Stoombootdieust op ue W estci -Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-M aatscliappij
Het maken van vensterslag.
Recept.
Stoofschotels.
Goed bedoeld.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel—
Terneuzen
-Breskens.
Axel—Sas van Gent
Spoorweg Ter NeuzenGent
Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v v.
ROOSENDAAL.
VLISSINGEN
Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
7
Hoedekenskerke—Neuzen.
Walzoorden—Hansweert—Kruinlngen.
Auto-Omnibusdienst AxelHulst.
Kruinlngen—Hansweert—Walzoorden.
ÏSSLSt TWal£Xn 7$ 9 - ll'jO» MO 5 36 6,45 8,40
VUssingen—Breskens.
K-totTeK So m 925 S155 U01* MO 4U «K W 9^6
Breskens—VUssingen.
Dienstregeling op des Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag ais op de werkdagen*
Volkswoede richt zich meestal
tegeu vensterruiten. NV aarom
juist de glasruiten het moeten
ontgelden, is niet bekend, Maar
het laat zich wel denken, dat er
een zekere voldoening in zit, als
de slag, die men toebrengt, veel
zicht- en hoorbare vernieling
schept. Zoo brooB het glas is, zoo
taai is het, als ge het met rust
laat. In sprookjes komt veel van
glas voorzijn zy niet de broze,
doorzichtige spiegels, die een heel
lang leven hebben, omdat ze
zooveel waars inhouden Maar
ik wil u niet in Sprookjesland,
doch in de glasfabriek brengen.
Haar oorsprong was een plekje
grond in Phoenicië, waar eenige
kampeerende mannen een vuurtje
aanmaakten, en toen, inplaats van
op steenen, op stukken soda hun
potje te vuur zetten. De soda
smolt, vermengde zich met het
zand en er was glas 1 Nu, ons
vensterglas is niet veel anders
kiezelzuur, (d. i. zand zonder
ijzerdeelen) met toevoeging van
soda of natron earbouat, waarbij
nog gruisglas om het smelten te
vergemakkelijken.
Het mengen der grondstoffen
wij volgen hier het proces in
een der grootste vensterglasfa-
briekeD, die in normalen lyd
10.000 vierk. M. vensterglas per
dag kan maken geschiedt in
de z.g. mengkamer, waar men
een heuvellandschap van zand,
soda, sultaat en.d. aantreft Groote,
zware mengwalsen breken en
pletten de vaste stukken, mengen
de stoffen dooreen.
De geweldige smeltoven bestaat
uit een bassin, dat door een wand
van vuurvaste steenen is omringd,
en ook op den bodem richels van
zulke steenen heeft. Die steenen
moeten elke 8 weken vernieuwd
worden, omdat de ontzaglijke
ovenhitte 1500 1600 graden
Celsius de steenen snel doet
slijten. In de glasoven wordt
aan weerszijden glas en lucht
ingeblazen, die over de verhitte
steenen strijken en daardoor het
mengsel in vloeibaren toestand
brengen. Het mengsel moet, als
't uit den oven gehaald wordt,
geheel vrij ziju van ongesmolten
deeltjes, deze houden de richels
tegen.
Het glasblazen geschiedt nu zoo.
De voorwerker steekt de ijzeren
blaaspijp in het mengsel en neemt
daaruit de juiste hoeveelheid op;
hoeveel, dat is de routine van
zijn slag. Dan blaast hij aan t
einde der pijp een cylinder in
den vorm van een groote fl sch.
Is die op maat geblazen, dan
snijdt een jongen er den kop at
hij doet dat door met een dunne
straal gesmolten glas als 't ware
de snede te kerven, zoodat het
bovenste deel afknapt. De bodem
wordt verwijderd door den cylin
der opnieuw te verhitten, totdat
men een opening krijgt, die door
draaien en blazen steeds wijder
wordt. Is de cylinder gereed,
dan wordt hij met een diamant
overlangs doorgesneden, en dan
op een tafel met bardglasbedek-
king geplaatst. Die tafel wordt
vervolgens in een pietoven gescho
ven, en daar wordt de cylinder
tot een vlakke ruit geplet of
gestrekt. Langs een omweg wordt
de ruit langzaam afgekoeld en
«alt dan iu handen van den cou
peur, die haar op maat snijdt.
