n Stoombootdienst op de YVester-Sclielde Allerlei. f Zeeuwsch-Vlaain sche Tramweg-Maatschappij m M 1DDE3 JE3 INT V 1ST VB VOER. 1 i VL1SS1N G ENROOSEN DA AL. 7- Auto-Omnibusdlenst Axel—Halst. SPOOBWEG MECHELEN—TERNEUZEN. Van af 5 October 1935 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. Walzoorden—Hansweert—Krniningen. Kr niningen—HansweertW alzoorden. Vlissingen—Breskens. Breskens—Vlissingen. 3.(6 215 3,10 3,20 3,20 3.50 Het lichaam beschnt zichzelf Het lijkt wel, alsof de Datuur het inzicht en het verstald van den mensch iet ot wat wantrouwt Want waarom zou het menschelijk lichaam anders met een aantal «inrichtingen* uitgerust zijn, die, on beïnvloed door den wil van den mensch, werken en hem zoo doende voor gevaren of letsel vrijwaren Hoeveel zorg wij ook voer ons lichaam aan den dag leggen er zouden zich heel wat onregel matigheden voordoen, wanneer wij Diet die inrichtiugen bezaten, die zonder ons toedoen in werking treden om gevaren ai te wen den. Dit zichzelf helpen van ons lichaam is merkbaar bij alle be langrijke, doch ook bij minder belangrijke lichamelijke funciie's De natuur heett dus wel gelijk gehad, wanneer hij een beetje wantrouwend stond teu aanzien van ons verstand Allemaal is het ons wel opge vallen, dal «automatische het oog zich slait wanneer een voorwerp snel nadert in zijn richting. Dat bet oog zich sluit gaat heelemaal buiteu ons om. Ook iu andere omstandigheden helpt het oog zicb-zelfal naar gelang bet licht, dat onze oogen bereikt, teller of minder fel is, sluit of verwijdt de pupil zich. Hij sluit zich, om de sterke lichtstralen te verzachten hij verwijdt zich wauneer er niet genoeg licht is. Hij beschermt het oog. Wanneer we in de verte zien, dan wordt de pupil grooter öd houden we, terwijl we in de verte zieD, plotseling een voorwerp vlak voor onze oogen, dan wordt onze pupil ook even zoo snel weer kleiner. Op die manier kunnen we in alle om standigheden scherp zien al thans met normale cogen. Niet alleen het oog past zich snel en gemakkelijk aan. Ook de ademhaling heeft dat vermogen. Nu ja, wij kuDnen onze adem haling zelf regelen, bijvoorbeeld door langzaam en dan weer snel >e aderneD. Maar wanneer we ▼lug loopen, gaan we vanzelt aieper ot vlugger ademhalen. De grootere luchttoevoer zuivert het bloed sneller en doordat de longen meer «gelucht* worden, verdampt er ook meer vochtigheid en als ge volg daarvan koelt bet lichaam at. Wanneer kinderen van iets geschrokken zijn, plegen zij ons de ooren van het hoofd te schreeu wen Oak dit is «ergens goed voor*. Door den schrik stokte de adem en om dit te verhelpeD moest de adem «verdiept* worden en het bloed uit de hersens loopen. Ook bet gapen is een noodzakelijk kwaad Bij het gapen baalt men diep adem en dit is een natuurlijk middel om de vermoeidheid te bestrijden. Het niezen is een reactie op een prikkeling van het slijmvlies in den neus. De buik spieren trekken samen, waardoor de lucht met groote kracht door den neus wordt gedreven en de oorzaak van de prikkeling ver wijdert. Ook bij het opnemen