I B asat
Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Adverteert daarom in dit blad!!
£?SL
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Over fhce.
Opgepast.
De beste winstkansen
worden
door adverteeren
verkregen.
De loopbaan van talrijke groote
kooplieden, die hun succes aan
advertentie-reclame
V ER y OE3H
Axel
Axel— Terneuzen— Breskens.
Axel—Sas van Gent-
25 6 36
SPOORWEG ÏECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Neuzen
Autobnsdlensten St. Jnnsteen—Hulst- Walzoorden
an a'is Mei 1935 tot nadere aankondiging.
VLISSINGEN-
ROGSENDAAL.
N eszenBerssclenYlissineen.
-Neuzen.
Auto-Onmibusdienst Axel—Hulst.
Neuzen—Hoedekcnskerke.
Walzoorden—Hansweert—Kruiningen.
IHSÜJïT uU Wakoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3 55 5 40 6 50 S 45
Aankemst te Hansweert 7,50 9 4011 66
Kruiningen—Hansweert—Walzoorden.
YUssingesBreskens,
Br akei -YEandngen.
Vlrlr.train Villain,—i, 733 901910lOSS-tiSl 181 «ssSSaTO™ j »5 SS IS 25
DOMnoUai de» Heo.lv..,M de» a.» Pmkrart.8 ,i, op d. -.rr
Het recept in den Bybel.
Een onopgelost raadsel is het
geheim ran het Kenkche water,
het »Eau de CologDe». Er zijn
in Keulen een twaalltal firma's,
die alle zooals zij zeggen
in het bezit zijn van het nage
laten recept van Johann Maria
Farina, die het eerst Eau de Co
logne vervaardigde, in het j*ar
3 709 Toen Farina, die het re
cept uit Italië schiint te hebben
meegebracht, in 1766 stierf, nam
hij het geheim van zijn welrie
kend elixer mee iü het graf. Te
genwoordig ban er dus geen échte
Eau da Cologne meer bestaan,
doch slechts meer of minder goed
geslaagde imitaties.
Tot da verloren gegane fami
liegeheimen behoort ook de sa
menstelling van de lak, die de
groote vioolbouwers van Cremona
ge-bruikten. De daarmede gelakte
instrumenten kregen daardoor een
volmaakten en nooit weer bereik
ten tooD, die 't oor van den ken
ner steeds weer opnieuw verrukt.
Eu de lak houdt stand door de
eeuwen heen! De beurs is welis
waar van een echte Stradivarius
of Amati minder verrukt, want
een liefhebber moet zoo'n viool
met ruim haar gewicht aan goud
betalen. Alle pogingen tot imi
tatie van dit lak mislukten en do
analyse der enkele ten offer ge
brachte lakdeeltjes wierp geen
resultaat af.
AntoDio Stradivarius moet hef
recept op het titelblad van e *n
Bijbel geschreven hebben deze
Bijbel is echter verloren gegaan.
De onbekende Cremonerscbe lak,
zooals die tegenwoordig by gebrek
aan andere aanduidingen wordt
genoemd, is overigens geen uit
vinding van Stradivarius, maar
hij nam dit recept over van een
vriend, die schilder was en die
de lak gebruikte om zijn schilde
rijen te vernissen. Voor de viool
komt de ontdekking der lak dus
feitelijk wel op Stradivarius neer.
Op het gebied der lakken on
verven bestaan wel de meeste on
opgeloste geheimen. Zoo breken
de geleerden zich tevergeefs het
hoofd er over, hoe de oude Egyp-
tenaren het klaarspeelden kleuren
te vervaardigen en daar hun lin
nen mee te beschilderen, die na
tientallen eeuwen nog volmaakt
versoh dooroas bewonderd kunnen
worden, oop de bulsels der
mummies. Ook de glazuur, die
de mojaïken vaD tal van Arabi
sche bouwwerken, zooals de A!-
hambra in Granada, bedekt en
beschermt blijft het geheim vbd
een uitgestorven familie.
