n
Stoombootdienst op de YVester-Sclielde
Allerlei.
f
Zeeuwsch-Vlaain sche Tramweg-Maatschappij
m
M 1DDE3
JE3 INT V
1ST VB
VOER.
1
i
VL1SS1N G ENROOSEN DA AL.
7-
Auto-Omnibusdlenst Axel—Halst.
SPOOBWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Van af 5 October 1935 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
Walzoorden—Hansweert—Krniningen.
Kr niningen—HansweertW alzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
3.(6
215
3,10
3,20
3,20
3.50
Het lichaam beschnt zichzelf
Het lijkt wel, alsof de Datuur
het inzicht en het verstald van
den mensch iet ot wat wantrouwt
Want waarom zou het menschelijk
lichaam anders met een aantal
«inrichtingen* uitgerust zijn, die,
on beïnvloed door den wil van den
mensch, werken en hem zoo
doende voor gevaren of letsel
vrijwaren
Hoeveel zorg wij ook voer ons
lichaam aan den dag leggen
er zouden zich heel wat onregel
matigheden voordoen, wanneer wij
Diet die inrichtiugen bezaten, die
zonder ons toedoen in werking
treden om gevaren ai te wen
den. Dit zichzelf helpen van ons
lichaam is merkbaar bij alle be
langrijke, doch ook bij minder
belangrijke lichamelijke funciie's
De natuur heett dus wel gelijk
gehad, wanneer hij een beetje
wantrouwend stond teu aanzien
van ons verstand
Allemaal is het ons wel opge
vallen, dal «automatische het oog
zich slait wanneer een voorwerp
snel nadert in zijn richting. Dat
bet oog zich sluit gaat heelemaal
buiteu ons om. Ook iu andere
omstandigheden helpt het oog
zicb-zelfal naar gelang bet licht,
dat onze oogen bereikt, teller of
minder fel is, sluit of verwijdt de
pupil zich. Hij sluit zich, om de
sterke lichtstralen te verzachten
hij verwijdt zich wauneer er niet
genoeg licht is. Hij beschermt
het oog. Wanneer we in de
verte zien, dan wordt de pupil
grooter öd houden we, terwijl we
in de verte zieD, plotseling een
voorwerp vlak voor onze oogen,
dan wordt onze pupil ook even
zoo snel weer kleiner. Op die
manier kunnen we in alle om
standigheden scherp zien al
thans met normale cogen.
Niet alleen het oog past zich
snel en gemakkelijk aan. Ook de
ademhaling heeft dat vermogen.
Nu ja, wij kuDnen onze adem
haling zelf regelen, bijvoorbeeld
door langzaam en dan weer snel
>e aderneD. Maar wanneer we
▼lug loopen, gaan we vanzelt
aieper ot vlugger ademhalen. De
grootere luchttoevoer zuivert het
bloed sneller en doordat de longen
meer «gelucht* worden, verdampt
er ook meer vochtigheid en als ge
volg daarvan koelt bet lichaam at.
Wanneer kinderen van iets
geschrokken zijn, plegen zij ons
de ooren van het hoofd te schreeu
wen Oak dit is «ergens goed
voor*. Door den schrik stokte
de adem en om dit te verhelpeD
moest de adem «verdiept* worden
en het bloed uit de hersens loopen.
Ook bet gapen is een noodzakelijk
kwaad Bij het gapen baalt men
diep adem en dit is een natuurlijk
middel om de vermoeidheid te
bestrijden. Het niezen is een
reactie op een prikkeling van het
slijmvlies in den neus. De buik
spieren trekken samen, waardoor
de lucht met groote kracht door
den neus wordt gedreven en de
oorzaak van de prikkeling ver
wijdert.
Ook bij het opnemen van voed
sel helpt het lichaam zichzelt.
Hierdoor hebben de verschillende
organen veel meer nut van het
voedsel dan ze anders zouden
hebben. Zoodra we voedsel kau-
weo, produceeren de speeksel
klieren meer speeksel. Zij worden
door het voedsel zelf hiertoe ge
prikkeld en ook door de zenuwen.
Ook het slikken is Diet, zooals
het misschien lijkt, willekeurig.
Want wanneer we eens probeeren
om zonder eten in den mond te
slikken en niet ééas, maar
een paar maal achter elkaar dan
zal dat, zoodra er geen speeksel
in den mond is, onmogelijk zijn.
