Stoom bootdienst op de Wester-Sclielde
Allerlei.
Zeeuwsch-
Vlaamsche Tramwegr-Maatschappij.
■4
■2
■4
M 1 D D E L E rsr
1ST VERVOER
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel—Terneuzen
Breskeas.
VL1SSIN «EN—ROOSENDAAL.
■12
lï
■2
■2
ABto-Omnibuadleost AxelHulst.
SPOORWEG MECHELEN-TEBNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGeut.
Van af 5 October 1935 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Hoedekenskerke
Hoedekenskerke—Neuzen.
Walzoorden—Hansweert—Krniningen.
Krniningen—HansweertWalzoorden.
Breskens—Vlissingen.
7,47
7.46
7 55
Is een kikker een tIscIi
Wat ia een kikvorsch
De beantwoording "an deze
vraag heeft de rechtbank te Be-
sar£>n (Fr.) heel wat hoofdbrekens
gekost. Eenige menschen beweer
den, dat een kikker een visch
was, anderen weer niet.
Wat was het geval Een ze
kere Cholley was 's naehts ïd de
modder van een vijver kikkers
gaan zoeken. Reeds had hij er
al 5 buitgemaakt, toen een veld
wachter hem bekeurde wegens
het visschen zonder toestemming
in particulier vischwater.
Voor het gerecht zeide Cholley
Ik was niet aao het visschen.
Een kikvorsch is geen visch. Bet
is een gewoon dier, dat in de
modder leeft.
De rechter was het hiermee
niet eens Alle beesten, die
in het water leven zyn visschen,
zoo zeide hij, een kikker heeft
inderdaad pooten en kan daarom
van wetenschappelijk standpunt
beebouwd misschien een gewoon
beest en geen visch zyn, de wet
keDt echter deze onderscheiding
niet.
Cholley werd dan ook tot 6
dagen hechtenis veroordeeld, doeh
de maD ging tegen deze beslissing
in hooger beroep.
Zijn advocaat, gewapend met
verschillende officiëele verklarin
gen van dierkundigen bepleitte
meer dan een balf uur lang, dat
kikvorscben vangen geen vis
schen is.
Daarop volgde de uitspraak van
den rechter: De kikvorsch,
zoo sprak hij, is noch een visch,
noch een huisdier. Volgens de
wet is echter de kikvorsch niet
het eigendom van dengene op
wiens grondgebied hij wordt aan
getroffen. In tegenstelling met
visschen, mogen deze dieren zoo
doende door iedereen worden ge
vangen en is dit niet strafbaar.
Cholley werd dan ook vrijge
sproken. Of hiermede thans ge
heel vaststaat wat eigenlijk een
kikker is
Melken bfl de radio.
Een boer te Walsgrave-on-
S'owe melkt zijn koeien bij de
radio. De man is een zeer mo-
De eigenaar van dit been vond
het „zonde van 't geld"
om tijdig de remmen van
zijn auto te laten nazien
derne boer en gebruikt machines
voor het melken, die nogal wat
geraas maken, wat zoowel de
boeien als de melkers hinderde.
Hij heeft toen een proef genomen
met het plaatsen van een radio-
gramofoontocstel in den stal. Het
bleek, dat geschikte muziek de
koeien veel rustiger maakte. Men
moet echter bij de keuze van de
muziek zorgvuldig te werk gaan,
een fel rbythme, diverse zang
stemmen, dierengeluiden hebben
een onrustigen invloed op de
koeien. Zij blijken echter verzot
op walsen. Aadeie dansmuziek
daarentegen maakt hen weer on
rustig. De boer heeft na een
contract met een gramofoorfirma
om hem elke week eenige nieuwe
platen, in hoofdzaak walsen te
zenden. Niet, dat de oude platen
dan al zijn afgedraaid, maar men
moet ook denken om de melkers,
die tweemaal per dag de muziek
moeten hooren en die men das
niet altyd hetzelfde kan voor
zetten.
Hoornen drinken alcohol.
In de nabijheid van Agoulème
heeft onlangs een botsing tussehen
twee vraohtauto's plaats gehad.
Eén der voertuigen vervoerde
een lading brandewyn in tasten.
