Zeeuwscbe Luchtvaart. Landbouw. (ieuiengd Meuws. Julianastraat, maar het is wel nooit zoo erg geweest als nu. Sp<-. vroeg of de garantie van f 25 al is verlaagd De VOORZ.Zooa's u weet ft dit een particuliere vereeni- girg, de Vereen, tot verbetering va1 Volkshuisvesting en waar die b aling in de Statuten is vast d, is het Bestuur niet bereid li irin verandering te brengen. >ür. SEGHERS: Die garantie is een argument waardoor veel huizen leeg blijven. De VOORZ Ja, maar is er ook een argument, dat binnenkort de regeering maatregelen zal nemen, waardoor de huren wel naar beneden zullen gaan. Spr. bedoelt de verlaging der annuï teitsrenten en den duur daarvan. Dhr. SEQHERS We kunnen er dus weinig aan doen, want het zal al veel moeten verlagen, wil men die f25 nog geven. Dhr. OQQEL bevestigde ook, dat die garantiezeerbezwaarlijk is. De VOORZ.We kunnen er nog eens over praten. Dhr. SEGHERS vroeg ook nog naar een lichtpunt op Kijkuit, waarop de Voorz. antwoordde, dat dit met de P. Z. E. M. be sproken zal worden. Dhr. VAN BENDEGEM maakte opmerking over het feit, dat er een persoon is, die steeds werk zaam is aan de gemeente, terwijl hij toch als los werkman staat ingeschreven en dus dat werk ook eens door een ander mag uitgevoerd worden. In de tweede plaats zei spr., dat er gemopperd wordt door de melk- en groenteventers over de verkeersregeling. Spr. vroeg of die menschen, die toch hun vaste klanten hebben en ingezetenen zijn, geen vergunning kunnen krijgen voor soepeler toepassing. De VOORZ.Dat is al ge beurd voor verschillende van die menschen en in de eerstvolgende vergadering van B. en W. zal een en ander geregeld worden. Dhr. 1Z. DE FE1JTER vroeg of de verkeersborden in de Prins Hendrikstraat verkeerd stonden, omdat ze verplaatst zijn. De VOORZ. Ja, B. en W. vonden beter, dat ze omgezet werden. Als we een fout zien, is het toch goed, dat we het herstellen Dhr 1Z. DE FEIJTERHet zal altijd moeilijk zijn. Pe VOORZ De verordeaitM^ is nog nieuw en f"TPën ^IIÉlrTrnaar als ■MajjlljfpiP^ciat er moeilijkheden i^^iTdan kunnen we nog verbe teren, maar spr. wilde het voor- loopig eens afzien. Verschillende stemmen gaan op over de plaatsing der borden, wat tei otte de vraag ontlokte van den V orz., of er nog geen borden genoeg staan Dhr 1Z. DE FEI|TER Nu er tocli zooveel zijn, konden er nog wel een paar bij De VOORZ. Ik zou nog even wachten met critiek. Dhr. 1Z. DE FEIJTER: lk heb geen critiek, mijnheer de Voorz., ik vind het een mooi gezicht. (Ironisch). Dhr. VERSCHELLING vroeg of er aan den Buthdijk ook een rooilijn is getrokken in verband met een daar te bouwen trans formatiehuisje van dePZEM., waardoor het uitzicht belemmert! zou worden. De VOORZ. bevestigde, dat er een verzoek is ingekomen en de zaak onderzocht zal worden. Dhr VERSCHELLING vond, dat het bord aan de Nieuwstraat verkeerd stond, dat stond beter aan den anderen ingang. Men \kan nu onverhoeds in de flank worden aangereden. De VOORZ. zei dat het eerst zoo geweest is, maar toen is er pok aanmerking op gemaakt .en -in verband met de school gaf men ons toe, dat het beter zóó is. Dhr. VERSCHELLINGDan zou het bord beter staan bij Dekker Vermeulen. De VOORZ. ja, maar het is bezwaarlijk hej daar vlak voor 0en étalage te zetten. Dhr. VERSCHELLINGHet staat nu voor de étalage van Wolferti Dhr. D1ELEMAN zei, dat er veel gesproken is over de borden, maar hij vond het veel gevaarlij ker, dat er 's Zaterdags een