J J Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch- Vlaanderen. BEAU BROCADE No. 77. VRIJDAG 4 JANUARI 1935 50e Jaarg. J. C. VINK - Axel. V erkeerschaos. FEUILLETON. Buitenland. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENT1ËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Het volgende is ontleend aan de „Publicatie" van de „Alg. Ned. Verkeersfederatie". Werd in het in 1932 versche nen rapport van de Staatscom- missie-„Patijn" melding gemaakt van een „ietwat chaotischen toe stand, die op het gebied van het verkeer heerscht", thans spreekt iedereen over een „verkeers chaos". De daarmede gelijktijdig wel gepropageerde opvatting, waarbij „de auto" kortweg als de oor zaak van dezen verkeerschaos wordt voorgesteld, ja zelfs mede schuldig wordt verklaard aan het ontstaan der economische inzinking, als absurd hier verder buiten beschouwing latende, kan en moet worden toegegeven, dat er in economisch opzicht zeer zeker sprake is van een chaos op verkeersgebied. Immers de groeiende spoor wegtekorten, de noodtoestand in de binnenvaart en de steeds stijgende fiscale lasten van het motorwegverkeer wijzen, tezamen en in onderling verband be schouwd, op een ontredderd ver- keersapparaat met een teveel aan oneconomisch, van eigen-kosten- niet-dekkend-vervoer van perso nen en goederen. Een dusdanig verlies op ver lies stapelend verkeeisapparaat vormt op den duur een bedrei ging voor de volkswelvaart; in dit licht bezien, bestaat er dus ongetwijfeld een verkeerschaos. Zonder daarmede ook slechts eenigermate te kort te willen doen aan de beteekenis, welke het rail- en watertransport zoo wel in het verleden, als zij het in beduidend mindere mate ook tegenwoordig nog hebben voor het economisch bestaan van ons land en daarnaast de meening huldigende, dat, rekening houdende met andere dan zuiver economische landsbelangen (b.v. defensie), instandhouding van overigens onrendabel railtrans port noodig en nuttig kan zijn, DE VERMETELE. (Engelsche vertaling.) 25) John Stich kneep zijn vuisten pijn lijk ineen door de groote krachtsin spanning om daar zoo werkeloos te blijven staan en zijn bedreigden vriend te hulp te komen. Plotseling richtte een der soldaten zijn geweer. Patience dit ziende, stiet een harden gil uit, en Stich, alle voorzichtigheid uit het oog verliezend, wilde toesnel len om dat dreigend gevaar tot eiken prijs te voorkomen, maar de sergeant bad, hoewel gewond, zijn bezinning niet verloren en had den smid goed in het oog. Terug met den smidl riep hij Uit, gebruikt de bajonetsnel 1 Toen nu twee zijner mannen zijn bevel opvolgden, kwam hq ook op J ihn aan en maakten die drie mannen te samen hem voor het oogenblik machteloos. Kapiteinkapiteinriep hij wan hopig uit, pas op I Natuurlijk had Jack zijn gevaarlijke toestand gezien. Zijne aanvallers ston den voer hem als een door de zon beschenen schilderij. Maar tegen het op hem gerichte geweer kon hij niets doen, het zon van het lot afhangen wat er zou gebeuren, hij zelf had genoeg te doen met de twee mannen Vlak voer hem. fi»t w*s Patience, of haar hart stil dient toch, bij een nadere be schouwing van den stand van zaken op verkeersgebied, o.i. op den voorgrond te worden gesteld, dat vóór alles het enorme teveel aan vervoercapaciteit, waaronder de genoemde oude en deels economisch verouderde verkeers middelen in deze tijden van da lend vervoerskwantum gebukt gaan, de reeds vermelde desas treuze gevolgen met zich brengt. Hierbij wijzen wij nog in het bijzonder op den noodtoestand van het binnenvaart-bedrijf, waar in de Wet op de Evenredige Vrachtverdeeling geen feitelijke verbetering heeft gebracht en o.i. ook niet zal kunnen bren gen, zoolang een overmatig groote vervoercapaciteit de sa- neeringspogingen verijdelt. De gezamelijke overdaad aan onrendabele vervoercapiciteit, welke door het gereedkomen van recente uitbreidingen van het net van spoor- en waterwe gen nog dreigt te zullen toenemen, vormt door de