Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
v o e n
Zeeuwsch-Vlaanische Tramweg-Maatschappij.
£xel
Enerele.
Weet U i
iVI IDDB
"V INT "V E
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel—Terneuzen
- Breskens.
AxelSas van Gent
IJzendijke
Breskens.
SPOORWEG ECHELKN—TERNEUZEN.
Autobusdiensten St. JansteenHuist—Halzoorden v v.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Borssclen—Vlissingen.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
Walzoorden—Hansweert—Kruiningen.
Kruin ingenHansweertW alzoorden.
VlissingenBresk ens.
Breskens—Vlissingen.
Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag als op de werkdagen.
De concurrent van den dokter.
De zonnetherapie is eigenlijk al
zoo oud als de menschheid. Al
in de grijze oudheid werden na
de andere baden ook zonnebaden
genomen.
Na lange donkere winters leg
den de oude Germanen hun zieke
kinderen op de daken van hun
woningen, om ze aldus te stellen
onder de boade van Wodan-Odin.
De gunstige invloed van zonlicht
op wonden en infecties werd al
door Hippocrates in zijn geschrif
ten genoemd.
En verder heeft men steeds
getracht deze oude geneeswijze
weer iD eere te herstellen.
Maar, zooals het met dergelijke
oude, door het volk overgeleverde
geneeswijzen weer gaat, ze moeten
eerst weer opnieuw ontdekt zijn,
vóór ze officiëol erkend worden.
De groote verdienste van deze
her ontdekking komt toe aan Dr.
Bernard, die een goede 30 jaar
geleden de geneeskracht der zon
opnieuw vaststelde.
Op het eerste internationale
congres, dat in 1928 te Lausanne
werd gehouden, vertelde Dr.
Bernard, hoe hij er toe gekomen
was, om het zonlicht te gebruiken
ter genezing van bepaalde ziekten.
De boeren in het Zwitsersche
kanton Graubünden hangen hun
worsten en spek, welke voor
winterprovisie bestemd zijn, in de
zon te drogen.
Al eeuwen lang is dit iD die
streken de gebruikelijke conser-
veeringsmethode.
Pas later heeft men begrepeD,
dat de duurzaamheid van deze
producten ontstond, doordat de
bacteriën, die anders het bederf
zouden veroorzaakt hebbeD, door
de droogte en het sterke licht
gedood werden.
De gedachte hieraan moet Dr.
Bernard wel door het hootd ge
speeld hebbeD, toen hij op een
goeden morgen een der zaleD van
het kleine Ober-Eogadiner hospi
taal binnentrad.
Door de opeustaande vensters
stroomde het zonlicht iD bieede
stralen binneD.
Ea, zooals hij vertelt, hij wist
zelt niet goed, boe hij ertoe kwam,
maar als vanzelt nam hij bij een
patiënt, wiens uitgebreide wondöD,
ondanks alle therapie, geen ge
nezing vertoonden, het verband af.
Hij stelde de zweren eenigen
tijd aan het intensieve zonlicht
bloot en liet deze behandeling de
volgende dagen herhalen.
Men stelle zich de verbazing
van het personeel over een der
gelijke, voor hen volkomen on
doelmatige «behandeling» voor.
Men dacht minstens, dat Dr.
Bernard stapelgek gewordeD was
Maar niet lang daarna wareD
allen en Dr. Bernard zelt
waarschijnlijk niet het minst
verbaasd over het schitterende
resultaat, dat met deze eenvoudige
behandeling bereikt was.
Dit was in 1902 het oogenblik,
waarop de zonnetherapie ic Grau-
büaden tot nieuw leven gewekt
was, zooals zoovele gedachten op
bijna ieder gebied soms voor
honderden jaren verloreD gaaD,
om dan plotseling te worden
teruggevonden.
Siodsdien zijn er steeds weer
stemmen opgegaan, die het zon
licht als geneesmiddel niet sterk
genoeg kunnen aanbevelen.
