Stoombootdieust op ue W estci -Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-M aatscliappij Het maken van vensterslag. Recept. Stoofschotels. Goed bedoeld. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel— Terneuzen -Breskens. Axel—Sas van Gent Spoorweg Ter NeuzenGent Autobusdiensten St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v v. ROOSENDAAL. VLISSINGEN Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging. Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. 7 Hoedekenskerke—Neuzen. Walzoorden—Hansweert—Kruinlngen. Auto-Omnibusdienst AxelHulst. Kruinlngen—Hansweert—Walzoorden. ÏSSLSt TWal£Xn 7$ 9 - ll'jO» MO 5 36 6,45 8,40 VUssingen—Breskens. K-totTeK So m 925 S155 U01* MO 4U «K W 9^6 Breskens—VUssingen. Dienstregeling op des Hemelvaartsdag en den 2en Pinksterdag ais op de werkdagen* Volkswoede richt zich meestal tegeu vensterruiten. NV aarom juist de glasruiten het moeten ontgelden, is niet bekend, Maar het laat zich wel denken, dat er een zekere voldoening in zit, als de slag, die men toebrengt, veel zicht- en hoorbare vernieling schept. Zoo brooB het glas is, zoo taai is het, als ge het met rust laat. In sprookjes komt veel van glas voorzijn zy niet de broze, doorzichtige spiegels, die een heel lang leven hebben, omdat ze zooveel waars inhouden Maar ik wil u niet in Sprookjesland, doch in de glasfabriek brengen. Haar oorsprong was een plekje grond in Phoenicië, waar eenige kampeerende mannen een vuurtje aanmaakten, en toen, inplaats van op steenen, op stukken soda hun potje te vuur zetten. De soda smolt, vermengde zich met het zand en er was glas 1 Nu, ons vensterglas is niet veel anders kiezelzuur, (d. i. zand zonder ijzerdeelen) met toevoeging van soda of natron earbouat, waarbij nog gruisglas om het smelten te vergemakkelijken. Het mengen der grondstoffen wij volgen hier het proces in een der grootste vensterglasfa- briekeD, die in normalen lyd 10.000 vierk. M. vensterglas per dag kan maken geschiedt in de z.g. mengkamer, waar men een heuvellandschap van zand, soda, sultaat en.d. aantreft Groote, zware mengwalsen breken en pletten de vaste stukken, mengen de stoffen dooreen. De geweldige smeltoven bestaat uit een bassin, dat door een wand van vuurvaste steenen is omringd, en ook op den bodem richels van zulke steenen heeft. Die steenen moeten elke 8 weken vernieuwd worden, omdat de ontzaglijke ovenhitte 1500 1600 graden Celsius de steenen snel doet slijten. In de glasoven wordt aan weerszijden glas en lucht ingeblazen, die over de verhitte steenen strijken en daardoor het mengsel in vloeibaren toestand brengen. Het mengsel moet, als 't uit den oven gehaald wordt, geheel vrij ziju van ongesmolten deeltjes, deze houden de richels tegen. Het glasblazen geschiedt nu zoo. De voorwerker steekt de ijzeren blaaspijp in het mengsel en neemt daaruit de juiste hoeveelheid op; hoeveel, dat