Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Buitenland
/^Gesprongen
handen
Zeeuwscli-Vlaanische Tramweg-Maatschappij.
Ir.
Wegenbelasting in België.
De B B.N., Bond van Bedrijfs-
autohouders in Nederland, deelt
ons mede
Dezer dagen is in België een
Koninklijk Besluit verschenen,
waarin nieuwe bepalingen vervat
zijn met betrekking tot de belas
ting van motorrijtuigen.
Voor buitenlandsche vervoer
ders is art. 5 van het Koninklijk
Besluit van belang.
Het luidt aldus
Behoudens afwijking, welke zou
kunnen voortvloeien uit interna
tionale overeenkomsten, zijn de
autovoertuigen, die in België
worden gebiuikt door personen,
welke in dit land noch woon-,
noch verblijfplaats, noch vaste
inrichting hebben, en die niet aan
de verkeersbelasting onderworpen
werden, onderhevig op grond van
hun verblijf in België, aan eene
dagelijksche belasting, waarvan
de aanslagvoeten hierna worden
vastgesteld
40 frank per dag voor de voer
tuigen, die uitsluitend of hoofd
zakelijk tot het vervoer van goe
deren of om 't even, welke voor
werpen worden aangewend
10 fr. per dag voor de andere.
De dagelijksche belasting is
betaalbaar vóór het verlaten van
het land. De (lag, waarop de
voertuigen binnenkomen ei die,
waarop zij uitgaan, worden elk
voor een vollen dag aangerekend.
Edoch, wanneer daartusschen
slechts één dag verloopt, wordt
de dag van uitgang niet aange
rekend.
De dagelijksche belasting wordt
verdubbeld voor de in artikel 2,
par. 6, bedoelde voertuigen,
waarvan de motor met zware
olie wordt gevoed. De dagelijk
sche belasting wordt gelijkgesteld
met de belasting op de automo
bielen en andere motor- ot
stoomvoertuigen.
Hieruit blijkt, dat de Belgische
Regeering tegemoetgekomen is
aan het verzoek van den B. B. N
om een regeling in het leven te
roepen, waarbij de bezwarende
bepalingen betreffende de heffing
der z g. bijtaxe, worden opge
heven en het daarheen worde
geleid, dat de betaling van be
lasting meer in overeenstemming
worde gebracht met de frequentie
van vervoer in België.
Storm in Engeland.
In Engeland heeft het zwaar
gestormd, maar het eigenaardi
ge was dat de storm erger huis
gehouden heeft op bet land dan
op zee, waar wel eenigo vis-
scherBbooten een noodhaven heb
ben moeten opzoeken, maar nog
geen ongelukken gebeurd zijn.
Te Sheffield is een kastanje
van 22 meter hoogt6 op de tram
rails gevallen en heeft 2 personen
gewond. Te Birmingham werden
5 personen door afgewaaide dak
pannen en stukken schoorsteen
getroffen, geen van allen levens
gevaarlijk.
De sneltrein Manchester-Shef
field is in omgewaaid» telefoon-
Dalen en draden verward geraakt
en de reizigers moesten 3 uur
wachten.
Te Obhy in Lancashire is een
in aanbouw zjjnd huis van 3 ver
diepingen ingestort en te Man
chester is 1 d.M sneeuw gevallen.
Sportnieuws.
Voetbal.
A.s. Zondag trekken onze stad-
genooten naar het naburige Sluis
kil, teneinde aldaar de club van
dien naam te ontmoeten. Het
moge bekend zijn, dat de Sluis-
killenaren wel eens voor een
verrassing zorgen, weshalve wij
de Oranjemannen ten zeerste wil
len aanraden van meet af aan
flink aan te pakken. Men be
denke toch, dat de bekende laatste
loodjes het zwaarst wegen. Snel
denken en vlug handelen zij het
parool der „Axelsche elf". De
strijd om den begeerden titel is
'ditmaal spannender dan ooit en
wordt een nek- aan nek-race
tusschen Axel, Breskens, De Zeeu
wen en Hulst. Reeds één der
tegenstanders dezer gegadigden
is bekend, n.l. „Goes". Oppassen
en vasthouden Oranjemannen.