Om te slikken is het noodig, dat
een beetje voedsel ot vocht het
slijmvlies van het achterste ge
deelte van de mondholte aanraakt.
De op zoo'n manier geprikkelde
zenuwen «teletoDeeren* dit aao
het ruggemerg, dat op zijn beurt
de speekselklieren in werking
stelt. De mensch kan daarbij niet
meehelpen. Wanneer het voedsel
in den maag komt, begint ook
deze te werken, terwijl h\j, leeg
zijnde, zich volkomen in rust
bevindt.
Daarbij komt daD ook het al-
scheiden van zure maagsappen.
Io uuehteren toestand bevat de
maag geen zure vloeistof, eu
wanneer men water drinkt wordt
er ook geen maagsap afgescheiden.
Maar reeds de toevoer van melk
veroorzaakt afscheiding van het
zure maagsap, de maag begint te
bewegen en het sap wordt met
het voedsel vermengd. Zoo is
het ook gesteld met de darmen -
ook deze scheiden eeD slijmachtig
vocht at en maken bewegingen.
En wat is het traDspireeren
anders dan een «zieh zelt helpen*
van ons lichaam Het lichaam
wil niet dat zijn warmte aan te
groote schommelingen onderhevig
is. Daar de mensch zelf deze
regelmatigheid bedreigt, grijpt het
lichaam in door zweet at te schei
den. Het zweet verdampt op de
huid en afkoeling is het gevolg,
Deze afkoeling werkt terug op de
fijne bloedvaten en doet de tem
peratuur hier daleD. Eu wanneer
de mensch te veel van zijn warmte
verspilt Dan krijgen we het
zoogenaamde «kippevel* een be
schermend dek dat het daleD van
de lichaamstemperatuur zooveel
mogelijk tegengaat.
Niet zelden komt bij tubereu-
loozen de ziekte tot stilstand. Dan
neemt het gezonde gedeelte van
de longen den arbeid van het
zieke deel overde zuivering en
de zuurstofvoorziening van het
bloed gaan normaal in hun werk,
en zoo blt]ft het lichaam voor
ernstiger storingen gespaard.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
S
7 42
11 26
2 32
42
V
Walsoorden
715
11 10
210
536
6 55
Axel
6 05
7 47
1131
237
5 47
99
Kloosterz.
7 20
11 15
215
5 40
7
Zaamslag
6 26
8 03
11 57
2 59
6 09
9»
Groenendijk
7 25
1120
2 20
5 44
7 05
Rapenburg
6 38
8 15
12 09
3 11
619
Hengstdijk
7 85
1130
2 30
5 49
715
Hengstdijk
6 4b
8 22
12 16
3 18
6 28
Rapenburg
7 45
11 40
2 40
5 5o
7 26
Groenendijk
6 55
8 32
12 26
3 28
6 36
9»
Zaamslag
810
11 56
3 01
6 10
7 41
Kloosterz.
7
8 40
12 32
3 35
6 41
99
Axel
8 26
12 15
3 19
6 50
8 -
Walsoorden
7 10
8 50
12 42
3 45
6 45
a
Driesch.
8 31
12 20
3 24
6 35
8 0b
Axel—Terneuzen
Driasch. 15 7 42 11 26 2 32 5 42
Axel 5 20 7 47 11 31 2 3 7 6 47
Zaamslag 5 40 8 03 11 57 2 58 6 09
a Neuzen 6 05 8 2« 12 22 3 22 6 33
v Neuzen 6 10 9 05 12 45 4 20 7 10
v Hoek 6 20 9 15 12 55 4 30 7 20
v Philippine 6 26 9 32 112 4 43 7 39 a
Pvramide 6 57 9 54 1 31 5 08 759 v
Biervliet 7 96 10 03 143 517 0-
v Hoofdplaat 7 12 10 09 1 49 623 0 -
a Breskens 7 32 10 30 2 10 5 43 0
Breskens.
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pvramide 6 15
Philippine 6 37
Hoek 6 47
N euzen 7 02
Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
Driesch. 8 31
8 30
8 60
9
9
9 32
9 42
9 67
1130
11 56
12 15
12 20
1210
12 26
12 35
12 47
1 12
122
1 37
2 30
8 01
3 19
3 24
3 45
4-
410
4 21
4 43
4 63
5 08
6 40
6 10
6 30
6 35
6 25
6 '5
6 55
7 08
7 35
7 49
8 0-i
8 05
8 35
8 55
9-
Axel—Sas van Gent— IJzendyke—Breskens.
