Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
De bank run Gilse.
Steeds meer gevallen wordeD
bekend van menschen, die ge
dupeerd zijn bij het sluiten van
de bank der firma Van Gilse te
Roosendaal, zoodat zonder over
drijving kan worden gesprokeD
van een ramp voor Roosendaal
en omgeving.
Het aantal crediteuren be
draagt bijna 900. Het bedrag
der deposito's bedraagt ruim
anderhali millioen gulden.
Hoofdelijk aansprakelijk zijn
de heer F. van Gilse en mevr.
Van GilseVan Loon, die de
beide firmanten der bank waren.
De hooidboekhouder. de heer
L., die zich na het sluiten der
bank naar het buitenland heeit
begeven, heeit dit gedaan in
een zeer overspannen toestand.
Er is niets te zijnen Dadeeie te
zeggen, zoodat er ge*nerlei aan
leiding voor de politie is, hem
te arresteeren.
Te Breda is de 29-jarige
mevr. D. van T. de R. door gas
verstikking dood in haar keuken
gevonden.
Te Ossendrecht heeft een
ernstige familietwist plaats gehad,
waarbij de landbouwer L. v. O
door zijn zwager J. J. zóó ern
stig is mishandeld, dat bij een
aantal verwondingen opliep en
drie ribben heeft gebroken. Tus-
scben de beide mannen bestond
reeds geruimen tijd verschil van
meening over het afsluiten van
een erf. Zondagavond ontstond
een woordenwisseling tusschen
v. O. en zijn zwager, die op een
hevige vechtpartij uitl op, waar
bij v. O. mishandeld werd. De
marechaussee uit Ossendrecht
heeft procesverbaal opgemaakt
en stelt een onderzoek in.
Een der miniatuurtreinen
van de Wereldtentoonstelling te
Brussel is ontspoord en op een
groep bezoekers ingereden met
gevolg, dat een Brusselsche dame
werd gedood. De reizigers zelf
van het treintje bleven onge
deerd.
In het Poolsche district
Kielce zijn door zware stormen
en hevigen regenval de riviereD
tot 3 meter boven den normalen
stand gestegen. Uitgestrekte ge
bieden staan tengevolge hiervan
onder water. Op tal van plaatsen
is het verkeer stilgelegd.
Uit Presno (Californië) wordt
gemeld, dat een groote Ameri
kaansche bommenwerper met
vier militairen aan boord is ver
ongelukt. De inzittenden zjjn ge
dood.
Het vliegtuig behoorde tot een
eskader van 25 bommenwerpers,
die aan de luchtmanoeuvres deel
nemen.
De vijfling van de familie
Dionne te Callender in de Cana-
deesche staat Outario was Dias
dag l jaar oud Er hadden ver
schillende feestelijkheden plaats
en een radio-reportage over het
jeugdige vijftal werd door den
Canadeeschen omroep uitgezon
den.
Opgravingen
Bij graat werkzaamheden te
Oppeln (Silez heeft men toe
vallig de resten gevonden van
een dorp uit het stjenen tydperk.
Dit dorp is volgens de Zuid-
Duitscbe bladeD „niet slechts een
der oudste, die tot nu toe in
Duitschland zijn ontdekt, doch
bevat tevens een der rykste en
meest na volledige oudheidkun
dige vondsen in geheel Europa".
Voorwerpen die in diverse
grondlagen zijn aangetroffen,
geven eeD beeld van de ontwik
keling der beschaving in Duitsch
land over een tijdvak van 3000
jaren.
Tot de tot dusver blootgelegde
voorwerpen, behooren kammen
en haarspelden uit bet steenen
tijdperk, zwaarder, dolken en
schilden uit het bronzen tijdperk
en aardewerk uit latere Ger-
maansche perioden.
Vernielende wolkbreuken.
Rondom Mexico City hebben
wolkbreuken groote scnade aan
gericht en tal van menschen
levens gtëischt.
De steden San Pedro pp S*n
Gregorio tellen elk 200 dooder.
Te San Pablo kwamen '0 per
sonen om en in kleinere plaatsen
tezamen nog 5.