of meer groote hengsten aan de markt staan. De VOORZ.Och ja, dat is ook moeilijk. We willen gaarne de markt bevorderen en om nu alle moeilijkheden in den weg te leggen, als de menschen eens zoo'n paard willen laten zien, dat is toch bezwaarlijk. Dhr. VAN KAMPEN zei, dat hem de critiek over de borden nog al meegevallen is, naar ge lang de „groote men" er van zeide. Maar zou het niet beter geweest zijn, vroeg spr., dat ze aan de gevels vastgemaakt waren De VOORZ.Dat zou ook weer op veel bezwaren stuiten. Dhr. OGGEL:- Dan zouden ze niet in 't oog vallen Dhr. VAN KAMPEN vond het nu heel leelijk staan en zou gaarne zien, dat het kon veran deren. Daar niemand verder het woord had gevraagd sloot de VOORZ- de vergadering met dankzegging. P.S. De uitgebrachte rapporten, aangaande de vragen van dhrn. Verschelling en Hamelink, zullen in het volgend nummer worden opgenomen. Zaterdag werd de jaarvergade ring gehouden van de Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart, waarvoor de afdeeling Zeeuwsch- Vlaanderen _Oost optrad als gastvrouw en de heeren te Ter- neuzen ontving. Te elf uur opende dhr. C. A. van Woelderen, als voorzitter de vergadering en richtte in de eerste plaats een hartelijk wel komstwoord aan den Commissaris der Koningin, die reeds sedert 1921 eerevoorzitter was van een comité voor luchtvaart in Zeeland en voor deze aangelegenheid steeds levendige belangstelling is blijven koesteren; vandaar hier zijn aanwezigheid, die op zoo hoogen prijs wordt gesteld. Verder werden verwelkomd dhrn. Van der Paauw, vertegen woordiger van de K.L.M., en de, overige aanwezigen. B^gfcfvan verhindering wa^i^komen o.a van dhr^J>Jgnoy uit Axel. ^P?*voorzitter zeide, dat het nern aangenaam was te Terneu- zen te vergaderen, en zag in de aanwezigheid van de heeren uit verschillende plaatsen dat begre pen wordt, dat groote Nederiand- sche belangen samen gaan met een luchtverbin iing in Zeeuwsch- Vlaanderen spr. hoopte, dat het ertoe moge leiden, dat men niet meer naar het Zuiden zal reizen, maar naar het Noorden zal vliegen. Vervolgens wees spr. op het geen in het afgeloopen jaar was bereikt nu de vereeniging door de verschillende voorbereidingen zes afdeelingen telt, nl. de Be- velanden, Schouwen en Duive- land, Tholen, Walcheren, Z. Vlaanderen Oost en Zeeuwsch- Vlaanderen West, die ieder een bestuur hebben, terwijl het hoofd bestuur zal worden gevormd door de afd. voorzitters, en 1 of 2 door de afd te benoemen leden. De agenda werd hierna vlot afgewerkt en nadat besloten was om Kon. goedkeuring op de Statuten te vragen, nam de Com missaris der Koningin, jhr. mr J W. Quarles van Ufford het woord om zijn vreugde te uiten over de samenwerking in Zeeland, ook onder degenen, die de lucht vaart een goed hart toe dragen, zoodat nu alle vereenigingen één groote provinciale vormen. Die eenheid toch is noodig voor de overhejd, voor het publiek en ookf'voor de organisatie. Ook verheugde het spr., dat deze verg. in Z.-Vl. wordt gehouden en spr. zou liefst zoo spoedig magelijk in Z.-Vl. naar een lucht vaartterrein komen. De econo mische en historische banden en de trouw aan de Vorstin zijn schakels, die het land met Z. Vlaanderen veibinden. En waar de overtocht door een brug of tunnel niet loonend uitvoerbaar zijn, is volgens spr. een lucht vaartverbinding noydig. Spr. hoopte, dat dit doel spoedig ver wezenlijkt wordt en hij op Z.VI.