Stoombootdienst op de YVester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. a Va X 2, M 1DDBLBN V ué*. 3NT VERVOER Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. VLISSIN GEN—ROOSEN DA AL. af I's- as 29 Anto-Omnlbusdienst Axel—Hulst. SPOORWEG MEC.8 LENTEBNEÜZEN. Spoorweg Ter NeazeuGent. Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging. Neazon—Borsselen—Viissingen. Viissingen— NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. Walzoorden—Hansweert—Kruiningen. Krnlningen—Hansweert—Walzoorden. V lissingenBr eskens. Breskens—Viissingen. 2X2 5. Dit grspje hoorden we reeds in onze kinderjaren en dan werden er trucjes toegepast om het te bewijzen. Maar algebraïsch is het bewijs van deze «onwaarheid» toch te leveren. Voor fl. B. S:-ers is de formule natuurlijk gesneden koek, doch voor anderen zijn de touten erin Dog niet zoo voor de hand liggend. En dus zullen we trachten de paradox 2 X 2 5 eeDS wiskundig te bewijzen. Iedereen weet 3+4 7 voeg hierbij 4 X 3 4 X 4 5 X 7 4 X 3 4X4 5 X is: 5X3 5X4-5X7 4X3+4X4-4X7 of 5 (3 4 7) 4 (3 4 7) door de gelijke factoren gedeeld krijgt men dan 5 4 ot 5 2X2. Op een dergelijke (foutieve) manier kan men bewijzen, dat a b. We mogen dan schrijven a b x, dus a x b, en a (a x) a b, alsook b x a, en b (b x) a b, dan is a (a x) b (b x) ol 2 - a x b 2 - b x, daarbij 1/4 X 2 X 2 2 - a i X 2 ti 2 - b i 1 wortel hieruit a 1/j x b 7s x, dus a b. Hot wiel. Onder de grootste uitvindingen door menschen gedaan, mag zeker gerekend worden de uitvinding van bet wiel, al weet men niet, hoe oud die vinding is. Een mechanite'ie beweging, duizenden keeren naar één kant om eigen as, zonder dat ze ooit terugge draaid hoett te worden, zonder verward te raken, is zelfs in de natuur niet bekend. Zonder de onbekende uitvinder van het wiel zou de mechanische ontwikkeling door de eenwen h«en nooit hebben plaats gehad. Door het wiel be weegt de menscb zich op het land en op het water, ja zelfs in de lucht. Bij de vliegmachine is het wiel in den vorm van èen schroef. In denatnur ziet men voortbe weging plaats hebben door midcel van beeneD, vleugels en vinnen, msar nergens door het wiel. Toch gelooven we niet, dat zooals som migen zeggen, hierdoor de natuur in vindingrijkheid is overtroffen. Recept, Vermicelli it la marino (4 personen) Een halve lifer kokend water met 2 Maggi's bouillonblokjes, een half ons dikke vermicelli, 3 ods vleeschresten (ook wel gedeeltelijk ham), 1 theelepeltje kerrie, 1 groote ui, wat zout en nootmus kaat, 2 afgestreken eetlepels boter of vet van jus. Laat in den kokenden bouillon op een zacht vuur d© vermicelli gaar worden. Fruit intusschen de fijnge nipperde ui met de kerrie en de boter lichtbruin, voeg er het fijng hakte vleesch bij en roer ten slotte dit mengsel door de gaargekookte vermicelli. Maak bet gerecht verder op smaak at met wat nootmuskaat cn misschien wat zout. Volg voor het opdienen ééa van de volgende methodes 1. Doe het mengsel in eeu vuurvast schotelfje, bestrooi den bovenkant met paneermeel, leg er hier en daar een klein boter klontje op en laat er in den oven een korsije op komen. 