A,
AXEL I
BRESKENS i
Binnenland.
Gemengd Nieuws.
Ingezonden Stukken.
Advertentiën.
Zondagmiddag om half 3
Stennrerleenlng erwten.
Van officiëele zijde wordt mede
gedeeld, dat de steunvergoeding
voor groene erwten en schokker
erwten, gedenatureerd in het tijd
vak van 20 tot en met 26 Oct
voor de kwaliteitsklassen C en D
respectievelijk f 3 en f 2,50 per
100 K G. zal bedragen de steun
vergoeding voor in datzelfde tijd
vak gedorschte gele erwten, vol
doende aan de standaardmonsters
C en D, zal resp. f 3 en f 2,50
per 100 K.G. bedragen.
Nieuwe vliegtuigfabriek.
De Regeering heeft besloten
over te gaan tot stichting van
een vliegtuigfabriek.
De Regeering, zoo luiden de
berichten, besloot tot stichting,
samen met enkele industrieelen,
van een gemengd bedrijf, waaraan
de vorm zal worden gegeven van
een naamlooze vennootschap.
De helft der aandeden plus
één zal de Regeering aan zich
houden. De overige zullen ter
beschikking gesteld worden o m.
van de N V. Vliegtuigenfabriek
Fokker.
Dr. Winckel.
Zooals men weet is dr. Winckel
aangewezen als leider van de
Roode Kruis-ambulance, die door
vrijwillige giften in staat is gesteld
van uit Nederland naar Abessinië
te reizen, teneinde daar de lijdende
menschheid hulp te verleenen,
omdat de streek, waar deze
ambulance zal worden gestation-
neerd, zonder eenige geneeskun
dige hulp is. Er is daar nergens
een arts.
Wie gisteravond de Avro be
luisterde, heeft daarover eenige
bijzonderheden kunnen vernemen
Als een bijzonderheid kunnen
we daaraan toevoegen, dat dr.
Winckel blijkens een bericht in
de N. Rott. Crt. een Zeeuw is.
Hij is in 1882 te 's Gravenpolder
geboren en is in 1908 als officier
van gezondheid naar Indië ver
trokken. Later bezocht dr. Winck
Ier Amerika, Panama en Cuba.
In 1933 is hij gepensionneerd.
AXEL, 8 November 1935.
Na een diensttijd van ruim 22
jaar heeft dhr. F. Seghers eervol
ontslag gekregen als stoker aan
de gemeentelijke gasfabriek alhier.
Vrijdag 1 Nov. werden de werk
zaamheden, voor zoover mogelijk,
even onderbroken om afscheid te
nemen. Daartoe verzamelde het
geheele personeel zich ten kan
tore, waar de directeur namens
allen Seghers toesprak, en waarbij
verscheiden aangelegenheden uit
de eerste jaren van het bestaan
der fabriek nog eens voor het
voetlicht werden gebracht. Het
bleek hieruit wel, dat Seghers de
geschiedenis van de gasfabriek
behoorlijk in het hoofd heeft.
Met vermelding van jaar en da
tum werden vele voorvallen door
hem nog eens besproken. Ten
kantore werden door de vriende
lijke zorgen van den directeur
eenige ververschingen gebruikt en
een sigaar gerookt, terwijl Seghers
als herinnering een practisch
meubelstuk in ontvangst had te
nemen.
ongelukkige naar het ziekenhuis
vervoerd, waar hij omstreeks 4
uur is overleden.
Vanwege de justitie uit Mid
delburg is in samenwerking met
de arbeidsinspectie een onderzoek
ingesteld naar de oorzaak. Heden
is het lijk naar de woning te
Spui vervoerd, waar K. met zijn
zuster samen leefde. Naar we
vernemen, was het begaanbare
gedeelte van voldoende sterkte,
doch plaatsen, daarnaast ver
toonden scheuren. Het moge een
vingerwijzing zijn voor degenen,
die denken dat golfplaten on-
slijtbaar zijn, of hun sterkte
houden.
De arbeider H die achter K.
aanstapte was zóó geschrokken,
dat hij niet van het dak durfde
en men hem met behulp van een
ladder en touwen er af heeft
geleid.