V
Drie Schouwen
5 96
8 32
12 22
3 25
6 36
V
Breskens
0
8 30 12 10
345
6 25
Westdorpe
5 40
8 47
12 37
3 40
6 51
Schoon dij ke
6 25
8 23 12 26
2 50
6 22
9
Lias van Gent
6 10
9 10
1251
4 20
7 16
a
IJzendijke
6 40
8 87 i2 16
3 05
6 37
W
Philippine
6 36
9 32
112
4 43
73
V
tr m
6-
9— 12 37
4 09
6 55
a
Pvramide
6 55
9 52
132
5 06
7 59
a
Pyramide
612
9 10 12 45
419
7 05
V
Pvramide (bus) 6 57
9 54
1 34
517
801
V
>9
6 15
9 1 12-7
4 21
7 06
a
IJzendijke
7 08
10 o2
1 44
517
8 15
9
Philippine
6 37
9 35 115
4 45
7 40
V
IJzendijke
7 36
1003
146
6 40
8 35
9»
Sas van Gent
7 03
10 45 66
5 08
806
a
Scboondijke
75)
10 14
2
5 55
8 49
Westdorpe
7 20
1105 210
5 20
8 20
a
Breskens
0 00
10 30
2 10
6 25
0 GO
a
Drie Schouwen
7 40
11 26 2 30
540
8 40
ft
Axel
7 46 11 30 2 36
5 46
0
Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden t v.
ft ft ft ft ft
746 vWalz. 715 905 940 1110 120 356 536 650 810
760 v Hulst 755 94510201150 2—435 810 730 920
830 a StJanst 8—95010251155 205 440 735 f
naar St. Jinsteen. Bijdt ailleen op Zondag,
zal er gestopt wordeu op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
a Al.een op werkdagen.
v St. Janst. f 8101- 20 1225 305 445 605
v Hulst 630815 1025 1230 310 450 611
a Walz. 710 855 11— 110 350 530 645
f Op tijdig verzoek van of
Op tijdig i erzoek
trambus-haltebo d.
v Vlissingen
Middelburg
Goes
KruiniDgen
Bergen op Zoom
a Roosendaal
v Roosendaal
Rotterdam beurs
Rotteidam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
Nijmegen
a Arnhem
a5 39
aS 15
7 84
b9 10
10 33
all 26 132
4 26
5 38
7 04
7 46
a5 47
a6 25
7 43
b9 20
10 41
all 36 142
4 35
7 13
7 66
a6 09
a6 58
8 08
b9 50
11 -
al2 08 2 02
4 54
7 82
8 27
a6 21
a7 14
815
blO 03
11 13
al2 26 2 5
611
O
O
M
7 45
8 44
a£ 49
a7 51
8 39
blO 47
1137
ail)6 2 4)
5 45
8 09
9 21
a7»)2
aS 09
8 52
bll 04
11 60
al 23 2 53
6 02
6 35
8 22
9 39
a7 08
a8 '.6
9 06
11 11
12 10
al J6 3
6 20
6 46
8 29
9 47
aöüi
a9 22
10 22
12 22
122
a2 52 a4 22
7 22
7 52
9 25
10 43
ab 09
a 26
10 0)
12 27
1 26
a2 56 3 52
7 26
7 41
9 31
10 49
8 ,0
9 52
10 82
12 52
1 62
8 22 4 22
751
8 06
10 02
11 22
9 17
10 27
1127
127
2 27
3 57 4 57
8 z7
8 43
10 44
11 57
9 84
10 44
1124
1 44
244
4 14 5 14
8 44
9 07
11 -'4
0 14
7 07
9
1114
12 -
li'8 312
615
6 39
8 32
9 50
7 27
9 20
11 46
12 20
2 02 3 32
6 85
6 59
8 52
10 10
8 16
10 03
12 52
102
a2*6 4 21
7 19
7 40
9 40
10 58
916
10 53
153
163
3 53 5 08
7 57
8 53
10 27
ell 49
9
1102
2 03
at 11 b 04
8 05
8 18
10 4 J
ell 41
9 27
11 31
aS 31
a4 56 6 31
8 31
8 42
1112
CO 02
V Arnhem
8 26
9 31
1131
1 33
2 02
a4 31
a6 32
8 31
NfjmegeD
7 26
8 48
9 57
11 67
167
2 61
4 57
a6 57
8 57
aUcrecbi G.S.