Vele van deze geheimen schij
nen te worden beschermd door
een vloek, welke hem treft, die
het tracht te doorgronden Bijoa
een eeuw geleden slaagde - meende
hij - de Britsohe consul te Tokio,
John Quin, erin voor een fantas
tiseh bedrag het recept van de
Jspansche lak te verkrijgen. Met
gevaar voor zijn leven smokkelde
hy het recept naar Europa. Maar
zijn opdrachtgevers waren teleur
gesteld, want de lak kon zich in
geeneD deele meten met de échte
Japansche lak. Het was blijkbaar
niet gelukt de Japanners te ver
schalken Tot nu toe is men er
nog niet in geslaagd een imitatie-
J spanlak te vervaardigen, die het
f ff-nt van de échte benadert. Waar
schijnlijk moeten we daarvoor het
klimaat verantwoordelijk stellen.
Fan kop sterke thee bevat 1
v. '03 thrïne en twee gram looi
zuur. Looizuur veroorzaakt sto
-""en in de spijsvertering
schon die veel sterke thee
(lrir ,ien gaan daardoor meestal
lijden aan slapeloosheid, zwaar-
'Oi igbeid en gejaagdheid.
Er bestaan twee hoofdsoorten
'he", nl. groene en zwarte. Het
'.schil loint door de wijze, waar
op ze bereid wordt. Groene thee
is alleen gedroogd en gebrokeD
zwarte tbee beeft echter nog een
gistingsproces ondergaan.
De beste groene theesoorten
komen uit China. De thee, die
men in den winkel k»D ko'open
is bijna altijd een mengsel van
allerlei soorten, so* mige soorten
zyn dau nog vermengd met bloe
sem om da geur te verhoogen.
Het meest wordt ja-mijn hiorvoor
gebruikt. Tnee moet altijd op
een drooge plaats bewaard worden
en nooit bij fruit of kruiden
daar anders de thee hiernaar gaat'
smaken.
Wanneer twee of meer wiel
rijders of bestuurders van molor-
rij'uigen en voertuigen ongeveer
gelijktijdig een kruispunt van
-n bereiken, dan moet de
bestuurder van een motorrijtuig
of rijwiel of voertuig, die den
anderen bestuurderaan
zijn rechterband heeft
desoD vóór laten gaan en
daartoe zn0 noodig stilhouden of
langzamer gaan rijden.
danken, bewijst het
V
Driesch.
7 42
11 26
2 32
5 42
If
6 05
7 47
1131
2 37
5 47
tl
Zaamslag
6 26
8 03
11 57
2 59
6 09
9
Rapenburg
6 38
815
12 09
311
6 19
tl
Hengstdijk
6 45
8 22
12 16
3 18
6 28
9
Greenendyk
6 55
8 32
12 26
3 28
6 36
II
Kloosterz.
7
8 40
12 32
3 35
6 41
a
Walsosrden
710
8 50
12 42
3 45
645
v Walsoorden 715 11 10 210 5 36 6 54
Kloosterz. 7 20 11 15 215 5 40 7
„Groenendijk 7 25 11 20 2 20 5 44 7 05
Hengstdijk 7 35 11 30 2 30 5 49 7 25
7 45 11 40 2 40 5 60 7 25
810 li 56 3 01 6 10 7 41
8 26 12 15 3 19 6 50 8
8 31 12 20 3 24 6 35 8 05
"O"J—
Rapenburg
Zaamsla.
Axel
a Driesch.
v Driesch.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
v Philippine
5 Pyramid©
Biervliet
Hoofdplaat
a Breskens
6 15
5 20
5 40
6 65
6 10
6 20
8 16
6 57
7 06
7 12
7 32
7 42
7 47
8 03
8 28
9 05
915
9 32
9 64
1003
10 09
10 29
11 26 2 32 5 42
11 31 2 37 5 47
11 57 2 58 6 09
12 22 3 22 6 33
12 45 4 20 7 10
12 55 4 30 7 20
1 12 4 43 7 39
1 31 5 08 7 59
143 5 17 0
1 49 5 23 0
2 10 5 43 0 -
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramid© 6 15
Philippine 6 37
Hoek 6 47
a Neuzen 7 02
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
a Driesch. 8 31
8 30
1210
3 45
8 60
12 25
4-
9
12 35
410
9 1!
