Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. <J u s Zeeuwsch-Vlaaiïisclie Tramweg-Maatschappij. ABC voor ieder, die verbljjft in de vrfle natuur. A B C D E F G H 1 J K L M N O P T U V W X IJ z 3VX 1DDE3L.BN y A N VE IF~L VOER Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel—Terneuzen—Breskens. Axel—Sas Gent 5 6 36 Autobnsdiensten St. Jansteen—Hnlst—Walzoorden v v. Auto-Omnibusdienst AxelHnlst. SPOORWEG 1FCHELKN-TEBNEUZEN. Spoorweg Ter NeuzenGent Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging. Neuzen—Borsselen VIissiaea. Vlissingen —Borsseien—Neuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. Wakoorden—Hansweert—Kruiningen. Kruiningen—HansweertWalzoorden. YUssingen Breskens. fireskens—Vlissingen. Ttgen bliidlnlzen. Een ware plaag voor bloemen en vruchten is zeker de bladluis, die bij voorkeur op rozen, bessen, appal- en pruimeboomen en ook wel op sla en andijvie voorkomen. Voor de beide laatstgenoemde planten is geoD middel aan te wen den, omdat ze dan als voedsel on geschikt worden, maar op de overi ge planten is bestrijding goed mo gelijk en ook noodig. Het is n.l. niet te zeggen, welk een schade ze veroorzaken, hoe klein de diertjes ook zijn. Maar het is de groate hoeveelheid en de voortplanting, die de schade ver oorzaakt. Hoe komt zoo'n klein beestje op die planten en hoe zijo ze te voorkomen ol te vernietigen za! men misschien gaarne vernemen Als regel overwintert de lu's als een kleiu zwart gekleurd eitje op boomdeelen en resten van overblij vende planten. Begin April kounen uit die eitjes de eerste kleine luis- jes voor deo dag en begeven zich naar de kooppen en blaadjes der boomen en planten, waarop zij werden geboren. Vau deze eerste exemplaren komt al gauw een nieuw geslacht en 't gaat zoo steeds door, znod&t somwijlen wel 10 tot 30 geslachten elkaar kunnen op volgen. Geen wonder zal het dus zijn, dat de vernieling door deze diertjes zeer groot ban wezen Hoe voereD ze dan hun schadelijke wer ken uit Met hun snuitboor nemen ze de sappen op, die moeten die nen voor den groei bloei en vrucht- zetting der planten. Daardoor groeien de blaren niet, msiar bui gen zich om en sterven. Ook be dekken ze met den z.g. »honing- dauw de openingen in de blaren, waardoor de ademhaling wordt be let en gelegenheid wordt gegeven voor aanhechting van sporen en zwammen. Of er vele luizen zijn hangt af van het weer. Zonnig weer in 't voorjaar gevolgd door koude, doet vele diertjes sterven. Overigens is het den menschen zelf opgelegd, om van de plaag te wor den gevrijwaard. Daartoe moet men alle b«omen en struiken in het vroege voorjaar bespuiten met een oplossing van vruchtboomen- carboteum. E<-g geschikt zjju daarvoor de pulverisators, die men ia bloemenwinkels kan bekomen. De oplossing neemt men 1 op 9 Rozen en perziken kunnen maar de helft verdragen. Em ander pro baat middel is los 2 K G. zachte ■zeep in 100 L water op en voeg daarbij 1 L brandspiritus met eva paar lepels salicylzuur. Beslist noo dig is het ook, de bladereo van onderen te raken want daar zitten vooral de boosdoeners. Zijn enkele toppen der planten geheel over dekt met luis, dan is het beste den geheelen stengel af te nemen. 