Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. v o e n Zeeuwsch-Vlaanische Tramweg-Maatschappij. £xel Enerele. Weet U i iVI IDDB "V INT "V E Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel—Terneuzen - Breskens. AxelSas van Gent IJzendijke Breskens. SPOORWEG ECHELKN—TERNEUZEN. Autobusdiensten St. JansteenHuist—Halzoorden v v. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Spoorweg Ter NeuzenGent. Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging. Neuzen—Borssclen—Vlissingen. Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. Walzoorden—Hansweert—Kruiningen. Kruin ingenHansweertW alzoorden. VlissingenBresk ens. Breskens—Vlissingen. Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag als op de werkdagen. De concurrent van den dokter. De zonnetherapie is eigenlijk al zoo oud als de menschheid. Al in de grijze oudheid werden na de andere baden ook zonnebaden genomen. Na lange donkere winters leg den de oude Germanen hun zieke kinderen op de daken van hun woningen, om ze aldus te stellen onder de boade van Wodan-Odin. De gunstige invloed van zonlicht op wonden en infecties werd al door Hippocrates in zijn geschrif ten genoemd. En verder heeft men steeds getracht deze oude geneeswijze weer iD eere te herstellen. Maar, zooals het met dergelijke oude, door het volk overgeleverde geneeswijzen weer gaat, ze moeten eerst weer opnieuw ontdekt zijn, vóór ze officiëol erkend worden. De groote verdienste van deze her ontdekking komt toe aan Dr. Bernard, die een goede 30 jaar geleden de geneeskracht der zon opnieuw vaststelde. Op het eerste internationale congres, dat in 1928 te Lausanne werd gehouden, vertelde Dr. Bernard, hoe hij er toe gekomen was, om het zonlicht te gebruiken ter genezing van bepaalde ziekten. De boeren in het Zwitsersche kanton Graubünden hangen hun worsten en spek, welke voor winterprovisie bestemd zijn, in de zon te drogen. Al eeuwen lang is dit iD die streken de gebruikelijke conser- veeringsmethode. Pas later heeft men begrepeD, dat de duurzaamheid van deze producten ontstond, doordat de bacteriën, die anders het bederf zouden veroorzaakt hebbeD, door de droogte en het sterke licht gedood werden. De gedachte hieraan moet Dr. Bernard wel door het hootd ge speeld hebbeD, toen hij op een goeden morgen een der zaleD van het kleine Ober-Eogadiner hospi taal binnentrad. Door de opeustaande vensters stroomde het zonlicht iD bieede stralen binneD. Ea, zooals hij vertelt, hij wist zelt niet goed, boe hij ertoe kwam, maar als vanzelt nam hij bij een patiënt, wiens uitgebreide wondöD, ondanks alle therapie, geen ge nezing vertoonden, het verband af. Hij stelde de zweren eenigen tijd aan het intensieve zonlicht bloot en liet deze behandeling de volgende dagen herhalen. Men stelle zich de verbazing van het personeel over een der gelijke, voor hen volkomen on doelmatige «behandeling» voor. Men dacht minstens, dat Dr. Bernard stapelgek