I B asat Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Adverteert daarom in dit blad!! £?SL Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Over fhce. Opgepast. De beste winstkansen worden door adverteeren verkregen. De loopbaan van talrijke groote kooplieden, die hun succes aan advertentie-reclame V ER y OE3H Axel Axel— Terneuzen— Breskens. Axel—Sas van Gent- 25 6 36 SPOORWEG ÏECHELEN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter Neuzen Autobnsdlensten St. Jnnsteen—Hulst- Walzoorden an a'is Mei 1935 tot nadere aankondiging. VLISSINGEN- ROGSENDAAL. N eszenBerssclenYlissineen. -Neuzen. Auto-Onmibusdienst Axel—Hulst. Neuzen—Hoedekcnskerke. Walzoorden—Hansweert—Kruiningen. IHSÜJïT uU Wakoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3 55 5 40 6 50 S 45 Aankemst te Hansweert 7,50 9 4011 66 Kruiningen—Hansweert—Walzoorden. YUssingesBreskens, Br akei -YEandngen. Vlrlr.train Villain,—i, 733 901910lOSS-tiSl 181 «ssSSaTO™ j »5 SS IS 25 DOMnoUai de» Heo.lv..,M de» a.» Pmkrart.8 ,i, op d. -.rr Het recept in den Bybel. Een onopgelost raadsel is het geheim ran het Kenkche water, het »Eau de CologDe». Er zijn in Keulen een twaalltal firma's, die alle zooals zij zeggen in het bezit zijn van het nage laten recept van Johann Maria Farina, die het eerst Eau de Co logne vervaardigde, in het j*ar 3 709 Toen Farina, die het re cept uit Italië schiint te hebben meegebracht, in 1766 stierf, nam hij het geheim van zijn welrie kend elixer mee iü het graf. Te genwoordig ban er dus geen échte Eau da Cologne meer bestaan, doch slechts meer of minder goed geslaagde imitaties. Tot da verloren gegane fami liegeheimen behoort ook de sa menstelling van de lak, die de groote vioolbouwers van Cremona ge-bruikten. De daarmede gelakte instrumenten kregen daardoor een volmaakten en nooit weer bereik ten tooD, die 't oor van den ken ner steeds weer opnieuw verrukt. Eu de lak houdt stand door de eeuwen heen! De beurs is welis waar van een echte Stradivarius of Amati minder verrukt, want een liefhebber moet zoo'n viool met ruim haar gewicht aan goud betalen. Alle pogingen tot imi tatie van dit lak mislukten en do analyse der enkele ten offer ge brachte lakdeeltjes wierp geen resultaat af. AntoDio Stradivarius moet hef recept op het titelblad van e *n Bijbel geschreven hebben deze Bijbel is echter verloren gegaan. De onbekende Cremonerscbe lak, zooals die tegenwoordig by gebrek aan andere aanduidingen wordt genoemd, is overigens geen uit vinding van Stradivarius, maar hij nam dit recept over van een vriend, die schilder was en die de lak gebruikte om zijn schilde rijen te vernissen. Voor de viool komt de ontdekking der lak dus feitelijk wel op Stradivarius neer. Op het gebied der lakken on verven bestaan wel de meeste on opgeloste geheimen. Zoo breken de geleerden zich tevergeefs het hoofd er over, hoe de oude Egyp- tenaren het klaarspeelden kleuren te vervaardigen en daar hun lin nen mee te beschilderen, die na tientallen eeuwen nog volmaakt versoh dooroas bewonderd kunnen worden, oop de bulsels der mummies. Ook de glazuur, die de mojaïken vaD tal van Arabi sche bouwwerken, zooals de A!