Een kerk te San Pedro, waar
tal van personen in gevlucht
waren, stortte in. Vrijwel allen
werden verpletterd.
-
Mexico Ci y zelf werd geheel
overstroomd. Behalve1 huizen,
plantages en velden zijn ook de
beroemde drijvende tuinen ver
woest.
Indianen noemen de ramp een
straf, den menschen door God
opgelegd. Zij verwijten de re
geering het verbod van gods
dienstoefeningen.
Het Japanscbe schiereiland
Korea werd eveneens door zware
regens en stormen geteisterd.
Te Ernisan werden 100 huizen
overstroomd, welke grootendeels
instortten. Het aantal slacht-
cff rs is nog niet bekend.
Aardbeving In Britsch Indië.
Volgens een communique van
he Engelsche ministerie voor
Biiisch-lnnië l'ggen naar schat
ting nog 20 000 lijken onder het
puin bedolven.
De lijken van 50C0 inlanders
zijn begraven of verbrand.
In de ziekenhuizen liggen 3250
inlanders en 155 Engelschen.
Langs Sibi passeeren nog
voortdurend treinen met vluch
telingen.
M 1DDE
E3 TST
1ST V ES
VOER
Axel— Terneuzen— Breskens.
AxelSas van
Gent Uzendyke—Breskens.
SPOORWEG «EiBELKN TERNEUZEN.
Axel
Hnlgt—Walzoorden t v.
Autobusdiensten St. Jansteen
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
blü 08
7 -
Spoorweg Ter NeuzenGeut.
Van af 15 Mei 1935 tot nadere aankondiging.
NeuzenBorsselenVlissingen.
VlissingenBorsselenNeuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
Anto-Omnibusdlenst Aiel—Hulst.
741
HoedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHansweert—Kruiningen.
Kruiningen—HansweertWalzoorden.
Vlissingen- Breskens.
Breskens—VHssingen.
Dienstregeling op dea Hemelvaartsdag en dea San Pinksterdag als op de werkdagen*
I, I... rfrn-T.1-11' nr-ra «n.i. in-rnr
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk 6 55
Rloosterz.
Walsoorden
6
7 42
1126
2 32
5 42
V
Walsoorden
601
7 47
11 31
2 37
547
Kloosterz.
6 26
8 03
11 57
2 59
6 09
yy
Groenendijk
6 38
815
12 09
3 11
6 19
yy
Hengstdijk
6 45
8 22
1216
3 18
6 28
yy
Rapenburg
6 55
8 32
12 26
3 28
6 36
yy
Zaamslag
7 -
8 40
12 32
3 35
6 41
yy
Axel
7 10
8 50
12 42
3 45
645
a
Driesch.
7 15
7 20
7 25
7 35
745
810
8 26
8 31
1110
1115
11 '20
1130
11 40
11 5«
12 15
12 20
210
215
2 20
2 30
2 40
3 01
3 19
3 24
5 36
5 40
5 44
5 49
5 fio
6 10
6 50
6 35
6 54
7 -
7 05
715
7 25
7 41
8
8 05
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Pyramide
Biervliet
Hoofdplaat
Breskens
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide 6 15
v Philippine d 37
Hoek 6 47
a N euzen 7 02
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
a Driesch. 8 31
5 15
7 42
11 26 2 32 5 42
5 20
747
11 31 2 37 h 47
5 40
8 03
11 57 2 58 6 09
6 05
8 2«