is de routine van zijn slag. Dan blaast hij aan t einde der pijp een cylinder in den vorm van een groote fl sch. Is die op maat geblazen, dan snijdt een jongen er den kop at hij doet dat door met een dunne straal gesmolten glas als 't ware de snede te kerven, zoodat het bovenste deel afknapt. De bodem wordt verwijderd door den cylin der opnieuw te verhitten, totdat men een opening krijgt, die door draaien en blazen steeds wijder wordt. Is de cylinder gereed, dan wordt hij met een diamant overlangs doorgesneden, en dan op een tafel met bardglasbedek- king geplaatst. Die tafel wordt vervolgens in een pietoven gescho ven, en daar wordt de cylinder tot een vlakke ruit geplet of gestrekt. Langs een omweg wordt de ruit langzaam afgekoeld en «alt dan iu handen van den cou peur, die haar op maat snijdt. Het verdere verloop is als bij alle producten; er moet verpakt in dit geval zeer solide ver pakt en verzonden worden. »Sfoven< vormde in de goede oud-Hollandsche keuken een be reidingswijze, die uitblonk door den langen duur der verhitting de spijzen werden zeer langzaam gaar gemaakt en »sudderden€ urenlang op een zacht vuurtje. Met het meer en meer in ge bruik komen van gas als warm tebron voor de spijsbereiding, moest zoo'n weinig zuinige manier van koken wel worden afgeschaft tot binnen kotten tijd ook de gaskomloreu regelbaar werden en men met 't gebruik van den spaarbrander de zachte verhitting langen tijd kon voortzetten, zon der" bezwaar voor de gasrekening. 't Is daarom, dat we vandaag eens wildeu spreken over een paar gerechteD, die door laLg stoven hun hoogtepunt van smakelijkheid bereiken, terwijl ze daaraan het groote voordeel paren, van een 206 eenvoudige bereidiDg, dat de huisvrouw er byna ni^t naar be hoeft om te zien. Voornamelijk wordt de berei dingswijze toegepast op vleesch- soorten, die eenissins aan den taaien kant zijn de langdurige zachte verwarming doet het taaie bindweefsel in lijm overgaan en maakt daardoor het vleesch zacht. Gewoonlijk profiïeeren we van de ruimte in de pan, door er behalve het vleesch, ook nog groente iu gaar te lateD wordeD, die tegen een lange verhitting bes stand is, tomaten b.v. ot uien terwijl de groenten dan profiteer ren van den geur van het vleesch, wordt het vleesch doortrokken van het aroma der groente. Zelfs aardappelen worden in het gerecht opgenomen. Uw Zij »Ik hoor, dat U mooie hond verloren heeft Hij »Ja, bij eeD spoorweg ongeluk. Ik werd gered, maar myn hond werd gedood*. Zij Wat jammer SPOORWEG SECHELEN—TERNEUZEN. v Driesch. Axel Zaamslag f Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kioosterz, a Walsoorden 6 6 05 6 26 6 38 6 45 6 55 7 710 42 47 03 15 22 32 40 50 1126 1131 11 57 12 09 12 16 12 26 12 32 12 42 2 32 2 37 2 59 3 11 3 18 3 28 3 35 3 45 5 42 6 47 6 09 619 6 28 6 36 6 41 6 45 Walsoorden Kioosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel i Driesch. 