0)k kan men meer dan eenmaal moeten spuiten, omdat er te veel beestjes zijn, maar dood gaan doen ze, als men het doet als de zon schijnt. Uat was overbodig. Vrouw: »De dokter, zei, dat ik een opwekkend middel noodighad. Toen vroeg hij, om mijn tong te zien en Man: »Groote gerade, ik hoop toch dat hij je daarvoor toch geen opwekkeod middel heeft gegeven o Zorg dat uw voorspoed niet ten koste van uw medemenscheu is. is de aanvang van 't zomerseizoen, zijn di b sschen en 't teere plantsoen de commissies voor reizen en trekken, zijn de dieren, die zorg in ons webken is de ec bied, voor alles wat leeft, is de fri chheid, die het. bunenzijn geeft is de glans van den zonnigon tyd, is de hulp, voor wat zwak is of lijdt ir bet inzicht, verdiept door Datuur, zijn de jong ren, voor 't trekken vol vuur; zijn ce knapen, vol jeugdige kracht, is de leiding, in mildheid volbracht zijn de meisjes, die zacht zijn voor 't dier is natuur, vaak geschaadt door 't verlier is de orde, aan vrijheid gepaard, zijn de planten, bescherming steeds waard is de qnibis, voor 't schoon doof en blind, is de rust, die men wand'lend hervindt is de schade, door domheid geleden, is de toekomst met wijzere zeden is het nur van terugkeer naar stad, is de vrede na 't geestelijk oad is dr woldaad, althans ééa dier betoond, d'onbekcnde, dat 's elk in wien woont dat 's de yver in 't brengen van blijheid, dan de zelftucht, de krooD op de vrijheid Van ieder, iD stad en in land Die zwerft en het God'lijke ziet In al 't levende en 't met eerbied geniet En 't ruwe uit zijn leven verbant. »Nederl. Vereemging tot bescherming van Dieren*. v Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. a Walsoorden 6 6 05 6 26 6 88 6 45 6 55 7 7 10 7 42 7 47 8 03 8 15 8 22 8 32 8 40 8 50 11 26 11 31 11 57 12 09 12 16 12 24 12 32 12 42 2 32 2 37 2 59 3 11 3 18 3 28 3 35 3 45 5 42 547 6 09 6 19 6 28 6 36 6 41 645 V W alsoorden 715 11 10 2 10 5 f6 6 54 Kloosterz. 7 20 11 15 215 5 40 7 Groenendijk 7 25 1120 2 20 5 44 7 05 Hengstdijk 7 3a 11 30 2 30 5 49 7 15 Rapenburg 7 45 11 40 2 40 5 6a 7 25 >1 Zaamslag 8 10 11 5« 3 01 6 10 7 41 Axel 8 26 1215 3 19 6 50 8- a Drirsch. 8 31 12 20 3 24 6 35 8 05 r Driesch. Axel Zaamslag a Keuzen v Neuzen v Hoek v Philippine Pyramids Biervliet v Hoofdplaat a Breskens Breskens Beot'dpiaat Biervliet Pvramide 6 15 Philippine 6 37 Hoek 6 47 a Neuzen 7 02 v Neuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 a Driesch. 