Stoombootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
a
Va X 2,
M 1DDBLBN V ué*. 3NT VERVOER
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
VLISSIN GEN—ROOSEN DA AL.
af I's-
as 29
Anto-Omnlbusdienst Axel—Hulst.
SPOORWEG MEC.8 LENTEBNEÜZEN.
Spoorweg Ter NeazeuGent.
Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging.
Neazon—Borsselen—Viissingen.
Viissingen—
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
Walzoorden—Hansweert—Kruiningen.
Krnlningen—Hansweert—Walzoorden.
V lissingenBr eskens.
Breskens—Viissingen.
2X2 5.
Dit grspje hoorden we reeds in onze kinderjaren en dan werden
er trucjes toegepast om het te bewijzen. Maar algebraïsch is het
bewijs van deze «onwaarheid» toch te leveren. Voor fl. B. S:-ers is
de formule natuurlijk gesneden koek, doch voor anderen zijn de touten
erin Dog niet zoo voor de hand liggend. En dus zullen we trachten
de paradox 2 X 2 5 eeDS wiskundig te bewijzen.
Iedereen weet
3+4 7
voeg hierbij 4 X 3 4 X 4 5 X 7 4 X 3 4X4 5 X
is: 5X3 5X4-5X7 4X3+4X4-4X7
of 5 (3 4 7) 4 (3 4 7)
door de gelijke factoren gedeeld krijgt men dan
5 4 ot 5 2X2.
Op een dergelijke (foutieve) manier kan men bewijzen, dat a b.
We mogen dan schrijven a b x,
dus a x b,
en a (a x) a b, alsook b x a,
en b (b x) a b, dan is a (a x) b (b x)
ol 2 - a x b 2 - b x, daarbij 1/4 X 2 X 2
2 - a i X 2 ti 2 - b i 1
wortel hieruit a 1/j x b 7s x, dus
a b.
Hot wiel.
Onder de grootste uitvindingen
door menschen gedaan, mag zeker
gerekend worden de uitvinding
van bet wiel, al weet men niet,
hoe oud die vinding is. Een
mechanite'ie beweging, duizenden
keeren naar één kant om eigen
as, zonder dat ze ooit terugge
draaid hoett te worden, zonder
verward te raken, is zelfs in de
natuur niet bekend. Zonder de
onbekende uitvinder van het wiel
zou de mechanische ontwikkeling
door de eenwen h«en nooit hebben
plaats gehad. Door het wiel be
weegt de menscb zich op het land
en op het water, ja zelfs in de
lucht. Bij de vliegmachine is het
wiel in den vorm van èen schroef.
In denatnur ziet men voortbe
weging plaats hebben door midcel
van beeneD, vleugels en vinnen,
msar nergens door het wiel. Toch
gelooven we niet, dat zooals som
migen zeggen, hierdoor de natuur
in vindingrijkheid is overtroffen.
Recept,
Vermicelli it la marino
(4 personen)
Een halve lifer kokend water
met 2 Maggi's bouillonblokjes, een
half ons dikke vermicelli, 3 ods
vleeschresten (ook wel gedeeltelijk
ham), 1 theelepeltje kerrie, 1
groote ui, wat zout en nootmus
kaat, 2 afgestreken eetlepels boter
of vet van jus.
Laat in den kokenden bouillon
op een zacht vuur d© vermicelli
gaar worden. Fruit intusschen
de fijnge nipperde ui met de kerrie
en de boter lichtbruin, voeg er
het fijng hakte vleesch bij en roer
ten slotte dit mengsel door de
gaargekookte vermicelli. Maak
bet gerecht verder op smaak at
met wat nootmuskaat cn misschien
wat zout.
Volg voor het opdienen ééa van
de volgende methodes
1. Doe het mengsel in eeu
vuurvast schotelfje, bestrooi den
bovenkant met paneermeel, leg
er hier en daar een klein boter
klontje op en laat er in den oven
een korsije op komen.
2. Verdeel het mengsel over
een zes- a achttal schelpen, en
behandel die op dezelfde wijze
als voor het vuurvaste schoteltje
is beschreven.