Stand le klasse Z V. B.
Afdeeling B
B.K.V.V. 6
5
0
1
38-11
10
Axel 2 6
4
1
39-13
9
Tern.Boys4
3
0
16- 7
,6
Axel 3 5
2
0
3
10—26
4
CornBoys 5
1
1
3
8-17
3
Tern. 3 4
1
0
3
3-18
2
Hulst 2 4
0
0
4
7-29
0
Kunst en Wetenschap.
Francis Koene overleden.
Te Amsterdam is in het Wil-
helminagasthuis, waar hij een
ernstige operatie had ondergaan,
op 35 jarigen leeftijd overleden
de bekende violist Francis Koene.
Van 1920 tot 1926 is hij als
eerste concert-meester verbonden
geweest aan het Utrechtsch
'Stedelijk Orkest. Daarna heeft
hij in dezelfde functie werkzaam
geweest te Dresden bij het orkest
van de Saksische Opera. De
laatste twee jaren trad hij veel
op met de pianiste Henriette
Bosmans, zijn verloofde
met wie hij tevens met Karei
van Leeuwen Boonkamp een trio
had gevormd.
SJL 1
DELEN
1ST VERVOER
Axel (Drie Schouwen)Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)Sas van Gent— IJzendijke.
Autobusdiensten St. JansteenHalstWalzoorden v v.
Breskens—HoofdplaatPyramide,
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
Auto-Omnlbaadienst Axel—Halst.
6 80
7 80
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Naaienfeat.
Van af 7 October 1934 tot nadere aankondiging.
NenzeoBorsselen—Vllseingan.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
- a,20
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNenzen.
WalzoordenHans weert—Kruiningen.
Kruiningen—HansweertWalzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
5,38
Dienstregeling op 2o Kerstdag, Nieuwjaarsdag eu Se Paasehdag »1« op de werkdagen.
Vecxcajcfvb en. g&neest
Doos 30 en 60ct-Bij Apoth. en Drogisten.
1
1
a
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
6 IB
5 20
6 40
6 05
610
6 'O
6*5
7 42
7 47
8 03
82"
9 05
9 lb
9 30
11 26 2 32 5 42
11 31 2 37 6 7
11 67 2 58 6 09
12 22 3 22 6 3
12 45 4 20 7 10
12 55 4 30 7 20
111 4 7 36
v Philippine o 87
Hoek 6 47
a Neuzen 7 02
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 10
Axel 8 26
a Driesch. 8 31
9 32
9 42
9 57
11 30
1) 56
12 15
12 20
1 12
1 22
1 37
2 30
301
319
3 24
4 43
4 63
5 €8
5 40
6 10
6 30
6 35
7 35
7 49
8 04
8 05
8 35
8 BE
9
v Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
KU-osterz.
a Walsoorden
6
6 05
6 26
688
6 45
6 5»
7
710
7 42
7 47
8 03
8 15
8 22
8 32
8 40
8 50
11 26
1131
11 67
12 09
12 16
12 26
12 82
12 42
2 32
2 37
2 59
3 11
3 18
3 28
3 85
3 44
5 42
5 47
6 09
619
6 28
6 86
6 41
6 44
v Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
a Driesch.
716
11 10
210
5 £6
6 55
7 20
11 16
216
5 40
7
7 25
11 20
2 20
5 44
7 05
7 35
1130
2 30
5 49
715
746
11 40
2 40
5 6e
7 26
8 10
11 5<5
3 01
6 10
7 41
8 26
1215
3 19
6 30
8-
8 81
12 20
3 24
6 35
8 0b
Drie Schouwen 6 6 8 32 12 22 3 25 6 36
6 40 8 47 12 37 3 40 «Si v Schoondijke
6 10 910 12 51 4 20 7 15 a IJzendijke
6 36 9 32 1 12 4 43 7 3 v IJzendijke
6 67 9 58 1 37 5 07 8 01 Pyramide
7 06 10 03 149 617 8 15 .Philippine
7 07 1004 1 60 5 23 Sae van Gent
7 27 1024 910 6 40 Westdorpe
a Drie Schouwen
Westdorpe
Nas van Gent
Philippine
Pvramide
a IJzendijke
v IJzendijke
a Schoondijke
f Rijdt op verzeek door tot Axel-Brug.
