geen goede tactiek zijn. Nu wil
len B. en W. de V.V.V. wel steu
nen, maar het gaat natuurlijk ook
niet, om voor haar uitzondering-
te maken als er een belasting
is, geldt die voor allen zonder
uitzondering. Ook voor 1935
kan geen subsidie meer worden
gegeven, maar wel willen B. en
W. voor 1936 in uitzicht stellen,
om met een voorstel tot subsidie
te komen. Het betreft hier een
vereeniging, die tot algemeen
belang dient.
Dhr. 't GILDE zal er te zijner
tijd meer van zeggen, maar wil
nu wel verklaren, dat hij er meer
voor is om de vermakelijkheids
belasting te verlagen. Hij vindt
het niet goed, om een vereeni
ging, die eenige duizenden in
kas heeft, nog met subsidie te
steunen.
Dhr. SEGHERS is het niet
eens met dhr. 't Gilde en kan
zich vereenigen met het voorste!
van B. en W.
Dhr. DE RUIJTER: Dat is
toch slechts een voorstel, waarbij
de Raad zich niet gebonden acht
en dus nog vrij is om te oordee-
len wat gebeuren moet?
De VOORZDe- Raad blijft
volkomen vrij. Het is alleen een
mededeeling van B. en W., dat
zij van plan zijn om subsidie voor
te stellen.
Dhr. VAN KAMPEN zal er geen
drukte over maken, omdat nu
toch geen beslissing wordt ge
nomen, maar wel is hij het eens
met dhr. 't Gilde, dat hetgeen B.
en W voorstellen, een gevaarlijk-
experiment wordt. De vermake
lijkheidsbelasting is ingevoerd uit
principe, dat deze wordt geheven,
van degenen, die aan vermaak
doen en dus door die belasting
alleen worden getroffen diegenen,
die het best kunnen bijdragen
aan de instandhouding van het
maatschappelijk leven. Naar spre
kers meening wordt dit principe
door de houding van B. en W
weer verworpen
En verder meent spr., dat als
aan V V.V. een subsidie wordt
toegekend, dan is het te verwach
ten, dat andeie vereenigingen, die
een zelfde doel beoogen, ook met
een dergelijk verzoek zuilen ko
men en het dan moeilijk gewei
gerd kan worden.
En ten slotte, zegt spr., zullen
er, als de vermakelijkheidsbelas
ting wordt verlaagd of afgeschaft,
weer andere belastingen moeten
worden verhoogd of nieuwe in
het leven geroepen.
Dhr. OGGEL bemerkt, dat de
houding van B en W. hier weer
wordt afgekamd, maar hij stelt
daar tegenover, dat er toch ver
schillende vereenigingen in onze
gemeente zijn, die subsidie krij
gen, en vraagt dan waarom er
hier geen reden zou zijn, om ook
V.V.V. te steunen. Men bedenke,
dat deze veel en nuttig werkt in
't belang der gemeente en nu zijn
B. en W. van meenin£, dat er
geen bezwaar is om die vereern
ging in staat te stellen om op
dien weg voort te gaan, al was
het maar uit erkenning en waar
deering van het goede doel dat
zij voorstaan.
Het voorstel van B en W. tot
afwijzing van dit verzoek wordt
hierna met alg. st. aangenomen
6 Onderwijskosten.
B. en W. dienen in
a. een ontwerp besluit tot vast
stelling van de kosten per leerling
aan de openbare lagere school
over 1933,
b. idem van de verrekening
met de bijzondere lage scholen
over 1933,
c. idem van driejaarl. afreke
ning met de bijzondere scholen
over de jaren 1931, 1932 en 1933.
a. Aan de hand van de uit
gaven ten behoeve van het open
baar onderwijs over het jaar 1933
is een berekening gemaakt hoe
veel de kosten per leerling over
dat jaar bedragen. Uit de bij de
stukken liggende gegevens zal
men kunnen constateeren dal dit
een bedrag van f 8,40 bedraagt.
B. en W, stellen voor de kosten
per leerling op dat bedrag vast
te stellen.
b. Aan de hand van dit vast
gestelde bedrag kan worden be
paald, waarop de besturen van
de bijzondere scholen recht heb
ben over dat jaar.