Lezing mr. P. Dieleman.
Uitgaande van het Alg. Nederl.
Verbond, afd. Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen, vond Dinsdagavond
in het hotel „Rotterdam" te Ter
Neuzen een lezing plaats, welke
gehouden werd door mr. P. Die
leman te Middelburg, over het
Met ingang van 2 Januari
wordt de brigade-commandant
van de Kon. Marechaussee te
Sluiskil, dhr. C. den Toom, ver
plaatst naar Papendrecht.
Droevig ongeval.
Gisterenmiddag had te Sluiskil
aan de ammoniakfabriek een
droevig ongeval plaats. Tegen
12 uur zou de bijna 35-jarige
P. Koster, voordat hij met zekeren
Hamelink van Sluiskil eenige
werkzaamheden had verricht op
het dak van een der fabrieksge
bouwen, zich naar beneden be
geven, toen hij onverhoeds door
de golfplaten trapte en van een
hoogte van 12 Meter naar be
neden stortte. Hij kwam met
het hoofd terecht op een grijper
die ter reparatie in het atelier
lag en werd met gebroken sche
del en overigens zwaar in- en
uitwendig verwond opgenomen
Direct werd om hulp geseind
*n ,na eerste verband werd de
onderwerp „Zeeuwsch-Vlaande-
ren, Verleden en Toekomst".
,Een volk dat zijn land wil
opbouwen, moet vooral het ver
leden liefhebben en daaruit lessen
trekken voor het heden", zoo
ving spr., die een groot kenner
is der Zeeuwsche historie, zijn
interressante rede aan.
Zeeuwsch-Vlaanderen is een
bijzonder land met een eigenaar
dige bevolking. Zij bestaat uit
verschillende stammen, zooals de
Merapiërs, Moriniërs, Kelten,
Friezen, Saksen, Franken, Ger
manen en Zeeuwen. Door de
vermenging van al deze rassen
heeft het Zeeuwsch-Vlaamsche
volk een eigen karakter gekregen
wat wel heel sterk blijkt bij de
bewoners van het land van Axel.
Dit land is kenschetsend door
zijn aparte bevolking, dialect,
kleederdracht en geestelijken in
slag, wanneer men het met an
dere streken vergelijkt. Het le
ven en karakter is Vlaamsch en
Hollandsch. Het Staatkundig en
Godsdienstig leven is echter Hol
landsch.
Verder gaat spreker zeer diep
in op de oudste geschiedenis van
Zeeuwsch-Vlaanderen en be
spreekt tal van typeerende bijzon
derheden welke daarmede in ver
band staan.
Ookde toekomstvan Zeeuwsch-
Vlaanderen wordt in den breede
belicht.
Er is noodig een breederen
grondslag voor ontwikkeling en
vakonderwijs. Het land van Axel
dat in het begin van deze eeuw
op landbouwgebied bovenaan
heeft gestaan, is achtergegaan
omdat men te ouderwetsch was
en de kennis geringschatte omdat
men van oordeel was dat men er
mei ervaring alleen wel kon ko
men.
Huishoudelijke ontwikkelingen
voorlichting is noodzakelijk.
Ook het snelverkeer dient zijn
intrede in het gewest te doen en
dan niet alleen in het randgebied
der Schelde, doch ook in het
achterland. Geregeld bootverkeer
met Middelburg en Goes en een
vaste verbinding met Den Haag,
Amsterdam en Rotterdam is on
ontbeerlijk.
Er moet een vliegveld komen,
hetgeen mede een prikkel kan zijn
om Zeeuwsch-Vlaanderen uit zijn
isolement te verlossen.
De industriën die in Zeeuwsch-
Vlaanderen gevestigd zijn, of op
gericht worden, worden gefinan
cierd met buitenlandsch kapitaal,
waardoor het gewest zijn accent
verliest. De haven van Terneu-
zen moet worden gelijkgesteld
met die var. Gent en Antwerpen.
De toekomst is somber, doch
achter de wolken schijnt de zon.