7 32
8 35
10 11
12 11
1 69
3 11
4 69
711
8 56
„'a Hertogenbo3ch
8 ,8
Ö30
11 02
1
2 42
at
6 44
8
9 45
Breda
9 05
1017
1143
147
3 21
a4 47
6 24
8 47
10 26
Roosendaal
9 25
10 37
12 03
2 07
344
a5 09
6 44
9 07
10 46
v Amsterdam C.S.
7 60
715
915
1146
115
145
2 46
6 45
815
r> Haarlem
6 09
801
931
12 01
1 31
2 01
3 01
7 01
8 31
Den Haag H.S.
7 50
8 86
10 06
12 36
2 06
2 36
3 86
7 36
9 06
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
8 21
9 21
10 41
103
3 04
4 03
8 03
9 33
8 28
9 23
1037
107
4 07
8 07
S 3?
v Roosendaal
9 24
10.9
1138
2 10
3 56
a5 11
9 04
10 45
Roosendaal
a 9 3d
10 64
12 «6
2 18
4 -
a5 16
c6 53
9 12
10 57
Bergei op Zoom
a 9 45
1109
al2 21
2 33
415
a5 31
c712
9 27
11 U
Kruiningen
alO 12
1133
a 12 62
3 06
4 49
a5 55
c7 47
9 57
11 37
Goes
alO 25
1147
al (5
3 24
6 02
a6 09
c8 05
10 10
1149
Middelburg
all 44
12 07
al 23
3 44
5 21
a6 29
c8 6
10-/8
0 09
a Vlissingen
a i0 52
12 15
al 3
3 52
5 28
a6 37
c8 44
10 35
016
a Alleen op werkdag jn b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
Sluiskil
Axel, Wed. Gilijamse
Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 30 11— Hulst, Station
6 45 11 15 4 15 .Axel wed, Gilijatnsa
8 —1216 610 a, Sluiskil
8 30 2 30
9 46 3 50
10-
6 30
7 30
7 45
v Brussel
a Mecheles
v Mechelen
a St. Nic. v. Mech.
V Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic n. Tem.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
V
Ter Neuzen
6 1510 58
2 04
6 02a 6 50b
Sluiskil
6 24 11 06
2 13
5 1a 6 6wb
Axel
6 33 11 14
221
5 21a7 06b
Kfjkuit
6 41 1121
2 29
528a714b
Huist
6 53 1133
2 40
542a724b
a
St. Nicolaas
7 13 11 40
248
5 58a 7 44b
V
St. Nic. n. Antw.
7 2012 04
3 32
6 09 75 t
V
Antwerpen
8 00 12 t»
4 02
6 44 8 28
a
St. Nic. n. Mech.
8 18 1209
3 06
6 05a7 48b
a.VIecb leu
9 10 1 07
4 03
702a843b
r
Mechelen
9 15 116
4 15
7 15 9 15
a
Brussel
9 31 131
4 31
7 31 931
6 CO
lfCO
120
6 0
6 15
10 5
1 8o
6 15
6 20
10 27
1 57
6 22
7 16
11 28
2 56
7 21
6 13
1129
2 12
7 15
7 17
12 03
2 50
7 45
7 25
12 06
3 12
7 48
8 20
1 03
4
8 44
8 27
111
'4 08
8 53
8 86
1 19
416
9 -
8 46
128
4 25
9 09
8 53
137
4 34
917
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
a Brussel
6 50
6 69
7 03
7 07
7 20
7 06
8 50a
8 59
9 03a
9 07a
9 20a
9 05a
7 241101
8 06 11 42
8 12 11 51
8 56 12 55
Alleen op Zon- en Feestdagen.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
12 25 5 !0 v Brussel
12 34 549 a Geut St. P.
12 38 ö,)3 Gent St. P.
12 42 557 Geut Dp.