8 31 6 15 7 42 11 26 2 32 5 42 5 20 7 47 11 31 2 37 5 47 5 40 8 03 11 57 2 58 6 09 6 05 8 2* 12 22 3 22 6 3 6 10 9 05 12 45 4 20 7 10 6 20 9 16 12 4 30 7 20 6 86 9 32 1 12 4 43 7 39 6 57 9 54 1 31 5 08 7 59 7 06 10 03 1 48 517 0 - 7 12 10 09 1 49 5 23 0 - 7 32 10 *9 2 10 5 43 0 - 8 30 12 10 3 45 6 26 8 60 12 25 4 6 -5 9- 12 35 410 6 55 9 i! 12 47 4 21 7 08 9 32 1 12 4 43 7 39 9 42 122 4 53 7 49 9 57 1 37 5C8 8 04 1130 2 30 6 40 8 05 15 56 3 01 6 10 8 35 1215 3 19 6 30 8 65 12 20 3 24 6 35 9 Drie Schouwen Westdorpp Sas van Gent Philippine Pyramide Pyramide (bus) IJzendijke IJzendijke Schoondijke Breskens 6 25 5 40 6 10 6 36 6 55 6 58 7 08 7 46 8 02 8 "0 8 32 12 22 8 47 12 37 9 10 12 51 9 32 9 52 9 53 10 03 1004 10 19 10 28 1 12 132 134 144 2 - 216 2 25 van 3 3 4 4 5 5 5 5 6 6 6 1 715 73 7 f9 8 01 815 8 35 8 49 8 58 IJzendijke—Breskens Brei-kens Schoondijke IJzendijke tr m Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen Axel 6 85 8 12 12 2 S0 6 '2 5 45 8 22 12 10 2 40 6 22 5 59 8 37 12 25 255 6 .«7 6 9 12 85 4 09 6 55 6 12 910 1245 419 7 05 6 is 9 1 12 7 4 21 7 0- 6 36 9 35 115 4 45 7 40 7 03 10 45 1 66 5 08 806 7 20 1105 210 5 20 8 20 7 42 11 26 2 32 5 2 8 41 7 46 11 30 2 36 5 46 8 45 a a a 745 v Walz. 715905 9101110 1.20 355 536 630 8 0 750 v Hulst 755 94510201159 2—435 S;0 730 920 830 a StJaust 8950 1023 1155 205 -40 735 f naar St. J»nsteen. Rijdt ail een oo Zondag a a vSt. Janst. f 810 1?20 1225 305 445 605 v Hulst 630815 1025 1230 3'0 f 60 611 a Walz. 710 85511— 110 340 530 645 t Op tijdig verzoek van of J O vl (UC& «u ui 1 JA iiun v/u, "V o Op tijdig v eizofü zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijd aangegeven door een trambus-haltebo d. a AUeeu op werkdatren. VLISS iN GEN—iiOOSEN DA AL. v Vlissingen Middelburg Goes Krumingen a Bergen op Zoom v Roosendaal Roosendaal Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem a Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenbosch Utrecht C.S. Nijmegen a Arnhem a5 36 aS 15 7 33 b9 20 10 32 all 21 131 4 25 a5 44 a6 25 7 42 b9 31 10 40 all 34 1 41 4 lit a6 06 a6 68 8 01 b9 50 10 59 al 2 04 2 01 4 64 a6 18 a7 14 814 blOOS 11 12 a! 2 22 2 14 6 12 a6 47 a7 51 8 39 blO 47 1137 al 01 2 4') 5 47 a7 a8 09 8 52 bil 04 11 60 al 19 2 63 601 a7 06 a8 15 9 06 11 11 12 05 al 36 3- 6 «5 a8 01 a9 22 10 22 12 22 122 a2 52 a4 22 7 22 a8 07 a 26 100 12 27 1 19 a2 56 3 50 7 02 8 40 9 52 10 30 12 52 1 62 3 z2 4 22 7 28 9 17 10 27 1127 127 2 27 3 57 4 57 8 24 931 10 44 1 22 1 44 2 44 4 14 5 14 8 19 7 07 9 11 14 12 128 3 12 615 7 27 y 20 11 46 12 20 2 02 3 32 6 85 816 10 02 12 52 102 a2 57 42 7 21 916 10 53 1 53 1 53 3 54 5 03 8 04 9 1102 2 03 a4 11 b 04 8 05 9 27 11 31 a2 31 a4 56 5 31 8 31 6 32 o O M 73 7 47 8 52 8 40 9 06 9 48 10 07 7 34 7 54 8 34 9 43 9 11 9 34 7 03 7 12 7 SI 7 44 8(9 8 22 8 29 9 24 9 30 10(0 10 42 11 2 8 32 8 52 9 40 10 27 10 4 1112 7 46 7 56 8 27 8 44 9 vl 9 39 9 47 10 42 10 48 11 22 1157 0 14 9 50 1010 10 58 cll 51 cll 41 cO 02 v Arnhem 7 8 26 9 31 NRmegen 7 26 8 48 9 57 Utrecht C.S. 7 32 8 35 10 11 'e Hertogenbosch 8 18 9 80 11 02 Breda 9 05 1017 