- hambra in Granada, bedekt en beschermt blijft het geheim vbd een uitgestorven familie. Vele van deze geheimen schij nen te worden beschermd door een vloek, welke hem treft, die het tracht te doorgronden Bijoa een eeuw geleden slaagde - meende hij - de Britsohe consul te Tokio, John Quin, erin voor een fantas tiseh bedrag het recept van de Jspansche lak te verkrijgen. Met gevaar voor zijn leven smokkelde hy het recept naar Europa. Maar zijn opdrachtgevers waren teleur gesteld, want de lak kon zich in geeneD deele meten met de échte Japansche lak. Het was blijkbaar niet gelukt de Japanners te ver schalken Tot nu toe is men er nog niet in geslaagd een imitatie- J spanlak te vervaardigen, die het f ff-nt van de échte benadert. Waar schijnlijk moeten we daarvoor het klimaat verantwoordelijk stellen. Fan kop sterke thee bevat 1 v. '03 thrïne en twee gram looi zuur. Looizuur veroorzaakt sto -""en in de spijsvertering schon die veel sterke thee (lrir ,ien gaan daardoor meestal lijden aan slapeloosheid, zwaar- 'Oi igbeid en gejaagdheid. Er bestaan twee hoofdsoorten 'he", nl. groene en zwarte. Het '.schil loint door de wijze, waar op ze bereid wordt. Groene thee is alleen gedroogd en gebrokeD zwarte tbee beeft echter nog een gistingsproces ondergaan. De beste groene theesoorten komen uit China. De thee, die men in den winkel k»D ko'open is bijna altijd een mengsel van allerlei soorten, so* mige soorten zyn dau nog vermengd met bloe sem om da geur te verhoogen. Het meest wordt ja-mijn hiorvoor gebruikt. Tnee moet altijd op een drooge plaats bewaard worden en nooit bij fruit of kruiden daar anders de thee hiernaar gaat' smaken. Wanneer twee of meer wiel rijders of bestuurders van molor- rij'uigen en voertuigen ongeveer gelijktijdig een kruispunt van -n bereiken, dan moet de bestuurder van een motorrijtuig of rijwiel of voertuig, die den anderen bestuurderaan zijn rechterband heeft desoD vóór laten gaan en daartoe zn0 noodig stilhouden of langzamer gaan rijden. danken, bewijst het V Driesch. 7 42 11 26 2 32 5 42 If 6 05 7 47 1131 2 37 5 47 tl Zaamslag 6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 9 Rapenburg 6 38 815 12 09 311 6 19 tl Hengstdijk 6 45 8 22 12 16 3 18 6 28 9 Greenendyk 6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 II Kloosterz. 7 8 40 12 32 3 35 6 41 a Walsosrden 710 8 50 12 42 3 45 645 v Walsoorden 715 11 10 210 5 36 6 54 Kloosterz. 