Zeeuwscbe Luchtvaart.
Landbouw.
(ieuiengd Meuws.
Julianastraat, maar het is wel
nooit zoo erg geweest als nu.
Sp<-. vroeg of de garantie van
f 25 al is verlaagd
De VOORZ.Zooa's u weet
ft dit een particuliere vereeni-
girg, de Vereen, tot verbetering
va1 Volkshuisvesting en waar die
b aling in de Statuten is vast
d, is het Bestuur niet bereid
li irin verandering te brengen.
>ür. SEGHERS: Die garantie
is een argument waardoor veel
huizen leeg blijven.
De VOORZ Ja, maar is er
ook een argument, dat binnenkort
de regeering maatregelen zal
nemen, waardoor de huren wel
naar beneden zullen gaan. Spr.
bedoelt de verlaging der annuï
teitsrenten en den duur daarvan.
Dhr. SEQHERS We kunnen
er dus weinig aan doen, want
het zal al veel moeten verlagen,
wil men die f25 nog geven.
Dhr. OQQEL bevestigde ook,
dat die garantiezeerbezwaarlijk is.
De VOORZ.We kunnen er
nog eens over praten.
Dhr. SEGHERS vroeg ook nog
naar een lichtpunt op Kijkuit,
waarop de Voorz. antwoordde,
dat dit met de P. Z. E. M. be
sproken zal worden.
Dhr. VAN BENDEGEM maakte
opmerking over het feit, dat er
een persoon is, die steeds werk
zaam is aan de gemeente, terwijl
hij toch als los werkman staat
ingeschreven en dus dat werk
ook eens door een ander mag
uitgevoerd worden.
In de tweede plaats zei spr.,
dat er gemopperd wordt door de
melk- en groenteventers over de
verkeersregeling. Spr. vroeg of
die menschen, die toch hun vaste
klanten hebben en ingezetenen
zijn, geen vergunning kunnen
krijgen voor soepeler toepassing.
De VOORZ.Dat is al ge
beurd voor verschillende van die
menschen en in de eerstvolgende
vergadering van B. en W. zal een
en ander geregeld worden.
Dhr. 1Z. DE FE1JTER vroeg of
de verkeersborden in de Prins
Hendrikstraat verkeerd stonden,
omdat ze verplaatst zijn.
De VOORZ. Ja, B. en W.
vonden beter, dat ze omgezet
werden. Als we een fout zien,
is het toch goed, dat we het
herstellen
Dhr 1Z. DE FEIJTERHet
zal altijd moeilijk zijn.
Pe VOORZ De verordeaitM^
is nog nieuw en f"TPën
^IIÉlrTrnaar als
■MajjlljfpiP^ciat er moeilijkheden
i^^iTdan kunnen we nog verbe
teren, maar spr. wilde het voor-
loopig eens afzien.
Verschillende stemmen gaan op
over de plaatsing der borden, wat
tei otte de vraag ontlokte van den
V orz., of er nog geen borden
genoeg staan
Dhr 1Z. DE FEI|TER Nu er
tocli zooveel zijn, konden er nog
wel een paar bij
De VOORZ. Ik zou nog even
wachten met critiek.
Dhr. 1Z. DE FEIJTER: lk heb
geen critiek, mijnheer de Voorz.,
ik vind het een mooi gezicht.
(Ironisch).
Dhr. VERSCHELLING vroeg of
er aan den Buthdijk ook een
rooilijn is getrokken in verband
met een daar te bouwen trans
formatiehuisje van dePZEM.,
waardoor het uitzicht belemmert!
zou worden.
De VOORZ. bevestigde, dat er
een verzoek is ingekomen en
de zaak onderzocht zal worden.
Dhr VERSCHELLING vond,
dat het bord aan de Nieuwstraat
verkeerd stond, dat stond beter
aan den anderen ingang. Men
\kan nu onverhoeds in de flank
worden aangereden.
De VOORZ. zei dat het eerst
zoo geweest is, maar toen is er
pok aanmerking op gemaakt .en
-in verband met de school gaf men
ons toe, dat het beter zóó is.
Dhr. VERSCHELLINGDan
zou het bord beter staan bij
Dekker Vermeulen.
De VOORZ. ja, maar het is
bezwaarlijk hej daar vlak voor
0en étalage te zetten.