12 22 3 22 6 31
6 10
9 05
12 45 4 20 7 10
6 20
915
12 5 4 30 7 20
6 86
9 32
112 4 43 7 39
6 57
9 54
13 4 5 08 7 59
7 06
1003
1 43 517 0
7 12
10 09
1 49 5 23 0 -
7 32
16 29
2 10 5 43 0
8 30
12 10
3 45
6 25
8 50
12 25
4
6
9 -
12 35
410
6 55
9 11
12 47
4 21
7 08
9 32
112
4 43
7 39
9 42
122
4 53
7.49
V
9 57
1 37
5 03
8 0+
11 30
2 80
5 40
8 05
V
11 56
3 01
6 10
3 35
i»
12 15
319
6 30
8 55
12 20
3 24
6 35
9
a
v Drie Schouwen 5 25 8 32 12 22 3 25
Westdorpe 6 40 8 47 12 37 3 40
Sas van Gent 6 10 9 10 12 51 4 20
Philippine 6 36 9 32 112 443
a Pyramide 6 f 5 9 52 112 5 06
v Pyramide (bus) 6 5« 9 53 1 34 5'7
a Ijzendijke 718 10 03 144 5 17
v Ijzendijke 7 46 10 Ot 2— 6 45
v Schoondijke 8 02 10 19 216 6 02
a Breskens 8 10 10 28 2 25 6 lö
6 36 v Breskens
6 61 Schoondijke
7 15 a 1 Izendijke
7 3 v tr m
7 69
8 01
8 15
8 35
8 49
8 58
a Pyramide
v
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
a Drie Schouwen
a Axel
6 35
5 45
5 59
6
612
6 is
6 36
8 12
822
8 87
9 -
910
9 1
9 35
7 03 10 45
7 20 1105
7 42 11 26
7 46 11 30
12
12 10
12 25
12 S5
1245
12 7
115
1 66
210
2 32
2 36
2 c0
2 40
2 f5
4 09
419
421
4 45
5 08
5 20
5 12
5 46
612
6 22
6 87
6 55
7 05
7 0
7 40
806
8 20
8 41
8 45
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antweri en
v St. Nie. n. Mech.
aMech len
v Mechelen
a Brussel
6 15 10
8 24 11
633 11
6 41 11
6 53 11
713 11
7 2012
8 00 12
8 18 12
9 12 1
9 17 1
9 33 1
58 '2 04
06 2 13
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 2 48
04 3 32
9 4 02
09 3 06
09 4 05
17 4 17
33 4 83
F» 02a 6 50b
V
Brussel
51 a65tab
a
Mecheles
5 21a 7 06b
V
Muchelen
528a7 14b
a
St. Nic. v. Meeh.
5 42a 7 24b
V
Antw. n. St. Nic.
5 58a 40b
a
St. Nic. v. Antw.
b 09 7 5
V
St. Nie n. Tern.
€44 8 23
Hulst
6 05a 7 8b
Kijkuit
7 04a 8 <&b
7 17 8 57
Sluiskil
7 83 9 38
a
Ter Neuzen
6 CO
1 00
118
6(0
6 '6
10 '6
1 53
6 16
6 20
10 27
157
6 22
716
11 28
2 57
7 23
6 29
11 99
2 12
7 15
7 07
12 03
2 50
7 45
7 25
12 06
3 12
7 48
8 20
1 03
4 -
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 36
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
137
4 34
918
a a a
745 v Walz. 715 905 9401110120 355 536 650 810
750 v Hulst 755 94510201150 2-435 810 730 920
830 a StJanst 8— 950 1025 1165 205 44 0 735 f
Daar St. J&nsteen. Rijdt all'een op Zondag.
a a
v St. Janst. t 8101620 1223 305 445 605
v Hulst 63(i815 1025 1230 310 460 611
a Walz. 710 85611— 110 340 530 645
V Od tijdig verzoek van of Daar St. Jansteen. Bijai au enu uj> i.uuu<vé.
Op tijdig verzoeK zal er gestopt wordeu op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
trambus-haltebo d. a Alleen op werkdagen.