12 47
4 21
9 32
112
4 43
9 42
1 22
4 53
9 57
1 37
5 08
11 30
2 50
5 40
1) 56
3 01
6 10
12 15
3 19
6 30
12 20
3 24
6 35
6 25
6 s
6 55
7 08
7 39
7 49
8O4
8 05
8 35
8 55
9
v Drie Schouwen 5 '5 8 32 12 22
Westdorpe 5 40 8 47 12 37
Sas van Gent 6 10 910 12 51
Philippine 6 36 9 32 1 12
a Pyramid© 6 65 952 1.-2
v Pyramide (bus) 6 58 9 53 1 34
a IJzendijke 7(8 10«3 144
v IJzendijke 7 46 1004 2
v Schoondijke 8 02 1019 216
a Breskens 8 10 10 28 2 26
40
20
43
06
7
17
45
02
10
6 "1
7 15
73'
719
8 01
8 15
8 35
8 49
8 58
IJzendyke—Breskens.
v Breskens 535
Schoondijke 5 45
a IJzendijke 559
v v tr m S
a Pyramide 6 12
v 6 16
Philippine 6 36 9 35
Sas van Gent 7 03 10 45
Westdorpe 7 20 11 05
a Drie Schouwen 7 42 11 26
a Axel 7 46 11 30
8 12 12
8 22 12 0
8 87 i 2 25
9- 12 35
910 5245
9 '1 ;2-i7
115
1 65
210
2 32
2 36
910
2 4n
215
4 09
4 19
421
4 45
5 08
5 20
5'2
5 46
6 12
6 22
6*7
6 55
7 05
7 Oi
7 40
806
8 20
8 41
8 45
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kykuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. a. Antw,
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech
aMech den
v Meehelen
a Brussel
6 15 10 58 2 04 6 02a 6 50b
6 24 11 06 213 51 a 6 5»b
6 33 11 14 221 6 21a 7 06b
641 11 21 229 5 28a 7 Mb
6 58 1133 240 5 42a 7 24b
7 13 11 40 2 "8 5 53a 7 40b
7 2012 04 3 32 6 09 7 5
8 CO 12 .9 4 02 6 44 fS
8 18 12 09 3 06 6 05a 7 48b
9 32 109 4 05 7 ©la 8 45b
9 17 1 17 4 17 7 17 8 57
9 33 1 33 4 3 7 33 9 38
Alleen op werkdageD.
Brussel
Meehelen
Meehelen
St. Nie. v, Mech.
Antw. n. St. Nic.
St. Nic.
St. Nic
II nis'
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Ter Neuzen
Autw.
Tern.
6 00
6 !6
6 50
7 16
6 59
7 07
7 25
8 20
8 27
8 36
8 46
8 53
IP 00
10 '6
10 27
11 28
11 99
12 03
12 06
1 03
1 11
1 19
1 28
1 37
1 18
1 63
157
2 57
2 12
2 50
3 12
4
4 08
4 16
4 25
4-34
b Alleen op Zon- en Feestdagen.
1142
6(0
6 16
6 22
7 23
7 15
7 45
7 48
8 44
8 53
9
9 09
9 18
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
a Gent St. P.
V
a Brussel
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
540 8 20a
f 4 8 29a
663833»
557 8 47*
61 '8 50a
556 8 85a
610 9 56
130 10 30
146 6551041
1 'b 70 10 45
250b 7581150
a Alleen op Zon- en Feestdagen.
7 2411 00
8 06 11 41
8 12 11 51
8 56 12 55
Brussel
Gent St. P.
v Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaeto
v Selzaete
Sas van Gent
1, Philippine
t Diuifkilbru?
Sluiskil
Ter Neuzen
8 12a 10 03
8 16a 10 07
8 2 a 015
3 51
b7 22
4 54
7 56
5 07
8 30
521
8^4
6 59
9 25
6 20
9 30a
6 50
10-a
618
10 0!a
7 02
10 19a
7 06
'0 16»
7 14
10 24a
b van Brussel (Zuid)
W erkdagen.
v v.
a a
vSt. Janst. f 8.01-20 1225 305 445 605
v Hulst 6308151025 1230 310 450 611
aWalz. 710 85511— 110 340 5S0 645
t Op tijdig verzoek van of
a a a
745 vWalz. 715905 940 1110 120356 536 650
750 v Hulst 755 945 1020 115') 2—436 81O 730
830 a StJanst 8—95010251165 205 440 735
8 0
920
t
v Vlissingen
Middelburg
Gees
Kruiningen
a Bergen op Zoom
v Roosendaal
Roosendaal
n Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
a Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenboseh
Utrecht C.S.