716 11 10 210 5 f6 6 54 7 20 1115 2 15 5 40 7 - 7 25 11-20 2 20 5 44 7 05 7 35 1130 2 30 5 49 7 15 745 11 40 2 40 5 60 7 25 810 11 5S 3 01 610 7 41 8 26 12 15 3 19 6 30 8 8 31 12 20 3 24 6 35 8 0b Driesch. Axel Zaamslag Keuzen Keuzen Heek Philippine Pyramide Biervliet Hoofdplaat Breskens 6 15 7 42 5 20 7 47 5 40 8 03 6 65 8 28 6 10 9 05 6 20 9 16 6 86 9 32 6 57 9 64 7 06 10 03 7 12 10 09 7 32 16 29 11 26 1131 1157 12 22 12 45 12 55 112 1 31 1-sS 1 49 2 10 2 32 5 42 2 37 6 47 2 58 6 09 3 22 6 33 4 20 7 10 4 30 7 20 4 43 7 39 6 08 7 59 517 0 5 23 0 - 5 43 0 - Breskens Hoofdplaat Biervliet Pvramide 6 15 Philippine 6 37 Hoek 6 47 Keuzen 7 02 Keuzen 7 35 Zaamslag 8 10 Axel 8 26 Driesch. 8 31 8 30 8 50 9 9 1! 932 9 42 9 67 1130 11 56 12 15 12 20 1210 3 46 6 25 12 25 4 6 15 12 35 410 6 55 12 47 4 21 7 08 112 4 43 7 36 1 22 4 53 7 49 V 1 37 5 03 8 0-» t 210 5 40 8 05 V 3 01 6 10 8 35 319 6 30 8 55 w 3 24 6 35 9 a v Drie Schouwen 6 56 Westdorpe 6 *0 Sas van Gent 6 10 Philippine 6 36 a Pyramide 6 56 v Pyramide (bus) 6 5s a Uzendijke 7 18 v IJzendijke 7 46 v Schoondijke 8 02 a Breskens 810 8 32 12 22 8 47 12 37 9 10 12 51 9 32 1 12 9 52 9 63 10 03 1001 10 19 10 28 1 f2 1 34 144 2 216 2 25 3 25 3 40 4 20 4 43 5 06 5 07 517 6 45 6 02 6 10 6 36 6 61 7 15 7 3< 7 59 8 01 8 15 8 35 8 49 8 58 Uzendijke—Breskens 5 35 v Bretkens Schoondijke a IJzendijke v tr m a Pyramide v Philippine Sas van Geut Westdorpe a Drie Schouwen a Axel 5 45 5 59 6 612 6 15 6 36 7 03 7 20 7 42 7 46 8 12 12 8 22 1210 88' 12 25 9- 12 35 9 10 1245 9 11 12^7 9 35 115 10 45 1105 11 26 11 30 66 210 2 32 2 36 2c0 2 40 255 4 09 419 421 4 45 5 08 5 20 5 2 5 46 612 6 22 6 37 6 55 7 05 7 Os 7 40 806 8 20 8 41 8 45 Ter Keuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Kicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Kic. n. Mech. aMech' leu 7 Meehelen a Brussel 61510 6 24 U 6 38 11 6 41 11 6 58 11 713 11 7 20 12 8 0012 8 1812 9 12 1 9 17 1 9 33 1 58 2 04 06 2 13 14 2 21 21 2 29 33 2 40 40 2 8 04 3 32 9 4 02 09 3 06 09 4 05 17 417 33 4 33 6 05a 6 50b 5 11a 6 58 b 521a7 Ofb 5 28a 7 14b 542a724b 5 58a 7 40b 6 09 7 5 6 44 8 23 6 05a 7 48b 7 04a 8 45b 7 17 8 57 7 33 9 38 v Brussel a Meehelen v Meehelen a St. Kic. v. Mech. v Antw. n. St. Kic. a St. Kic. v. Antw. v St. Kic n. Tem. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Keuzen 6 CO ir 00 118 6(0 6 16 1016 1 58 6 16 6 20 10 27 157 6 22 7 16 11 28 2 57 7 23 6 29 11 99 2 12 7 15 7 07 12 03 2 50 7 45 7 25 12 06 3 12 7 48 8 20 1 08 4 - 8 44 8 27 111 4 08 8 53 8 36 1 19 416 9 - 8 46 128 4 25 9 09 8 53 137 4 34 918 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen. Keuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete v Selzaete a Gent Dp. a Gent St. P. v I a Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 8 50a 8 59' 9 03a 9 07a 9 20» 9 05a 7 2411 00 12 25 540 8 21 a 1-2 34 4. 