12 55 619 a Selzaete
12 40 555 v Selzaete
12 54b 610 Sas van Gent
131 oPhilippine
1 47b 6 55 Sluiskilbrug
1 51b 7C-i Sluiskil
2 50b 758 t Ter Neuzen
b Alleen op werkdagen
721
10 53
8 50
67 22
816
11 35
4 54
c7 56
6 26 8 29
12 01
5 07
8 20
6 42 8 42
12 19
5 21
8 44
7 22 9 18
12 58
5 59
9 25
7 30 a9 21
1
b6 20
9 30a
8— a9 61
1 30
b6 50
10 -a
8 08 «9 59
134
bS 58
10 08a
812a 10 03
142
b7 02
10 12a
816a 0 07
146
b 06
iO 16*
8 2 a'015
1 54
b7 14
10 24a
n. c van Brussel
(Zuid)
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzeu vm. 7,20
Borsselen 7,40
Aankomst te Vlissingen vm. 8,50
Vertrek trein van Vlissingen 9,06 9,20
9,06
Vlissingen—Borsselen
Aankomst trein te Vlissingen v
10,30 nm
10,50
12-
1,32
-Neuzen.
2.- 4,40
2,20 5,-
3,30 6,10
4,25 5,15 7,04
Verirek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
Neuzen
Vertrek boot van Nemzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Aansluiting op vertrekkeude
tram.
8,48
9,20
7,10 10,30
nra 12,15 12,44
12,60
1,10
2,i0
3,52
4
4,20
5,30
Hoedekenskerke.
6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 8,05
7,25 10,25 12.55 3,35 6,2a 8,60
8,02 11,— 2.02 4,54 7,32 0,—
8,04 11,47 4,15 7,07 10,10
treinen te Goes met autobussen en
Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,23 11,46 3,22 6,07 8,08
vlissingen 8,— 9,48 12,04 1,59 6,12 8,2o
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,60 8,55
Aankomst te Neuzen 9,tb 11,50 l,i.O 4,35 7,35 9,40
A«ns uiting van te Goes aankomende treinen met autobussen en
tram.
Vertrek boet van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,26 3,56 40 6,60 '1 45
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20 9 15
Vertrek van Hansweert 7,55 9,4512,05 2,-4,25 7,26 9 20*
Aankomst te Kruiningen 8,06 9,5512,15 2,10 4,35 7,35 9 30*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1610,0812,36 2,15 5,11 7,4a
Vlissingen 10,1212,52 3,06 4,4a 7,519 57
Deze bus-rijdt alleen, als er passagiers van de boot tjju.
Aankomst trein vau Roosendaal 7,41 10 12 11,33 3,06 4,49 5,66 7,51
Vlissingen 6,21 8,1510 08 12,26 2,15 0,- 5,11 7,45
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,lö 10 16 12,30 3,IU 4.50 6,— 7,55
Aankomst te Hansweert 6,36 8,2810 25 12,40 3,20 5,- 6.10 8,05
Vertrek boot van Hausweert 6,40 8,3010,3612,45 3,20 6 05 6,15 8 0a
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,11,06 1,16 3,505 366,458,35
Aank. tr. Vlissingen 719 848 1052 1145 1215 1244 130 352 528 637 741 853
Vertr. boot Vlissingen 615 746 9lülö 118U 1245 23l5 4;U54a 79—
Aauk. boot Breskens 640 810 925 10401155 110 2,25 340 456 61u 725 926
Vertr. boot Breskens 656 815 980 1046 1200 116 230 346 5- 616 780 930
Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101226 40 2 j5 410 525 640 755 956
Vertr. trein Vlissingen 734 906 9201032 1125 132 425 61& 643 704 840
Zondagen
vm 10.30 nm. 7.40
10.60 8—
12.— 9.10
nm. 1.31
5.28
vm. 9 nm. 6 10
9.20 6.30
10.30 7.40
vm 6.40 nm, 5 40
7 25 6,25
8,02 7,32
9.02 7,07
vm. 8,59 nm. 8,03
8.- 8, 5
9,35 8,55
1,020 9,40
7 20
7.50
7 55
8,06
8,16
8,43
1,25 6,50 3,46
1.16 7,20 9,15
2,- 7,25 9,20*
2,10 7,36 9,3C»
2,16 7,45
3,06 7,47 9,57
6,40
7,10
8,43
8,15
8.50
9-
«,05
9,35
7,47
7.46
7.55
8.05
8.06
8.35
948 114512151244 528
746 10— 2— 645 725
810 1096 235 610 750
826 1046 146 615 8-
850 1110 410 640 825
910 426 704 840
Dienstregeling op 9en Kerstdag, Nieuwjaarsdag en Sea Paaachdtg «la op werkdagen,