Nijmegen
1 Arnhem
a5 36
aS 15
7 33
b9 20
af> 44
a6 25
7 42
b9 31
a6 06
a6 58
8 01
b9 50
a6 18
»7 14
8 14
bl0 08
aG 47
a7 51
8 39
blO 47
a7
a8 09
8 52
bil 04
a7 06
a8 15
9 06
11 11
a8 01
a9 22
10 22
12 22
a8 07
a'-i 26
1001
12 21
8 40
9 52
10 SO
12 52
9 17
1027
1127
127
9 34
10 44
i; 22
1 44
7 07
9
1114
7 27
9 20
11 46
816
10 02
12 52
916
10 53
153
9-
11 02
9 27
11 31
10 32 all 21 131
all 32
al2 04
al2 22
al 01
10 40
10 59
11 12
11 37
11 50
12 05
1 22
1 19
1 52
2 27
2 44
12
12 20
102
1 53
2 03
a2 31
al 19
al 36
a2 52 a4 22
a2 56
1 41
2 01
2 14
2 4')
2 53
3
8 22
3 57
414
1 28
2 02
a2 67
3 51
*4 11
a4 36
3 60
4 22
4 57
5 14
3 12
3 32
421
5 08
b 04
6 31
4 25
6 32
7 03
7 46
4 Vz
p.
7 12
7 56
4 54
7 81
8 27
6 12
O
03
7 44
8 44
5 47
8 09
9 21
6 04
7 3
8 22
9 39
6 15
7 47
8 29
9 47
7 2z
8 52
9 24
10 42
7 02
8 40
9 30
10 48
7 28
9 06
10 CO
11 22
8 24
9 43
10 42
1157
8 19
1007
11 "2
0 14
6 15
7 34
8 32
9 50
6 35
7 54
8 52
10 10
721
8 34
9 40
10 58
8 04
9 43
10 27
cll 51
8 05
S 11
10 41
cll 41
8 31
9 34
1112
cO 02
Vertrek boot van Neuzen vm.
Borsselen
Aankomst te Yiissingen vm.
4 ertrek trein van Yiissingen
9,06
7,20
7,40
8,50
9,20
10,30 cm. 2,4 40
10.50 2,20 5'
12,- 3,30 6,'l0
1,31 4,*5 6,15 6,32
6,43 nm 1?,07 12,26
9.— 12.30
9.20 12,50
10,30
2.-
3,52
4
4,20
5,30
vArnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenboseh
Breda
Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D,P.
Rotterdam Beurs
v Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruiningen
Goes
Middelburg
VUssingeD
7— 8 76 9 31
7 26 8 48 9 57
7 32 8 35 10 11
818 9 30 1102
9 05 1017 11 43
9 25 10 37 12 03
6 60 815 915
7 09 8 31 9 31
7 53 9 06 10 06
8 24 9 33 10 33
8 31 9 37 10 37
9 24 10,9 1145
a 9 30 10 4.5 12(6
a 9 45 11 al2 21
alO 13 1125 a 1.2 63
alO 26 1139 al 06
al045 1169 al 24
al05f 1207 al 31
Alleen op werkdag 3n b Zondags
1131
11 57
1211
1
147
2 07
11 45
12 01
12 36
103
107
2 08
2 18
2 33
3(6
3 24
3 44
3 52
1 33
1 67
1 59
2 42
3 24
3 44
115
1 31
2 06
145
2 01
2 36
3 04
a9 07
3 55
4 -
415
4 49
6 02
521
5 28
2 02
2 51
311
a4
a4 47
aó 09
2 45
3 01
3 *6
4 03
4 07
a5 09
a5 14
a5 29
a5 55
a6 9
a6 29
a6 37
a4 31
4 57
4 59
6 43
6 24
6 44
c6 59
c7 20
c7 57
<•8 18
c8 51
c8 59
a6 32
a6 57
7 11
8
8 47
9 07
6 45
7 01
7 s6
8 03
8 07
9 04
9 12
9 27
9 58
10 11
10 23
10 36
S3
8 51
8 56
9 44
10 26
10 46
8 34
8 31
9 27
9 53
10 37
1043
10 56
11 11
11 38
31 50
0 0
017
10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op werkdagen.