3. Leg op een verwarmden
vlceschgcbotel een rond van droog-
gekookte rjjst en vul de midden
ruimte met bet vermicelli mengsel.
o
Moet gij links een weg inslaan,
Neem dan steeds de ruimste baan.
Gaat uw weg rechts van de hand,
Houdt dan steeds den binnenkant.
In de gevangenis.
We moeten je aan 't werk zien
te krijgen rummer 243. Wat ken
je «1 '/oo
Zie aan een clèqueboek te
komen van een rijk iype en ik
zorg dat u binnen de drie dagen
een ton oezit, directeur.
Hot centenspelle'je.
Oploss ng L»g de vijfde munt
bij de tweede, de derrie bij de
zevende, de achtste bjj de zesde
eD de »itrde bij de eerste.
Leg de vierde bij de zevende,
de zesde bij de tweede, de derde
bij de eerste, d© vijfde bij de
achtste.
o—
Eon fotograaf wreokte zich eens
als volgt op een hm niet
mooie dame, die haar portret
weigerde, omdat het »te veel
geleek».
De fotograaf hiDg nu het portret
voor een zijner ramen met een
groot papier er onder, waarop:
»Wie kent deze vogelverscbrik-
ster«
o
Sommige vrienden zijn als de
schaduw zij vergezellen ons zoo
lang de zon schijnt.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K loosterz.
Walsoorden
5 7
6 05 7
6 26 8
6 38 8
6 45 8
6 55 8
7— 8
7 10 8
11 26
11 31
11 57
12 09
1216
12 26
12 32
12 42
2 32
2 37
2 59
3 11
3 18
3 28
3 35
3 45
5 42
5 47
6 09
6 19
6 28
6 36
6 41
6 45
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
715
7 20
7 25
7 3a
745
810
8 26
8 31
11 10
11 15
11 20
11 30
11 40
11 56
12 15
12 20
210
215
2 20
2 30
2 40
3 01
3 19
3 24
5 36
5 40
5 44
5 49
5 5a
6 10
6 30
6 35
6 54
7
7 05
715
7 25
7 41
8
8 05
Axel—Terneuzen— Breskens.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
5 15
5 20
5 40
6(35
6 10
6 20
SF6
6 57
7 03
712
7 32
7 42
7 47
8 03
8 21
9 05
915
9 32
9 54
1003
10 09
10 29
11 26
11 31
11 57
12 22
12 45
12 '5
1 12
1 3 t
1«S
1 49
2 10
2 32 5 42
2 37 5 47
2 58 6 09
3 22 6 33
4 20 7 10
4 30 7 20
4 43 7 39
5 08 7 59
517 0 -
6 23 0 -
5 43 0
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Fvramide 6 15
v Philippine 6 37
Hoek 6 47
a N euzen 7 02
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
a Driesch. 8 31
8 30
8 50
9
9 1!
9 32
9 42
9 57
11 30
11 56
1215
12 20
1210
3 45
6 25
12 25
4
6 5
12 35
410
6 55
12 47
4 21
7 98
112
4 43
7 39
1 22
4 53
7 49
1 37
5C8
8 04
2 50
5 40
8 05
3 01
6 10
8 35
3 19
6 30
8 55
3 24
6 35
9
AxelSas van Gent-
25 6 36
v Drie Schouwen 5 5 8 32 12 22
Westdorpe 5 40 8 47 12 37
Sas van Geut 6 10 9 10 12 51
Philippine 6 36 9 32 1 12
Pyramide 6 55 9 52 1.-2
v Pyramide (bus) 6 5-< 9 53 1 34
a IJzandijke 7 08 10 03 1 44
v IJzendijke 7 45 löOt 2
v Schoondijke 8 02 1019 216
a Breskens 8 10 10 28 2 25
6 M
7 15
73-
7f9
8 01
8 15
8 35
8 49
8 58
IJzendfjke—Breskens.