2. Verdeel het mengsel over een zes- a achttal schelpen, en behandel die op dezelfde wijze als voor het vuurvaste schoteltje is beschreven. 3. Leg op een verwarmden vlceschgcbotel een rond van droog- gekookte rjjst en vul de midden ruimte met bet vermicelli mengsel. o Moet gij links een weg inslaan, Neem dan steeds de ruimste baan. Gaat uw weg rechts van de hand, Houdt dan steeds den binnenkant. In de gevangenis. We moeten je aan 't werk zien te krijgen rummer 243. Wat ken je «1 '/oo Zie aan een clèqueboek te komen van een rijk iype en ik zorg dat u binnen de drie dagen een ton oezit, directeur. Hot centenspelle'je. Oploss ng L»g de vijfde munt bij de tweede, de derrie bij de zevende, de achtste bjj de zesde eD de »itrde bij de eerste. Leg de vierde bij de zevende, de zesde bij de tweede, de derde bij de eerste, d© vijfde bij de achtste. o— Eon fotograaf wreokte zich eens als volgt op een hm niet mooie dame, die haar portret weigerde, omdat het »te veel geleek». De fotograaf hiDg nu het portret voor een zijner ramen met een groot papier er onder, waarop: »Wie kent deze vogelverscbrik- ster« o Sommige vrienden zijn als de schaduw zij vergezellen ons zoo lang de zon schijnt. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K loosterz. Walsoorden 5 7 6 05 7 6 26 8 6 38 8 6 45 8 6 55 8 7— 8 7 10 8 11 26 11 31 11 57 12 09 1216 12 26 12 32 12 42 2 32 2 37 2 59 3 11 3 18 3 28 3 35 3 45 5 42 5 47 6 09 6 19 6 28 6 36 6 41 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 715 7 20 7 25 7 3a 745 810 8 26 8 31 11 10 11 15 11 20 11 30 11 40 11 56 12 15 12 20 210 215 2 20 2 30 2 40 3 01 3 19 3 24 5 36 5 40 5 44 5 49 5 5a 6 10 6 30 6 35 6 54 7 7 05 715 7 25 7 41 8 8 05 Axel—Terneuzen— Breskens. Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat Breskens 5 15 5 20 5 40 6(35 6 10 6 20 SF6 6 57 7 03 712 7 32 7 42 7 47 8 03 8 21 9 05 915 9 32 9 54 1003 10 09 10 29 11 26 11 31 11 57 12 22 12 45 12 '5 1 12 1 3 t 1«S 1 49 2 10 2 32 5 42 2 37 5 47 2 58 6 09 3 22 6 33 4 20 7 10 4 30 7 20 4 43 7 39 5 08 7 59 517 0 - 6 23 0 - 5 43 0 v Breskens Hoofdplaat Biervliet Fvramide 6 15 v Philippine 6 37 Hoek 6 47 a N euzen 7 02 v Neuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 a Driesch. 8 31 8 30 8 50 9 9 1! 9 32 9 42 9 57 11 30 11 56 1215 12 20 1210 3 45 6 25 12 25 4 6 5 12 35 410 6 55 12 47 4 21 7 98 112 4 43 7 39 1 22 4 53 7 49 1 37 5C8 8 04 2 50 5 40 8 05 3 01 6 10 8 35 3 19 6 30 8 55 3 24 6 35 9 AxelSas van Gent- 25 6 36 v Drie Schouwen 5 5 8 32 12 22 Westdorpe 5 40 8 47 12 37 Sas van Geut 6 10 9 10 12 51 Philippine 6 36 9 32 1 12 Pyramide 6 55 9 52 1.