7 20 11 15 215 5 40 7 „Groenendijk 7 25 11 20 2 20 5 44 7 05 Hengstdijk 7 35 11 30 2 30 5 49 7 25 7 45 11 40 2 40 5 60 7 25 810 li 56 3 01 6 10 7 41 8 26 12 15 3 19 6 50 8 8 31 12 20 3 24 6 35 8 05 "O"J— Rapenburg Zaamsla. Axel a Driesch. v Driesch. Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek v Philippine 5 Pyramid© Biervliet Hoofdplaat a Breskens 6 15 5 20 5 40 6 65 6 10 6 20 8 16 6 57 7 06 7 12 7 32 7 42 7 47 8 03 8 28 9 05 915 9 32 9 64 1003 10 09 10 29 11 26 2 32 5 42 11 31 2 37 5 47 11 57 2 58 6 09 12 22 3 22 6 33 12 45 4 20 7 10 12 55 4 30 7 20 1 12 4 43 7 39 1 31 5 08 7 59 143 5 17 0 1 49 5 23 0 2 10 5 43 0 - v Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramid© 6 15 Philippine 6 37 Hoek 6 47 a Neuzen 7 02 v Neuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 a Driesch. 8 31 8 30 1210 3 45 8 60 12 25 4- 9 12 35 410 9 1! 12 47 4 21 9 32 112 4 43 9 42 1 22 4 53 9 57 1 37 5 08 11 30 2 50 5 40 1) 56 3 01 6 10 12 15 3 19 6 30 12 20 3 24 6 35 6 25 6 s 6 55 7 08 7 39 7 49 8O4 8 05 8 35 8 55 9 v Drie Schouwen 5 '5 8 32 12 22 Westdorpe 5 40 8 47 12 37 Sas van Gent 6 10 910 12 51 Philippine 6 36 9 32 1 12 a Pyramid© 6 65 952 1.-2 v Pyramide (bus) 6 58 9 53 1 34 a IJzendijke 7(8 10«3 144 v IJzendijke 7 46 1004 2 v Schoondijke 8 02 1019 216 a Breskens 8 10 10 28 2 26 40 20 43 06 7 17 45 02 10 6 "1 7 15 73' 719 8 01 8 15 8 35 8 49 8 58 IJzendyke—Breskens. v Breskens 535 Schoondijke 5 45 a IJzendijke 559 v v tr m S a Pyramide 6 12 v 6 16 Philippine 6 36 9 35 Sas van Gent 7 03 10 45 Westdorpe 7 20 11 05 a Drie Schouwen 7 42 11 26 a Axel 7 46 11 30 8 12 12 8 22 12 0 8 87 i 2 25 9- 12 35 910 5245 9 '1 ;2-i7 115 1 65 210 2 32 2 36 910 2 4n 215 4 09 4 19 421 4 45 5 08 5 20 5'2 5 46 6 12 6 22 6*7 6 55 7 05 7 Oi 7 40 806 8 20 8 41 8 45 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kykuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. a. Antw, a Antwerpen v St. Nic. n. Mech aMech den v Meehelen a Brussel 6 15 10 58 2 04 6 02a 6 50b 6 24 11 06 213 51 a 6 5»b 6 33 11 14 221 6 21a 7 06b 641 11 21 229 5 28a 7 Mb 6 58 1133 240 5 42a 7 24b 7 13 11 40 2 "8 5 53a 7 40b 7 2012 04 3 32 6 09 7 5 8 CO 12 .9 4 02 6 44 fS 8 18 12 09 3 06 6 05a 7 48b 9 32 109 4 05 7 ©la 8 45b 9 17 1 17 4 17 7 17 8 57 9 33 1 33 4 3 7 33 9 38 Alleen op werkdageD. Brussel Meehelen Meehelen St. Nie. v, Mech. Antw. n. St. Nic. St. Nic. St. Nic II nis' Kijkuit Axel Sluiskil Ter Neuzen Autw. Tern. 6 00 6 !6 6 50 7 16 6 59 7 07 7 25 8 20 8 27 8 36 8 46 8 53 IP 00 10 '6 10 27 11 28 11 99 12 03 12 06 1 03 1 11 1 19 1 28 1 37 1 18 1 63 157 2 57 2 12 2 50 3 12 4 4 08 4 16 4 25 4-34 b Alleen op Zon- en Feestdagen. 1142 6(0 6 16 6 22 7 23 7 15 7 45 7 48 8 44 8 53 9 9 09 9 18 Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Selzaete Gent Dp. a Gent St. P. V a Brussel 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 540 8 20a f 4 8 29a 663833» 557 8 47* 61 '8 50a 556 8 85a 610 9 56 130 10 30 146 6551041 1 'b 70 10 45 250b 7581150 a Alleen op Zon- en Feestdagen. 