van voed sel helpt het lichaam zichzelt. Hierdoor hebben de verschillende organen veel meer nut van het voedsel dan ze anders zouden hebben. Zoodra we voedsel kau- weo, produceeren de speeksel klieren meer speeksel. Zij worden door het voedsel zelf hiertoe ge prikkeld en ook door de zenuwen. Ook het slikken is Diet, zooals het misschien lijkt, willekeurig. Want wanneer we eens probeeren om zonder eten in den mond te slikken en niet ééas, maar een paar maal achter elkaar dan zal dat, zoodra er geen speeksel in den mond is, onmogelijk zijn. Om te slikken is het noodig, dat een beetje voedsel ot vocht het slijmvlies van het achterste ge deelte van de mondholte aanraakt. De op zoo'n manier geprikkelde zenuwen «teletoDeeren* dit aao het ruggemerg, dat op zijn beurt de speekselklieren in werking stelt. De mensch kan daarbij niet meehelpen. Wanneer het voedsel in den maag komt, begint ook deze te werken, terwijl h\j, leeg zijnde, zich volkomen in rust bevindt. Daarbij komt daD ook het al- scheiden van zure maagsappen. Io uuehteren toestand bevat de maag geen zure vloeistof, eu wanneer men water drinkt wordt er ook geen maagsap afgescheiden. Maar reeds de toevoer van melk veroorzaakt afscheiding van het zure maagsap, de maag begint te bewegen en het sap wordt met het voedsel vermengd. Zoo is het ook gesteld met de darmen - ook deze scheiden eeD slijmachtig vocht at en maken bewegingen. En wat is het traDspireeren anders dan een «zieh zelt helpen* van ons lichaam Het lichaam wil niet dat zijn warmte aan te groote schommelingen onderhevig is. Daar de mensch zelf deze regelmatigheid bedreigt, grijpt het lichaam in door zweet at te schei den. Het zweet verdampt op de huid en afkoeling is het gevolg, Deze afkoeling werkt terug op de fijne bloedvaten en doet de tem peratuur hier daleD. Eu wanneer de mensch te veel van zijn warmte verspilt Dan krijgen we het zoogenaamde «kippevel* een be schermend dek dat het daleD van de lichaamstemperatuur zooveel mogelijk tegengaat. Niet zelden komt bij tubereu- loozen de ziekte tot stilstand. Dan neemt het gezonde gedeelte van de longen den arbeid van het zieke deel overde zuivering en de zuurstofvoorziening van het bloed gaan normaal in hun werk, en zoo blt]ft het lichaam voor ernstiger storingen gespaard. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. S 7 42 11 26 2 32 42 V Walsoorden 715 11 10 210 536 6 55 Axel 6 05 7 47 1131 237 5 47 99 Kloosterz. 7 20 11 15 215 5 40 7 Zaamslag 6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 9» Groenendijk 7 25 1120 2 20 5 44 7 05 Rapenburg 6 38 8 15 12 09 3 11 619 Hengstdijk 7 85 1130 2 30 5 49 715 Hengstdijk 6 4b 8 22 12 16 3 18 6 28 Rapenburg 7 45 11 40 2 40 5 5o 7 26 Groenendijk 6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 9» Zaamslag 810 11 56 3 01 6 10 7 41 Kloosterz. 7 8 40 12 32 3 35 6 41 99 Axel 8 26 12 15 3 19 6 50 8 - Walsoorden 7 10 8 50 12 42 3 45 6 45 a Driesch. 8 31 12 20 3 24 6 35 8 0b Axel—Terneuzen Driasch. 