,10 2,30 3,52 4 4,20 6,30 6,40 9,40 7,25 10,25 8,112 11, 8,04 11,47 treinen te Goes 2,50 5,40 12.55 3,35 6,25 2.02 4,64 7,82 4,15 7,07 lOpO mat autobussen en 8,05 1,60 0- Zondagen vm 10.30 an. 7.40 19.60 8— 12,— 9.19 nm. 1.31 6.28 vm. 9 nm. 6.10 9.29 6.80 10.30 7.40 vm Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,28 11,46 3,23 6 07 9 08 Vlissingen 8,— 9,48 12,04 L69 6T2 A25 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,06 3,50 6 60 8 55 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,35 VU 9^40 Asns uiting vnn te Goes aankomende treinen met autobussen én tram. boet van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,26 3,56 5 40 6,60 8 45 ist te Hansweert 7,50 9,4011,66 van Hansweert 7,65 9,4512,05 ist te Krniningen 8,06 9,55 12,15 trein naar Roosendaal 8,15 10,08 12,26 Vlissingen 10.1212,52 Deze bns rijdt alleen, als er passagiers van de boot Vertrek Aankei V ertrek Aankoi V ertrek 1,55 4,25 6 10 7,.0 9 16 2.4,25 7,26 2 20* 2,10 4,35 7,55 9 30* 2,15 5,11 7,4 3,06 4.43 7,51 9 57 »«u. Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 12 11,33 3,06 4,49 5,66 7,51 VTiwingen 6,21 8,1519 0» 19,26 2,15 0.—5,11 7,45 Vertrek van Krniningen 6,25 8,18 10 16 12,80 3,10 4 50 6,— 7 65 Aankomst te Hansweert 6,36 3,28 19 25 12,40 8,20 6,— 6.10 fi',06 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,35 12,45 3,20 5 05 6,15 8.0c Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,05 1,15 3,50 5 36 6,45 8,35 VlieringenBreskens. Aank. tr. Vlissingen 719 848 1052 1145 1215 1244 130 852 528 637 741 863 Vertr. boot Vlissmgec 615 '46 9— 1016 1130 124d 2— 815 4 0 545 7— 9 Aank. boot Breskeur 640 8l0 9&6 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 925 Vertr. boot Breskens 656 815 93' 1046 1200 116 230 345 5— 615 780 93' Aankomst Vlissingen 720 «40 956 110 1226 140 2 -5410 526 64 766 956 Vertr. trein Vllasingen 734 906 9201032 U8b 18? 425 616 648 704 «40 rat. 6.40 ni 7 26 1,02 9.02 8,59 ei 8- 9,85 1,020 5 40 6,25 7,32 7,07 1. 8,03 8,95 8,56 9,40 7 20 7.i0 7 56 8,06 8,16 8,43 1,25 6,50 8,45 1.56 7,90 9,15 2,- 7,25 9,20» 2,16 7,35 9,3C* 9,16 7,45 3 09 7,47 9,57 9,40 7,10 8,41 8,16 8.50 9- ",05 9,85 3.C6 215 3,10 3,20 3,20 3.50 8.05 8.06 8.36 948 114512151244 528 746 10— 2— 645 725 810 1626 296 610 750 895 1046 8*0 1110 910 846 «15 8— 410 640 825 448 540 720 Die»8lï8geMag op iea Kerstdag, Nieuwjaarsdag an 2ea Pauehdag aio ey werkdagen,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 4