8- 1145
8 22 12 07
8 58 12 31
9 1! 18 6
9 35 1 16
7 03 10 45 55
7 20 1105 210
7 40 1125 2 30
6
6 15
6 36
2 15
2 37
4 09
4 22
4 45
5 08
5 20
6
6 20
6 50
7C6
7 4C
8 06
8 20
510 *0
a a a
746 vWalz. 716 905 9101110 120 356 636 650 840
750 v Hulst 756 94510201150 2— 43E 610 730 920
830 aSUanst8— 95010251165 205 4,0 735 f
naar St. J-nsteen. Rijdt alleen op Zondag.
erzoétt zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
a a
St. Janst. t 81010201225 255 445 605
v Huist 630815 '025 1230 3— *60 611
aWalz. 710 *55 11110 840 580 646
t Op tijdig verzoek van of
Op tiidig
irambus-haltebo d. a Alleen O' werkdagen.
v Breskens
lleolaplaat
Biervliet
Pyramide
a T.fï«ndijke
8 30
8 50
9
910
921
12 10
3 45
6 25
V
IJzendijke
6 40
12 26
4
6 5
Pyramide
6 57
12 35
410
6 55
Biervliet
707
12 45
4 20
7 06
Hnafdnlaat
7 12
1 -
4 -2
7 16
a
Breskens
7 32
9 35
9 55
10 05
10 10
10 30
120
1 35
145
1 50
2 10
4 60
5 08
518
5 23
5 43
Vlissingen ab 35
Middelburg a5 43
Goes a6 05
Krumingen a617
Bergen op Zoom a6 47
Roosendaal a7
Roosendaal a7 06
Rotterdam beurs a8 01
Rotteidam D. P. ah 07
Den Haag H.S. 8 10
Haarlem 9 17
Amsterdam Cü. 9 81
Roosendaal 7 07
Breda 7 27
's Hertogenboseh 8 16
Utrecht C.S. 9 16
Nijmegen 9
Arnhem 9 27
aS 15
a6 25
a6 56
a7 14
a7 51
a8 09
a8 15
&9 22
a 26
9 52
10 27
10 44
7 32
7 41
810
8 11
8 39
8 52
9 -
9 20
10 03
10 53
1102
11 31
b9
b9
b9
blO
blO
bil
11
12
12
12
1
1
11
11
12
1
20
31
50
03
47
04
11
22
26
52
27
44
14
46
49
53
10 32
10 46
lu 59
11 12
11 37
11 60
12 95
1 22
1 26
1 52
2 27
2 44
12
12 20
101
153
aü 03
a2 31
all 25
all 36
*12 08
al2 26
105
123
al 36
a2 52
a2 56
3 i2
3 57
414
128
2 02
a2 57
3 51
a4 11
4 55
130
140
2 00
2 13
2 40
2 63
3 -
4 22
3 60
4 22
4 57
5 14
3 12
3 32
4 20
5 26
b 04
6 81
4 25
4 35
4 54
5 11
5 45
6 02
618
7 22
7 23
7 52
8 27
8 44
6 14
6 34
7 19
8 05
8 05
8 31
5 36
7 02
711
7 30
7 43
8 09
8 22
8 29
9 24
9 30
7 57 alO 10
alO 42
849 all'2
6 39 8 32
o
O
M
6 35
6 44
7 52
7 31
6 59
7 40
863
8 18
8 42
8 52
9 40
10 27
10 4
1112
7 46
7 6b
8 27
8 44
9 21
9 39
9 47
10 42
10 48
1122
1157
0 14
9 50
1010
10 58
11 51
cll 41
cO 02
V Arnhem 7 8 40 9 31
Nijmegen 7 26 9 04 9 57
Usreabt G.8. 7 82 8 30 10 11
,,'s Hartogeabosch 8 17 9 43 10 5'
Brnda 9 08 U 39
„Roosendaal 9 23 10 45 11 59
a Amsterdam C.S. 6 60 9 3b
Haarlem 7 09 0 00
Den Haag H.S. 7 53 10 27
Rotterdam D.P. 8 23 10 62
Rotterdam Beurs 8 80 10 37
Roosendaal 9 21 1143
v Roosendaal a9 28 1150 12 04
Bergen op Zoom »9 43 M *1219
Krnin'ngen alO 12 g a 2 64