- zal kunnen dalen. Na een dankwoord van den voorz. kreeg dhr. Van der Paauw het woord, die op duidelijke wijze een beeld verschafte van den om vang van de luchtvaart met de K L.M. Zij wil een proef nemen met Z VI., ofschoon er uitbrei ding te over is en dus de KLM geen behoefte heeft aan Z VI. Het publiek moet dus meewerken. Spr. heeft ondervonden hoe ach terlijk een reis van uit het cen trum van ons land nog is naar Z. VI. en spr verwacht dan ook wel r uc.es; het rendement moet natuurlijk aanwezig zijn. Uit enkele cijfers bleek, dat de K.L.M. 21000 passagiers ver voerde in 1932 en 42000 in 1933 over 1934 is het 86000 geweest. Hiervan zijn 80 pet zakenreizen, zoodat het niet voor plezier is. Een kaart toonde ons een spinne- web van reisverbindingen in Eu ropa door de lucht, waarvan Schiphol a. h. w. het centrum is. Een retourtje naar Weenen of Warschau in een dag is geen bwonderheid meer. De machines zijn betrouwbaar en luxueus in gericht. Het is als een Pullman- trein door de lucht. Men kan fr spreken, schrijven, lezen, een kaartje leggen, enz. Van Z. VI. stelde spr. zich voor een vertrek om 7.10 naar Amster dam, om na landing in Goes, Middelharnis en Rotterdam te 8 40 in de hoofdstad te zijn, waarvan de kosten f8 50 of f 16 retour zouden zijn. Desgevraagd of het terrein in Oost Z.-Vl. geiyenscht is boven West Z.-Vl. antwoordde spr. be vestigend, omdat West Z.-Vl. reeds is aangewezen op Vlissingen en Knocke. Dhr. Van Melle, van Breskens hoopte op een gemeenschappelijk terrein. Na de koffietafel hield dhr ir. Holleman te Veere een geestdrif tige rede over de naaste toekomst van het luchtverkeer. Vliegen is een behoefte geworden voor de menschheid, zelfs een aandrang en spr. voorziet e e rjV gixi in elke gejfrjwfffcr'van beteekenis. p-^JjeV. V. V.'s vooral moeten zich daaraan geven, opdat het verkeer toeneemt. Nederland is achter in dat opzicht, we be schouwen het te veel als sport, maar het is noodzaak, evenals de auto. Daarom aanpakken 1 En als derde spreker trad op dhr. J. Huizinga, burgemeester van Terneuzen, met een rede over het belang van een luchtverbin- ding tusschen Oost Zeeuwsch- Vlaanderen en overig Nederland. Het doel dier verbinding is Z.-Vl. nader te brengen tot overig Nederland en waar de luchtvaart daartoe een uitstekend middel biedt, hebben we die middelen bruikbaar te maken. Spr. zegt ook, dat een luchtverbinding met Z.-Vl. van groote waarde kan zijn. Maar dan eendrachtig sa menwerken, sluit kleingeestig heden uit en zij u geen moeite te groot. Spr. bepleitte een vlieg terrein langs of in de nabijheid van het kanaal Neuzen—Gent, en wees in 't bizonder op de scheep vaart en industrie te Terneuzen, Sluiskil en Sas van Gent, de ammoniakfabrieken te Axel en de land- en tuinbouw aldaar. Vooral Sluiskil met zijn kruis punt van wegen ware geschikt en zeker geeft ook de handel en nijverheid in de overige gemeen ten van Oost en W st Z.-Vl. volop aanleiding om de exploi tatie rendabel te maken Spr. meende, dat men niet mag rusten voor er een vliegterrein is, opdat een vliegdienst ontstaat en wij ook op dat terrein in dienende liefde werkzaam mogen zijn tot welvaartvan de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen. Dhr. Van Zuijen, burgemeester van Breskens, herinnerde aan de waterleidingplannen, waarvoor hij 43 maal had vergaderd in 25 jaren van voorbereiding, en nu nog niets vo^r West Z.