Breskens
Schoondijke
IJzendijke
tr m
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
Axel
6 35
8 12
12
2 30
6 12
5 45
8 22
12 f0
2 40
6 22
5 59
8 3"
'2 25
2 55
6 7
6
9
1235
4 09
6 55
6 12
910 1245
419
7 05
6 I 4
9 1
127
4 21
7 04
6 36
9 35
115
4 45
7 40
7 03
10 45
65
5 OS
806
7 20 11 05
210
5 20
8 20
7 42
11 26
2 32
5 '2
8 41
7 46 11 30
2 36
5 46
8 45
St.
Jansteen—Hulst—Walzoorden v v.
a a a
745 rWalz. 715905 9(01110 120 355 536 650 8 0
750 v Hulst 755 945 1020 1150 2435 610 730 920
830 a StJaust 8—9501025 1165 205 440 735 f
naar St. J.nsteen. Rijdt all'een op Zondag.
erzoeK zal er gestoft worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
a Al een op werkdagen.
Autobusdiensten
a a
v St. Jaust. t 80 1 20 1225 305 445 605
v Hulst 630815 1025 1230 3'0 450 611
a Waif;. 710 855 11— 110 340 530 645
f Op tijdig verzoek van of
Op tiidig
trambus-haltebo d
Viissingen
Middelburg
a5
36
aS
15
7
33
b9
20
10
32
all
21
1
31
4
25
•6 32
7
03
7 46
a5
44
a6
25
7
42
b9
31
10
40
all
31
1
41
4
1-
U
7
12
7 56
Goes
»6
06
«6
58
8
01
b9
50
10
59
al2
04
2
Ol
4
54
-**
O
7
81
8 27
K rum in gen
Bergen op Zoom
Roosendaal
a6
18
a7
14
8
14
blO
08
11
12
a12
22
2
14
5
12
O
03
7
44
8 44
a6
47
a7
51
8
39
blO
47
11
37
al
01
2
49
5
47
8
09
9 21
a7
a8
09
8
52
bll
94
11
50
al
19
2
53
6
01
731
8
22
9 39
Roosendaal
a7
06
a8
15
9
06
11
11
12
05
al
36
3
6
15
747
8
29
9 47
Rotterdam beurs
a8
01
a9
22
10
22
12
22
1
22
a2
52
a4
22
7
2-J
8 62
9
21
10 42
Rotterdam D. P.
a8
07
a"
26
10
0)
12
27
1
19
a2
56
3
50
7
02
8 40
9
30
10 48
Den Haag H.S.
Haarlem
8
40
9
62
10
30
12
62
1
52
3
4
22
7
28
9 06
10
CO
11 22
9
17
10
27
11
27
1
27
2
27
3
57
4
57
8
24
9 48
10
42
11 57
Amsterdam C.S.
9
34
10
44
11
22
1
44
2
44
4
14
5
14
8
(9
1007
11
2
0 14
Roosendaal
7
07
9
11
14
12
1
£8
3
12
6
15
7 34
8
32
9 50
Breda
7
27
9
20
11
46
12
20
2
09
3
32
6
?5
7 54
8
52
10 10
's Hertogenbosch
8
16
10
04
12
52
1
02
a2
57
4
21
7
21
8 34
9
40
10 58
Utrecht C.S.