15 7 42 11 26 2 32 5 42 Axel 5 20 7 47 11 31 2 3 7 6 47 Zaamslag 5 40 8 03 11 57 2 58 6 09 a Neuzen 6 05 8 2« 12 22 3 22 6 33 v Neuzen 6 10 9 05 12 45 4 20 7 10 v Hoek 6 20 9 15 12 55 4 30 7 20 v Philippine 6 26 9 32 112 4 43 7 39 a Pvramide 6 57 9 54 1 31 5 08 759 v Biervliet 7 96 10 03 143 517 0- v Hoofdplaat 7 12 10 09 1 49 623 0 - a Breskens 7 32 10 30 2 10 5 43 0 Breskens. Breskens Hoofdplaat Biervliet Pvramide 6 15 Philippine 6 37 Hoek 6 47 N euzen 7 02 Neuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 Driesch. 8 31 8 30 8 60 9 9 9 32 9 42 9 67 1130 11 56 12 15 12 20 1210 12 26 12 35 12 47 1 12 122 1 37 2 30 8 01 3 19 3 24 3 45 4- 410 4 21 4 43 4 63 5 08 6 40 6 10 6 30 6 35 6 25 6 '5 6 55 7 08 7 35 7 49 8 0-i 8 05 8 35 8 55 9- Axel—Sas van Gent— IJzendyke—Breskens. V Drie Schouwen 5 96 8 32 12 22 3 25 6 36 V Breskens 0 8 30 12 10 345 6 25 Westdorpe 5 40 8 47 12 37 3 40 6 51 Schoon dij ke 6 25 8 23 12 26 2 50 6 22 9 Lias van Gent 6 10 9 10 1251 4 20 7 16 a IJzendijke 6 40 8 87 i2 16 3 05 6 37 W Philippine 6 36 9 32 112 4 43 73 V tr m 6- 9— 12 37 4 09 6 55 a Pvramide 6 55 9 52 132 5 06 7 59 a Pyramide 612 9 10 12 45 419 7 05 V Pvramide (bus) 6 57 9 54 1 34 517 801 V >9 6 15 9 1 12-7 4 21 7 06 a IJzendijke 7 08 10 o2 1 44 517 8 15 9 Philippine 6 37 9 35 115 4 45 7 40 V IJzendijke 7 36 1003 146 6 40 8 35 9» Sas van Gent 7 03 10 45 66 5 08 806 a Scboondijke 75) 10 14 2 5 55 8 49 Westdorpe 7 20 1105 210 5 20 8 20 a Breskens 0 00 10 30 2 10 6 25 0 GO a Drie Schouwen 7 40 11 26 2 30 540 8 40 ft Axel 7 46 11 30 2 36 5 46 0 Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden t v. ft ft ft ft ft 746 vWalz. 715 905 940 1110 120 356 536 650 810 760 v Hulst 755 94510201150 2—435 810 730 920 830 a StJanst 8—95010251155 205 440 735 f naar St. Jinsteen. Bijdt ailleen op Zondag, zal er gestopt wordeu op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een a Al.een op werkdagen. v St. Janst. f 8101- 20 1225 305 445 605 v Hulst 630815 1025 1230 310 450 611 a Walz. 710 855 11— 110 350 530 645 f Op tijdig verzoek van of Op tijdig i erzoek trambus-haltebo d. v Vlissingen Middelburg Goes KruiniDgen Bergen op Zoom a Roosendaal v Roosendaal Rotterdam beurs Rotteidam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenbosch Utrecht C.S. Nijmegen a Arnhem a5 39 aS 15 7 84 b9 10 10 33 all 26 132 4 26 5 38 7 04 7 46 a5 47 a6 25 7 43 b9 20 10 41 all 36 142 4 35 7 13 7 66 a6 09 a6 58 8 08 b9 50 11 - al2 08 2 02 4 54 7 82 8 27 a6 21 a7 14 815 blO 03 11 13 al2 26 2 5 611 O O M 7 45 8 44 a£ 49 a7 51 8 39 blO 47 1137 ail)6 2 4) 5 45 8 09 9 21 a7»)2 aS 09 8 52 bll 04 11 60 al 23 2 53 6 02 6 35 8 22 9 39 a7 08 a8 '.6 9 06 11 11 12 10 al J6 3 6 20 6 46 8 29 9 47 aöüi a9 22 10 22 12 22 122 a2 52 a4 22 7 22 7 52 9 25 10 43 ab 09 a 26 10 0) 12 27 1 26 a2 56 3 52 7 26 7 41 9 31 10 49 8 ,0 9 52 10 82 12 52 1 62 8 22 4 22 751 8 06 10 02 11 22 9 17 10 27 1127 127 2 27 3 57 4 57 8 z7 8 43 10 44 11 57 9 84 10 44 1124 1 44 244 4 14 5 14 8 44 9 07 11 -'4 0 14 7 07 9 1114 12 - li'8 312 615 6 39 8 32 9 50 7 27 9 20 11 46 12 20 2 02 3 32 6 85 6 59 8 52 10 10 8 16 10 03 12 52 102 a2*6 