-Vl. is bereikt, dank zij de samenwerking met Oost. Spr. waarschuwde daar voor en bepleitte één vliegveld voor beide Vlaanderens. Dhr, Dhooge, burgemeester van Philippine vestigde de aandacht op een terrein onder zijn ge meente, dat Domeingrond is en voordeelig te koop zou zijn, terwijl het een centrum vormt van Z. Vlaanderen. Nadat nog enkele heeren heb ben gesproken, deelde de voorz. mede, dat de Commissaris hem heeft verklaard steeds gaarne bereid te zijn, om over deze zaak te confereeren, besprekingen te leiden en zoo mogelijk van advies te dienen. Met applaus werd die toezeg ging aanvaard. Ten slotte kregen we eenige ontspanning in den vorm van lichtbeelden en filmvertooning. Dr S S. Smeding uit Middelburg gaf tal van plaatjes te zien, die betrekking hebben op voorberei ding van de luchtvaart in Zeeland, met als slot het borstbeeld van dhr Plesman. Het slot was de prachtfilm „Nachtvlucht" naar den roman van St. Exupéry zooals bekend, is dit werk voltooid door Viruly, den Nederiandschen piloot. Tal van spannende momenten, prach tige natuuitaferelen hielden de toeschouwers bezig, die wel ver schillend zullen oordeelen over de mentaliteit van degenen, die er met te groote gestrengheid hun personeel aan wagen. Dhr. van Woelderen dankte hartelijk voor hetgeen dezen dag had gebracht, o.a. aan de heeren van den overkant. Daar de boot vertrok voor het einde der film, gaf hij de leiding aan dhr. Hui- zfnga, die zich daarvan in een slotwoord uitstekend kweet. Bij Kon. Besluit van 26 Maart zijn met ingang van 1 April bevorderd tot inspecteur van den landbouw de heeren ir. C. G. P. Stevens, thans Rijks- landbouwconsulent en ir. A. W. van der Plassche, thans Rijks- tuinbouwconsulent, beiden voor Zeeland. Ir. A, W vsn de Plassche. Naar aanleiding van het vertrek van ir. Van de Plassche schrijft men aan de Midb. Crt Ongetwijfeld zal dit bericht door de tuinbouwers met gemengde gevoelens worden ontvangen. Van hoe groote beteekenis de heer Van de Plassche voor den tuinbouw in Zeeland is geweest gedurende zijn verblijf in deze provincie, moge blijken, uit den veel omvattenden arbeid, die ir. Van de Plassche op zich laadde Zoo was hij behalve rijkstuin- bouwconsulent, ook secretaris van de Provinciale commissie uit de veilingen in Zeelandsecretaris van de Bijenvereeniging op Noord en Zuid-Bevelandbestuurslid van de afd. Zeelhnd van de Ned Pomologische vereeniging; voor zitter van het Keuringsinstituut afd. Tuinbouw van den Alg. Ned. Keuringsdienst; adviseur van de Boomkweekersveieeniging in Zee land adviseur van de veilingen in Zeeland adviseerend lid van het Dag. Bestuur der Z. L. M. j voorzitter van de Vereeniging voor Algemeene Wetenschappelijke Be langen te Goesvoorzitter der afdeeling Noord- en Zuid-Beve land der Ned. Natuurhistorische Vereeniging en bestuurslid van de Vereeniging voor Vreemde lingenverkeer. Bemest de graangewassen nu met ka Ik sal peter. Nu is het tijd voor het uit strooien van kalksalpeter op onze graangewassen. Welke akkers komen hiervoor in aan merking In de eerste plaats die, welke door een hollen stand toonen het te laten zitten. Hier moet direct hulp geboden worden. En dan de perceelen waarvan men eveneens verzekerd is dat het er met de aanwezige stikstof niet door kan Misschien zijn hier ae verschijnselen niet zoo duidelijk waar te nemen omdat wat oude kracht is overgebleven of dat men in het najaar wat stalmest of een kleine stikstoi- gift heeft verstrekt. Het is dan beter niet te wachten tot de graangewassen