Door de botsing braken verschil
lende vaten, terwijl de inhoud
over den weg stroomde. Dit ge
beurde in een boschrijke streek.
Door tot dusver onbekende oor
zaak ontstond dezer dagen brand
op de plaats waar het ongeluk
gebeurd was. De gevolgen waren
echter vérstrekkender, dan men
aanvankelijk verwacht had. Het
vour, dat eenigen tyd smeulen
bleef, laaide plotseling met ver
nieuwde kracht op en greep zoo
snel om zich heen, dat aan blus-
schen niet meer te denken viel.
Tientallen hectaren bosch stonden
in brand en slechts door ylings
omkappen van een groot aantal
boomen wist men tijdig uitbrei
ding te voorkomen. Bij bet in
gestelde onderzoek bleek, dat de
wortels der boomen alle brande
wijn opgezogeD hadden, zoodat
bet hout >alcoholhoudend« ge
worden was.
o
Briesch.
Axel
Zaam slag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K loesterz.
W alsoordeu
6
7 42
1126
2 32
5 42
6 05
7 47
1131
2 37
6 47
6 26
8 03
11 57
2 59
6 09
6 38
8 16
12 09
3 11
6 19
6 45
8 22
1216
3 18
6 28
6 55
8 32
12 26
3 28
6 36
7
8 40
12 32
3 35
6 41
7 10
8 50
12 42
3 45
6 45
T
Walsoorden
7 16
11 10
210
5 36
6 65
ft
Kloosterz.
7 20
11 15
216
6 40
7-
ft
Groenendijk
7 25
1120
2 20
5 44
7 05
ft
Hengstdijk
7 85
11 30
2 30
5 49
715
ff
Rapenburg
746
11 40
2 40
5 60
7 25
ft
Zaamslag
810
11 56
3 01
6 10
7 41
ft
Axel
8 26
12 15
3 19
6 30
8-
a
Driesch.
811
12 20
3 24
6 35
8 05
T
Driesch.
5 16
7 42
11 26 2 32 5 42
Axel
5 20
7 47
11 31 2 3 6 47
t»
Zaamslag
5 40
8 03
11 57 2 58 6 09
a
Neuzen
6b5
8 2«
12 22 3 22 6 38
V
Neuzen
6 10
9 05
12 45 4 20 7 10
V
Hoek
6 20
916
12 c 5 4 30 7 20
V
Philippine
6 26
9 32
1 12 4 43 7 39
Pvramide
6 57
9 64
13» 6 08 7 59
Biervliet
7 06
10 03
143 5 17 0
T
Hnnfdol aat
7 12
10 09
1 49 5 23 0 -
a
Breskens
7 32
lt 30
1 10 5 43 0 -
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pvramide 6 15
Philippine 6 37
Hoek C 47
Neuzen 7 02
Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
Driesch. 8 31
8 30
8 60
9-
9 1!
9 32
9 42
9 67
1130
1) 56
1215
12 20
1210
12 25
12 35
12 47
112
1 22
1 37
2 50
8 01
3 19
8 24
3 45
4
410
4 21
4 43
4 63
5 08
6 40
6 10
6 80
6 35
6 26
6 a
6 55
7 08
7 39
7 49
8 04
8 05
8 85
8 55
9
Drie Schouwen
Westdorpe
Bas van Gent
Philippine
Pvramide
Pyramide (bu»>
IJzendpke
IJzendijke
S<-h«.or<dijke
Breskens
5 "5
6 40
6 10
6 36
6 55
6 57
7 08
7 36
7 5'»
0 00
AielSas van Gent-
25 6 36
Uzendflke—Breskens.
