In het brandpunt Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. No. 68. VRIJDAG 30 NOVEMBER 1934 50e Jaarg. J. C. VINK - Axel. Kerk, volk en vaderland. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-U1TGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. ADVERTENT1ËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Eerste Blad. Te Den Haag is Dinsdag de jaarvergadering gehouden van de Nederlandsche afdeeling van den Wereldbond der Kerken. In het jaarverslag memoreerde de secretaris, dr. J. C. Wissing, Ned. Herv. predikant te Tiel, de schenking van het bestuur der Carnegie-stichting, groot f 25 000, als waardeering voor het werk van de Ned. afdeeling van den Wereldbonden de oprichting van het Ned. Oecumenisch Jeugd- comité. Diep is de nood en het wan trouwen viert in de wereld hoog tij. Is er nu geen groote taak voor de Christelijke Kerken Deze vraag drukt en doet ons centraliseeren. De Duitsche kerk strijd had de aandacht van het hoofdbestuur. Een schrijven werd tot de Duitsche afdeeling van den Wereldbond gericht, met verzoek of hulp van de Ned. af deeling gewenscht was. Een antwoord kwam niet binnen. Het is momenteel niet raadzaam zich officieel te uiten, aldus deelde een Duitsche afgevaardigde mede. Door den voorzitter werden welkom geheeten afgevaardigden van den Raad der Kerken, Sy nodale commissie der Ned. Herv. Kerk, Ned. Jongel. Verbond, Luthersche Kerk, Ev Luth. Sy nodale Commissie, Oud Katho lieke Kerk, Kerk en Vrede, Sa menwerkende Zendingscorpo- ratiën. In de middagvergadering werd door prof. dr. J. A. Cramer van Biilhoven gesproken over het onderwerp „Kerk, volk en va derland". Deze tijd, zei spr., dringt ons tot de vraag wanneer er oorlog komt, volk en vader land in noodhoe zal de hou ding van de Kerk dan zijn Moet de Kerk leiding geven, op wekken tot den strijd of terug houden Het Evangelie is liefde, er is geen krasser tegenstelling dan Kerk en oorlog, oordeeien velen. Spr. kan deze mentaliteit zeer goed begrijpen. Aan den anderen kant zijn er menschen die de roeping voelen ten op zichte van volk en vaderland. Er heerscht een soort spanning over de gestelde vraag. Zou het niet zijn, vroeg spr., dat de Kerk geen antwoord kan geven Maar er is ook veel begrips verwarring. Kerk, wat bedoelt men daarmee In de eerste Christengemeente was dit mak kelijk te beantwoorden. Later ging men spreken van zichtbare en onzichtbare kerk in concreten zin, aldus spr., wordt verdeeld in a. gemeenschap der geloovi- gen (communio sanctorum)b. de zichtbare, georganiseerde kerk (Ned. Herv. Luth. Kerk enz.) en c. de idieele Kerk (als begrip In logisch verbandStaat, School, Huisgezin enz) In de laatste beteekenis kan men zeggen, de Kerk heeft een roeping n.l. de verkondiging van het Evangelie. Van deze Kerk zegt men ook, lij is onvolkomen of .zondig. Spr. waarschuwde echter tegen het generaliseeren, want we ken nen al de Kerken niet. De Kerk is een gemeenschap Van menschen, met eigen recht en inrichting. Men kan het recht en de inrichting goddelijk noe men, Dit is, zeide spr., het Standpunt van de Roomschen, de Episcopale Kerk, vele Gerefor- meerden en vele hervormers. Wij moeten daarmee breken. Spre- ker's opvatting is, de zichtbare Kerk, wat haar uiterlijk betreft, is niets meer dan een cultuur verschijnsel. Van kerkrecht dat goddelijk is, is geen sprake. In die Kerk vormen de kinderen Gods de kern. En zoo oefent de Kerk invloed in de wereld uit. De Kerk neemt de kleur aan van het miiieu waarin ze leeft. De hervorming heeft zich kunnen handhaven, omdat toen het natio nalisme ontwaakte, vandaar dat alle hervormingskerken volksker ken zijn geworden. Dat brengt mee, dat de Kerk met het volk meeleeft. Spr. herinnerde aan den Transvaalschen oorlog. Toen werden er godsdienstoefeningen gehouden. Was dat zondig? Duidelijk zag men toen de roe ping van de Kerk, om mee te voelen en mee te lijden. Stel dat er nu een