4 21 7 19 7 40 9 40 10 58 916 10 53 153 163 3 53 5 08 7 57 8 53 10 27 ell 49 9 1102 2 03 at 11 b 04 8 05 8 18 10 4 J ell 41 9 27 11 31 aS 31 a4 56 6 31 8 31 8 42 1112 CO 02 V Arnhem 8 26 9 31 1131 1 33 2 02 a4 31 a6 32 8 31 NfjmegeD 7 26 8 48 9 57 11 67 167 2 61 4 57 a6 57 8 57 aUcrecbi G.S. 7 32 8 35 10 11 12 11 1 69 3 11 4 69 711 8 56 „'a Hertogenbo3ch 8 ,8 Ö30 11 02 1 2 42 at 6 44 8 9 45 Breda 9 05 1017 1143 147 3 21 a4 47 6 24 8 47 10 26 Roosendaal 9 25 10 37 12 03 2 07 344 a5 09 6 44 9 07 10 46 v Amsterdam C.S. 7 60 715 915 1146 115 145 2 46 6 45 815 r> Haarlem 6 09 801 931 12 01 1 31 2 01 3 01 7 01 8 31 Den Haag H.S. 7 50 8 86 10 06 12 36 2 06 2 36 3 86 7 36 9 06 Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs 8 21 9 21 10 41 103 3 04 4 03 8 03 9 33 8 28 9 23 1037 107 4 07 8 07 S 3? v Roosendaal 9 24 10.9 1138 2 10 3 56 a5 11 9 04 10 45 Roosendaal a 9 3d 10 64 12 «6 2 18 4 - a5 16 c6 53 9 12 10 57 Bergei op Zoom a 9 45 1109 al2 21 2 33 415 a5 31 c712 9 27 11 U Kruiningen alO 12 1133 a 12 62 3 06 4 49 a5 55 c7 47 9 57 11 37 Goes alO 25 1147 al (5 3 24 6 02 a6 09 c8 05 10 10 1149 Middelburg all 44 12 07 al 23 3 44 5 21 a6 29 c8 6 10-/8 0 09 a Vlissingen a i0 52 12 15 al 3 3 52 5 28 a6 37 c8 44 10 35 016 a Alleen op werkdag jn b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. Sluiskil Axel, Wed. Gilijamse Hulst, Station Alleen op werkdagen. 6 30 11— Hulst, Station 6 45 11 15 4 15 .Axel wed, Gilijatnsa 8 —1216 610 a, Sluiskil 8 30 2 30 9 46 3 50 10- 6 30 7 30 7 45 v Brussel a Mecheles v Mechelen a St. Nic. v. Mech. V Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic n. Tem. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen V Ter Neuzen 6 1510 58 2 04 6 02a 6 50b Sluiskil 6 24 11 06 2 13 5 1a 6 6wb Axel 6 33 11 14 221 5 21a7 06b Kfjkuit 6 41 1121 2 29 528a714b Huist 6 53 1133 2 40 542a724b a St. Nicolaas 7 13 11 40 248 5 58a 7 44b V St. Nic. n. Antw. 7 2012 04 3 32 6 09 75 t V Antwerpen 8 00 12 t» 4 02 6 44 8 28 a St. Nic. n. Mech. 8 18 1209 3 06 6 05a7 48b a.VIecb leu 9 10 1 07 4 03 702a843b r Mechelen 9 15 116 4 15 7 15 9 15 a Brussel 9 31 131 4 31 7 31 931 6 CO lfCO 120 6 0 6 15 10 5 1 8o 6 15 6 20 10 27 1 57 6 22 7 16 11 28 2 56 7 21 6 13 1129 2 12 7 15 7 17 12 03 2 50 7 45 7 25 12 06 3 12 7 48 8 20 1 03 4 8 44 8 27 111 '4 08 8 53 8 86 1 19 416 9 - 8 46 128 4 25 9 09 8 53 137 4 34 917 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. a Brussel 6 50 6 69 7 03 7 07 7 20 7 06 8 50a 8 59 9 03a 9 07a 9 20a 9 05a 7 241101 8 06 11 42 8 12 11 51 8 56 12 55 Alleen op Zon- en Feestdagen. Spoorweg Ter NeuzenGent. 12 25 5 !0 v Brussel 12 34 549 a Geut St. P. 12 38 ö,)3 Gent St. P. 12 42 557 Geut Dp. 12 55 619 a Selzaete 12 40 555 v Selzaete 12 54b 610 Sas van Gent 131 oPhilippine 1 47b 6 55 Sluiskilbrug 1 51b 7C-i Sluiskil 2 50b 758 t Ter Neuzen b Alleen op werkdagen 721 10 53 8 50 67 22 816 11 35 4 54 c7 56 6 26 8 29 12 01 5 07 8 20 6 42 8 42 12 19 5 21 8 44 7 22 9 18 12 58 5 59 9 25 7 30 a9 21 1 b6 20 9 30a 8— a9 61 1 30 b6 50 10 -a 8 08 «9 59 134 bS 58 10 08a 812a 10 03 142 b7 02 10 12a 816a 0 07 146 b 06 iO 16* 8 2 a'015 1 54 b7 14 10 24a n. c van Brussel (Zuid) W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzeu vm. 7,20 Borsselen 7,40 Aankomst te Vlissingen vm. 8,50 Vertrek trein van Vlissingen 9,06 9,20 9,06 Vlissingen—Borsselen Aankomst trein te Vlissingen v 10,30 nm 10,50 12- 1,32 -Neuzen. 