Men moet zich niet aan de om
standigheden onderwerpen, doch
ze beheerschen. Er moet liefde
zijn voor het eigen gewest. Want
de liefde zal het Zeeuwsch-
Vlaamsche volk één maken.
Zeeuwsche rereenfglng voor
luchtvaart.
Onder voorzitterschap van den
heer C A. van Woelderen, bur
gemeester van Vlissingen, heeft
Dinsdagmiddag te Goes de
Zeeuwsche vereeniging voor
luchtvaart vergaderd.
De voorzitter wees op het be
langrijke van deze vergadering.
De vereeniging omvat nu heel
Zeeland. Een eigen orgaan „De
vliegende Leeuw" is uitgegeven.
Moet nog volgen de verkiezing
van een voorzitter. De vergade
ring koos als zoodanig den heer
Van Woelderen.
Daarop installeerde de voorzit
ter officieel het hoofdbestuur.
Zeeland is de eerste provincie
waar een prov. vereeniging voor
uchtvaart bestaat. Dit is begrij
pelijk, want indien er één pro
vincie is die is gebaat met de
uchtverbinding dan is het wel
Zeeland met zijn gebrekkige ver
bindingsmiddelen.
De heer Van Melle drong aan
op maatregelen dat de vliegtuigen
op tijd aankomen en vertrekken.
Anders kan men te Vlissingen een
bootaansluiting missen.
Nadat Mr. van Dusseldorp na
mens het hoofdbestuur den voor
zitter waardeerend had toegespro
ken, hield de heer S. S. Smeding
uit Middelburg een lezing met
lichtbeelden over: „Zeeland en
het vrachtvervoer door de lucht.
Aan de hand van cijfers toon
de spr. aan dat het vrachtvervoer
bij de KLM. op de Zeeuwsche
lijn sterk is toegenomen. In 1931
850 Kg., in 1932 2913 Kg., in
1933 14.931 Kg. en in 1934 54.600
Kg. Vooral het vervoer van kran
ten neemt steeds toe. Daarnaast
is nu de firma Van Melle met een
eigen vrachtvliegtuig gekomen.
Ten slotte hield dhr U. F. M.
Dellaert, havenmeester van Schip
hol, een lezing met lichtbeelden
over den aanleg, de exploitatie
en de inrichting van vliegvelden.
Predikbeurten te Axel.
Ned. Herv. Kerk.
Voorm. 91/, ure Ds. van Oeveren
Nam. 2 Dr. K. J. Brouwer
Zendingsdictator.
Geref. Kerk.
Voorm. 9.30 ure Ds. J. S. Post.
Tekst Ram. 11:115
Nam. 2 Leeskerk.
Geref. Gemeente.
Voorm. 9.30 ure Leeskerk.
Nam. 2
Woensdagavond 9 uur is te
Lochristy (bij Gent) dhr C. Fas-
saert uit Hulst in botsing geko
men met een vrachtauto. Hij
werd evenals een passagier uit
St. Nicolaas uit de auto geslin
gerd, doordat het portier open
sloeg. Dhr. Fassaert werd ern
stig gewond opgenomen en per
ambulance-wagen naar St. Nico
laas vervoerd, waar hij in het
ziekenhuis moest worden opge
nomen. Zijn vriend kwam er
goed af Ook de auto's zijn
zwaar beschadigd.
De vreemde werkkrachten.
Door de Vereeniging van Bur
gemeesters en Secretarissen in
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen werd
een schrijven gezonden aan den
Minister van Sociale Zaken
waarin zij 's Ministers aandacht
vraagt o.a. voor het volgende
„Door verscheidene besturen
van grensgemeenten in Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen worden bi"
ons ernstige bezwaren tegen de
wet van 16 Mei 1934 in haar
huidigen vorm naar voren ge
bracht, waarmede wij volkomen
instemmen.
Het wil ons voorkomen, dat
wil men aan deze sterk gevoelde
bezwaren tegemoet komen, alleen
door wetswijziging daarin zal
kunnen worden voorzien. Toe
voeging aan de wet van 1 Mei
1934, Stbl. 257, van de hieronder
volgende overgangsbepaling ach
ten wij dan ook geboden, voor
de totstandkoming waarvan wij
Uwe Excellentie beleefd doch
dringend verzoeken
Overgangsbepaling.