ijuet a :0 25 S al 05
Middelburg alO 44 ai 23
a Viisslugen alO 52 12 46 al 30
1131
1167
12 11
12 69
146
2 05
1145
12 01
12 36
103
107
2 08
2 18
2 33
8 ('6
8 24
8 44
3 52
t 31
167
1 69
2 42
3 23
3 43
115
1 31
2 06
145
2 01
2 36
3 04
a3 07
3 55
4 -
4 15
4 49
6 02
621
5 28
2 02
2 61
3 11
a4
a4 47
a5 09
2 46
3 01
3 86
4 03
4 07
a 5 08
aE 14
a5 29
a5 55
a6< 9
ab 29
a6 37
481
4 57
4 69
5 44
6 24
644
c6 53
c7 12
c7 47
r8 05
c8 36
c8 44
a6 32
a6 57
7 11
8 -
8 46
9 06
6 46
7 01
7 «6
8 03
8 07
9 04
9 11
9 26
9 58
10 11
10 29
10 36
8 31
8 57
8 56
9 45
1"26
10 46
10 56
11 11
11 89
11 51
0 1
018
a Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minuten vroeger, e Alleen op Zon- en Feestdagen.
V. Axel, Wed. Giiijamie
Huist, Statie»
Alleen op werkdagen.
6 40 10 - 415 v. Hulst, Station
1U UN id Axel, Wad, GiUjamee
80
65
S 36
4-
v Ter Neuzen 6 15 10
Sluiskil 6 24 11
Axel 6 33 11
a Kijkuit 6 41 11
Hulst 6 58 11
St. Nicolaas 7 13 11
v St. Nic. n. Antw. 7 25 12
a Antwerpen 8 0' 12
v St. Nic. n. Mech. 8 2312
aMeeh lan 9 19 1
r Mechelen 9 24 1
a Brussel 10 01 1
a Allern op werkdagen,
en alleen op werkdag.
58 2 04
06 2 13
14 221
21 2 29
33 2 40
40 2 8
04 3 32
42 4 02
3 11
4 10
4 15
4 42
09
09
24
51
5 02a 6 25b
5 1' a 6 14 b
521a643b
6 28a 6 51 b
5 42a 7 0 b
5 58a 717b
b 09 7 38
6 44 8C6
b 06a 7 31
7 04a 8 38
7 09 8 45
7 32 9 24
Brussel
Mechelen
Mechelen
3t. Nie. v. Meeh.
Antw. n. St. Nic.
St. Nic.
St. Nie
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
Ter Neuzen
v. Antw.
n. Tem.
c 6 17
6 05
6 10
7 19
6 32
7 15
7 25
8 20
8 27
8 86
8 46
8 58
9 54
10 21
10 27
11 32
11 "4
12 01
12 06
1 08
1 11
1 19
1 28
1 37
116
153
157
2 57
2 12
2 50
3 12
4 -
4 08
416
4 25
4 34
6 65
6 14
6 22
7 25
7 19
7 45
7 48
8 44
8 53
9-
9 09
918
b Alleen op Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
8 50a 12 25
8 5912 34
9 03a 12 38
9 07a 12 42
9 204 12 65
9 05a 12 40
7 24 11 00
806 11 41
812 11 51
8 56 12 55
1252 b
130b
1 46b
1 Elb
256b
5 40
5 49
5E3
5 57
6 10
E5E
1 a« 10
137*
151a 5"
16a 7 06
S-a 8 02
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas ran Gent
Philippine
Sluiskilbrng
Sluiskil
4 Ter Nenzen
8 24
6 42
7 22
7 30
8-
8 08
8 12
816
8 24
7 21
816
8 29
8 42
9 18
9 21
9 51
9 59
10 01
10 07
1015
11 l?a
11 54a
1201
1217
12 f 2
1
1 30
II*
142
146
164
41
4 54
5 08
6 22
6 01
6 20
6 60
618
7 02
7 06
6 19
7 44
8 26
89
b 9 20
b 9 5a
b 9 56»
b 1" 03»
b 10 07»
b 1011»
7 14 b 10 19»
Zon- en Feestdagen, b. Alleen op Werkdagen.