De oude Germanen voelden bij
intuïtie, hoe ze na den donkeren
winter hun kinderen behandelen
moesten en de wetenschap
kon vaststellen, dat deze bestraling
door de zon zeer doelmatig was
om ziekten als rhachitis e.a. te
voorkomen en het jonge lichaam
een zekereD weerstand tegen be
schadigende invloedeD te geven.
Vroeger was men er bij ge-
wrichts-tnberculose practisch op
aangewezen, het zieke gewricht
operatiet te verwijderen, waarvan
dan een verminking het gevolg
was.
Door de zonnetherapie kunnen
tegenwoordig heel wat gewrichten
genezen, zoDder dat een bloedig
ingrijpen noodig is, mits men er
vlug genoeg bij is.
Belangrijker nog dan de gene
zende werkiDg, is de beschuttende,
de voorbehoedende werkiDg der
zonnebaden.
De oude spreekwijze»Waar
de zon kom', komt de dokter niet»,
is geen loos gezegde, maar een,
door eeuwenlange ervariDg en
later door wetenschappelijk onder
zoek, stevig gefundeerde waarheid.
De zon is werkelijk een der
ernstigste concurrenten van den
dokter
Juli.
Lange dagen lange wegen
langen tijd achter elkaar aan het
stuur.eeD warme dag.... dorst....
een paar biertjes.... Pas o p I
Dftu dreigt de slaap en in Mor
pheus' armen bent u meestal
veilig, maar niet achter het stuur 1
Menschenkind, voort in het
[wondere leven
Rust U ten strijd
Hoort gij de leus niet alomme
[geheven
Rust U ten strijd
Wee wie er weifelend achter
[gebleven
't Kampen vermijdt!
Rouw kiemt uit rusten en
[stilstaan is sneven
Rust U, rust U ten stryd
C HONIGH.
Dat het beste plaatkoper, voor
het vervaardigen van instrumen
ten, uit Frankrijk komt
Dat de sterren verdeeld worden
in twee stroomen, die in tegen
gestelde richtingen bewegen
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosters.
Walsoorden
5
6 05
6 26
6 38
6 45
6 55
7
7 10
42
03
16
22
32
40
50
11 26
1131
11 67
12 09
12 16
12 23
12 32
12 42
2 31
2 37
2 59
O 11
3 18
3 28
3 35
3 4
5 42
5 47
6 09
6 19
6 28
6 36
6 41
6 45
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Dricsch.
715
7 20
7 25
7 35
745
810
8 26
8 31
1110
1115
11 20
11 30
11 40
1156
12 15
12 20
210
215
2 20
2 30
2 40
3 01
3 19
3 24
5 36
5 40
5 4,1
5 49
5 5o
6 10
6 30
6 35
6 54
7 -
7 05
715
7 25
7 41
8
805
v Driesch.
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
v Philippine
Pyramide
Biervliet
v Hoofdplaat
a Breskens
6 15
7 42
11 26 2 32 5 42
5 20
7 47
11 31 2 37'6 47
5 40
8 03
11 57 2 58 6 09
6 05
824
12 22 3 22 6 33
6 10
9 05
12 45 4 20 7 10
6 20
915
12 55 4 30 7 20
6 86
9 32
1 12 4 43 7 39
6 57
9 54
1 31 508 7 59
7 06
1003
1 43 5 17 0
7 12
10 09
149 5 23 0 -
7 32
10 29
2 10 5 43 0 -
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide 6 15
Philippine 6 37