Het verdere verloop is als bij
alle producten; er moet verpakt
in dit geval zeer solide ver
pakt en verzonden worden.
»Sfoven< vormde in de goede
oud-Hollandsche keuken een be
reidingswijze, die uitblonk door
den langen duur der verhitting
de spijzen werden zeer langzaam
gaar gemaakt en »sudderden€
urenlang op een zacht vuurtje.
Met het meer en meer in ge
bruik komen van gas als warm
tebron voor de spijsbereiding,
moest zoo'n weinig zuinige manier
van koken wel worden afgeschaft
tot binnen kotten tijd ook de
gaskomloreu regelbaar werden
en men met 't gebruik van den
spaarbrander de zachte verhitting
langen tijd kon voortzetten, zon
der" bezwaar voor de gasrekening.
't Is daarom, dat we vandaag
eens wildeu spreken over een paar
gerechteD, die door laLg stoven
hun hoogtepunt van smakelijkheid
bereiken, terwijl ze daaraan het
groote voordeel paren, van een
206 eenvoudige bereidiDg, dat de
huisvrouw er byna ni^t naar be
hoeft om te zien.
Voornamelijk wordt de berei
dingswijze toegepast op vleesch-
soorten, die eenissins aan den
taaien kant zijn de langdurige
zachte verwarming doet het taaie
bindweefsel in lijm overgaan en
maakt daardoor het vleesch zacht.
Gewoonlijk profiïeeren we van
de ruimte in de pan, door er
behalve het vleesch, ook nog
groente iu gaar te lateD wordeD,
die tegen een lange verhitting bes
stand is, tomaten b.v. ot uien
terwijl de groenten dan profiteer
ren van den geur van het vleesch,
wordt het vleesch doortrokken
van het aroma der groente. Zelfs
aardappelen worden in het gerecht
opgenomen.
Uw
Zij »Ik hoor, dat U
mooie hond verloren heeft
Hij »Ja, bij eeD spoorweg
ongeluk. Ik werd gered, maar
myn hond werd gedood*.
Zij Wat jammer
SPOORWEG SECHELEN—TERNEUZEN.
v Driesch.
Axel
Zaamslag
f Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kioosterz,
a Walsoorden
6
6 05
6 26
6 38
6 45
6 55
7
710
42
47
03
15
22
32
40
50
1126
1131
11 57
12 09
12 16
12 26
12 32
12 42
2 32
2 37
2 59
3 11
3 18
3 28
3 35
3 45
5 42
6 47
6 09
619
6 28
6 36
6 41
6 45
Walsoorden
Kioosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
i Driesch.
716
11 10
210
5 f6
6 54
7 20
1115
2 15
5 40
7 -
7 25
11-20
2 20
5 44
7 05
7 35
1130
2 30
5 49
7 15
745
11 40
2 40
5 60
7 25
810
11 5S
3 01
610
7 41
8 26
12 15
3 19
6 30
8
8 31
12 20
3 24
6 35
8 0b
Driesch.
Axel
Zaamslag
Keuzen
Keuzen
Heek
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
6 15
7 42
5 20
7 47
5 40
8 03
6 65
8 28
6 10
9 05
6 20
9 16
6 86
9 32
6 57
9 64
7 06
10 03
7 12
10 09
7 32
16 29
11 26
1131
1157
12 22
12 45
12 55
112
1 31
1-sS
1 49
2 10
2 32 5 42
2 37 6 47
2 58 6 09
3 22 6 33
4 20 7 10
4 30 7 20
4 43 7 39
6 08 7 59
517 0
5 23 0 -
5 43 0 -
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pvramide 6 15
Philippine 6 37
Hoek 6 47
Keuzen 7 02
Keuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
Driesch. 8 31
8 30
8 50
9
9 1!