11 43 Roosendaal 9 25 10 87 12 03 v Amsterdam C.S. 6 60 8 15 9 15 r Haarlem 7 09 83t 931 Den Haag H.S. 7 53 9 06 10 06 Rotterdam D.P. 8 24 9 33 10 33 Rotterdam Beurs 8 31 9 37 10 37 Roosendaal 9 24 10:9 1145 v Roosendaal a 9 30 10 45 12 6 Bergen op Zoom a 9 45 11 alz 21 Kruiningen alO 13 1155 a 2 f3 'Goes alO 26 1139 al 06 '.'Middelburg al045 1159 ai 24 a Vlissingen ai0 53 12 07 al 31 a Alleen op werkdag 3D b Zondags 10 minut>' 1131 11 57 12 11 1 147 2 07 1145 12 01 12 36 103 107 2 08 2 8 2 33 3(6 3 24 3 44 8 52 o vroeger 1 33 1 57 1 69 2 42 3 24 3 44 115 t 31 2 06 1 45 2 01 2 86 3 04 a2 07 3 65 4 - 4 15 4 49 5 02 5 2? 5 28 2 02 2 51 3 11 a4 a4 47 a5 09 2 45 3 01 316 4 03 4 07 a 09 a5 14 a5 29 a5 55 a6 9 a6 29 a6 37 a4 8! 4 57 4 59 6 43 6 24 6 44 c6 59 c7 20 c7 57 r8 18 c8 51 c8 59 a6 32 a6 57 7 11 8 8 47 9 07 6 45 7 01 7a6 8 03 8 07 9 04 9 12 9 27 9 58 10 11 10 29 10 36 8 31 8 57 8 56 9 44 10 26 10 46 8 34 8 31 9 27 9 =-3 10 37 10 43 10 56 11 11 11 38 11 50 0 C 017 o Alleen op Zon- en Feestdagen. Alleen op werkdagen 6 30 11 v. Hulst, Station 8 80 2 30 6 30 6 45 11 15 416 ATel Wed. GlHjam«( 9 45 3 50 7 30 g— 18 16 6 60 a. Sluiskil 10 746 V. Sluiskil v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a ^t. Nicolaas v St. Nic. n. Antw a Antwerren v St. Nic. n. Mech. a Mech den f Meehelen a Brussel 6 15 10 C 24 11 6 33 11 6 41 11 6 53 11 7 13 11 7 20 12 8(0 12 8 18 12 9 12 1 9 17 1 9 33 1 58 2 04 06 2 13 14 221 21 2 29 33 2 40 40 2 «8 04 3 32 9 4 04 09 3 06 09 4 05 17 4 17 33 4 3 6 02a 6 50b 51 a65fcb 5 21a 7 06b 5 28a 7 >4b 5 42a 7 24b 558a 40b 6 09 7 5 6 44 8 93 605a7 18b 7 0'»a 8 5b 7 17 8 57 7 33 9 38 Brussel Mechele» Meehelen St. Nie. v, Meeh. Antw. n. St. Nic. St. Nic. St. Nic Hnlst Kijkuit Axel Sluiskil Ter Neuzen Antw. Tern. 6 CO H 00 118 6(0 6 '.6 10 6 163 6 16 6 20 10 27 157 6 22 7 16 11 28 2 57 7 23 6 29 11 ®9 2 12 7 15 7 07 12 03 2 50 7 45 7 25 12 06 312 7 48 8 20 103 4 - 8 44 8 27 1 11 4 08 8 63 8 36 1 19 416 9 - 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen. b7 50 3 51 b7 22 8 21 4 54 7 56 6 26 8 29 12 01 5 07 8 30 6 42 8 42 12 19 5 21 8 44 7 22 9 18 12 f 3 6 59 9 25 7 30 a9 21 1 6 20 9 30a 8— a9 51 1 30 6 50 10 -a 8 08 a9 59 1 S' 6:8 10 0'a 8 12a 10 03 142 7 02 1019a 8 16a 0 07 146 06 1016a 8 2i a 015 1 54 7 14 10 24a V Neuzen 6 50 8 50a 12 25 540 8 20a Sluiskil 6 59 8 59 12 31 14 8 29.. Sluiskil Brug 7 03 9 03a 12 38 653 8 33» Pbilippiue 7 07 9 07a 1 42 557 8 -7» Sas van Geut 7 20 9 20 <12 55 61 8 50" a Selzaete 7 05 9 05a 12 40 555 8 35* v Selzaete 7 24 1100 12. 3 610 9 6 a Gent Dp. 130 10 30 a Gent St. P. 8 06 U 41 146 6 55 10 4 v 8 12 1151 151b 7C 10 45 a Brussel 8 56 12 55 2 50b 758 111 0 a Alleen op Zon- en Feestdagen, b van Brussel (Zuid) Werkdagen, Zondagen v Brussel a Gent St. P. v Gent St. P. Gent Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippive Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen Vertrek boot van Neuzen vm. Borsseien Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 9,06 7,20 10,30 nm. 2.