Deze wet is niet van toepas
sing op vreemdelingen, die bij
het in werking tredtn daarvan
gedurende meer dan 5 jaren in
Nederland onafgebroken woon
plaats hebben".
Gevonden.
Onderstaande goederen zijn te
bekomen aan de daarachter ver
melde adressen.
Een damesrijwiel en twee nieuwe
ragebollen. J. Oosting.
Een K.G.-gewicht en een rij-
wielbelastingmerk, G. M. v/d
Berge, Armendijk H 47 i.
F^eserverijwiel met band van
vrachtauto, Rijksveldwachter Beke
Geweer en operatie
Da burgemeester van Hoede-
kenskerke was aan het oetenen
in de openbare school, toen een
der schutters zijn mede-lid in
het been schoot. De jongen
werd naar Goes gebracht, om
den kogel te verwyderen.
Verduistering.
Op het kantoor van een com-
missionnair in effecten te Am
sterdam heeft een 24-jarige
procuratiehouder een bedrag vau
f 48,000 aan effecten verduisterd
De aangehoudene heeft een
gezin en was ondanks zjjn jeug
digen leeftijd reeds procuratie
houder. Hij kon beschikken
over de door cliënten in bewaring
gegeven effecten en zag kans
die effecten te verkoopen en voor
eigen rekening allerlei specu
laties op touw te zetten. Hij
beweert, dat al het geld met de
speculaties verloren is gegaan
Behalve zijn eigen handteeke-
ning ais procuratiehouder, plaat
ste hij ook zelf de benoodigde
tweede handteekening, teneinde
bij andere banken gedeponeerde
effecten in zijn bezit te krijgeD.
De fraude is Maandag uitge
komen, toen zyn directi^ot de
ontdekking kwam, dat de con-
trolestaten op het effectenbezit
der cliëaten niet klopten en bij
een nader onderzoek kwam toen
de groote omvang der gepleegde
verduistering aan het licht.
Voor de tweede maal in
een tydsverloop van een aantal
weken heeft het kleine caté
Scheltema te Amsterdam bezoek
gehad van enkele personen naar
wie thans door de politie y verig
wordt gezocht.
Wederom zijn zy via hot tui
melraam van de keuken binnen
gekomen.
Het staat vrij wel vast, dat hier
dezelfde daders aan het werk zijn
geweest, wien het in hoofdzaak
om een wraakoefening te doen
is geweest, want ook thans was
in de keuken en in do calé ruim
te een ware vernieling aange
bracht.
In eerstgenoemd vertrek lageD
kruiken jenever en flesschen met
port en likeuren over den grond
verspreid, waarvan verscheide
ne gebroken waren. Deze chaos
hadden de daders waarschijnlijk
aangericht nadat zij zich aan het
geestrijk vocht flink tegoed had
den gedaan. In het calé waren
van het buffet de ruiten vernield
en de kastjes opengebroken,
waarby de inhoud van de post-
zegelkas en van de kas voor de
intercommunale telefoongesprek
ken is buitgemaakt, evenals een
aantal sigaren.
Zoo erg hebben de onverlaten
huis gehouden, dat het personeel
de geheelen morgen bezig is ge
weest met het opruimen van den
chaos.
Kijkuit.
OP den we£ Laar
vens Hontem teOombergen (B
waren de 62 jarige Theophiel
Van Kerpel, landbouwer, en de
31-jarige Gilbm Eeckhout langs
de trambaan op wandel, toen zy
plots een getromp hoorden. Zy
meenden dat er een auto kwam
aangereden en weken uit, maar
beiden werden gevat door den
tram.
De Kerpel liep een schedel
breuk op. De man was vader
van 6 kinderen. Ook Eeckhout
was gevat geworden, alhoewel
hy op het laatste oogenblik zijn
vergissing bemerkt had, maar
h(j had De Kerpel willen redden
Eeckhout, die vader is van drie
kinderen, werd vr(j ernstig ge
kwetst.