932
9 42
9 67
1130
11 56
12 15
12 20
1210
3 46
6 25
12 25
4
6 15
12 35
410
6 55
12 47
4 21
7 08
112
4 43
7 36
1 22
4 53
7 49
V
1 37
5 03
8 0-»
t
210
5 40
8 05
V
3 01
6 10
8 35
319
6 30
8 55
w
3 24
6 35
9
a
v Drie Schouwen 6 56
Westdorpe 6 *0
Sas van Gent 6 10
Philippine 6 36
a Pyramide 6 56
v Pyramide (bus) 6 5s
a Uzendijke 7 18
v IJzendijke 7 46
v Schoondijke 8 02
a Breskens 810
8 32 12 22
8 47 12 37
9 10 12 51
9 32 1 12
9 52
9 63
10 03
1001
10 19
10 28
1 f2
1 34
144
2
216
2 25
3 25
3 40
4 20
4 43
5 06
5 07
517
6 45
6 02
6 10
6 36
6 61
7 15
7 3<
7 59
8 01
8 15
8 35
8 49
8 58
Uzendijke—Breskens
5 35
v Bretkens
Schoondijke
a IJzendijke
v tr m
a Pyramide
v
Philippine
Sas van Geut
Westdorpe
a Drie Schouwen
a Axel
5 45
5 59
6
612
6 15
6 36
7 03
7 20
7 42
7 46
8 12 12
8 22 1210
88' 12 25
9- 12 35
9 10 1245
9 11 12^7
9 35 115
10 45
1105
11 26
11 30
66
210
2 32
2 36
2c0
2 40
255
4 09
419
421
4 45
5 08
5 20
5 2
5 46
612
6 22
6 37
6 55
7 05
7 Os
7 40
806
8 20
8 41
8 45
Ter Keuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Kicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Kic. n. Mech.
aMech' leu
7 Meehelen
a Brussel
61510
6 24 U
6 38 11
6 41 11
6 58 11
713 11
7 20 12
8 0012
8 1812
9 12 1
9 17 1
9 33 1
58 2 04
06 2 13
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 2 8
04 3 32
9 4 02
09 3 06
09 4 05
17 417
33 4 33
6 05a 6 50b
5 11a 6 58 b
521a7 Ofb
5 28a 7 14b
542a724b
5 58a 7 40b
6 09 7 5
6 44 8 23
6 05a 7 48b
7 04a 8 45b
7 17 8 57
7 33 9 38
v Brussel
a Meehelen
v Meehelen
a St. Kic. v. Mech.
v Antw. n. St. Kic.
a St. Kic. v. Antw.
v St. Kic n. Tem.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Keuzen
6 CO
ir 00
118
6(0
6 16
1016
1 58
6 16
6 20
10 27
157
6 22
7 16
11 28
2 57
7 23
6 29
11 99
2 12
7 15
7 07
12 03
2 50
7 45
7 25
12 06
3 12
7 48
8 20
1 08
4 -
8 44
8 27
111
4 08
8 53
8 36
1 19
416
9 -
8 46
128
4 25
9 09
8 53
137
4 34
918
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen.
Keuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
v I
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
8 50a
8 59'
9 03a
9 07a
9 20»
9 05a
7 2411 00
12 25 540 8 21 a
1-2 34 4. 8 29*
12 38 5 3 8
1M2 657 8 37 a
12 55 610 8 60s
12 40 556 8 36a
12 58 610 9 6
1 30 10 30
146 6 55 104!
1 61b 7C - 10 45
2 50b 768 1110
b van Brussel (Zuid)
8 06 11 41
8 12 11 51
8 56 12 55
Zon- en Feestdagen
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Geat Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippice
Sluiskilbrug
Sluiskil
i Ter Keuzen
b7 50
3 51
b7 22
8 21
4 54
7 56
6 26
3 29
1201
5 07
8 30
6 42
8 42
12 19
521
8 44
7 22
9 18
12 53
6 59
9 25
7 30
a9 21
1
6 20
9 30a
8
a9 61
1 30
6 60
10-a
8 08
a9 59
1 33
6:8
10 08a
8 12a 10 03
142
7 02
10 i?a
8 lta 0 07
146
06
i0 16a
8 2
a 015
1 64
7 14
10 24a
a
gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
Alleen op werkdagen.