8 29* 12 38 5 3 8 1M2 657 8 37 a 12 55 610 8 60s 12 40 556 8 36a 12 58 610 9 6 1 30 10 30 146 6 55 104! 1 61b 7C - 10 45 2 50b 768 1110 b van Brussel (Zuid) 8 06 11 41 8 12 11 51 8 56 12 55 Zon- en Feestdagen v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Geat Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippice Sluiskilbrug Sluiskil i Ter Keuzen b7 50 3 51 b7 22 8 21 4 54 7 56 6 26 3 29 1201 5 07 8 30 6 42 8 42 12 19 521 8 44 7 22 9 18 12 53 6 59 9 25 7 30 a9 21 1 6 20 9 30a 8 a9 61 1 30 6 60 10-a 8 08 a9 59 1 33 6:8 10 08a 8 12a 10 03 142 7 02 10 i?a 8 lta 0 07 146 06 i0 16a 8 2 a 015 1 64 7 14 10 24a a gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een Alleen op werkdagen. vSt.Janst. t 810 18201225 305 445 605 v Hulst 6308151025 1230 310 450 611 aWalz. 710 85611— 110 840 580 645 Op tijdig verzoek van of Op tijdig verzoek trambus-baltebo d. y Vlissingen Middelburg Goes Kruin in gen a Bergen op Zoom v Roosendaal a Roosendaal Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenboseh Utrecht C.S. v Kijmegen a Arnhem a a a 745 vWalz. 715 905 9101110120 355 536 650 840 750 v Hulst 756 945 1020 1150 2435 3,0 730 920 830 a StJanst 8950 1025 1165 205 440 735 f nasr St. Jansteen. Rijdt alleen op Zondag. W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vliaeinsen. vm. 7,20 7,40 8,50 9.20 10,30 nm. 2.— 4,40 10,50 2,20 6,- 12,— 3,30 6,10 1,31 4,25 6,15 6,38 a& 36 aS 15 7 33 a5 44 a6 25 7 42 a6 06 a6 58 8 01 a6 18 a7 14 8 14 a6 47 a7 51 8 39 a7 a8 09 8 52 a7 06 a8 15 9 06 a8 01 a9 22 10 22 a8 07 a5» 26 10 Oi 8 40 9 52 10 30 9 17 10-27 1127 9 34 10 44 1122 7 07 9 7 27 9 20 816 10 02 916 10 53 9 1102 9 27 1131 b9 b9 b9 blO blO bil 11 12 12 12 1 1 11 11 12 1 20 31 50 03 47 04 11 22 27 52 27 44 14 46 52 53 10 32 10 40 10 59 11 12 1137 11 50 12 05 122 1 19 1 52 2 27 2 44 12- 12 20 102 163 2 03 a2 31 all 21 all 32 al2 04 a!2 22 al 01 al 19 al 36 a2 52 a2 56 3 22 3 57 414 128 2 02 a2 57 3 53 al 11 a4 56 131 1 41 201 2 14 2 40 2 53 3- a4 22 3 50 4 22 4 57 5 14 3 12 3 32 4 21 5 08 b 04 5 31 4 26 4 35 4 54 5 12 5 47 601 6 15. 7 22 7 02 7 28 8 24 8 19 6 15 6 35 7 21 8 04 8 05 8 31 6 32 M 731 7 47 8 52 8 40 9 06 9 48 10 07 7 34 7 54 8 34 9 43 9 11 9 34 7 03 7 12 7 81 7 44 8 09 8 22 8 29 9 24 9 30 10 00 10 42 11(2 8 32 8 52 9 40 10 27 10 41 1112 7 46 7 56 8 27 8 44 9 21 9 39 9 47 10 42 10 48 11 22 1157 0 14 9 50 1010 .10 58 cll 51 cll 41 cO 02 Vertrek boot van Neuzen Borsselen Aankomst te V'.issingen vm. Vertrek trein van Vlissingen 9,0b Aankomst trein te Vlissingen vm. 5,48 nm 13,07 18,26 Ver.rek boot van Vlissingen b, s, Borsselen MO ,0 Zondagen vm. 10.30 nm 7.40 10.50 8.