Dhr. VERSCHELLINGHet
staat nu voor de étalage van
Wolferti
Dhr. D1ELEMAN zei, dat er
veel gesproken is over de borden,
maar hij vond het veel gevaarlij
ker, dat er 's Zaterdags een of
meer groote hengsten aan de
markt staan.
De VOORZ.Och ja, dat is
ook moeilijk. We willen gaarne
de markt bevorderen en om nu
alle moeilijkheden in den weg
te leggen, als de menschen eens
zoo'n paard willen laten zien,
dat is toch bezwaarlijk.
Dhr. VAN KAMPEN zei, dat
hem de critiek over de borden
nog al meegevallen is, naar ge
lang de „groote men" er van
zeide. Maar zou het niet beter
geweest zijn, vroeg spr., dat ze
aan de gevels vastgemaakt waren
De VOORZ.Dat zou ook
weer op veel bezwaren stuiten.
Dhr. OGGEL:- Dan zouden ze
niet in 't oog vallen
Dhr. VAN KAMPEN vond het
nu heel leelijk staan en zou
gaarne zien, dat het kon veran
deren.
Daar niemand verder het woord
had gevraagd sloot de VOORZ-
de vergadering met dankzegging.
P.S. De uitgebrachte rapporten,
aangaande de vragen van dhrn.
Verschelling en Hamelink, zullen
in het volgend nummer worden
opgenomen.
Zaterdag werd de jaarvergade
ring gehouden van de Zeeuwsche
Vereeniging voor Luchtvaart,
waarvoor de afdeeling Zeeuwsch-
Vlaanderen _Oost optrad als
gastvrouw en de heeren te Ter-
neuzen ontving.
Te elf uur opende dhr. C. A.
van Woelderen, als voorzitter de
vergadering en richtte in de
eerste plaats een hartelijk wel
komstwoord aan den Commissaris
der Koningin, die reeds sedert
1921 eerevoorzitter was van een
comité voor luchtvaart in Zeeland
en voor deze aangelegenheid
steeds levendige belangstelling is
blijven koesteren; vandaar hier
zijn aanwezigheid, die op zoo
hoogen prijs wordt gesteld.
Verder werden verwelkomd
dhrn. Van der Paauw, vertegen
woordiger van de K.L.M., en de,
overige aanwezigen. B^gfcfvan
verhindering wa^i^komen o.a
van dhr^J>Jgnoy uit Axel.
^P?*voorzitter zeide, dat het
nern aangenaam was te Terneu-
zen te vergaderen, en zag in de
aanwezigheid van de heeren uit
verschillende plaatsen dat begre
pen wordt, dat groote Nederiand-
sche belangen samen gaan met
een luchtverbin iing in Zeeuwsch-
Vlaanderen spr. hoopte, dat het
ertoe moge leiden, dat men niet
meer naar het Zuiden zal reizen,
maar naar het Noorden zal vliegen.
Vervolgens wees spr. op het
geen in het afgeloopen jaar was
bereikt nu de vereeniging door
de verschillende voorbereidingen
zes afdeelingen telt, nl. de Be-
velanden, Schouwen en Duive-
land, Tholen, Walcheren, Z.
Vlaanderen Oost en Zeeuwsch-
Vlaanderen West, die ieder een
bestuur hebben, terwijl het hoofd
bestuur zal worden gevormd door
de afd. voorzitters, en 1 of 2
door de afd te benoemen leden.
De agenda werd hierna vlot
afgewerkt en nadat besloten was
om Kon. goedkeuring op de
Statuten te vragen, nam de Com
missaris der Koningin, jhr. mr
J W. Quarles van Ufford het
woord om zijn vreugde te uiten
over de samenwerking in Zeeland,
ook onder degenen, die de lucht
vaart een goed hart toe dragen,
zoodat nu alle vereenigingen één
groote provinciale vormen. Die
eenheid toch is noodig voor de
overhejd, voor het publiek en
ookf'voor de organisatie.
Ook verheugde het spr., dat deze
verg. in Z.-Vl. wordt gehouden
en spr. zou liefst zoo spoedig
magelijk in Z.-Vl. naar een lucht
vaartterrein komen. De econo
mische en historische banden en
de trouw aan de Vorstin zijn
schakels, die het land met Z.