dientengevolge geheel of gedeeltelijk op het Staatsbudget drukkende tekorten, tevens een belemmering voor de economisch gewenschte en tech nisch mogelijke evolutie van het verkeersapparaat, te betreurens waardiger, nu het er thans meer dan ooit op aankomt zoo veel mogelijk gebruik te maken van de economische voordeelen, welke het moderne motorverkeer biedt. Behoeven wij in dit verband nog te wijzen op de ver strek kende economische beteekenis van de aan het moderne lucht transport inhaerente groote ver- voersnelheid 300 km per uur) en is het nog noodig uit te wijden over de aan het motor wegverkeer verbonden karakte ristieke voordeelen, zooals ver voer van drempel tot drempel, bedrijfssoepelheid en geringe ka- pitaalinvestatie, naast volledige dekking van alle kosten, die van den weg inbegrepen Zoo men al gerechtigd is, het teveel aan vervoercapaciteit der oude verkeersmiddelen ten deele stond, zij wilde dwaas en blindelings toespringen toen daar plotseling boven het gekletter van Jack's zwaard uit een piepende stem werd gehoord. Laat je niet pakken, mijnheer! en Jock Miggs gaf met zqn anders bevende, maar nu vaste hand, een harde ruk aan het rokspand van den soldaat, die juist den trekker van zijn geweer wilde overhalen. Deze, die gemikt had op dat door den gloed van het fornuis verlichte plekje van Jtck's lichaam, miste zijn doel, een luide knal en de kogel vloog fluitend ver boven Jack's hoofd en drong in het houten paneel boven hem. Dit was een teeken tot een nieuwe phase in dezen merkwaardigen en ongelijken strijd. De schaapherders hadden, niets hegrijpend van de oor zaak van dezen twist, er eerst met open mond, verschrikt en afwachtend, op korten afstand van het gevecht, bij staan kfjken. Maar toen het kastanjebruine paard naar buiten werd gebracht, wisten zfj terstond wie zijn eigenaar was. Jack o'Lantern met den gemaskerden roe ver op zijn rug, was wel bekend bij het arme volk op de Brassingerheide. Beau Brocade, die pas nog vgftig guinjes had gedaan in de armenbus van Brassington. Beau Brocade, de held van de heide. Zou hij gevangen genomen worden door een troepje roodrokken Nooit I Jock Miggs sprak hier mede slechts het gevoelen der meer derheid uit. Neen 1 neen I riepen zij krachtig uit. Laat Je niet pakken, mijnheer I Laat je niet pakken. Niet, ala lk ket virklnierci kan, aan de opkomst der jongere te wijten, in ieder geval vormen allereerst de algemeene econo mische inzinking en voorts de belemmeringen van den interna tionalen handel de beide hoofd oorzaken van dit surplus. Voorts moet worden in het oog gehouden, dat het motor-wegver- keer in staat is een groot ge deelte van het vervoer goedkoo- per en beter te verrichten dan de aan rails gebonden transport- vormen of dan het vaak zeer tijdroovende watertransport, ook al leidt het voortdurend spreken over unfaire concurrentie de aan dacht hiervan af. In verband met het hierboven vermelde zal het duidelijk zijn, dat men den verkeerschaos moet zien in het licht van een nood zakelijke aanpassing en structu- reele wijziging van het verkeers apparaat. De eerste stap tot saneering zal moeten zijn het afsnijden van het „algemeene" teveel aan on rendabel rail- en watertransport, waarbij dat gedeelte behouden blijve, hetwelk bij verbetering van den algemeenen toestand weer noodig zal zijn. De volgende stap, d.i. de weg werking van het nog resteerende „bijzondere" teveel aan onren dabel transport en vervanging hiervan door modern economisch vervoer, brengt ons op het ter rein der „coördinatie" van het verkeer, waarbij het er dus om gaat uit te maken, hoe het ver keersapparaat structueel moet worden gewijzigd om tot een zoo economisch mogelijk vervoer van personen en goederen te geraken. Coördinatie, zóó opgevat, dat zij de verzekering inhoudt, dat, bij overigens vrije verkeersevo- lutie, door de verschillende mid delen van vervoer aan passende economische-, sociale- en tech nische eischen zal worden vol daan. Na een