Werkdagen.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
TBI.
7,20
7,40
8,50
8,57
10,30
10,50
12,-
1,30
m.
2.—
2,20
3,30
4,55
4,50
5,10
6,SO
7,02
P ankomst trein te Vlissingen
Ven rek boot ran Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
6,48
nm. 11,16
3,62
6,—
9,
12.50
4-
9,20
i.io
4,20
7,10
10,30
6,80
Vertrek boot ren Nenzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Aans'uitirg op Tartrekkeude
tram.
6,40 9,40 12.10 8 5,40 8,05
7,25 10,25 12.55 3,45 6,25 *,50
8,— 10,9 2.- 4,64 7,30 0,—
8,04 11,48 5,02 7,05 10,11
Zondagen
en le Kerstdag.
vm. 10.30 nm. 7.40
10.50 6.-
12.- 9.1*
nm. 1.30
vm.
5,28
9 nm. 6 10
treinen te Goes mat autobussen
Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,23 11,46 3,22 6,07 8,09
Vlissingen 7,58 9,48 12 04 1,67 6,16 8,25
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 4,— 6,50 8,55
Aankomst te Neuzen 9,IE 11,50 1,10 4,45 7,35 3,40
Aans uiting vau te Goes aankomende treinen met autobussen en
trsm.
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,26
Aankomst'te Hansweert 7,50 9,4011,65
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05
Aankomst te Kruiningen 8,06 9,5612,15
Vertrek trein naar Roosendaal 8,13 10,08 12,2b
Vlissingen 10,1212,52
1,26 3,56 5 40 6,50
1,55 4,25 6 10 i,i0
2,- 4,26 7,26
2,10 4 35 7,85
2,13 5,11 7,43
3,06 4,49 7,62
8 45
9 16
9 20
9 30
9 58
Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10 12 11,84 8,06 4,49 5,66 7,52
Vlissiuger 6,17 8,18 1008 12,26 2,13 ,- 5,11 7.43
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,1» 10 15 12,30 3,104 50 6,— 7,55
Aankomst te Hansweert 6,35 8,2310 25 12,40 8,206,6.10 8,05
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,3j 10,86 12,45 3,20 6 05 6,15 6 06
Aankomst te Walzoorden 7,10 9 11,06 1,16 3,60 5 36 6,45 8,85
Aauk. trein Vlissingen 719 843 1052 12,16 1 30 352 528 687 866
Vertr. boot Vlissingen 615 74 6 9— 1616 1180 245 2- 3i5 4i0 545 7- 9-
Aank. boot Breskeus 640 8i0 925 1040 1165 110 2,25 840 455 610 725 926
Vertr, boot Breskens 656 815 931' 1046 1200 115 280 345 5- 616 780 930
Aankomst Vlissingen 720 840 955 11101226 140 2 <5 410 526 64'766 956
Vertr. trein Vlissinget 732 867 1032 1)25 1,30 425 513 586702 340
9.20
10.80
6.40 ni
7.25
9.02
6.30
7.40
5 40
6,25
7,30
7,06
▼m. 8,59
im. 8 0S
7,58
8 26
9,35
8,55
10,20
9,40
7,20
7.'0
7.66
8 05
8.13
8.43
1.25
1,56
2.—
2.10
2 13
3,06
6.50
7.20
7.25
7 35
7.43
7,47
8 45
9 15
9,20
9,30
9 58
6 40
7 10
7,46
8,96
8 50
9,10
8.43
8.06
7.47
13
2.13
7 48
8 60
8.10
7.55
9.00
3.20
8.05
9.05
!.20
8.05
936
3,EO
8 85
9 43
12 46
10,-
2
6,45
10,26
2 25
6,10
10,46 8 45 7,10
11,10 410 7.8Ó
4 25 7.49