— 4,40 7,40 10,50 2,20 5, - 8,50 12,- 3,30 6,10 9,20 1,31 4,55 6,15 6,12 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,48 uml?,07 12,26 Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen 6,— 7,10 9, 9,20 10,30 12,30 12,50 9, 3,52 4 - 4,20 6,30 2,60 3,35 4,54 5,0 5,40 6,25 7,31 8,05 8,60 0.- 7,05 10,11 Vertrek boot van Neuzen 6,40 8,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 Vertrek trein naar Roosendaal 8,01 10, 9 2.01 Vlissingen 8,04 11,39 Aans'uitic g op vertrekkende treinen te Goes met autobussen en tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,54 11,37 3,22 6.07 3,14 Vlissingen 7,69 9,48 12,1,68 6,26 8,25 Vertrek boot van Hoedekeusk. 8,30 11,05 1,05 3,50 7,8,55 Aankomst te Neuzen -9,15 11,50 1, 0 4,35 7,45 9,40 Aaas uitirg van te Goes aankomende treinen met autobussen en tram. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26 1,25 3,55- 4C 6,60 45 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,554,25 6 10 <,z0 9 15 Vertrek van Hansweert 7,55 9,4512,05 1.55 4,25 7,26 9 20* Aankomst te Kruiningen 8 05 9,5512,15 2,05 4,35 7,35 9 30* Vertrek trein naar Roosendaal 8,1410,0812,22 2,14 5,12 7,44 Vlissingen 10.1312,63 3.06 4.49 7,&7 9 58 Deze bus rijdt al een, als er passagiers van de boot ijn. Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 13 11,55 3,06 4,49 5.66 7,57 Vlissiogen 6,18 8,14 s0 08 12,22 2,14 0.— 5,'2 7,44 Vertrek van Kruiningen 6,25 8,to 10 16 12,80 3,08 4.50 b, 8, Aankomst te Hansweert 6.36 8,28 10 25 12,40 3.18 6, 6.10 8,10 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8110,35 12,45 3,20 6 05 6,15 8,10 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,11,05 1,16 3,505 366,458,40 Aank. tr. Vlissingen 719 848 1053 1Ï07 1226 131 188 352 528 687 745 859 Vertr. boot Viissingen 616 745 91015 1130 1245 2315 4 0 545 79 Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1155 110 2,25 340 456 610 725 926 Vertr boot Bresktw r'56 815 93 1046 72041 16 23* 345 5--615 80 230 Aankomst Vlissingen 7 0 40 956 10 1226 MO 2j5 41<> 526 640 755 956 Vertr. trein Vliaslcp.in 73a 906 920 1032 1121 131 425 6:5 632 703 141) vm. 10.30 nm 7.40 10.50 8— 12.— 9.10 nm 1.81 1 9.nm. 9.20 10.30 5.28 6 10 6.30 7.40 i vm. 6.40 nm. 5,40 7 25 6.25 8.01 7,31 9.02 7,06 vm. 8.59 nm. 8 09 7,19 8 25 9,35 8.55 10,20 9,40 7,20 7/0 7,55 8,05 8,14 8,43 6,40 7,10 1.25 1,56 1.56 2 06 2 14 3,06 8.43 814 8 60 9.00 9 05 9,36 6.50 7.20 7.25 7.36 7.44 7,63 3.06 2.14 3.66 3.18 2.20 3,50 8,16 9,15 9.20* 9,30* 9,58 7.5» 7.44 7.55 8.05 8.05 8 35 948 1?07 1226 18' 528 745 10— 8- 645 725 810 1026 225 610 760 826 10£0 8f 0 1' 56 901 345 615 8- 410 640 ö26 425 708 840 Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en den 9ea Pinksterdag a's op de werkdagen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 4