terugblik op de voor afgaande periode van verkeers- ontwikkeling en een financieel economisch overzicht van den achteruitgang van het railverkeer, vrienden, was Bathursl's vraolijk ant woord. De soldaten weerstaan, dat durfden zij niet. Die Derbyshire schaapherders zijn te voorzichtig om beslist op te treden tegen over hen gestelde mach ten, maar zij zagen dat hun vriend en weldoener in moeite was en zij deden wat zfj konden om hem te hel pen. Zij gingen in den weg staan, stieten ze met de ellebogen op zij, namen de attentie van een paar van hen in beslag en voorkwamen aldus een algemeenen aanval op de tafel, waarop Bithurst met alle inspanning zich tegen de overmacht zocht staande te houden. Die is voor jou, lange vlegel, ripp Jack vroolijk uit. Hij stond heel achter op de tafel, ingesloten tusschen den muur en het fcr.inis en zoo dik wijls een der soldaten waagde te na deren, schoot zijn zwaard voort uit het donker; het scheen wel een le vend schepsel van vuur en staal, zoo snel en krachtig was het stootea en pareeren, zijn plotselinge uitvallen in quarten en sixten, (kusttermen van het schermen) en onder alles hield hq één oog gericht naar buiten, waar Jack o'Lantern trillend van ongeduld, op den grond trappelde en de scherpe avondlucht opsnuivend, gereed stond zqn meester weg te voeren, ver over de heide, uit het gezicht en het gevaar. Maar het was duideiqk dat het on* gelijke gevecht niet langer kon duren. tack begreep dat ook zeer goed. teeds was het troepje roodrokken uit de verte dichtbij gekomen, binnen enkele minuten zouden dg vermoeide, uitgeputte aanrOilers een groote ver sterking krqgen. Qok 4c sergeant vai gereed gjjn komt de schrijver in zijn beschou wing; tot de conclusie, dat het een eisch des tijds is de in het overzicht gegeven oplossing te aanvaarden om uit den chaos te geraken, een eisch, die nog bijzondere beteekenis krijgt door den financieeien nood onzer da gen. Het is geboden, dat elk ver keersmiddel zich alleen naar eigen waarde voor het econo misch leven handhave, zonder steun eener monopolistische po sitie, zegt schr. Onverwijld dient afgesneden te worden het teveel aan verou derde en onrendabele verkeers middelen. In geen geval gaat het aan om het jonge opkomen de vervoermiddel, dat juist, om dat het jong is, zich beter heeft weten aan te passen aan de differentiatie van het economische leven, te belasten om verouderd verkeer in stand te houden. Vervoer, dat eigenlijk nooit rendabel is geweest en welks verliezen de Gemeenschap altijd heeft moeten bijpassen, kan en moet dus thans vervangen wor den door eigen-kosten-dekkend modern verkeer, dat der Gemeen schap winst instede van verlies oplevert. Het Saarplebisclet. Over de practische doorvoe ring van het Saarplebisciet op 13 Januari 1935 zijn eenige be langrijke details bekend geworden. In de 83 stemdistricten zullen in totaal 860 kiesiokalen zijn, waar een buitenlander presideert. Hier voor zullen ongeveer 1000 verte genwoordigers van neutrale lan den, voornamelijk Zwitsers en Hollanders, naar het Saargebied reizen en daar 8 dagen blijven. Na de stemming worden de bussen, waarin de stembiljetten geworpen zijn, verzegeld en door een bijzondere commissie in ont vangst genomen. De bussen worden onder sterke militaire bewaking, waarschijnlijk met pantserwagens, naar Saarbrücken beste kans aan te grqpen. De twee soldaten hielden John nog terug en bq zag, dat de twee anderen die de geïmproviseerde citadel van Bathurst bestormden, met hunne lange bajo netten niet waren opgewassen tegen zoo,n voortreffeiqk schermer, die daar boven het voordeel had van licht en schaduw en van zqn verheven stand plaats. Hoewel hq gewond was en sterk bloede, had hij zqn hart gezet op de gevangenneming van dien ge- heimzinnigen vreemdeling en terwql M een blik sloeg naar de heide buiten, zag hq met herlevenden moed nog twee van xqn mannen naderen. Met al de hem overgebleven kracht schreeuwde hq hun toe binnen te ke rnen