2.- 4,40 2,20 5,- 3,30 6,10 4,25 5,15 7,04 Verirek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen Neuzen Vertrek boot van Nemzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen Aansluiting op vertrekkeude tram. 8,48 9,20 7,10 10,30 nra 12,15 12,44 12,60 1,10 2,i0 3,52 4 4,20 5,30 Hoedekenskerke. 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 8,05 7,25 10,25 12.55 3,35 6,2a 8,60 8,02 11,— 2.02 4,54 7,32 0,— 8,04 11,47 4,15 7,07 10,10 treinen te Goes met autobussen en Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,23 11,46 3,22 6,07 8,08 vlissingen 8,— 9,48 12,04 1,59 6,12 8,2o Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,60 8,55 Aankomst te Neuzen 9,tb 11,50 l,i.O 4,35 7,35 9,40 A«ns uiting van te Goes aankomende treinen met autobussen en tram. Vertrek boet van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,26 3,56 40 6,60 '1 45 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20 9 15 Vertrek van Hansweert 7,55 9,4512,05 2,-4,25 7,26 9 20* Aankomst te Kruiningen 8,06 9,5512,15 2,10 4,35 7,35 9 30* Vertrek trein naar Roosendaal 8,1610,0812,36 2,15 5,11 7,4a Vlissingen 10,1212,52 3,06 4,4a 7,519 57 Deze bus-rijdt alleen, als er passagiers van de boot tjju. Aankomst trein vau Roosendaal 7,41 10 12 11,33 3,06 4,49 5,66 7,51 Vlissingen 6,21 8,1510 08 12,26 2,15 0,- 5,11 7,45 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,lö 10 16 12,30 3,IU 4.50 6,— 7,55 Aankomst te Hansweert 6,36 8,2810 25 12,40 3,20 5,- 6.10 8,05 Vertrek boot van Hausweert 6,40 8,3010,3612,45 3,20 6 05 6,15 8 0a Aankomst te Walzoorden 7,10 9,11,06 1,16 3,505 366,458,35 Aank. tr. Vlissingen 719 848 1052 1145 1215 1244 130 352 528 637 741 853 Vertr. boot Vlissingen 615 746 9lülö 118U 1245 23l5 4;U54a 79— Aauk. boot Breskens 640 810 925 10401155 110 2,25 340 456 61u 725 926 Vertr. boot Breskens 656 815 980 1046 1200 116 230 346 5- 616 780 930 Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101226 40 2 j5 410 525 640 755 956 Vertr. trein Vlissingen 734 906 9201032 1125 132 425 61& 643 704 840 Zondagen vm 10.30 nm. 7.40 10.60 8— 12.— 9.10 nm. 1.31 5.28 vm. 9 nm. 6 10 9.20 6.30 10.30 7.40 vm 6.40 nm, 5 40 7 25 6,25 8,02 7,32 9.02 7,07 vm. 8,59 nm. 8,03 8.- 8, 5 9,35 8,55 1,020 9,40 7 20 7.50 7 55 8,06 8,16 8,43 1,25 6,50 3,46 1.16 7,20 9,15 2,- 7,25 9,20* 2,10 7,36 9,3C» 2,16 7,45 3,06 7,47 9,57 6,40 7,10 8,43 8,15 8.50 9- «,05 9,35 7,47 7.46 7.55 8.05 8.06 8.35 948 114512151244 528 746 10— 2— 645 725 810 1096 235 610 750 826 1046 146 615 8- 850 1110 410 640 825 910 426 704 840 Dienstregeling op 9en Kerstdag, Nieuwjaarsdag en Sea Paaachdtg «la op werkdagen,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1936 | | pagina 4