YlissfnaenBorsselen
Aankomst trein te Vlissingen vm
Vortrek boot van Vlissinren 6
Borsselen
Aankomst te Neuzen 7 20
ertrek boet van Neuz«ii 6,40 9,40 12 10 2 50 t zn a n\
Aankomst te Hoedekcnskerke 7,25 10 25 12^5 a's* cV
Vertrek treia naar Row J 10,'f f? f'60
a "1 v 'issingen S 04 11*9 *02 7 06 in'iï
taim. 1 °P y*rtrekk"de treine» Goes met intobÜ en
Hoedekenskcrkc—Neuzen.
Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,24 11,37 3 22 6 07 SU
rr v Yliasmgen 7,69 9,48 12 i'aa 626 r *1
Vertrek boot van IToedekensk. 8,30 11,05 1 05 350 7!! r'sb
Aankemat te N.uzan 9)U, n'go J'bO 4 85 7« 940
Abbs uiting van te Goes aankomende treinen met autobussen en
Vertrek van Han*weert 7,55 9^451205
Aankomst te Kruiningen 8 05 9,5512 15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,14 lo](;8 12/22
en- u VlV'-singen .- 10 312^3 a.ttb i 4.' 1
Deze bus rijdt «leen; als er passugiers van de boot sy'n.
Aankomst trein van Roosendaal - 7,4110 13 11,25 3,06 4,49 5,56 7,57
tr _A* vliflBlagen 6,18 8,1410 08 12 S2 2 14 0 5 12 7 44
Vertrek van Kruiningen 6,25 8,1810 15 12.81308 4506- 8 -
Aankr-mst te Hansweert 6 35 8.28 10 25 12 40 i 18 5 - 610 8 10
Vertrek boot van Hansweert 6.40 8,3 .10,85 12 45 3 20 605 6 li k'io
Aankomst te Walzoorden 7,10 9-11,05 36
Aank. tr. Vllssitigen 719 649 1053 1£07 1526 131 138 S58 r28 637 745 86*
Vem. boot VUaslngen 61f 5 <t 015 j 1S,s 3° 5 ft f8
Aank. boot Breskens 640 810 926 104'.' 65 n ,85 840466 610 785 926
1,55 4.25 6 10 7,v:ü9 15
1.15 4,25 7,25 9 20*
2.05 4,35 7,35 9 30*
2,14 5,12 7,44
3.06 4.43 7,57 9 58
Zondagen
vm. 10.30 nm 7 40
10.50 8i_
12 - 9.10
nm. 1.31
K.28
vm. 9— nm. 6.10
9.20 6.30
10.30 7,40
vm. 6.40 nm.
7.25 6.25
- »01 v 7,31
9,02 7,05
vm. 8,59 na. 8 09
11 7,19 t 8 25
.1 9,85 8.55
10,20 9,40
7,20
7,50
7,55
8,05
8,14
8,43
1.25
1,56
1.55
2 05
2 14
3,06
6,40
7,10
8.43
8 14
8 50
9.00
9 05
9,35
6.50
7.20
7.25
7.35
7.44
7,63
3.06
2.14
3.06
3.18
2.20
3.50
8/5
9,15*
9.20*
9,303
9,58
7.53
7.44
7.55
8.05
8.05
8 35
948 1207 1226 183 528
7*fj 10- 2— 545 723
810 1026 225 610 750
Verte, boot Breaker» 556 Hl5 9.T! 1045 W* 116 889 345 5-eis 7«n quo I >ot
Aankomst Vlissingen 720 «40 95511101325 40 855 4'. f25 640 755 I 815 fil6 8~