Hoek 6 47
Neuzen 7 02
Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
Driesch. 8 31
8 30
1210
3 45
6 26
8 50
12 25
4
6 45
9
12 35
4 10
6 55
9 l1
12 47
4 21
7 08
982
112
4 43
7 36
9 42
122
4 53
7 49
V
9 57
1 37
5C8
8 04
9
11 30
2 30
5 40
8 05
9
11 56
3 01
6 10
8 35
12 15
3 19
6 30
8 55
12 20
3 24
6 35
9
a
25 6 36
v Drie Schouwen 5 25 8 32 12 22
Westdorpe 5 40 8 47 12 37
Sas van Gent 6 10 9 10 12 51
Philippine 6 36 9 32 1 12
a Pyramide 6 55 9 52 132
v Pyramide (bus) 6 55 9 53 1 34
a Ijzendijke 718 10 03 1 44
v IJzendijke 7 45 1001 2
v Schoondijke ff02 1019 216
a Breskens 8 10 10 28 2 25
40
20
43
06
7
17
45
02
10
6 61
7 16
73
719
8 01
815
8 35
8 49
8 58
Breskens
Schoondijke
IJzendijke
tr m
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
Axel
5 35
8 12
12
2C0
6 12
5 45
8 22
12 10
2 40
6 22
5 59
8 37
12 25
2 5
6 H7
6
9
12 35
4 09
6 55
6 12
9 10 1245
419
7 05
6 15
9 1
12-'7
4 21
7 Os
6 36
9 35
115
4 45
7 40
7 03
10 45
1 66
5 OS
806
7 20 11 05
210
5 20
8 20
7 42
11 26
2 32
542
8 41
7 46 11 30
2 36
5 46
8 45
a
a a a
745 vWalz. 715 905 910 1110120 355 536 650 8 0
750 v Hulst 755 945 1020 1150 2435 8l0 730 920
830 a StJanst 8— 95010251155 205 440 735 f
naar St. Jansteen. Rijdt alleen op Zondag.
v St. Janst. t 810 lv20 1225 305 445 605
v Hulst 630815 1025 1230 310 460 611
aWalz. 710 85611— 110 340 530 645
t Op tijdig verzoek van of
Op tijdig verzoet
trambus-haltebo d.
'ULK V O. II UI U031 WK. -
zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
a Alleen op werkdagen.
v Vlissingen
Middelburg
Goes
Kruiningen
a Bergen op Zoom
v Roosendaal
a Roosendaal
Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
a5 36
aS 15
7 33
b9 20
10 32
a5 44
a6 25
7 42
b9 31
10 40
a6 06
a6 58
8 01
b9 50
10 5')
a6 18
a7 14
8 14
blO 08
1112
a6 47
a7 51
8 39
blO 47
1137
a7
a8 09
8 52
bil 94
11 50
a7 06
a8 15
9 06
11 11
12 05
a8 01
a9 22
10 22
12 22
122
a8 07
a 26
100 i
12 27
1 19
8 10
9 52
10 30
12 52
1 52
9 17
10 27
1127
127
2 27
9 34
10 44
1122
144
2 44
7 07
9
11 14
12
7 27
9 20
1146
12 20
816
10 02
12 52
102
9 16
10 53
153
153
9
1102
2 03
9 27
11 31
a2 31
all 21
all 31
al2 04
al 2 22
al 01
al 19
al 36
a2 52
a2 56
3 22
3 57
414
128
2 02
a2 57
3 53
a4 11
a 4 56
131
1 41
201
2 14
2 4)
253
3
al 22
3 50
4 22
4 57
5 14
3 12
3 32
4 2;
5 03
b 01
6 31
4 25
4 35
4 54
5 12
5 47
6 04
615
7 22
7 02
7 28
8 24
8 19
615
6 35
7 21
8 04
8 05
8 31
6 32
o
O
M
7 31
7 47
8 52
8 40
9 06
9 43
10 07
7 34
7 54
8 34
9 43
911
9 34
7 03
7 12
7 81
7 44
8 09
8 22
8 29
9 21
9 30
10 00
10 42
11 «2
8 32
8 52
9 40
10 27
10 41
1112
7 46
7 56
8 27
8 44
9 21
9 39
9 47
10 42
10 48
1122
1157
0 14
9 50
10 10
10 58
ril 51
cll 41
cO 02
v, Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
m Breda
Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Haarlem
m Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Krnin'ngen
Goes
Middelburg
a Vlissingen
a Alleen op werkdag ;n
7
8 26
9 31
1131
7 26
8 48
9 57
11 57
7 32
8 35
10 11
12 11
8 18
9 30
11 02
1
9 05
1017
1143
1 47
9 25
10 37
12 03
2 07
6 60
8 5
915
11 46
7 09
8 31
931
12 01
7 53
9 06
10 06
12 36
8 24
9 33
10 33
10Ï
8 31
9 37
10 37
107
9 24
1019
1145
2 08
a 9 80
10 45
12(6
2 18
a 9 45
11-
a!2 21
2 33
alO 13
11 25
a:2 f 3
3(6
alO 26
1139
al 06
3 24
al045
1159
al 24
3 44
alO 55
12 07
al 31
3 52
33
67
69
42
24
44
15
31
06
2 02
a4 3)
a6 32
8 31
2 51
4 57
a6 57
8 57
3 11
4 59
7 11
8 56
a4
5 43
8
9 44
a4 47
6 24
8 47
10 26
a5 09
6 44
9 07
10 46
145
2 45
6 45
8 34
2 01
3 01
7 01
8 31
2 36
3 86
7 56
9 27
3 04
4 03
8 03
9 '3
a2 07
407
8 07
10 37
3 55
a5 09
9 04
10 43
4 -
aS 14
c6 59
9 12
10 56
415
a5 29
c7 20
8 27
11 U
4 49
a5 55
c7 57
9 58
11 38
5 02
a6 9
c8 18
1011
11 50
521
a6 29
c8 51
10 29
0 0
5 28
a6 37
c8 69
10 36
017
b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op werkdagen,
c »n r i v Hulst Station 8 30 2 30 6 30
ÏÏÏfwed. GiUjamse SS 1115 416 Axel Wed. GUijatnse 850 730
a, Hulst, Station 8- 1816 6 80 Sluiskil 10-
v Ter Neuzen 6 1510
Sluiskil 6 24 11
Axel 6 33 11
Kijkuit 6 4111
Hulst 6 53 11
a St. Nicolaas 7 13 11
v St. Nic. n. Antw. 7 2012
a Antwerpen 8 CO 12
v St. Nic. n. Mech. 8 18 12
aMeeh"len 9 12 1
v Meehelen 9 17 1
a Brussel 9 33 1
a Alleen op werkdagen.
6 02a6 50b
5 11 a 6 5* b
521a706b
528a7 14b
5 42a 7 24b
5 58a 7 40b
6 09 7 5
6 44 8 23
605a7 48b
70ia845b
717 857
7 33 933
58 2 04
06 2 13
14 221
21 2 29
33 2 40
40 2^8
04 3 32
19 4 02
09 3 06
09 4 05
17 4 17
33 4 33
b Alleen op Zon
v Brussel
a Meehelen
v Meehelen
a St. Nic. v. Mech.
v Antw. d. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw,
v St. Nié n. Tem.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
en Feestdagen.
6 CO
1< 00
118
6(0
6 16
1016
1 53
6 16
6 20
10 27
157
6 22
7 16
11 28
2 57
7 23
6 29
11 29
2 12
7 15
7.07
12 03
2 50
7 45
7 25
12 06
312
7 48
8 20
103
4 -
8 44
8 27
111
4 08
8 53
8 36
1 19
416
9
8 46
128
4 25
9 09
8 53
137
4 34
918
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Selzaete
Geut Dp.
Gent St. P.
n 9
Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
8 50a
8 59
9 03a
9 07a
9 20 a
9 05a
7 24 1100
8 06 11 41
8 12 11 51
8 56 12 55
12 25
12 31
12 38
12 42
12 55
1240
12 53
130 -
146
151b
250b
540 8 20a
f 4'- 8 29*
6 3 8 9oa
657 8 ,)7«
61u 8 50*
556 8 35h
610 9 6
- 10 30
6 55 10 41
7C - 10 45
768 llfcO
v Brussel
a Gent St. P.
v Gent St. P.
Gent Dp.