-2 v Pyramide (bus) 6 5-< 9 53 1 34 a IJzandijke 7 08 10 03 1 44 v IJzendijke 7 45 löOt 2 v Schoondijke 8 02 1019 216 a Breskens 8 10 10 28 2 25 6 M 7 15 73- 7f9 8 01 8 15 8 35 8 49 8 58 IJzendfjke—Breskens. Breskens Schoondijke IJzendijke tr m Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen Axel 6 35 8 12 12 2 30 6 12 5 45 8 22 12 f0 2 40 6 22 5 59 8 3" '2 25 2 55 6 7 6 9 1235 4 09 6 55 6 12 910 1245 419 7 05 6 I 4 9 1 127 4 21 7 04 6 36 9 35 115 4 45 7 40 7 03 10 45 65 5 OS 806 7 20 11 05 210 5 20 8 20 7 42 11 26 2 32 5 '2 8 41 7 46 11 30 2 36 5 46 8 45 St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v v. a a a 745 rWalz. 715905 9(01110 120 355 536 650 8 0 750 v Hulst 755 945 1020 1150 2435 610 730 920 830 a StJaust 8—9501025 1165 205 440 735 f naar St. J.nsteen. Rijdt all'een op Zondag. erzoeK zal er gestoft worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een a Al een op werkdagen. Autobusdiensten a a v St. Jaust. t 80 1 20 1225 305 445 605 v Hulst 630815 1025 1230 3'0 450 611 a Waif;. 710 855 11— 110 340 530 645 f Op tijdig verzoek van of Op tiidig trambus-haltebo d Viissingen Middelburg a5 36 aS 15 7 33 b9 20 10 32 all 21 1 31 4 25 •6 32 7 03 7 46 a5 44 a6 25 7 42 b9 31 10 40 all 31 1 41 4 1- U 7 12 7 56 Goes »6 06 «6 58 8 01 b9 50 10 59 al2 04 2 Ol 4 54 -** O 7 81 8 27 K rum in gen Bergen op Zoom Roosendaal a6 18 a7 14 8 14 blO 08 11 12 a12 22 2 14 5 12 O 03 7 44 8 44 a6 47 a7 51 8 39 blO 47 11 37 al 01 2 49 5 47 8 09 9 21 a7 a8 09 8 52 bll 94 11 50 al 19 2 53 6 01 731 8 22 9 39 Roosendaal a7 06 a8 15 9 06 11 11 12 05 al 36 3 6 15 747 8 29 9 47 Rotterdam beurs a8 01 a9 22 10 22 12 22 1 22 a2 52 a4 22 7 2-J 8 62 9 21 10 42 Rotterdam D. P. a8 07 a" 26 10 0) 12 27 1 19 a2 56 3 50 7 02 8 40 9 30 10 48 Den Haag H.S. Haarlem 8 40 9 62 10 30 12 62 1 52 3 4 22 7 28 9 06 10 CO 11 22 9 17 10 27 11 27 1 27 2 27 3 57 4 57 8 24 9 48 10 42 11 57 Amsterdam C.S. 9 34 10 44 11 22 1 44 2 44 4 14 5 14 8 (9 1007 11 2 0 14 Roosendaal 7 07 9 11 14 12 1 £8 3 12 6 15 7 34 8 32 9 50 Breda 7 27 9 20 11 46 12 20 2 09 3 32 6 ?5 7 54 8 52 10 10 's Hertogenbosch 8 16 10 04 12 52 1 02 a2 57 4 21 7 21 8 34 9 40 10 58 Utrecht C.S. 9 16 10 53 1 53 1 53 3 51 5 08 8 04 9 43 10 27 ell 51 Nijmegen Arnhem 9 11 02 2 03 a4 11 b 04 8 05 9 11 10 41 ell 41 9 27 11 31 a2 31 a4 56 5 31 8 31 9 34 11 12 cO 02 vArnhem 7 Nijmegen 7 26 UtrechÈ C.S. 7 82 's Hertogenbosch 8 18 Breda 9 05 Roosendaal 9 25 v Amsterdam C.S. 6 60 n Haarlem 7 09 Den Haag H.S. 7 53 Rotterdam D.P. 8 24 Rotterdam Beurs 8 31 v Roosendaal 9 24 Roosendaal a 9 30 Bergen op Zoom a 9 45 Eruin'ngen alO 13 Goes 26 Middelburg al045 a VUsaingen alO 5 i a Alleen op werkdag jn b 8 26 9 31 1131 1 33 2 02 8 48 9 57 1167 1 57 