zult een tekort aan stikstof laten zien. Beter is het, dat de zwakke planten zich van meet aan uit den zwakken toestand opheffen. In de laatste jaren is dq^tik- gtofbemesting der graangewassen te veel bezuinigd. Een te sterke stikstofbemesting mag niet aan te raden zijD, dikwijls ziet men echter ook dat door een te sterke bezuiniging niet veel meer dan halve oogsten verkregen worden. Men is bang voor het legeren. Er zijn echter factoren welke meer het legeren bevorderen dan een behoorlijke stikstofbe mesting. Noemen wij er enkele. In de eerste plaats aan de te dichte stand. Op vele plaatsen worden onze graangewassen nog te dicht gezaaid. Het is inte ressant te bemerken, dat, boe intensiver het bedrijf wordt, hoe meer men spaart, op zaai zaaid. Ais dit zaad dan van prima kwaliteit is en de grond doelmatig bemest en bewerkt is, hoort men het minst over leger- graan klagen. Natuurlijk is het weer ook van grooten iuvloed. Het groote voordeel van dun uitzaaien is de voedselvoorzie ning der planten. Het trans portmiddel van dit voedsel is net water. Hoe meer planten op een zekere oppervlakte staan hoe dunner ook nier, evenals bij de varkens de spoeling wordt. Door eggen en schoffe len kan men ïu een te dicht gewas nog aardig wat lucht brengen. Waarom moeten wij nu onze graangewassen met kalksalpeter bemesten zal men vragen. Er zijn toch nog andere stikstof- mestsioffen. De ervaring heeft geleerd dat de k-alksalpeier zich zeer goed voor dit doel leent. Da stikstof uit deze meststof werkt snel en krachtig, ze wordt door de plan ten direct opgenomen. Het is de siikstofmesistot bij gewassen welke snel geholpen moeten worden. Ook is de kalksalpeter goedkoop. Eq eindelijk bevat hy kalk, werkt dus gunstig op de structuur van den grond. Als zoodanig zal de goedkoops saipetermeststof de kalksalpeter als overbemesting onzer granen het best voldoen. Nu is het dus de tyd voor het toedienen der kalksalpeter by het wintergraan. By zomer- gtaan kan men alles bij het zaaien geven ot anders de nelft oy het zaaieu en de rest als overbemesting. indien reeds gezaaid kan men zonder bezwaar de gebeele gift ais overbemesting toedienen. Men strooie kalksalpeter als overbemesting by droog weer en op drooge gewassen. H. v. d. M. alLL, 2 April 1»35. In verband met de gewijzigde dienstregeling op den spoorweg MecneienTerneuzen, heett ook de buslichting ten posikantore des middags om nait twaaif plaats, in plaats van halt een ure. Ds. van der Vliet, predikant der Ned. Herv. gemeente te Kloosterzande, heett het beroep aangenomen naar Gendt, Geld. Ontzettend auto-ongeluk. Zondag heett te Si. MiChiels Gestel een ernstig auio-ongeiuk piaais gehad, dat aan vyt jonge mannen net leven heett gekost. Zij zijn met een auto in de Dom mel gereden en verdronken. De jongelui afkomstig uit Vught, die een toertje in de omgeving maakten moesten 'n autobus pas- seeren. De auio kwam tusschen de tramrails terecht, die naast den weg liggen. Bij de poging om den wagen weer op den weg te brengen, sloeg de auto om en tuimelde in het riviertje. De auto verdween onder water en déf éénige ooggetuige van het onge val kon niets uitrichten. Bijn$ een half uur ging verloren voor dat men, door net siuksnijden van de kap van üen wagen, kans zag het eerste slachtoffer op het droge te brengen. Spoedig daaina wer den nog drie slachtoffers boven A - ,i *i"nn mminn

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 2