Selzaete
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrng
Sluiskil
i Ter Neuzen
a
v
b7 50
3 51
b7 22
8 21
4 54
7 56
6 24 8 29
12 01
5 07
8 30
6 42 8 42
12 19
521
8 44
7 22 9 18
12 53
6 59
9 25
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8— a9 51
1 30
6 50
10 a
8 08 «9 59
1 38
6:8
10 08a
8 12a 10 03
142
7 02
10 i?a
8 16a 0 07
1 46
1 0«
iO 16»
8 a 015
1 54
714
10 24a
Zon- en Feestdagen, b van Brussel (Zuid)
Werkdagen. Zondagen
Vertrek boot van Neuzen vm.
Borsselen
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen 9,06
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,48 urn 12,07 12,26
7,20
7,40
8,50
9.20
10,30 nm. 2.— 4,40
10,50 2,20 6,-
12 - 3,30 6,10
1,81 4,25 6,15 6,32
Vertrek boot van Vlissinge
Borsselen
Aankomst te Neuzen
6.—
9»
9,20
10,30
12.30
12,50
2.-
3,62
4
4,20
5,30
8,05
8,50
0
7,10
Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40
Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35
Vertrek trein naar Roosendaal 8,01 10,.,9 2.01 4,64 7,31
Vlissingen 8,04 11,39 5,02 7,05 10,11
Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met autobussen en
tram.
Aankomst trein van Roosendaal 7,5? 10,24 11,37 3,22 6,07 8,14
Vlissingen 7,69 9,48 12,1,68 6,26 8,25
Vertrek boot van Hoedekonsk. 8,30 11,05 1,05 3,50 7,— 8,5a
Aankomst te Neuzen 9,15 11,50 I/ O 4,35 7,45 9,40
Anns uitirg van te Goes aankomende treinen met autobussen en
tram,
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 6 40 6,50 3 45
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,-5 6 10 ^,20 3 15
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,0o
Aankomst te Kruiningen 8.05 9,55 12,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1410,0812,22
Vlissingen 10.13 12,53
vm.
10.30 nm 7.40
10.50 8.—
12 - 9.10
nm. 1.31
vm. 9
9-20
10.30
nm.
5.28
6.10
6.30
7.40
1.55 4,25
2.05 4,35
2,14 5,12
3.06 4.49
7,26 9 20*
7,35 9 30*
7,44
7,57 9 58
ijn.
Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot
Aankomst trein ran Roosendaal 7,41 10 13 11,25 3,06 4,49 5,65 7,57
Vlissingen 6,18 8,14 10 08 12,22 2,14 0.- 5,12 7,44
Vertrek t»h Kruiningen 6,26 8,18 10 15 12,80 3,08 A50
Aankomst te Hansweert 6 35 8,28 10 25 12.40 3.18 d, 6.1- 8,10
Vertrek boot van Hanawoert 6,40 8,8 10,35 12,45 3.20 6 05 6.15 8,10
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3,o0 5 36 6,45 8,40
Aank tr Vlissingen 719 848 1053 1507 1226 131 138 352 528 637 746 859
VerwboótVtoingen.,15 7459- <015 1130 245 2- 3154 0545 7- 9-
Aank. boot Breakens 6408.0925 1Ü40 1165 110 2,25 840 456 610 725 925
Vartr boot Breskens 355 815 93 1046 1200 115 230 346 5-616 780 930
Aankomst Vlissingen 7 0 "40 956 11101226 140 255 410 526 640 766 956
Vortr trein Vlissingen 73 3 906 9201032 1121 181 425 615 632 703 841
vm. 6.40 nm. 5,49
7-25 6,25
8,01 7,31
9.02 7,05
vm. 8,59 nm. 8 09
7,59 8 25
9,35 8,55
10,20 9,40
7,20
7,50
7,55
8,05
8,14
8,43
6,40
7,10
1.25
1,55
1,55
2 05
2.14
3.06
8.43
814
8 60
9.00
9 05
9,36
6.50
7.20
7.25
7.35
7.44
7,63
3.06
2.14
3.08
3.18
2.20
3,50
8,4 5
9,15
9,20*
9,30*
9,58
7.52
7.44
7.55
8.05
8.05
8.35
948 1?07 1226 183 528
746 10- 2— 545 725
810 1025 295 <10 750
826 1030 345 615 8-
850 1(55 410 640 826
901 426 708 840