oorlog komt. Moet dan de Evangeliedienaar niet Gods zegen vragen over het in nood verkeerende volk. Heeft ze geen roeping om de nooden aan God op te dragen en woor den van troost en bemoediging te spreken De Kerk moet het Evangelie verkondigen. Op het sociaal en maatschappelijk terrein moeten de leden van de Kerk arbeiden. Maar de Evangelieprediking moet zóó zijn, dat ieder gesterkt wordt in zijn taak hem door God ge wezen. In de dienstweigerings kwestie mag de Kerk geen leiding geven, want deze zaak is een individueele gewetensvraag. Zoo er oorlog komt, besloot spr., moet het Evangelie gepredikt worden zoodat ieder zijn verplich tingen weet tegenover God, volk en vaderland. Na een korte pauze nam prof. dr. L. J. Hoik van Leiden het woord over hetzelfde onderwerp. De sociale en theologische vra gen hebben de Kerk langen tijd bezig gehouden. Daarin is thans een kentering gekomen en komt meer op den voorgrond de ver houding van de Kerk t. o. v. volk en vaderland. Spr. paste eerst een kleine rectificatie toe op den titel van 't onderwerp. Spr. zette Kerk tegenover den Staat, volk tegenover de gemeen schap der geloovigen en het va derland tegenover het Gods rijk. Sinds eeuwen staan we voor de moeilijkheidwat stellen we hoogei. De begrippen zijn door een gestrengeld en veelal berust de verhouding op een compro mis. Het volk is een gemeen schap naar den bloede. In de Kerk is het volk Gods, de drager van de gemeenschap van den geest, georganiseerd. Maar lang zamerhand is ook in de Kerk dt gemeenschap naar den bloede gekomen. Het vaderland is een complex van historische waarden, dat in godsdienstig leven ook spreekt. De Staat regelt het gemeenschappelijk welzijn er. de Kerk het geestelijk welzijn* Toch is er geen zuivere grens. In werkelijkheid berust alles op compromissen. Alles bleef on evenwichtig, een „min of meer". En nu de kwesties zich toespitsen staan we voor moeilijkheden. Spr. noemdedrieërlei, de houding t.o.v. het nationalisme, het étatisme en militairisme. Ghandi acht alle drie uit den booze en voor den nationaal-socialist zijn deze vragen ook zeer eenvoudig Spr. was het niet eens met den vori- gen spreker, dat de Kerk alleen het evangelie predikt. Daardoor worden zeer zeker verwachtingen opgewekt die tegenstrijdig zijn met de drie genoemde begrippen. De verheerlijking van het volk (Duitschland) het horna eterna (Italië), de Kerk moet zich daar over uitspreken, indien ze daartoe een apparaat ter beschikking heeft. Dat is, zeide spr., voof de Ned. Herv. Kerk moeilijk, De verheerlijking van den Staat, het geven va» een goddelijke souverelnjtelt aan ten aardse^ AXELSCHEff COURANT U staat in het brandpunt van al het wereldgebeuren - van alle muziekuitzendingen - van al het schoons, dat Radio U brengen kan U en Uw hele huis! De Radiobode naast Uw toestel maakt, dat U méér dan ooit genieten kunt van Uw radio Al wat er wordt uit gezonden - de Radiobode laat U er uit kiezen! Ook de Radiobode staat in het brandpunt. In het brand punt van ieders belangstelling! Want als U zich nu direct abonneert (dat is 'n kwestie van maar drie gulden per halfjaar) krijgt U niet alleen alle in De cember verschijnende nummers gratis, - 96 Pagina's vol met onderhoudende lectuur en vol ledige programma's - ook van radio-distributiecentrales - maar U ontvangt bovendien de zeld zaam mooie AVRO - Kalender gratis (indien U tenminste dit jaar nog geen abonné was)! Er zijn niet veel kalenders, die zo kost baar zijn uitgevoerd maar U krijgt hem gratis. Abonneer U daarom! Direct! Stort F. 3.- op giro 128000 AVRO Amsterdam of geef U op aan een der AVRO-Bijkantoren Den Haag, Toussaintkade 34; Rotterdam, 2e Weenastraat 30; Utrecht, Oude Gracht 309; Groningen,Noorderhaven 18ZZ Arnhem, Kastanjelaan 7; Haarlem, Koninginneweg 8; Zwolle, Begijnesingel 29. RADIOBODE Neêrlands nationaal radioblad!

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 1