en toen wendde hq zich tot dj anderen met de bemoedigende woerder,: Moed gehouden mannen I houdt het nog even vol. Wq zullen den rebel toch eindelqk krqgen. Maar Jack had ook gezien es be grepen Hq was noch vermoeid, noch verwond, maar twee man meer tegen hem zouden ongetwqfeld zqn onder gang zqn, Hq hoorde reeds het geluid der soldaten, die zich haasten, ten antwoord op het roepen van den ser geant. Zq zouden zóó in de smidse zqn. Een plotselinge verandering van tactiek deed zqne twee aanvallers zich nader wagen dan tot hiertoe, hq trok zich geheel in de schaduw terug en zq, aangevoerd door de sterke begeerte hem gevangen te nemen, en meenesde dat hq eindelqk was uitgeput, waag* den het, al nader en nader te kernen. Reeds bogen zq over de tafel, een hunner greep reeds naar Bathursl's 1 beeaen, teen deze met bliksemsnelheid zqa linkerarm losmaakt* uit zqn zware getransporteerd. Zoowel aan een vertegenwoordiger van het Duit- sche front als van de oppositie wordt de gelegenheid geboden de bussen tijdens dit transport niet uit het oog te verliezen. De telling geschiedt in de groote zaal van den „Wartburg". Alle personen, belast met de tel ling, mogen voor het bekend worden van de eindresultaten het hun aangewezen vertrek niet verlaten. Gedeeltelijke uitslagen uit de districten afzonderlijk zul len voor de eindresultaten bekend gemaakt worden. De uitslagen zullen telefonisch naar Genève worden doorgegeven en dan te gelijkertijd daar en te Saarbrücken worden gepubliceerd. Men re kent er op, dat het eindresultaat reeds 15 Januari zal vaststaan. Veradelde aanslag. Door de bekentenis van een stervende is de Weensche politie op de hoogte gebracht van een aanslag, die door de communis ten op een altaar, dat op Sacra mentsdag op straat was opgericht, gepleegd zou worden. Drie communistische terroristen hadden indertijd het voornemen op dien dag in het district'Otta- kring, bedoeld altaar in de lucht te laten vliegen. De aanslag mislukte, omdat den aanvoerder van het troepje terroristen, Ludwig Baleika, bij het in orde maken van de dyna- mietpatronen, bij een ontijdige ontploffing beide handen afgerukt werden. In het ziekenhuis slaag de men er aanvankelijk niet in, uit Baleika de ware oorzaak van zijn verwonding te krijgen. Pas toen zijn toestand steeds zorg wekkender werd, bekende hij voornemens te zijn geweest een aanslag te plegen. De politie is er in geslaagd de beide medeplichtigen te arres teeren. Bankoverval In Canada. Bankroovers hebben te Mon treal (Canada) een poging gedaan een filiaal van de Banque Cana- dienne Nationale te overvallen. bedekking en deze met beide handes wierp over de hoofden der beide mannen. Voor zq tqd hadden zich daarvan te ontdoen was Jack reeds met een sprong van de tafel en had terstond daarop het deurtje van het fornuis geopend en den grooten qze- ren pook, waarmede de smid zqn vuur oprakelde, uitgetrokken en zwaai de met een zegekreet dit nieuwe en geweldige wapen hoog boven zqn hoofd. De uitwerking dezer plotselinge beweging was een groote paniek, het rood gloeiend qzer zoo boven zqn hoofd gezwaaid, wierp een regen van vonken van zich af, de sergeant met zqn soldaten weken instincimatig te rug en Jack nog altqd zqn wapen zwaaiend, bereikte de deur en was buiten voor iemand hem had durven tegenhouden. Daar vloog het groote gloeiende ding in de richting der soldaten, die nu juist weer wilden aanvallen. Dit oogenblik was van groot ge wicht voor Bathurst, en zqn paard was een koning onder de paarden. Zonder stqgbeugel of teugel te ge bruiken sprong Bathurst, kind der heide ais hq was, op den rug van het mooie beest. Zoo zag Patience hem voor een oogenblik, terwqi zq stond in de achterdeur der smidse en de laatste stralen der ondergaande zon een ach tergrond van rood en geel vormden voor haar slanke figuur en haar hoofd met prachtig krullend haar. (Wordt vervolgd), AXELSCHE COURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1935 | | pagina 1