Het aantal leerlingen van elke
school geeft aan dat de school
voor Chr. Nat. Onderwijs recht
heeft opeen bedrag van f 3796,80,
idem de school v.d. Hulpvereen.
voor Geref. Onderwijs te Spui
f 1222,20,
idem de school van het R. K.
Kerkbestuur f 1552,40.
c. De rekening van de ge
meente over het jaar 1933 is
onlangs definitief vastgesteld, zoo
dat met de besturen van de bij
zondere scholen de driejaarlijk-
sche afrekening kan plaats heb
ben over de jaren 1931, 1932 en
1933. De door de schoolbestu
ren overgelegde bescheiden tot
staving van de over dat tijdvak
gtda e uitgaven zijndoor B. en W.
onderzocht en hebben bedragen
voor de bijz. school in de Nieuw-
straat f 10961,75, idem te Spui
f4315,04 en voor de R.K. school
f5328,17. Over die jaren is reeds
uitgekeerd aan de bijz. school
Nieuwstraat f 10227,71, de school
te Spui f 4189,90 en de R.K. school
f 5006,68, zoodat aan de besturen
van die scholen het verschil met
de reeds uitgekeerde bedragen
kan worden uitbetaald als volgt
school Nieuwstraat f734 04;
school Spui f 22,20 en R K. schooi
f 162,40 Het maximum bedrag
waarop de schoolbesturen recht
hebben bedraagt resp. f 12712.52,
f4212,10 en f5169,08.
Zonder hoofd. st. wordt beslo
ten deze bedragen zoodanig vast
te stellen.
7. Vermindering van school
geld.
Dhr. H. Verstraten E No. 33b
vraagt vermindering van school
geld 1933-1934. Blijkens be
slissing van den Inspecteur van
de Rijks Directe Belastingen be
hoort hij van den 17e naar de
15e klasse van de Schoolgeld
regeling te worden teruggebracht
alzoo een vermindering van
t 10.80.
Ook is een verzoek ingekomen
van C. J3. van Doeselaar Q 15.
Blijkens beslissing van den
Insp. der Rijks Dir. Belastingen
was hij te hoog aangeslagen ook
in de Schoolgeldbelasting. Alzoo
behoort reclamant van de 8ste
naar de 5de klasse in de School
geldbelasting voor het jaar 1934-
1935 te worden teruggebracht,
hetgeen een bedrag van f 5.40
vertegenwoordigt.
Met alg. st. wordt aan deze
verzoeken voldaan.
8. Aanbh-dins Gomeentereke
nlneen 1934
a. Gemeenterekeningen.
Gewone dienst.
Ontvangsten f259.222 52
Uitgaven,247.398 58
hebben, nl. voor de gemeentere
kening de hm. C. Hamelink, de
Ruijter en 't Gilde en voor de
rekeningen dergasfabriek, vleesch-
keuringsdienst en armbestuur de
hrn. Dieleman, van Bendegem en
Segheis.
Dezen nemen de benoeming
aan.
Batig saldo f 11.823.94
Kapitaaldienst.
Ontvangsten f 54 608.57
Uitgaven 49022 91
Batig saldo f 5.585 66
Van het Gasbedrijf
Afdeeling 1.
Totaal batenf 87 502 77
lasten 87 502 77
Afdeeling 2.
Kapitaalsinkomsten f 62.850.—
Kapitaalsuitgaven 64 582.43
Nadeelig saldo f 1 729 43
Van den Vieeschkeu ingsdienst
Afdeeling 1.
Totaal baten. f 5.382 67
lasten 5 382.67
Afdeeling 2.
Kapitaalsinkomsten f 597.13
Kapitaalsuitgaven 597.13
Van het Burgerl. Armbest.
Bedrag der werkelijke
ontvangsten f 10283 83
Bedrag der werkelijke
uitgaven 10.237.68
Nadeelig saldo f
385
Tot onderzoek dezer rekenin
gen werden door den voorzitter
aangewezen die leden, welke nog
in de volgende periode zitting
Ook werden (voor den vorm)
de begrootingen voor 1936 aan
geboden.