Vlaanderen veibinden. En waar
de overtocht door een brug of
tunnel niet loonend uitvoerbaar
zijn, is volgens spr. een lucht
vaartverbinding noydig. Spr.
hoopte, dat dit doel spoedig ver
wezenlijkt wordt en hij op Z.VI.-
zal kunnen dalen.
Na een dankwoord van den
voorz. kreeg dhr. Van der Paauw
het woord, die op duidelijke wijze
een beeld verschafte van den om
vang van de luchtvaart met de
K L.M. Zij wil een proef nemen
met Z VI., ofschoon er uitbrei
ding te over is en dus de KLM
geen behoefte heeft aan Z VI.
Het publiek moet dus meewerken.
Spr. heeft ondervonden hoe ach
terlijk een reis van uit het cen
trum van ons land nog is naar
Z. VI. en spr verwacht dan ook
wel r uc.es; het rendement
moet natuurlijk aanwezig zijn.
Uit enkele cijfers bleek, dat de
K.L.M. 21000 passagiers ver
voerde in 1932 en 42000 in 1933
over 1934 is het 86000 geweest.
Hiervan zijn 80 pet zakenreizen,
zoodat het niet voor plezier is.
Een kaart toonde ons een spinne-
web van reisverbindingen in Eu
ropa door de lucht, waarvan
Schiphol a. h. w. het centrum is.
Een retourtje naar Weenen of
Warschau in een dag is geen
bwonderheid meer. De machines
zijn betrouwbaar en luxueus in
gericht. Het is als een Pullman-
trein door de lucht. Men kan
fr spreken, schrijven, lezen, een
kaartje leggen, enz.
Van Z. VI. stelde spr. zich voor
een vertrek om 7.10 naar Amster
dam, om na landing in Goes,
Middelharnis en Rotterdam te
8 40 in de hoofdstad te zijn,
waarvan de kosten f8 50 of f 16
retour zouden zijn.
Desgevraagd of het terrein in
Oost Z.-Vl. geiyenscht is boven
West Z.-Vl. antwoordde spr. be
vestigend, omdat West Z.-Vl.
reeds is aangewezen op Vlissingen
en Knocke.
Dhr. Van Melle, van Breskens
hoopte op een gemeenschappelijk
terrein.
Na de koffietafel hield dhr ir.
Holleman te Veere een geestdrif
tige rede over de naaste toekomst
van het luchtverkeer. Vliegen is
een behoefte geworden voor de
menschheid, zelfs een aandrang
en spr. voorziet e e rjV gixi in
elke gejfrjwfffcr'van beteekenis.
p-^JjeV. V. V.'s vooral moeten
zich daaraan geven, opdat het
verkeer toeneemt. Nederland is
achter in dat opzicht, we be
schouwen het te veel als sport,
maar het is noodzaak, evenals de
auto. Daarom aanpakken 1
En als derde spreker trad op
dhr. J. Huizinga, burgemeester
van Terneuzen, met een rede over
het belang van een luchtverbin-
ding tusschen Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen en overig Nederland.
Het doel dier verbinding is
Z.-Vl. nader te brengen tot overig
Nederland en waar de luchtvaart
daartoe een uitstekend middel
biedt, hebben we die middelen
bruikbaar te maken. Spr. zegt
ook, dat een luchtverbinding met
Z.-Vl. van groote waarde kan
zijn. Maar dan eendrachtig sa
menwerken, sluit kleingeestig
heden uit en zij u geen moeite
te groot. Spr. bepleitte een vlieg
terrein langs of in de nabijheid
van het kanaal Neuzen—Gent, en
wees in 't bizonder op de scheep
vaart en industrie te Terneuzen,
Sluiskil en Sas van Gent, de
ammoniakfabrieken te Axel en de
land- en tuinbouw aldaar.
Vooral Sluiskil met zijn kruis
punt van wegen ware geschikt
en zeker geeft ook de handel en
nijverheid in de overige gemeen
ten van Oost en W st Z.-Vl.
volop aanleiding om de exploi
tatie rendabel te maken Spr.
meende, dat men niet mag rusten
voor er een vliegterrein is, opdat
een vliegdienst ontstaat en wij
ook op dat terrein in dienende
liefde werkzaam mogen zijn tot
welvaartvan de bevolking van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Dhr. Van Zuijen, burgemeester
van Breskens, herinnerde aan de
waterleidingplannen, waarvoor hij
43 maal had vergaderd in 25 jaren
van voorbereiding, en nu nog
niets vo^r West Z.-Vl. is bereikt,
dank zij de samenwerking met
Oost. Spr. waarschuwde daar
voor en bepleitte één vliegveld
voor beide Vlaanderens.