832 1222
8 47 12 37
910 1251
9 32
9 52
9 54
10' 2
1003
10 4
10 30
1 12
1 2
1 34
144
146
2
2 10
40
20
43
06
7
17
40
55
25
661
7 16
73
7 59
8 01
8 15
8 35
8 49
0 00
v Breskens
Schoondijks
a TJnondijke
v trim
a Pyramide
V
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
a Drie Schouwen
a Axel
0
6 25
6 40
6-
6 12
6 16
6 37
7 03
8 30
8 23
8 87
9-
9 10
9 i
9 35
10 45
7 20 1105
7 40 11 26
7 46 11 30
1210
12 26
12 '6
12 87
1245
12 7
115
1 65
210
2 30
2 36
8 45
2 50
3 05
4 09
419
4 2)
4 45
5 08
5 20
5 '0
5 46
6 25
6 22
6 :i7
6 55
7 05
7 06
7 40
806
8 20
8 40
0-
Autobnsdlensten St. JansteenHulst— Walzoorden t.t.
a a a
745 TWalz. 715905 9401110120 355 536 650 840
750 v Hulst 755 94510201150 2—435 810 730 920
830 a StJanst 8— 950 10251165 205 440 735 f
naar St. Jansteen. Rijdt allleen op Zondag.
a a
vSt. Janst. t 8101-201225 305 445 605
vHiust 630815 1025 1230 310 460 611
aWalz. 710 85511— 110 350 530 645
f Op tijdig verzoek van of
Op t: dig erzoek zal er gestopt worden op de stopplaatse» die zijn aangegeven door een
trambus-haltebo d. a Aleen op werkdatren.
Vlissingen
a6 39
aS 15
7 34
b9
10
10
33
all
25
1
32
4 25
6 38
7
04
7
46
Middelburg
■6 47
a6 25
7 43
b9
20
10
41
all
36
1
42
445
7
13
7
66
Goes
■6 09
»6 58
8(2
b9
50
11
18
2
02
4 64
7
82
8
27
Kru'"ingen
■6 21
«7 14
8 15
blO
08
11
al 2
26
2
'5
511
7
45
8
44
Bergen op Zoom
aC 49
a7 51
8 39
blO
47
11
37
al
05
2
40
5 45
ca
8
09
9
21
Roosendaal
a7i>2
aS 09
8 52
bil
04
11
60
a!
23
2
58
6 02
6 35
8
22
9
39
Roosendaal
a7 0$
■86
9 06
11
11
12
19
al
36
3
6 20
6 46
8
29
9
47
Rotterdam beurs
■8 0»
■9 22
10 22
12
22
1
22
52
»4
22
7 22
7 62
9
25
10
43
Rotterdam D. P.
■8 09
a 26
100)
12
27
1
26
56
3
52
7 26
7 41
9
31
10
49
Den Haag H.S.
8 40
9 62
10 32
12
62
1
62
3
22
4
22
7 52
8 06
10
02
11
22
Haarlem
9 17
10 27
1127
1
27
2
27
3
57
4
57
8 27
6 48
10
44
11
57
Amsterdam G.8.
9 34
10 44
1124
1
44
2
44
4
14
5
14
8 44
9 07
11
04
32
0
14
Roosendaal
7 07
9-
11
14
12
1
28
3
12
616
6 39
8
9
50
Breda
7 27
9 20
11
46
12
20
2
02
3
32
6 35
6 50
8
62
10
10
's Hertogenbosch
816
10 09
12
52
1
02
a2
66
4
21
7 1»
7 40
9
40
10
58
Utrecht C.S.
916
10 53
1
53
1
53
3
63
5
08
8 57
8 53
10
27
cll
49
Nijmegen
9-
1102
2
03
U
b
04
8 06
8 18
10
4 i
CU
41
Arnhem
9 27
1131
81
56
5
81
31
8 42
11
12
cO
02
V Arnhem
Nijmegen
aUtrecht C.S.
's Hertogen bosch
Breda
Roosendaal
y Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
v Roosendaal
Roosendaal
Berge" op Zeem
Kruin'ngen
Middelburg
a VHaaingen
7-
7 26
7 32
8 18
9 05
9 25
7 50
6 09
7 59
8 21
8 28
9 24
«9 30
a 9 45
■10 12
•10 25
•li «4
1052
Alleen op werkdag jn b
8 26
8 48
8 35
9 30
1017
10 37
7 45
8 91
8 f6
921
9 28
10 f9
10 S4
11 09
1183
1147
12 07
1215
Zondags
9 31
9 57
10 11
11 03
1143
12 08
9 15
931
10 06
1941
10 37
11 38
12 6
■12 31
■12 69
•1 05
23
8
1131
11 57
12 11
1
147
2 07
1146
12 01
12 86
163
197
2 16
2 18
3 33
8 06
8 24
8 44
3 52
33
67
59
42
24
44
15
81
06
145
2 01
2 36
3 04
2 02
2 61
3 11
■4
a4 47
a6 09
2*5
3 01
3 86
4 OH
4 07
■5 11
■616
■5 31
■5 55
■6 09
■6 29
■6 37
■4 81
4 57
4 69
5 44
6 24
644
10 minuten vroeger.