gewordeD was Maar niet lang daarna wareD allen en Dr. Bernard zelt waarschijnlijk niet het minst verbaasd over het schitterende resultaat, dat met deze eenvoudige behandeling bereikt was. Dit was in 1902 het oogenblik, waarop de zonnetherapie ic Grau- büaden tot nieuw leven gewekt was, zooals zoovele gedachten op bijna ieder gebied soms voor honderden jaren verloreD gaaD, om dan plotseling te worden teruggevonden. Siodsdien zijn er steeds weer stemmen opgegaan, die het zon licht als geneesmiddel niet sterk genoeg kunnen aanbevelen. De oude Germanen voelden bij intuïtie, hoe ze na den donkeren winter hun kinderen behandelen moesten en de wetenschap kon vaststellen, dat deze bestraling door de zon zeer doelmatig was om ziekten als rhachitis e.a. te voorkomen en het jonge lichaam een zekereD weerstand tegen be schadigende invloedeD te geven. Vroeger was men er bij ge- wrichts-tnberculose practisch op aangewezen, het zieke gewricht operatiet te verwijderen, waarvan dan een verminking het gevolg was. Door de zonnetherapie kunnen tegenwoordig heel wat gewrichten genezen, zoDder dat een bloedig ingrijpen noodig is, mits men er vlug genoeg bij is. Belangrijker nog dan de gene zende werkiDg, is de beschuttende, de voorbehoedende werkiDg der zonnebaden. De oude spreekwijze»Waar de zon kom', komt de dokter niet», is geen loos gezegde, maar een, door eeuwenlange ervariDg en later door wetenschappelijk onder zoek, stevig gefundeerde waarheid. De zon is werkelijk een der ernstigste concurrenten van den dokter Juli. Lange dagen lange wegen langen tijd achter elkaar aan het stuur.eeD warme dag.... dorst.... een paar biertjes.... Pas o p I Dftu dreigt de slaap en in Mor pheus' armen bent u meestal veilig, maar niet achter het stuur 1 Menschenkind, voort in het [wondere leven Rust U ten strijd Hoort gij de leus niet alomme [geheven Rust U ten strijd Wee wie er weifelend achter [gebleven 't Kampen vermijdt! Rouw kiemt uit rusten en [stilstaan is sneven Rust U, rust U ten stryd C HONIGH. Dat het beste plaatkoper, voor het vervaardigen van instrumen ten, uit Frankrijk komt Dat de sterren verdeeld worden in twee stroomen, die in tegen gestelde richtingen bewegen Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosters. Walsoorden 5 6 05 6 26 6 38 6 45 6 55 7 7 10 42 03 16 22 32 40 50 11 26 1131 11 67 12 09 12 16 12 23 12 32 12 42 2 31 2 37 2 59 O 11 3 18 3 28 3 35 3 4 5 42 5 47 6 09 6 19 6 28 6 36 6 41 6 45 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Dricsch. 715 7 20 7 25 7 35 745 810 8 26 8 31 1110 1115 11 20 11 30 11 40 1156 12 15 12 20 210 215 2 20 2 30 2 40 3 01 3 19 3 24 5 36 5 40 5 4,1 5 49 5 5o 6 10 6 30 6 35 6 54 7 - 7 05 715 7 25 7 41 8 805 v Driesch. Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek v Philippine Pyramide Biervliet v Hoofdplaat a Breskens 6 15 7 42 11 26 2 32 5 42 5 20 7 47 11 31 2 37'6 47 5 40 8 03 11 57 2 58 6 09 6 05 824 12 22 3 22 6 33 6 10 9 05 12 45 4 20 7 10 6 20 915 12 55 4 30 7 20 6 86 9 32 1 12 4 43 7 39 6 57 9 54 1 31 508 7 59 7 06 1003 1 43 5 17 0 7 12 10 09 149 5 23 0 - 7 32 10 29 2 10 5 43 0 - Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide 6 15 Philippine 6 37 Hoek 6 47 Neuzen 7 02 Neuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 Driesch. 8 31 8 30 1210 3 45 6 26 8 50 12 25 4 6 45 9 12 35 4 10 6 55 9 l1 12 47 4 21 7 08 982 112 4 43 7 36 9 42 122 4 53 7 49 V 9 57 1 37 5C8 8 04 9 11 30 2 30 5 40 8 05 9 11 56 3 01 6 10 8 35 12 15 3 19 6 30 8 55 12 20 3 24 6 35 9 a 25 6 36 v Drie Schouwen 5 25 8 32 12 22 Westdorpe 5 40 8 47 12 37 Sas van Gent 6 10 9 10 12 51 Philippine 6 36 9 32 1 12 a Pyramide 6 55 9 52 132 v Pyramide (bus) 6 55 9 53 1 34 a Ijzendijke 718 10 03 1 44 v IJzendijke 7 45 1001 2 v Schoondijke ff02 1019 216 a Breskens 8 10 10 28 2 25 40 20 43 06 7 17 45 02 10 6 61 7 16 73 719 8 01 815 8 35 8 49 8 58 Breskens Schoondijke IJzendijke tr m Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen Axel 5 35 8 12 12 2C0 6 12 5 45 8 22 12 10 2 40 6 22 5 59 8 37 12 25 2 5 6 H7 6 9 12 35 4 09 6 55 6 12 9 10 1245 419 7 05 6 15 9 1 12-'7 4 21 7 Os 6 36 9 35 115 4 45 7 40 7 03 10 45 1 66 5 OS 806 7 20 11 05 210 5 20 8 20 7 42 11 26 2 32 542 8 41 7 46 11 30 2 36 5 46 8 45 a a a a 745 vWalz. 715 905 910 1110120 355 536 650 8 0 750 v Hulst 755 945 1020 1150 2435 8l0 730 920 830 a StJanst 8— 95010251155 205 440 735 f naar St. Jansteen. Rijdt alleen op Zondag. v St. Janst. t 810 lv20 1225 305 445 605 v Hulst 630815 1025 1230 310 460 611 aWalz. 710 85611— 110 340 530 645 t Op tijdig verzoek van of Op tijdig verzoet trambus-haltebo d. 'ULK V O. II UI U031 WK. - zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een a Alleen op werkdagen. v Vlissingen Middelburg Goes Kruiningen a Bergen op Zoom v Roosendaal a Roosendaal Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenbosch Utrecht C.S. v Nijmegen a Arnhem a5 36 aS 15 7 33 b9 20 10 32 a5 44 a6 25 7 42 b9 31 10 40 a6 06 a6 58 8 01 b9 50 10 5') a6 18 a7 14 8 14 blO 08 1112 a6 47 a7 51 8 39 blO 47 1137 a7 a8 09 8 52 bil 94 11 50 a7 06 a8 15 9 06 11 11 12 05 a8 01 a9 22 10 22 12 22 122 a8 07 a 26 100 i 12 27 1 19 8 10 9 52 10 30 12 52 1 52 9 17 10 27 1127 127 2 27 9 34 10 44 1122 144 2 44 7 07 9 11 14 12 7 27 9 20 1146 12 20 816 10 02 12 52 102 9 16 10 53 153 153 9 1102 2 03 9 27 11 31 a2 31 all 21 all 31 al2 04 al 2 22 al 01 al 19 al 36 a2 52 a2 56 3 22 3 57 414 128 2 02 a2 57 3 53 a4 11 a 4 56 131 1 41 201 2 14 2 4) 253 3 al 22 3 50 4 22 4 57 5 14 3 12 3 32 4 2; 5 03 b 01 6 31 4 25 4 35 4 54 5 12 5 47 6 04 615 7 22 7 02 7 28 8 24 8 19 615 6 35 7 21 8 04 8 05 8 31 6 32 o O M 7 31 7 47 8 52 8 40 9 06 9 43 10 07 7 34 7 54 8 34 9 43 911 9 34 7 03 7 12 7 81 7 44 8 09 8 22 8 29 9 21 9 30 10 00 10 42 11 «2 8 32 8 52 9 40 10 27 10 41 1112 7 46 7 56 8 27 8 44 9 21 9 39 9 47 10 42 10 48 1122 1157 0 14 9 50 10 10 10 58 ril 51 cll 41 cO 02 v, Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch m Breda Roosendaal v Amsterdam C.S. Haarlem m Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal v Roosendaal Bergen op Zoom Krnin'ngen Goes Middelburg a Vlissingen a Alleen op werkdag ;n 7 8 26 9 31 1131 7 26 8 48 9 57 11 57 7 32 8 35 10 11 12 11 8 18 9 30 11 02 1 9 05 1017 1143 1 47 9 25 10 37 12 03 2 07 6 60 8 5 915 11 46 7 09 8 31 931 12 01 7 53 9 06 10 06 12 36 8 24 9 33 10 33 10Ï 8 31 9 37 10 37 107 9 24 1019 1145 2 08 a 9 80 10 45 12(6 2 18 a 9 45 11- a!2 21 2 33 alO 13 11 25 a:2 f 3 3(6 alO 26 1139 al 06 3 24 al045 1159 al 24 3 44 alO 55 12 07 al 31 3 52 33 67 69 42 24 44 15 31 06 2 02 a4 3) a6 32 8 31 2 51 4 57 a6 57 8 57 3 11 4 59 7 11 8 56 a4 5 43 8 9 44 a4 47 6 24 8 47 10 26 a5 09 6 44 9 07 10 46 145 2 45 6 45 8 34 2 01 3 01 7 01 8 31 2 36 3 86 7 56 9 27 3 04 4 03 8 03 9 '3 a2 07 407 8 07 10 37 3 55 a5 09 9 04 10 43 4 - aS 14 c6 59 9 12 10 56 415 a5 29 c7 20 8 27 11 U 4 49 a5 55 c7 57 9 58 11 38 5 02 a6 9 c8 18 1011 11 50 521 a6 29 c8 51 10 29 0 0 5 28 a6 37 c8 69 10 36 017 b Zondags 10 minuten vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. Alleen op werkdagen, c »n r i v Hulst Station 8 30 2 30 6 30 ÏÏÏfwed. GiUjamse SS 1115 416 Axel Wed. GUijatnse 850 730 a, Hulst, Station 8- 1816 6 80 Sluiskil 10- v Ter Neuzen 6 1510 Sluiskil 6 24 11 Axel 6 33 11 Kijkuit 6 4111 Hulst 6 53 11 a St. Nicolaas 7 13 11 v St. Nic. n. Antw. 7 2012 a Antwerpen 8 CO 12 v St. Nic. n. Mech. 8 18 12 aMeeh"len 9 12 1 v Meehelen 9 17 1 a Brussel 9 33 1 a Alleen op werkdagen. 6 02a6 50b 5 11 a 6 5* b 521a706b 528a7 14b 5 42a 7 24b 5 58a 7 40b 6 09 7 5 6 44 8 23 605a7 48b 70ia845b 717 857 7 33 933 58 2 04 06 2 13 14 221 21 2 29 33 2 40 40 2^8 04 3 32 19 4 02 09 3 06 09 4 05 17 4 17 33 4 33 b Alleen op Zon v Brussel a Meehelen v Meehelen a St. Nic. v. Mech. v Antw. d. St. Nic. a St. Nic. v. Antw, v St. Nié n. Tem. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen en Feestdagen. 6 CO 1< 00 118 6(0 6 16 1016 1 53 6 16 6 20 10 27 157 6 22 7 16 11 28 2 57 7 23 6 29 11 29 2 12 7 15 7.07 12 03 2 50 7 45 7 25 12 06 312 7 48 8 20 103 4 - 8 44 8 27 111 4 08 8 53 8 36 1 19 416 9 8 46 128 4 25 9 09 8 53 137 4 34 918 Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Selzaete Geut Dp. Gent St. P. n 9 Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 8 50a 8 59 9 03a 9 07a 9 20 a 9 05a 7 24 1100 8 06 11 41 8 12 11 51 8 56 12 55 12 25 12 31 12 38 12 42 12 55 1240 12 53 130 - 146 151b 250b 540 8 20a f 4'- 8 29* 6 3 8 9oa 657 8 ,)7« 61u 8 50* 556 8 35h 610 9 6 - 10 30 6 55 10 41 7C - 10 45 768 llfcO v Brussel a Gent St. P. v Gent St. P. Gent Dp. Selzaete Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrng Sluiskil i Ter Neuzen a v b7 50 3 51 b7 22 8 21 4 54 7 56 6 24 8 29 12 01 5 07 8 30 6 42 8 42 12 19 521 8 44 7 22 9 18 12 53 6 59 9 25 7 30 a9 21 1 6 20 9 30a 8— a9 51 1 30 6 50 10 a 8 08 «9 59 1 38 6:8 10 08a 8 12a 10 03 142 7 02 10 i?a 8 16a 0 07 1 46 1 0« iO 16» 8 a 015 1 54 714 10 24a Zon- en Feestdagen, b van Brussel (Zuid) Werkdagen. Zondagen Vertrek boot van Neuzen vm. Borsselen Aankomst te Vlissingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 9,06 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,48 urn 12,07 12,26 7,20 7,40 8,50 9.20 10,30 nm. 2.