v Vlissingen
Middelburg
Goes
Kruiningen
Bergen op Zoom
a Roosendaal
v Roosendaal
a Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
a5 36
aS 15
7 33
b9 20
10 32
a5 44
a6 25
7 42
b9 31
10 40
a6 06
a6 58
8 01
b9 50
10 59
a6 18
a7 14
814
1112
a6 47
a7 51
8 39
blO 47
1137
a7
a8 09
8 52
bil 04
11 50
a7 06
a8 15
9 06
11 11
12 05
a8 01
a9 22
10 22
12 22
122
aS 07
a'i 26
10 01
12 27
1 19
8 40
9 52
10 30
12 52
1 52
9 17
10 27
1127
127
2 27
9 34
10 44
1122
1 44
2 44
7 07
9
11 14
12-
7 27
9 20
1146
12 20
816
10 02
12 52
102
916
10 53
153
163
9
1102
2 03
9 27
11 31
a2 31
all 21
all 32
al2 04
al2 22
al 01
al 19
al 36
131
1 41
201
2 14
2 40
2 53
3-
a2 52 a4 22
a2 56 3 60
3 22
3 57
414
128
2 02
a2 67
3 53
a4 11
a4 56
4 22
4 57
5 14
3 12
3 32
4 2t
5 08
b 04
6 31
4 25
4 3;
4 54
6 12
5 47
604
615
7 22
7 02
7 28
8 24
8 19
6 15
6 85
7 21
8 04
8 05
8 31
6 32
03
731
7 47
8 62
8 40
9 06
9 48
10 07
7 34
7 54
8 34
9 43
Sll
9 34
7 03
7 12
7 81
7 44
819
8 22
8 29
9 24
9 30
10 60
10 42
11(2
8 32
8 52
9 40
10 27
10 4 i
1112
7 46
7 56
8 27
844
9 SI
9 39
9 47
10 42
10 48
1122
1157
0 14
9 50
1010
10 58
cll 51
cll 41
cO 02
V Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
,,'s Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruiningen
Goes
Middelburg
Vlissingen
8 26
9 31
1131
7 26
8 48
9 57
11 57
7 32
8 35
10 11
12 11
8 18
9 80
1103
1
9 05
1017
1143
147
9 25
10 37
12 03
2 07
6 50
8 5
915
1145
7 09
831
93L
12 01
7 53
9 06
10 06
12 36
8 24
9 33
10 33
103
8 81
9 37
10 37
107
9 24
1019
1145
2 08
9 80
10 45
19 06
218
a 9 45
11 -
al2 21
2 33
alO 13
112»
al2 53
3 06
alO 26
1139
al 06
3 24
alO 45
1159
al 24
3 44
alO 5 i
12 07
al 31
3 52
33
67
69
42
24
44
15
31
06
145
2 01
2 36
3 04
a2 07
3 55
4 -
415
4 49
5 02
521
5 28
2 02
2 51
3 11
a4
a4 47
a& 09
2 45
3 01
3 86
4 03
4 07
al 09
aM4
a5 29
a5 55
a6(9
a6 29
&6 37
a4 81
a6 32
8 31
4 57
a6 57
8 57
4 69
7 11
8 56
6 43
8
9 44
6 24
8 47
10 26
6 44
9 07
10 46
6 46
8 34
7 01
8 31
7 06
9 27
8 03
9 58
8 07
10 37
9 04
10 43
c6 59
9 12
10 56
c7 20
9 27
11 11
c7 57
9 58
11 38
r8 18
10 11
11 50
c8 51
10 29
0 l
c8 59
10 36
017
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen.
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
v Selzaete
a Gent Dp.
a Gent St. P.
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
8 50a
8 59
9 03a
9 07a
9 20*
9 05a
7 24 1100
8 06 11 41
8 12 11 51
8 56 12 55
12 25
12 34
12 33
1 42
12 66
1240
12 63
130 -
1 46
1 61b
250b
a Brussel
a Alleen op Zon- en Feestdagen.
640 8 20a
E4 8 29.
5 3 8
557 8 '7 a
61 18 50»
656 8 36h
6109 6
10 30
6 55 10 4
7C 10 45
768 111.0
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Geat Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippn
Slniskilbrug
Sluiskil
a Ter Neuzen
b7 50
8 61
b7 22
8 14
4 54
7 56
6 24 8 29
12 01
5 07
8 30
6 42 8 42
12 19
5 21
8 44
7 22 9 18
12 13
6 59
9 25
7 30 a9 21
1
6 20
9 30a
8- a9 61
i 30
6 60
10-a
8 08 «9 59
1 8h
6:8
li'OHa
8 12a 10 03
142
7 02
10 .9a
8 16a 0 07
146
06
016a
8 2a 015
1 54
7 14
10 24a
b van Brussel (Zuid)
Zondagen
W erkdagen.