De VOORZ zegt, dat deze
voorzien van de memorie van
toelichting aan de leden zullen
worden toegezonden,
9 Wijziging begrooting 1935.
Besloten werd z.h.s. de vol
gende wijzigingen aan te brengen.
De inkomsten te verhoogen met
f 75 voor bouwgrond, en f7827,
wegens meer te ontvangen steun
van het Rijk voor werkverschaf
fing.
De uitgaven worden ver-hoogd
met f 4240, o.a. wegens otficieeie
ontvangsten f 50, plaatsen urinoir
in de Oranjestraat f215, terug
gaaf tuinhuur f75, werkverschaf
fing f 7000, toeslag voor dorschen
f 800, en fokdag f 100.
De onvoorziene uitgaven wor
den verminderd met f338.
10. Aanvulling van vacature
Hofyssen.
Wegens vertrek van dhr. P.
Huijsscn is in de Commissie van
toezicht op het Agentschap van
de Arbeidsbemiddeling en den
dienst der Werkeloosheidsverze
kering een vacature ontstaan.
De Axdsche Bestuurders hier
over gevraagd om een aanbeve
ling voor de vacante plaats te
zenden, zond het volgende twee
tal Jac. Dieleman, Kanaalkade,
Jan Goossen, Prins Mauritsstraat.
Gekozen werd J. Dieleman met
9 st., Goossen had 1 st. en 3 st.
waren blanco.
11. Vaststellen loon Gem."
werkman.
Met 1 Juli j.l. is er een vacature
ontstaan van gemeente-werkman,
omdat A IJzebaart op dien datum
den dienst heeft verlaten, wegens
het bereiken van den pensioen
gerechtigden leeftijd.
Alvorens een oproepiig daar
voor te doeri hebben B. en W
eerst overwogen of het bestaande
loonpeil in overeenstemming was
met het tegenwoordige loon in
het vrije bedrijf. De conclusie
was dat men voor de nieuw te
benoemen functionaris eerst een
andere basis moest vaststellen,
wilde men niet voor de moeilijk
heid komen dat bij een benoe
ming een lager loon werd vast
gesteld, dan waarna is opge
roepen.
Aanvankelijk dacht men loon-
klassen in te voeren van: le
klasse van f 19 tot f22 per week
met 3 tweejaarlijksche verhoo
gingen tl, 2e t 18 tot f21 met
idem, 3e f 16 tot f 19 met idem,
welke niet van toepassing zou
zijn op het in dienst zijnde per
soneel, doch bij het ter beoor
deeling zenden van dit voorstel
aa de Commissie voor Georga
niseerd Overleg kwam deze tot
de volgende beslissing, n.l. de
loonkiasse voor de gemeente
werklieden niet door te voeren
en B. e"h W. in overweging geven
om de nieuw te benoemen ge
meente-werkman aan te stellen
op een aanvangsloon van f 17 met
4 tweejarige verhoogingen van
tl tot een maximum van f21
per week.
Het College kon zich bij deze
beslissing niet neerleggen, ui -
gaande van de meening, dat da
vraag naar een zoodanige be
trekking ruimschoots zou wezen
om daaruit een keuze te doen
daarbij niet uit het oog verlie
zende dat de loonen in het vrije
bedrijf belangrijk gedaald zijn,
sedert deze voor de aanwezige
functionarissen waren vastgesteld.
B. en W. stellen voor de be
looning vast te stellen op een
jaarwedde berekend naar f 16
per week met 4 tweejaarlijksche
verhoogingen van f 1 per week.
Dhr. C. HAMELINK £egt in
het voorstel van B. en W. weer
te ervaren, d it Axel moet af
geweken worden van den ge
wonen gang "an zaken Nog on
langs zijn de loonen besproken
en is men tot de conclusie ge
komen, dat ze de crifiek konden
doorstaan van niet te hoog te
zijn en zelfs vergeleken met an
dere gemeenten laag te noemen
zijn en nu wil men toch weer
nog lager gaan bezoldigen. En
zoo moet Axel altijd in ongun-
stigen zin uitblinken. Spr. kan
zich niet met het voorstel ver
eenigen en als men vraagt of de
bezuiniging er mede gediend is,
dan antwoordt spr neen, het is
bedillerigheid die niet te pas
kdtnt en kant noch wal raakt.