— 4,40 10,50 2,20 6,- 12 - 3,30 6,10 1,81 4,25 6,15 6,32 Vertrek boot van Vlissinge Borsselen Aankomst te Neuzen 6.— 9» 9,20 10,30 12.30 12,50 2.- 3,62 4 4,20 5,30 8,05 8,50 0 7,10 Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 2,50 5,40 Aankomst te Hoedekenskerke 7,25 10,25 12.55 3,35 Vertrek trein naar Roosendaal 8,01 10,.,9 2.01 4,64 7,31 Vlissingen 8,04 11,39 5,02 7,05 10,11 Aansluiting op vertrekkende treinen te Goes met autobussen en tram. Aankomst trein van Roosendaal 7,5? 10,24 11,37 3,22 6,07 8,14 Vlissingen 7,69 9,48 12,1,68 6,26 8,25 Vertrek boot van Hoedekonsk. 8,30 11,05 1,05 3,50 7,— 8,5a Aankomst te Neuzen 9,15 11,50 I/ O 4,35 7,45 9,40 Anns uitirg van te Goes aankomende treinen met autobussen en tram, Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 6 40 6,50 3 45 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,-5 6 10 ^,20 3 15 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,0o Aankomst te Kruiningen 8.05 9,55 12,15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,1410,0812,22 Vlissingen 10.13 12,53 vm. 10.30 nm 7.40 10.50 8.— 12 - 9.10 nm. 1.31 vm. 9 9-20 10.30 nm. 5.28 6.10 6.30 7.40 1.55 4,25 2.05 4,35 2,14 5,12 3.06 4.49 7,26 9 20* 7,35 9 30* 7,44 7,57 9 58 ijn. Deze bus rijdt alleen, als er passagiers van de boot Aankomst trein ran Roosendaal 7,41 10 13 11,25 3,06 4,49 5,65 7,57 Vlissingen 6,18 8,14 10 08 12,22 2,14 0.- 5,12 7,44 Vertrek t»h Kruiningen 6,26 8,18 10 15 12,80 3,08 A50 Aankomst te Hansweert 6 35 8,28 10 25 12.40 3.18 d, 6.1- 8,10 Vertrek boot van Hanawoert 6,40 8,8 10,35 12,45 3.20 6 05 6.15 8,10 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3,o0 5 36 6,45 8,40 Aank tr Vlissingen 719 848 1053 1507 1226 131 138 352 528 637 746 859 VerwboótVtoingen.,15 7459- <015 1130 245 2- 3154 0545 7- 9- Aank. boot Breakens 6408.0925 1Ü40 1165 110 2,25 840 456 610 725 925 Vartr boot Breskens 355 815 93 1046 1200 115 230 346 5-616 780 930 Aankomst Vlissingen 7 0 "40 956 11101226 140 255 410 526 640 766 956 Vortr trein Vlissingen 73 3 906 9201032 1121 181 425 615 632 703 841 vm. 6.40 nm. 5,49 7-25 6,25 8,01 7,31 9.02 7,05 vm. 8,59 nm. 8 09 7,59 8 25 9,35 8,55 10,20 9,40 7,20 7,50 7,55 8,05 8,14 8,43 6,40 7,10 1.25 1,55 1,55 2 05 2.14 3.06 8.43 814 8 60 9.00 9 05 9,36 6.50 7.20 7.25 7.35 7.44 7,63 3.06 2.14 3.08 3.18 2.20 3,50 8,4 5 9,15 9,20* 9,30* 9,58 7.52 7.44 7.55 8.05 8.05 8.35 948 1?07 1226 183 528 746 10- 2— 545 725 810 1025 295 <10 750 826 1030 345 615 8- 850 1(55 410 640 826 901 426 708 840

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 4