7 2411 00 8 06 11 41 8 12 11 51 8 56 12 55 Brussel Gent St. P. v Gent St. P. Gent Dp. a Selzaeto v Selzaete Sas van Gent 1, Philippine t Diuifkilbru? Sluiskil Ter Neuzen 8 12a 10 03 8 16a 10 07 8 2 a 015 3 51 b7 22 4 54 7 56 5 07 8 30 521 8^4 6 59 9 25 6 20 9 30a 6 50 10-a 618 10 0!a 7 02 10 19a 7 06 '0 16» 7 14 10 24a b van Brussel (Zuid) W erkdagen. v v. a a vSt. Janst. f 8.01-20 1225 305 445 605 v Hulst 6308151025 1230 310 450 611 aWalz. 710 85511— 110 340 5S0 645 t Op tijdig verzoek van of a a a 745 vWalz. 715905 940 1110 120356 536 650 750 v Hulst 755 945 1020 115') 2—436 81O 730 830 a StJanst 8—95010251165 205 440 735 8 0 920 t v Vlissingen Middelburg Gees Kruiningen a Bergen op Zoom v Roosendaal Roosendaal n Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem a Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenboseh Utrecht C.S. Nijmegen 1 Arnhem a5 36 aS 15 7 33 b9 20 af> 44 a6 25 7 42 b9 31 a6 06 a6 58 8 01 b9 50 a6 18 »7 14 8 14 bl0 08 aG 47 a7 51 8 39 blO 47 a7 a8 09 8 52 bil 04 a7 06 a8 15 9 06 11 11 a8 01 a9 22 10 22 12 22 a8 07 a'-i 26 1001 12 21 8 40 9 52 10 SO 12 52 9 17 1027 1127 127 9 34 10 44 i; 22 1 44 7 07 9 1114 7 27 9 20 11 46 816 10 02 12 52 916 10 53 153 9- 11 02 9 27 11 31 10 32 all 21 131 all 32 al2 04 al2 22 al 01 10 40 10 59 11 12 11 37 11 50 12 05 1 22 1 19 1 52 2 27 2 44 12 12 20 102 1 53 2 03 a2 31 al 19 al 36 a2 52 a4 22 a2 56 1 41 2 01 2 14 2 4') 2 53 3 8 22 3 57 414 1 28 2 02 a2 67 3 51 *4 11 a4 36 3 60 4 22 4 57 5 14 3 12 3 32 421 5 08 b 04 6 31 4 25 6 32 7 03 7 46 4 Vz p. 7 12 7 56 4 54 7 81 8 27 6 12 O 03 7 44 8 44 5 47 8 09 9 21 6 04 7 3 8 22 9 39 6 15 7 47 8 29 9 47 7 2z 8 52 9 24 10 42 7 02 8 40 9 30 10 48 7 28 9 06 10 CO 11 22 8 24 9 43 10 42 1157 8 19 1007 11 "2 0 14 6 15 7 34 8 32 9 50 6 35 7 54 8 52 10 10 721 8 34 9 40 10 58 8 04 9 43 10 27 cll 51 8 05 S 11 10 41 cll 41 8 31 9 34 1112 cO 02 Vertrek boot van Neuzen vm. Borsselen Aankomst te Yiissingen vm. 4 ertrek trein van Yiissingen 9,06 7,20 7,40 8,50 9,20 10,30 cm. 2,4 40 10.50 2,20 5' 12,- 3,30 6,'l0 1,31 4,*5 6,15 6,32 6,43 nm 1?,07 12,26 9.— 12.30 9.20 12,50 10,30 2.- 3,52 4 4,20 5,30 vArnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenboseh Breda Roosendaal v Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D,P. Rotterdam Beurs v Roosendaal Roosendaal Bergen op Zoom Kruiningen Goes Middelburg VUssingeD 7— 8 76 9 31 7 26 8 48 9 57 7 32 8 35 10 11 818 9 30 1102 9 05 1017 11 43 9 25 10 37 12 03 6 60 815 915 7 09 8 31 9 31 7 53 9 06 10 06 8 24 9 33 10 33 8 31 9 37 10 37 9 24 10,9 1145 a 9 30 10 4.5 12(6 a 9 45 11 al2 21 alO 13 1125 a 1.2 63 alO 26 1139 al 06 al045 1169 al 24 al05f 1207 al 31 Alleen op werkdag 3n b Zondags 1131 11 57 1211 1 147 2 07 11 45 12 01 12 36 103 