— 12 - 9.10 nm. 1.31 Aankomst te F euzen 7,10 10,30 2- 3,52 4 4,20 6,30 6,40 9,40 12.10 7,25 10,25 12.55 8,01 10,19 2.01 8,01 11,39 vm. 5.28 9.nm. 6.10 9.20 6.30 10.30 7.40 2,50 3,35 4,64 6.02 5,40 8,05 6,25 8,50 7.31 0,- 7,05 10,11 treinen te Goes met autobussen en V, Arnhem N(jmegeu Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal v Roosendaal Bergen op Zoom Kruinlngen Goes Middelburg a Vlissingen a Alleen op werkdag in 8 26 7 26 8 48 7 32 8 35 8 18 9 30 9 05 1017 9 25 10 37 6 60 '8 5 7 09 331 7 53 9 06 8 24 9 38 8 31 9 87 9 24 18 L9 a 9 30 10 45 a 9 45 11- alO 13 1126 alO 26 1139 alO 45 1159 alO 5 5 12 07 9 31 9 57 10 11 11 03 11 43 12 03 915 931 10 06 10 33 10 37 1145 1206 al2 21 a 12 53 al 06 al 24 ai 31 1131 1 33 11 67 1 57 12 11 159 1 2 42 147 3 24 2 07 3 44 1145 115 145 12 01 131 2 01 12 36 2 06 2 36 103 3 04 107 a2 07 2 08 3 55 2 18 4 - 2 33 415 3 16 4 49 3 24 5 02 3 44 621 3 52 5 28 2 02 2 51 311 a4 a4 47 a6 09 2 46 3 01 3 86 4 03 4 07 a5 09 ab 14 a5 29 a5 55 *6 09 a6 29 a6 37 a 4 31 4 57 4 59 5 43 6 24 6 44 c6 59 c7 20 c7 57 r8 18 c8 51 c8 59 a6 32 a6 57 7 11 8 8 47 9 07 6 46 7 01 7 «6 8 0S 8 07 9 04 9 12 9 27 9 58 1011 10 29 10 36 8 31 8 57 8 56 9 44 10 26 10 46 8 84 8 31 9 27 9 53 10 37 10 43 10 56 11 11 11 38 11 50 0 e 017 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen Aansluiting op" vertrekkende tram. Aankomst trein -Rooseadaai 7.57 10,24 11,37 3,22 6,07 S.H Klsït ZuzHe°nedekenSk- SS SS ÏS Ï8 I'M 9,40 Aans uitirig van te Goes aankomende treinen met autobussen en tram. Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9 1011,26 1,25 3,56 5 40 6,50 3 45 Aankomst te Hansweert 7,50 MO 1,65 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 Aankomst te Kruintngen 8,05 9,55 13,15 Vertrek trein naar Roosendaal 8,14 10,08 2,2-. Vlissingen 10.1312,53 vm. 6.40 nm. 7.-25 8.01 9.02 1,55 4,25 6 10 7,t0 3 15 1,55 4,26 7,25 9 20* 8,15 4,35 7,35 9 30* 2,14 5,12 7,44 3,06 4,49 7,57 9 58 Zondags 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- en Feestdagen. Sluiskil v. Axel, Wed. GilijamBi a. Mulst. Statten Alleen op werkdagen, e »o 11 v. Hulst, Station 3 30 6 45 1115 4 15 Axel Wed. Güljamse 9 45 8- 1815 HO a. Sluiskil 10 8 30 6 80 8 50 7 30 7 4» Deze bus rijdt al'een, als er passagiers van de boot sijn. Aankomst trein van 10 1» JLg 3,06 4,49 5.65 7.57 Aankomst te Hansweert 6 35 8.23 g Q5 g 1& g 1() U 719 843 105» 1507 1J26181188 358 528 637 745 869 wortr Vinnt Breskenr- 655 815 98" 1045 12U0 116 280 345 5—616 780 930 Afkomst V'iasingon 720 840 956 1110 1226 40 2;.5 410 526 64 756 956 VertSn VlÏÏnf™ 733 906 9201032 1121 181 425 6.5 632 703 «40 5,40 6.25 7,31 7,06 vm. 8,59 nm. 8 09 7,59 8 25 9,35 8,55 10,20 9,40 7,20 7,50 7,56 8,05 8,14 8,43 1.25 1,55 1 55 2 05 2.14 3,06 6.50 7 20 7.25 7.36 7.44 7,6» 8,95 9,15 9,20* 9,30* 9,58 6,40 7,10 8.43 814 8 60 9.00 9 05 9,85 3.06 2.14 8.66 3.18 •.20 3,10 7.5» 7.44 7.55 8.05 8.05 8.35 948 1607 1226 1»! 528 746 10- 2- 645 725 810 1025 225 610 750 826 1080 345 615 8- 8! 0 IC 65 410 640 826 901 425 703 849

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 4