8 66
4 - ab 16 c6 53
415 a5 31 c7 12
4 49 a5 55 c7 47
6 02 a6 09 "8 06
6 21 a6 29 c8 6
5 28 a6 37 c8 44
e Alleen op Zon- en Feestdagen.
■6 32
■6 57
7 11
8-
8 47
9 07
6 46
7 01
7 a6
8 03
8 07
9 04
9 12
9 27
9 57
10 10
10 28
10 35
8 31
8 57
8 56
9 45
10 26
10 46
8 15
8 81
9 06
9 33
9 37
10 45
16 57
11 11
11 87
11 49
0 09
616
v. Sluiskil
Axel, Wed. GiDjaase
ti Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
U yt Hulst, Station
Axel wsd, Gili^amse
6 39
6 46 11 15
-1215
Sluiskil
6 30 2 80 (30
9 45 3 50 7 30
1B- 745
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicelaas
v St. Nic. n. Antw.
r Antwerpen
a St. Nie. n. Mech.
aVlech len
r Mechelen
a Brussel
6 15 10
6 24 11
6 33 11
6 41 11
6 53 11
713 11
7 2012
8 00 12
8 18 12
9 10 1
9 15 1
9 31 1
59 2 04
06 2 13
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 2 8
04 3 32
9 4 02
09 3 06
07 4 03
15 4 15
31 431
6 02a
5 1' a
5 21a
5 28a
5 42a
6 58a
6 09
6 44
6 0>a
7 ©2a
7 15
731
6 50b
6 5*b
7 OSb
7 14b
7 24b
7 44b
75
8 23
7 18b
8 43b
9 15
931
v
Brussel
6 CO
10 00
1 20
6 CO
a
MecheleB
6 !5
10 -5
1 36
6 15
T
Mechelen
6 20
10 27
1 67
6 22
a
St. Nic. v. Meeh.
7 16
11 28
2 56
7 21
T
Antw. n. St. Nic.
(43
11 «9
2 12
7 15
a
St. Nic. v. Antw.
7 17
12 03
2 50
7 45
v
St. Nic n. Tem.
7 25
12 06
3 12
7 41
Huls»
8 20
1 03
4 -
8 44
ff
Kijkuit
8 27
1 11
4 03
8 53
ff
Axel
8 86
1 19
4 16
9
ff
Sluiskil
8 46
1 28
25
9 09
a
Ter Nenzen
8 53
187
4 24
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen.
Neuzen 6 50
Sluiskil 6 59
Sluiskil Brug 7 03
Philippine 7 07
Sas van Geut 7 20
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
ff If
a Brussel
7 06
7 2411 01
8 06 11 42
8 12 11 51
8 56 12 55
8 50a 12 25
8 59 12 34
9 03a 12 31
9 07a 12 42
9 20a 12 65
9 05a 12 40
649
649
663
657
610
656
610
12 54b
1315
1 47b 6 55
161b 7Cr
2 56b 768
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gnnt Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sat van Gent
Philippine
Sluiskilbmg
Sluiskil
Ter Neuzen
7 21
10 53
8 60
e7 22
8 16
11 35
4 54
e7 66
(26
8 29
1201
5 07
8 80
6 42
8 42
12 19
5 21
8 44
7 22
9 18
12 58
5 59
9 25
7 30
■9 21
1
56 20
9 30a
8 -
■9 61
1 30 b6 60
10-a
8 08
»9 59
1 3*
b6 58
10 09a
812a 10 03
1 42 b7 02
10 iSa
8 16a 0 07
146
b 06
!0 16a
82
a 1015
1 64
b7 14
10 24a
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b Alleen op werkdagen, c van Brussel (Zuid)
Wegens imoering van den zomertijd in België ertrekken de treinen op de Hollandsche
stations van de lijn Meche'en Terneuzen en Terneuzen - Gent een uur Toeger.