Dhr, Dhooge, burgemeester van
Philippine vestigde de aandacht
op een terrein onder zijn ge
meente, dat Domeingrond is en
voordeelig te koop zou zijn, terwijl
het een centrum vormt van Z.
Vlaanderen.
Nadat nog enkele heeren heb
ben gesproken, deelde de voorz.
mede, dat de Commissaris hem
heeft verklaard steeds gaarne
bereid te zijn, om over deze zaak
te confereeren, besprekingen te
leiden en zoo mogelijk van advies
te dienen.
Met applaus werd die toezeg
ging aanvaard.
Ten slotte kregen we eenige
ontspanning in den vorm van
lichtbeelden en filmvertooning.
Dr S S. Smeding uit Middelburg
gaf tal van plaatjes te zien, die
betrekking hebben op voorberei
ding van de luchtvaart in Zeeland,
met als slot het borstbeeld van
dhr Plesman.
Het slot was de prachtfilm
„Nachtvlucht" naar den roman
van St. Exupéry zooals bekend,
is dit werk voltooid door Viruly,
den Nederiandschen piloot. Tal
van spannende momenten, prach
tige natuuitaferelen hielden de
toeschouwers bezig, die wel ver
schillend zullen oordeelen over
de mentaliteit van degenen, die
er met te groote gestrengheid
hun personeel aan wagen.
Dhr. van Woelderen dankte
hartelijk voor hetgeen dezen dag
had gebracht, o.a. aan de heeren
van den overkant. Daar de boot
vertrok voor het einde der film,
gaf hij de leiding aan dhr. Hui-
zfnga, die zich daarvan in een
slotwoord uitstekend kweet.
Bij Kon. Besluit van 26
Maart zijn met ingang van 1
April bevorderd tot inspecteur
van den landbouw de heeren ir.
C. G. P. Stevens, thans Rijks-
landbouwconsulent en ir. A. W.
van der Plassche, thans Rijks-
tuinbouwconsulent, beiden voor
Zeeland.
Ir. A, W vsn de Plassche.
Naar aanleiding van het vertrek
van ir. Van de Plassche schrijft
men aan de Midb. Crt
Ongetwijfeld zal dit bericht door
de tuinbouwers met gemengde
gevoelens worden ontvangen.
Van hoe groote beteekenis de
heer Van de Plassche voor den
tuinbouw in Zeeland is geweest
gedurende zijn verblijf in deze
provincie, moge blijken, uit den
veel omvattenden arbeid, die ir.
Van de Plassche op zich laadde
Zoo was hij behalve rijkstuin-
bouwconsulent, ook secretaris van
de Provinciale commissie uit de
veilingen in Zeelandsecretaris
van de Bijenvereeniging op Noord
en Zuid-Bevelandbestuurslid
van de afd. Zeelhnd van de Ned
Pomologische vereeniging; voor
zitter van het Keuringsinstituut
afd. Tuinbouw van den Alg. Ned.
Keuringsdienst; adviseur van de
Boomkweekersveieeniging in Zee
land adviseur van de veilingen
in Zeeland adviseerend lid van
het Dag. Bestuur der Z. L. M. j
voorzitter van de Vereeniging voor
Algemeene Wetenschappelijke Be
langen te Goesvoorzitter der
afdeeling Noord- en Zuid-Beve
land der Ned. Natuurhistorische
Vereeniging en bestuurslid van
de Vereeniging voor Vreemde
lingenverkeer.
Bemest de graangewassen nu met
ka Ik sal peter.
Nu is het tijd voor het uit
strooien van kalksalpeter op
onze graangewassen. Welke
akkers komen hiervoor in aan
merking In de eerste plaats
die, welke door een hollen stand
toonen het te laten zitten. Hier
moet direct hulp geboden worden.