Ais we iemand in dienst nemen,
eischen we, dat we er voor 100
pet. staat op kunnen maken, dat
hij alle voorkomende werkzaam
heden kent en ten beste zal
verrichten. Zetten we hem naast
oudtrei die meer verdienen, dan
zal dat van invloed zijn op zijn
prestatie's.
Er zijn natuurlijk menschen,
zegt spr., die voor minder loon
willen werken, vooral in deze
tijden van werkloosheid. Maar
daar mag de gemeente niet op
parasiteeren en daar is zij ook
met mede gebaat. Men laat zich
hier van den slechtsten kant zien.
Spr. had beter gevonden, dat men
de bestaande regeling had ge
handhaafd. Wil men iemand zijn
loon misgunnen, dan begeeft men
zich op een gevaarlijken weg.
We nemen personeel aan, maar
ontnemen dat het recht om zich
te verzetten of te staken ten be
hoeve van betere vooruitzichten.
Dat brengt mede, dat we daar
tegenover een .coulante en sta
biele houding aannemen. Acht
men wijziging noodig, goed, maar
dan over de geheele linie.
Spr. zou gaarne zien, dat de
Raad, die nu voor 't laatst bij -
en is, goeden indruk achterlaten
za!, door aan een behoorlijke
bezoldiging mee te werken. De
man, die benoemd zal worden,
zal er heusch niet rijk van worden
en in vei gelijking metTerneuzen
b.v., waar het leven z.i. niet
duurder is, zijn we nog aan den
veiligen kant.
Tenslotte, vraagt spr., wat zijn
de motieven, waarom men lager
gaat Een vergelijking met het
vrije bedrijf gaat niet op, want
er zijn verscheidenen, die meer
verdienen.
Spr. laakt de krenterigheid van
B. en W., die willen toegeven
aan den drang, welke steunt op
naijver en afgunst. We moeten
onze menschen op behoorlijke
wijze bezoldigen, dan hebben we
recht 100 pet. te eischen en
handelen we rtaar eer en geweten.
Spr. stelt voor het loon op het
oude peil te houden en vraagt
daarvoor den steun der raads
leden.
De VOORZ. licht het standpunt
van B en W. toe, dat aanvankelijk
niet eenstemmig was, ofschoon
verschillende malen over die zaak
is gesproken. Wel waren we
overtuigd, dat het loon lager kon
en dat een 3e werkman moest
aangesteld worden. Spr. was het
eens met de Commissie van
Gerrg. Overleg, maar de meer
derheid van B. en W. niet. Het
komt spr. voor, dat f 16, dat ver
minderd met de pensioensbijdrage
f 14,60 wordt, te weinig is, terwijl
er toch 6 jaar noodig zijn, eer
het maximum bereikt is. De
tegenwoordige werklieden van de
gemeente hebben f20—f24 en
spr. acht die sprong tot f 16 te
groot en zag liever f 17.
Acht men het noodzakelijk om
te verminderen over de geheele
linie, dan moet deze zaak worden
behandeld bij de begrooting. Maar
spr vindt ook dat een vergelijking
met het vrije bedrijf, waarmee
dan meestal de landbouw wordt
bedoeld, niet goed is. Men moet
niet de laagste loonen nemen en
daarom vond spr. f 17 beter.
Dhr. OGGEL wil, nu toch de
spiitsing besproken is, zijn stand
punt ook meededen en zegt, dat
de loonen, zooals ze nu zijn, zijn
vastgesteld in jaren van hoog
conjunctuur en dus is het redelijk
en billijk, dat, nu er depressie is
gekomen, we ons daarbij weer
aansluiten. Het is gemakkelijk
om uit de gemeentekas royaal te
zijn, maar we moeten toch reke
ning houden met de tijden. Blijkt
iater dat het loon te laag is, dan
is het gemakkelijker bm het op
te voeren, dan om er af te nemen.