W erkdagen.
Neuzen—Borcseien—Vlisaiiigen.
Vertrek boot van Neuzen vi
Borsselen
Aankomst te Ylissingen v
Vertrek trein van Vlissingen
Vlissingen—
Aankomst trein te Vlissingen
Verirek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20
7,40
9,50
9,20
10,80
10,50
12,-
1,32
2.—
2,20
3,30
9,06
BorsselenNeuzen.
5,48
c9
9,20
10,30
4,40
6-
6,10
4,25 5,15 7,04
Vertrek boot van Nenzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Aans uitiig op vertrekkende
tram.
7,10
12.10
12,15 12,44
12.19
1,10
2,30
3,52
4
4,20
6,30
6,40 9,40
7,25 10,25
8,112 11,
8,04 11,47
treinen te Goes
2,50 5,40
12.55 3,35 6,25
2.02 4,64 7,82
4,15 7,07 lOpO
mat autobussen en
8,05
1,60
0-
Zondagen
vm 10.30 an. 7.40
19.60 8—
12,— 9.19
nm. 1.31
6.28
vm. 9 nm. 6.10
9.29 6.80
10.30 7.40
vm
Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,28 11,46 3,23 6 07 9 08
Vlissingen 8,— 9,48 12,04 L69 6T2 A25
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,06 3,50 6 60 8 55
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,35 VU 9^40
Asns uiting vnn te Goes aankomende treinen met autobussen én
tram.
boet van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,26 3,56 5 40 6,60 8 45
ist te Hansweert 7,50 9,4011,66
van Hansweert 7,65 9,4512,05
ist te Krniningen 8,06 9,55 12,15
trein naar Roosendaal 8,15 10,08 12,26
Vlissingen 10.1212,52
Deze bns rijdt alleen, als er passagiers van de boot
Vertrek
Aankei
V ertrek
Aankoi
V ertrek
1,55 4,25 6 10 7,.0 9 16
2.4,25 7,26 2 20*
2,10 4,35 7,55 9 30*
2,15 5,11 7,4
3,06 4.43 7,51 9 57
»«u.
Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 12 11,33 3,06 4,49 5,66 7,51
VTiwingen 6,21 8,1519 0» 19,26 2,15 0.—5,11 7,45
Vertrek van Krniningen 6,25 8,18 10 16 12,80 3,10 4 50 6,— 7 65
Aankomst te Hansweert 6,36 3,28 19 25 12,40 8,20 6,— 6.10 fi',06
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,35 12,45 3,20 5 05 6,15 8.0c
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,05 1,15 3,50 5 36 6,45 8,35
VlieringenBreskens.
Aank. tr. Vlissingen 719 848 1052 1145 1215 1244 130 852 528 637 741 863
Vertr. boot Vlissmgec 615 '46 9— 1016 1130 124d 2— 815 4 0 545 7— 9
Aank. boot Breskeur 640 8l0 9&6 1040 1165 110 2,25 340 466 610 725 925
Vertr. boot Breskens 656 815 93' 1046 1200 116 230 345 5— 615 780 93'
Aankomst Vlissingen 720 «40 956 110 1226 140 2 -5410 526 64 766 956
Vertr. trein Vllasingen 734 906 9201032 U8b 18? 425 616 648 704 «40
rat.
6.40 ni
7 26
1,02
9.02
8,59 ei
8-
9,85
1,020
5 40
6,25
7,32
7,07
1. 8,03
8,95
8,56
9,40
7 20
7.i0
7 56
8,06
8,16
8,43
1,25 6,50 8,45
1.56 7,90 9,15
2,- 7,25 9,20»
2,16 7,35 9,3C*
9,16 7,45
3 09 7,47 9,57
9,40
7,10
8,41
8,16
8.50
9-
",05
9,85
3.C6
215
3,10
3,20
3,20
3.50
8.05
8.06
8.36
948 114512151244 528
746 10— 2— 645 725
810 1626 296 610 750
895 1046
8*0 1110
910
846 «15 8—
410 640 825
448 540 720
Die»8lï8geMag op iea Kerstdag, Nieuwjaarsdag an 2ea Pauehdag aio ey werkdagen,