-- Gisteren reed een gepant
serde auto zonder stoppen voor
bij den douanepost onder de Lim-
burgBche gemeente Sibbe. Een
dienstwagen van den Centrale
Crisis Controle Dienst kwam den
wagen tegemoet en toen deze op
het stopteeken niet wild^Btoppen
openden de ambtenaren bet vuur
op den gepantserden wagen. De
chauffeur dook daarop achter
een pantserplaat, gat gas en reed
met volle vaart op de dienstauto
in. De smokkelauto kwam er
echter by de botsmg het slechtst
af. De chauffeur vluchtte weg.
In de smokkelauto werd 500 ki
lo Belgische margarine aange
troffen.
Gebruik makende van de
afwezigheid van den Belgischen
minister-president, die teGenèva
vertoefde, zyn inbrekers te Brus
sel de villa van den heer Van Zee
land binnengedrongen. Na alle
kasten en laden in de beneden
verdieping te hebben openge
broken en doorzocht, heboen zij
een teestmaal aangericht in de
keuken en zyn vervolgens met
medeneming van al het tafel
zilver en een astrakanmantel
van mevrouw Van Zeeland ver
trokken. In den tuin vond men
een ijzeren geldkistje, dat de
inbrekers hadden opengebroken
en na het te hebben geleegd,
hadden weggeworpen.
Het is wel een beetje „mosterd na
den maaltijd", maar toch willen we
nog gaarne plaats ruimen voor het
volgende schrijven, omdat het misschien
nog tot troost kan dienen van degenen,
die zoo teleurgesteld zijn door de
negatieve gevolgen van de adresbe
weging tegen de waterleiding. Alleen
moeten we opmerken, dat er niet
gesproken wordt over tarief en nu kan
men het gemak toch ook niet „tot
eiken prijs" koopen. Maar laten we
het woord nu aan onze schrijfster
Nieuwe Niedorp, Nov. 1935.
Mijnheer de Redacteur.
Gaarne zou ik dit schrijven als in
gezonden stuk in Uw courant zien
geplaatst
Als oud Axelaar lees ik altijd met
aandacht het blad uit mijn geboorte
plaats. Nu kijk ik al lang uit naar
een schrijven van iemand uit de
vrouwelijke bevolking, die daarin haar
dank zou uitspreken aan burgemeester
en raadsleden voor het genomen be
sluit aangaande de waterleiding.
Ik zit hier hoog in Noord-Holland
en als ze dan aan mijn spreken hooren,
dat ik een Zeeuw ben, dan zeggen ze
altijd„O, komt u uit Zeeland, daar
zijn de menschen zoo achterlijk 1" lk
doe dan altijd mijn best dat te weer
leggen, maar ais ze de Axelsche Cou
rant lazen, dan zouden ze zeggen
„ziet u wel, ze gaan niet met hun tijd
mee".
ik wil hier niet alle punten van a
tot z behandelen, maar hoe kan b.v.
een ambachtsman zitting nemen in een
commissie tegen de waterleiding,
terwijl die altijd weer veel werk mee
brengt En hoe kunnen ze zoo sput
teren tegen verplichte aansluiting
de praktijk heeft overal bewezen, dat
het een goede regeling is. Menschen
die nu pochen op hun goede, groote
bakken, zullen binnen korten tijd hun
neus in hun regenbak steken en zeggen.
,foei, dat water stinkt", lk zou graag
eens weten, hoeveel vrouwen er ge-
teekend hebben op dat verzoekschrift
waarmede de heeren tegenstribbelaars
bij den raad gekomen zijn.
Wat een treurig beeld gaf dezen
zomer nog een foto in de Schager
Courant te zien„Een foto uit Axel,
met de waterwagen in de ulianastraat".
Ik las laatst een reclame voor wasch-
machines. Daarbij zeide een jongetje
„Als vader de wasch zelf moest doen,
dan kocht hij direct een waschmachine".
Zoo is het nu ook in Axel„Als
vader zelf water moest slepen,
zouden we gauw een waterkraantje
krijgeH".
Dankend voor de plaatsruimte,
Hoogachtend,
T. C. C. V.
tegen
Competitie Kt N, V. B,
ZONDAG 10 NOV. 1935.