9
16
10
53
1
53
1
53
3
51
5
08
8
04
9 43
10
27
ell 51
Nijmegen
Arnhem
9
11
02
2
03
a4
11
b
04
8
05
9 11
10
41
ell 41
9
27
11
31
a2
31
a4
56
5
31
8
31
9 34
11
12
cO 02
vArnhem 7
Nijmegen 7 26
UtrechÈ C.S. 7 82
's Hertogenbosch 8 18
Breda 9 05
Roosendaal 9 25
v Amsterdam C.S. 6 60
n Haarlem 7 09
Den Haag H.S. 7 53
Rotterdam D.P. 8 24
Rotterdam Beurs 8 31
v Roosendaal 9 24
Roosendaal a 9 30
Bergen op Zoom a 9 45
Eruin'ngen alO 13
Goes 26
Middelburg al045
a VUsaingen alO 5 i
a Alleen op werkdag jn b
8 26
9 31
1131
1 33
2 02
8 48
9 57
1167
1 57
2 51
8 35
1011
1211
159
3 11
9 39
11 02
1
2 42
a4
1017
11 43
147
3 24
a4 47
10 37
12 03
2 07
3 44
a6 09
8 15
915
1145
115
145
2 45
831
931
12 01
1 31
2 01
3 01
9 06
10 06
12 36
2 06
£36
3 66
9 33
10 3.3
103
3 04
4 03
9 37
10 37
107
a2 07
4 07
1019
11 45
2 08
3 55
a? 09
10 45
121 6
218
4 -
11
R12 21
2 33
415
1125
a!2 f 3
3 (6
4 49
«5 55
1139
al 06
3 24
5 02
s6 9
11 59
al 24
3 44
5 21
06 29
12 07
al 31
3 52
5 28
a6 37
Zondags 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon-
a 4 81
4 57
4 69
6 43
6 24
6 44
c6 59
c7 20
c7 57
<•8 18
c8 51
c8 59
a6 32
a6 57
7 11
8
8 47
9 07
6 46
7 01
7 ©6
8 0S
8 07
9 04
9 12
9 27
958
10 11
10 28
10 36
83
8 51
8 56
9 44
10 26
10 46
8 34
8 81
9 27
9 58
10 37
10 43
10 56
11 11
11 38
11 50
0 P
017
en Feestdagen.
V. Sluiskil
v. Axel, Wed. Gilijamse
ft, Hulat, Station
Alleen op werkdagen.
6 30 11 v. Hulst, Station
6 45 11 15 416 Axel. Wed. Gllljamisp
8 - 1916 610 Sluiskil
8 36
9 45
10-
3 30 6 30
3 50 7 30
7 46
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
aMeeh len
r Mechelen
a Brussel
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen
6 15 10
6 24 11
6 33 11
6 41 11
6 53 11
713 11
7 2012
8 f 0 12
8 1812
912 1
9 17 1
9 33 1
58 2 04
06 213
14 221
21 2 29
33 2 40
40 3 48
04 3 32
•9 4 01
09 3 06
09 4 05
17 4 17
33 4 3
5 02a
5 l'a
5 21a
5 28a
5 42a
5 58a
6 09
6 44
6 05a
701a
7 17
7 33
6 50b
6 5k b
7 06b
7 14b
7 24b
7 40b
75
8 23
7 48b
8 45b
8 57
9 38
Brussel
Mecheles
Mechelen
St. Nic. v. Me.eh.
Antw. n. St. Nic.
St. Nic. v. Antw.
St. Nic n. Tem.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Ter Neuzen
6 CO
1 00
1 18
6 0
6 16
10 6
153
6 16
6 20
10 27
1 57
6 22
7 IS
11 28
2 57
7 23
6 29
11 «9
2 12
7 15
7 07
12 03
2 50
7 45
7 25
12 06
3 12
7 48
8 20
1 03
4 -
8 44
8 27
1 11
4 08
8 63
8 36
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
1 37
4 34
9 18
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sa« van Gent
Selzaete
Seizsete
Gent Dp.
a
V
a
a Gent St. P.
v
a Brussel
6 90
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
8 50a
8 59
9 03a
9 07a
9 20a
9 05a
7 24 11 00
8 06 11 41
8 12 11 51
8 56 12 51
12 25
12 31
12 38
1142
12 55
12 40
12 53
130 -
1 46
1 b
2 Ob
540 8 20a
f 4'' 8 29a
553 8
557 8 87a
619 8 50«
555 8 35a
610 9 f 6
10 30
6 55 1041
70 10 4
7' 8 iltO
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
b7 59
3 51
b7 22
8 21
4 54
7 56
6 21 8 29
12 01
5 07
8 30
6 42 8 42
12 19
521
8 44
7 22 9 18
12 f3
6 59
9 25
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8— »9 51
1 30
6 50
10 a
8 08 «9 59
1 38
6:8
10 09a
8 12a 10 03
142
7 02
1019a
8 16a '0 07
1 46
7 06
'0 16*
8 2a 015
1 64
7 14
10 24a
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b van Brussel (Zuid)
W erkdagen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 cm.