107 2 08 2 18 2 33 3(6 3 24 3 44 3 52 1 33 1 67 1 59 2 42 3 24 3 44 115 1 31 2 06 145 2 01 2 36 3 04 a9 07 3 55 4 - 415 4 49 6 02 521 5 28 2 02 2 51 311 a4 a4 47 aó 09 2 45 3 01 3 *6 4 03 4 07 a5 09 a5 14 a5 29 a5 55 a6 9 a6 29 a6 37 a4 31 4 57 4 59 6 43 6 24 6 44 c6 59 c7 20 c7 57 <•8 18 c8 51 c8 59 a6 32 a6 57 7 11 8 8 47 9 07 6 45 7 01 7 s6 8 03 8 07 9 04 9 12 9 27 9 58 10 11 10 23 10 36 S3 8 51 8 56 9 44 10 26 10 46 8 34 8 31 9 27 9 53 10 37 1043 10 56 11 11 11 38 31 50 0 0 017 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- en Feestdagen. Alleen op werkdagen. YlissfnaenBorsselen Aankomst trein te Vlissingen vm Vortrek boot van Vlissinren 6 Borsselen Aankomst te Neuzen 7 20 ertrek boet van Neuz«ii 6,40 9,40 12 10 2 50 t zn a n\ Aankomst te Hoedekcnskerke 7,25 10 25 12^5 a's* cV Vertrek treia naar Row J 10,'f f? f'60 a "1 v 'issingen S 04 11*9 *02 7 06 in'iï taim. 1 °P y*rtrekk"de treine» Goes met intobÜ en Hoedekenskcrkc—Neuzen. Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,24 11,37 3 22 6 07 SU rr v Yliasmgen 7,69 9,48 12 i'aa 626 r *1 Vertrek boot van IToedekensk. 8,30 11,05 1 05 350 7!! r'sb Aankemat te N.uzan 9)U, n'go J'bO 4 85 7« 940 Abbs uiting van te Goes aankomende treinen met autobussen en Vertrek van Han*weert 7,55 9^451205 Aankomst te Kruiningen 8 05 9,5512 15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,14 lo](;8 12/22 en- u VlV'-singen .- 10 312^3 a.ttb i 4.' 1 Deze bus rijdt «leen; als er passugiers van de boot sy'n. Aankomst trein van Roosendaal - 7,4110 13 11,25 3,06 4,49 5,56 7,57 tr _A* vliflBlagen 6,18 8,1410 08 12 S2 2 14 0 5 12 7 44 Vertrek van Kruiningen 6,25 8,1810 15 12.81308 4506- 8 - Aankr-mst te Hansweert 6 35 8.28 10 25 12 40 i 18 5 - 610 8 10 Vertrek boot van Hansweert 6.40 8,3 .10,85 12 45 3 20 605 6 li k'io Aankomst te Walzoorden 7,10 9-11,05 36 Aank. tr. Vllssitigen 719 649 1053 1£07 1526 131 138 S58 r28 637 745 86* Vem. boot VUaslngen 61f 5 <t 015 j 1S,s 3° 5 ft f8 Aank. boot Breskens 640 810 926 104'.' 65 n ,85 840466 610 785 926 1,55 4.25 6 10 7,v:ü9 15 1.15 4,25 7,25 9 20* 2.05 4,35 7,35 9 30* 2,14 5,12 7,44 3.06 4.43 7,57 9 58 Zondagen vm. 10.30 nm 7 40 10.50 8i_ 12 - 9.10 nm. 1.31 K.28 vm. 9— nm. 6.10 9.20 6.30 10.30 7,40 vm. 6.40 nm. 7.25 6.25 - »01 v 7,31 9,02 7,05 vm. 8,59 na. 8 09 11 7,19 t 8 25 .1 9,85 8.55 10,20 9,40 7,20 7,50 7,55 8,05 8,14 8,43 1.25 1,56 1.55 2 05 2 14 3,06 6,40 7,10 8.43 8 14 8 50 9.00 9 05 9,35 6.50 7.20 7.25 7.35 7.44 7,63 3.06 2.14 3.06 3.18 2.20 3.50 8/5 9,15* 9.20* 9,303 9,58 7.53 7.44 7.55 8.05 8.05 8 35 948 1207 1226 183 528 7*fj 10- 2— 545 723 810 1026 225 610 750 Verte, boot Breaker» 556 Hl5 9.T! 1045 W* 116 889 345 5-eis 7«n quo I >ot Aankomst Vlissingen 720 «40 95511101325 40 855 4'. f25 640 755 I 815 fil6 8~

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 4