Ook als we zien op de werk
zaamheden die gevraagd worden
en deze vergelijken met het vrije
bedrijf, dan is het verschil groot
en zal ook het uurloon in ge
meentedienst hooger zijn. Het
verschil met het G O. is wel
niet groot, maar we hebben ons
aangepast aan het ambtenaren
reglement. Een algeheele verla
ging was natuurlijk gemakke
lijker, maar dan stuiten we op de
hooge salarissen, die ook dhr.
C. Hamelink niet verminderen
wil en waaraan we niets kunnen
veranderen. Maar voorzoover we
het in handen hebben moeten we
toï de richting naar verlaging uit.
Dhr. VAN KAMPEN zegt dat
men zich op het standpunt kan
stellen, dat dit loon is overeen
komstig de realiteit van het te
genwoordige levensonderhoud en
dan wil hij dat accepteeren.
Spr. meent, dat f20 een goed
weekloon is, daar kan men mee
voor den dag komen, en ja, de
gemeente moet een goed werk
geefster zijn, maar toch niet bui
tengewoon. Men kan de loonen
wel willen handhaven, maar een-
'maal moet men toch tot minder
geraken. En wat de hoogere
ambtenaren betreft, dat is voor
de verantwoording dergenen, die
erover te beslissen hebben. Maar
in het aangezicht van duizenden,
die voor veel minder moeten
ploeteren, wil spr. het voorstel
van B. en W. steunen.
Dhr. VERSCHELLING is het
eens met dhr. Hamelink, omdat
de menschen van alies moeten
kunnen en nu eens dit en dan
dat moeten verrichten.
Dhr. SEGHERS vindt het ook
klein, dat B. en W. zich vast
klampen aan het vrije bedrijf.
Toch wordt b.v. op de 'lAzote
wel meer verdiend en zijn ws
dus aan den lagen kant.
Dhr. 't GILDE staat op een
artder standpunt, al wil hij niet
het laagste. Hij steunt een voor
stel van f 17—f21.
De VOORZ. zegt alzoo drie
voorstellen te hooren en brengt
het voorstel van B pn W. in
stemming, dat wordt aangenomen
met 7 tegen 6 st. Vóór dhrn.
Jan de Feijter, van Kampen, Og-
gel, van Bendegem. van de Bilt,
Dieleman en Iz. de Feijter. Te
gen dhrn. 't Gilde, Verschelling,
A. Hamelink, Seghers, C. Hame
link en De Ruijter.
(Wordt vervolgd).
Koningin Astrid f
Een droevige mare ging gis
terenmiddag door België, door
ons land, ja door geheel Europa.
Het bericht van een ontzettend
ongeluk, dat hoewel het bijna
iedere week hier of daar gebeurt,
nu van zooveel meer beteekenis,
waar het de dood geldt van een
lieve vorstin, van Koningin Astrid
van België.
Medelijden gaat uit van geheel
Europa, met Koning Leopold, die
nog slechts ruim een jaar op zoo
noodlottige wijze zijn vader ver
loor en nu eveneens plotseling
in eenige seconden zijn gade ziet
sterven.
Vreeselijk klonk de tijding
Koningin Astrid van België
tjjdens een automobiel ongeluk
plotseling om het leven ge
komen.
Het ongeluk had piaais op den
weg tusschen Kilsnacht en Luzern.
Koning Leopold bestuurde zelf
den auto, naast hem zat de
Koningin. Zij waren vergezeld
van den chauffeur, die achterin
had plaats genomen.
Doordat Z. M. keek op een land
kaart, die de Koningin raad
pleegde, week het stuur af
en reed de auto met een
groote vaart in de richting van
het Vierwoudstedenmeer. De auto
botste tegen een rij boomen,
waarbij Koningin Astrid uit den
wagen tegen een boom werd
geslingerd. H. M, was op slag
dood. De Koning werd licht
gewond.
Ook de chauffeur werd uit de
auto geworpen, doch bekwam
geen letsel. De auto reed daarna
het water in. Inzittenden van
een volgauto vonden de Koningin
en den Koning op den weg liggen,