En dan de perceelen waarvan
men eveneens verzekerd is dat
het er met de aanwezige stikstof
niet door kan Misschien zijn
hier ae verschijnselen niet zoo
duidelijk waar te nemen omdat
wat oude kracht is overgebleven
of dat men in het najaar wat
stalmest of een kleine stikstoi-
gift heeft verstrekt. Het is
dan beter niet te wachten tot
de graangewassen zult een tekort
aan stikstof laten zien. Beter
is het, dat de zwakke planten
zich van meet aan uit den
zwakken toestand opheffen.
In de laatste jaren is dq^tik-
gtofbemesting der graangewassen
te veel bezuinigd. Een te sterke
stikstofbemesting mag niet aan
te raden zijD, dikwijls ziet men
echter ook dat door een te
sterke bezuiniging niet veel meer
dan halve oogsten verkregen
worden.
Men is bang voor het legeren.
Er zijn echter factoren welke
meer het legeren bevorderen
dan een behoorlijke stikstofbe
mesting. Noemen wij er enkele.
In de eerste plaats aan de te
dichte stand. Op vele plaatsen
worden onze graangewassen nog
te dicht gezaaid. Het is inte
ressant te bemerken, dat, boe
intensiver het bedrijf wordt,
hoe meer men spaart, op zaai
zaaid. Ais dit zaad dan van
prima kwaliteit is en de grond
doelmatig bemest en bewerkt is,
hoort men het minst over leger-
graan klagen. Natuurlijk is het
weer ook van grooten iuvloed.
Het groote voordeel van dun
uitzaaien is de voedselvoorzie
ning der planten. Het trans
portmiddel van dit voedsel is
net water. Hoe meer planten
op een zekere oppervlakte staan
hoe dunner ook nier, evenals
bij de varkens de spoeling
wordt. Door eggen en schoffe
len kan men ïu een te dicht
gewas nog aardig wat lucht
brengen.
Waarom moeten wij nu onze
graangewassen met kalksalpeter
bemesten zal men vragen. Er
zijn toch nog andere stikstof-
mestsioffen.
De ervaring heeft geleerd dat
de k-alksalpeier zich zeer goed
voor dit doel leent. Da stikstof
uit deze meststof werkt snel en
krachtig, ze wordt door de plan
ten direct opgenomen. Het is
de siikstofmesistot bij gewassen
welke snel geholpen moeten
worden. Ook is de kalksalpeter
goedkoop. Eq eindelijk bevat
hy kalk, werkt dus gunstig op
de structuur van den grond.
Als zoodanig zal de goedkoops
saipetermeststof de kalksalpeter
als overbemesting onzer granen
het best voldoen.
Nu is het dus de tyd voor
het toedienen der kalksalpeter
by het wintergraan. By zomer-
gtaan kan men alles bij het
zaaien geven ot anders de nelft
oy het zaaieu en de rest als
overbemesting. indien reeds
gezaaid kan men zonder bezwaar
de gebeele gift ais overbemesting
toedienen.
Men strooie kalksalpeter als
overbemesting by droog weer
en op drooge gewassen.
H. v. d. M.
alLL, 2 April 1»35.
In verband met de gewijzigde
dienstregeling op den spoorweg
MecneienTerneuzen, heett ook
de buslichting ten posikantore
des middags om nait twaaif
plaats, in plaats van halt een ure.
Ds. van der Vliet, predikant
der Ned. Herv. gemeente te
Kloosterzande, heett het beroep
aangenomen naar Gendt, Geld.
Ontzettend auto-ongeluk.
Zondag heett te Si. MiChiels
Gestel een ernstig auio-ongeiuk
piaais gehad, dat aan vyt jonge
mannen net leven heett gekost.
Zij zijn met een auto in de Dom
mel gereden en verdronken.
De jongelui afkomstig uit Vught,
die een toertje in de omgeving
maakten moesten 'n autobus pas-
seeren. De auio kwam tusschen
de tramrails terecht, die naast den
weg liggen. Bij de poging om
den wagen weer op den weg te
brengen, sloeg de auto om en
tuimelde in het riviertje. De auto
verdween onder water en déf
éénige ooggetuige van het onge
val kon niets uitrichten. Bijn$
een half uur ging verloren voor
dat men, door net siuksnijden van
de kap van üen wagen, kans zag
het eerste slachtoffer op het droge
te brengen. Spoedig daaina wer
den nog drie slachtoffers boven
A - ,i *i"nn mminn