vSt.Janst. t 810 18201225 305 445 605
v Hulst 6308151025 1230 310 450 611
aWalz. 710 85611— 110 840 580 645
Op tijdig verzoek van of
Op tijdig verzoek
trambus-baltebo d.
y Vlissingen
Middelburg
Goes
Kruin in gen
a Bergen op Zoom
v Roosendaal
a Roosendaal
Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenboseh
Utrecht C.S.
v Kijmegen
a Arnhem
a a a
745 vWalz. 715 905 9101110120 355 536 650 840
750 v Hulst 756 945 1020 1150 2435 3,0 730 920
830 a StJanst 8950 1025 1165 205 440 735 f
nasr St. Jansteen. Rijdt alleen op Zondag.
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vliaeinsen.
vm.
7,20
7,40
8,50
9.20
10,30 nm. 2.— 4,40
10,50 2,20 6,-
12,— 3,30 6,10
1,31 4,25 6,15 6,38
a& 36
aS 15
7 33
a5 44
a6 25
7 42
a6 06
a6 58
8 01
a6 18
a7 14
8 14
a6 47
a7 51
8 39
a7
a8 09
8 52
a7 06
a8 15
9 06
a8 01
a9 22
10 22
a8 07
a5» 26
10 Oi
8 40
9 52
10 30
9 17
10-27
1127
9 34
10 44
1122
7 07
9
7 27
9 20
816
10 02
916
10 53
9
1102
9 27
1131
b9
b9
b9
blO
blO
bil
11
12
12
12
1
1
11
11
12
1
20
31
50
03
47
04
11
22
27
52
27
44
14
46
52
53
10 32
10 40
10 59
11 12
1137
11 50
12 05
122
1 19
1 52
2 27
2 44
12-
12 20
102
163
2 03
a2 31
all 21
all 32
al2 04
a!2 22
al 01
al 19
al 36
a2 52
a2 56
3 22
3 57
414
128
2 02
a2 57
3 53
al 11
a4 56
131
1 41
201
2 14
2 40
2 53
3-
a4 22
3 50
4 22
4 57
5 14
3 12
3 32
4 21
5 08
b 04
5 31
4 26
4 35
4 54
5 12
5 47
601
6 15.
7 22
7 02
7 28
8 24
8 19
6 15
6 35
7 21
8 04
8 05
8 31
6 32
M
731
7 47
8 52
8 40
9 06
9 48
10 07
7 34
7 54
8 34
9 43
9 11
9 34
7 03
7 12
7 81
7 44
8 09
8 22
8 29
9 24
9 30
10 00
10 42
11(2
8 32
8 52
9 40
10 27
10 41
1112
7 46
7 56
8 27
8 44
9 21
9 39
9 47
10 42
10 48
11 22
1157
0 14
9 50
1010
.10 58
cll 51
cll 41
cO 02
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te V'.issingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen 9,0b
Aankomst trein te Vlissingen vm. 5,48 nm 13,07 18,26
Ver.rek boot van Vlissingen b, s,
Borsselen MO ,0
Zondagen
vm. 10.30 nm 7.40
10.50 8.—
12 - 9.10
nm. 1.31
Aankomst te F euzen
7,10 10,30
2-
3,52
4
4,20
6,30
6,40 9,40 12.10
7,25 10,25 12.55
8,01 10,19 2.01
8,01 11,39
vm.