Borsselen ,40 10,50
Aankomst te Viissingen vm. 8,50 12,—
Vertrek trein van Viissingen 9,06 9,20 1,31
Aankomst trein te Viissingen
Vertrek boot van Viissingen
Borsselen
Aankomst te euzen
9,06
BorsselenNeuzen
2.—
2,20
3,30
4,"5
4,40
5,-
6,10
6,15 6,12
vm.
8,48-
9,
9,20
10,30
6,
7,10
Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst to Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55
Vertrek treia naar Roosendaal 8,'H 10,9 2.01
Viissingen 8,01 11,39
Aansluitii g op vertrekkoude treinen te Goes
tram.
nm 12,07 12,26
12.30
12,50
2,-
3,52
4
4,20
5,30
Zondagen
vm, 10.30 nm 7.40
10.50
- 12
nm. 1.31
8.—
9.10
vm.
9
9.20
10.30
6.28
nm. 6.10
6.30
7.40
2,50
3,35
4,54
5.02
5,40
6,25
7,81
7,05
8,05
8,50
0-
10,11
met autobussen en
Aankomst trein v*n Roosendaal 7,57 10,24 11,37 3,22 6,07 8,14
Viissingen 7,59 9,48 12,— 1,58 6,26 8,25
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 7,8,55
Aankomst te Nauzen 9,15 11,50 1,60 4,35 7,45 9,40
Aans uitiig van te Goes aankomende treinen met autobussen eu
tram.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 5 40 6,50 45
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4.25 6 10 7,20 9 16
Vertrek van Hanswrert 7,55 9,4512,05 1,:5 4,25 7,26 9 20*
Aankomst te Kruiningen 8 05 9,5612,15 2,05 4,35 7,35 9 30*
Vertrek trein naar Roosendaal 8,14 10,08 12,22 2,14 5,12 7,44
VlWungen —10,1312,53 3.06 4,49 7,57 9 58
Deze bus rijdt al een, als er passagiers van de boot ijn.
Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 i3 11,25 3,06 4,49 5,55 7,57
Viissingen 6,18 8,14 '.0 08 12,22 2,14 0,5,127 44
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,181 16 11,30 3.08 4 50 6,8,—
Aankomst te Hansweert 6 36 8.2310 2512,40 8 18 6,6.10 8,10
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8 10,85 12,45 3,20 5 05 6,15 6 10
Aar.komst te Walzoorden 7,10 9 11,06 1,16 3,50 5 35 6,45 8,40
Aauk. tr. Viissingen 719 848 1053 1207 1226 131 138 352 528 637 746 869
Vena, boot Viissingen 615 746 9— 016 113012- i 23 5 4 n 545 79
Aank. boot Breskem? 640 810 925 10401165 110 2,25 840 465 610 725 925
Vertr. boot Breskens 656 815 93 1045 1?C0 115 280 345 5616 780 930
Aankor A Viissingen 20 'HO 956 110 1925 140 255 410 525 640 756 956
Vertr. trein VUssinr" 733 906 920 1082 I'21 181 425 615 632 708 «48
vm. 6.40 nm.
725
8,01
9.02
6.25
7,31
7.06
vm. 8,59 cm. 8 09
7,f 9 8 25
9,35 8,55
10,20 9,40
7,20
7,SO
7,56
8,05
8,14
8,43
6,40,
7,10
1.25
1,56
1.55
2 05
2 14
8,06
8.43
8 14
8 60
900
9 05
9,36
6.50
7.20
7.25
7.36
7.44
7,63
8,<6
9,15*
9.20*
9,302
9,51
3.06
2.14
3.06
3.18
5 20
3,50
7.5»
7.44
7.55
8.05
8.05
8 35
948 1?07 1226 183 528
745 10- 2- 645 725
810 1025 22b 610 750
825 1030
MO 1155
901
345 615 8-
410 640 82#
425 70S 840
Dienstregeling op den Hemelva*rt?dag en den 2en Pinksterdag alp op de werkdagen-