2 51 8 35 1011 1211 159 3 11 9 39 11 02 1 2 42 a4 1017 11 43 147 3 24 a4 47 10 37 12 03 2 07 3 44 a6 09 8 15 915 1145 115 145 2 45 831 931 12 01 1 31 2 01 3 01 9 06 10 06 12 36 2 06 £36 3 66 9 33 10 3.3 103 3 04 4 03 9 37 10 37 107 a2 07 4 07 1019 11 45 2 08 3 55 a? 09 10 45 121 6 218 4 - 11 R12 21 2 33 415 1125 a!2 f 3 3 (6 4 49 «5 55 1139 al 06 3 24 5 02 s6 9 11 59 al 24 3 44 5 21 06 29 12 07 al 31 3 52 5 28 a6 37 Zondags 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- a 4 81 4 57 4 69 6 43 6 24 6 44 c6 59 c7 20 c7 57 <•8 18 c8 51 c8 59 a6 32 a6 57 7 11 8 8 47 9 07 6 46 7 01 7 ©6 8 0S 8 07 9 04 9 12 9 27 958 10 11 10 28 10 36 83 8 51 8 56 9 44 10 26 10 46 8 34 8 81 9 27 9 58 10 37 10 43 10 56 11 11 11 38 11 50 0 P 017 en Feestdagen. V. Sluiskil v. Axel, Wed. Gilijamse ft, Hulat, Station Alleen op werkdagen. 6 30 11 v. Hulst, Station 6 45 11 15 416 Axel. Wed. Gllljamisp 8 - 1916 610 Sluiskil 8 36 9 45 10- 3 30 6 30 3 50 7 30 7 46 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Meeh. aMeeh len r Mechelen a Brussel a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen 6 15 10 6 24 11 6 33 11 6 41 11 6 53 11 713 11 7 2012 8 f 0 12 8 1812 912 1 9 17 1 9 33 1 58 2 04 06 213 14 221 21 2 29 33 2 40 40 3 48 04 3 32 •9 4 01 09 3 06 09 4 05 17 4 17 33 4 3 5 02a 5 l'a 5 21a 5 28a 5 42a 5 58a 6 09 6 44 6 05a 701a 7 17 7 33 6 50b 6 5k b 7 06b 7 14b 7 24b 7 40b 75 8 23 7 48b 8 45b 8 57 9 38 Brussel Mecheles Mechelen St. Nic. v. Me.eh. Antw. n. St. Nic. St. Nic. v. Antw. St. Nic n. Tem. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil Ter Neuzen 6 CO 1 00 1 18 6 0 6 16 10 6 153 6 16 6 20 10 27 1 57 6 22 7 IS 11 28 2 57 7 23 6 29 11 «9 2 12 7 15 7 07 12 03 2 50 7 45 7 25 12 06 3 12 7 48 8 20 1 03 4 - 8 44 8 27 1 11 4 08 8 63 8 36 1 19 4 16 9 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 1 37 4 34 9 18 Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sa« van Gent Selzaete Seizsete Gent Dp. a V a a Gent St. P. v a Brussel 6 90 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 8 50a 8 59 9 03a 9 07a 9 20a 9 05a 7 24 11 00 8 06 11 41 8 12 11 51 8 56 12 51 12 25 12 31 12 38 1142 12 55 12 40 12 53 130 - 1 46 1 b 2 Ob 540 8 20a f 4'' 8 29a 553 8 557 8 87a 619 8 50« 555 8 35a 610 9 f 6 10 30 6 55 1041 70 10 4 7' 8 iltO v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Gent Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen b7 59 3 51 b7 22 8 21 4 54 7 56 6 21 8 29 12 01 5 07 8 30 6 42 8 42 12 19 521 8 44 7 22 9 18 12 f3 6 59 9 25 7 30 a9 21 1 6 20 9 30a 8— »9 51 1 30 6 50 10 a 8 08 «9 59 1 38 6:8 10 09a 8 12a 10 03 142 7 02 1019a 8 16a '0 07 1 46 7 06 '0 16* 8 2a 015 1 64 7 14 10 24a a Alleen op Zon- en Feestdagen, b van Brussel (Zuid) W erkdagen. Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 cm. Borsselen ,40 10,50 Aankomst te Viissingen vm. 8,50 12,— Vertrek trein van Viissingen 9,06 9,20 1,31 Aankomst trein te Viissingen Vertrek boot van Viissingen Borsselen Aankomst te euzen 9,06 BorsselenNeuzen 2.— 2,20 3,30 4,"5 4,40 5,- 6,10 6,15 6,12 vm. 8,48- 9, 9,20 10,30 6, 7,10 Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst to Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 Vertrek treia naar Roosendaal 8,'H 10,9 2.01 Viissingen 8,01 11,39 Aansluitii g op vertrekkoude treinen te Goes tram. nm 12,07 12,26 12.30 12,50 2,- 3,52 4 4,20 5,30 Zondagen vm, 10.30 nm 7.40 10.50 - 12 nm. 1.31 8.— 9.10 vm. 9 9.20 10.30 6.28 nm. 6.10 6.30 7.40 2,50 3,35 4,54 5.02 5,40 6,25 7,81 7,05 8,05 8,50 0- 10,11 met autobussen en Aankomst trein v*n Roosendaal 7,57 10,24 11,37 3,22 6,07 8,14 Viissingen 7,59 9,48 12,— 1,58 6,26 8,25 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 7,8,55 Aankomst te Nauzen 9,15 11,50 1,60 4,35 7,45 9,40 Aans uitiig van te Goes aankomende treinen met autobussen eu tram. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 5 40 6,50 45 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4.25 6 10 7,20 9 16 Vertrek van Hanswrert 7,55 9,4512,05 1,:5 4,25 7,26 9 20* Aankomst te Kruiningen 8 05 9,5612,15 2,05 4,35 7,35 9 30* Vertrek trein naar Roosendaal 8,14 10,08 12,22 2,14 5,12 7,44 VlWungen —10,1312,53 3.06 4,49 7,57 9 58 Deze bus rijdt al een, als er passagiers van de boot ijn. Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 i3 11,25 3,06 4,49 5,55 7,57 Viissingen 6,18 8,14 '.0 08 12,22 2,14 0,5,127 44 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,181 16 11,30 3.08 4 50 6,8,— Aankomst te Hansweert 6 36 8.2310 2512,40 8 18 6,6.10 8,10 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8 10,85 12,45 3,20 5 05 6,15 6 10 Aar.komst te Walzoorden 7,10 9 11,06 1,16 3,50 5 35 6,45 8,40 Aauk. tr. Viissingen 719 848 1053 1207 1226 131 138 352 528 637 746 869 Vena, boot Viissingen 615 746 9— 016 113012- i 23 5 4 n 545 79 Aank. boot Breskem? 640 810 925 10401165 110 2,25 840 465 610 725 925 Vertr. boot Breskens 656 815 93 1045 1?C0 115 280 345 5616 780 930 Aankor A Viissingen 20 'HO 956 110 1925 140 255 410 525 640 756 956 Vertr. trein VUssinr" 733 906 920 1082 I'21 181 425 615 632 708 «48 vm. 6.40 nm. 725 8,01 9.02 6.25 7,31 7.06 vm. 8,59 cm. 8 09 7,f 9 8 25 9,35 8,55 10,20 9,40 7,20 7,SO 7,56 8,05 8,14 8,43 6,40, 7,10 1.25 1,56 1.55 2 05 2 14 8,06 8.43 8 14 8 60 900 9 05 9,36 6.50 7.20 7.25 7.36 7.44 7,63 8,<6 9,15* 9.20* 9,302 9,51 3.06 2.14 3.06 3.18 5 20 3,50 7.5» 7.44 7.55 8.05 8.05 8 35 948 1?07 1226 183 528 745 10- 2- 645 725 810 1025 22b 610 750 825 1030 MO 1155 901 345 615 8- 410 640 82# 425 70S 840 Dienstregeling op den Hemelva*rt?dag en den 2en Pinksterdag alp op de werkdagen-

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 4