5.28
9.nm. 6.10
9.20 6.30
10.30 7.40
2,50
3,35
4,64
6.02
5,40 8,05
6,25 8,50
7.31 0,-
7,05 10,11
treinen te Goes met autobussen en
V, Arnhem
N(jmegeu
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruinlngen
Goes
Middelburg
a Vlissingen
a Alleen op werkdag in
8 26
7 26
8 48
7 32
8 35
8 18
9 30
9 05
1017
9 25
10 37
6 60
'8 5
7 09
331
7 53
9 06
8 24
9 38
8 31
9 87
9 24
18 L9
a 9 30
10 45
a 9 45
11-
alO 13
1126
alO 26
1139
alO 45
1159
alO 5 5
12 07
9 31
9 57
10 11
11 03
11 43
12 03
915
931
10 06
10 33
10 37
1145
1206
al2 21
a 12 53
al 06
al 24
ai 31
1131
1 33
11 67
1 57
12 11
159
1
2 42
147
3 24
2 07
3 44
1145
115
145
12 01
131
2 01
12 36
2 06
2 36
103
3 04
107
a2 07
2 08
3 55
2 18
4 -
2 33
415
3 16
4 49
3 24
5 02
3 44
621
3 52
5 28
2 02
2 51
311
a4
a4 47
a6 09
2 46
3 01
3 86
4 03
4 07
a5 09
ab 14
a5 29
a5 55
*6 09
a6 29
a6 37
a 4 31
4 57
4 59
5 43
6 24
6 44
c6 59
c7 20
c7 57
r8 18
c8 51
c8 59
a6 32
a6 57
7 11
8
8 47
9 07
6 46
7 01
7 «6
8 0S
8 07
9 04
9 12
9 27
9 58
1011
10 29
10 36
8 31
8 57
8 56
9 44
10 26
10 46
8 84
8 31
9 27
9 53
10 37
10 43
10 56
11 11
11 38
11 50
0 e
017
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Aansluiting op" vertrekkende
tram.
Aankomst trein -Rooseadaai 7.57 10,24 11,37 3,22 6,07 S.H
Klsït ZuzHe°nedekenSk- SS SS ÏS Ï8 I'M 9,40
Aans uitirig van te Goes aankomende treinen met autobussen en
tram.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9 1011,26 1,25 3,56 5 40 6,50 3 45
Aankomst te Hansweert 7,50 MO 1,65
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05
Aankomst te Kruintngen 8,05 9,55 13,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,14 10,08 2,2-.
Vlissingen 10.1312,53
vm.
6.40 nm.
7.-25
8.01
9.02
1,55 4,25 6 10 7,t0 3 15
1,55 4,26 7,25 9 20*
8,15 4,35 7,35 9 30*
2,14 5,12 7,44
3,06 4,49 7,57 9 58
Zondags 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- en Feestdagen.
Sluiskil
v. Axel, Wed. GilijamBi
a. Mulst. Statten
Alleen op werkdagen,
e »o 11 v. Hulst, Station 3 30
6 45 1115 4 15 Axel Wed. Güljamse 9 45
8- 1815 HO a. Sluiskil 10
8 30 6 80
8 50 7 30
7 4»
Deze bus rijdt al'een, als er passagiers van de boot sijn.
Aankomst trein van 10 1» JLg 3,06 4,49 5.65 7.57
Aankomst te Hansweert 6 35 8.23 g Q5 g 1& g 1()
U 719 843 105» 1507 1J26181188 358 528 637 745 869
wortr Vinnt Breskenr- 655 815 98" 1045 12U0 116 280 345 5—616 780 930
Afkomst V'iasingon 720 840 956 1110 1226 40 2;.5 410 526 64 756 956
VertSn VlÏÏnf™ 733 906 9201032 1121 181 425 6.5 632 703 «40
5,40
6.25
7,31
7,06
vm. 8,59 nm. 8 09
7,59 8 25
9,35 8,55
10,20 9,40
7,20
7,50
7,56
8,05
8,14
8,43
1.25
1,55
1 55
2 05
2.14
3,06
6.50
7 20
7.25
7.36
7.44
7,6»
8,95
9,15
9,20*
9,30*
9,58
6,40
7,10
8.43
814
8 60
9.00
9 05
9,85
3.06
2.14
8.66
3.18
•.20
3,10
7.5»
7.44
7.55
8.05
8.05
8.35
948 1607 1226 1»! 528
746 10- 2- 645 725
810 1025 225 610 750
826 1080 345 615 8-
8! 0 IC 65 410 640 826
901 425 703 849