7,20 10,30 nm. 2.— 4,40
7,40 10,50 2,30 5,-
8,50 12,-- 3,30 6,10
9,20 1,31 4,75 6,15 6,(2
vm.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen vm.
Vertrek trein van Vlissingen
9,06
Aankomst trein te Vlissingen vm. 6,48 nm 12,07 12,26
Verirek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
9,20
7,10 10,30
12.30
12,50
2-
3,52
4
4,20
5,30
vm. 10.30 nm 7.40
10.60 8.-
12— 9.10
nm. 1.31
6.28
9.nm. 6.10
9.20 6.30
10.30 7.40
V fOClUgwU —av w --
Alleen op werkdag jn b Zondags 10 minuten vroeger, c Alleen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op werkdagen.
eiMUkii 6 30 11 v. Hulst, Station
v! Axel, Wed. Gilijamse 6 46 1115 415 Axel Wed. GUljM
Hulst, Station 8— 1815 610 a. bluiskil
8 30
9 45
10-
2 30 6 30
3 50 7 30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Aansluiticg op vertrekkende
tram.
6,40 9,40
7,26 10,25
8,01 10,59
8,04 11,39
treinen te Goes
12.10
12.55
2.01
2,50 5,40 «,05
3,35 6,2a 8,50
4 54 7,31 0,—
5,02 7,05 10,il
met autobussen en
Aankomst trein van Roosendaal 7 57 10,24 11,3/ 3,22 6,07 8,14
Vlissingen 7,69 9,48 1-,1,58 6,26 8,2j
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 7,— 8 55
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1, 0 4,(5 7,4a 9, 0
Aans uiting van te Goes aankomende treinen met autobussen en
tram.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,26 3,56 40 6,50 45
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05
Aankomst te Kruiningen 8 05 9,5512,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1410,08 12,22
Vlissingen 10.13 12,63
1,55 4,25 6 10 .,-09 16
1,55 1,26 7,26 9 20*
7,35 9 30*
1,44
7,57 9 58
ijn.
2.(5 4,35
2.14 12
3.06 4.49
Deze bus rijdt al een, als er passagiers van de boot
Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 13 11,£5 3,06 4,49 5,65 -.57
Vlissingen 6,18 8,14 10 08 12,22 2,14 0,— 5,>2 7.44
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 10 16 12,do 2.08 4,50 6, 8,
lankoms. te üZ Jeer, 6'.S6 l,K 10 25 12.40 3 18 5,- 6.10 8,10
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8u *0,85 12,45 3.20 5 05 6,lo 8 10
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,15 8,50 5 36 6,4j 8,40
Aank tr Vlissingen 719 848 1058 1207 1*26 131 138 352 528 687 746 869
Vertr boot Vlissingen 615 746 9i016 1130 245 23154 -0 545 7— 9—
link. boot BreekTms 640 810 925 1040 1155 110 2,25 840 455 610 725 926
Vertr boot Breskens 656 815 93" 1045 1800 115 230 345 5— 615 730 930
Aankomst Vlissingen 720 «40 955 110 1226 40 2 .5 410 526 64" 765 956
Vertr trein Vlissingen 783 906 9201032 1121 1P1 425 6 5 632 703 °4<»
vm.
6.40 nm. 5,49
7.26 6,25
8.01 7,31
9.02 7,06
vm
8,59
7,.-9
9,35
10,20
nm. 8
09
8 26
8.55
9,40
7,20
7,*0
7,56
8,05
«,14
8,43
6,40
7,10
1.25
1,56
1 56
2 05
2.14
3,06
8.43
8 14
8 50
9.00
9 05
9,36
6.50
7.20
7.25
7.35
7.44
7,63
8,45
9,15
9.20*
9,30*
9,58
8.06
2.14
3.08
3.18
Ï.20
8.50
7.51
7.44
7.55
8.05
8.05
8.85
948 1?07 1226 18° 528
746 10- 2— 545 725
810 1026 225 610 750
825 1030
fefO 1055
910
845 616 8-
410 640 820
425 70S 840